Jos myyn yritykseni osamaksulla, (esimerkiksi 50000€ viiden vuóden maksuajalla ja 10 % korolla) niin miten ja milloin kauppahinnasta maksetaan myyntiveroa?
Vero kokonaan myyntivuodelta vai saatujen maksujen mukaan vuosittain?
Verot yrityskaupasta
4
431
Vastaukset
- myyntivuodelta...
Luovutusvoitto on sen vuoden tuloa, jolloin yritys myydään. Koroista pitää sitten vielä maksaa erikseen veroa aina niinä vuosina kun niitä saadaan.
- x-pert
Ensinnäkin riippuu mikä yritysmuoto on kyseessä. Mikäli kyseessä on osakeyhtiö, voidaan yrityskauppa toteuttaa joko myymällä yrityksen varat ja velvoitteet (asset deal), tai myymällä yhtiön osakkeet (share deal).
Mikäli myydään ainoastaan yhtiön varat ja velvoitteet, jää kauppahinta yhtiöön. Yhtiölle saattaa tulla tuloveroseuraamuksia. Tämän jälkeen yhtiön osakkaat voivat nostaa yhtiöön jääneitä varoja ulos esimerkiksi osinkona vuosittain tai sijoittaa varat edelleen.
Mikäli osakas myy osakeyhtiön osakkeet, verotetaan osakasta mahdollisesta luovutusvoitosta. Luovutusvoiton verovuosi ei kuitenkaan ole niin yksiselitteinen kuin aikaisempi kirjoittaja kertoo. (Esimerkiksi tilanteessa jossa yritys myydään siten, että kauppa maksetaan viitenä vuotena, ja vuosittainen kauppahinta määräytyy osittain tai kokonaan yrityksen tekemän tuloksen mukaan).
Kannattaa toteuttaa kauppa konsultin/asianajotoimiston kanssa. Tietämättä olosuhteita on mahdotonta antaa oikeita vastauksia. - ymmärtäisin...
x-pert kirjoitti:
Ensinnäkin riippuu mikä yritysmuoto on kyseessä. Mikäli kyseessä on osakeyhtiö, voidaan yrityskauppa toteuttaa joko myymällä yrityksen varat ja velvoitteet (asset deal), tai myymällä yhtiön osakkeet (share deal).
Mikäli myydään ainoastaan yhtiön varat ja velvoitteet, jää kauppahinta yhtiöön. Yhtiölle saattaa tulla tuloveroseuraamuksia. Tämän jälkeen yhtiön osakkaat voivat nostaa yhtiöön jääneitä varoja ulos esimerkiksi osinkona vuosittain tai sijoittaa varat edelleen.
Mikäli osakas myy osakeyhtiön osakkeet, verotetaan osakasta mahdollisesta luovutusvoitosta. Luovutusvoiton verovuosi ei kuitenkaan ole niin yksiselitteinen kuin aikaisempi kirjoittaja kertoo. (Esimerkiksi tilanteessa jossa yritys myydään siten, että kauppa maksetaan viitenä vuotena, ja vuosittainen kauppahinta määräytyy osittain tai kokonaan yrityksen tekemän tuloksen mukaan).
Kannattaa toteuttaa kauppa konsultin/asianajotoimiston kanssa. Tietämättä olosuhteita on mahdotonta antaa oikeita vastauksia.Itse ymmärtäisin tuon alkuperäisen kysyjän kysymyksen siten, että kyseessä on yksinkertainen osakkeiden kauppa, jolle vaan annetaan maksuaikaa. Eihän tuossa puhuta mitään mistään erityisolosuhteista.
- apua kyselevä
x-pert kirjoitti:
Ensinnäkin riippuu mikä yritysmuoto on kyseessä. Mikäli kyseessä on osakeyhtiö, voidaan yrityskauppa toteuttaa joko myymällä yrityksen varat ja velvoitteet (asset deal), tai myymällä yhtiön osakkeet (share deal).
Mikäli myydään ainoastaan yhtiön varat ja velvoitteet, jää kauppahinta yhtiöön. Yhtiölle saattaa tulla tuloveroseuraamuksia. Tämän jälkeen yhtiön osakkaat voivat nostaa yhtiöön jääneitä varoja ulos esimerkiksi osinkona vuosittain tai sijoittaa varat edelleen.
Mikäli osakas myy osakeyhtiön osakkeet, verotetaan osakasta mahdollisesta luovutusvoitosta. Luovutusvoiton verovuosi ei kuitenkaan ole niin yksiselitteinen kuin aikaisempi kirjoittaja kertoo. (Esimerkiksi tilanteessa jossa yritys myydään siten, että kauppa maksetaan viitenä vuotena, ja vuosittainen kauppahinta määräytyy osittain tai kokonaan yrityksen tekemän tuloksen mukaan).
Kannattaa toteuttaa kauppa konsultin/asianajotoimiston kanssa. Tietämättä olosuhteita on mahdotonta antaa oikeita vastauksia.Ky:stä, jossa myydään palvelualan koneet, kalusto ja valmis asiakaspiiri. Rahoittaisin itse osan tai jopa puolet kauppasumman ostajalle, jota alani kiinnostaa sillä ostaja ei luultavasti saisi pankilta lainaa. Toisaalta minulla ei ole kiirettä saada koko kauppasummaa kerralla koska siirryn eläkkeelle. Ainoastaan kauppasummasta maksettava vero ja sen lankeaminen kiinnostaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1541519
- 104921
- 75743
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16595ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40527Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45478Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476- 26419
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185412