Mutasen kesäsiirtola

Tisa

70 luvun lopulla ja 80 luvun alulla olleita leiriläisiä esim.Tuikku,Mona,Jarkko,Taru,ym.ym.

28

2719

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leirikaste

      Olen viettänyt Mutasen kesiksessä 9 mahtavaa kesää juuri noina aikoina. Tuikku ja Mona ainakin tuttuja nimiä, kaikkia ei vaan enää muista.

      • TISA

        Ollaan sit oltu samaan aikaan siellä :) Voi kun muistelen niitä aikoja niin tahtoisin takaisin sinne :)


    • 80-luvun alkupuolella kaksi kesää vietin siskon kanssa Mutasella. Käytiin jonkun keittiölikan maatilalla siinä lähettyvillä vasikoita ihailemassa =) En kyllä muista nimeltä oikeestaan ketään, mutta sanooko Smurffi sulle mitään? Oli semmonen vanhempi kalju kundi paksumman sällin kanssa, vähän semmosia kiusankappaleita...Benjamin ja Mika Inkinen oli myös mun kanssa samaan aikaan...

      • Pikku Rasi

        Joo Smurffi kylä oli todella tuttu.. ja la diskot... harmi että tänä päivänä ei ole enää kk mittaisia leirejä kun haluisin oman muksun laittaa sellaiselle.. Terkkuja kaikille Mutasessa olleille... :) upeita muistoja... jopa niin että tuli itku... ;)


      • Leirikaste

        Oletkos ollu alku- vai loppukesän puolella Mutasessa. Yks keittiölikka oli ainaki Mimmi, jonka vasikoita käytiin katselemassa. "Olympialaiset" ja ne lauantai diskot :)
        Muistan viel oman joukkueen olympialaisissa, aina oltiin Nippon ku se lippu oli niin helppo tehdä :) Muistaako kukaan Juha Kekkiä, Keijon poikaa, oliko se siellä silloin kun te? Ja Tuomolla oli se vaimo, tais olla Heini nimeltään. Mä tosiaan olin yhdeksän kesää siel ja aina oli yhtä haikeeta lähtee pois... Olen ite kans käyny siel kvanhempana katsomas ja omista yks muksu on ollu siel, mut ei se enää ole sellainen ku meidän aikaan. Muistaaks kukaan leikkimökkiä ja siellä "leikittiin" totuutta ja tehtävää pimeässä. Ja yölliset karkureissut ikkunasta--Monan kans lähettiin yhtenä kesänä yösoutelulle ikkunasta ja takasin tullessa olikin ansa,ikkunat kiinni ja oven eteen laitettu pulloja että kuultiin ku palattiin, jotain sanktiota siitä tuli, olikohan että ei saatu osallistua diskoon...jos oikein muistan :)


      • jarib72

        pietiläisen kari no hyvä tyyppi smurffi tais mennnä oikosäärisiin


      • Anonyymi
        Leirikaste kirjoitti:

        Oletkos ollu alku- vai loppukesän puolella Mutasessa. Yks keittiölikka oli ainaki Mimmi, jonka vasikoita käytiin katselemassa. "Olympialaiset" ja ne lauantai diskot :)
        Muistan viel oman joukkueen olympialaisissa, aina oltiin Nippon ku se lippu oli niin helppo tehdä :) Muistaako kukaan Juha Kekkiä, Keijon poikaa, oliko se siellä silloin kun te? Ja Tuomolla oli se vaimo, tais olla Heini nimeltään. Mä tosiaan olin yhdeksän kesää siel ja aina oli yhtä haikeeta lähtee pois... Olen ite kans käyny siel kvanhempana katsomas ja omista yks muksu on ollu siel, mut ei se enää ole sellainen ku meidän aikaan. Muistaaks kukaan leikkimökkiä ja siellä "leikittiin" totuutta ja tehtävää pimeässä. Ja yölliset karkureissut ikkunasta--Monan kans lähettiin yhtenä kesänä yösoutelulle ikkunasta ja takasin tullessa olikin ansa,ikkunat kiinni ja oven eteen laitettu pulloja että kuultiin ku palattiin, jotain sanktiota siitä tuli, olikohan että ei saatu osallistua diskoon...jos oikein muistan :)

        Moi olin 3 na kesänä mutasessa,muistan Kekin ja leikkimökin ja ja la disen.muistatko lipunryöstöö ja juoksuskabat,ja kerran duunattii semmonen kummitus talo 👍olihan aikaa olin systärin kans mutases👍Heikki ja Heidi


    • KooJaKoo

      Mä olin mun veljen kanssa kaksi kesää Mutasessa, olisiko ollut just tuolla 1977-1980-välillä. Silloin oltiin vielä kahdessa ryhmässä, alkukesä tai loppukesä, nythän leirit kestää vaan viikon.
      Leirillä oli johtajana Keijo ja Keijon veli Tuomo teki tuohesta kaikenlaisia esineitä,, pieniä koreja ja koruja ainakin. Ja sitten oli ne leiriolympialaiset, joita varten meidät jaettiin ryhmiin ja piti väsätä lippu ja olympialajien palkinnot oli tuohesta tehtyjä mitaleita.

      Yhdenkään leiriläisen nimeä en enää varmaksi muista, olisko ollut pari sellaista sisarusparia, joiden kanssa pidettiin yhteyttä leirien jälkeenkin, Susanna ja Erkki (?) ja Minna ja mikähän Minnan veljen nimi oli. Ei mitään muistikuvia.

      Oli ne hienoja kesiä, postin tuloa odoteltiin innolla ja illan rusinasopat & näkkärit on varmaan nyt jo kiellettyjen ruokien listalla. Oli se niin karmeaa sapuskaa.

      • Tisa

        Me ollaan varmaan ainakin oltu samaan aikaan Mutasessa :) Juu niin oli kahdessa ryhmässä.Joo johtajana oli Keijo ja Tuomo tosiaankin teki tuohesta kaikenlaista.Mulla jopa vieläkin tallella hänen tekeleitä :)Kyllähän sitä leiriolympialaisetkin muistaa ;)Oli ne kyllä aivan mahtavia kesiä :) Tulihan siellä sitten käytyä vielä vanhempanakin muistelemassa vanhoja hyviä aikoja ;)


      • KooJaKoo
        Tisa kirjoitti:

        Me ollaan varmaan ainakin oltu samaan aikaan Mutasessa :) Juu niin oli kahdessa ryhmässä.Joo johtajana oli Keijo ja Tuomo tosiaankin teki tuohesta kaikenlaista.Mulla jopa vieläkin tallella hänen tekeleitä :)Kyllähän sitä leiriolympialaisetkin muistaa ;)Oli ne kyllä aivan mahtavia kesiä :) Tulihan siellä sitten käytyä vielä vanhempanakin muistelemassa vanhoja hyviä aikoja ;)

        Joo, ollaan sit oltu samaan aikaan siellä :D
        Mulla on kans tuohimitali tallessa ja samoin Tuomon tekemä kori.
        Mun lapset on olleet Mutasessa, joskin sen nimi on muutettu Vaaruvuoreksi, ei vissiin Mutanen kelvannut enää nykylapsille kesänviettoon.


      • Anonyymi

        Minnan veljen nimu on Marko eli Rasi ja toisen siskon nimi Marjo
        T: Pikku-Rasi


      • Anonyymi

        Olin systärin kans ,Heidi ja Heikki,ja olympialaiset muistan hyvin ja lipunryöstö ja tarzankeinu😉


    • Heavenforbid

      Tuli nostalginen olo, vaikka itse olen ollut siellä vasta 87-90 vuosina.. Mutta kivaa oli ja ikimuistoista

    • terve kaikki! nyt on pakko sanoo et eksyin ihan vahingossa tälle sivulle ja rupesin lukemaan tätä keskustelua..täällähän on keskusteltu oikein mukavasti mun sukulaisista nimittäin Tuomo on mun isä, Heini on mun äiti, Keijo on(oli) mun setä ja Juha serkku! itse vietin myös niiin monta kesää mutasessa ihan vaippaikäisestä koululaisikään asti. -98 tais olla vika kesä! oli kyllä niin ikimuistoisia kesiä että ehkä jopa herkistyin! Heavenforbid on siis saattanut törmätä muhun koska oon syntyny -88 ja olin jo -89 kesällä edustamassa;)

    • Tartsankeinu

      Olin 70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa Mutasessa! Peräkkäisiä kesiä taisi olla 6. Terv Taru

      • jarib72

        joo hienoa aikaa 79 lähtien monta kesää tarun ja monan muistan kyllä ja monet muut joitan nähny vanhemmalla iällä ja hauskaa on ollu t:jari(jeppe)


    • pikkulikka2

      Hei!
      Mäki olin kyseisessä paikassa muistaakseni vuosina -87-89 mulle jääny muistiin ku tehtiin jotku hihattomat paidat ja paisteltiin kierrepullia notskilla. Unohtamatta kanttiinia ja postipäiviä :) joku Essi niminen tais mun kanssa olla samaan aikaan?!

      • Jenniina

        Vahingossa löysin tämän tekstirimpsun täältä.Olen itsekin ollut mutasessa varmaan 4 kesää peräkkäin ja vuosia en enää muista :) Mutta Kekki oli silloinkin johtajan siellä.
        Lauantai diskot ja leikkimökit, yösoutelut :) Aivan mahtavia kesiä.
        Mä muistan ainakin muutaman mun kanssa samoja kesiä olleita: Ani, Nicklas, Pauliina, Riina, Noora ym.Onko kelleen tuttuja nimiä?


      • Heavenforbid

        Niklas kyllä todella kuullostaa hyvin tutulle


    • tarzankeinu

      Oih mitä muistoja.. Itse kyllä olin Mutasessa 90-luvun lopulla ja kai viimeisen kerran 2000-luvun alussa, mutta mahtavia kesiä, ikimuistoisia

    • rajatila
    • muistojenjakajana.mk

      Satuin tähän ohimennen ja pakko jakaa pari muistoa. Kävin Mutasissa useamman kesän joskus 80 luvun aluilla. Silloin siirtolan johtaja kävi toisinaan ja joskus valvoi yönkin meitä. Niinä aikoina kun hän oli paikalla, siirtola tuntui kaikista turvallisimmalta. Olin vähän säikky ja minulla on edelleen villi mielikuvitus.

      Kerran sellasena kauniina kesäpäivänä, leirin puolivälissä ehkä (kestivät tosiaan jotain 4 viikkoa silloin), minulla ystävättäreni kanssa tuli äärimmäisen tylsää, hiljaisuuden aikaan tietenkin. Jonkinlaisen möykän jälkeen Kekki tuli paikalle ja heitti mut ulos. En millään jaksanut siellä pihalla, kun kaikkialla kesäpäivän hiljaisuus ja muut sisällä piirtelemässä ja kirjoittelemassa kirjeitä kotiin, lukemassa lehtiä/kirjojaan. Alkoi houkutella tuo ajatus itseäkin, joten kiipesin polvet naarmuilla ikkunasta takaisin sisälle. Se oli sen verran vaivalloinen homma, etten edes huomannut sen ukon istuvan siinä meidän pirtin pöydän ääressä kun tipuin huohottaen ikkunan sisäpuolelle. Ja taas mentiin.. :)
      Lensin uudelleen ulos ja sain jonkun kanttiinirajotteen tai jotain. Mutta samana kesänä me käytiin kolmistaan yökalassa ja parasta oli nuotiolla paistettu kala mitä sen jälkeen aina sai.
      En unohda niitä huuhkajia myöskään. Yödiskon- (se 1/ leiri-disko, jota ennusteltiin viikko ennen tapahtumaa pullantuoksun perusteella) - ohella joka kesä niitä yölintuja kuunneltiin.. Muistaako joku sen naapurin vihaisen hevosen, joka karkaili? Entä Empun, sen ohjaajan?
      Karkailusta puheenollen pitihän sekin tehdä. Mutta koska tiedettiin mihin suuntaan oltiin lähdetty, jäivät odotteleen koska palataan kun sitä kautta ei päässyt kuin ympyrää. Sen paarmasen, hikisen, tuskasen reitin varrella me tultiin toisiin aatoksiin ja lähdettiin takasin. Myöhemmin saatiin kuulla että siinä kohdassa Mutasen kartano olisi ollut ihan sellaisen pienen mutkan takana. Rangaistus taisi olla siinä, meille oli säästetty jäätelötuutit. Me oltiin pyydetty pyörät lainaan joten vaikka juonet tiedettiin, oli kaikki ok kun kerran opetus oli saatu ja se todellakin oli. Ei me sieltä mihinkään haluttu. Olympialaisista olisin mieluiten laistanu ja yritinkin, mutta senkin ne tiesi :D

      Ja jos Kerran kesässä sukelsi laiturin päästä pohjaan ja otti sieltä kourallisen mutaa, sen joukossa oli aina aarre. Korvakoru, ranneketju.. sain ne aina leirin päätteeksi mukaan. Ihana paikka, aina sydämessä!!

    • Moi!
      Vahingossa minäkin nyt eksyin Mutasen kesäsiirtola keskusteluun.Mielenkiinnosta nyt kysynkin onko täällä minulle vanhoja tuttuja?Asun Mutasen kesäsiirtolan lähellä ja lapsena asuin puolen kilsan päässä tästä siirtolasta.Meillä kävi useasti porukkaa sieltä kattelemassa meidän maatilan eläimiä ja leikkimässä meidän "maalais"lasten kanssa.Kolme kaverusta kävi useena peräkkäisenä kesänä meillä ja meistä tulikin jollain lailla kavereita mutta nyt en enää edes nimiä muista.Hauskaa oli ja oliskin kiva kuulla täälä jos joku muistaisi meillä käyneen?Vuodet ehkä noin 1985 tai jotain sinnepäin..Kekki Keijohan se sielä pitkään vaikutti ja olihan hän jossain vaiheessa pomonikin kun olin muistaakseni vuonna -95 kesäsiirtolassa keittiöllä töissäkin.Sielä oli ohjaajina silloin Ilari ja Pate ainakin joiden nimet Keijon lisäksi muistan. :0)

      • Anonyymi

        Mä olen ainakin tainnut käydä teillä katselemassa eläimiä. Muistan kun kävimme pienen matkan päässä katselemassa eläimiä. Vasikoita ainakin oli. Itse olin aina loppukesän leirillä eli heinäkuun siellä vietin monena kesänä. Muistan nimen Mimmi, tummahiuksinen tyttö, siirtolan lähellä asusteli.


      • Pate täällä huhuilee, olin tosiaan Mutasessa "apuohjaajana" muutamat vuodet joskus -90 luvulla.


    • Ts67

      Olin myös mutasessa 79 ja 80 kesällä ja se oli kekkien valtakautta.joka aamu skobasta kuului kari rydmanin biisi niin kaunis on maa.se siis herätti meidät.oli discot ja olympialaiset ihan hauskaa.muistan yhden tytön hannele nimeltään.mitähän se nykyään touhuaa.juha kekki oli muistaakseni mulkku jätkä.sen setä tuomolla oli prätkä ja se otti meitä joskus kyytiin.muistaakseni siel hyviä jätkiä oli pikkis ja eki.muita ei oikein muista nimillä.

      • Anonyymi

        Mä olin varmas samaa aikaa,olin pikkiksen kaa paljon ,voi olla et pyörittii kimpas.Hema,Heikki.


    • Anonyymi

      Oltiin broidin kans 81-82 Mutasessa. Muisteltu jälkeen päin: Oli hauskaa, välillä katkaistiin... Olympialaiset oli kyl jees ja toi legendaarinen Disco. Kekinn muistan hyvin. Oltiin muistaakseni alkukesästä kuukausi. T:Marko & Mika

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 166
      4616
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      118
      4207
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2770
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1615
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe