Värikkäitä sanoja : )

padme_amidala

..iltasella kantarelleja keräillessäni tuli mieleen, että sienistä löytyy paljon sanoja, joita voi hyödyntää värikkäässä keskustelussa toisen kanssa ollessaan tuohtunut jostakin. Miltäs kuulostaa "senkin limanuljaska" tahi "senkin latvalahokas".

Katsoin oikein sienikirjasta lisää ja kovin paljon niitä ensisilmäyksellä löytyikin:
isohapero, haisuhapero, jättikuukunen, käsnätuhkelo,
laholakki, limalakki, limanuljaska, limaseitikki,
maamuna, madonlakki, munahapero, mustamörsky,
nahikas, nuijakuukunen, orahytykkä, ruostenahikas,
ryhäkäs, sillihapero, tympönen, villakarvarousku,
viinihapero

Eläinkunnastakin löytyy kovin paljon mukavia
sanoja kyllästyttävän ääliön ja luuserin tilalle:
basiliski, haisunäätä, isokihu, kenkänokka, kurppa
lapiokonna, liejupiru, mölysammakko,
nuijapää, olmi, piikkipiru, rupikonna,
sarvipöllö, skinkki, skunkki

Ja entäs sitten soittimista, äkkiseltään
ainakin muistuu mieleen harppu ja torvi hmm...

22

656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paikannimiä

joiden etsimisessä löytyy riemastuttavaa ajanvietettä. Etenkin Lapissa on kunnostauduttu siinä suhteessa kun jokin maastotyyppi tai kohta on joskus nimetty. Viralliset nimet on huomattavasti siistimpiä, mutta etsivä löytää ne alkuperäiset kansan antamat nimikkeetkin kun aikansa erilaisia hakuja kuukkelissa käyttää. Juu, ja olihan Simon kunnan Runkauksen suon lisäksi myös Iso-Runkku ja Pikku-Runkku..

• padme_amidala

..huuhaakieltä ..kaikenlaista. Minä olisin tyytynyt malliesimerkkinä vaatimattomampiin, kuten Römpsänperä. Aiheesta kiinnostuneille laitan linkin sanastoon, koska en oikein kehtaa kaikkia omaan tekstiini laittaa:

http://www.sci.fi/~alphabet/paikka.html

• sillä pääsee
        padme_amidala kirjoitti:

..huuhaakieltä ..kaikenlaista. Minä olisin tyytynyt malliesimerkkinä vaatimattomampiin, kuten Römpsänperä. Aiheesta kiinnostuneille laitan linkin sanastoon, koska en oikein kehtaa kaikkia omaan tekstiini laittaa:

http://www.sci.fi/~alphabet/paikka.html

jo mukavasti alkuun tutustuessa rikkaaseen paikannimistöön. Olettaisin noita mielenkiintoisia kohteita löytyvän ties vaikka tuhansittain lisää, kun joku innostuisi niitä vain kokoamaan. Melkoinen urakka se kieltämättä olisi. Tulipa tuossa mieleen että joskus olen ohittanut tienviitan jossa luki Varvinniemi, mistähän se on saanut nimensä..(vitsi vitsi)

• eihän tämä

• padme_amidala
        eihän tämä kirjoitti:

ole huuhaa-kieltä vaan todistettavissa oleva asia. Tässäpä näistä nimistä keskustellaan:

http://www.vaellusnet.com/discus/messages/2/2927.html?1137408614

..jotakin miesten keskenään käyttämää salakieltä : )

• apaattisen..
      • Tämä sana rupukka? mitä lie tarkoittaa tai mörökölliDD Kivoja sanoja on paljon/

• padme_amidala

..Kyllä mäkin olisin apea, jos tuollaista painavaa nokkaa joutuisin kanniskelemaan päivät pitkät. Iso lintu, ei tuota voisi lemmikiksi ottaa, siivenkärkien väli 2,6 metriä : )

• padme_amidala
        sammakko17 kirjoitti:

Tämä sana rupukka? mitä lie tarkoittaa tai mörökölliDD Kivoja sanoja on paljon/

..kuulostaa jotenkin sympaattiselta. Sellainen puhumaton suomalainen mies : )

• oli mahtipontinen kirosana muinaisille egyptilaisille. kun tuo niilin pohjamudissa elava sieni valilla imaisi niilia itseensa ja joenpinta laski ja kastelujarjestelmat kuivuivat ja pyramidit oli seisokissa. sienella oli jopa faaraon kirous!

enaa ei niita ole. sienien sijasta on vaan mutaa ja tanskalaisten turistien suoltamia tuuporitølkkeja :-)

• padme_amidala

..hänhän kylpi maidossa puhtoisen tuoksuiseksi. Ajatelle, että hän jo tuolloin tunsi maitohappobakteereiden ihmeitä tekevän vaikutuksen ihon kauneudelle : )

Muuallakin etelässä tuon sienen sukulaiset pysyy hyvin kurissa, kun turistit kuljettavat kapsäkeissään ylivääräiset yksilöt kotimaahansa saunasieniksi. Saunasieniksi muuntautuneet hyväkässienet ovat kesyjä ja ystävällisiäkin. Vain hyväkässieni saa ihnonne niin poskenpehmeäksi...

• kurppa, ei ei nyt olet ymmärtänyt tuon kurpan ihan väärin, *ei se noin voi olla, ei vain kertakaikkiaan voi...* :)

• padme_amidala

..minusta viittaa enemmän ulkonäköön, kuin luonteenpiirteisiin. Se tuntui nimenä jotenkin hmm.. epäilyttävältä vähän niinkuin kurttuiselta tms.. Kun katselee kurpan kuvaa, en voisi yhtäkkiä keksiä, kuinka joku haluaisi olla kurpan näköinen : )

http://retki.pp.fi/images/dk02/scorus1002.jpg

Ulkonäöstä puhuttaessa tuli mieleeni listalta unohtunut kalkkuna, sehän on niin soma nimitys naiselle : )

http://www.vastavalo.fi/albums/userpics/11563/IMGP7014_p.jpg

• padme_amidala kirjoitti:

..minusta viittaa enemmän ulkonäköön, kuin luonteenpiirteisiin. Se tuntui nimenä jotenkin hmm.. epäilyttävältä vähän niinkuin kurttuiselta tms.. Kun katselee kurpan kuvaa, en voisi yhtäkkiä keksiä, kuinka joku haluaisi olla kurpan näköinen : )

http://retki.pp.fi/images/dk02/scorus1002.jpg

Ulkonäöstä puhuttaessa tuli mieleeni listalta unohtunut kalkkuna, sehän on niin soma nimitys naiselle : )

http://www.vastavalo.fi/albums/userpics/11563/IMGP7014_p.jpg

kurppana, kauhee ilmestys tuo kalkkuna... :)

• pamela avellán

Värikkäitä sanoja on vaikka kuinka paljon, koko sateenkaari. Vaikkapa sinoberin sininen tai purppuran punainen. Ei niillä sanoilla paljon.

Mutta armas "senkin ekoplasman sivutuote", vilkaise joskus sanontoja vaikka googlettamalla ensin "Kiroaako kuin kapteeni Haddock". Sieltä löytyy melkein tietosanakirjan verran herjoja, joista voit valita jokaiselle naapurillesi ihan ikioman ja erilaisen moneksi vuodeksi.

En linkitä tähän osoitetta, voisi olla äkkiä haastemies oven takana "julkisen herjauksen opettamisesta". Se kyllä opittiin jo kiertokoulussa, mutta siitä selvisi 2 tunnilla nurkassa.

• padme_amidala

..mieleen sateenkaari sansta, unohtuu nuo tuhmemmat sanat tykkänään. Tiesitkö, että lentokoneesta katsottaessa sateenkaari näkyy ympyränä. ahh.. sen kun näkisikin. Jaa mutta mistäs silloin tietää missä se sateenkaaren pää on?

Netti hakukoneineen ja wikipedioineen on valtava tietolähde, jos haluaa kahlailla. sieltä niitä nimityksiä varmastikin löytyy paljon, vaikkei minulla yleensä ole tapana ketään nimitelläkään. Kerran keräsin listan sanoista, joita voi käyttää sanojen rakas ja armas asemesta. Niistähän tuli melkoinen lista ja olen varma, että paljon puuttuu omia kahdenkeskisiä nimityksiä:

aarteeni
        ainoani
        armaani
        aurinkoni
        beibi
        darling
        elämäni liekki
        elämäni valo
        halinalleni
        hallitukseni
        hani
        hanipuppeli
        heilani
        helmi
        herraseni
        hiirulaiseni
        hunajainen
        hunajapupu
        höpönassu
        ihanainen
        jalokiveni
        jojoni
        kalleimpani
        kukkaseni
        kullannuppu
        kulta
        kultakäpy
        kultamuruni
        kultaseni
        kultsi
        kunkkuni
        lemmittyni
        lintuseni
        maailmani
        mielitiettyni
        murmeli
        muru
        mussukka
        mussuli
        nallekarhu
        nalle
        nallukka
        namu
        nassukkani
        nöpö
        nöpönenä
        omenaiseni
        omenankukkani
        possuseni
        prinssini
        pulu
        pulunen
        pumpernikkeli
        puppeli
        pupuseni
        päivänsäde
        rakastettuni
        rakkaani
        rakkaimpani
        ruusunnuppu
        sankarini
        sankarini
        silmäteräni
        sokeripalani
        suklaamuru
        suklaasilmä
        suloisuus
        suukkosuuni
        sydämeni valittu
        sydämeni valtias
        sydänkäpy
        sydänkäpy
        söpöliini
        tiikerini
        timanttini
        tipuliini
        tirriäinen
        tähtisilmäni
        unelmieni prinssi
        ykkönen
        ässä

• villiruusu23

vähän kehua.;) Minäpä olenkin kiertänyt melkein kaikkien mulkkujen ympäri.;-P

• padme_amidala

..onko tähän nyt pakko jotakin vastata. Menin nyt sanattomaksi : )

No sanonpa Hyvää yötä nyt ainakin, kun olen sulkemassa konetta : )
        Mukavaa illanjatkoa : )

• villiruusu23
        padme_amidala kirjoitti:

..onko tähän nyt pakko jotakin vastata. Menin nyt sanattomaksi : )

No sanonpa Hyvää yötä nyt ainakin, kun olen sulkemassa konetta : )
        Mukavaa illanjatkoa : )

Siis vastata, mutta noista paikoista oli vaan kyse...;)

• villiruusu23 kirjoitti:

Siis vastata, mutta noista paikoista oli vaan kyse...;)

Illan naurut kiitoksia/

• villiruusu23
        sammakko17 kirjoitti:

Illan naurut kiitoksia/

vakavalle assiille hyh...;-P

• villiruusu23 kirjoitti:

vakavalle assiille hyh...;-P

Vakava sorry...DDDD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe