Flunssa-aikaan

satu50

Isossa perheessä (jos kohta useimmissa pienissäkin) on jotakuinkin mahdotonta suojautua viruksilta. Niitä tulee töistä, kouluista, tarhoista, kerhoista, harrastuspaikoilta ja niin edelleen, jos on tullakseen.
Ja useimmat kai suhtautuvat niihin stoalaisesti: Se mikä tulee, tulee. Ja sairastamisen jälkeen parannutaan.

Mutta nyt on liikkeellä "pahempiakin" pöpöja', esim sikainfluenssavirus. Samoin monet ns. perinteiset lastentaudit ovat mutatoituneet entistä ärhäkämmiksi.

Ovatko nämä vaikuttaneet perheenne arkeen?
Oletteko ottaneet käyttöön käsidesin?
Välttelettekö isoja ihmispaljouksia?
Uskallatteko matkustaa ulkomaille siinä missä ennenkin?
Jotain muuta aiheeseen liittyvää?

16

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3 lasta

      Ainut mitä olen hamstrannut on nenäliinat ja lasten särkylääkkeet.
      Käsidesi on ollut valmiina ihan oksennus/ripulitautien vuoksi itselleni.
      Ihmisjoukkoja ei olla vältelty eikä ulkomaille ole ollut varaa lähteä tähänkään mennessä :)

    • MommyDearest

      Meillä on siis 7 lasta Daniel ja Joel (9) Eemil (7) Nico ja Nuutti (2) Leonora ja Lisbet (1) jos joku lapsistamme on kipeä nin jään kotiin lapsen kanssa 2-3 päiväksi jos on kovin ärhäkkä flunssa kuume tai mahatauti käytämme käsidesinfiointainetta kertokaa lisää millasta teidän arki on näitä on mukava lukea:) P.S anteeksi tämä huono suomen kielen krjoitus minkä iäkisinä olette saaneet lapsenne sain ensimmäiset lapset 30 vuotiaana

    • Thyme

      Kaksosten synnyttyä meillä otettiin käyttöön käsidesi eli kun tullaan kotiin kädet desinfioidaan. Tämä tapa ollut käytössä nyt reilut pari vuotta. Väkijoukkoja vältellään ehkä hiukan enemmän kun aiemmin ja ulkomaille ei taloudellisista syistä ole edes varaa lähteä tällä hetkellä. Muuten elämme kuten ennenkin, ei siis suuria muutoksia arjessa. Meillä on aina sairasteltu tosi vähän mitään tauteja, vaikka isossa perheessä niitä pöpöille altistujia onkin normia enempi.

    • lanseerannut on vastususkykyä lisäävät vitaminoidut (mm. antioksidantteja sisältävä) mehut.
      Niitä on nykyään tarjolla aamiaiselle. Muilla aterioilla juodaan sitten maitoa/vettä/itse keitettyjä mehuja/kotikaljaa.

      • tavallista enemmän hedelmiä jälkkäreiksi ja naposteltaviksi.
        Vastustuskykyä niistäkin.


    • tai syötättekö perheellenne teollisia lisävitamiineja talvella?

      Meillä menee Beroccaa osalla aikuisista (ja minulla muitakin mömmöjä, johtuen taannoisesta leikkauksestani)
      ja pienillä on Sanasol osana aamupalaa.

      Aaamiaiselle ostan myös Marlin Vitalmehuja esim puolisolle joka ei saa ravinnosta lainkaan kalkkia.
      Ne kuitenkin sen verta tujua tavaraa (ja tyyriitä) että käytössä vain tuolla yhdellä aterialla.

      • maidoton ruokavalio

        Vihreissä kasviksissa on runsaasti kalkkia myös. Siis jos miehesi on maitotuotteille allerginen, ajattelin vaan. (luenkohan liian tarkkaan näitä merkintöjäsi, kun jotenkin nyt kuvittelen asian näin olevan...) No, mutta välitän tässä tietoa myös muille, eli kalkkia saa rutkasti muustakin kuin maidosta. (Ruohosta se kalkki lehmänmaitoonkiin tulee) Syön kyllä itsekin ajoittain lisäkalkkia, kun maitotuotteet ei käy.


      • maidoton ruokavalio kirjoitti:

        Vihreissä kasviksissa on runsaasti kalkkia myös. Siis jos miehesi on maitotuotteille allerginen, ajattelin vaan. (luenkohan liian tarkkaan näitä merkintöjäsi, kun jotenkin nyt kuvittelen asian näin olevan...) No, mutta välitän tässä tietoa myös muille, eli kalkkia saa rutkasti muustakin kuin maidosta. (Ruohosta se kalkki lehmänmaitoonkiin tulee) Syön kyllä itsekin ajoittain lisäkalkkia, kun maitotuotteet ei käy.

        esim kaalin, pavut, nokkosen jne hyväksi kalkinlähteeksi, samoin kuin täysjyväviljan.
        Noita toki on ruokavaliossamme aina välillä (täysjyväviljaa jotakuinkin aina), mutta väliin tarvitsee ravintolisääkin, enkä siitä stressaa.

        Muuten: Mitä mieltä olet kallkkilisäisestä vichyvedestä? Taannoin mailiin ropsahti tietoa tutkimuskesta joka kehui sen imeytyvyyttä.

        Oikeastaan odotin tähän joltakulta (perusmarisijaltamme) kommenttia siitä ettei monetkaan noista vitalmehutyyppisistä sovi lapsille alle 3 v ja nekin jotka periaatteessa sopivat saattavat olla kumulatiivisetsi hankalia... Tuota mietin itse yhdessä vaiheessa. Ravintoterapeuttini kuitenkin piirsi soman kaavion, josta tajusin etten millään meidän nauttimillamme määrillä saa aikaan rasvaliukoisten vitamiinien tms kasaumia keneenkään. Ei onnaisi edes vaikka 20-kertaistaisimme määrät, mikä nyt ei kuulu muutenkaan suunnitelmiin.


      • Kahjo kysyy
        satu50 kirjoitti:

        esim kaalin, pavut, nokkosen jne hyväksi kalkinlähteeksi, samoin kuin täysjyväviljan.
        Noita toki on ruokavaliossamme aina välillä (täysjyväviljaa jotakuinkin aina), mutta väliin tarvitsee ravintolisääkin, enkä siitä stressaa.

        Muuten: Mitä mieltä olet kallkkilisäisestä vichyvedestä? Taannoin mailiin ropsahti tietoa tutkimuskesta joka kehui sen imeytyvyyttä.

        Oikeastaan odotin tähän joltakulta (perusmarisijaltamme) kommenttia siitä ettei monetkaan noista vitalmehutyyppisistä sovi lapsille alle 3 v ja nekin jotka periaatteessa sopivat saattavat olla kumulatiivisetsi hankalia... Tuota mietin itse yhdessä vaiheessa. Ravintoterapeuttini kuitenkin piirsi soman kaavion, josta tajusin etten millään meidän nauttimillamme määrillä saa aikaan rasvaliukoisten vitamiinien tms kasaumia keneenkään. Ei onnaisi edes vaikka 20-kertaistaisimme määrät, mikä nyt ei kuulu muutenkaan suunnitelmiin.

        "saattavat olla kumulatiivisetsi hankalia... "

        Millä tavalla vitamiini on hankala "kumulatiivisetsi"?


      • Kahjo kysyy kirjoitti:

        "saattavat olla kumulatiivisetsi hankalia... "

        Millä tavalla vitamiini on hankala "kumulatiivisetsi"?

        Ja mikäli muotoilusta huolimatta kysyit tosissasi niin rasvaliukoisia vitamiineja todellakin voi saada liikaa - keinotekoisessa muodossa siis, ei ruoasta.

        Esim A-vitamiini voi kerääntyessään elimistöön aiheuttaa maksa- ja aivovaurioita, D-vitamiini ongelmia luutumisessa ja munuaisissa, B6 hermostossa ja niin edelleen. Vaikka moisen riski on häviävän pieni, kukaan tuskin tietoisesti sille lapsiaan altistaa ellei ole "pakko".
        Ja ennen kuin joku keksii kysyä että mikä sellainen pakko olisi niin mainittakoon esim. että lisämunuaishäiriön hoidossa voidaan käyttää hyvin suuria D-vitamiiniannoksia, koska hyödyt koetaan haittoja merkittävimmiksi.

        Veisliukoiset vitamiinit sen sijaan kyllä poistuvat luonnollista tietä , mikäli niitä saa jostain syystä enemmän kuin elimistö hyödykseen käyttää.


      • en ole saanut aikaiseksi kirjautua
        satu50 kirjoitti:

        esim kaalin, pavut, nokkosen jne hyväksi kalkinlähteeksi, samoin kuin täysjyväviljan.
        Noita toki on ruokavaliossamme aina välillä (täysjyväviljaa jotakuinkin aina), mutta väliin tarvitsee ravintolisääkin, enkä siitä stressaa.

        Muuten: Mitä mieltä olet kallkkilisäisestä vichyvedestä? Taannoin mailiin ropsahti tietoa tutkimuskesta joka kehui sen imeytyvyyttä.

        Oikeastaan odotin tähän joltakulta (perusmarisijaltamme) kommenttia siitä ettei monetkaan noista vitalmehutyyppisistä sovi lapsille alle 3 v ja nekin jotka periaatteessa sopivat saattavat olla kumulatiivisetsi hankalia... Tuota mietin itse yhdessä vaiheessa. Ravintoterapeuttini kuitenkin piirsi soman kaavion, josta tajusin etten millään meidän nauttimillamme määrillä saa aikaan rasvaliukoisten vitamiinien tms kasaumia keneenkään. Ei onnaisi edes vaikka 20-kertaistaisimme määrät, mikä nyt ei kuulu muutenkaan suunnitelmiin.

        Tutkimusten perusteella vaikuttaa, siltä että ihan hyvä kalsiuminlähde. (piti ihan googlettaa asiasta) Itse kyllä kivennäisvesiä käytän jonkun verran, juhlavampaa, kuin on kuplia, villivadelman makuinen on suosikki! (No lapset eivät tykkää, eikä tarvitsekaan ja lapset juovat maitoakin, itse en. Ja tunnustan nyt tässä, että oikeasti en ole suurperheellinen...)
        Kalsiumia on joissakin luontaisissa kivennäisvesissäkin runsaasti, en ole siltä kannalta kyllä perehtynyt näihin kotimaisiin laatuihin. Juu, minusta ihan ok juttu vitaminoidut mehut sopivina annoksina. (Ja ruokakauppojen vitaminoidut tuotteet harvoin ovat VAARALLISEN vitamiinirikkaita kuitenkaan)
        Suhtaudun hieman skeptisesti väitteisiin, että kasvisten kalsium muka imeytyy huonosti, sitä monissa yhteyksissä jaksetaan korostaa. Jääsalaatissakin on kalsiumia ihan kivasti, nykyään ostankin ensisijaisesti sitä. Ja Beroccaa on kaapissa myös meillä, vaikka vähän karsastan niitä keinomakeutusaineita, mutta se onkin jo toinen juttu...


      • sama kuin edellä
        en ole saanut aikaiseksi kirjautua kirjoitti:

        Tutkimusten perusteella vaikuttaa, siltä että ihan hyvä kalsiuminlähde. (piti ihan googlettaa asiasta) Itse kyllä kivennäisvesiä käytän jonkun verran, juhlavampaa, kuin on kuplia, villivadelman makuinen on suosikki! (No lapset eivät tykkää, eikä tarvitsekaan ja lapset juovat maitoakin, itse en. Ja tunnustan nyt tässä, että oikeasti en ole suurperheellinen...)
        Kalsiumia on joissakin luontaisissa kivennäisvesissäkin runsaasti, en ole siltä kannalta kyllä perehtynyt näihin kotimaisiin laatuihin. Juu, minusta ihan ok juttu vitaminoidut mehut sopivina annoksina. (Ja ruokakauppojen vitaminoidut tuotteet harvoin ovat VAARALLISEN vitamiinirikkaita kuitenkaan)
        Suhtaudun hieman skeptisesti väitteisiin, että kasvisten kalsium muka imeytyy huonosti, sitä monissa yhteyksissä jaksetaan korostaa. Jääsalaatissakin on kalsiumia ihan kivasti, nykyään ostankin ensisijaisesti sitä. Ja Beroccaa on kaapissa myös meillä, vaikka vähän karsastan niitä keinomakeutusaineita, mutta se onkin jo toinen juttu...

        Hah, tuosta edellisestä viestistäni saa käsityksen, että koska lapset juovat maitoa, niin heidän ei tarvitse kivennäisvettä juoda, eihän siinä villivadelmaversiossa kalsiumia edes ole. Että ei tarvitse nyt kenenkään kiihtyä ;)


      • Näin se vaan on
        satu50 kirjoitti:

        Ja mikäli muotoilusta huolimatta kysyit tosissasi niin rasvaliukoisia vitamiineja todellakin voi saada liikaa - keinotekoisessa muodossa siis, ei ruoasta.

        Esim A-vitamiini voi kerääntyessään elimistöön aiheuttaa maksa- ja aivovaurioita, D-vitamiini ongelmia luutumisessa ja munuaisissa, B6 hermostossa ja niin edelleen. Vaikka moisen riski on häviävän pieni, kukaan tuskin tietoisesti sille lapsiaan altistaa ellei ole "pakko".
        Ja ennen kuin joku keksii kysyä että mikä sellainen pakko olisi niin mainittakoon esim. että lisämunuaishäiriön hoidossa voidaan käyttää hyvin suuria D-vitamiiniannoksia, koska hyödyt koetaan haittoja merkittävimmiksi.

        Veisliukoiset vitamiinit sen sijaan kyllä poistuvat luonnollista tietä , mikäli niitä saa jostain syystä enemmän kuin elimistö hyödykseen käyttää.

        Kaikki on pahaksi, jos liikaa nauttii. Turvarajat on niin mielettömän korkeita, että vain täysi ääliö syö itse ja varsinkin syöttää lapsilleen liikaa ravinteita. Järjen käyttö on sallittu ja luulisin, että täyspäinen ihminen kyllä tajuaa tämän. Hyvä tietysti että joku toimii kansanvalistajan roolissa, mutta huolestuttavaa on se, että joku oikeasti ei näitä asioita ole sisäistänyt, tai luulee, että muut eivät ole sisäistäneet - kun tietoa on niin paljon tarjolla.

        Suomen arkikielen käyttö on ihan sallittua mielipidepalstoilla. Tieteellisten termien viljely arkityylipuheeseen ja täysin yksinkertaisen ilmaisun "vitamiineja todellakin voi saada liikaa" vääntäminen muotoon, että se vaatii tarkemman selvityksen, ei ole oppineen ihmisen tilannetajua, vaikka sellainen vaikutelma haluttaisiinkin antaa.


    • kohta 5:n äiti

      Meillä on noihin tauteihin sellainen asenne, että jos niitä meille tulee, niin sairastetaan pois. Ei lähdetä niitä mistään tietentahtoen hakemaankaan, mutta ihan normaalia elämää eletään, ja pyritään huolehtimaan käsihygieniasta parhaamme mukaan ja lapsillekin siitä muistutetaan joka päivä monta kertaa.

      Tautitilanne on nyt se, että emme tiedä olemmeko sairastaneet sikainfluenssan vai emme. Tk:n ohje oli että sitten vasta lääkäriin jos ette kotona pärjää. Ja sama ohje myös minulle, raskaudesta huolimatta. Ja koska olemme pärjänneet kotona, vaikka aika heikossa kunnossa oltiinkin pahimpina päivinä, ei mitään testejä tietenkään ole tehty. Onneksi ne pahimmat päivät eivät olleet molemmilla aikuisilla yhtäaikaa.

      • kohta 5:n äiti

        Tuohon vitamiinipuoleen lisään vielä sen verran, että nyt kun ollaan sairastettu, on kesällä pakastetut marjat huvenneet pakasteesta aika huimasti.

        Kalkkilisää syö päivittäin minä, koska en käytä maitotuotteita ja olen raskaana, sekä kuopus, joka on allerginen mm. maidolle ja vihreille kasviksille. Muutkin lapset käyttävät sen verran vähän maitotuotteita, että aina kun syödään raparperiä, annan heille kalkkitabletin.

        D-vitamiinia lapset (3-10v) saavat nyt pimeänä vuodenaikana 10mikrog/vrk, ja minä saan saman määrän kalkkitabletin mukana. Satunnaisesti otan myös B-vitamiinia (Berex).


      • manymamma
        kohta 5:n äiti kirjoitti:

        Tuohon vitamiinipuoleen lisään vielä sen verran, että nyt kun ollaan sairastettu, on kesällä pakastetut marjat huvenneet pakasteesta aika huimasti.

        Kalkkilisää syö päivittäin minä, koska en käytä maitotuotteita ja olen raskaana, sekä kuopus, joka on allerginen mm. maidolle ja vihreille kasviksille. Muutkin lapset käyttävät sen verran vähän maitotuotteita, että aina kun syödään raparperiä, annan heille kalkkitabletin.

        D-vitamiinia lapset (3-10v) saavat nyt pimeänä vuodenaikana 10mikrog/vrk, ja minä saan saman määrän kalkkitabletin mukana. Satunnaisesti otan myös B-vitamiinia (Berex).

        Meillä on ollut käsidesiä jo vuosikaupalla elukoiden takia: ),ja käsienpesu on pienestä saakka tärkeää.Koulujen alettua alkoikin taas rantautua jos mitä pöpöjä mutta suht vähällä ollaan selvitty.
        Pienet saavat D-vitamiinit,muutoin emme vitskuja yleensä ota kuin hedelmä-tai marjamuodossa.Panadolia,maitohappobakteereita,yrtti-ja homeopatialääkintää tarpeen mukaan..niitä hamstraan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe