Hurjat näyt

Perushelluntailainen

Mikseivät näyt antaisi Jumalasta luotettavaa tietoa? Niihinhän varmuus Kristuksen ylösnousemuksestakin perustuu. Ai niin, mutta eihän ateisti usko edes siihen.

Vaan miksi näyt eivät käy luotettavasta todistusaineesta?

18

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Satunnainen surffailija

Onko tuo näkyjen näkeminen (siis muutenkin kuin unessa) kovinkin yleistä uskossa olevien ihmisten keskuudessa?

Miten niitä oikein nähdään?

Kysyn ihan puhtaasta mielenkiinnosta.

Itse kysymykseesi; uskon, että jos ihminen näkee nk. näkyjä, niin ne ovat muodostuneet kokijan omassa päässä, omien aivojen tuotteena, eivätkä siis voi tuoda mitään llisäinformaatiota ulkopuolisesta maailmasta (poislukien alitajuntaiset ongelmanratkaisut, jotka olisivat muutoinkin pääteltävissä).

Sen vuoksi siis koen, että näyt eivät voi toimia kovinkaan tehokkaana todistusaineistona.

Muutenhan kaiken maailman tajunnanlaajentajien ja juoppohullujet "hurjat näyt" muuttuisivat todeksi, mitä ne eivät ole.

• Perushelluntailainen

Helluntai- ja vapaaseurakunnissa monet näkevät näkyjä, profetoivat, puhuvat kielillä jne. Luterilaisen kirkon usko on valitettavan usein kuollutta uskoa, ja siksi heidän keskuudessa on näitä armolahjoja aika vähän.

Näyt tulevat, kun Jeesus niitä antaa jotain tiettyä tarkoitusta varten. Monesti kuuluu jonkinlainen kohahdus, kun yhteys taivaisiin käy auki, ja tulee sellainen tunne Kristuksen läsnäolosta.

Perushelluntailainen kirjoitti:

Helluntai- ja vapaaseurakunnissa monet näkevät näkyjä, profetoivat, puhuvat kielillä jne. Luterilaisen kirkon usko on valitettavan usein kuollutta uskoa, ja siksi heidän keskuudessa on näitä armolahjoja aika vähän.

Näyt tulevat, kun Jeesus niitä antaa jotain tiettyä tarkoitusta varten. Monesti kuuluu jonkinlainen kohahdus, kun yhteys taivaisiin käy auki, ja tulee sellainen tunne Kristuksen läsnäolosta.

No jaa.. Vaikea tuohon on sanoa juuta eikä jaata.

Luulen että kyseessä on todellinen ilmiö siinä mielessä, että onhan jokaisessa kulttuurissa ollut maailman sivu erinäisiä ihmisiä, joilla on kyky "langeta loveen" tms. mutta itse ainakin epäilen hyvin vahvasti, että tuolla keinoin saataisiin mitään konkreettistsa tietoa tulevista tapahtumista (profetiat), tai muuta todistetta puolesta tai vastaan.

Toki olen valmis korjaamaan mielipidettäni, jos tuollaisen toimivuudesta on selkeitä viitteitä, puolueettoman tutkijan/tarkkailijan toimesta.

Olen ymmärtänyt, että helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa on tunnelmassa huomattavasti enemmän "nostetta" evlutteihin verrattuna, joten ilmapiiri on kaiketi otollisempi tuollaisille "loveen lankeamisille" ?

Sinänsä jännä juttu näin uskosta osattoman näkökulmasta, että uskossa ja tiiviissä ryhmässä on noin paljon voimaa ja nostetta, että ihmiset saavat näkyjä pelkästään niiden voimasta. Entisaikojen poppamiesten sentään piti vääntää mielensä mutkalle kärpässienten yms. toimesta, jotta pääsivät samaan mielentilaan.

Paljon terveellisempää noin.

Saavatko muuten ketkään armolahjoja omaavista näkyjään täysin spontaanisti, yksin, ilman rukoilua ja täysin hereillä ollessaan?

Tuo vasta outoa olisikin.

• Hana

Jumala puhuu tavalla ja toisella. Näyt ja ilmestykset ovat yksi monista tavoista, joilla Jumala voi puhua. Maallisessakin perheessä on monenlaisia lapsia, erilaisia persoonallisuukisa. Saman perheen isä puhuu erilailla Pekalle kuin Simolle, koska viesti menee silloin varmemmin perille. Samoin on Taivaallisen Isän kanssa: ehkä hän näkee parhaaksi ilmestyä meille eri tavoin. Itse en ole koskaan nähnyt näkyä tai ilmestystä, en edes unessa ole kokenut Jumalan puhuvan.

Kuitenkin Jumala on minulle todellinen ja puhuu omalla tavallansa: Raamatun sanan kautta, arkielän tilanteissa: olen oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Usein Herra puhuu sisäisen rauhan kautta, mikäli jokin ratkaisu tai juttu on Jumalan suunnitelma - koen valtavaa sisäistä rauhaa ja lepoa. Usein joku vieras rukoilee puolestani ja välittää sanoman ja rohkaisun profetian tai tiedon sanojen kautta jopa päiväkirjan tarkasti, jne.

• blaablaablablaa

Minä näin juuri näyn että sinä et usko jumalaan. Loppuiko uskosi?

• Perushelluntailainen

Tuollaiset näyt eivät ole Jumalasta, vaan Hänen vastavoimastaan.

• Perushelluntailainen kirjoitti:

Näyttää toteen väitteesi.
        Olet pelkkä valehtelija kunnes hoidat asian.

• Tuiran Änkyrä

ohan nuo sun ajatukset ihan jees sulle, ei siinä mitään mutta minulle ne eivät kerro yhtään mitään. olen kokeillut ammattilaisella, minua ei voi ehdollistaa (suggestio?) enkä lankea hypnoosiin joten minulla ei ole mitään tarttumapintaa noihin sun juttuihin. lähtökohtaisesti pidän niitä ongelmallisina joten ei mulla olis muuta kun sun todistus asiasta jota sitäkin pidän omituisena, täysin lähtökohtaisesti.

eeh.. ei vaikuta kovin uskottavalta.

• dippadai123
        Tuiran Änkyrä kirjoitti:

ohan nuo sun ajatukset ihan jees sulle, ei siinä mitään mutta minulle ne eivät kerro yhtään mitään. olen kokeillut ammattilaisella, minua ei voi ehdollistaa (suggestio?) enkä lankea hypnoosiin joten minulla ei ole mitään tarttumapintaa noihin sun juttuihin. lähtökohtaisesti pidän niitä ongelmallisina joten ei mulla olis muuta kun sun todistus asiasta jota sitäkin pidän omituisena, täysin lähtökohtaisesti.

eeh.. ei vaikuta kovin uskottavalta.

itse entisenä uskovaisena olen jopa nähnyt näkyjä ja kaikenlaista. mutta hassua niissä on ollut se aina, omalla kohdallani ja muidenkin, että aina ne ovat olleet loppupeleissä ihan päin helvettiä.

• löytää...

Näin sanoo raamattu. Jokainen, joka etsii, löytää. Eikö käy todisteeksi raamatun jumalan olemattomuudesta, että jokainen etsivä ei löydäkään? Moni etsivä ei löydä yhtään mitään vuosien vilpittömän etsinnänkään jälkeen.

Raamattu tekee kautta linjan selväksi, että näin pitäisi kuitenkin käydä. Jumala tahtoo jokaisen pelastuvan.

Eli, raamattu itse todistaa, että jumalaa ei ole. Ei sellaista ainakaan, josta raamattu kertoo.

• Thronos

Monissa uskonnoissa nähdään ja on nähty erilaisia näkyjä. Antavatko ne kaikki luotettavaa tietoa? Vaikka olisivat keskenään ristiriitaisia?

Käyvätkö sinulle kaikkien eri uskontokuntien edustajien näyt luotettavasta todistusaineistosta? Entä kaikkien yksityisten ihmisten, jotka eivät kuulu uskontokuntiin? Entä uskovaisten ihmisten näyt jotka eivät varsinaisesti liity uskontoon? Jos eivät, niin miksi?

• .......

sellaisen näyn, että olin myöhässä töistä ja juoksin bussin perässä, mutta se ei pysähtynyt, vaikka huusin ja huidoin.

Kun heräsin, tajusin, että eihän minun tarvitse juosta bussin perässä, kun ei tarvitse töihinkään lähteä.

Enkä sitä paitsi edes kulje bussilla töihin.

• Kummastunut

Oletetaan, että olisit oikeuden edessä puolustamassa asiaasi ja vastapuoli kertoisi nähneensä näyn, joka kiistatta osoittaa hänen olevan oikeassa. Uskoisitko?

• Rauli Badding

Häh? Mihin näkyyn perustuu varmuus Kristuksen ylösnousemuksesta? Jos se johonkin näkyyn perustuu, niin voi perushellaria!

• Perushelluntailainen

Varmuus Jeesuksen ylösnousemuksesta perustuu nimenomaan tyhjään hautaan ja näkyihin. Pelkkä tyhjä hauta ei vakuuttanut löytäjiään, ilmestykset vasta vahvistivat ylösnousemuksen totuuden.

• Rauli Badding

Varmuus Jeesuksen ylösnousemuksesta perustuu nimenomaan tyhjään hautaan ja näkyihin. Pelkkä tyhjä hauta ei vakuuttanut löytäjiään, ilmestykset vasta vahvistivat ylösnousemuksen totuuden.

totuudellisuus ei tasan varmasti perustu mihinkään näkyihin! Jos olet nimesi mukaisesti perushellari, niin häpeä itsesi nyt heti kivenkoloon!

Tuolla ajatuksellasi sinä tiputat kristinuskon totuudellisuuden tasoihin islamin kanssa: näkyihin ja yliluonnollisiin ilmestyksiin.

Jeesus nousi kuolleista ruumiillisesti, ja kohtasi opetuslapsiaan fyysisesti niin, että Tuomaskin sai koskea ylösnoussutta Jeesusta. Kyse EI ollut mistään näystä vaan fyysisestä todellisuudesta. Perusbultmannilainenhan tuollainen näkemys on.

• Vili-Villisika

näyt ovat kokijansa henkilökohtaiseen viitekehykseen pohjautuvia mielen tuotteita. Lamalainen mukki näkee todennäköisesti erilaisia näkyjä kuin kristitty munkki. Juoppohulluus tuottaa varmaan toisenlaista näkyä kuin meditointi.

Monenlaista näkyaineistoa löytyy, mutta ei taida löytyä tutkittua ja perusteltua tietoa siitä, että niitä voitaisiin pitää objektiivisina tietolähteinä todellisuudesta. On aika luontevaa, että oma näky on totta ja tärkeätä, ja toisen kertoma on pelkkää unta tai harhaa, eikä ainakaan samantasoista kuin oma. Jokaisen henkilökohtaisesta mielenmaisemasta näyt antavat varmaan paljonkin pätevää tietoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3850
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      187
      3100
    3. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2966
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2461
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      363
      2260
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1880
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1575
    8. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      33
      1485
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1398
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1372
    Aihe