Pelastus Jeesuksen kautta! osa 2

Sammy Blomerus

Kun Uuden Testamentin kirkko syntyi helluntaina, ”He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.” (Apostolien teot 2:4). Pietari selvensi, ”Tämä on sitä, mikä profeetta Joelin suulla on ilmoitettu: -Viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, minä vuodatan Henkeni kaikkiin ihmisiin. Teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaiset näkevät näkyjä ja vanhukset ennusunia.” (Apostolienteot 2: 16- 17). Jos Jumala toimi näin apostolien aikana, miksi jotkut ihmiset (jopa saarnaajat) pitävät samaa kokemusta nykyään sielunvihollisen työnä? Jos emme ymmärrä jotakin, meidän täytyy tarkistaa, löytyykö se Raamatusta, jottemme löydä itseämme kamppailemasta Jumalaa vastaan ja ettei Hän sanoisi meille, kuten Saulille: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat” (Apostolien teot 9:5).

Pietari piti helluntaina niin voimakkaan saarnan että, ”Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Veljet, mitä meidän pitää tehdä?” ” (Apostolien teot 2:37). Pietari vastasi antamalla heille ainoan Uuden Testamentin mukaisen tavan saada pelastuksen: ”Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.” (Apostolien teot 2:38).

Kuinka paljon tämä opetus onkaan muuttunut nykyään! Ei ole mikään ihme, että monissa seurakunnissa ei nähdä samoja asioita kuin apostolien aikana. Mikäli sen on määrä kestää tämän ajan koetukset, niin kaikkien kokemusten tulee perustua Jumalan Sanaan: ”Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Jeesus Kristus.” (Kirje efesolaisille 2:20). Tosiasiassa apostoli Paavali julisti, että ”Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme – vaikkapa me itse tai taivaan enkeli – hän olkoon kirottu.” (Kirje galatalaisille 1:8).

Melkein kaikissa kirkoissa on ollut hitunen totuutta, ja siten ne ovat saaneet hitusen siunausta. Jumala on kuitenkin luvannut täyden pelastuksen koko ihmiselle – hengelle, sielulle ja ruumiille. Suurinta osaa syvemmistä totuuksista koskien pelastusta pidetään nykyään harhaoppina tai vain oppina apostoleita varten. Mutta Jumala ei pidä ihmisiä eriarvoisina: Hän tekee saman meille kuin hän teki apostoleille, jos me vain täytämme samat ehdot.

Katumus, Kaste ja Pyhä Henki
Ensimmäiseksi, meidän tulee katua kääntämällä selkämme kaikelle synnille ja kääntymällä Jumalan puoleen uskossa. Katumus on lähtöisin jumalallisesta surusta ja siihen kuuluu syntien tunnustaminen Jumalalle.

Toiseksi, meidän tulee saada kaste (upottamalla) Jeesuksen nimeen. Matteuksen evankeliumissa (28:19) Jeesus käski opetuslasten kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Hän ei kuitenkaan käskenyt heitä kastamaan näillä sanoilla. Jos tämä käsky kehotti kastamaan kirjaimellisesti Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, niin silloin Raamatussa olisi iso ristiriita, sillä opetuslapset eivät ikinä kastaneet muuhun, kuin Jeesuksen nimeen. (Apostolien teot 2:38, 8:16, 10:48, 19:5; 22:16). Jeesus käski heidän kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (yksikössä). Nämä eivät ole Jumalan yksi ja oikea nimi, vaan kuvaavat Jumalan suhdetta ihmisyyteen.

1

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Upotus

      Paavali sanoi myös että lahkolaisuus ja eriseuraisuus on Saatanasta. Kuinka monta hengellisesti lahjakasta ihmistä onkaan uponnut unohduksen suohon jonkun lahkon omittua hänet itselleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe