Mitä on isänmaallisuus?

Tietämätön

Esitän teille kysymyksiä:

Mitä on isänmaallisuus? (käsitteenä)

Millainen ihminen on isänmaallinen?

Millainen teko on isänmaallinen teko?

Jo kysymys "mitä on isänmaallisuus" on saanut useimmat ihmiset ymmälle, joilta olen sitä kysynyt. Vastaukset ovat ristiriitaisia tyyliin: "No se on sitä käy armeijan. No se on sitä kun vedetään siniristilippu salkoon."

Kerran kysyin: onko isänmaallista erota kirkosta, vastaus oli: "Ehdottomasti ei!" Jatkoin lisäkysymyksellä, entäs jos ateisti on käynyt armeijan, onko se ollut isänmaallinen. Vastaaja tuijotti minua ihan uunona, eikä osannut vastata.

Toinen esimerkki:Onko isänmaallista vaatia Karjala takaisin? vastaus: Tietenkin! Lisäkysymys: Vaikka se on saastunut ja pilalla? Uunomainen tuijotus.

Kolmas esimerkki: Kysyin, onko isänmaallista juoda viinaa. Vastaus oli jyrkkä kyllä. Punaviini sai jyrkän ein.

Mitä isänmaallisuus on ja miten se ilmenee? Kertokaa se minulle. Tämä asia on vaivannut minua pitkään, eikä tarkkoja vastauksia tunnu tietävän kukaan. Tiedättekö te?

6

518

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M46

Isänmaallisuus on menneiden sukupolvien työn arvostamista ja halua toimia oman kotimaansa parhaaksi niin, että täällä olisi tulevienkin polvien hyvä elää.

Isänmaallinen ihminen arvostaa omia juuriaan ja omaa suomalaisuuttaan. Hän ei silti suhtaudu kielteisesti muihin kansoihin ja kulttuureihin vaan ymmärtää oman kansansa olevan osa ihmiskuntaa.

Isänmaallinen teko voi olla mikä tahansa teko, joka myönteisellä tavalla tuo esiin suomalaisuutta.

• Arto M.

Tartun nyt tuohon viimeiseen lauseeseen:

Et varmasti ole erimieltä, että on myös kielteistä suomalaisuutta(tai suomalaisten tekoja) ? eikö pelkästään "hyvien juttujen" esiin tuominen olisi romantisointia?

Oma vastaukseni "Mitä on isänmaallisuus on?"- kysymykseen on En Tiedä...parisataa vuotta vanha tyhjää täynnä oleva käsite?

• M46
        Arto M. kirjoitti:

Tartun nyt tuohon viimeiseen lauseeseen:

Et varmasti ole erimieltä, että on myös kielteistä suomalaisuutta(tai suomalaisten tekoja) ? eikö pelkästään "hyvien juttujen" esiin tuominen olisi romantisointia?

Oma vastaukseni "Mitä on isänmaallisuus on?"- kysymykseen on En Tiedä...parisataa vuotta vanha tyhjää täynnä oleva käsite?

Kielteistä suomalaisuutta on enemmän kuin tarpeeksi. Mistään romantisoinnista ei ole kyse.

Kysymys kuului, millainen teko on isänmaallinen. Minusta mikään teko, joka antaa suomalaisesta ikävän ja vastenmielisen kuvan, ei ole isänmaallinen. Se on maineen pilaamista, vaikka olisi kuinka todellista ja ei-romantisoitua.

Käsite "isänmaallisuus" voi olla vanhahtava, mutta on puolustettava myös järkevää ja asiallista linjaa, koska isänmaallisuudella nykyään ratsastavat kaikenlaiset rasistit, fasistit ja vihaa täynnä olevat ryhmät, kuten tältäkin palstalta saattaa havaita.

• Arto M.
        M46 kirjoitti:

Kielteistä suomalaisuutta on enemmän kuin tarpeeksi. Mistään romantisoinnista ei ole kyse.

Kysymys kuului, millainen teko on isänmaallinen. Minusta mikään teko, joka antaa suomalaisesta ikävän ja vastenmielisen kuvan, ei ole isänmaallinen. Se on maineen pilaamista, vaikka olisi kuinka todellista ja ei-romantisoitua.

Käsite "isänmaallisuus" voi olla vanhahtava, mutta on puolustettava myös järkevää ja asiallista linjaa, koska isänmaallisuudella nykyään ratsastavat kaikenlaiset rasistit, fasistit ja vihaa täynnä olevat ryhmät, kuten tältäkin palstalta saattaa havaita.

Olet oikeassa, ettei tunnu kovinkaan isänmaalliselta mainostaa suomalaisuuden huonoja puolia. Toisaalta huolenkantaminen Suomen tulevaisuudesta ja epäoikeudenmukaisuuksista kertominen suomalaisille itselleen on isänmaallinen teko.

Itsekin tavallaan toimit näin: kerrot isänmaallisuuden nurjasta puolesta, mutta samalla olet isänmaan puolustaja.

• Zake

Isänmaallisuus on sitä, että rakastaa isänmaatansa. Kaikessa mitä tekee, on tärkeimpänä asiana oman isänmaan hyvinvointi. Siis epäitsekkyys, mikäli oman edun tavoittelu ajaa isänmaata vastaan.
      Lue Topeliuksen Maamme-kirja, niin saat isänmaallisia vastauksia kysymyksiisi.

• Tietämätön

Minulle on luetettu Topeliusta niin paljon, että sitä tursuaa korvista pihalle.

Ja viinahan on isänmaallisuuden merkki. Lukekaa vaikka mitä lukee kossupullon etiketissä "perinteisistä suomalaisista arvoista." Ja viinojen nimet... Finlandia, Pohjan poika, Leijona...

Olen itse poliittisesti hyvin vasemmalla ja saan jatkuvasti kuulla olevani maanpetturi, mitä en ole koskaan katsonut olevani. Ilmeisesti isänmaallinen ollaakseen on oltava oikealla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5736
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3781
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3313
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2728
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2202
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2147
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162