Sjögrenin syndrooma

ootteko saaneet

ketään homealtistuksen seurauksena?
minulla epäillään sitä ja lääkäri tarjosi ensin happosalpaajia??

17

7057

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja haljeta

Juu, happosalpaajilla ne sjögrenin syndroman oireet paranee... Neroja lääkäreitä taitaa löytyä joka puolella Suomea =)
      Vaadi, että otetaan sylkirauhasnäyte huulen sisäpinnalta. Sellaisella minulta suljettiin tämä tautiepäily pois.

• ootteko saaneet

sylkirauhasnäyte, silläkö voidaan sulkea tauti pois.
        Joku sairastava kertoi että tumavasta-aineet olivat hänellä korkeat.

Kyllä alkaa taas sappi kiehua kun pitää itse alkaa selvitellä
        peräti kokeita joilla suljetaan tai todetaan mahdollisesti sairaus.

• "vanha tapaus"
        ootteko saaneet kirjoitti:

sylkirauhasnäyte, silläkö voidaan sulkea tauti pois.
        Joku sairastava kertoi että tumavasta-aineet olivat hänellä korkeat.

Kyllä alkaa taas sappi kiehua kun pitää itse alkaa selvitellä
        peräti kokeita joilla suljetaan tai todetaan mahdollisesti sairaus.

Minulla olivat tumavasta-aineet koholla ja useita Sjögreniin sopivia oireita (mm. väsymys, nivelkivut, kuiva suu ja silmät tuntuivat kuivilta ja "roskaisilta"). Suupolilla otettiin näyte alahuulen sylkirauhasista ja se oli ok. Tästä on aikaa n. 10 vuotta. En tiedä, onko sylkirauhasnäyte vielä käytössä. Tumavasta-aineita seurattiin muutamia vuosia ja välillä ne olivat koholla ja välillä normaalit. Reumatekijä ei ole koskaan ollut koholla.

Vuosien tutkimisen jälkeen olen saanut fibromyalgia diagnoosin ja myös krooninen väsymysoireyhtymä on jonkun lääkärin mielestä mahdollinen. Näihin ei ole mitään parantavaa hoitoa keksitty. Mielialalääkettä olen käyttänyt, koska sen pitäisi kohottaa kipukynnystä ja myös parantaa unen laatua. Väsymys ja kivut ovat vuosien mittaan pahentuneet. Keskittymis- ja muistihäiriöitä on myös. Kestän todella huonosti fyysistä rasitusta ja stressiä. Ne pahentavat oireita.

Oireeni sopivat kovin moneen oireyhtymään. Tuntuu siltä, että vuosien kuluessa oireita tulee kokoaika lisää. Nykyisin saan helposti alahengitystietulehduksia ym. Ääneni on jatkuvast käheä, olen nuhainen ja kurkkukipu, kuumeilu sekä kuiva yskä vaivaavat. Allergiatesteissä ei ole mitään löydetty.

Kortisonia käytin jossain vaiheessa, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Joku reumalääkäri sitä määräsi. En muista millä perusteella. Ei ainakaan labratulosten vuoksi.

Lääkäreiden vastaanotoilla vuosia juostuani olen todennut,että oireillani saa melkein jokaiselta eri diagnoosin. Yhteistä kaikille on kuitenkin se, ettei mitään parantavaa hoitoa kukaan ole löytänyt. Itse olen parhaiksi havainnut säännöllisen ruokailun ja unirytmin, kevyen liikunnan ja rentoutusharjoitukset. Saunomisen jälkeisenä päivänä tulee ns. saunakrapula eli tuntuu siltä, että koko kroppa on kuuman ja tulehtuneen tuntuinen. Saunomisesta olenkin luopunut miltei kokonaan. Särkylääkettä käytän harvoin.

Tämä kituminen lienee kohtaloni. Ehkä minussa on joku valmistusvirhe. Autoissakin sanotaan olevan maanantaikappaleita. Ehkä minutkin on tehty maanantaina =)

Jaksamista sinulle. Älä päästä lääkäreitä helpolla vaan kysy, jos joku asia ei tule selväksi. Minä olen ottanut tavaksi kysyä, milloin voin soittaa, jos joku asia alkaa mietityttämään kotona. Tästä lääkärit eivä tykkää, mutta sen verran kovaa palkkaa saavat, että kyllä kunnon palvelua on saatava.

• ootteko saaneet
        "vanha tapaus" kirjoitti:

Minulla olivat tumavasta-aineet koholla ja useita Sjögreniin sopivia oireita (mm. väsymys, nivelkivut, kuiva suu ja silmät tuntuivat kuivilta ja "roskaisilta"). Suupolilla otettiin näyte alahuulen sylkirauhasista ja se oli ok. Tästä on aikaa n. 10 vuotta. En tiedä, onko sylkirauhasnäyte vielä käytössä. Tumavasta-aineita seurattiin muutamia vuosia ja välillä ne olivat koholla ja välillä normaalit. Reumatekijä ei ole koskaan ollut koholla.

Vuosien tutkimisen jälkeen olen saanut fibromyalgia diagnoosin ja myös krooninen väsymysoireyhtymä on jonkun lääkärin mielestä mahdollinen. Näihin ei ole mitään parantavaa hoitoa keksitty. Mielialalääkettä olen käyttänyt, koska sen pitäisi kohottaa kipukynnystä ja myös parantaa unen laatua. Väsymys ja kivut ovat vuosien mittaan pahentuneet. Keskittymis- ja muistihäiriöitä on myös. Kestän todella huonosti fyysistä rasitusta ja stressiä. Ne pahentavat oireita.

Oireeni sopivat kovin moneen oireyhtymään. Tuntuu siltä, että vuosien kuluessa oireita tulee kokoaika lisää. Nykyisin saan helposti alahengitystietulehduksia ym. Ääneni on jatkuvast käheä, olen nuhainen ja kurkkukipu, kuumeilu sekä kuiva yskä vaivaavat. Allergiatesteissä ei ole mitään löydetty.

Kortisonia käytin jossain vaiheessa, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Joku reumalääkäri sitä määräsi. En muista millä perusteella. Ei ainakaan labratulosten vuoksi.

Lääkäreiden vastaanotoilla vuosia juostuani olen todennut,että oireillani saa melkein jokaiselta eri diagnoosin. Yhteistä kaikille on kuitenkin se, ettei mitään parantavaa hoitoa kukaan ole löytänyt. Itse olen parhaiksi havainnut säännöllisen ruokailun ja unirytmin, kevyen liikunnan ja rentoutusharjoitukset. Saunomisen jälkeisenä päivänä tulee ns. saunakrapula eli tuntuu siltä, että koko kroppa on kuuman ja tulehtuneen tuntuinen. Saunomisesta olenkin luopunut miltei kokonaan. Särkylääkettä käytän harvoin.

Tämä kituminen lienee kohtaloni. Ehkä minussa on joku valmistusvirhe. Autoissakin sanotaan olevan maanantaikappaleita. Ehkä minutkin on tehty maanantaina =)

Jaksamista sinulle. Älä päästä lääkäreitä helpolla vaan kysy, jos joku asia ei tule selväksi. Minä olen ottanut tavaksi kysyä, milloin voin soittaa, jos joku asia alkaa mietityttämään kotona. Tästä lääkärit eivä tykkää, mutta sen verran kovaa palkkaa saavat, että kyllä kunnon palvelua on saatava.

siinä mielessä että samantapaista tarpomista tuntuu minunkin tilanteeni olevan.
        Olen tullut samaan johtopäätökseen kuin sinäkin että eri diagnooseja tulee tai sitten ei tule mitään. Lääkärit tietenkin haluavat päästä sellaisesta potilaasta nopeasti eroon, jolle ei löydy selkeää diagnoosia. Ja kortisonia ehdotetaan vaivaan kuin vaivaan tai toinen vaihtoehto on ne mielialalääkkeet.

Kiitos, nyt yritän pitää kiinni tästä lääkäristä enkä päästä häntä jättämään juttua taas kerran kesken, vaan vaadin että oireilleni pitää löytyä jokin selvitys vaikken siihen enää uskokaan.

Samoin yritän pitää itsestäni huolta puhtaalla ravinnolla ja levolla, se lienee ainut
        tapa yrittään räpistellä joukon mukana päivästä toiseen.

Tsemppiä myös sinulle, tuskin me maanantai kappaleita olemme, vaan
        altistuneita joiden elimistö ei yksinkertaisesti enää täysin toivu.

• !!!!

mutta syy-yhteyttä ei voi millään todistaa

• homeahdistus1

niitä syön edelleen, reumataudeista lähinnä nivelreumaa on epäilty.

Miten voit nyt, mitkä ovat sjögrenin oireet? Helpottuvatko oireet jos et ole hometiloissa?

• ootteko saaneet

minulla on jo vuoden verran olleet maksa-arvot korkeat ja olen valittanut aivan hirveää väsymystä sekä nivelkipuja. Vuosi sitten maksa-arvojen seuranta lopetettiin kun en suostunut ottamaan mielialalääkitystä (nivelvaivoihin). Kuulostaa ehkä uskomattomalta mutta kai näihin kommentteihin ovat muutkin törmänneet.

Nyt tk-lääkäri siirsi minut "ikävän potilaan" erikoispolille jossa otettiin magneettikuva maksasta, ei mitään ihmeellistä. Mutta lääkäri pähkäili ja ehdotti happosalppajia,
        sanoin ettei minulla ole refluskioireita enkä ole sellaisista edes valittanut.
        Hän totesi että haluanko että minua hoideetaan.........joten.....
        kysyin että auttaako happosalpaajat maksa-arvojen laskuun.

Hän yritti pelastaa kasvonsa ja sanoi että jos (huom!) minulla on
        Sjögrenin tauti, niin kortisonilääkityksen vuoksi täytyisi syödä happosalpaajia.
        joten.....kysyin että eikö nyt pitäisi ensin selvittää onko minulla Sjögrenin tauti.

Hän laittoi lähetteen yhteen verikokeeseen ja soittoaika on elokuun lopulla.
        Näin pääsee kivasti minusta eroon soittoajalla.

Nyt kun juttelin henkilön kanssa jolla tauti on todettu, häneltä otettiin tumavasta-aineet josta tutkimukset etenivät.

Tää on taas tätä....masentavaa, kun on muutenkin väsynyt ja nivelet kipeät.

Kyllä nämä oireilut menevät aaltoliikkeenä (kuten Sjögren ja ehkä moni muukin sairaus).

En oleskele hometiloissa sillä altistumisen jälkeen minullakin on hurjan tarkka hajuaisti homeille. Pääaltistumisesta on jo noin 6 vuotta ja pikkuhiljaa on oireilut
        helpottaneet, mutta väsymys ja nivelsäryt tulevat ja menevät. Ovat tosi kovia ja
        vie kyllä mehut pois.

Tällainen tarina.

• ootteko saaneet

minulla on jo vuoden verran olleet maksa-arvot korkeat ja olen valittanut aivan hirveää väsymystä sekä nivelkipuja. Vuosi sitten maksa-arvojen seuranta lopetettiin kun en suostunut ottamaan mielialalääkitystä (nivelvaivoihin). Kuulostaa ehkä uskomattomalta mutta kai näihin kommentteihin ovat muutkin törmänneet.

Nyt tk-lääkäri siirsi minut "ikävän potilaan" erikoispolille jossa otettiin magneettikuva maksasta, ei mitään ihmeellistä. Mutta lääkäri pähkäili ja ehdotti happosalppajia,

Sjögrenin tauti, niin kortisonilääkityksen vuoksi täytyisi syödä happosalpaajia.
        joten.....kysyin että eikö nyt pitäisi ensin selvittää onko minulla Sjögrenin tauti.

Nyt kun juttelin henkilön kanssa jolla tauti on todettu, häneltä otettiin tumavasta-aineet josta tutkimukset etenivät.

Kyllä nämä oireilut menevät aaltoliikkeenä (kuten Sjögren ja ehkä moni muukin sairaus).

En oleskele hometiloissa sillä altistumisen jälkeen minullakin on hurjan tarkka hajuaisti homeille. Pääaltistumisesta on jo noin 6 vuotta ja pikkuhiljaa on oireilut
        helpottaneet, mutta väsymys ja nivelsäryt tulevat ja menevät. Ovat tosi kovia ja
        vie kyllä mehut pois.

Tällainen tarina.

kirjoittelen pöytälampun valossa ja luin vasta kun olin jo lähettänyt tekstin.

ps. kun lääkäri ehdotti että kortisonikuuri olisi tiedossa, niin vasta sitten kerroin
        etten homealtistuneena mielelläni söisi kortisonia.

Hän totesi ettei tiedä näistä homeista mitään, ystävällisesti mainitsin
        että aiheesta on kyllä jo tutkimuksia terveyshaittojen osalta.

• ....

kirjoittelen pöytälampun valossa ja luin vasta kun olin jo lähettänyt tekstin.

ps. kun lääkäri ehdotti että kortisonikuuri olisi tiedossa, niin vasta sitten kerroin
        etten homealtistuneena mielelläni söisi kortisonia.

Hän totesi ettei tiedä näistä homeista mitään, ystävällisesti mainitsin
        että aiheesta on kyllä jo tutkimuksia terveyshaittojen osalta.

Sillä, että olet joskus aikaisemmin altistunut homeille, ei ole merkitystä kortisonin käytön suhteen. Jos immuunipuolustus on heikentynyt altistuksen aikana, niin se korjaantuu kuntoon melko nopeasti altistuksen loppumisen jälkeen. Auttajasolut ovat uusiutuvia.

• homeahdistus1

vie kyllä mehut pois.

Tällainen tarina.

Limakalvojen kuivuminen näyttää olevan pääasiallinen syy sille, että ruvetaan tätä tautia epäilemään:

Taudinkuva
        Silmissä on roskan tunne, valonarkuutta, herkästi väsymistä.
        Nielemistä vaikeuttaa suun kuiva limakalvo.
        Maku- ja hajuaisti ovat heikentyneet.
        Kielessä ja huulissa on halkeamia.
        Osalla potilaista on toistuvaa korvanalussylkirauhasten turvotusta.
        Karstaisuus nenän limakalvolla, kuiva ärsytysyskä, toistuvat hengitystietulehdukset
        Iho on kuiva.
        Nielemisvaikeudet, atrofinen gastriitti ovat mahdollisia.
        Muita autoimmuuni-ilmiöitä, esim. kilpirauhastulehdus
        Vulvan ja emättimen kuivuutta, yhdyntäkipuja
        Väsymys, nivelkivut ja valkosormisuus ovat tavallisia.
        Harvoin akuutti haimatulehdus, hepatomegalia
        Samanaikaisesti voi olla harvinaisena primaarinen biliaarinen kirroosi 1.
        Lasko on usein suurentunut.
        Lymfooman vaara on lisääntynyt.
        Diagnostiset kriteerit
        Diagnoosiin vaaditaan neljä kriteeriä seuraavasta luettelosta. Poissuljettavia tautitiloja ovat lymfooma, HIV-infektio, sarkoidoosi ja käänteishyljintä.
        Silmäoireet: kuivat silmät > 3 kk tai roskan tunnetta silmissä
        Suuoireet: kuiva suu > 3 kk tai pysyvästi turvonneet korvanalussylkirauhaset
        Silmälöydökset: Schirmerin testissä suodatinpaperi kostuu alle 5 mm:n matkalta 5 minuutin aikana.
        Sylkirauhasbiopsia alahuulesta: fokaalinen sialadeniitti (suositellaan, että patologi arvioi "focus scoren")
        Sylkirauhasten muutokset: vähentynyt syljeneritys, kaikututkimuksessa todettu poikkeava kudosrakenne tai rauhastiehyiden ektasiat (sialografia ja isotooppitutkimus ovat jäämässä pois käytöstä).
        Autovasta-aineet: SSA- tai SSB-vasta-aineita, tumavasta-aineita tai reumatekijä
        Ikääntyvillä henkilöillä limakalvojen kuivuminen on yleistä. Varma diagnoosi vaatii joko poikkeavan sylkirauhasbiopsialöydöksen tai positiiviset SS-vasta-aineet.
        (lähde : Lääkärin käsikirja)

Voimia sinne, toivotaan että diagnoosi (ja hoito) selviää vähitellen. Nivelkivut ovat raskaita kestää ja jos olet kovin väsynytkin koko ajan, kertoo se siitä että olet sairas.

• ootteko saaneet
        homeahdistus1 kirjoitti:

Limakalvojen kuivuminen näyttää olevan pääasiallinen syy sille, että ruvetaan tätä tautia epäilemään:

Taudinkuva
        Karstaisuus nenän limakalvolla, kuiva ärsytysyskä, toistuvat hengitystietulehdukset
        Iho on kuiva.
        Diagnostiset kriteerit
        Diagnoosiin vaaditaan neljä kriteeriä seuraavasta luettelosta. Poissuljettavia tautitiloja ovat lymfooma, HIV-infektio, sarkoidoosi ja käänteishyljintä.
        Silmälöydökset: Schirmerin testissä suodatinpaperi kostuu alle 5 mm:n matkalta 5 minuutin aikana.
        Sylkirauhasbiopsia alahuulesta: fokaalinen sialadeniitti (suositellaan, että patologi arvioi "focus scoren")
        Sylkirauhasten muutokset: vähentynyt syljeneritys, kaikututkimuksessa todettu poikkeava kudosrakenne tai rauhastiehyiden ektasiat (sialografia ja isotooppitutkimus ovat jäämässä pois käytöstä).
        Ikääntyvillä henkilöillä limakalvojen kuivuminen on yleistä. Varma diagnoosi vaatii joko poikkeavan sylkirauhasbiopsialöydöksen tai positiiviset SS-vasta-aineet.

Voimia sinne, toivotaan että diagnoosi (ja hoito) selviää vähitellen. Nivelkivut ovat raskaita kestää ja jos olet kovin väsynytkin koko ajan, kertoo se siitä että olet sairas.

ei minulla kyllä noita kaikkea ole, väsymys ja nivelkivut ovat pahimmat joka päivittäiset probleemat. Kilpirauhasen häiriön sain homealtistumisen jälkeen, nyt vajaatoimintaa. Ihon kuivuus ja hengitystieoireita tietenkin on, mutta se nyt on tätä
        bronkiittia.

Taisi olla väärää arvausta, mutta katsotaan nyt mitä lekuri keksii loppukuusta.

Ne korkeat maksa-arvot oli lähtökohta josta tutkimukset alkoivat, ei lääkäriä
        pitkään valittamani väsymys ja nivelsäryt liikauttaneet, vasta kun oli jotain
        selkeää eli labrakokeet maksasta. Taisivat mennä väsymys ja nivelsäryt sinne
        luulosairauksien piikkiin:):)

Mukavaa kun vastasit ja lämpimiä syksyn iltoja sinulle!

• olla sitten

ei minulla kyllä noita kaikkea ole, väsymys ja nivelkivut ovat pahimmat joka päivittäiset probleemat. Kilpirauhasen häiriön sain homealtistumisen jälkeen, nyt vajaatoimintaa. Ihon kuivuus ja hengitystieoireita tietenkin on, mutta se nyt on tätä
        bronkiittia.

Taisi olla väärää arvausta, mutta katsotaan nyt mitä lekuri keksii loppukuusta.

Ne korkeat maksa-arvot oli lähtökohta josta tutkimukset alkoivat, ei lääkäriä
        pitkään valittamani väsymys ja nivelsäryt liikauttaneet, vasta kun oli jotain
        selkeää eli labrakokeet maksasta. Taisivat mennä väsymys ja nivelsäryt sinne
        luulosairauksien piikkiin:):)

Mukavaa kun vastasit ja lämpimiä syksyn iltoja sinulle!

infektoitunut maksa. Ei lääkärit sitä osaa hoitaa.

• homeahdistus1 kirjoitti:

Taudinkuva
        Iho on kuiva.
        Diagnostiset kriteerit

Täältä vasta luin tuosta. Raynaudin oireyhtymä ollut jo lapsesta lähtien, jota keväällä 2012 saatu borrelioosi pahentanut. Silmiin olen käyttänyt kostutustippoja jo vuodesta 2003 lähtien siipikalvo-pterygiumin jälkeen, joka seurausta kuivista silmistä ja jota on molemmissa silmissä.

• helppo valinta

lääkäriltä ratkaista tilanne.
      "jos vaivasi jatkuvat, palataan asiaan"
      oletteko kuulleet tällaisen lauseen lääkärin suusta.

• sjögreenaska
    • Ei sittenkään Sjögre

Asuessani talossa jossa olimm.sädesientä minullakin epäiltiin Sjögrenin oireyhtymää.Lisäksi oireeni olivat mitä kummallisempia.kuten hampaiden vihlonta,jolle ei löytynyt syytä.Suu ja nielu kuivuivat,silmät kuivuivat,voimakasta nenäverenvuotoa ihan noin vain,nukkuessa,tai aamupalaa syödessä alkoi valuun verta.Kun muutin pois,oireet hävisivät.

• melkein kuollut!

Sjögreniä tutkittiin täälläkin, oireet sopivat hyvin lähelle siihen mutta diagnoosiin asti ei. Tosin hometalosta muutto juuri samoihin aikoihin. Suun kuivuminen ja suukivut, silmien kuivuminen, väsymys, yskää, lihaskipuja, ien-hammas,vatsaongelmia, ja imusolmuketurvotusta, jne..sekä niveloireet .Talosta muutto, ja kaikki oireet katosivat. Mitenköhän monta "turhaa" diagnoosia Sjögrenille, jos ei tajua muuttaa hometalosta pois?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3106
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2533
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      51
      2521
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      240
      2188
    5. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      475
      1826
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      248
      1809
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      105
      1775
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1644
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1577
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      23
      1417
    Aihe