Tietöiden merkinnät ovat ala-arvoisia. Eikö autoilijoilla ole mitään vaatimuksia tietöiden kunnolliselle ilmoittamiselle?
Ei riitä, että Tiehallinnon ali-urakoitsijat toteavat, että heidän tehtävä ei ole huolehtia liikenteen informoinnista.
Jos Tiehallinto ei pysty asiaa valvomaan ja hoitamaan eikä ali-urakoitsijat niin kuka sitten?
Kun liikenne pysäytetään 100km vauhdista kokonaan niin siihen ei luulisi riittävän muutama epämääräisesti suunnattu sähköpylvääseen kiinitetty nopeusrajoituskyltti ennen kaistan päättymistä totaali pysähdykseen kuten Porin tiellä eilen.
Ovatko suomalaiset autoilijat nynnyjä ilman minkäänlaisia oikeuksia?
Tietyö varoitukset ala-arvoisia
27
1605
Vastaukset
- kun sitten pamahtaa
Onnettomuuden sattuessa: onnettomuuden syy on poikkeuksetta "ylinopeus"
ja taas lisätään kameroita tai pudotetaan sakotuskynnystä. - Porin tietä
enkä nähnyt yhtään tietyötä matkallani!
- suojalasit
tiehallinnon porukan energia menee tällä hetkellä urakoitsijoiden työntekijöiden kypärän käytön valvomiseen.
- &&(&
suojalasit kirjoitti:
tiehallinnon porukan energia menee tällä hetkellä urakoitsijoiden työntekijöiden kypärän käytön valvomiseen.
Valtatiellä saattaa tulla vastaan piskuinen nopeusrajoitusmerkki ja harmittoman oloinen liikennevalo.Kas kummaa toinen ajorata onkin äkisti kokonaan pois käytöstä yöpimellä
Euroopassa sentään valtavan kokoiset merkinnät kohteen vaarallisuuden mukaan.
- selität?
Miten tietöistä sitten pitäisi varottaa? Yleensähän tuo menee niin, että ensin tulee vastaan 80:n nopeusrajoitus ja tietyöstä varoittava liikennemerkki, sen jälkeen 50 nopeusrajoitus, jota seuraa 30 rajoitus. Vasta näiden jälkeen on vuorossa se tietyö, joka yleensä on vielä tehty varsin näkyväksi keltaisilla puomeilla, kumikartioilla ja varoitusvaloilla. Jos noista ei ymmärrä, että nopeutta kannattaisi hiljentää pitäisi kyllä mennä äkkiä autokouluun kertauskurssille...
Vilkkaampaan aikaan toki jono saattaa venyä niinkin pitkäksi, että sen pää tulee vastaan jo ennen ensimmäistä varoitusmerkkiä. Toisaalta myös vasemmalle kääntyvät joutuvat monessa paikassa pysähtymään keskelle tietä ilman että siitäkään tienvarressa mitään ennakkovaroitusta olisi.
Välillä tuntuu, että osa suomalaisista autoilijoista on nynnyjä jotka eivät osaa ottaa ollenkaan vastuuta omista tekemisistään.- tyhmyys vai tiettämättömyys
Kukaan ei tiedä mitään eikä vastaa mistään, näinkö on? Tiehallinnon ohjekirjassta puuttuu ilmeisesti päivitykset ja todellinen tarvittava uusi tieto? Ulkomaan matkakin avartaisi, jos se olisi todellinen opintomatka vaikka ihan Ruotsiin asti riitäisi.
- Liian varovaiista?
Kehä III:n ja Hämeenlinnanväylän risteyksen merkitsemisessä on menty jo liiallisuuksiin. Pohjoisesta saavuttaessa motarin nopeus on alennettu sataseen jo liki 10 kilometriä ennen työmaata. No, sen vielä ymmärtää, onhan siinä joskus aika ruuhkaista. Mutta kun se sama rajoitus on myös etelästä pohjoiseen mennessä myös työmaan jälkeen! Siis rajoitus jatkuu sen liki 10 kilometriä työmaan jälkeen. Siinä on jo kunnolla kyykyttämisen makua.
- v ar o v a i s e s t i
Liian varovaiista? kirjoitti:
Kehä III:n ja Hämeenlinnanväylän risteyksen merkitsemisessä on menty jo liiallisuuksiin. Pohjoisesta saavuttaessa motarin nopeus on alennettu sataseen jo liki 10 kilometriä ennen työmaata. No, sen vielä ymmärtää, onhan siinä joskus aika ruuhkaista. Mutta kun se sama rajoitus on myös etelästä pohjoiseen mennessä myös työmaan jälkeen! Siis rajoitus jatkuu sen liki 10 kilometriä työmaan jälkeen. Siinä on jo kunnolla kyykyttämisen makua.
Aina vaan paranee. Tänä aamuna oli vanhalle Hämeenlinnantielle Klaukkalan Metsäkylän risteykseen ilmestynyt tietyön merkki ja 80:n rajoitus muutettu 50:ksi. ALuksi letka hiljensi vauhtia, mutta vähitellen se taas nousi takaisin 80:iin.
Löytyihän sieltä se työmaakin. Se oli 5 kilometriä eteenpäin hiukan ennen moottoritien liittymää ja pituudeltaan noin 200 metriä. Merkin asettaja on tainnut merkitä koko urakan, eikä vaan päivän työmaata.
EI ihme, ettei näitä merkkejä kunnioiteta. Rajoitusmerkissä pitäisi olla myös maininta työmaan pituudesta. Se ehkä pistäisi vähän harkintaa näiden merkkien pystyttäjille. - Toivottavasti jatkossakin
v ar o v a i s e s t i kirjoitti:
Aina vaan paranee. Tänä aamuna oli vanhalle Hämeenlinnantielle Klaukkalan Metsäkylän risteykseen ilmestynyt tietyön merkki ja 80:n rajoitus muutettu 50:ksi. ALuksi letka hiljensi vauhtia, mutta vähitellen se taas nousi takaisin 80:iin.
Löytyihän sieltä se työmaakin. Se oli 5 kilometriä eteenpäin hiukan ennen moottoritien liittymää ja pituudeltaan noin 200 metriä. Merkin asettaja on tainnut merkitä koko urakan, eikä vaan päivän työmaata.
EI ihme, ettei näitä merkkejä kunnioiteta. Rajoitusmerkissä pitäisi olla myös maininta työmaan pituudesta. Se ehkä pistäisi vähän harkintaa näiden merkkien pystyttäjille.Ihan kuin joku lukisikin näitä jaarituksia. Kehä3 - Hämeenlinnantien työmaan jälkeen pohjoiseen rajoitukset ovat taas kohdallaan, ja tänä aamuna vanhan Hämeenlinnantien työmaa oli merkitty esimerkillisesti. Hyvä.
- inhimilli
v ar o v a i s e s t i kirjoitti:
Aina vaan paranee. Tänä aamuna oli vanhalle Hämeenlinnantielle Klaukkalan Metsäkylän risteykseen ilmestynyt tietyön merkki ja 80:n rajoitus muutettu 50:ksi. ALuksi letka hiljensi vauhtia, mutta vähitellen se taas nousi takaisin 80:iin.
Löytyihän sieltä se työmaakin. Se oli 5 kilometriä eteenpäin hiukan ennen moottoritien liittymää ja pituudeltaan noin 200 metriä. Merkin asettaja on tainnut merkitä koko urakan, eikä vaan päivän työmaata.
EI ihme, ettei näitä merkkejä kunnioiteta. Rajoitusmerkissä pitäisi olla myös maininta työmaan pituudesta. Se ehkä pistäisi vähän harkintaa näiden merkkien pystyttäjille.Varoitus ja päämerkinnät tietyömaasta laitetaan aina päätien alkuun jos ei ole vaihtoehtoisia teitä. Se tarkiottaa että tietyömaa on siirtyvä ja esiintyy valitulla tieosuudella. Se tarkoitaa että nopeuusrajoitus on voimassa koko tien pituudelta. Oli sitten työmaa sadan metrin tai viiden kilomtrin päässä samalla tieosuudella. Työmaan paikkaa ei aina voida etukäteen arvioda. Jos työmaan on paikoitellen siirtyvä. Esim vesirumpujen uudistus
- Tarttis tehrä
Totta tosiaan, ala-arvoisiin tietyömerkintöihin törmää tämän tästä, niin hesassa kuin Kilpisjärvellä.
Merkintöjen taso vaihtelee suuresti, välillä järkilinja, välillä merkitty huonosti ja välillä jätetään ne rajoitusmerkit "voimaan" vaikka työmaa päättyi ajat sitten, siinä sitä motarilla odotetaan seuraavan rampin rajoitusmerkkejä. mut yhtäläisesti noille "alennetun nopeusrajoitusten alueille" pitäis saada auttamattomasti lisää NOPEUSVALVONTAA! En muista nyt ulkoa niitä etäisyyksiä, joilla voi nopeutta "tiputtaa" 100->80->50->30, mut ei niitä noudateta ja sitten ollaan "huuli pyöreänä", ku liikenteenohjaaja onkin pysäyttämässä liikennettä! Ja tuohon syyllistyy (valitettavan) moni ammattikuljettajakin... Vai miltä tuntuis seistä l-a-pysäkil ILMAN mitään pakopaikkaa, ku autot "suihkii" ohi 80-100 nopeudella alle metrin päästä, vaikka merkein osoitettu alennettu rajoitus on 50km/h!? Tiedän mistä kirjoitan, "jokunen"(100 ) kasetointi tullu tehtyä l-a-pysäkil ja nykyään pyrin saamaan kärry väärällä puolella tietä olevalle pysäkil, syy; ojasta harvemmin kukaan tulee ja ajaa yli...
- Kaal(h)eppi
Itsekin jonkinverran tietöitä tehneenä olen huomannut tämän saman. Ja eikös säännöt mene niin, että yli 30km/h suurempia nopeusrajoituksen laskuja/nostoja ei saa tehdä. Eli 100 -> 30km/h menee juurikin noin niinkuin sanoit.
- laskea!
Kaal(h)eppi kirjoitti:
Itsekin jonkinverran tietöitä tehneenä olen huomannut tämän saman. Ja eikös säännöt mene niin, että yli 30km/h suurempia nopeusrajoituksen laskuja/nostoja ei saa tehdä. Eli 100 -> 30km/h menee juurikin noin niinkuin sanoit.
Siis periaatteessa nopeuden muutos 100->30km/h menee kuten ylempänä on, mutta noston voi tehdä 30->120km/h(ei ole tullut kertaakaan tapausta vastaan ja ratin takana on tullut istuttua sunnilleen miljoona km...)! Ainahan tieliikenteessä PITÄISI ajaa riittävää varovaisuutta ja turvavälejä noudattaen!
- Karolus51
Tietyökäytännön alennustilaan on yksinkertainen selitys. TVH oli aikanaan valtion viranomainen ja työt tehtiin virkavastuulla. Nyt maahan on saatu äänestämällä hallitus, jonka päätehtävänä on kaiken mahdollisen yksityistäminen, valtion omaisuuden myyminen ja bisnesmiesten etujen valvominen. Tämä Destia, josta tärkein osaaminen on jo kadonnut on nyt liipasimella koko ajan ja tottakai se näkyy jo kaikessa työn laadussa, vastuu liikenteen sujumisesta on siirretty autoilijoille, jotka lopulta kaiken maksavat, aivan kuin yksityistettyjen ja veroparatiisiomistettujen katsastusasemien sikahinnatkin. Sitä saa mitä tilaa, sen kun äänestätte lisää yritysrahoitteisia kokoomuslaisia ja heidän puisto-osastoaan vihreitä eduskuntaan, teiden pito on juuri sellaista kuin siitä päättäviltä voi olettaakin.
- takkari
Tiehallinnolla on muitakin urakoitsijoita kuin Destia!
- Tietyöntekijät
ovat rohkeata porukkaa, vaarantavat henkensä päivittäin. Sankarit ajavat 30alueella yli 60nopeuksia aivan työntekijöiden varpaiden vierestä. Ja tuota 60ajavia autoja saattaa olla kymmenenkin putkessa kun letkan johtaja sattuu olemaan kaahaaja. Muut seuraavat perässä ajatellen, no kun tuokin ajaa noin kovasti niin sitten minäkin.
Ei ole kertaakaan näkynyt tutkaa tietyön yhteydessä, siellä riittäisi aina halukkaita maksajia ja paljon.- työmaa-alueella
Työkaveri muisteli, et jokunen vuosi sit oli urakoitsija "joutunu" pyytään virkavallan edustajat valvomaan nopeuksia, ku merkkejä ei noudatettu "lainkaan"! Työmaan kohdal oli 50-rajoitus ja jonkun ns kiireisen tekemät "pohjat" oli hiukan yli 100km/h ja törkeyttä lisäsi se, että oli talvirajoitukset voimassa ts 80km/h...
- pandar
Millä lailla tietöiden merkinnät ovat ala-arvoisia?
Mitä tarkoitat Tiehallinnon aliurakoitsijoilla (yhdysssana ilman väliviivaa!)? Tiehallinnolla ei ole suoraa sopimussuhdetta aliurakoitsijoihin, vaan (pää)urakoitsijoihin, joilla on mahdollisesti aliurakoitsijoita.
Mitä vaatimuksia tienkäyttäjillä pitäisi mielestäisi olla ja miten ne pitäisi esittää?- Ylimielisyys loppuu
Asenteesi kertoo jo kaiken! Toimiston ikkunnasta ei asiat valkene eikä vanhoista ohjekirjoista ole paljokaan apua. Tiehallinto teettää teiden rakennustyön ja työn tekevät ovat tiehallinnon aliurakoitsjoita.
Pilkun viilaushan tuntuu olevan tärkeintä ja tietyömaiden merkintöjen valvonta toisarvoista. Verovarojemme käytttöä Tiehallinnossa olisi syytä tehostaa ja uudistaa henkilökuntaan nykyaikaiseen palvelulaitokseen soveltuvaksi. Tiehallinnon ja Destian väkihän on samaa Tiehallinnon porukka ja Destiassa puhdistus toimii jo nyt olisi aika panna luuta heilumaan myös Tiehallinnossa. - Arjupa
Ylimielisyys loppuu kirjoitti:
Asenteesi kertoo jo kaiken! Toimiston ikkunnasta ei asiat valkene eikä vanhoista ohjekirjoista ole paljokaan apua. Tiehallinto teettää teiden rakennustyön ja työn tekevät ovat tiehallinnon aliurakoitsjoita.
Pilkun viilaushan tuntuu olevan tärkeintä ja tietyömaiden merkintöjen valvonta toisarvoista. Verovarojemme käytttöä Tiehallinnossa olisi syytä tehostaa ja uudistaa henkilökuntaan nykyaikaiseen palvelulaitokseen soveltuvaksi. Tiehallinnon ja Destian väkihän on samaa Tiehallinnon porukka ja Destiassa puhdistus toimii jo nyt olisi aika panna luuta heilumaan myös Tiehallinnossa.Ajelen jonkin verran Saksassa ja täytyy sanoa, että siellä osataan.
Jos moottoritiellä on työmaa, ei siellä oteta koko kaistaa pois käytöstä sen vuoksi, että pientareella tehdään jotain. Kaistat kavennetaan ja keskimmäinen kaista on niin kapea, ettei siihen rekalla ole asiaa. Nopeusrajoitukset ovat vain tietöiden kohdalla ja silloin niitä myös noudatetaan. Suomessa korrötellään (tai ainakin pitäisi) 50 km/h kilometrikaupalla ja sitten on ojan pohjalla kaivinkone, joka ei monesti edes tee mitään, kun työväki on joko kahvitauolla tai viikonloppulomalla. Kunnioita siinä sitten tietyömerkintöjä.
Usein käy niin, että nopeusrajoitus on merkitty ennen risteystä ja tietyö on risteyksen jälkeen. Risteyksestä tuleville ei siis ole nopeusrajoitusta lainkaan. - ....,,,,
Arjupa kirjoitti:
Ajelen jonkin verran Saksassa ja täytyy sanoa, että siellä osataan.
Jos moottoritiellä on työmaa, ei siellä oteta koko kaistaa pois käytöstä sen vuoksi, että pientareella tehdään jotain. Kaistat kavennetaan ja keskimmäinen kaista on niin kapea, ettei siihen rekalla ole asiaa. Nopeusrajoitukset ovat vain tietöiden kohdalla ja silloin niitä myös noudatetaan. Suomessa korrötellään (tai ainakin pitäisi) 50 km/h kilometrikaupalla ja sitten on ojan pohjalla kaivinkone, joka ei monesti edes tee mitään, kun työväki on joko kahvitauolla tai viikonloppulomalla. Kunnioita siinä sitten tietyömerkintöjä.
Usein käy niin, että nopeusrajoitus on merkitty ennen risteystä ja tietyö on risteyksen jälkeen. Risteyksestä tuleville ei siis ole nopeusrajoitusta lainkaan.Saksassahan noudatetaan paremmin kaikkia liikennesääntöjä. Eivät he ole sellaisia itsepäisiä
sarvikuonoja kuin suomalaiset. - ....,,,,
....,,,, kirjoitti:
Saksassahan noudatetaan paremmin kaikkia liikennesääntöjä. Eivät he ole sellaisia itsepäisiä
sarvikuonoja kuin suomalaiset.Joulukuun toisella viikolla ajelin VT23:a Porista päin Pomarkun kohdalla.
Puolisen kilometriä ennen Pomarkun risteystä oli merkki "tietyö" ja nopeusrajoitus 50 km/h,
jonkin matkaa eteenpäin oli molemmin puolin tietä merkki 80 km/h. Kohta tämän jälkeen oli
miehiä töissä tien penkalla. Risteyksen jälkeen taas merkki 80 km/h, 50-100 m tämän jälkeen
merkki 50km/h päättyy. Että näin hienosti merkitty
- grtgrsg
Voin kyllä kertoa sinulle miksi tietyövaroitukset ovat ala-arvoisia. Olen ollut itse Lemminkäisellä töissä ja nähnyt homman sisältä päin. Voin kertoa syyn, mutta kysyn ensin oletko valmis kuulemaan vastauksen?
Huonot varoitukset kun eivät ole syy vain seuraus jostain josta ei ole sopiva puhua ääneen.- nakki 1
on helppo eli perseelleen laskettu urakka ellei kysymys sitten ole kartellissa sovitusta asiasta
- ---------------
nakki 1 kirjoitti:
on helppo eli perseelleen laskettu urakka ellei kysymys sitten ole kartellissa sovitusta asiasta
Kun pitää halvalla saada niin tulos on mitä on.
- typeri alamaisiako
Vaikka pakkaa sekoitetaan ja organisaatioiden nimet muutellaan niin samat tontut ohjaa toiminta. Nykyaikaiset meidä olosuhteissa toimivat ja myös maassamme vierailevia palveleva tiedotusjärjestelmäkään TMC ei tietenkään toimi juuri Suomessa kuin muutamissa suomalaisissa autoissa. Puutteelliset tiemerkinnätkin on talvisäässä täysin näkymätömissä.
Kaikki panostus on keskitetty autoilijoiden valvontaan rahastusmielessä eikä edes liikenteen sujuvuuden lisäämiseksi kansallisesella TMC-tiedoitusjärjestemällä. Liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta voitaisi parhaiten lisätä juuri hyvällä tiedottamisella tietöistä, ruuhkista, tilapäisistä nopeus rajoituksista ja onnettomuuksista.
Kalliit investoinnit esmerkiksi keskinopeusvalvontaan eivät palvele autolijoiden tarpeita poistamalla häirikköjä ja päihtyneitä autoilijoita liikenteestä vaan antaa epämääräisen sakotusmahdollisen ilman puolustautumismahdollisuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181016Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071010Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk299908- 42899
- 72875