Verot yrityskaupasta

apua kyselevä

Jos myyn yritykseni osamaksulla, (esimerkiksi 50000€ viiden vuóden maksuajalla ja 10 % korolla) niin miten ja milloin kauppahinnasta maksetaan myyntiveroa?
Vero kokonaan myyntivuodelta vai saatujen maksujen mukaan vuosittain?

4

431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myyntivuodelta...

      Luovutusvoitto on sen vuoden tuloa, jolloin yritys myydään. Koroista pitää sitten vielä maksaa erikseen veroa aina niinä vuosina kun niitä saadaan.

      • x-pert

        Ensinnäkin riippuu mikä yritysmuoto on kyseessä. Mikäli kyseessä on osakeyhtiö, voidaan yrityskauppa toteuttaa joko myymällä yrityksen varat ja velvoitteet (asset deal), tai myymällä yhtiön osakkeet (share deal).

        Mikäli myydään ainoastaan yhtiön varat ja velvoitteet, jää kauppahinta yhtiöön. Yhtiölle saattaa tulla tuloveroseuraamuksia. Tämän jälkeen yhtiön osakkaat voivat nostaa yhtiöön jääneitä varoja ulos esimerkiksi osinkona vuosittain tai sijoittaa varat edelleen.

        Mikäli osakas myy osakeyhtiön osakkeet, verotetaan osakasta mahdollisesta luovutusvoitosta. Luovutusvoiton verovuosi ei kuitenkaan ole niin yksiselitteinen kuin aikaisempi kirjoittaja kertoo. (Esimerkiksi tilanteessa jossa yritys myydään siten, että kauppa maksetaan viitenä vuotena, ja vuosittainen kauppahinta määräytyy osittain tai kokonaan yrityksen tekemän tuloksen mukaan).

        Kannattaa toteuttaa kauppa konsultin/asianajotoimiston kanssa. Tietämättä olosuhteita on mahdotonta antaa oikeita vastauksia.


      • ymmärtäisin...
        x-pert kirjoitti:

        Ensinnäkin riippuu mikä yritysmuoto on kyseessä. Mikäli kyseessä on osakeyhtiö, voidaan yrityskauppa toteuttaa joko myymällä yrityksen varat ja velvoitteet (asset deal), tai myymällä yhtiön osakkeet (share deal).

        Mikäli myydään ainoastaan yhtiön varat ja velvoitteet, jää kauppahinta yhtiöön. Yhtiölle saattaa tulla tuloveroseuraamuksia. Tämän jälkeen yhtiön osakkaat voivat nostaa yhtiöön jääneitä varoja ulos esimerkiksi osinkona vuosittain tai sijoittaa varat edelleen.

        Mikäli osakas myy osakeyhtiön osakkeet, verotetaan osakasta mahdollisesta luovutusvoitosta. Luovutusvoiton verovuosi ei kuitenkaan ole niin yksiselitteinen kuin aikaisempi kirjoittaja kertoo. (Esimerkiksi tilanteessa jossa yritys myydään siten, että kauppa maksetaan viitenä vuotena, ja vuosittainen kauppahinta määräytyy osittain tai kokonaan yrityksen tekemän tuloksen mukaan).

        Kannattaa toteuttaa kauppa konsultin/asianajotoimiston kanssa. Tietämättä olosuhteita on mahdotonta antaa oikeita vastauksia.

        Itse ymmärtäisin tuon alkuperäisen kysyjän kysymyksen siten, että kyseessä on yksinkertainen osakkeiden kauppa, jolle vaan annetaan maksuaikaa. Eihän tuossa puhuta mitään mistään erityisolosuhteista.


      • apua kyselevä
        x-pert kirjoitti:

        Ensinnäkin riippuu mikä yritysmuoto on kyseessä. Mikäli kyseessä on osakeyhtiö, voidaan yrityskauppa toteuttaa joko myymällä yrityksen varat ja velvoitteet (asset deal), tai myymällä yhtiön osakkeet (share deal).

        Mikäli myydään ainoastaan yhtiön varat ja velvoitteet, jää kauppahinta yhtiöön. Yhtiölle saattaa tulla tuloveroseuraamuksia. Tämän jälkeen yhtiön osakkaat voivat nostaa yhtiöön jääneitä varoja ulos esimerkiksi osinkona vuosittain tai sijoittaa varat edelleen.

        Mikäli osakas myy osakeyhtiön osakkeet, verotetaan osakasta mahdollisesta luovutusvoitosta. Luovutusvoiton verovuosi ei kuitenkaan ole niin yksiselitteinen kuin aikaisempi kirjoittaja kertoo. (Esimerkiksi tilanteessa jossa yritys myydään siten, että kauppa maksetaan viitenä vuotena, ja vuosittainen kauppahinta määräytyy osittain tai kokonaan yrityksen tekemän tuloksen mukaan).

        Kannattaa toteuttaa kauppa konsultin/asianajotoimiston kanssa. Tietämättä olosuhteita on mahdotonta antaa oikeita vastauksia.

        Ky:stä, jossa myydään palvelualan koneet, kalusto ja valmis asiakaspiiri. Rahoittaisin itse osan tai jopa puolet kauppasumman ostajalle, jota alani kiinnostaa sillä ostaja ei luultavasti saisi pankilta lainaa. Toisaalta minulla ei ole kiirettä saada koko kauppasummaa kerralla koska siirryn eläkkeelle. Ainoastaan kauppasummasta maksettava vero ja sen lankeaminen kiinnostaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      154
      1519
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe