Olisi suuri teko paavilta kun hän sopisi vuoden 1056 skisman ortodoksien kanssa ja katolinen kirkko olisi taas yksi, jollaisen p. Paavali sen tahtoi olevan. Idän ortodokseilla olisi paljon annettavaa läntiselle katoliselle kirkolle. Vain paavi pystyy tämän asian ratkaisemaan, miksi ihmeessä asiaa ei saada ratkaistua ? Voisiko suomalaiset viedä asiaa eteenpäin Vatikaanin suuntaan.
Paavin pitäisi sopia skisma ortodoksien
24
457
Vastaukset
- annettavaa
lännen katolisella kirkolla olisi myös paljon annettavaa idän ortodokseille. Miten vain paavi pystyy tämän ratkaisemaan? Kukas edustaa idän ortodokseja? Kait heilläkin on sanansa sanottavana? Suomalaiset kirkkoruhtinaat ovat keveätä kamaa Vatikaanissa. tuskin voivat yhtään mitäään vaikuttaa Paaviin.
- ihan hyvä,
paavista tulisi sitten uudelleen jakautumattoman apostolisen ja ortodoksisen Kirkon Rooman patriarkaatin patriarkka, niin ja Kirkon toki perusti Kristus eikä apostoli Paavali.
Kovin paljon pitää Roomalais-katolisen kirkon perua ja palauttaa muunneltuja oppejaan ollakseen taas ortodoksinen ja apostolinen. Tuskin paavi sellaiseen suostuu, hänhän menettää asemiaan, sillä hän olisi vain ensimmäinen vertaistensa patriarkkojen joukossa. - +Catholic+
on käytännössä Moskovan patriarkaatti. Ortodokseja on 260 miljoonaa ja heistä 150 miljoonaa Moskovan alaisuudessa. De facto, Moskovan venäläiset jäävät "ortodokseiksi", ja loput unioituvat (kreikkalaiskatolinen = uniaatti) eli palaavat takaisin katoliseen kirkoon.
- sancta sanoisit
sitten Aleksandrian patriarkaatista, Antiokian patriarkaatista tai Jerusalemin patriarkaatista, tai vielä Serbian, Romanian, Bulgarian ja Georgian patriarkaateista, tiesitkö edes että sellaisetkin ovat olemassa ;))
- +Catholic+
sancta sanoisit kirjoitti:
sitten Aleksandrian patriarkaatista, Antiokian patriarkaatista tai Jerusalemin patriarkaatista, tai vielä Serbian, Romanian, Bulgarian ja Georgian patriarkaateista, tiesitkö edes että sellaisetkin ovat olemassa ;))
Serbit ovat venäläisten tavoin "upea" kansa.
- Moskowitz
Sinänsä ihan oikein oivallettu, että Venäjän kirkko olisi kaiken avain, mikäli Rooma haluaisi saada ortodoksit yhteyteen kanssaan. Jos on vaikkapa jotkut neuvottelut, joissa ei ole Venäjän kirkkoa, ei oikein voida puhua mistään neuvotteluista ortodoksisen kirkon kanssa, koska Venäjän kirkko yksin on niin valtavan ylivoimaisen suuri paikalliskirkko. Rooman pitäisi ymmärtää, että Konstantinopolin patriarkka ei ole mikään ortodoksien "paavi". Todellisuudessa Konstantinopolin patriarkka johtaa vain muutamaa prosenttia maailman ortodokseista, eivätkä neuvottelut Konstantinopolin patriarkan kanssa siksi ole yhtä kuin neuvottelut ortodoksisen kirkon kanssa.
Sen sijaan tulkintasi, että Venäjän kirkko ei suostuisi yhteyteen Rooman kanssa, mutta muut suostuisi, on mielestäni väärä. Kyllä Venäjän kirkko suostuisi unioitumaan paljon ennemmin kuin vaikkapa Serbian tai Kreikan kirkko (juuri noissa kahdessa kirkossa antipatia Roomaa vastaan varmaan on suurin). Helpoimmin unioitujia löytyisi varmasti Lähi-idän ortodoksien keskuudesta.
- Kyriake
asia on helppo toteuttaa. Paavin tulee vain luopua kaikista uusista opeista, joita ei jakamattomassa ortodoksisessa katolisessa kirkkossa ollut eli paavin ja hänen alaistensa pitää palata ortodoksisuuteen. Tällä tavalla ehtoollisyhteys palautetaan ja kirkko jälleenyhdistyy.
- molemmilta
puolilta, jatkuvalla toisen osapuolen syyttelyllä ei asia korjaannu koskaan. Apostolien tahto oli, että katolinen kirkko on yksi ja siihen pitäisi kaikin keinoin pyrkiä takaisin.
- Kyriake
molemmilta kirjoitti:
puolilta, jatkuvalla toisen osapuolen syyttelyllä ei asia korjaannu koskaan. Apostolien tahto oli, että katolinen kirkko on yksi ja siihen pitäisi kaikin keinoin pyrkiä takaisin.
että katolinen kirkko on muuttanut oppiaan Suuren skisman jälkeen, ortodoksinen kirkko taas ei. Virheellisiä käytäntöjä sen sijaan on tietysti molemmilla puolilla. Kirkko eli skismassa olevat patriarkaatit voivat yhdistyä vain, jos palataan ortodoksiaan.
- työpaikalle nettiin?
Kyriake kirjoitti:
että katolinen kirkko on muuttanut oppiaan Suuren skisman jälkeen, ortodoksinen kirkko taas ei. Virheellisiä käytäntöjä sen sijaan on tietysti molemmilla puolilla. Kirkko eli skismassa olevat patriarkaatit voivat yhdistyä vain, jos palataan ortodoksiaan.
kun jo aamutuimaan päätät tuollaisia "totuuksia" suoltaa.
t: työtön kotoa kirjoittelija - Kyriake
työpaikalle nettiin? kirjoitti:
kun jo aamutuimaan päätät tuollaisia "totuuksia" suoltaa.
t: työtön kotoa kirjoittelijaminähän olen jo seniorikansalainen. Käytän kyllä ihan omaa konettani ja omaa aikaani näiden kirjoitusten pakertamiseen. En itsekään hyväksy sitä, että ihmiset käyttävät työaikaansa nettikirjoitteluun, mutta se taitaa olla aika tavallista kuitenkin.
- infok.
Kyriake kirjoitti:
että katolinen kirkko on muuttanut oppiaan Suuren skisman jälkeen, ortodoksinen kirkko taas ei. Virheellisiä käytäntöjä sen sijaan on tietysti molemmilla puolilla. Kirkko eli skismassa olevat patriarkaatit voivat yhdistyä vain, jos palataan ortodoksiaan.
Onpa sellaisiakin kirkkokuntia, joiden näkemyksen mukaan ortodoksit ovat tehneet opimuutoksia Khalkedonin kirkolliskokouksen jälkeen. Miten ortodoksit vastaavat näihin väitteisiin?
- Kyriake
infok. kirjoitti:
Onpa sellaisiakin kirkkokuntia, joiden näkemyksen mukaan ortodoksit ovat tehneet opimuutoksia Khalkedonin kirkolliskokouksen jälkeen. Miten ortodoksit vastaavat näihin väitteisiin?
Kirkkohan oli silloin vielä yksi, vaikka muutamia pienempiä skismaattisia ryhmiä erosikin Khalkedonin synodin jälkeen. Olennaista on , että ortodoksinen kirkko ei ole muuttanut oppiaan vuoden 1054 skisman jälkeen, kun taas katolinen kirkko on.
- infok.
Kyriake kirjoitti:
Kirkkohan oli silloin vielä yksi, vaikka muutamia pienempiä skismaattisia ryhmiä erosikin Khalkedonin synodin jälkeen. Olennaista on , että ortodoksinen kirkko ei ole muuttanut oppiaan vuoden 1054 skisman jälkeen, kun taas katolinen kirkko on.
Olennaista on se, mitä "opinmuutoksella" tarkoitetaan. On niitäkin joille Kolmiyhteinen Jumala merkitsee opinmuutosta. On niitä, joille Jumalanäiti-nimitys on opinmuutos.
Toisin sanoen, ortodoksit ovat hyväksyneet useita dogmeja aina 1000-luvulle asti, miksi ei enää sen jälkeen? Missä on päätetty että uusia määrittelyjä ei sen jälkeen voi enää tulla?
Mitkä edellytykset dogmaattisten julistusten tulee täyttää, jotta ne voidaan ortodoksien puolelta hyväksyä? - Kyriake
infok. kirjoitti:
Olennaista on se, mitä "opinmuutoksella" tarkoitetaan. On niitäkin joille Kolmiyhteinen Jumala merkitsee opinmuutosta. On niitä, joille Jumalanäiti-nimitys on opinmuutos.
Toisin sanoen, ortodoksit ovat hyväksyneet useita dogmeja aina 1000-luvulle asti, miksi ei enää sen jälkeen? Missä on päätetty että uusia määrittelyjä ei sen jälkeen voi enää tulla?
Mitkä edellytykset dogmaattisten julistusten tulee täyttää, jotta ne voidaan ortodoksien puolelta hyväksyä?että ilman ekumeenisia kirkolliskokouksia ei ortodoksisen kirkon mielestä tietenkään voida päättää mistään uusista opeista. Viimeinen ekumeeninen kirkolliskokous oli vuonna 787. Siinä torjuttiin ikonien raastajien harhaoppi. Sen jälkeen ortodoksisessa kirkossa ei ole hyväksytty yhtään uutta dogmia.
Kun ekumeenisia kirkolliskokouksia ei ole voitu skisman takia pitää, monia asioita on jäänyt käsittelemättä. Esim sakramenttioppia ei ole koskaan hyväksytty missään ekumeenisessa kirkolliskokouksessa. Teologian sijasta aina meidän päiviimme asti ortodoksit ovat keskittyneet kilvoitteluelämään ja jumalanpalvelusten kehittämiseen -sekä parusian odotukseen.
Katolinen kirkko taas kehitti kirkon hallintoa ja paavin valtaa. Paavit julistivat uusia dogmeja ilman ekumeenisia kirkolliskokouksia ja lopulta itsensä erehtymättömiksi. Lännen kirkko tavoitteli rikkautta ja valtaa. Se kehitti tieteitä ja taiteita ja osallistui poliittiseen toimintaan. Läntinen patriarkaatti on viimeiset 1000 vuotta elänyt kuin ei kirkon toista puolta olisikaan, kun taas ortodoksit rukoilevat jokaisessa liturgiassa Kirkon jälleen yhdistymistä.
Kristus voi tulla takaisin milloin hyvänsä, sillä Herran päivä tulee kuin varas yöllä. Löytäneeköhän Vapahtajamme silloin uskoa maan päältä?
"Katso Ylkä tulee puoliyössä, ja autuas se palvelija, jonka Hän valveilta löytää. Vaan kelvoton on se, jonka hän löytää suruttomana. Varo siis minun sieluni, ettet unen valtaan joutuisi, ettet kuolemaan tulisi heitetyksi ja ulkopuolelle valtakuntaa suljetuksi. Vaan herää ja huuda: Pyhä, pyhä, pyhä olet Sinä Jumala! Jumalansynnyttäjän (esirukouksien) tähden armahda meitä!
Tie Kirkon yhdistymiseen käy vain hengellisen uudistuksen kautta. Toivottavasti se ehtii tapahtua ennen parusiaa. - totta.
Kyriake kirjoitti:
että ilman ekumeenisia kirkolliskokouksia ei ortodoksisen kirkon mielestä tietenkään voida päättää mistään uusista opeista. Viimeinen ekumeeninen kirkolliskokous oli vuonna 787. Siinä torjuttiin ikonien raastajien harhaoppi. Sen jälkeen ortodoksisessa kirkossa ei ole hyväksytty yhtään uutta dogmia.
Kun ekumeenisia kirkolliskokouksia ei ole voitu skisman takia pitää, monia asioita on jäänyt käsittelemättä. Esim sakramenttioppia ei ole koskaan hyväksytty missään ekumeenisessa kirkolliskokouksessa. Teologian sijasta aina meidän päiviimme asti ortodoksit ovat keskittyneet kilvoitteluelämään ja jumalanpalvelusten kehittämiseen -sekä parusian odotukseen.
Katolinen kirkko taas kehitti kirkon hallintoa ja paavin valtaa. Paavit julistivat uusia dogmeja ilman ekumeenisia kirkolliskokouksia ja lopulta itsensä erehtymättömiksi. Lännen kirkko tavoitteli rikkautta ja valtaa. Se kehitti tieteitä ja taiteita ja osallistui poliittiseen toimintaan. Läntinen patriarkaatti on viimeiset 1000 vuotta elänyt kuin ei kirkon toista puolta olisikaan, kun taas ortodoksit rukoilevat jokaisessa liturgiassa Kirkon jälleen yhdistymistä.
Kristus voi tulla takaisin milloin hyvänsä, sillä Herran päivä tulee kuin varas yöllä. Löytäneeköhän Vapahtajamme silloin uskoa maan päältä?
"Katso Ylkä tulee puoliyössä, ja autuas se palvelija, jonka Hän valveilta löytää. Vaan kelvoton on se, jonka hän löytää suruttomana. Varo siis minun sieluni, ettet unen valtaan joutuisi, ettet kuolemaan tulisi heitetyksi ja ulkopuolelle valtakuntaa suljetuksi. Vaan herää ja huuda: Pyhä, pyhä, pyhä olet Sinä Jumala! Jumalansynnyttäjän (esirukouksien) tähden armahda meitä!
Tie Kirkon yhdistymiseen käy vain hengellisen uudistuksen kautta. Toivottavasti se ehtii tapahtua ennen parusiaa.En jäisi odottamaan hengellistä uudistumista, aika alkaa loppua kun maallistuminen valtaa alaa ja kirkot ja luostarit tyhjenevät. Uskon, että Vatikaanin puolella ollaan valmiimpia nykyään yhteistyöhön ja lopettamaan skisma kuin aikaisempina vuosisatoina. Maailma on muuuttunut ja nykyinen globalisaatio tuo ihmiset lähemmäksi toisiaan ja skismat pitää sopia eikä jäädä niiden vangeiksi. Tarvitaan todellisisia käytännön tekoja. Historiassa puolin ja toisin tehtyjä virheitä ei saaada poistetuksi. Jos poliitikot ovat pystyneet rakentamaan Euroopan Unionin kaikista valtioiden välisistä ristiriidoista huolimatta tuntuu kummalliselta, että v. 1054 skismaa ei ole pystytty ratkaisemaan 900 v aikana. Ilmeisesti ei todellista halua ole siihen ollutkaan. Tuntuu, että se on liian tärkeä asia jätettäväksi pelkästään piispojen ja pappien tehtäväksi he kun eivät näytä pääsevän asiassa eteenpäin. Ehkä siinä ratkeisussa pitäisi olla mukana jotain maallikoita vauhdittajina. Onko ortodoksien puolelta tehty skisman poistamiseksi käytännön aloitteita ?
- infok.
Kyriake kirjoitti:
että ilman ekumeenisia kirkolliskokouksia ei ortodoksisen kirkon mielestä tietenkään voida päättää mistään uusista opeista. Viimeinen ekumeeninen kirkolliskokous oli vuonna 787. Siinä torjuttiin ikonien raastajien harhaoppi. Sen jälkeen ortodoksisessa kirkossa ei ole hyväksytty yhtään uutta dogmia.
Kun ekumeenisia kirkolliskokouksia ei ole voitu skisman takia pitää, monia asioita on jäänyt käsittelemättä. Esim sakramenttioppia ei ole koskaan hyväksytty missään ekumeenisessa kirkolliskokouksessa. Teologian sijasta aina meidän päiviimme asti ortodoksit ovat keskittyneet kilvoitteluelämään ja jumalanpalvelusten kehittämiseen -sekä parusian odotukseen.
Katolinen kirkko taas kehitti kirkon hallintoa ja paavin valtaa. Paavit julistivat uusia dogmeja ilman ekumeenisia kirkolliskokouksia ja lopulta itsensä erehtymättömiksi. Lännen kirkko tavoitteli rikkautta ja valtaa. Se kehitti tieteitä ja taiteita ja osallistui poliittiseen toimintaan. Läntinen patriarkaatti on viimeiset 1000 vuotta elänyt kuin ei kirkon toista puolta olisikaan, kun taas ortodoksit rukoilevat jokaisessa liturgiassa Kirkon jälleen yhdistymistä.
Kristus voi tulla takaisin milloin hyvänsä, sillä Herran päivä tulee kuin varas yöllä. Löytäneeköhän Vapahtajamme silloin uskoa maan päältä?
"Katso Ylkä tulee puoliyössä, ja autuas se palvelija, jonka Hän valveilta löytää. Vaan kelvoton on se, jonka hän löytää suruttomana. Varo siis minun sieluni, ettet unen valtaan joutuisi, ettet kuolemaan tulisi heitetyksi ja ulkopuolelle valtakuntaa suljetuksi. Vaan herää ja huuda: Pyhä, pyhä, pyhä olet Sinä Jumala! Jumalansynnyttäjän (esirukouksien) tähden armahda meitä!
Tie Kirkon yhdistymiseen käy vain hengellisen uudistuksen kautta. Toivottavasti se ehtii tapahtua ennen parusiaa.Ei nyt ihan päde väite että lännessä olisi täysin jätetty huomiotta idän Kirkko. 1450-luvulla jopa jälleenyhdistyminen näytti hetken toteutuvan.
Luonnollisesti meidän perspektiivistämme ekumeenisia kirkolliskokouksia on edelleenkin järjestetty, mutta idän edustajat ovat jättäneet saapumatta. Ortodoksien keskuudessa dogmaattinen kehitys on lakannut, koska ei ole keskustaa, joka kutsuisi koolle.
Muuten olen samaa mieltä siitä että lännessä kehitys ei ole ollut täysin tasapainoista. On menty liialliseen oppineisuuteen ja kietouduttu liikaa vallankäyttöön. Meiltä jäi puuttumaan jotain, minkä Itä on paremmin onnistunut säilyttämään - eräänlaisen maanläheisemmän ja intuitiivisemman hartauden. Itä ja länsi tarvitsevat toisiaan. Ja myös lännen tulee itsessään eheytyä, skisma protestanttien kanssa on joskus ratkaistava.
Mutta siihen tarvitaan enemmän kuin ekumeenista puuhastelua ja mediaposeerausta. Meidän on löydettävä keskinäinen kunnioitus samalla kun pidämme kiinni omasta identiteetistämme. Juuri tällaista keskustelua käyden. Jopa tämänkin ketjun ekumeeninen arvo on paljon suurempi kuin korkean tason keikistelyt aterioineen ja julkilausumineen. - ekumenian
totta. kirjoitti:
En jäisi odottamaan hengellistä uudistumista, aika alkaa loppua kun maallistuminen valtaa alaa ja kirkot ja luostarit tyhjenevät. Uskon, että Vatikaanin puolella ollaan valmiimpia nykyään yhteistyöhön ja lopettamaan skisma kuin aikaisempina vuosisatoina. Maailma on muuuttunut ja nykyinen globalisaatio tuo ihmiset lähemmäksi toisiaan ja skismat pitää sopia eikä jäädä niiden vangeiksi. Tarvitaan todellisisia käytännön tekoja. Historiassa puolin ja toisin tehtyjä virheitä ei saaada poistetuksi. Jos poliitikot ovat pystyneet rakentamaan Euroopan Unionin kaikista valtioiden välisistä ristiriidoista huolimatta tuntuu kummalliselta, että v. 1054 skismaa ei ole pystytty ratkaisemaan 900 v aikana. Ilmeisesti ei todellista halua ole siihen ollutkaan. Tuntuu, että se on liian tärkeä asia jätettäväksi pelkästään piispojen ja pappien tehtäväksi he kun eivät näytä pääsevän asiassa eteenpäin. Ehkä siinä ratkeisussa pitäisi olla mukana jotain maallikoita vauhdittajina. Onko ortodoksien puolelta tehty skisman poistamiseksi käytännön aloitteita ?
keskeisissä kysymyksissähän kaikki ratkaisut voivat olla tämän Suomi24-keskustelun varassa, eikö olekin ihanaa? Aivan kuin tätä ennen ei kukaan viisas olisikaan näitä asioita viimeisten vuosisatojen aikana mitenkään pohtinut. Mutta nyt ratkaisu voikin löytyä onnettomien nörttien kautta, niiden jotka ovat kaikkien henkilökohtaisten ongelmiensa kautta päätyneet roomalais-katolisen kirkon yhteyteen, aika hupaisaa eikö totta vaan?
- Kyriake
ekumenian kirjoitti:
keskeisissä kysymyksissähän kaikki ratkaisut voivat olla tämän Suomi24-keskustelun varassa, eikö olekin ihanaa? Aivan kuin tätä ennen ei kukaan viisas olisikaan näitä asioita viimeisten vuosisatojen aikana mitenkään pohtinut. Mutta nyt ratkaisu voikin löytyä onnettomien nörttien kautta, niiden jotka ovat kaikkien henkilökohtaisten ongelmiensa kautta päätyneet roomalais-katolisen kirkon yhteyteen, aika hupaisaa eikö totta vaan?
pysty ratkaisemaan ekumeenista ongelmaa, mutta ne voivat edistää ekumeenisen kansanliikkeen syntyä. Ehkä hurskaat ihmset kummassakin kirkossa vihdoinkin kyllästyvät hajaannukseen ja haluvat "kaikkien yhdistymistä". Jos skisman vastainen liike lähtee alhaalta päin uskovaisen kansan liikehdintänä, sillä on onnistumisen mahdollisuuksia. Ekumenia on tähän asti ollut kirkollista diplomatiaa, piispojen ja oppineiden teologien puuhastelua. Kansanliike se ei ole ollut.
- Una Sancta
Yhtä hyvin voidaan keskustella Karjalan palauttamisesta. Lopputulos on sama. Suomi aloitti Talvisodan...ja katolinen kirkko erosi otodoksisesta kirkosta...
- infok.
Olenkin ollut huomaavinani että eräät tahot yhtenään käyvät omaa Talvisotaansa uskonnon alueella. Ei anneta sen häiritä ruohonjuuritason ekumeenisia pyrkimyksiä.
- Kyriake
itsenäisistä paikalliskirkoista, joita sitoo yhteen sama usko ja bysanttilaiset jumalanpalvelukset. Tärkeimmät ortodoksiset paikalliskirkot ovat:
Ekumeeninen patriarkaatti, johon Suomen autonominen arkkipiispakunta kuuluu
Aleksandrian ja koko Afrikan patriarkaatti
Antiokian patriarkaatti
Jerusalemin patriarkaatti
Moskovan patriarkaatti
Serbian patriarkaatti
Bulgarian patriarkaatti
Georgian patriarkaatti
Kyproksen arkkipiispakunta
Kreikan arkkipiispakunta
Puolan metropoliittakunta
Albanian arkkipiispakunta
Amerikan arkkipiispakunta (OCA)
Jos ortodoksien kanssa yritetään jotain sopia, kaikista autokefaalisista kirkoista pitää olla edustus ja kaikkien autokefaalisten kirkojen päämiesten pitää antaa suostumuksensa. - Una Sancta
Kyriake kirjoitti:
itsenäisistä paikalliskirkoista, joita sitoo yhteen sama usko ja bysanttilaiset jumalanpalvelukset. Tärkeimmät ortodoksiset paikalliskirkot ovat:
Ekumeeninen patriarkaatti, johon Suomen autonominen arkkipiispakunta kuuluu
Aleksandrian ja koko Afrikan patriarkaatti
Antiokian patriarkaatti
Jerusalemin patriarkaatti
Moskovan patriarkaatti
Serbian patriarkaatti
Bulgarian patriarkaatti
Georgian patriarkaatti
Kyproksen arkkipiispakunta
Kreikan arkkipiispakunta
Puolan metropoliittakunta
Albanian arkkipiispakunta
Amerikan arkkipiispakunta (OCA)
Jos ortodoksien kanssa yritetään jotain sopia, kaikista autokefaalisista kirkoista pitää olla edustus ja kaikkien autokefaalisten kirkojen päämiesten pitää antaa suostumuksensa.eikä Kreikka, Kypros (=Kreikka), Serbia
Ei niitä tosin kaivatakaan! :D
Muut voisivat unioitua. - Kyriake
Una Sancta kirjoitti:
eikä Kreikka, Kypros (=Kreikka), Serbia
Ei niitä tosin kaivatakaan! :D
Muut voisivat unioitua.että ortodoksiset kirkot unioituisivat Rooman kanssa, vaan siitä, että skismaattinen patriarkaatti palaa takaisin ortodoksiaan. Luonnollisesti ortodoksisten paikalliskirkkojen pitää olla yksimielisesti vastaanottamassa palaavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006464
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283250Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761764- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471013Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879