Intian itäosan Orissan osavaltiossa oli vuosi sitten syksyllä 2008 voimakkaita väkivaltaisuuksia intialaista kristittyä vähemmistöä kohtaan. Väkivaltaisuuksissa tapettiin yli 120 ihmistä, 250 kirkkorakennusta poltettiin ja yli 50 000 ihmistä ajettiin kotoaan.
Intian hallitus ei ole vuoden aikana onnistunut takaamaan kristityn vähemmistön turvallisuutta. Yli 4000 pakolaista asuu vielä leireillä kurissa olosuhteissa. He eivät ole uskaltaneet palata kotiinsa.
Ihmisoikeusjärjestö Open Doorsin johtaja Carl Moeller näkee Orissan kristittyjen tilanteen synkkänä. Monet ovat kodittomina ja väkivalta saattaa roihahtaa minä hetkenä tahansa.
Intian miljardista asukkaasta hinduja on 80 %, muslimeja 12 %, Kristittyjä 2,4 % ja sikhejä 2 %.
Hindulaista fundamentalismia
2
244
Vastaukset
- aerwahy
Oma syynne! Mitäs tungette sinne! Käännytyshommat on Intian lakien vastaista. Intia on sekularistinen valtio, jossa jokaisella on oikeus harjoittaa uskontoaan rauhassa. SItä paitsi homma ei mennyt eikä mene niin kuin yrität väittää, vaan Orissan valtiossa on ennen kaikkea väkivaltaisuuksia maoistien johdosta. Väkivallan syytä ovat yhteiskunnallisia, eivätkä mitenkään erityisiä kristittyjen vainoja. Maoistit tappaa siellä ihan yhtä lailla hinduja, muslimeita kuin muitakin, koska ne haluavat Intiasta uskonnottoman valtion, mikä on tietysti aivan mahdotonta. Harva maa on niin henkisyyden täyttämä kuin Intia. En ymmärrä, mikä on motivaationa jatkuvalle vääristelevälle tiedonvälitykselle. Tai tiedänhän minä, tarkoituksena on saada aikaan ristiriita eri uskontoryhmien välillä eli itse teette juuri sitä, mistä muita syytätte.
- souldaughter
Joo, kyllä teitä kristittyjä sitten sorretaan aina joka paikassa. Ole hyvä äläkä levitä väärää informaatiota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude25715241Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy12510156Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1089381Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump237119Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1826557Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua1766238Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri335622Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole474816Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys261838IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti1511707