Onanin keissi ja Juudan vapaa seksuaalisuus

Jes-mies

Ilmeisesti Onanin "ehkäisyä" on pidetty jonkinlaisena lähtökohtana meikäläisten ehkäisysynnille.

Minusta on aika mielenkiintoista ajatella, että nimenomaan ehkäisy olisi 1. Moos. 38 mukaan syntiä. Ymmärrän, että Onanin olisi pitänyt herättää veljensä suku, mutta hän ei niin tehnyt ja käsittääkseni tästä Herra suuttui.

9 Mutta Onan tiesi, ettei lasta pidettäisi hänen omanaan, ja aina kun hän makasi kälynsä kanssa, hän antoi siemenensä mennä maahan, ettei antaisi jälke- läisiä veljelleen.
10 Herran silmissä hänen tekonsa oli paha, ja siksi Herra antoi hänenkin kuolla.

Jos jatkamme lukua eteenpäin, niin makaaminen oman miniän kanssa ei ollut Herran silmissä paha teko.

15 Juuda näki Tamarin ja luuli häntä portoksi, koska Tamar oli peittänyt kasvonsa.
16 Hän poikkesi Tamarin luo tien sivuun ja sanoi: "Minä haluan maata kanssasi." Hän ei tiennyt, että nainen oli hänen miniänsä. Tamar kysyi: "Mitä annat minulle siitä, että saat maata kanssani?"

Vielä eteenpäin jatkettaessa voimme ymmärtää, että porttojen kanssa makaaminen ei ollut syntiä eikä Herran silmissä paha asia.

21 Hira kyseli paikkakunnan miehiltä: "Missä on se pyhäkköportto, joka istui Enaimin tienristeyksessä?" He vastasivat: "Ei täällä ole ollut mitään pyhäkköporttoa." [5. Moos. 23:18]
22 Niin hän palasi Juudan luo ja sanoi: "Minä en löytänyt sitä naista, ja paikkakunnan miehetkin sanoivat, ettei siellä ole ollut mitään pyhäkköporttoa."

Herää siis kysymys, että miksi nimenomaan ehkäisy on tuosta saatu synniksi, vaikka kaikki muu nautinnon hakeminen seksistä oli Jaakobin aikana miehelle luvallista?

Sitäkään en voi oikein käsittää, että joskus aikoinaan liikkeessämme on synnillistetty seksuaalisuus ja nautinnon hakeminen aviopuolisoiden välisessä rakkaudessa. Vaikka Juudan aikaisesta elämästä voinee päätellä, että ainakin miehille on nautinnon hakeminen ollut ihan normaali asia. Tämän päivän näkökulmasta Juudan elämä vaikuttaa aikamoiselta vapaan seksuaalisuuden ajalta.

11

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loogista ollenkaan

Eikös porttojen/miniöiden kanssa makaaminen ole syntiä vl:lle? Ei sen pitäisi olla, jos raamattua tulkitaan samalla lailla kuin Onanin kohtaa.

• vakass

Onasta johtuva ;vaan Raamatussa on yksi paikka jota en löydä hakukoneellakaan, jossa viimeisen'ä päivänä kysytään " missä on ne lapset jotka sinulle annoin "
      Ja kaiketi ehkäisy kielto on perustettu sen varaan !!!

• yhtän, eikä tule.

• vakass
        Kesitas kirjoitti:

yhtän, eikä tule.

Tulisi ???

• vakass kirjoitti:

Tulisi ???

paikka; **Raamatussa on yksi paikka jota en löydä hakukoneellakaan, jossa viimeisen'ä päivänä kysytään

Ei niitä kysellä mitään sellaisia.

• sua.

hölmöä. Saat loppuikäsi etsiä sitä kohtaa Raamatusta - etkä löydä.

• ...kun ei löydy!

Miksi tuoda palstalle "SRK:n" - jo 70-luvulta asti julistettua valhetta?
        Miksi ei siis löydy edes hakemalla?
        Tietysti. koska sellaisia SRK:n keksimiä ihmisoppin perustumia "syntimääräyksiä" ei koskaan ole raamattuun kirjoitettu.

"Hakee, hakee, mutta ei toivo löytävänsä". (Vastaus arvoitukseen verkonpaikkajasta, sopii siis tähän ihan mainiosti).
        Jatka siis "vakas" ja lue Pyhää Raamattua.
        Koko tämä siteeramaasi kohta on vain SRK:n kätyrien omaa keksintöä, jota he ovat julistaneet jumalan sanana.

Terv. alpomurberger!

• on siellä

Jeesuksen ylimmäispapillisen rukouksen yhteydessä. Muistaakseni Johanneksen evankeliumissa. (Jeesus Getsemanessa).

Siinä Jeesus itse sanoo, että Hän, (siis Jeesus), ei ole kadottanut yhtäkään niistä (Jumalan) lapsista, joita Jumala on hänelle antanut.

Se on siis Jeesuksen puhetta Jumalalle!

Tästä näet, Vakass, että pomimalla lauseen sieltä toisen täältä saadaan muuteltua asioita.

Minulle itselleni vastasi eräs vanhempi mies, kun keskustelin hänen kanssaan:"Eikös Raamatussa sanota, että kukaan muu ei voi syntiä anteeksi antaa, kuin itse Jumala!"

Juuri näin siellä sanotaan. Fariseukset sanovat näin muistaakseni Jeesukselle itselleen.

Voisit keskustella siellä seuroissa käydessäsi saarnaajan kanssa tästä.

En ole tietenkään varma, etteikö jossakin Apokryfikirjoissa voisi olla joku tuollainen lause myös.

• tutkiskelia
        on siellä kirjoitti:

Jeesuksen ylimmäispapillisen rukouksen yhteydessä. Muistaakseni Johanneksen evankeliumissa. (Jeesus Getsemanessa).

Siinä Jeesus itse sanoo, että Hän, (siis Jeesus), ei ole kadottanut yhtäkään niistä (Jumalan) lapsista, joita Jumala on hänelle antanut.

Se on siis Jeesuksen puhetta Jumalalle!

Tästä näet, Vakass, että pomimalla lauseen sieltä toisen täältä saadaan muuteltua asioita.

Minulle itselleni vastasi eräs vanhempi mies, kun keskustelin hänen kanssaan:"Eikös Raamatussa sanota, että kukaan muu ei voi syntiä anteeksi antaa, kuin itse Jumala!"

Juuri näin siellä sanotaan. Fariseukset sanovat näin muistaakseni Jeesukselle itselleen.

Voisit keskustella siellä seuroissa käydessäsi saarnaajan kanssa tästä.

En ole tietenkään varma, etteikö jossakin Apokryfikirjoissa voisi olla joku tuollainen lause myös.

Jeesus sanoi halvaantuneelle pojalle "sinun syntisi annetaan anteeksi", koska hän näki heidän uskonsa. Halvaantunut poika sai syntinsä anteeksi, koska hän uskoi. Mutta voitaneenko tuonkaan kohdan perusteella sanoa, että välimies tarvitaan aina edelleen?

• Verkosto

Jes-mies!Olisiko sinulla mahdollisuutta kirjoittaa tämä Omat Polut -blogiimme. Sopisi hyvin puheenvuoroksi. Jos kiinnostaa, lähetä viesti osoitteella [email protected]

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      7257
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      5136
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      56
      2911
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      5
      2368
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1418
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      190
      1324
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      92
      1073
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      300
      987
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      222
      930
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      886
    Aihe