punastumisen hoito

apuaaa

Ne joilla on tämä ongelma tai on ollut niin tietävät kyllä mistä on kyse. Mikään ei ole hirveämpää kuin esitykset ja tieto punastumisesta.

Mikä auttaa? Mihinkään 5000euron hoitoon en ole menossa. Mutta pakko ton "kivan ominaisuuden" on jotenkin olla hoidettavissa muutenkin. Se meinaan haittaa oikeasti ELÄMÄÄ!

20

4898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entäpä .....

      terapiaa?
      Salpausleikkaukseen kun et ole menossa.

    • oikeassa!

      Hei, olet todella oikeassa! Itse kärsin punastelusta, ja se haittaa sosiaalista elämääni. Mielummin jäisin vain kotiin neljän seinän sisälle, kun lähtisin kävelemään ulos naama punaisena. Ne, jotka eivät punastumisesta kärsi: onneksi olkoon!
      Ette tiedäkkään miten paljon se voi haitata jonkun elämää. Tässä yksi esimerkki:
      Istun ruotsin tunnilla, vieressäni uusi tyttö, jota en paljoa tunne.
      Opettaja käskee tehdä paritehtävän, lehahdan jo täysin punaiseksi, kun hän sanoo "paritehtävän." En vain _pysty_ puhumaan vierustoverilleni ilman, että naamani lehahtaa punaiseksi ja siinä sitä ollaan. Yritän aina katsella muualle ja peittää ujouden, mutta en kykene siihen. Vastaukseksi saan ihmetteleviä katseita ja lopulta pari jättää koko tehtävän kesken, mitään sanomatta.

      Tekisin MITÄ VAIN, että saisin tähän helvettiin hoidon! Itseasiassa tuntuu siltä, että punastuminen hallitsee elämääni, sillä jos en punastelisi, uskaltaisin sanoa ääneen asioita, mitä haluaisin. Monesti tunnilla haluaisin kipeästi kommentoida tunnilla käymäämme asiaa, mutta jätän koko ajatuksen pois punastumisen takia. Eikä tähän auta "älä välitä siitä, kyllä se siitä!!" "kyllä se ajan mittaan haihtuu, se on nuoruuden ongelma!" - kommentit. Haluaisin lääkkeitä, muttakun en uskalla asiasta puhua vanhemmilleni, enkä tule koskaan puhumaan. Haluan hoitaa lääkkeiden hankinnan itse, mutta pelkään, että siitä tulee lasku kotiin ja vanhemmat saavat tietää. En tiedä mitä tekisin. Mieluummin kuolen, kun jatkan tätä samaa rataa päivästä toiseen.

      • kärsinyt koko ikäni

        Olen 44 vuotias nainen ja ihoni reagoi helposti kaikkeen ja olen aina ollut kova punastumaan. Yksi asia mikä on helpottanut asiaa on kosmetiikkaliikkeistä ostettava Joe Blascon meikkivoide, pieni pyöreä rasia joka peittää pahat syntymämerkitkin. Tieto siitä että punastuminen ei näy auttaa jo paljon ja sitten ei punastukaan.

        Itse olen ollut tosi kriittinen itseäni kohtaan ja siitä millainen minun pitäisi olla muiden silmissä. Oma aviomieheni opetti minulle paljon. Hän sanoi että mitä helvetin väliä sillä on mitä muut ajattelee, itsehän me täällä elämme itseämme varten eikä toisia mielistelläksemme eli opin olemaan oma itseni ja en mielistellyt muita tai ajatellut millainen minun pitäisi olla. Jos punastun tiedän että se oikeasti aika nättiä, oikeasti! Monien poikien mielestä varsinkin. Oma mieheni sanoi että huomasi että minulla on tunteet kun punastuin enkä mikään kylmä ihminen. Kun vanhenet asia helpottaa, itseään ei arvostele niin rankasti. Ja jos tarvii pitää joitain esitelmiä niin lääkäriltä voi pyytää cipralex 10 mg jännittämiseen, se auttaa olemaan rohkeampi. Joudun käyttämään tuota nykyään lievään masennukseen silloin tällöin kuureina. Mutta onneksi on saatavilla apua.
        Mene terkkarille ja sitä kautta asia varmasti järjestyy. Itsekin salasin asiaa nuorena vanhemmiltani. Ja mitä helkutin väliä sillä on jos tuollainen asia tulee vanhemmille julki, parempi kuin joku huumeiden käyttö.
        Onnea matkaan =)


      • tiedän tunteen

        mulla on juuri sama ongelma ja on vieläkin.. kun sanoin vanhemmilleni asiasta niin he tokaisivat vain että "kyllä se siitä" yms. ja koska he eivät ole osanneet auttaa asiassa minua tulevaisuuteni on melkein jo pilalla koska en voinut mennä kouluun koska pelkäsin punastumista.. ja kun pääsin ylä-asteelta keski-arvoni oli 5.5. ja nyt haaveilen vain siitä että tämä ongelma loppuisi..


      • Naama=Tomaatti

        Arvaappa mitä! Mä ajattelen just tolleen! Jos tunnilla puhutaan vaikka... No ihan mistä tahansa, lehahdan naamasta tulipunaiseksi.
        Jos ruokailussa ihastukseni on vastapäätä minua, tiedätte mitä seuraa... En ota koulussa ikinä ruokaa paljon, että pääsisin nopeasti pois punastelemasta. Ja koulukuvat! Mä oon yhtä punanen ku tomaatti! Kaikki kyselee että "miks sä oot ihan punanen?" yms. Mä en kestä!!!!!!!!! Tunnilla kaikki kääntyy kattomaan kun mä punastun. Oon yrittäny pistää hiuksia verhoks ettei se näkyis. Tää on kamalaa!!!!!!!!! En uskalla puhua tästä vanhemmilleni, ja kuten jossain viestissä lukikin, enkä aiokkaan. HELP ME!!!!!!!!!!!!!!


      • koeta kestää
        Naama=Tomaatti kirjoitti:

        Arvaappa mitä! Mä ajattelen just tolleen! Jos tunnilla puhutaan vaikka... No ihan mistä tahansa, lehahdan naamasta tulipunaiseksi.
        Jos ruokailussa ihastukseni on vastapäätä minua, tiedätte mitä seuraa... En ota koulussa ikinä ruokaa paljon, että pääsisin nopeasti pois punastelemasta. Ja koulukuvat! Mä oon yhtä punanen ku tomaatti! Kaikki kyselee että "miks sä oot ihan punanen?" yms. Mä en kestä!!!!!!!!! Tunnilla kaikki kääntyy kattomaan kun mä punastun. Oon yrittäny pistää hiuksia verhoks ettei se näkyis. Tää on kamalaa!!!!!!!!! En uskalla puhua tästä vanhemmilleni, ja kuten jossain viestissä lukikin, enkä aiokkaan. HELP ME!!!!!!!!!!!!!!

        Ei vaan kannata välittää siitä mitä toiset ajattelee - voi jopa olla että he eivät ajattele mitään.

        Joku saattaa pilailla kustannuksellasi kun he huomaavat jonkun erilaisuuden, mutta he tekevät sitä kaikille koska luulevat että se on hauskaa.

        Parhaimmillaan tällainen tekee sinut helposti lähestyttäväksi kun joku huomaa että olet "vain ihminen".


    • Neiti^

      Tekstistäsi ei käynyt ilmi oletko naispuolinen. Jos näin, autan nyt sinua :) Hanki mahd. vaalea meikkivoide. Esimerkiksi Lumenen Natural Code- sarjassa on vaniljan sävyinen meikkivoide, eli varsin vaaleaa. Jos punastut, näyttäisit siltä, kuin sinulla olisi poskipunaa. Eli ei varmasti haittaa :)

      Minun ongelma yläaste ikäisenä oli, jostain kumman syystä, tunnilla punastuminen. Ehkäpä siksi, jos olimme tunnilla, missä pulpetit oli asetettu siten, että kaikki näkivät ( olin varsin ujo yläasteella :D) En vielä tämän ikäisenä edes käyttänyt mitään meikkivoiteita. Nykyään punastun vain häpeästä :D Jopa väärästä vastauksesta tunnilla tai jos alan miettimään vastausta pidempään (tuntuu kyllä niin tyhmältä) itse käytän mainitsemaani meikkivoidetta ja kun katastrofi tapahtuu :D ajattelen ettei sitä paljoakaan huomaa meikkivoiteen alta :)

      Onnea!!

      • punastuu

        Ota yhteyttä kouluterkkariin tai lääkäriin saadaksesi lääkkeitä, joita tuohon kyllä löytyy. Heillä on vaitiolovelvollisuus! Kun lääkkeeseen saat kelakorvauksen, se ei edes paljoa maksa. Itseäni on auttanut vahvempi kerros meikkiä sekä satunnaisesti nuo lääkkeet. Kun lääkkeet alkaa auttamaan, niitä voi otaa harvemmin ja pikkuhiljaa unohtaa keskittää ajatuksiaan punasteluun. Niin minulle kävi, nyt olen 37v ja punastelen vieläkin välillä ja edelleen se haittaa. Mutten enää niin usein kuin silloin nuorena.


      • Voi kun voisin autta

        Ilmeisesti olette vaalean pigmentin omaavia ihmisiä? Itse punastelen, mutta tummenpi pigmenttini estää sitä hiukan näkymästä.

        Punaisuutta hoidetaan nimenomaan sen vastavärillä, eli tässä tapauksessa (kuulostaa hullulta) mutta vihertävällä.. Ammattilaisten vinkkejä kannattaa katsella ja koettaa. Ja meikkivoide ei ole ratkaisu, ainakaan jos se ei täsmää oman pigmenttisi kanssa lainkaan. Eli omaan pigmenttiin sopivaa meikkivoidetta puuteri. Tietysti jos laittaa vaalehkon punaista (siis ei vaalean punaista) poskipunaa. Estää punastumisen näkymistä niin selkeästi.

        Paras apu tuohon ilman hoitoja voi olla oman kylän kosmetologa/ammattilainen, jolta voi neuvoa kysyä.

        Valitettavasti aloittajaa en pysty auttamaan, jos kalliiseen hoitoon ei voi mennä :( Ehkä itse preppaus peilin edessä ja ajatus tyylin muutos (no helppohan minun on sanoa, mut..) saattais auttaa "esiintymään" rohkeammin.


    • Teenage giirl

      Mulla on nykyään tullut samantapainen ongelma! En ole mikään ujo ihminen, mutta etenkin koulussa kun pidän esitelmiä naama menee punaiseksi ja kaulaan tulee outoja punaisia läikkiä? En tajua ollenkaan mistä johtuu, mutta voi johtua vaaleasta hipiästä kun on niin vaaleat hiukset yms :( Mutta mä olenkin teini-ikäinen että kai se voi jotenkin siitäkin johtua, mutta se vaan on ärsyttävää!! Kun en tavallaan kammoksu mannä esiintymään ihmisille ollenkaan tai luokan eteen, se on ihan kivaa mutta silti jännitys purkaantuu sellaisena, ja tottakai kaikki sen huomaavat! APUA!!

    • Punapää

      Olen yläasteella. En punastu kauhean helposti ja en ole ujo, mutta aina kun juttelen jollekkin puolitutulle tai tuntemattomalle ihmiselle punastun ja se ei ole söpöä sillä itselläni ei ole siroja kasvoja. Minua ärsyttää paljon kun luokkaliseni kommentoivat punastumiseeni esim. Miks sä oot punanen? Kattokaa (nimeni) punastuuu!! Ja tietenkin punastun vielä enemmän. Liikuntasuorituksissa kuten koululiikunnassa olen aivan punainen ja se häiritsee, sillä puna ei lähde poskilta liikuntasuorituksen jälkeen heti vaan jää poskiini muutamiksi minuuteiksi. Olen sosialistunut paljon yläasteella enkä punastu kauhean paljon, mutta en halua antaa sellaista kuvaa itsestäni että ensitapaamisella olen naama punaisena.... ;((

    • auttaisko?

      Itse pääsin eroon kiusallisesta punastumisesta vahvan kosteusvoiteen avulla. Herkkä ihoni kuivui jopa vesipesusta saatikka saippualla tuli punaiset läiskät lisäksi.
      Käytän vieläkin joka huuhtelun jälkeen vahvinta yövoidetta ja päivällä kevyt värivoide (ei saa olla erottuva) lisäksi.
      Elämäni on helpottunut suunnattomasti ja uskallan nyt nauraa hämmennykselleni jos punastun. Poskeni punastuvat vieläkin rasituksesta esim. urheilu mutta se on yhtä luonnollista kuin hikoilu.
      Tässäpä yksi halpa vinkki jos jotakuta muutakin auttais.

    • munaaaaaa

      Munaa perseeseen! :)

    • ikuinen punastelija

      jooh...mitähän nyt sanois... oon punastellu viitisen vuotta , ja aika helposta leimahtaa...oon aika suosittu ja tytöt ''pyörii'' ympärillä,mutta en pysty seurustelemaan tai juttelemaan näille tytöille kun leimahdan heti....juttelen niille paljon netissä,mutta livenä en melkein ees uskalla kattoo niihin....oon yrittäny puhuu vanhemmille mut ei vaa onnistu.... en tiiä mitä tekis...mitä niitä lääkkeitä on ja mistä niitä saa???? apuja nyt :( en kestä enää!!!!!

    • Herrasmiehen Puna

      Tuli ketjua lukiessa mieleen oma nuoruus.

      Olin ja olen vieläkin kova punastumaan mutta se ei mua enää haittaa - päinvastoin, ihmiset jotka punastuvat kiinnostavat minua kovasti, kiinnostukseni siis herää punastuvia ihmisiä kohtaan koska heissä on sitä jotain, punastujat todellakin ovat tunteellisiä ja siveellisiä ja kauniita ihmisiä.

      Kun nykyään olen isommassa seurassa missä punastumista yleensä tapahtuu sanon ystävilleni tai tuttavilleni että 'tämähän aivan punastuttaa mua' tai 'huh, onpa täällä kuuma' hymyillen samalla, ja tällä tavalla näin toimien saavutan aivan varmasti muiden ihmisten suosion.

      Punastuminen siis on kaunista ja se huomataan. Ne ihmiset jotka rakastavat osaavat punastua. Ystäväni aikoinaan sanoi minulle tuon edellisen, että 'katsos, sähän osaat punastua vielä', ja mä muistelen että siitä alkoi mun oikea suhtautuminen punstelemiseen. Ne ihmiset jotka punastelevat ja punastuvat eivät ole kylmiä ja julmia eivätkä tunteettomia kovia ihmisiä.

      Sellainenkin tuli mieleen että ne jotka punastuvat usein voivat kärsiä ehkä omilta vanhemmiltaan perittyä punastumista, joten heidän kyllä kannattaisi tuoda asia vakavasti esille, ja jos vanhemmat eivät reagoi ongelmaan mitenkään niin sitten lekurilta tai meikeistä tai mistä vaan apua ongelmaan sillä ongelma on tosiaan inhottava ja typistää opiskelemista ja elämää pahimmillaan; opiskelu jo itsessään keskustelemisen ja ulkoisen ulosannin harjoittelemattomuuden takia on huonolla tolalla Suomessa; miksei täällä opiskeluun oteta mukaan esimerkiksi esitelmien pitämisten käytännön harjoitteluna? On väärin tuhlata aikaa ja energiaa punastelemiseen, itsellänikin meni monen monta työtuntia ja viikkoa hukkaan kyseisen vaivan kanssa painiskellessa.

      Mutta niinkuin sanoin, punastelevat ihmiset kiehtovat mua ja uskon että punastelijat aivan yleismaailmallisestikin ovat kiinnostuksen kohteita positiivisessa mielessä.

      On ikävää jos punastelu ei pysy hallinnassa, silloinhan se on kuin huumeiden väärinkäyttö ja sen ikävät seuraamukset ja pienentää elämää. Hyvää jatkoa kaikille punastelijoille, te niinkuin minäkin olette ihania, muistakaa tämä.

    • Bunane

      Olen 22v mies ja kärsniyt punastelusta yläasteelta lähtien. alussa se on pysynyt vielä ihan hallinnassa etten punastunut kuin vasta esim kahvipöydässä jos minulta jotain kysyttiin tai piti jotain itsestäni kertoa. nyt vasta viime aikoina tämä on räjähtänyt ihan käsiin kun tulee punasteltua ihan vaan kun ajatteleekin että kohta saattaa taas punastua. tätä tapahtuu melkein missä vaan sisätiloissa. ulkona en siis punastele ollenkaan enkä myöskään kännissä. työt piti lopettaa tämän takia koska en kestänyt enään sitä häpeää. opiskellakin kiinnostaisi mutta kun ei uskalla naama tomaattina istua joka tunnilla. kaikki mahdolliset sukujuhlat jätän väliin tämän takia koska ne ovat yleensä olleet niitä pahimpia koska tiedän että jossain vaiheessa pitäsi vähä kuulumisia kertoa. en ole ikinä ollut ujo ja olen ollut aina ulospäinsuuntautunut, paitsi nyt vuoden sisällä kun tämä vaiva on tullut pahemmaksi. äsken kävin lääkärissä muista syistä ja koko sen episodin ajan olin naama punaisena ja olen myös nykyään alkanut hikoilemaan päästä kun punastun. piti lääkäriltä samalla kysyä tuohon punasteluun propralia mutta kun en kehdannut. en ymmärrä mistä tää vittumainen vaiva on yhtäkkiä näin pahaksi tullut. vie kaikki elämän ilot kun ei kiinnosta , pysty, uskalla mitään tehdä. ärsyttävintä on se että oon korviani myöten ollut pitkään ihastunut yhteen tyttöön mutta en uskalla edes ajatella mitään aloittavani koska edessä olisi kaiken maailman perheisiin tutustumiset ym. ihastun todella harvoin ja pelkäänkin että menee rakkauskin tässä kohta silmien edestä ohi.

      onko propral se maaginen parannus ollut teille muille?

      • Herrasmiehen puna

        Vittumainen vaiva tosiaan on, käytä kaikki konstit vaan punan selättämiseksi.

        Ota kunnon rentouttava känni ja iske se miisu. Siinä sulle muuta miettimistä loppuelämäksesi vaikka.


    • Bunane vol.2

      Olen 21v mies ja tismalleen sama tarina kuin bunasella. Ihan kuin olisi omia ajatuksia lukenut! APUJA

      • Herrasmiehen Puna

        Ei mitään uutta taivaanrannan alla, ihan niinkuin minunkin nuoruuttani ylläoleva, mutta sen lohdutuksena voin teille nuorille todeta, että ohi toi vaivapaskamainen vielä vanhemmiten menee, ja muistakaa se että se silti on varsinkin naisille merkki ihan hyvästä tyypistä.

        Toivoa siis on = )))


    • ei kukaan vahdi

      punastelusta pääsee kun ei välitä siitä eli antaa itsensä punastua...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3116
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2846
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2228
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      22
      1782
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1484
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe