Osaisko joku täällä perustella minulle, että miksi peruskoulussa luokanopettajalle maksetaan pienempää palkkaa kuin aineenopettajalle.
Opetan itse tällä hetkellä yli 30 oppilaan kuutosluokkaa, jossa useampi mukautettu oppilas sekä maahanmuuttajia, joilla suomen kieli vielä täysin hukassa. Lisäksi on useita, jotka ovat jääneet luokalle ja ovat siis jo 7-luokkalaisten ikäisiä ja murrosikä toki on normaalisti menossa.
Kun sitten miettii miten tilanne muuttuu 7.luokalla.
- Oppilasryhmät on 7-9 luokilla huomattavasti pienempiä.
- Erityisopetukseen on satsattu enemmän
- Opettajilla on pienempi opetusvelvollisuus
- Aineenopettajat selviävät esim. rinnakkaisluokkien kanssa yhdellä tuntisuunnitelmalla. Luokanopettajilla ei ole koskaan samaa tuntia kahdesti.
- Luokanopettaja on aina myös luokanvalvoja (jolle ei siitä makseta erikseen mitään)
Lisäksi luokanopettajat valmistavat joulu- ja kevätjuhlia yms. joita monetkaan aineenopettajat eivät tee.
Kaiken järjen mukaan luokanopettajan tehtävä on selvästi vaativampi tehtävä.
Opettajilla sama koulutus (ylempi korkeakoulututkinto).
Lisäksi valtion harjoittelukouluissa tästä palkkauksen muinaisjäänteestä päästiin jo vuosia sitten eroon ja kaikilla harjoittelukoulujen opettajilla on ihan samat palkkataulukot. Tämä tietysti siksi, koska eroihin ei ollut mitään perusteita.
OAJ:ssa on ilmeisesti sen verran vahva aineenopettajien edustus, että heitä vähät kiinnostaa palkkauksen reiluus tai tämän epäkohdan hoitaminen.
Oikeastaan ainoa mitä asialle voisi tehdä on se, että jokainen luokanopettaja huolehtisi, että vain luokanopettajia äänestetään mihinkään OAJ:n tehtäviin. Aineenopettajat tai edes rehtorit eivät selvästikään ole meidän asioita hoitamassa, koska tilanne on yhä tämä.
Peruskoulun opettajien palkkaerot
13
2167
Vastaukset
- hlhfeaö
Mutta tässä muuta ajatus aineenopettajan näkökulmasta. Sama koulutus hmmm. Ainakin ennen tutkintouudistusta aineenopettajan koulutus oli 180 ov, kun luokanopettajan 160 ov. Vaikka maistereita molemmat, niin tutkinnon laajuus eri.
Vaikka oppilasryhmät olisivat pienemmät, niin niissä murrosikäisissä on ihan tarpeeksi kestämistä. Ikä ei ole niin ihanteellinen opettaa. Erityisopetuksen määrään satsaus on kai kunta kohtaista.
Yläkoulussa opetettavat ainesisällöt ovat jo vaativampia. Vaativat opettajalta enemmän panostusta asiaan. Yhellä aineenopettajalla voi olla yhtenä lukuvuonna reilusti yli sata eri oppilasta, joita opettaa ja joiden oppimista, ohjaamista pitää valvoa ja joita pitää arvioida ja joiden kokeet on siis korjattava. - pelexe
on aineenopettajienkin opetusvelvollisuudessa eroja; toisilla 17 ja toisilla 24 tuntia viikossa..
Aineenopettajille on laskettu 20 ov opetusharjoittelusta (siis vanhan tutkinnon mukaan) ja alla on siis minimissään 160 noppaaa opetettavan aineen plus kasvatustieteen opintoja. Itselläni on 215 eikä yhtään ole tullut kuperkeikoista eikä läsnäolosta. Lisäksi gradu tehdään tiedekunnan, ei OKL:n vaatimusten mukaan.. Varsinaisessa työssä materiaali valmistetaan ja hankitaan itse, samoin kokeet laaditaan ja korjataan itse. Työkirjoja ei ainakaan reaaliaineissa ole ollut käytössä sitten 70-luvun. Alakoulussa näyttää olevan upeat opettajan oppaat ja avustustajia on käytössä.
Mutta ei minua haittaisi ollenkaan, että luokanopettajien perus- ja muut palkat olisivat samalla tasolla kuin aineenopettajien. Lisäksi luokanvalvojan tehtävistä pitäisi maksaa kaikille saman verran. Lisäksi kaikkien opetusvelvollisuus voisi olla sama, esim. 21 tuntia viikossa.
Minusta OAJ:ssa on luokanopettajien edustajia valtuustossa suhteellisesti ihan oikea määrä, mutta millaisia he sitten ovat olleet, on eri asia. Keväällä on vaalit, sinne voisi välillä valita jonkun pontevan tyypin..- ei perusteltua
En ole ihan samaa mieltä tuosta, että kaikilla pitäisi olla sama opetusvelvollisuus. Itselläni opetettavat aineet yläkoulussa matematiikka ja atk ja samasta opetusvelvollisuudesta huolimatta voin sanoa, että atk:n opetus vaatii huomattavasti enemmän valmistelua ja kotityötä kuin matematiikan - tai sitten itse suhtaudun niihin eri tavoin enkä huomaa sitä.
Opetusvelvollisuusjärjestelmän huutava vääryys on siinä, että samasta tehtävästä, eli esim. luokanvalvojuudesta korvataan viikkotuntina eri tavoin. LV:n palkkiossa on prosentuaalisesti aika suuri vaihtelu. Euroina vuodessa ei puhuta isoista summista, mutta ihan käsittämätön laskentatapa tuo silti on.
Opetusvelvollisuuksissa olisi tarkistamisen varaa, mutta kokonaan siitä ei tarvitse mielestäni luopua. Muista tehtävistä kaikille pitäisi olla samat korvausperusteet. Ennen soppaa oli sekoittamassa C:t eiryistehtävistä, nykyään tulee niitä muutaman kympin arvottuja irtolisiä. Kaikki korvaukset samaan järjestelmään, kiitos.
- luultavimmin
Aineenopettajien koulutus lienee vaativampaa-koulutuksesta on tapana maksaa nyky-Suomessa. Aineenopettajat hallitsevat tietyt aineet lähes täydellisesti. Käsittääkääkseni opetettavasta aineesta täytyy olla laudatur-opinnot takana. Esim. matematiikan opetus lukiossa on ihan eri asia kuin ala-asteella. Aineenopettajat voivat myös työllistyä helposti yksityissektorin asiantuntijatehtäviin esim. matemaatikko pankkiin jne. Kunnallisen puolen palkkojen on oltava kilpailukykyisiä yksityissektoriin verrattuna.
Ihan yhtä hyvin voisi kysyä, miksi lastentarhanopettajien palkkaus on huonompi kuin luokanopettajien? LTO:t tekevät vaativaa ja arvokasta työtä. Vastuu on suuri päiväkodeissakin, kun hoidetaan pieniä lapsia suurissa ryhmissä. Lastentarhanopettajatkin suunnittelevat joulu- ja kevätjuhlia. Miksi lastentarhanopettajan palkka on pienempi kuin luokanopettajalla? Tai miksi lähihoitaja päiväkodissa saa pienempää palkkaa kuin lastentarhanopettaja.- aineenope
Olen opettanut molempia- sekä ylä- että ala-aste ikäisiä. Kyllähän se alakoulussa opetus on pelkkää lätinää yläkouluun verrattuna. Alakoulussa ei ole ihmeitä vastuita oppimisesta- yläkoulussa on koko ajan pidettävä mielessä opetuksen taso- lukioon menijöitä ajatellen. Oppilasmateriaaali on aivan eri planeetoilta. Ja sitten on vielä tuo opiskelun vaativuden ero. -Eiköhän siinä perusteita palkkauseroille.
- XD
aineenope kirjoitti:
Olen opettanut molempia- sekä ylä- että ala-aste ikäisiä. Kyllähän se alakoulussa opetus on pelkkää lätinää yläkouluun verrattuna. Alakoulussa ei ole ihmeitä vastuita oppimisesta- yläkoulussa on koko ajan pidettävä mielessä opetuksen taso- lukioon menijöitä ajatellen. Oppilasmateriaaali on aivan eri planeetoilta. Ja sitten on vielä tuo opiskelun vaativuden ero. -Eiköhän siinä perusteita palkkauseroille.
Niin - jos sinun opetus ala-asteella on ollu pelkkää lätinää, niin ei se välttämättä ole kaikkien opettajien kohdalla. Kyllä minulle on tärkeää, että oppilaat menevät yläasteelle hyvin tiedoin ja taidoin varustettuna, jotta heillä olisi mahdollisimman hyvä pohja jatkolle. Alaluokillahan tehdään se tärkein työ, eli opetetaan lukemaan ja laskemaan ja asennoitumaan koulunkäyntiin. Jos ne on saatu hyvään malliin, niin sitten pärjää.
- eri palkka
"Mun työ on vaativampi kuin sun!"
Ihan lyhyesti. Luokanopettajan työ on ihan eri työtä kuin aineenopettajan. Ne vaan on eri työtä.
Meillä perheessä kaksi opettajaa, toinen ala- ja toinen yläkoulussa. Me toimitaan ihan eri maailmoissa. Olipahan erimittainen koulutuskin ja laajuudeltaan erilainen. Toinen koulutettiin kasvatustyöhön ja sisältöjä sivuttiin laaja-alaisilla opinnoilla, toiselle annettiin tieteellinen koulutus ja suppeat pedagogiset opinnot.
Molemmat ovat paperilla maistereita.
Jatketaan katkeruudella. Miksi äikän ope saa niin paljon parempaa palkkaa kuin teknisen työn ope? Miksi erityisluokanope saa niin paljon parempaa palkkaa kuin luokanope? Miksi lukiossa saa "samasta työstä" parempaa palkkaa kuin yläkoulussa? Miksei OAJ aja just mun etua? Miksi opettajien palkkajärjestelmä on kauttaaltaan vanhanaikainen, epäoikeudenmukainen ja epälooginen? Miksen saa palkaa tekemästäni työstä vaan jostain laskennallisesta luvusta, joka perustuu luokkatunteihin? Miksi saan samaa palkkaa kuin kollega, joka tekee vähemmän työtä tai työnsä huonommin tai on huonompi ihminen?- XD
Siis kysehän oli työn vaativuudesta, ei siitä onko se työ samalaista vai erilaista. Toinen vain on vaativampaa ja vaatii enemmän taitoja ja varsinkin työpanosta kuin toinen.
Katkeruutta on turha tähän sekoittaa. Kyse on oikeudenmukaisuudesta. Toiset ihmiset on sellaisia, että ne toteaa, että katkeraa ja luettelee miten paljon kaikkea muutakin on pielessä ja ajatus on ilmeisesti se, että ei kannata valittaa, vaan tyytyä tilanteeseen. Me toiset yritetään saada muutoksia aikaan silloin kun tilanne on väärin. - kummatkin
XD kirjoitti:
Siis kysehän oli työn vaativuudesta, ei siitä onko se työ samalaista vai erilaista. Toinen vain on vaativampaa ja vaatii enemmän taitoja ja varsinkin työpanosta kuin toinen.
Katkeruutta on turha tähän sekoittaa. Kyse on oikeudenmukaisuudesta. Toiset ihmiset on sellaisia, että ne toteaa, että katkeraa ja luettelee miten paljon kaikkea muutakin on pielessä ja ajatus on ilmeisesti se, että ei kannata valittaa, vaan tyytyä tilanteeseen. Me toiset yritetään saada muutoksia aikaan silloin kun tilanne on väärin.Itse olen luokanope ja aineenope ja opettanut kummallakin puolella. Palkkaus voisi lähentyä mielestäni.
AIneenopen haaste yläkoulussa on nimenomaan opettamisessa ym. eli tunteja joutuu hiomaan pitkälle. murrosikäisissä nuorissa ja luokanvalvojuudessa.
Luokanopen haaste on koti-koulu yhteistyö ja kokonaisvaltainen vastuu ryhmästä.Vie aikaa ja energiaa. Joka tunti eri ja joutuu suunnitella, mutta usein suunnittelu itselläni nopeampaa kuin aineenopen tunnin, jotka sisällöiltään haastavampia.
- No ei vaiteskaan
Luettelit monta hyvää syytä, millä perusteella voisit pyytää vähän lisää palkkaa, esimerkiksi integroidut oppilaat ja maahanmuuttajat, joilla suomen kieli vielä täysin hukassa. Muutenkin luokkasi on tavallista vaativampi (useita tuplareita, jotka murrosiässä). No joo, yleensä ei saa lisää palkkaa, mutta tuntihuojennusta voisi saada noilla perusteilla.
Aineenopettajan työ on eri työtä kuin luokanopettajan työ. Ei kannata olla kateellinen. Luokanopettaja on ennenkaikkea kasvatusalan ammattilainen, mutta aineenopettaja on opettamansa aineen asiantuntija. Suomessa luokanopettajilla on suhteellisen hyvät palkat noin maailmanlaajuisesti verrattuna, mikä on hyvä asia ja auttaa saamaan hyviä opettajia. - opex
Tuolla sanottiin, että aineenopella voi olla jopa yli sata oppilasta. Totuus on, että aineenopella voi olla yli 600 oppilasta. Minä ainakin huomaan, miten paljon helpomman ja kevyemmän tuntuinen on työpäivä, jos minulla on vaikkapa kolme kaksoistuntia kuin jos pidän ne kuusi tuntia eri ryhmille. Miten helpottavaa on, kun ei siis tarvitse orientoitua kuin kolmeen ryhmään päivässä! Ihmissuhdekuormitus on valtava, kun tapaa pari sataa oppilasta joka päivä ja jokaisella on omat tarpeensa ja toiveensa. Eivätkä murrosikäiset ole todellakaan se helpoin yleisö. Voisin kuvitella, että päiväni olisi vähemmän hektisen oloinen, jos saisin olla saman tutun ryhmän kanssa jatkuvasti ja vieläpä samassa luokkatilassa. Monet aineenopet vaihtavat paitsi ryhmää myös luokkatilaa monta kertaa päivässä.
Sen perusteella, mitä tiedän kasvatustieteistä, olen aivan vakuuttunut, että aineenopettajan koulutus on vaativampi. Opintoviikkomäärä voi olla sama, mutta taso ja vaatimukset ovat toiselta planeetalta ainakin oman kokemukseni mukaan. Jostainhan sekin kai johtuu, että aineenopettajien koulutus kestää käytännössä vuosia kauemmin kuin luokanopettajan koulutus. OKL:stä valmistutaan ennätysajassa.
Korjattavan ja arvioitavan materiaalin määrä yläkoulussa on moninkertainen alakouluun verrattuna. Kun aineenope pyöräyttää koe- tai aineruljanssin läpi, hän saa korjattavakseen satoja ja satoja papereita. Kokeita myös pidetään useammin kuin alakoulussa.
Näistä syistä en pidä outona sitä, että aineenope tienaa hieman paremmin kuin luokanope.- dskfnbsklv
Lukiolehtori tienaa enemmän kuin peruskoulun aineenope. Miksi? Siksi, että kulttuurissamme arvostetaan opettajaa sitä enemmän mitä vanhempia oppilaita hän opettaa. Uskoisin, että aineenopettajan ja luokanopettajan työt eivät ole toinen toista haastellisempia. Haasteet ovat vaan ERILAISIA. Aineenope on ihan pihalla alakoulussa ja päinvastoin. Kyse on siitä, että kulttuurissamme arvostetaan TIETOA, jonka jakaja opettaja perinteisesti on (vaikka näin ei nykyisissä oppimiskäsityksissä enää suoraviivaisesti ajatella).
Olen itse aineenopettaja ja olen lopen kyllästynyt vastakkainasetteluihin. Entäs sitten ammattikorkeakoulun opettaja, joka tienaa lähes tuplasti peruskoulun aineenopettajaan verrattuna? Miksi? Koska hän opettaa AIKUISIA. Hänen työnsä on tiedollisesti todella haastavaa. Mutta se ei ole kasvatustyötä. Ja kasvatustyö on se, mitä jostain syystä ei arvosteta palkkauksen näkökulmasta. Luulen, että tästä erosta johtuen luokanopettajalle maksetaan vähemmän kuin aineenopettajalle. Tähän liittyy myös tuo luokanvalvojuuden minimaalinen korvaus ("koska emmehän me ole kasvattajia, vaan tiedon annostelijoita...")
- kukin vuorollaan
Voisit vähän laskeskella, paljonko euroja valtakunnan tasolla tarvittaisiin, jotta peruskoulun luokanopettajien palkka nostettaisiin ensi tammikuussa täsmälleen samalle tasolle kuin peruskoulun lehtorilla. Voi olla, että se raha löytyisi köyhtyvän kuntatalouden kukkarosta vain muiden opettajien palkkoja alentamalla ja radikaalilla ryhmäkokojen nostolla. Luokanopettajia on noin 18 000.
Jos haluat pelata kateuskortilla, niin miksi et kysy myös, miksi erityisopettajilla on suurempi palkka kuin kaksoiskelpoisilla luokanopettajilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202373Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3081286- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681