Onko laiskuus viisautta?

TaikisN

tai ahkeruus hulluutta? Vai onko se kuitenkin toisinpäin?

Olen käsitefriikki, rakastan sananlaskuja ja sanontoja. Usein mietin niiden syvällisempää merkitystä, sanonnat kun yleensä piilottavat jonkun suuren elämänviisuden jos ne osaa tulkita oikein.

Otsikon ihmetys johtui sanonnasta: hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Pyrimmekö rationalisoimaan tekemiisiämme vain laiskuuttamme, päästäksemme vähemmällä työn tekemisellä.:))

Aika iso osa keksinnöistä liittyy jotenkin ihmisen käsityön tekemisen helpottamiseen, mutta käykö ihmiskunnalle lopulta niin että lihaksemme, kroppamme, rappeutuu kun koneet tekevät työt puolestamme.?

36

647

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulle***

pari aiheeseen liittyvää kiinalaista sananlaskua, joista voi kai jotakin päätellä:

Tee vähemmän, säästyt vaikeuksilta.

Joutilaisuus synnyttää oivallisia ajatuksia.

• sananlaskuja, en ollutkaan niitä aimemmin kuullut. Tukevat kyllä myöntävää vastausta otsikkoni kysymykseen. :)

• Että kyseessä olisi laiskuus vaan helpomman rahan toivo. Toiseksi onhan se hyvä että joku kone tekee puolestamme ainakin ne vaarallisemmat ja sellaset puuduttavat työt.

Kuntosalithan on sitä varten että siellä voi sit illan tullen kuntoaan kohottaa jos on niin laiska ettei kuntopolulle viitti mennä.

Tuosta otsikkkosi käänteisyydestä niinkään tiiä.

• jos on niin laiska ettei viitsi lähteä kuntosalille, menee kuntopolulle :))

Koneista on eittämättä hyötyä ihmiselle, olis se aika hurjaa jauhaa leipään jauhot jyvistä jauhinkivellä. Mutta niin vain jossainpäin maailmaa vieläkin tehdään.

• TaikisN kirjoitti:

jos on niin laiska ettei viitsi lähteä kuntosalille, menee kuntopolulle :))

Koneista on eittämättä hyötyä ihmiselle, olis se aika hurjaa jauhaa leipään jauhot jyvistä jauhinkivellä. Mutta niin vain jossainpäin maailmaa vieläkin tehdään.

jossain on niin tehdäkkin jos ei edistys ole joka tuppukylää saavuttanut. Ei ole sähköä tai edes generaattoria, vai mikä lienee.

Eiks toi kuntopolku jutska ole nyt käänteinen. :))

• Nittaminax kirjoitti:

jossain on niin tehdäkkin jos ei edistys ole joka tuppukylää saavuttanut. Ei ole sähköä tai edes generaattoria, vai mikä lienee.

Eiks toi kuntopolku jutska ole nyt käänteinen. :))

hyvinkin käänteinen, asiat on juuri siten kuin ne omasta näkövinkkelistä näyttävät... Mä esmes koen saavutuksena sen kun viitsin kuntosalille vääntäytyä, mutta lenkkipolulle lähteminen ei oo kiinni muusta kuin että viitsii lenkkarit solmia. Kuntosalille lähteminen edellyttää sitä että pitää laittaa itsensä säälliseen kuntoon että voi ihmisten ilmoille mennä :)))))

Sähkö...se tuntuu meistä Suomalaisista itsestäänselvyydeltä, tökkää vain töpselin pistorasiaan..... mutta on paljon kehitysmaita joissa ihmiset eivät edes tiedä mitä sähkö on.

• saadaan

tehtyä enemmän samassa ajassa, joten tehokkuudesta on enemmän silloin kysymys kuin laiskuudesta.

Tosin 'älä tee sitä tänään minkä voit huomenna toisella teettää' kertoo ehkä haluttomuudesta tehdä itse.

• työn mahdollisimman nopeasti päästäkseni mahdollisimman pian vapaalle...laiskottelemaan. Olinko hullu vai viisas ?

• pookionki
        TaikisN kirjoitti:

työn mahdollisimman nopeasti päästäkseni mahdollisimman pian vapaalle...laiskottelemaan. Olinko hullu vai viisas ?

sillä varmaan tunnet sanonnan: Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä ;)))

• paapuuri
        TaikisN kirjoitti:

työn mahdollisimman nopeasti päästäkseni mahdollisimman pian vapaalle...laiskottelemaan. Olinko hullu vai viisas ?

mie teen aina tuolla tavalla :)
        Tänäänkin siivosin lähes ääntä nopeammin ja sit, kun en laita silmälaseja,
        niin täällä on ihan siistiä.

• pookionki kirjoitti:

sillä varmaan tunnet sanonnan: Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä ;)))

olen kuullut sanonnan jaskus :)) Nauratti aamupäivällä kun huomasin että tein hommia hullun lailla päästäkseni laiskottelemaan viisaan lailla.

• paapuuri kirjoitti:

mie teen aina tuolla tavalla :)
        Tänäänkin siivosin lähes ääntä nopeammin ja sit, kun en laita silmälaseja,
        niin täällä on ihan siistiä.

pölyjen pyyhinnässä ? :))

• paapuuri
        TaikisN kirjoitti:

pölyjen pyyhinnässä ? :))

olen vain tavattoman nopea ;)

• paapuuri kirjoitti:

olen vain tavattoman nopea ;)

elikkä vanhan sananlaskun mukaan hullu :))))

• paapuuri
        TaikisN kirjoitti:

elikkä vanhan sananlaskun mukaan hullu :))))

ota se huomioon ;))

• paapuuri kirjoitti:

ota se huomioon ;))

mä olin kans töissä tänään nopea hullu, jo puoliltapäivin liityin viisasten kerhoon :)

Ja tästähän ei tyhmyyteen taas vajota ennenkuin maanantaiaamuna kun ahkerointi taas alkaa :( *miettii miten voisi selvitä töistään viisaasti helpommalla*

• paapuuri
        TaikisN kirjoitti:

mä olin kans töissä tänään nopea hullu, jo puoliltapäivin liityin viisasten kerhoon :)

Ja tästähän ei tyhmyyteen taas vajota ennenkuin maanantaiaamuna kun ahkerointi taas alkaa :( *miettii miten voisi selvitä töistään viisaasti helpommalla*

sinulle, mie jatkan tätä samaa rataa viikonlopun yli ja näkymättömiin.
        Viimeeksi pidin vapaata kesäkuussa kaksi päivää, mutta kotonahan mie olen,
        mitä tässä valittamaan:))

• miehetki ollu ennen riuskoja miehiä,ku nykyään ne on sellasia vetämättömiä riukukäpäliä...:))

Liian paljon on kaikkia koneita helpottamassa..

• nurmikkoakaan leikkaa moottoroimattomalla ruohonleikkurilla :)

• TaikisN kirjoitti:

nurmikkoakaan leikkaa moottoroimattomalla ruohonleikkurilla :)

leikkaan aina sellaisella,missä ei ole moottoria.Minusta se on mukava rakkine..:)

• suorastaan innovaatioakusto. Usein olen huomannut, varsinkin töissä, että laiskuus tuottaa nerokkaita ratkaisuja. On kuitenkin pidettävä suu supussa, ettei intoile, koska muuten ne tilaavat auton ja valkotakkiset......

Noista sanonnoista jäi mieleen aikoinaan kirjastoissa käytetty: "lue enemmän, luulet vähemmän". Siinä yhdistyy ahkeruus laiskuuteen, eli tarjotaan porkkanaa.

• asiassa kuin asiassa on kyllä paljon toimivampi ratkaisu kuin risut.

Jaahas...sitä ladataan akkuja töissä ;) Ilmeisestikään et ole yrittäjä. ?

• Judge evk

että voin tehdä sitä mitä haluan ja teettää ikävämmät asiat muilla. Eikös se olekkin hyvinvointiyhteiskunnan tarkoitus? No, retorinen kysymys. Mutta karrikoiden asia on näin. Jos joku muuta väittää, lukekoon niitä sananlaskuja uudelleen.

• Mikä loppupelistä on hyvinvointiyhteiskunnan tarkoitus? Tehdä töitä hullun lailla, vai teettää töitä hulluilla (ahkerilla..) Vaiko peräti se, että laiskat ja ahkerat voivat jokainen kokea voivansa hyvin?

• yxitypy evk

kaikessa sanotaan, ja sitä noudatan itse monessakin asiassa :=))

Ahkera äiti kasvattaa laiskoja tyttäriä. Sanonnassa on aika paljon perää.

Luulisin että rappeutumista alkaa pikkuhiljaa näkymään. Eikös ne ihmisrobotitkin tee tuloaan, ja kait niitä jonkinlaisia jo onkin.

• on kehitelty jo vuosikymmeniä, saa nähdä milloin robotit kaappaavat maapallolla vallan ;)

Teollisuudessa on käytössä kaikenlaisia työtehtäviä hoitelevia "robotteja", esim maalaurobotit jotka pääsevät sellaisiin paikkoihin jonne ihminen ei pysty menemään. Kieltämättä teollisuusroboteista on todella paljon hyötyä. Niin ja eikös joku aika sitten ollut mediassa juttua leikkausrobotista, sellainen oli jossain eteläsuomen sairaalassa. Sillä ei kädet vapise :)

Sanonta ahkera äiti kasvattaa laiskoja lapsia, on hyvin ristiriitainen eikä ainakaan kaikistellen pidä paikkaansa. "Lapsi oppii matkimalla" --- tuon sanonnan mukaan ahkera äiti kasvattaisi ahkeria lapsia.

• laiskuus intohimomme!

Laiskuus on tiettyyn rajaan asti viisautta. Laiskat yrittäessään päästä vähemmällä ovat samalla vieneet yleistä kehitystä eteenpäin. Kehitys on vaan riistäytynyt käsistä ja sen seuraukset uhkaavat jo vakavasti koko ihmiskunnan tulevaisuutta. Lienemmekö näitten vempaimiemme kanssa edes sen onnellisempia kun ihmiset vaikkapa 50 vuotta sitten?

• pursuaa kaikennäköistä konetta ja laitetta joista osa on täysin turhanaikaisia. Kyllä sitä on pärjätty ilma jäätelökoneita, voileipägrillejä, leipäkoneita, sähköisiä sitruspuristimia...nykyäideistä ja isistä on tullut koneenkäytäjiä ja käsityötaidot alkavat pikkuhiljaa ruostua.

Tietty jotkin peruskeksinnöt, kuten vaikkapa pyykinpesukoneet, sähköhellat, jääkaapit..ovat loistava helpotus ihmisen arkeen.

• Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Mitähän sana hullu on ammoisina aikoina oikeastaan tarkoittanut?

Mulle tuo sanalasku aukeaa nyt tapaan ettei kovalla työllä ole sinällään merkitystä, jollei se ole jotenkin järkeenkäypää tai hyödyllistä. Aatteleppa kivenpyörittäjää:D

Mun päähän on jäänyt iäksi pyörimään sananlasku: makaavan kissan suuhun ei hiiri juokse. Ainakin meidän kissa on laiska, mutta viisas. Katselee silmiin tiukasti jo vain jääkaapin ovi narahtaa;)

• samoin meillä kyllä makaavakin kissa osaa ruokansa pyytää :)) Meidän kissa tosin menee tökkimään päällään jääkaapin ovea kun tahtoo ruokaa !!

• TaikisN kirjoitti:

samoin meillä kyllä makaavakin kissa osaa ruokansa pyytää :)) Meidän kissa tosin menee tökkimään päällään jääkaapin ovea kun tahtoo ruokaa !!

Parhaimmillaan meillä on kissa jopa venytellyt itseään nostaen käpälät vasten auki olevaa jääkaappia:D

• TaikisN kirjoitti:

samoin meillä kyllä makaavakin kissa osaa ruokansa pyytää :)) Meidän kissa tosin menee tökkimään päällään jääkaapin ovea kun tahtoo ruokaa !!

katti kyllä hakee aina jostai huoneesta ihmisen ja kuljettaa ruokakupille,ku tahtoo ruokaa..On nii sitkeä siinä,että vaikka kuinka laiskottais,nii se ei anna periks..:)

• laiskuus

useinkin viisautta, mutta viisaus ei välttämättä laiskuutta. Onhan tuttua että jotkut laiskat rehkivät valtavasti päästäkseen tekemästä jotakin pikkujuttua, se varmaan on sitä hullun hommaa.

• miten mukavasti pyörittelit aihetta sanoillasi. :)

• ..laiskuus ja viisaus kulkee käsikädessä,
      Vanha viisaus sanoi:"Parempi virsta väärää,kuin vaaksa vaaraa" laiskalle mutta viisaalle ei maistunut "virsta väärää" vaan keksi sohvalla makoillessaan sillan

• tosi hyvä vertaus :) Laiskuus on siis älykkyyttä, tätä mä oon jo vähän epäillytkin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      3761
    2. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      152
      2337
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      12
      1947
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      17
      1417
    5. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1376
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      109
      1327
    7. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      388
      1280
    8. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      67
      1265
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1191
    10. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      63