ison alppiruusun suojaus

parikkalan piika

Minulla on yli 20-vuotias alppiruusu, joka on kasvanut "liian isoksi" suojattavaksi. Suojaaminen on kuitenkin välttämätöntä, sen olen saanut kokea ihan kantapään kautta. Yhtenä vuonna suojaaminen jäi liian myöhäiseksi ja kasvista melkein puolet kuivettui.
Nyt 150 cm korkea ja lähes kaksi metriä leveä kehikko, jota olen tähän asti käyttänyt suojapeitteen tukena, on jäänyt pieneksi, koska tänä kesänä alppiruusuni on innostunut kasvamaan niin ettei se enää mahdu tuon kehikon sisään.
Alppiruusuni voi hyvin ja tänäkin kesänä siinä oli viitisenkymmentä ihanaa kukkapalloa.
Millainen peite olisi hyvä ja miten yleensä kuuluisi alppiruusu suojata? Kuinka estän, ettei lumen paino vahingoita kasvia? Nyt siis tuo kehikko ei enää riitä.

4

720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syksyllä, paljon

      Onko alppisi aurinkoisella paikalla, kun sitä pitää suojata ?
      Omani on puolivarjossa jo yli 30 vuotta, en ole koskaan mitenkään suojannut .
      Syksyllä annan sille vettä TODELLA paljon , keväällä en yhtään ja aina lehdet ovat vihreät ja kukkii paljon.

      • Reimars.

        Yli 30 vuotta vanha minullakin ja kertaakaan en ole suojannut.
        Syksyllä vettä ämpäri päivässä ja sunnuntaisin kaksi.
        Keväällä kun aurinko alkaa lämmittämään, niin haaleata vettä mikä sulattaa roudan, turvaa vedensannin juuristoon.
        http://www.aijaa.com/v.php?i=4667423.jpg


      • parikkalan piika

        Alppiruusuni on aurinkoisella paikalla, joten joudun sitä suojaamaan. Nyt vain sen suojaaminen on hankalaa, kun en tiedä, kuinka estäisin, ettei peittolle tuleva lumi katkoisi oksia ja kuinka saisin peitot pysymään paikoillaan. Tähän asti on toi kehikko riittänyt, mutta nyt en oikein tiedä, kun on "liian isoksi" kasvanut. Paikka on myös melko tuulinen, joten hankalaa, hankalaa...


      • syksyllä paljon
        parikkalan piika kirjoitti:

        Alppiruusuni on aurinkoisella paikalla, joten joudun sitä suojaamaan. Nyt vain sen suojaaminen on hankalaa, kun en tiedä, kuinka estäisin, ettei peittolle tuleva lumi katkoisi oksia ja kuinka saisin peitot pysymään paikoillaan. Tähän asti on toi kehikko riittänyt, mutta nyt en oikein tiedä, kun on "liian isoksi" kasvanut. Paikka on myös melko tuulinen, joten hankalaa, hankalaa...

        Pystytä syksyllä jo valmiiksi pitkät tolpat alppisi ympärille, keväällä on niiden päälle hyvä ripustaa peite,eikä oksat taitu.Lumet on helppo varistella pois.

        Muista myös syksyllä se runsas kastelu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe