Mies asuu mun luona. Ei toistaiseksi osallistu asumiskuluihin mitenkään, koska hänellä myös oma asunto. Yrittää kuitenki myydä omaansa.
No ok, ei siinä mitään. Mutta kun miehellä on myös 80 000 euron arvoinen omaisuus sen jälkeen, kun saa kämppänsä myytyä (sai perintöä, joka on nyt asunnossa kiinni). Hän aikoo silti vain maksaa puolet vastikkeesta, sähköstä ja netistä myytyään oman asuntonsa ja muutettuaan mun luo virallisesti. Muut kulut laitetaan puoliksi.
Onko teistä reilua, että mä maksan 700 e/kk asuntolainaa yksin, ja hän osallistuu maksamalla 75 euroa vastiketta?
Mun ja sun rahat
43
1092
Vastaukset
- Huh!
Kuulostaa kyllä epäreilulta, että muut kulut menevät puoliksi (eli sinä joudut niistäkin maksamaan) ja sen päälle saat yksin maksaa melkeinpä koko asumisen (asunnon). Miksi hemmetissä siis otat äijän asumaan luoksesi käytännössä ILMAISEKSI? Minä en tuollaiseen todellakaan suostuisi. Miten äijä voi odottaa sinun osaltasi tuollaista hyväntekeväisyyttä itseään kohtaan? Pistä se hommaamaan oma kämppä tai pitämään nykyisensä, jos on nyt vain tulossa luoksesi loisimaan. Huh huh.
- Missä ongelma?
Miksi ihmeessä miehen pitäisi osallistua asuntolainan lyhentämiseen? Asunto jää aplle, mikäli ero tulee.
Vastikkeet ja muut juoksevat kulut sekä korko puoliksi (korko on rhan hinta). Lyhennys taas on säästämistä. - niinkään
Missä ongelma? kirjoitti:
Miksi ihmeessä miehen pitäisi osallistua asuntolainan lyhentämiseen? Asunto jää aplle, mikäli ero tulee.
Vastikkeet ja muut juoksevat kulut sekä korko puoliksi (korko on rhan hinta). Lyhennys taas on säästämistä.En sanonut, että miehen pitäisi maksaa asuntolainaa toisen asunnosta, mutta jonkinlainen järjestely olisi tuollaisessa tilanteessa reilu, jos mies on tulossa toisen maksamaan asuntoon asustelemaan lähes ilmaiseksi, kun kumppani siinä sitten maksaa kovia lainoja ja muita kustannuksia.
- edelliseen
niinkään kirjoitti:
En sanonut, että miehen pitäisi maksaa asuntolainaa toisen asunnosta, mutta jonkinlainen järjestely olisi tuollaisessa tilanteessa reilu, jos mies on tulossa toisen maksamaan asuntoon asustelemaan lähes ilmaiseksi, kun kumppani siinä sitten maksaa kovia lainoja ja muita kustannuksia.
Missäänhän ei yleensä siis asuta ilmaiseksi. Jos mies asuisi yksin, hän maksaisi joko vuokraa tai hänelläkin olisi luultavasti lainat maksettavana. Minkä takia se, että asunto on naisystävän omaisuutta tarkoittaisi sitä, että toinen osapuoli saa siinä asustaa ilmaiseksi? En nyt sano, että kumppaneiden pitäisi vuokrasopimus kirjoittaa, mutta olisi se sitten muuten reilua jotenkin osallistua muihin kuluihin enemmän kuin tuon asumisen hoitava osapuoli.
- ........
Jos asunto on sinun omaisuuttasi ja sellaisena pysyy, niin onhan se reilua, että maksat asuntolainan. Enemmän epistä on mielestäni se, että mies asuu jo nyt luonasi, mutta asumiskuluihin osallistuminen on sidoksissa hänen asuntonsa myyntiin. Eikö kulut pitäisi puolittaa jo nyt?
- ap.
Mä itse asuin hänen luonaan eli "loisin" samalla tavalla melkein puoli vuotta sen jälkeen, kun annoin oman vuokrakämppäni pois. Sitten ostin oman, jossa nyt olemme majailleet yhdessä. Siinä mielessä siis reilua. Toisaalta, miehen juoksevat asumiskulut ovat olleet koko ajan huomattavasti pienemmät kuin mulla, koska hänellä on huomattavasti vähemmän velkataakkaa.
En oletakaan, että miehen pitäisi maksaa mun lainaa. Jotenkin vaan tuntuu, että edes vähän enemmän voisi osallistua kuin puolikkaan vastikkeen verran. Tuo korkojen maksuun osallistuminen olikin aika hyvä vinkki.
- Vilperttiina_
Karkeasti ajatellen se, että asut omassa kämpässä joka olet ostanut lainarahalla ja lyhennät lainaa, on sama asia kuin että säästät rahaa omalle tilillesi kuukausittain. Minkä takia miestäsi pitäisi sakottaa siitä, että sinä säästät itsellesi rahaa? Asumisen varsinaiset kulut (vastike, vesi, sähkö jne) menevät teillä jo muutenkin puoliksi.
Saman asian voisi asetella näinkin: asumme mieheni kanssa vuokrakaksiossa, maksamme vuokran ja asumisen kulut puoliksi. Minä laitan joka kuukausi säästöön itselleni 200 euroa. Onko se nyt sitten reilua että mies ei osallistu siihen lainkaan?
Vai oliko kirjoituksesi pointti se, että mies omistaa 80 000 euroa ja laitatte silti kulut puoliksi?
Miksi ihmeessä teidän kummankaan omaisuus (=sinun itsellesi vähittäin maksama asunto ja miehen saama 80 000 euroa) kuuluu kummallekaan yhtään? Onko se sinusta epäreilua että miehesi sai sen perinnön? -jotkut saavat perintöä enemmän, jotkut vähemmän, jotkut eivät ollenkaan. Tällä logiikalla mies ei varmasti voi lototakaan, jos sieltä tulis vaikka päävoitto, niin olisit varmasti todella vihainen... On reilua, että sinä maksat lainan koska asunto on sinun. Mutta jos mies haluaa asua sinun asunnossasi, niin tervetuloa alivuokralaiseksi... jolloin sinä maksat myös vastikkeen ja mies vuokraa.
- meitä jymäytetään
Itse asuin vuokralla, todella ihanassa asunnossa Espoossa, merinäkymä ja kaikki;)
Rakastuin ja mies muutti luokseni, joskin piti oman vuokra-asuntonsa, maksaen todella pienen vuokran, hän söi jääkaapistani, (ostamatta itse mitään), käytti vettä, sähköä, ja kaikkea muuta, mitä elämiseen tarvitaan. Maksamatta itse mitään. Hölmö olin ja niin viutun rakastunut, että annoin kaikken.
Erosimme n. 3 vuotta sitten ja hällä on nyt säästössä apauttiinsa 150.000.
Mulla ei mitään muuta kuin velkoja ja luottokorttilaskuja;) Niin että silleen kannattaa olla hölmö!
- sönköttää ja silleen,läs
Uskon että hän ei halua mainostaa varojaan,ettei sais kateutta niskoillensa,joskus naapurit on roskapussiensa kanssa kadeja.
- io io
Jos kysessä avoliitto, tai avioehdollinen aviolitto, niin ainoa helppo "reilu/tasapuolinen" ratkaisu olisi myydä miehelle 50% asunnosta. Eihän sekään reilulta kuulosta, että sinä käytät rahasi omaisuutesi kartuttamiseen ja miestä vaatisit käyttämään rahansa/perintönsä vuokraan/asuntoosi/ruokaan. Toivottavasti löydätte jonkin kumpaakin tyydyttävän ratkaisun. Ihmettelen, miksi ette ole ottaneeet asiaa puheeksi ennen ostoa, ja eikö mies ole mitään itse ehdottanut.
- io io
Sano sille miehelle, ettei myy omaa asuntoaan ennen kuin olette selvittäneet asian. Älä myös ota sitä virallisesti luoksesi asumaan, ennen kuin voit olla itse tyytyväinen ratkaisuun.
- rahat
Avio- ja avoliitot todellakin on mitä suurimmassa määrin rahan ja talouden liittoja. Pitää vaan sopia miten ne kaikki kotitalouden menot jaetaan. Tuskin niitä täysin reiluiksi ja tasapuolisiksi saa millään. Tämä on se fakta mikä on vain hyväksyttävä.
Huomionarvoista: Jos olet tehnyt sitoumuksen maksaa asuntolainaa 700e per kuukausi yksin omissa nimissäsi, tulee sinun siitä kaikissa oloissa myös omin rahoin selvitä. Et voi automaattisesti odottaa että joku mies tulee ja maksaa kaikki muut menot. Ja näin sinulle jää mahdollisuus maksaa asuntoa yksin itsellesi.
Ratkaisu: Myy miehellesi puoliosuus asuntosi osakkeista. Ja tee se välittäjän arvioimaan käypään hintaan. Tai voitte kumpikin myydä omat asuntonne ja ostaa yhdessä uuden ja mieluisan kodin. Ja sen jälkeen käytetään 50 / 50-matematiikkaa. Sun ja mun-ongelma poistuu.- ap.
maksamaan asuntoni yksin, tottakai. Toki mulle jää vaan huomattavasti vähemmän käyttörahaa käteen kuussa kuin miehellä. Ruuista jne. muista kuluista on sovittu, että ne maksetaan puoliksi.
Kyllä me koko ajan katsellaan yhteistä asuntoa, joten sikäli tämä ei onneksi ole kuin väliaikainen ratkaisu. Reilu vuosi tässä pitäisi kuitenkin vielä asua, ennen kuin itselleni tulee se kaksi vuotta täyteen. - jijijkujhytg
ap. kirjoitti:
maksamaan asuntoni yksin, tottakai. Toki mulle jää vaan huomattavasti vähemmän käyttörahaa käteen kuussa kuin miehellä. Ruuista jne. muista kuluista on sovittu, että ne maksetaan puoliksi.
Kyllä me koko ajan katsellaan yhteistä asuntoa, joten sikäli tämä ei onneksi ole kuin väliaikainen ratkaisu. Reilu vuosi tässä pitäisi kuitenkin vielä asua, ennen kuin itselleni tulee se kaksi vuotta täyteen."Toki mulle jää vaan huomattavasti vähemmän käyttörahaa käteen kuussa kuin miehellä. "
No tottakai jää koska olet valinnut säästökeinosi niin, että olet ostanut asunnon lainalla ja maksat sitä pois. Ja miehellä taas ei ole kuukausittaista säästöä.
Jos minulle jää palkasta asumis- ja muiden menojen jälkeen käyttörahaa 300 e kuussa ja olen päättänyt laittaa 300 euroa kuussa säästöön, niin aika vähän käyttörahaa minullekin jää.
Tämä ap-kirjoittajan logiikka on minusta käsittämätön: on ostanut asunnon, jota maksaa itselleen. Asunnon arvonnousun myötä pääomalleen saa todennäköisesti mukavan tuotonkin. Eli: säästää saa hiukan tuottoa. Ja sitten vielä valittaa kun mies ei osallistu menoihin suuremmalla osuudella kuin hän. Toisin sanoen, hän on järjestänyt itselleen säästöt tulot, ja haluaa vielä että mieskin osallistuu niihin omista rahoistaan. - meinaatko saada voittoa?
ap. kirjoitti:
Kyllä me koko ajan katsellaan yhteistä asuntoa, joten sikäli tämä ei onneksi ole kuin väliaikainen ratkaisu. Reilu vuosi tässä pitäisi kuitenkin vielä asua, ennen kuin itselleni tulee se kaksi vuotta täyteen.Jos olet ostanut asunnon vuosi sitten ja myyt sen ensi vuonna niin vink vink tuskin saat mitään myyntivoittoa josta olisi veroa juuri maksettava. Joten sen puolesta voit pistää asuntosi myyntiin vaikka saman tien.
- "neuvoa"
a. myyt asuntosi
b. sijoitat siitä jäävän voiton johonkin missä se tuottaa ja säilyy.
c. muutatte vuokralle ja jaatte kulut. - 6-0
Hän aikoo......Niin ja sinäkö sallit sen? Tiesit varmaan jo kysyessäsi mielipidettä mikä kanta tähän monella on. Lainan lyhennys on tässä kyllä täysin verrattavissa vuokraan. Joten puoliksi vaan.
Itse kyllä miettisin moisen hyväksikäyttäjän motiiveja olla edes yhdessä. Minkälainen kumpaani voi olla kun puuttuu oikeudentaju ja tasapuolinen ajttelutapa kokonaan.- tasapuolisuutta.
Juuri näin. Minäkin olen ostanut asunnon lainalla ja lyhennän sitä 800 e/kk, eli kohta omistan asunnon. Luonani asuu puolisoni, jonka kanssa jaamme vain kulut. Minusta hänen pitäisi maksaa minulle 400 / kk, jotta koko lyhennys ei kaadu minun niskaani. Asunto jää kuitenkin kokonaisuudessaan minun omistamakseni, eli saan asunnon itselleni vain puolella sen hinnasta. Kummallista että on ihmisiä jotka eivät ymmärrä että tämä se on tasapuolista ja reilua. Kaikkien kannattaisi hankkia puoliso jolta saa itselleen rahaa.
- vanajanlinna
tasapuolisuutta. kirjoitti:
Juuri näin. Minäkin olen ostanut asunnon lainalla ja lyhennän sitä 800 e/kk, eli kohta omistan asunnon. Luonani asuu puolisoni, jonka kanssa jaamme vain kulut. Minusta hänen pitäisi maksaa minulle 400 / kk, jotta koko lyhennys ei kaadu minun niskaani. Asunto jää kuitenkin kokonaisuudessaan minun omistamakseni, eli saan asunnon itselleni vain puolella sen hinnasta. Kummallista että on ihmisiä jotka eivät ymmärrä että tämä se on tasapuolista ja reilua. Kaikkien kannattaisi hankkia puoliso jolta saa itselleen rahaa.
Aivan. Oon aina ihmetellyt, että mitä eroa näillä muka on:
Esim. M ja N asuu yhdessä jonkun omistamassa vuokra-asunnossa. Yleisen mielipiteen mukaan kummankin pitää maksaa vuokrasta 50% asunnon omistajalle eli vuokranantajalle.
Esim. M ja N asuu yhdessä M:n omistamassa asunnossa. Yleisen mielipiteen mukaan M:n pitäisi maksaa asuntolainan lyhennys kokonaan eikä N:n tarvitsisi osallistua.
Mikä ero noissa muka on? Kummassakin tapauksessa asunnolla on omistaja, jolla on asunnosta kuluja. Ensimmäisessä tapauksessa se on joku ulkopuolinen henkilö, jonka asuntolainan lyhennyksiä vuokralaiset vuokrallaan lyhentävät ja jälkimmäisessä omistaja on puoliso. Karkeasti ajateltuna jälkimmäisessä esimerkissä toinen puoliso on se vuokranantaja joka osallistuu myös itse kustannuksiin ja toinen puoliso on se vuokralainen. Halvemmalla siinä pääsee kun puolisolle vuokraa maksaa. Ei tarvii sitä ulkopuolisen ottamaa "voittoa" maksaa.
En tajua miten toi muka muuttuu erilaiseksi, kun asunnon omistaja on puoliso eikä se "tuntematon" paska ja ahne vuokraisäntä/emäntä. - Säästäjä_
vanajanlinna kirjoitti:
Esim. M ja N asuu yhdessä jonkun omistamassa vuokra-asunnossa. Yleisen mielipiteen mukaan kummankin pitää maksaa vuokrasta 50% asunnon omistajalle eli vuokranantajalle.
Esim. M ja N asuu yhdessä M:n omistamassa asunnossa. Yleisen mielipiteen mukaan M:n pitäisi maksaa asuntolainan lyhennys kokonaan eikä N:n tarvitsisi osallistua.
Mikä ero noissa muka on? Kummassakin tapauksessa asunnolla on omistaja, jolla on asunnosta kuluja. Ensimmäisessä tapauksessa se on joku ulkopuolinen henkilö, jonka asuntolainan lyhennyksiä vuokralaiset vuokrallaan lyhentävät ja jälkimmäisessä omistaja on puoliso. Karkeasti ajateltuna jälkimmäisessä esimerkissä toinen puoliso on se vuokranantaja joka osallistuu myös itse kustannuksiin ja toinen puoliso on se vuokralainen. Halvemmalla siinä pääsee kun puolisolle vuokraa maksaa. Ei tarvii sitä ulkopuolisen ottamaa "voittoa" maksaa.
En tajua miten toi muka muuttuu erilaiseksi, kun asunnon omistaja on puoliso eikä se "tuntematon" paska ja ahne vuokraisäntä/emäntä...no olisikohan ero siinä että jos molemmat lyhentävät lainaa ja kun asunto on maksettu, sen omistaa lopussa vain toinen. Eli toisin sanoen asunnon alkuperäinen ostaja on saanut asunnon itselleen puoleen hintaan (jos lainanlyhennys meni puoliksi), ja toinen ei ole saanut säästöön mitään.
Toisaalta:
Jos minä olisin se, jonka asunnossa asutaan, ja lyhennämme minun lainaani puoliksi ja asunto jää lopussa minulle, haluaisin tietysti tehdä niin, että aina kun asunto on maksettu, myyn sen, laitan rahat johonkin muuhun sijoitukseen, ja ostan taas uuden josta lyhennämme lainaa yhdessä minulle. Sijoitus on kerrassaan mainio:
Lasketaanpa ilman korkoja ja veroja:
Olen ostanut asunnon, joka maksaa 120 000. Lyhennän lainaa itse 1000 euroa kuussa. Sitten minun luokseni muuttaa puoliso, joka maksaa minulle 500 euroa kuussa (=lyhentää lainaa minun kanssani, mutta minä omistan sen lopuksi). 1000 euron kuukausierällä 10 vuoden päästä asunto on maksettu, ja minä itse olen maksanut vain 60 000 euroa. Myyn asunnon, saan siitä 120 000 (olkoot arvo sama). Laitan rahani tilille (tai johonkin parempaankin sijoitukseen), otan uuden lainan, ostan uuden asunnon, ja taas puolisoni lyhentää lainaa yhdessä minun kanssani. Näin saan toisenkin asunnon puoleen hintaan.
Jos löytyy ihmisiä jotka suostuvat tällaiseen, niin minulle voi ilmoittautua ;-). Olen myös aika hyvännäköinen ja muutenkin mukava ;).
Kerrassaan loistava ajatus alkaa säästämään itselle rahaa asunnon muodossa, kun joku toinen rahoittaa siitä minulle puolet. - Säästäjä_
vanajanlinna kirjoitti:
En tajua miten toi muka muuttuu erilaiseksi, kun asunnon omistaja on puoliso eikä se "tuntematon" paska ja ahne vuokraisäntä/emäntä...no olisikohan ero siinä että jos molemmat lyhentävät lainaa ja kun asunto on maksettu, sen omistaa lopussa vain toinen. Eli toisin sanoen asunnon alkuperäinen ostaja on saanut asunnon itselleen puoleen hintaan (jos lainanlyhennys meni puoliksi), ja toinen ei ole saanut säästöön mitään.
Toisaalta:
Jos minä olisin se, jonka asunnossa asutaan, ja lyhennämme minun lainaani puoliksi ja asunto jää lopussa minulle, haluaisin tietysti tehdä niin, että aina kun asunto on maksettu, myyn sen, laitan rahat johonkin muuhun sijoitukseen, ja ostan taas uuden josta lyhennämme lainaa yhdessä minulle. Sijoitus on kerrassaan mainio:
Olen ostanut asunnon, joka maksaa 120 000. Lyhennän lainaa itse 1000 euroa kuussa. Sitten minun luokseni muuttaa puoliso, joka maksaa minulle 500 euroa kuussa (=lyhentää lainaa minun kanssani, mutta minä omistan sen lopuksi). 1000 euron kuukausierällä 10 vuoden päästä asunto on maksettu, ja minä itse olen maksanut vain 60 000 euroa. Myyn asunnon, saan siitä 120 000 (olkoot arvo sama). Laitan rahani tilille (tai johonkin parempaankin sijoitukseen), otan uuden lainan, ostan uuden asunnon, ja taas puolisoni lyhentää lainaa yhdessä minun kanssani. Näin saan toisenkin asunnon puoleen hintaan.
Jos löytyy ihmisiä jotka suostuvat tällaiseen, niin minulle voi ilmoittautua ;-). Olen myös aika hyvännäköinen ja muutenkin mukava ;).
Kerrassaan loistava ajatus alkaa säästämään itselle rahaa asunnon muodossa, kun joku toinen rahoittaa siitä minulle puolet. - Säästäjä_
vanajanlinna kirjoitti:
Toisaalta:
Kerrassaan loistava ajatus alkaa säästämään itselle rahaa asunnon muodossa, kun joku toinen rahoittaa siitä minulle puolet. - alecco
Säästäjä_ kirjoitti:
..no olisikohan ero siinä että jos molemmat lyhentävät lainaa ja kun asunto on maksettu, sen omistaa lopussa vain toinen. Eli toisin sanoen asunnon alkuperäinen ostaja on saanut asunnon itselleen puoleen hintaan (jos lainanlyhennys meni puoliksi), ja toinen ei ole saanut säästöön mitään.
Toisaalta:
Kerrassaan loistava ajatus alkaa säästämään itselle rahaa asunnon muodossa, kun joku toinen rahoittaa siitä minulle puolet.totahan toi asunnonvuokraus on. joku jolla on fyrkkaa ostaa sen, pistää vuokralle ja vuokralainen/vuokralaisset maksaa lainat. sitä on tehty jo iät ajat ja hyvin pelaa.
- Tallettaja...
vanajanlinna kirjoitti:
En tajua miten toi muka muuttuu erilaiseksi, kun asunnon omistaja on puoliso eikä se "tuntematon" paska ja ahne vuokraisäntä/emäntä.Ero on siinä että kysymys ei ole asumisesta ja asuntolainasta, vaan rahan säästämisestä; Asunnon osto ja lainan maksu on säästökonsti. Jos on niin, että toinen on ostanut asunnon, lyhentää siitä lainaa ja toisen pitää maksaa siitä lyhennyksestä puolet ilman että omistaa asuntoa yhtään, on tilanne sama kuin että:
- asuttaisiin vuokralla ulkopuolisella (molemmat maksavat esim 400 e per naama)
- toinen laittaa säästöön säästötilille 1000 euroa kuussa
- säästösumma pitää puolittaa mutta vain se joka säästön on aloittanut ja jonka tilille säästö menee, saa lopussa säästetyt rahat.
toisin sanoen, molemmat laittavat säästöön 500 euroa kuussa, mutta kun 10 vuoden päästä potti on 500*10*12 = 60 000 vain toinen saa rahat. Miten tämä eroaa siitä että molempien pitää maksaa toisen asuntolainan lyhennystä? - Tallettaja_...
Tallettaja... kirjoitti:
Ero on siinä että kysymys ei ole asumisesta ja asuntolainasta, vaan rahan säästämisestä; Asunnon osto ja lainan maksu on säästökonsti. Jos on niin, että toinen on ostanut asunnon, lyhentää siitä lainaa ja toisen pitää maksaa siitä lyhennyksestä puolet ilman että omistaa asuntoa yhtään, on tilanne sama kuin että:
- asuttaisiin vuokralla ulkopuolisella (molemmat maksavat esim 400 e per naama)
- toinen laittaa säästöön säästötilille 1000 euroa kuussa
- säästösumma pitää puolittaa mutta vain se joka säästön on aloittanut ja jonka tilille säästö menee, saa lopussa säästetyt rahat.
toisin sanoen, molemmat laittavat säästöön 500 euroa kuussa, mutta kun 10 vuoden päästä potti on 500*10*12 = 60 000 vain toinen saa rahat. Miten tämä eroaa siitä että molempien pitää maksaa toisen asuntolainan lyhennystä?...potti on siis 2*500*10*12 = 120 000 koska molemmat laittavat 500 e ja vain toinen saa lopussa koko potin.
- Minusta ihan selvä
Oikeudenmukaista olis mielestäni:
1. Lainan LYHENNYKSET maksat sinä, täysin. Asunnon hankkiminen on sijoittamista, rahasi EIVÄT "KULU" mihinkään. Asunto jää omaisuudeksesi ja voit sen myydä joskus.
2. Vastike ja lainan KOROT puoliksi, kuten sähköt ja kaikki muut talouskulut. Ne ovat elämisen KULUJA.- epistä...
Nyt ovat korot alhaalla ja vuokrat pilvissä. Että tosiaankin aika lailla samoihin taitaa kustannukset asettua, jos siipeilijä maksaa asunnon omistajalle puolet korosta ja lyhennyksestä. Kummallista, että miltei kaikkien ehdotus on maksaa puolet korosta ja vastikkeestä. Minulla kolmio Leppävaarassa, ja nämä kulut 350 € ja sähkö 20€ kuukaudessa, vesimaksua ei ole. Olisiko oikeudenmukaista, että ottaisin miehen tähän alle 200€/kk. Täällä ei saa mitään asuntoja vuokrattua 400€ kuukaudessa, kyllä lähempänä tonnia pyörivät. Ja se on kyllä hieman enemmän kuin minun kaikki asumiskulut yhteensä, korkoineen ja lyhennyksineen.
- vanajanlinna
Sijoittamista se on sille vuokranantajallekin joten mitä eroa onko vuokranantaja puoliso vai ei? Mitä ihmeen väliä sillä on? Miksi puoliso ei saa kartuttaa omaisuutta, mutta ventovieraan lompakon lihottaminen on ihan ok? Ei mahdu mun järkeen. Kateuttako toi vaan on??? En mä muuta syytä kekski.
Mieti nyt vähän. Asut esim. yksinäs kolmiota vuokralla. Sulla on vuokranantajana joku tyyppi, jota et tunne. Maksat sille vuokraa siitä kämpästä ja juoksevat kulut itse ja se on sulle ihan ok. Sit vaikka viiden vuoden päästä alatkin parisuhteeseen sen kanssa kanssa ja se muuttaa sinne kämppään sun kans. Täs kohtaa tulee se mitä mä en tajua: ton sun oikeudenmukaisuustajus mukaan sun ei sit enää tarttiskaan maksaa vuokraa ollenkaan vaan pelkästään puolet juoksevista kuluista. Mitäs oikeudenmukaisuutta toi on?? Oikeudenmukaista olis, et kaikki kulut menis puoliks. Edelleen asut vuokranantajas kämpillä, mut nyt maksat vaan puolet, koska vuokranantaja maksaa ite toisen puolen. Eli saisit 50% vuokranalennusta. Sama tilanne olis, jos alkaisit suhteeseen jonkun muun kanssa ja se muuttais sun kämppään. Sillonkin maksaisit vaan 50% ja se toinen 50% ja kummankin osuus menee vuokranantajalle.
Miks toi kulujen jako on sun mielestä epäoikeudenmukainen sua kohtaan, jos se "muuttaja" omistaa sen kämpän? Miks sun sillon pitäis saada asuu "ilmaseks"?
Eli kerro nyt mitä hiton väliä sillä on tunnetko vuokranantajas vai et? Joku siinä sijoittamisessa aina hyötyy, joten miksi susta on ok, että se hyötyjä on joku täysin ventovieras eikä se oma puoliso. Miksi on ok maksaa vuokraa vieraalle, mutta ei tutulle?
Jos ei ala aukee, niin mieti tota tilannetta toisin päin. Jos sä omistaisit sen kämpän ja oisit laittanu sen vuokralle. Vuokralaises maksaa sun lainan lyhennykset ja kämpän juoksevat kulut. Sit jos alkaisitkin parisuhteeseen vuokralaises kanssa niin ootko nyt ihan tosissas väittämässä, et sun mielestä olis oikeudenmukaista, että sä maksaisit kaikki ja se asuis siellä sun kanssa ilmaseks? Entäs jos ette muuta yhteen, mutta ootte parisuhteessa. Maksatko sä siinäkin tapauksessa oman asuntos kulut vuokralle laittamas kämpän kulut vaan sen takia, et susta on epäoikeudenmukaista, jos puoliso kartuttaa sun pankkitiliä? Ei voi ku nauraa, jos toi on susta reilua ja oikeudenmukaista :D
Unohtakaa ihmiset raha-asioista tunteet ja kuka kenenkin kanssa on ja asuu. Ne selkeesti sotkee täysin selkeitä asioita. - vai mikä
vanajanlinna kirjoitti:
Sijoittamista se on sille vuokranantajallekin joten mitä eroa onko vuokranantaja puoliso vai ei? Mitä ihmeen väliä sillä on? Miksi puoliso ei saa kartuttaa omaisuutta, mutta ventovieraan lompakon lihottaminen on ihan ok? Ei mahdu mun järkeen. Kateuttako toi vaan on??? En mä muuta syytä kekski.
Mieti nyt vähän. Asut esim. yksinäs kolmiota vuokralla. Sulla on vuokranantajana joku tyyppi, jota et tunne. Maksat sille vuokraa siitä kämpästä ja juoksevat kulut itse ja se on sulle ihan ok. Sit vaikka viiden vuoden päästä alatkin parisuhteeseen sen kanssa kanssa ja se muuttaa sinne kämppään sun kans. Täs kohtaa tulee se mitä mä en tajua: ton sun oikeudenmukaisuustajus mukaan sun ei sit enää tarttiskaan maksaa vuokraa ollenkaan vaan pelkästään puolet juoksevista kuluista. Mitäs oikeudenmukaisuutta toi on?? Oikeudenmukaista olis, et kaikki kulut menis puoliks. Edelleen asut vuokranantajas kämpillä, mut nyt maksat vaan puolet, koska vuokranantaja maksaa ite toisen puolen. Eli saisit 50% vuokranalennusta. Sama tilanne olis, jos alkaisit suhteeseen jonkun muun kanssa ja se muuttais sun kämppään. Sillonkin maksaisit vaan 50% ja se toinen 50% ja kummankin osuus menee vuokranantajalle.
Miks toi kulujen jako on sun mielestä epäoikeudenmukainen sua kohtaan, jos se "muuttaja" omistaa sen kämpän? Miks sun sillon pitäis saada asuu "ilmaseks"?
Eli kerro nyt mitä hiton väliä sillä on tunnetko vuokranantajas vai et? Joku siinä sijoittamisessa aina hyötyy, joten miksi susta on ok, että se hyötyjä on joku täysin ventovieras eikä se oma puoliso. Miksi on ok maksaa vuokraa vieraalle, mutta ei tutulle?
Jos ei ala aukee, niin mieti tota tilannetta toisin päin. Jos sä omistaisit sen kämpän ja oisit laittanu sen vuokralle. Vuokralaises maksaa sun lainan lyhennykset ja kämpän juoksevat kulut. Sit jos alkaisitkin parisuhteeseen vuokralaises kanssa niin ootko nyt ihan tosissas väittämässä, et sun mielestä olis oikeudenmukaista, että sä maksaisit kaikki ja se asuis siellä sun kanssa ilmaseks? Entäs jos ette muuta yhteen, mutta ootte parisuhteessa. Maksatko sä siinäkin tapauksessa oman asuntos kulut vuokralle laittamas kämpän kulut vaan sen takia, et susta on epäoikeudenmukaista, jos puoliso kartuttaa sun pankkitiliä? Ei voi ku nauraa, jos toi on susta reilua ja oikeudenmukaista :D
Unohtakaa ihmiset raha-asioista tunteet ja kuka kenenkin kanssa on ja asuu. Ne selkeesti sotkee täysin selkeitä asioita.Vuokranantaja maksaa veroa vuokratuloistaan. Vuokralaisella on myös oikeuksia asuntoonsa.
On varmasti kohtuullista, ettei mitään omistamaton avoliiton osapuoli nyt ihan siipeilemään pääse. Mutta jos ajatellaan niinkin roisia osallistumista, että hän ihan puolet lyhennyksistä ja koroista maksaa, niin ainakin minä sitten haluaisin "vuokralaisena" vuokralaisen oikeudet, kirjallisen vuokrasopimuksen, ja taatusti sitten myös ajattelisin olevan ihan ok että ns vuokranantajani maksaa veron vuokratulostaan jonka hän minulta kynii... - vanajanlinna
vai mikä kirjoitti:
Vuokranantaja maksaa veroa vuokratuloistaan. Vuokralaisella on myös oikeuksia asuntoonsa.
On varmasti kohtuullista, ettei mitään omistamaton avoliiton osapuoli nyt ihan siipeilemään pääse. Mutta jos ajatellaan niinkin roisia osallistumista, että hän ihan puolet lyhennyksistä ja koroista maksaa, niin ainakin minä sitten haluaisin "vuokralaisena" vuokralaisen oikeudet, kirjallisen vuokrasopimuksen, ja taatusti sitten myös ajattelisin olevan ihan ok että ns vuokranantajani maksaa veron vuokratulostaan jonka hän minulta kynii...Tietysti vuokralaisella on vuokralaisen oikeudet ja kirjallinen sopimus kuten siihenkin asti. Ja tietysti vuokranantaja huolehtii verot yms. kuten siihenkin asti. Eihän noi mihinkään muutu. Mikä täs nyt on niin vaikeeta ja "roisia osallistumista tai kynimistä"?
- näitä tekstejä täällä
vanajanlinna kirjoitti:
Tietysti vuokralaisella on vuokralaisen oikeudet ja kirjallinen sopimus kuten siihenkin asti. Ja tietysti vuokranantaja huolehtii verot yms. kuten siihenkin asti. Eihän noi mihinkään muutu. Mikä täs nyt on niin vaikeeta ja "roisia osallistumista tai kynimistä"?
harvempi näyttää kuitnekaan olevan edes tietoinen vuokraamisen säännöistä tai hoitavan paperiasiansa kuntoon tässä suhteessa, senkun vaan huudetaan täällä pää punasena mitä avosiipan pitää maksaa tai miteä ei...
- Miten olisi...?
vanajanlinna kirjoitti:
Unohtakaa ihmiset raha-asioista tunteet ja kuka kenenkin kanssa on ja asuu. Ne selkeesti sotkee täysin selkeitä asioita.Haluaisitko muuttaa minun kanssani asumaan? Minä ostin lainalla asunnon ja lyhennän sitä lainaa. Asunnon arvo on 60 000 ja lyhennykseni on 1000 euroa kuussa. Ajattelin, että voisit maksaa minulle 700 euroa kuussa asumisestasi. Tai no, ehkä 900. Tuolla 900 euron kuukausisummalla jolla sinä minulle lainan lyhennät saan itselleni ilmaiseksi 60 000 euron arvoisen asunnon 6 vuodessa.
No, hiukan karkeahko esimerkki, mutta asunnon omistajalle/asuntovelalliselle sinä ole unelmavaihtoehto. Olisi mukavaa jos samaan tapaan ajattelevat ihmiset perustaisivat jonkinliasen yhteisön, niin asuntovelalliset voisivat sitten sieltä katsella itselleen seuralaisia. Tiedä vaikka tärppäisi ja saisi parisuhteen lisäksi mukavat tulot omien jo-olemassaolevien asuntosäästöjen lisäksi. - kelmikettu
Miten olisi...? kirjoitti:
Haluaisitko muuttaa minun kanssani asumaan? Minä ostin lainalla asunnon ja lyhennän sitä lainaa. Asunnon arvo on 60 000 ja lyhennykseni on 1000 euroa kuussa. Ajattelin, että voisit maksaa minulle 700 euroa kuussa asumisestasi. Tai no, ehkä 900. Tuolla 900 euron kuukausisummalla jolla sinä minulle lainan lyhennät saan itselleni ilmaiseksi 60 000 euron arvoisen asunnon 6 vuodessa.
No, hiukan karkeahko esimerkki, mutta asunnon omistajalle/asuntovelalliselle sinä ole unelmavaihtoehto. Olisi mukavaa jos samaan tapaan ajattelevat ihmiset perustaisivat jonkinliasen yhteisön, niin asuntovelalliset voisivat sitten sieltä katsella itselleen seuralaisia. Tiedä vaikka tärppäisi ja saisi parisuhteen lisäksi mukavat tulot omien jo-olemassaolevien asuntosäästöjen lisäksi.Ei tunnu olevan täs asias ku tasan niin monta mieltä ku on tyyppeiki.
Tosin näiden postausten perusteel näyttäis olevan aikalail hyväksyttävää maksella tuntemattomien asuntolainoja muttei oman äijän tai akan. Tost oon aikataval samaa mieltä ton toisinaattelijan kans, et joku häikkä tos kuvios on. Mut sun esimerkilläs kulut ei mee kyl mitenkään tasan. Pistä se ostamas asunto vuokralle ni vuokralaiset maksaa ton tonnin sulle ja viel rapiat päälle. Niinhän noi sijottajat tekee. Ostavat asunnon ja pistävät vuokralle ja vuokralaiset maksaa sen ostajan puolesta. Niin tekee mun faija ja moni muukin useemman asunnon omistaja jonka tunnen. Eri reiluu vai mitä :) - Katriina_K
vanajanlinna kirjoitti:
Unohtakaa ihmiset raha-asioista tunteet ja kuka kenenkin kanssa on ja asuu. Ne selkeesti sotkee täysin selkeitä asioita.Eli: jos säästökeinona on asunnon osto ja asuntolaina, yhdessä asuessa on oikeus vaatia toista laittamaan joku osuus (puolet) summaan lisää / puolet summasta toiselle ilman että itselle jää mitään.
Koska asunnon osto ja lainalyhennys on vain yksi säästökonsti muiden joukossa, voiko sitten niinkin tehdä että asutaan vuokralla jollekin toiselle ja kun toinen laittaa jonkin summan kuukausittain säästöön, toisenkin pitää laittaa mutta lopussa vain toinen saa itselleen koko potin?
Mikä ero näillä kahdella tilanteella on? Molemmissa joku on aloittanut säästämisen ja säästöön tulee tietty summa kuussa. Numeroina (millä tässä pelataan) tilanne ei ole kovinkaan erilainen. - patay
Katriina_K kirjoitti:
Eli: jos säästökeinona on asunnon osto ja asuntolaina, yhdessä asuessa on oikeus vaatia toista laittamaan joku osuus (puolet) summaan lisää / puolet summasta toiselle ilman että itselle jää mitään.
Koska asunnon osto ja lainalyhennys on vain yksi säästökonsti muiden joukossa, voiko sitten niinkin tehdä että asutaan vuokralla jollekin toiselle ja kun toinen laittaa jonkin summan kuukausittain säästöön, toisenkin pitää laittaa mutta lopussa vain toinen saa itselleen koko potin?
Mikä ero näillä kahdella tilanteella on? Molemmissa joku on aloittanut säästämisen ja säästöön tulee tietty summa kuussa. Numeroina (millä tässä pelataan) tilanne ei ole kovinkaan erilainen.Se ero, että asumiskustannukset ovat pakollisia asut sitten vuokralla tai omassa asunnossa. Kyse on takaisinmaksusta. Asumisesta joutuu maksamaan aina jotain jollekin. En ainakaan tiedä yhtäkään asunnonomistajaa, joka ei vuokralaiseltaan vuokraa peri. Jos haluaa "säästää itselleen" niin ostaa oman kämpän. Jos haluaa "säästää toiselle" muuttaa vuokralle.
Käteisen rahan tilisäästäminen on eri asia. Se on täysin vapaaehtoista. Noita ei voi verrata noin.
- nyt ja vastaisuudessa
Mikäs siinä jos ollaan sillä mielellä liikkeellä, että asunto on ja tulee olemaan nimenomaan sinun ja hän nyt vain asustaa siinä aikansa ennenkuin muuttaa pois ja hankkii taas oman asunnon, jolloin hän ei myöskään voi vaatia sinulta mitään.
Jos kuitenkin ajatellaan, että tähtäätte yhteiseen tulevaisuuteen ja sinun asunnostasi tulee teidän asuntonne niin tottakai hänen pitäisi myös yhtä lailla maksaa osansa asuntolainasta. Ihan millä mielellä olette liikkeelläkin. Jos mies ei halua jakaa asuntolainaa niin vaikuttaa siltä, että hän jättää takaoven itselleen.- Niin, jos
"Jos kuitenkin ajatellaan, että tähtäätte yhteiseen tulevaisuuteen ja sinun asunnostasi tulee teidän asuntonne niin tottakai hänen pitäisi myös yhtä lailla maksaa osansa asuntolainasta. Ihan millä mielellä olette liikkeelläkin."
Aivan. Siis JOS. Mutta tässä taitaa nyt olla kyse siitä että lainasta pitäisi maksaa osa mutta lopussa asunnon omistaa vain tämä alkuperäinen henkilö.
- kuin laittaisit
...omalle tilillesei joka kk 700 euroa:
Maksat lainaa 700 e/kk. Jos ei oteta korkoja tms huomioon, sinä siis laitat itsellesi säästöön kuukausittain 700 euroa kuussa. Rahan suhteen ajateltuna, asia ei ole sen kummempi, kuin että olet vain aloittanut rahan säästöön laittamisen.
Jos unohdetaan tilanteesta sanat asunto ja laina, vaan mietitään puhtaasti rahassa: Laitat siis säästöön sen 700 e kk ja nyt sinun mielestäsi on kurjaa että mies ei osallistu tuon sinun säätösummasi kartuttamiseen vaikka 350 eurolla kuussa.
Miltä sinusta tuntuisi jos asut jonkun kanssa joka säästää omalle tililleen kuukausittain 1000 euroa, vaatii sinua laittamaan siitä 500 euroa kuukausittain hänen säästötililleen, mutta hän kuitenkin saa säästämisen lopussa itselleen koko potin?- xx
Ei voi verrata lainan maksamista ja säästötilille säästämistä suoraan tässä tapauksessa. Se parisuhteen toinen osapuoli joutuisi maksamaan asumisestaan omassa kämpässä oman lainalyhennyksen tai vuokran, nyt kun asuu kumppanin asunnossa hän maksaa asumisestaan paljon vähemmän. Asunto kuluu tuplasti enemmän jos on kaksi asukasta, voi tulla keittiö / lattia / kylppäriremppaa tai muuta laittamista mistä tulee kustannuksia. Jaetaanko nämä? Mun mielestä on täysin reilua että parisuhteessakin maksetaan "vuokraa" asunnon omistajalle, vaikka se olisi se oma kumppani.
- millä tavalla
xx kirjoitti:
Ei voi verrata lainan maksamista ja säästötilille säästämistä suoraan tässä tapauksessa. Se parisuhteen toinen osapuoli joutuisi maksamaan asumisestaan omassa kämpässä oman lainalyhennyksen tai vuokran, nyt kun asuu kumppanin asunnossa hän maksaa asumisestaan paljon vähemmän. Asunto kuluu tuplasti enemmän jos on kaksi asukasta, voi tulla keittiö / lattia / kylppäriremppaa tai muuta laittamista mistä tulee kustannuksia. Jaetaanko nämä? Mun mielestä on täysin reilua että parisuhteessakin maksetaan "vuokraa" asunnon omistajalle, vaikka se olisi se oma kumppani.
tilanne maksujen suhteen muuttuu, jos asunnon omistaja on jo lainansa maksanut... Asuntoon muuttaa avopuoliso... Omistajalla ei siis enää lainan lyhennyksiä ole... Tarkoittaako tämä sitä, että muuttajalla on oikeus aua täysin ilmaiseksi kumppaninsa jo maksamassa asunnossa???
- poiuyhg
Juurikin tästä syystä en muuta yhteen, jos ei voida olla niin vakaalla pohjalla, että ostetaan yhteinen. Ja kun... Niin, sehän on sun asunto, eli silloin sinähän maksat lainat ja korot, mitäs se toinen niitä maksaa, kun ei mmitään omista. Mutta! Eihän missään pummilla asuta, mä en ainakaan ketään elättäisi. Joten vuokraa sitten vaan. Mutta suostuuko se toinen olemaan vuokralainen avoliitossa? Tuskin. Mutta että mä eläisin ja maksaisin ja toinen maksaa jotain 75 euroo ja rahaa on ja muut maksetaan puoliksi. Ei käy.
Mutta tietysti vuokraksi hän voisi maksaa sähköt, vedet ja netin sekä vaikka ruokaa. Muut kulut puoliksi. Joku tälläinen soppari voisi olla.
Mutta että joo, mäkin ottaisin tollasen diilin, että mä maksan vaan 75 euroo ja puolet omistani, ja elelisin herroiksi toisten nurkissa, kun se on avoliitto.
Joopa joo, tuskin. Mutta halvaksihan se tulis, ja jos ois vielä 80tonnia pätäkkää tallessa, niin voisin vaikka jättää päivätyön ja ruveta vapaaherraksi. Ois se hianoo!- jo yksin ollessaan
ehtinyt oman asunnon hankkia ja maksaakin sen... Ei tuo 75€ kuullosta kyllä hääpöiseltä... Ihan on, kuin lapsille viikkorahoja makselis... Ja joo - halvaksihan se tulee, mutta kovin monet täällä olleet sitä mieltä, ettei avokille vuokraa - vaikka olisi omistusasunto - että silloinhan se muuttaja maksaisi oikeestaan sitä lainaa sille omistavalle osapuolelle... Mutta: entä jos tosiaan se asunto on jo maksettu, eikä lainaa enää ole??? Mikä siinä ratkaisu? Sekö, että "kyllä rakkaus kantaa"? Ja kestää sen, että toinen vain siipeilee...
Kyllä minäkin voisin vapaarouvaksi ryhtyä, jos asiat olis toisinpäin ja selviäisin asumismenoista vain 75€:lla/kk, mutta valitettavasti elämä on hiukan toisenlaista, jos muistaa realiteetit - myös asumiskulujen suhteen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833852
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t332746Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä952174Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201687Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?261608Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261508- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71454- 271446
Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu731443