Osakeyhtiön kirjanpito ja sen aloitus

Kirjanpitäjäkö

Olen perustamassa osakeyhtiötä ystäväni kanssa ja ajattelimme tehdä kirjanpidon itse. Perus rahaliikenne on helppoa käsiteltävää, mutta olisin halunnut tietää kuinka osakepääoma kirjataan kirjanpitoon?

Jos esimerkiksi osakepääoma on 25000,00€ niin onko siinä muuta kun kirjataan osakepääomatilille kredit puolelle 25000,00€ ja pankkitilin debet puolelle 25000,00€? Vai pitääkö tehdä vientejä johonkin osakeanti tileillekin? Tuo osakeanti hiukan mietityttää:)

10

7266

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ujrujruj

Näinhän se menee, mutta jos jo yhtiön ensimmäisessä kirjaustapahtumassa tulee neuvottomuus niin tulevaisuudessa niitä tulee paljon. Jos kuitenkin haluat KP:n itse tehdä niin kannattaa hankkia kirjallista materiaalia käsille josta voit tarvittaessa tarkistaa kirjausohjeet.
      Nämä ovat ihan kelvollisia: Kauppakamarin kirjanpitokansio, verokansio ja alv kansio. Paperiversioita päivitetään 4 kertaa vuodessa jos ostat päivityksen, samat saatavina myös verkkoversioina.
      Myös liikekirjurin verkkotietopankki on kuulemma hyvä, ei omaa kokemusta. Se on kuukausimaksullinen ja sisältää kirjausohjeet erilaisissa tilanteissa.

• tilintarkastaja

Kyllä niitä kirjauksia tulee paljon enemmän! ; )
        Aloitetaan osakemerkintäsaamisista Debet ja Osakeanti kredit.
        Sitä mukaa kun osakkaat maksavat osakepääomaa merkataan ko summat tietty pankkitilille Debet ja vastakirjaus kreditiin Osakemerkintäsaamistilille. Osakepääoma kirjataan Osakepääomatilille vasta kun kaupparekisteristä tulee ilmoistus rekisteröinnistä. Eli Osakeanti debet ja Osakewpääoma Kredit kirjataan ja kaupparekisterimerkinnän kulut sitten vain hallintokuluihn n ja pankkitilille.
        Et sil viisiin menee kirjan mukkaan....

• Yrittäjänalku
        tilintarkastaja kirjoitti:

Kyllä niitä kirjauksia tulee paljon enemmän! ; )
        Aloitetaan osakemerkintäsaamisista Debet ja Osakeanti kredit.
        Sitä mukaa kun osakkaat maksavat osakepääomaa merkataan ko summat tietty pankkitilille Debet ja vastakirjaus kreditiin Osakemerkintäsaamistilille. Osakepääoma kirjataan Osakepääomatilille vasta kun kaupparekisteristä tulee ilmoistus rekisteröinnistä. Eli Osakeanti debet ja Osakewpääoma Kredit kirjataan ja kaupparekisterimerkinnän kulut sitten vain hallintokuluihn n ja pankkitilille.
        Et sil viisiin menee kirjan mukkaan....

Kiitos vastauksesta minunkin puolestani! Olen pähkäillyt samaa asiaa tässä muutaman päivän ja soittanut tilintarkastajaltanikin neuvoja, mutta en saanut oikeita. Oman kirjaukseni mukaan en saa millään osakepääo,aa kredit-tilille, mutta nyt tämä aukesi minulle. Kiitos!

• hekottaako
        Yrittäjänalku kirjoitti:

Kiitos vastauksesta minunkin puolestani! Olen pähkäillyt samaa asiaa tässä muutaman päivän ja soittanut tilintarkastajaltanikin neuvoja, mutta en saanut oikeita. Oman kirjaukseni mukaan en saa millään osakepääo,aa kredit-tilille, mutta nyt tämä aukesi minulle. Kiitos!

niin no,

eiköhän yhden hengen pienyrityksellä riitä, että kirjaa tilille siirretyn rahan suoraan osakepääomaksi. Yleensähän kaupparekisteristä saa paperit kahdessa viikossa.

Tietenkin jos on useita osakkeenomistajia tai kaikkia ei olla saatu myytyä -> pitääkin käyttää tätä pidempää kaavaa.

• fs-accounting oy

Hei,

meiltä saat tilitoimistopalvelut takuuvarmasti laadukkaamalla ja halvemmalla kuin keneltäkään muulta.
      Aloitamme toimintamme toukokuun aikana, joten alussa pääsee halvemmalla mukaan kuin esim. ensi vuoden vaihteen jälkeen.

Ota yhteys niin keskustellaan lisää yritystoiminnastasi..

[email protected]

• h e t i
      • FS-Accounting Oy

Hei,

löysin vanhan tilitoimiston, jossa olen aiemmin työskennellyt tuosta sinun listastasi :)

Ps. Hinta ei kerro juurikaan mitään kokonaisuudesta ja työnlaadusta yms.

• ? ?
        FS-Accounting Oy kirjoitti:

Hei,

löysin vanhan tilitoimiston, jossa olen aiemmin työskennellyt tuosta sinun listastasi :)

Ps. Hinta ei kerro juurikaan mitään kokonaisuudesta ja työnlaadusta yms.

Ja kallis paska, sitäkö tarkoitit...

• Fs-Account

Osakepääoma kirjataa yritykselle velaksi kuten mainitsit. Eli toiminnan loppuessa kuittaatte sen takaisin suhteessa osakemäärää kohden.

• T.I. Lintirkistelijä

tai sitten kannattaisi merkitä osakepääomaksi minimi 2500€ ja laittaa loput svoppiin, jota voitte halutessanne purkaa verottomasti 22500€ verran ilman veroja...osakepääoman pienentäminen on hankalampaa.....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3087
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      81
      2944
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      190
      2489
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2195
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      21
      1504
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1416
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13