Osaisko kukaan..

outzak

..kertoa mulle, et kun Turussa tapahtuu jotain, niin miksi siitä mainitaan useasti että sitä ja tätä tapahtuu Suomen Turussa? Esim. Joulurauha julistetaan taas Suomen Turusta.......

Onko muissa maissa Turkuja enemmänkin, kun se pitää aina korostaa, että se on Suomen Turussa missä tapahtuu?

Ei muistakaan kaupungeista sanota, et jotain tapahtuu Suomen Tampereella tai Suomen Jyväskylässä.

Tämä asia on ihmetyttänyt minua jo pidemmän aikaa.....

No, osaatte vastata tai ette, niin mä toivottelen silti kaikille oikein sopivaa yötä!!:)

47

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ni maar paljo ruotti jot sekasiha siit männöövät. Siks pittä ain korostap jotta Suome Turust ko muute luulovat jotta Ruotsi Turust.

      • outzak

        se kuitenkin siitä murteesta... Kun sitä ei oikein muualla ymmärretä, ni pitää korostaa sitä Suomen Turkua. Tossa tapauksessa pitäis kyllä käyttää myös ilmaisua Suomen Raumalla.. Vaikka ei sitä kyllä taitais tarvita kovin usein, eihän Raumalla taida olla paljonkaan tapahtumia, paitsi ne pitsiviikot...:) RMJ:kin kun kuulemma muutti Poriin.


    • Turku oli

      ennenmuinoin..olisiko jotain vanhaa kieltä tai jotain...

      • outzak

        tuonkin... Mut eihän sitä koskaan puhuta, et jotain tapahtuu Suomen Helsingissä, vaikka se on nykyinen pääkaupunki.

        Mikä siitä Turusta tekee niin epäilyttävän, että sen suomalaisuutta pitää niin korostaa....?


      • jos se olis sitä vanhaa
        outzak kirjoitti:

        tuonkin... Mut eihän sitä koskaan puhuta, et jotain tapahtuu Suomen Helsingissä, vaikka se on nykyinen pääkaupunki.

        Mikä siitä Turusta tekee niin epäilyttävän, että sen suomalaisuutta pitää niin korostaa....?

        kieltä..arvokkuudesta pääkaupunkiin ..turunlinnaan ...kuninkaallisiin


      • jos se olis sitä vanhaa kirjoitti:

        kieltä..arvokkuudesta pääkaupunkiin ..turunlinnaan ...kuninkaallisiin

        on saanu nimensä kuninkaallisten varpaanväleistä.


      • herkku..
        LaardiBee kirjoitti:

        on saanu nimensä kuninkaallisten varpaanväleistä.

        mistä väleistä....toiset sitä himoitsee ja toiset "inhoaa"


      • jos se olis sitä vanhaa kirjoitti:

        kieltä..arvokkuudesta pääkaupunkiin ..turunlinnaan ...kuninkaallisiin

        pinnistelee ajatusta luistamaan...voiskohan olla jotain näitä aikoja kun suomi oli ruotsia, että sillon alettiin sitten korostamaan tätä suomea maana ja sanottiin siksi niin...ei jaksa kyllä loppuunsa tuota ajatusta ajatella...


      • outzak
        jos se olis sitä vanhaa kirjoitti:

        kieltä..arvokkuudesta pääkaupunkiin ..turunlinnaan ...kuninkaallisiin

        se olla niinkin. Jotain vanhaa kielijäännöstä siis, joten jääköön siis käyttöön! Suomenkieli on jo muutenkin muuttunut ihan liikaa informaatioteknologian tavallistumisen myötä...:)


      • outzak
        herkku.. kirjoitti:

        mistä väleistä....toiset sitä himoitsee ja toiset "inhoaa"

        sit ruveta puhumaan aurajuustosta... Mä tykkäisin siitä kamalasti, mut en voi enää syödä sitä kun se aiheuttaa mulle aivan karmean kivuliaan sappikohtauksen....:(


      • outzak
        iinamari kirjoitti:

        pinnistelee ajatusta luistamaan...voiskohan olla jotain näitä aikoja kun suomi oli ruotsia, että sillon alettiin sitten korostamaan tätä suomea maana ja sanottiin siksi niin...ei jaksa kyllä loppuunsa tuota ajatusta ajatella...

        tommonen se oikea selitys varmaan onkin. Eikös Turku ole Suomen vanhin kaupunki? Vai muistanko senkin väärin....?:))


      • ainoita kauppa

      • outzak kirjoitti:

        tommonen se oikea selitys varmaan onkin. Eikös Turku ole Suomen vanhin kaupunki? Vai muistanko senkin väärin....?:))

        nukuin historian tunnit ja opekin ol enempi kallellaan tohon toiseen suuntaan :)


      • outzak

      • outzak
        iinamari kirjoitti:

        nukuin historian tunnit ja opekin ol enempi kallellaan tohon toiseen suuntaan :)

        suuntaan....? Tulevaisuuteenko, jos ei kerran historiaan?


      • ihanaisia aurajuusto
        outzak kirjoitti:

        sit ruveta puhumaan aurajuustosta... Mä tykkäisin siitä kamalasti, mut en voi enää syödä sitä kun se aiheuttaa mulle aivan karmean kivuliaan sappikohtauksen....:(

        perunoita , tuli hirveä kipukohtaus sitten yöllä, oikeallepuolelle vatsaan. Kai se oli sappi, luulisin.



      • otit asian esiin
        outzak kirjoitti:

        Se tarkoittaa siis Suomen kauppapaikkaa ja on vain jäänyt käyttöön nykykieleenkin.
        Kiitos vielä uudelleen tuosta tiedosta!:) Eipä tarvii enää tuollakaan vaivata päätään....:)

        en muistanut sitä itsekään..kuin kaivelemalla..


      • outzak kirjoitti:

        suuntaan....? Tulevaisuuteenko, jos ei kerran historiaan?

        enempi oikeelle kun vasemmalle:)


      • outzak
        otit asian esiin kirjoitti:

        en muistanut sitä itsekään..kuin kaivelemalla..

        tekee aina hyvää, joten ollos hyvä vain!!:)


      • outzak
        ihanaisia aurajuusto kirjoitti:

        perunoita , tuli hirveä kipukohtaus sitten yöllä, oikeallepuolelle vatsaan. Kai se oli sappi, luulisin.

        tuli mulle ekana mieleen, mut jos se kipu meni itestään pois ni ei se sit umppari ollut.
        Sappikohtaus koski (ainakin mulla) koko vatsaan, lähinnä kuitenkin ylävatsaan. Ja se kipu oli todella kova, tuskanhiki tuli pintaan.. Äitin neuvosta onneksi ymmärsin yrittää olla liikkumatta, silloin ei koske ihan niin paljon, jos liikkuu niin tuska on aivan kauhea.....

        Umpparin tulehduskin koskee aluksi koko vatsaan, mut sit se paikantuu oikean puolen alavatsaan. Ja sekin kipu on kova, sanon kokemuksen syvällä vatsaäänellä!


      • outzak
        iinamari kirjoitti:

        enempi oikeelle kun vasemmalle:)

        taas kerran aivot vähän jäässä....kun en ny meinaan millään jaksaa käsittää.......


      • outzak kirjoitti:

        taas kerran aivot vähän jäässä....kun en ny meinaan millään jaksaa käsittää.......

        opetti fanaattisesti venäjän asioita mutta muuta ei juurikaan


      • outzak
        iinamari kirjoitti:

        opetti fanaattisesti venäjän asioita mutta muuta ei juurikaan

        Meillä oli yläasteella historian ope luokanvalvojana, joten luulis et historiasta olis jäänyt jotain päähän, mut eipä jäänyt.. Se johtuu varmaan siitä, et meillä oli niin hirveitä sotia oman luokan kesken, et ei se ope kerinny missään vaiheessa opettaa sitä historiaa kun piti selvitellä oppilaitten välejä....:)


    • enkä jaksa kyllä aatellakaan...mistä ihmeestä sulle tommonenkin mieleen tuli...? mutta ohan se aika jännä juttu jos alkaa aattelemaan...

      • outzak

        tuota jo vuosikausia.. Nyt vasta muistui mieleen kysellä sitä täältä..:)))
        Mites meni eilinen bileilyilta?? Mun ei pitäny enää tänään ruveta, mut rupesin kuiteki ku ketutti yks juttu....ja nyt on jo paljon parempi mieli ku vielä jokin aika sitten!:)


      • outzak kirjoitti:

        tuota jo vuosikausia.. Nyt vasta muistui mieleen kysellä sitä täältä..:)))
        Mites meni eilinen bileilyilta?? Mun ei pitäny enää tänään ruveta, mut rupesin kuiteki ku ketutti yks juttu....ja nyt on jo paljon parempi mieli ku vielä jokin aika sitten!:)

        että parempi mieli jo:) mulla meni bileily oikeen mukavasti ja sen jälkeenkin ol kivaa ja ihanaa...


      • outzak
        iinamari kirjoitti:

        että parempi mieli jo:) mulla meni bileily oikeen mukavasti ja sen jälkeenkin ol kivaa ja ihanaa...

        Ja näytät olevan edelleen elävien kirjoissa, joten ilta ei ollut liian rankka...:))


      • outzak kirjoitti:

        Ja näytät olevan edelleen elävien kirjoissa, joten ilta ei ollut liian rankka...:))

        ollenkaan liika rankka, kotiuduin ihan hyvään aikaan:)


      • outzak
        iinamari kirjoitti:

        ollenkaan liika rankka, kotiuduin ihan hyvään aikaan:)

        viisas olit!!:) Mulla tuppaa menemään aina kaikki hommat överiks.... Mut oon miäkin nyt ehkä kuitenkin jotain oppinut männävuosista, toivottavasti ainakin!:)

        Tää oli jo tuolla jossain aikaisemmassa keskustelussa, mut on niin hauska et laitan sen tähänkin...:)))
        http://www.youtube.com/watch?v=Bo0cD7dBBzg


      • outzak kirjoitti:

        viisas olit!!:) Mulla tuppaa menemään aina kaikki hommat överiks.... Mut oon miäkin nyt ehkä kuitenkin jotain oppinut männävuosista, toivottavasti ainakin!:)

        Tää oli jo tuolla jossain aikaisemmassa keskustelussa, mut on niin hauska et laitan sen tähänkin...:)))
        http://www.youtube.com/watch?v=Bo0cD7dBBzg

        onkin niin että vanha ei enää jaksa...kiitti tuosta linkistä, hekottelen edelleen:)


      • outzak
        iinamari kirjoitti:

        onkin niin että vanha ei enää jaksa...kiitti tuosta linkistä, hekottelen edelleen:)

        Mun mies on bileissä, joitten pitäjä ei ole koskaan sietäny miua, joten en siis tietenkään saanu kutsua.. Jos tuo metakka, mitä ulkona äsken kuulin, kuuluu sieltä ni taitaa olla aika hyvät bileet menossa!:) Karaokelaulu kaikuu tänne asti vaikka välimatkaa on varmasti ainakin yli viis kilometriä....:)

        Jo ennenku kysyt, ni sanon et päästin miehein sinne kun on hän ansainnut välillä jotain hauskuuttakin elämäänsä. Minkä miä sille voin, että se hänen kaverinsa ei siedä miua, yhtä ystävällisesti miä oon yrittäny kohdella häntä, ku kaikkia muitakin mut jostain syystä hän ei minua hyväksy. Aina ei voi voittaa....:)


      • outzak kirjoitti:

        Mun mies on bileissä, joitten pitäjä ei ole koskaan sietäny miua, joten en siis tietenkään saanu kutsua.. Jos tuo metakka, mitä ulkona äsken kuulin, kuuluu sieltä ni taitaa olla aika hyvät bileet menossa!:) Karaokelaulu kaikuu tänne asti vaikka välimatkaa on varmasti ainakin yli viis kilometriä....:)

        Jo ennenku kysyt, ni sanon et päästin miehein sinne kun on hän ansainnut välillä jotain hauskuuttakin elämäänsä. Minkä miä sille voin, että se hänen kaverinsa ei siedä miua, yhtä ystävällisesti miä oon yrittäny kohdella häntä, ku kaikkia muitakin mut jostain syystä hän ei minua hyväksy. Aina ei voi voittaa....:)

        pitääkin päästää...ja kaikkia ei voi miellyttää vaikka kuinka haluis ja yrittäs


      • outzak
        iinamari kirjoitti:

        pitääkin päästää...ja kaikkia ei voi miellyttää vaikka kuinka haluis ja yrittäs

        Piruilin miehellein kun hän lähti, et saathan siä mennä, mut piäkkin huoli ettei sulla oo hauskaa siellä!!:)

        Pakko se on itserakkautensa niellä välillä. Haluaisin kysyä siltä tyypiltä, et mikä mussa on vikana hänen mielestään, mut eihän se onnistu kun mua ei ole olemassakaan hänelle. Kerrankin käytiin heillä ja mentiin navettaan juttelemaan kun tää häiskä oli siellä. Mies jutteli hänelle ja hän jutteli ystävällisesti takaisin, sit miä onneton menin kysymään häneltä jotain, tää mies käänsi kasvonsa poispäin ja puhui vasta sitten, kun miun mies kysyi taas häneltä jotain. Miä en ymmärrä tollasta käytöstä kun en ikipäivänä vois kuvitellakaan itse tekeväni noin kenellekään! Jopa koulukiusaajilleni olen jutellut nyt aikuisena.......


      • outzak kirjoitti:

        Piruilin miehellein kun hän lähti, et saathan siä mennä, mut piäkkin huoli ettei sulla oo hauskaa siellä!!:)

        Pakko se on itserakkautensa niellä välillä. Haluaisin kysyä siltä tyypiltä, et mikä mussa on vikana hänen mielestään, mut eihän se onnistu kun mua ei ole olemassakaan hänelle. Kerrankin käytiin heillä ja mentiin navettaan juttelemaan kun tää häiskä oli siellä. Mies jutteli hänelle ja hän jutteli ystävällisesti takaisin, sit miä onneton menin kysymään häneltä jotain, tää mies käänsi kasvonsa poispäin ja puhui vasta sitten, kun miun mies kysyi taas häneltä jotain. Miä en ymmärrä tollasta käytöstä kun en ikipäivänä vois kuvitellakaan itse tekeväni noin kenellekään! Jopa koulukiusaajilleni olen jutellut nyt aikuisena.......

        ihan törkee tyyppi tuntuu olevan!


      • outzak
        iinamari kirjoitti:

        ihan törkee tyyppi tuntuu olevan!

        Mut minkäs teen. Vaimonsa ja lapsensakin hän on opettanut tavoille... Kun mentiin nostamaan seurojentalon lippua puolitankoon ennen yhden yhteisen tuttavan hautajaisia, niin mä tervehdin heitä eikä kukaan heistä tervehtinyt takaisin.

        Miä en oo räyhääjä, joten yritän vain kestää... Onneksi ei tartte nähdä heitä usein!!:)


    • nimen käyttö nimenomaan Suomen Turkuna johtuu siitä että niitä on kolme kappaletta, yks löytyy afrikasta, yks euroopasta ja Tietysti tämä oma kotikaupunkini.
      Nimi itsessään tarkoittaa kauppapaikkaa.
      Turku on ainoa suomen kaupunkeista jota ei ole koskaan perustettu, vaan pikkuhiljaa laajentunu nykyiseen olomuotoonsa.
      silloin kun muualla suomessa jo karvanaamat jahtas villisikoja sun muita eläviä niin turku oli veden alla, ja täällä kuten Roomassa on seitsemän kukkulaa.
      Siitä sudesta en tiedä oliko sitä koskaan.

      http://www.youtube.com/watch?v=RJTUMXGQLlw

      • outzak

        sullekin tietoiskusta!:) Ton kauppapaikkajutun olisin ehkä saattanut miettimällä tajutakin, sitähän sanotaan aina että "turuilla ja toreilla.." Onkohan sana tori saanut myös alkunsa sanasta turku.... Tämmöset kieliasiat kiinnostaa, oliskohan pitänyt kouluttautua kielentutkijaksi....:))


      • outzak kirjoitti:

        sullekin tietoiskusta!:) Ton kauppapaikkajutun olisin ehkä saattanut miettimällä tajutakin, sitähän sanotaan aina että "turuilla ja toreilla.." Onkohan sana tori saanut myös alkunsa sanasta turku.... Tämmöset kieliasiat kiinnostaa, oliskohan pitänyt kouluttautua kielentutkijaksi....:))

        ollaan tapeltu jo vuoskymmen, kukaan ei ihan varmuudella tiedä mistä tuo lainasana on kotoisen.
        Vaihtoehtoina pidetään ainakin toistaiseksi a)venäjää, b)ruotsi, c)arabia ja d) etelä euroopan, lähinnä espanjaan liittyvissä murteissa.


      • outzak
        bar.sinistra kirjoitti:

        ollaan tapeltu jo vuoskymmen, kukaan ei ihan varmuudella tiedä mistä tuo lainasana on kotoisen.
        Vaihtoehtoina pidetään ainakin toistaiseksi a)venäjää, b)ruotsi, c)arabia ja d) etelä euroopan, lähinnä espanjaan liittyvissä murteissa.

        ruotsi kuulostais todennäköisimmältä. Hassua on se miten jotku miun oikein savolaisiksi mieltämät sanat ovatkin alunperin peräisin Ruotsista! Esim. hantuuki ja ranstakka... Hauskaa on mietiskellä kieli- ja nimijuttuja!:)


      • tuossakin
        outzak kirjoitti:

        ruotsi kuulostais todennäköisimmältä. Hassua on se miten jotku miun oikein savolaisiksi mieltämät sanat ovatkin alunperin peräisin Ruotsista! Esim. hantuuki ja ranstakka... Hauskaa on mietiskellä kieli- ja nimijuttuja!:)

        ..savolainen mietiskelijä ?

        http://www.youtube.com/watch?v=EY_dzrul5uc&feature=related


      • outzak

    • meinaa pienta kylaa. ja kun joulurauhan julistuksen tekija oli nairobin suurlahettilas 1845-67 niin han ajatteli sitten varmistaa. kun kuitenkin aina yksi kenialainen puhetta kuuntelee.

      mukavaa ja leppoisaa løørdaagiyøta sulle :-)

      • outzak

        ..se lopullinen syy tulikin!!:))

        Oikein ihanaista löördaag-Sontag-yötä myös Sinulle!!:) Tais tulla tuo jäläkimmäenen vahingossa saksaks, mut väliäkö hällä....:))


      • vuon

    • turkunen ko

      ensteks´pääkaupungin paikalla. Turkuset ovat vaan niin olevinaan tärkeitä historian mukaan, ne teot on sit jäänytkin heikoks!
      Historian lukemisest toskin on apuva. Mää nautin, ihka tamperelaisena sen niin, et siin´on hiukka piruilua mukana.

      • outzak

        ..jo vastauksen kysymykseeni, mutta kiitos sinulle silti kun vaivaannuit vastaamaan....:)

        Tässä biisi, joka tulee mulle aina mieleen tupakalla käydessä... "ajatukseni, kuin perhoset hullut, lamppua loistavaa kiertelevät kun yö on tullut, rataa itsensä toistavaa....

        http://www.youtube.com/watch?v=xs0zsBzJ-hU


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3219
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1275
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      46
      1045
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe