Kysymys on nyt tästä: Haluaisin kovasti pärjätä jarruttomalla, kokonaispainoltaan 750 kiloisella trailerilla, enkä hommata jarrullista telitraileria.
Ongelmaa aiheuttaa nyt vaan se, että noissa tuo kantavuus näkyy olevan maksimissaan sellaiset 620kg, ja veneeni painaa itsessään jo 500kg ja siihen vielä päälle moottorin (115hv kakstahtikone) paino, arviolta 150kg.
Uskaltaako tuota paattia siirrellä tuollaisella trailerilla? Maksimikantavuus tulisi ylitettyä vissiin reilulla viidelläkymmenellä, maks kahdeksallakymmenellä kilolla. Ja vaikka pysyisikin poissa tieltä, niin voiko hieman alimitoitettua traileria käyttää (turvallisesti) edes satamatrailerina? Onko kellään kokemuksia, mitä poliisi sanoo jos pysäyttää tuollaisen yhdistelmän?
Kiitos ystävällisistä vastauksista jo etukäteen.
Trailerin kantavuus?
27
8057
Vastaukset
- yiguyiy
TÄRKEIN asia lukee autosi rekisteriotteessa, eli kuinka painavaa saat vetää??? Jos siinä lukee esim jarrutonta 550kg, et saa vetää painavempaa traileria.....eli jos koko yhdistelmä painaa yli ton, et saa vetää ja joudut ostaan jarrullisen. pitää huomioida, että venees tapaa olla ylimäärästä painoa, akku, bensat, pakolliset varusteet, nämä kaikki tuo lisäpainoa
- alimitta
Kyllä alamittaista voi hyvin käyttää satamassa siirtelyyn, mutta kadulta kannattaa pysyä poissa. Tosin satamakin taitaa olla laskettava yleiseksi kaduksi eli en ole varma onko laillista sielläkään, mutta teknisiä esteitä ei ole. Hitaissa nopeuksissa rasitukset jäävät pieniksi ja 750 kiloinen traileri kestää kyllä muutaman sadan kilon ylikuorman. Settisi kokonaispaino trailereineen tulee nousemaan nimittäin noin tonniin, kokemusta on.
Kadulla liikuttaessa ylikuormattu jarruton on todella vaarallinen ja epämiellyttävä koska pysähtyminen on niin huonoa. Poliisi kirjoittaa maksulapun tavatessaan tuollaisen yhdistelmän.
Tuota tekstiä en ymmärtänyt jossa mainitset, ettet halua hommata jarrullista TELItraileria. Ei jarrullisen tarvitse olla telitraileri. Telit tulevat mukaan kuviohin vasta yli 1500 kilon kokonaismassoissa, tuolle yhdistelmälle riittänee 1000 kiloinen, mutta 1300 kiloinen on varma ja niitä löytyy yhdellä akselilla useilta valmistajilta noin 2000€ hinnalla. - aisapaino
Pilkunviilaaja voi ottaa huomioon aisapainon eli osa kuormasta (max 10%?) tulee vetoauton kuormaksi. Trailerin painot punnitaan pyörien alta, joten teoriassa voit pärjätä 750 kiloisella.
Mutta katso nyt rohkeasti myös jarrulliset vaihtoehdot.- Näin...........
Ei puhettakaan laillinen, 750 kg.sta vähennetään kärryn paino loput on kantavuutta. Tuo ylittyy reippasti, ei puhettakaan että on laillinen. Lisäksi pitää katsoa oman auton rekisteriotteesta paljonko siihen on jarruttoman kärryn kuormaksi merkitty. Sekin on usein vain 400 kg:) isoillakin autoilla. Aisapainolla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa jos polliisit punnitsee kärryineen kuorman irrotettuna koukusta. Ja jos tuo 750 kg ylittyy jää koko kuljetus tienposkeen ja sitten ei ole hauskaa. Osta jarrullinen ei huolta näistä asioista.
Aisan paino on 4 % kokonaismassata elikkä minimissä 30 kg - punnitsevat
Näin........... kirjoitti:
Ei puhettakaan laillinen, 750 kg.sta vähennetään kärryn paino loput on kantavuutta. Tuo ylittyy reippasti, ei puhettakaan että on laillinen. Lisäksi pitää katsoa oman auton rekisteriotteesta paljonko siihen on jarruttoman kärryn kuormaksi merkitty. Sekin on usein vain 400 kg:) isoillakin autoilla. Aisapainolla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa jos polliisit punnitsee kärryineen kuorman irrotettuna koukusta. Ja jos tuo 750 kg ylittyy jää koko kuljetus tienposkeen ja sitten ei ole hauskaa. Osta jarrullinen ei huolta näistä asioista.
Aisan paino on 4 % kokonaismassata elikkä minimissä 30 kgtrailerin sen ollessa kytkettynä vetoautoon. Kyse on kytkentämassasta !!!!
- Lakipykälän?
punnitsevat kirjoitti:
trailerin sen ollessa kytkettynä vetoautoon. Kyse on kytkentämassasta !!!!
Meinaatko että kun ripustaa veneen kokonaan vetokoukkuun poliisi ei sakota vaikka olisi kuinka heppoinen jarruton traileri alla?
- pikku ceedissäkin
Näin........... kirjoitti:
Ei puhettakaan laillinen, 750 kg.sta vähennetään kärryn paino loput on kantavuutta. Tuo ylittyy reippasti, ei puhettakaan että on laillinen. Lisäksi pitää katsoa oman auton rekisteriotteesta paljonko siihen on jarruttoman kärryn kuormaksi merkitty. Sekin on usein vain 400 kg:) isoillakin autoilla. Aisapainolla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa jos polliisit punnitsee kärryineen kuorman irrotettuna koukusta. Ja jos tuo 750 kg ylittyy jää koko kuljetus tienposkeen ja sitten ei ole hauskaa. Osta jarrullinen ei huolta näistä asioista.
Aisan paino on 4 % kokonaismassata elikkä minimissä 30 kgtuo jarrutoman max paino on yli 60kg, mutta se kannattaa huomioida, että siinä tulee kaksi rikettä ja jos sattuu ajamaan vielä ylinopeutta, niin melko varpilla lähtee kortti
- jäipi
pikku ceedissäkin kirjoitti:
tuo jarrutoman max paino on yli 60kg, mutta se kannattaa huomioida, että siinä tulee kaksi rikettä ja jos sattuu ajamaan vielä ylinopeutta, niin melko varpilla lähtee kortti
seerou pois;)
- rajattu
Lakipykälän? kirjoitti:
Meinaatko että kun ripustaa veneen kokonaan vetokoukkuun poliisi ei sakota vaikka olisi kuinka heppoinen jarruton traileri alla?
Koukulle sallittu massa on rajattu ja poliisit tosiaan pistävät kärryn pyörien alle läpyskät ja se on siinä. Voivat kokeilla kahvasta nostamalla jos veturissa valot osoittavat taivaalle, mutta muuten koukulle tulevaa painoa ei huomioida. Se 50 kg on pilkun nussimista johon normaalisti poliisi ei sorru. Tietenkin asian saa maantiellä tehtyä halutessaan hankalaksi.
- varmaankaan
Eipä toimi. Osta jarrullinen, niin ei tarvi huolehtia.
Oma paketti vene moottori esitteiden mukaan 600 kg. Kantavuutta kärryllä 800 kg, joten toi erotus on niiden muiden varusteiden varalle. Eikä tuossakaan ole liikaa reserviä. - Crisu...
riippuu hiukan autosta, isommalla autolla voit kyllä vetää 750kg pakettia mutta pienemmillä autoilla vaikka saisikin vetää 750kg:aa on toi pysähtyminen hiukan heikkoa. nämä asiat on ihan sun omasta tuntemuksesta ja harkinnasta kiinni.
Tuossa sun tapauksessa ei oikein voi viellä puhua ylikuormasta koska kärry punnitaan tienpäällä AINA koukussa kiinni ja se paino jonka saat siirrettyä koukulle vähentää tietysti akselin päällä olevaa painoa. Tuollaisessa yhdistelmässä pitääkin painoa olla koukulla vähintään 50kg. Eikä tämä ole mitään kikkailua.
Jos on mitätön ylikuorma mutta muuten asiat kunnossa niin ei ne poliisit siihen puutu. Saattavat kehtottaa katsomaan että voiko kuormaa siirtää eteenpäin.
Mut on poliisit pysäyttänyt kolmesti viimeisen 10-vuoden aikana eikä ne koskaan ole olleet kiinnostuneita veneen painosta vaan siitä onko trailerikatsestettu (jarrullinen) valot ok ja kuorma kunnolla kiinni. Vene traileri painavat 2100kg ja vetoautona etuvetoinen henkilöauto tai takavetoinen lava-auto. Vetokyky 1800kg ja 1390kg....
En muuten ole koskaan nähnyt venetraileria poliisien punnitsevan tienpäällä. Rekkoja sitäkin useammin. - Satama trailereita
Tuo jarruton traileri käy loistavasti satama trailerina, monenlaisia kyhäelmiä siellä on näkynyt. Tuohon ei ole mitään sääntöä sekun ostat trailerin pelkästään satamakäyttöön. Sen vaan katsot että vene mahtuu kyytiin.
Minä painin tämän saman asian kanssa pitkään, jarrullinan vai jarruton? Meni ihan samalla tavoin kuin sinullakin kantavuuden yli. Valitsin jarrullisen, kahden vuoden välein käyn katsastamassa jota en käsitä miksi jos käyttö on vain satamassa.
Jos pomppaa joskus katsastuksesta en sitä sinne sen jälkeen vie. Koska mikä tekee trailerista niin hyvän kun siinä ei ole jarruja ettei sitä tarvitse koskaan katsastaa ???????? Älkää vain sanoko että se jarru mekanismi, muulleko ei ole merkitystä liikenteessä.- autolla
siis ns. isollakaan saa vetää jarrutonta 750 kg traileria, jarrullista kylläkin.
- Perä::::
autolla kirjoitti:
siis ns. isollakaan saa vetää jarrutonta 750 kg traileria, jarrullista kylläkin.
Juuri näin on kun kirjoitit, tässä tapauksessa kysyjä kertoikin siitä että hän käyttäisi traileria VAIN satamassa. Tienpääle ei ole asiaa laillisesti.
- kolopallo
autolla kirjoitti:
siis ns. isollakaan saa vetää jarrutonta 750 kg traileria, jarrullista kylläkin.
Kyllä niitä autoja löytyy ihan riittävästi millä saa vetää 750kg.
Eikös uusilla diesel golffeillakin saa vetää yli 700kg ja lähes
kaikilla nelivetoautoilla saa vetää sen 750kg.
Ne olkoon sitten jokaisen omia mielipiteitä että kannattaako vai ei. Laki ei kiellä.
Passatin perässä jarruton 750kg ei tunnu missään - Investoinnit:)))
kolopallo kirjoitti:
Kyllä niitä autoja löytyy ihan riittävästi millä saa vetää 750kg.
Eikös uusilla diesel golffeillakin saa vetää yli 700kg ja lähes
kaikilla nelivetoautoilla saa vetää sen 750kg.
Ne olkoon sitten jokaisen omia mielipiteitä että kannattaako vai ei. Laki ei kiellä.
Passatin perässä jarruton 750kg ei tunnu missäänJos henkilö pohtii sen välillä laittaako jarrullisen vai jarruttoman pikku trailerin, ero 500 € noin, on helppo arvailla ettei hän ole kiinnostunut 3500 kg painavista neliveto maastureista sen lisäksi.
Kaikki tietää että noita on joka lähtöön. Mutta jotkut osaa laskea onko järkeä. - kolo
kolopallo kirjoitti:
Kyllä niitä autoja löytyy ihan riittävästi millä saa vetää 750kg.
Eikös uusilla diesel golffeillakin saa vetää yli 700kg ja lähes
kaikilla nelivetoautoilla saa vetää sen 750kg.
Ne olkoon sitten jokaisen omia mielipiteitä että kannattaako vai ei. Laki ei kiellä.
Passatin perässä jarruton 750kg ei tunnu missäänPassatin perässä ei isokaan kärry tunnu missään, mutta vekslaillessa voi tuntua kytkimessä..
- **Eräs**
kolopallo kirjoitti:
Kyllä niitä autoja löytyy ihan riittävästi millä saa vetää 750kg.
Eikös uusilla diesel golffeillakin saa vetää yli 700kg ja lähes
kaikilla nelivetoautoilla saa vetää sen 750kg.
Ne olkoon sitten jokaisen omia mielipiteitä että kannattaako vai ei. Laki ei kiellä.
Passatin perässä jarruton 750kg ei tunnu missäänpitää vielä muistaa, mitä lukee rekisteriotteessa.
Jos siellä on joku muu kuin "venetraileri"... sillä ei koskaan saa kuljettaa muuta kuin venettä.
Taas päinvastoin, jos siellä lukee kevytperävaunu... kuorma ei saa ylittää kärryn suurinta leveyttä
vene on usein liian leveä pieneen kärryyn. - tarkemmin??
**Eräs** kirjoitti:
pitää vielä muistaa, mitä lukee rekisteriotteessa.
Jos siellä on joku muu kuin "venetraileri"... sillä ei koskaan saa kuljettaa muuta kuin venettä.
Taas päinvastoin, jos siellä lukee kevytperävaunu... kuorma ei saa ylittää kärryn suurinta leveyttä
vene on usein liian leveä pieneen kärryyn.ja miksiköhän ei saa kuljettaa muuta kuin venettä?
-Löytyykö faktaa? Eipä taida löytyä!
-Vai turhaa pulinaa?
-Entä tuo leveys? 2.50 laillinen??! Venekuljetus saa olla leveämpikin!
-Pykäliä kiitos! - pykälämies
**Eräs** kirjoitti:
pitää vielä muistaa, mitä lukee rekisteriotteessa.
Jos siellä on joku muu kuin "venetraileri"... sillä ei koskaan saa kuljettaa muuta kuin venettä.
Taas päinvastoin, jos siellä lukee kevytperävaunu... kuorma ei saa ylittää kärryn suurinta leveyttä
vene on usein liian leveä pieneen kärryyn.Venetrailerilla saa kuljettaa mitä vaan jos kuorma on kunnolla kiinnitetty. Sitä paitsi, laki ei tunne ollenkaan venetraileria vaan pelkän kevytperävaunun.
- Traileri
**Eräs** kirjoitti:
pitää vielä muistaa, mitä lukee rekisteriotteessa.
Jos siellä on joku muu kuin "venetraileri"... sillä ei koskaan saa kuljettaa muuta kuin venettä.
Taas päinvastoin, jos siellä lukee kevytperävaunu... kuorma ei saa ylittää kärryn suurinta leveyttä
vene on usein liian leveä pieneen kärryyn.Traileri on ihan normaali peräkärry ja sillä saa kuljettaa kappaletavaraa jos sen saa kiinnitettyä kunnolla.
- kolopallo
Investoinnit:))) kirjoitti:
Jos henkilö pohtii sen välillä laittaako jarrullisen vai jarruttoman pikku trailerin, ero 500 € noin, on helppo arvailla ettei hän ole kiinnostunut 3500 kg painavista neliveto maastureista sen lisäksi.
Kaikki tietää että noita on joka lähtöön. Mutta jotkut osaa laskea onko järkeä.Vastasin kyllä henkilölle joka kommentoi autojen vetokykyä.
Ja voin ruveta sunki kanssa saivartelemaan eli jarruttoman ja jarrullisen hinnanero on enemmän kuin 500€ ja jarrullinen on katsastettava joka toinen vuosi joka myös osaltaan lisää kustannuksia (ja turhaa työtä jos jarruttomallakin pärjää).
Ja kun puhun henkilöautoista niin tarkoitan tälläisiä 1300-1800kg painavia kindereitä kuten esim. Golffi, mutta sinä halusit vetää mukaan 3.5tonnia painavat maasturit. Oliskohan niissä kuitenki pieni ero.
Ja edelleen.. jarruton on aivan pätevä peli jos venettä siirtää kaksi kertaa vuodessa suht lyhkäsiä matkoja... - kolopallo
kolo kirjoitti:
Passatin perässä ei isokaan kärry tunnu missään, mutta vekslaillessa voi tuntua kytkimessä..
Mutta ei taida se jarrullinenkaan kärry kuitenkaan säästää kytkintä.
- TIS
Millä perusteella lasketaan kantuus trailerille?
Rekisteröidylle?
Rantatrailerille?
Jos vaan vanhan peräkärryn akseliston ja hitsailee neliöputkesta rantakärryn. Kantavuusko on sitä mitä tekijä ajattelee? - reimarit
Millä autolla vedät tätä taakkaa ?
- vetelija.
Suurin ongelma tulee olemaan, jos hommaat 750kg kantavuudella olevan kärryn, joka on hyvin kevyt, jotta kurmaa saa olla mahdollisimman paljon. Tuollaiset kärryt ovat yksiaisaisia ja huterasti tehtyjä. Sellaisen päälle kun nostaa ison veneen isolla ja painavalla koneella, niin ongelma on valmis. Kärry ei pysy ryhdissä vaan kiemustelee jokaisen ohjausliikkeen jälkeen. Pahimmassa tapauksessa ohjausliike saa kunnon heiluriliikkeen aikaiseksi ja auto, karry ja vene ovat metsässä.
Itse en enää uskalla vetää minkäänlaista yksiaisaista kevytkärryä vaan käytän aina kaksiaisaista vaikka kantavuudessa jonkinverran menetetään. Olisi toivottavaa, että jokin itseään kunnioittava venealan lehti tekisi
selväsanaisen jutun aiheesta. Vaatimuksena olisi, että ko. toimittaja
ymmärtäisi itse sen mitä kirjoittaa. Venelehdellä oli poskelleen mennyt
yritys vuosi pari sitten, jossa saatiin vääriä tietoja viranomaisia myöten.
Yksinkertaisuudessaan ilman jarruja oleva yhdistelmä saa painaa tuon
750 kg, sisältäen veneen ja mitä siinä sisällä nyt sattuu olemaan ja trailerin
oman painon. Trailerille ilmoitetaan aina tuo kantavuus, yleensä 600 kg:n
jota kuorma ei saa ylittää.
Toinen asia taas on, millaisella autolla sitä voi laillisesti vedellä.
Täyteen 750 kiloon tarvitaan auto, jonka rekisteriotteessa on vähintään
720 kg lupa vetää, joka on ns. kytkentämassa ja se punnitaan akselilta
autoon kytkettynä. Tuo 720 kg tulee siitä, kun kokonaispainosta, 750 kg,
4 % eli 30 kg saa olla aisalla.
Satamakäytössä kaikki nuo 750 kg trailerit kestävät huomattavasti paina-
vampien veneiden siirtelyä. Satamanopeuksilla hinattaessa "rynkytysrasitus"
on murto-osa maantiellä 80 km/h verrattuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2026963
- 594612
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s354105- 703209
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161945Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271686- 171660
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401563- 341439
- 1431227