Määräaikainen työsopimus- ei perustetta sopimuksessa?

LiisaLiisa00

Hei,
olen allekirjoittanut 9kk mittaisen määräaikaisen työsopimuksen, johon ei kuulu
- koeaikaa
-irtisanomisehtoja

Sopimuksessa ei myöskään lue määräaikaisuuden perustetta enkä ole sitä saanut työnantajalta muussakaan muodossa.

Työ on toimistotyötä, jolle on jatkuva tarve (työssä on ennen minua ollut muitakin) en ole sijainen enkä kausityöntekijä, työ ei ole projekti tms.

Muuttuuko sopimus toistaiseksi voimassa olevaksi vai keksiikö työnantaja päästään mitä vain jos kysyn asiaa- tuleeko perusteen olla tiettyjen laissa määriteltyjen seikkojen mukainen (esim. kausiluonteisuus tai sijaisuus) ?

Kiitos kovasti!

17

1611

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anna perustetta

Työnantajan on annettava viimeistään ensimmäisen palkanmaksukauden aikana sinulle kirjallinen selvitys, josta käy ilmi mahdolliset työsopimuksesta puuttuneet keskeiset ehdot, tässä tapauksessa määräaikaisuuden peruste. (Työsopimuslaki 2 luku 4 §).

Jollei määräaikaisuudelle ole perustetta ja sopimus oli määräaikainen työnantajan aloitteesta, pidetään työsopimusta toistaiseksi voimassaolevana. (Työsopimuslaki 1 luku 3 §).

Ainoa millä työnantaja voi yrittää venkoilla tuosta ulos on siis väittää, että sopimus tehtiin määräaikaiseksi sinun aloitteestasi. Varminta olisi siis tiedustella perustetta sähköpostilla siten, että kysymyksestäsi käy selkeästi ilmi, että määräaikaisuus sovittiin työnantajan aloitteesta. Jos tuohon tulee vastaus, missä aloitteellisuutta ei kiistetä (eikä perustetta kerrota), on asia varsin selvä. Vaikka selvistäkin asioista toki saadaan aikaan kalliita riitoja...

• .....

Vastaukset ensimmäisiin kysymyksiin löytyy työsopimuslaita 2 luvun 4 pykälä. Työsopimuksessa pitäisi olla ainakin maininta koeajasta tai sen puuttumisesta. Irtisanomisehdot ovat tarpeettomia koska ne muodostuvat viimeistään laista eikä niitä voi siitä huonontaa.
      Määräaikainen työsuhde ei muutu toistaiseksi olevaksi jos on sovittu työnloppumis- päivämäärä ja työnantaja estää/kieltää jatkamisen.
      Määräaikaisuus on sallittu vain laissa säädetyin ehdoin mutta sinuun tällä voi olla vaikutusta jos työnantaja yrittää ketjuttaa näitä sopimuksia sinuun nähden. Oikeasti jatkuvat määräaikaisuudet ovat kiellettyjä mutta nokkela työnantaja osaa kiertää tämän ja saa näyttämään oikealta. Järkevin vaihtoehto olisi keskustella työnantajan kanssa, onhan sinulla ainakin määräajan ajan varma työ. Eniten voisi auttaa jos keskustelet työpaikan luottamushenkilön kanssa. He tuntevat talon tavat ja käytännöt.

• "Määräaikainen työsuhde ei muutu toistaiseksi olevaksi jos on sovittu työnloppumis- päivämäärä ja työnantaja estää/kieltää jatkamisen."

Työsopimulain 3.2§ [lyh.]
        "Työsopimus on voimassa toistaiseksi, jollei sitä ole perustellusta syystä tehty määräaikaiseksi. Työnantajan aloitteesta ilman perusteltua syytä tehtyä määräaikaista työsopimusta on pidettävä toistaiseksi voimassa olevana."

Eli sopimus voidaan tehdä määräaikaiseksi vain perustellusta syytä ja jos tuota syytä ei ole niin määräaikaiseksi tehty sopimus on katsottava toistaiseksi voimassa olevaksi.

Jos tuota syytä ei löydy niin itse menisin sinun sijassa töihin normaalisti työsuhteen päättymispäivän jälkeen ja ottaisin vielä nauhurin taskuuni. Jos sitten työnantaja tulisi ilmoittamaan, että sinun työsuhteesi on päättynyt niin sainoisin hänelle: "Ai jaa, minä luulin, että minut on palkattu toistaikseksi." Työnantaja tietysti viittaisi sopimukseen ja minä: "Mutta kun minulle ei ole kerrottu sitä määräaikaisuuden perustetta". Arvata voi, että työnantaja tuohon: "Prkl... - lähdepä nyt kotiin..."

Tuon jälkeen työsopimusta käsiteltäisiin työnantajan purkamana ja työntekijällä olisi oikeus saada korvausta purkamisen aiheuttamasta vahingosta kuten ansionmenetyksestä. Tuon jälkeen toki ei tuohon paikkkaan varmaan enää kannattaisi ko. henkilön töihin hakea mutta oppisipa työnantajakin, että hän ei ole lain yläpuolella.

Ja eikä sitä nyt kuka tahansa vuoden pari voisi elellä työnantajan laittomasta sopimuksen päättämisestä maksamilla korvauksilla?

Itse sain aikanaan konkurssipesältä korvauksia laittomasta irtisanomisesta 20.000 kun työsuhteeni irtisanottiin yhtiön mentyä konkurssiin.

Vaimoni puolestaan kävi töissä vaikka työnantaja oli hänet määrännyt lomalla. Työnantaja (Harjavallan kaupunki) joutui maksamaan työsuhteen päättymisen jälkeen hänelle lisää palkka: lomakorvauksen ja odotusajan palkkaa.
        http://www.harjavalta.info/Valtakunta/tyosuhdelakia.html

[email protected]
        julkishallinnon asiantuntija
        http://www.petrinurminen.net

• liisaliisa000
        petu_67 kirjoitti:

"Määräaikainen työsuhde ei muutu toistaiseksi olevaksi jos on sovittu työnloppumis- päivämäärä ja työnantaja estää/kieltää jatkamisen."

"Työsopimus on voimassa toistaiseksi, jollei sitä ole perustellusta syystä tehty määräaikaiseksi. Työnantajan aloitteesta ilman perusteltua syytä tehtyä määräaikaista työsopimusta on pidettävä toistaiseksi voimassa olevana."

Eli sopimus voidaan tehdä määräaikaiseksi vain perustellusta syytä ja jos tuota syytä ei ole niin määräaikaiseksi tehty sopimus on katsottava toistaiseksi voimassa olevaksi.

Jos tuota syytä ei löydy niin itse menisin sinun sijassa töihin normaalisti työsuhteen päättymispäivän jälkeen ja ottaisin vielä nauhurin taskuuni. Jos sitten työnantaja tulisi ilmoittamaan, että sinun työsuhteesi on päättynyt niin sainoisin hänelle: "Ai jaa, minä luulin, että minut on palkattu toistaikseksi." Työnantaja tietysti viittaisi sopimukseen ja minä: "Mutta kun minulle ei ole kerrottu sitä määräaikaisuuden perustetta". Arvata voi, että työnantaja tuohon: "Prkl... - lähdepä nyt kotiin..."

Tuon jälkeen työsopimusta käsiteltäisiin työnantajan purkamana ja työntekijällä olisi oikeus saada korvausta purkamisen aiheuttamasta vahingosta kuten ansionmenetyksestä. Tuon jälkeen toki ei tuohon paikkkaan varmaan enää kannattaisi ko. henkilön töihin hakea mutta oppisipa työnantajakin, että hän ei ole lain yläpuolella.

Ja eikä sitä nyt kuka tahansa vuoden pari voisi elellä työnantajan laittomasta sopimuksen päättämisestä maksamilla korvauksilla?

Itse sain aikanaan konkurssipesältä korvauksia laittomasta irtisanomisesta 20.000 kun työsuhteeni irtisanottiin yhtiön mentyä konkurssiin.

Vaimoni puolestaan kävi töissä vaikka työnantaja oli hänet määrännyt lomalla. Työnantaja (Harjavallan kaupunki) joutui maksamaan työsuhteen päättymisen jälkeen hänelle lisää palkka: lomakorvauksen ja odotusajan palkkaa.

[email protected]

Hei,
        tavoitteeni on päinvastainen tällä hetkellä- saada työsopimus toistaiseksi voimassa olevaksi ja sitä myöten siihen pätemään normaalit irtisanomisehdot.
        Tällä hetkellä työsopimuksesta puuttuu työnimikettä myöten tietoja joita ei ole toimitettu ensimmäisen palkamaksun jälkeen minulle; en siis ole asiassa kiinni sen vuoksi että olisin kiinnostunut jatkamaan työssä määräajan jälkeen, vaan haluan selvittää miksi sopimus on määräaikainen kun syytä ei ole olemassa tosiaan, aiemmin on ollut kesätöitä määräaikaisuuksina opiskelujen takia tai sijaisuuksia. Nyt ei ole mitään. Katsotaan mitä liitto sanoo sopparista ja kiitos teille kaikille kovasti; hienoa, että jaksatte pitää puolianne!

• .....
        petu_67 kirjoitti:

"Määräaikainen työsuhde ei muutu toistaiseksi olevaksi jos on sovittu työnloppumis- päivämäärä ja työnantaja estää/kieltää jatkamisen."

[email protected]

mihin vastasin. Työsopimuksessa ei tarvitse lukea näitä tietoja jos ne on sovittu/selitetty muuten. Tietojen puuttuminen työsopimuksesta ei muodosta perustetta määräaikaisen muuttumisesta toistaiseksi voimassa olevaksi jos tiedot on esimerkiksi suullisesti työsopimuksen yhteydessä tai kirjallisesti annettu kun työnantaja antaa selvityksen työnkeskeisistä ehdoista viimeistään ensimmäisen palkanmaksun yhteydessä.

Eri asiaa ovat sitten nuo tuomasi asiat. Oletan koska et kerro että yhtiöntoiminta jatkui konkurssin jälkeen ja siksi sait korvaukset.
        Ja vaimosi tapaus on esimerkki siitä että työnantaja ei estänyt työntekoa vaan konkludenttisesti antoi työn jatkua vaikka oli määrännyt hänet lomalle. Molemmat aivan eri asioita kuin mitä oli kysytty.

• ......
        liisaliisa000 kirjoitti:

Hei,
        tavoitteeni on päinvastainen tällä hetkellä- saada työsopimus toistaiseksi voimassa olevaksi ja sitä myöten siihen pätemään normaalit irtisanomisehdot.
        Tällä hetkellä työsopimuksesta puuttuu työnimikettä myöten tietoja joita ei ole toimitettu ensimmäisen palkamaksun jälkeen minulle; en siis ole asiassa kiinni sen vuoksi että olisin kiinnostunut jatkamaan työssä määräajan jälkeen, vaan haluan selvittää miksi sopimus on määräaikainen kun syytä ei ole olemassa tosiaan, aiemmin on ollut kesätöitä määräaikaisuuksina opiskelujen takia tai sijaisuuksia. Nyt ei ole mitään. Katsotaan mitä liitto sanoo sopparista ja kiitos teille kaikille kovasti; hienoa, että jaksatte pitää puolianne!

Voit irtisanoa itsesi vaikka heti, 14 vrk irtisanomisajalla, jos tämä oli se mitä ajoit takaa.

Koska työnantaja ei ole ensimmäisen palkanmaksukauden aikana kertonut sinulle määräaikaisuuden perustetta, on työsopimus lain mukaan toistaiseksi voimassa oleva, kuten ihan ensimmäisessä vastauksessa tähän ketjuun kerroin.

Riippuen siitä, mitä kaikkea muuta työnantaja on jättänyt kertomatta, voisi kyseeseen jopa tulla oikeus purkaa työsuhde päättymään välittömästi, mutta mutta, irtisanominen on ehkä kuitenkin turvallisempi tapa lähteä.

• näin yksinkertaista
        ...... kirjoitti:

Voit irtisanoa itsesi vaikka heti, 14 vrk irtisanomisajalla, jos tämä oli se mitä ajoit takaa.

Koska työnantaja ei ole ensimmäisen palkanmaksukauden aikana kertonut sinulle määräaikaisuuden perustetta, on työsopimus lain mukaan toistaiseksi voimassa oleva, kuten ihan ensimmäisessä vastauksessa tähän ketjuun kerroin.

Riippuen siitä, mitä kaikkea muuta työnantaja on jättänyt kertomatta, voisi kyseeseen jopa tulla oikeus purkaa työsuhde päättymään välittömästi, mutta mutta, irtisanominen on ehkä kuitenkin turvallisempi tapa lähteä.

"Koska työnantaja ei ole ensimmäisen palkanmaksukauden aikana kertonut sinulle määräaikaisuuden perustetta, on työsopimus lain mukaan toistaiseksi voimassa oleva,"
        Työnantajalla täytyy olla syy määräaikaisuudelle, mutta sen kertomatta jättäminen ei tee työsuhteesta toistaiseksi voimassaolevaa. Lisäksi pitää ottaa huomioon työnantajan tulkintaetuoikeus, jota työntekijä joutuu noudattamaan kunnes tuomioistuin toisin toteaa.

• .....
        liisaliisa000 kirjoitti:

Hei,

Irtisanoa itsesi sitten on paljon helpompaa. Keskustele esimiehesi kanssa. Pykälien kanssa marssiminen ei ehkä ole paras vaihtoehto. Heidän puoleltaan työntekijä jolla ei ole haluja olla työssä määräajasta huolimatta ei ole hyvä vaihtoehto. Ilmoitat halustasi lähteä ja he tietävät aloittaa toimet sinun korvaamiseksi, joka tässä taloustilanteessa ei ole kovin vaikeaa. Voi hyvin olla että pääset nopeamminkin kuin 14vrk ajalla tai sitten saat perehdyttää korvaajasi.

• edellinen
        näin yksinkertaista kirjoitti:

"Koska työnantaja ei ole ensimmäisen palkanmaksukauden aikana kertonut sinulle määräaikaisuuden perustetta, on työsopimus lain mukaan toistaiseksi voimassa oleva,"
        Työnantajalla täytyy olla syy määräaikaisuudelle, mutta sen kertomatta jättäminen ei tee työsuhteesta toistaiseksi voimassaolevaa. Lisäksi pitää ottaa huomioon työnantajan tulkintaetuoikeus, jota työntekijä joutuu noudattamaan kunnes tuomioistuin toisin toteaa.

"Työnantajalla täytyy olla syy määräaikaisuudelle, mutta sen kertomatta jättäminen ei tee työsuhteesta toistaiseksi voimassaolevaa."

Kyllä tekee, katso työsopimuslaki 1 luku 3 § ja 2 luku 4 §.

• totta totta
        ..... kirjoitti:

mihin vastasin. Työsopimuksessa ei tarvitse lukea näitä tietoja jos ne on sovittu/selitetty muuten. Tietojen puuttuminen työsopimuksesta ei muodosta perustetta määräaikaisen muuttumisesta toistaiseksi voimassa olevaksi jos tiedot on esimerkiksi suullisesti työsopimuksen yhteydessä tai kirjallisesti annettu kun työnantaja antaa selvityksen työnkeskeisistä ehdoista viimeistään ensimmäisen palkanmaksun yhteydessä.

Eri asiaa ovat sitten nuo tuomasi asiat. Oletan koska et kerro että yhtiöntoiminta jatkui konkurssin jälkeen ja siksi sait korvaukset.
        Ja vaimosi tapaus on esimerkki siitä että työnantaja ei estänyt työntekoa vaan konkludenttisesti antoi työn jatkua vaikka oli määrännyt hänet lomalle. Molemmat aivan eri asioita kuin mitä oli kysytty.

Nuo nyt vaan noin niinkuin esimerkkinä siitä, että ei työnantaja aina ole oikeassa ja työntekijäkin voi voittaa.

• laiminlyönti
        edellinen kirjoitti:

"Työnantajalla täytyy olla syy määräaikaisuudelle, mutta sen kertomatta jättäminen ei tee työsuhteesta toistaiseksi voimassaolevaa."

Kyllä tekee, katso työsopimuslaki 1 luku 3 § ja 2 luku 4 §.

Kirjallisen selvityksen antamattajättäminen on työnantajanvelvoitteiden laiminlyönti, josta voidaan tuomita sakkoa, mutta ei se muuta sen velvollisuuden kohteena olevan työsuhteen ehtoja. Määräaikaisuuden perusteen olemassaolo on näyttökysymys.

• liisaliisa0000
        totta totta kirjoitti:

Nuo nyt vaan noin niinkuin esimerkkinä siitä, että ei työnantaja aina ole oikeassa ja työntekijäkin voi voittaa.

Soitin liittoon ja lakimies sanoi, ettei määräaikaisuuden perusteen puuttuminen muuta sopimusta- se ei muutu toistaiseksi voimassaolevaksi tai annan irtisanomispykälää, eikä oikeuta irtisanoutumaan ilman kuluja mikäli työnantaja päättää niitä vaatia.

En nyt ihan ymmärrä, miten tuota työsopimuslakia pitäisi oikein tulkita kun sain tuollaisen viestin liiton lakimieheltä?

Olen lähettänyt selvityspyynnön vielä toiselle lakimiehelle, yksityiselle, jotta saisin asiaan varmuuden jotta voin lähteä työnantajalta tiedustelemaan perusteita kun olen saanut asiasta selkeät lakipykälät.

Sekavaa..

• liisaliisa0000 kirjoitti:

Soitin liittoon ja lakimies sanoi, ettei määräaikaisuuden perusteen puuttuminen muuta sopimusta- se ei muutu toistaiseksi voimassaolevaksi tai annan irtisanomispykälää, eikä oikeuta irtisanoutumaan ilman kuluja mikäli työnantaja päättää niitä vaatia.

En nyt ihan ymmärrä, miten tuota työsopimuslakia pitäisi oikein tulkita kun sain tuollaisen viestin liiton lakimieheltä?

Olen lähettänyt selvityspyynnön vielä toiselle lakimiehelle, yksityiselle, jotta saisin asiaan varmuuden jotta voin lähteä työnantajalta tiedustelemaan perusteita kun olen saanut asiasta selkeät lakipykälät.

Sekavaa..

Aikoinaan kun vaimoni oli töissä kunnalla ja minä olin sitä mieltä, että paikallinen TES joka mm. velvoitti työntekijän pitämään vuosiloman määräaikaisen työsuhteen aikana oli laiton niin otimme yhteyttä vaimoni liiton lakimieheen ja hän totesi, että kyllä tuo paikallinen TES on ihan oikein eikä asiassa voi mitään tehdä.

Minä kun olen jääräpää niin en tyhmää(?) lakimiestä uskonut vaan vain asian itse eteenpäin. Tästä seurasi, että vaimoni sai korvauksia noin 1300 markkaa. Ja on muuten nykyisin töissä samalla työnantajalla.

[email protected]
        http://www.valtakunta.fi

• pitää olla
        liisaliisa0000 kirjoitti:

Sekavaa..

Työnantajan pitää pystyä näyttämään perusteen olemassaolo toteen oikeudessa, jos määräaikainen työsopimus on tehty työnanatajan aloitteesta ja työnantaja vetoaa määräaikaisen sopimuksen olemassaoloon.

Ja itsestään selvää on, etteivät Suomen kaikki määräaikaiset työsopimukset ole muuttuneet toistaiseksi voimassaoleviksi, jos määräaikaisuuden syytä ei ole ilmotettu työntekijälle kirjallisesti.

• juridiikan opiskelija
        liisaliisa0000 kirjoitti:

Sekavaa..

Tulkitsisin työsopimuslakia niin, että
        - Asiallisen perusteen puuttuminen määräaikaisuudelle muuttaa työsopimusken toistaiseksi voimassa olevaksi
        - perusteen ilmoittamatta jättäminen työntekijälle on kyllä laiminlyönti, mutta ei muuta sopimusta toistaiseksi voimassa olevaksi

Jos siis alat vaatimaan etuja sillä perusteella, että sopimus on toistaiseksi voimassa oleva, niin pitää olla hyvin varma, että työnantajalla ei ole mitään syytä määräaikaiselle, ei todellista, eikä riittävän uskottavaa tekaistua.

• aina.

Määräaikaisuuden peruste on oltava ilmoitettuna työsopimuksessa. Jos ei ole olemassa perustetta, voit nostaa asiasta vaikka kanteen mikäli haluat. Järkeviä perusteita ovat esim. vastaperustetulla firmalla epätietoisuus työvoiman tarpeesta, työtehtävän loppuminen tms. Aina on oltava myös koeaika, sitä ei voi poistaa tai vähentää siitä mitä laissa on sanottu. Tällöin työsopimuksesi on näiltä osin laiton, ja kannattaisi pyytää uuden työsopimuksen solmimista. Ehtojasi on monelta osin huononnettu lainvastaisesti. Voit ehdottaa uuden työsopimuksen kirjoittamista, mikäli ei onnistu niin voit todellakin nostaa asiassa kanteen. Kannattaa lukea finlex.fi työsopimuslaki.

• caveat.emptor

"Aina on oltava myös koeaika, sitä ei voi poistaa tai vähentää siitä mitä laissa on sanottu. Tällöin työsopimuksesi on näiltä osin laiton, ja kannattaisi pyytää uuden työsopimuksen solmimista."
        ..koeaika on puhtaasti sopimuksenvarainen asia, sitä ei ole pakko laittaa työsopimukseen mikäli osapuolet eivät sitä halua. Ei siis ole mitään lainsäädännöstä tulevaa pakkoa koeajalle. Lisäksi koeajoista säädetään enimmäiskesto, ei vähimmäiskestoa, eli koeaika voi periaatteessa olla miten lyhyt tahansa, kunhan se ei ylitä laissa säädettyä enimmäispituutta.

Siis pitkä koeaika ja sen käyttö on lähtökohtaisesti yleensä aina työnantajan etu, koska tällöin hän ristiriitojen ja taloudellisten ongelmien tullen voi laittaa väen pihalle koeaikapurun kautta, eikä joudu pitkiin, kalliisiin ja hankaliin irtisanomisneuvotteluihin. Vastakohtaisesti koeaika on yleensä tulkittavissa työntekijän oikeuksia leikkaavaksi heikennykseksi normaaleihin työn päättämismenettelyihin verrattuna.

"Kannattaa lukea finlex.fi työsopimuslaki. "
        Kyllä, se olisi hyvä lukea ennen kuin vastaa. Vaikkapa ensimmäisen luvun 4 §.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

Määräaikaisuusperusteen puuttuminen alkaa vaikuttaa sitten, jos aikaisemman työsopimuksen päättymisen jälkeen tehdään uusia määräaikaisia sopimuksia ilman perustetta, tällöin voidaan kokonaisuudessa katsoa, että työsopimus on oikealta luonteeltaan vakituinen, jolloin sitä koskee esim. vakituisen työntekijän irtisanomisehdot.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2351
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2247
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1512
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1446
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1402
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1161
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1126
    Aihe