Absolutismi - Miten päädyit siihen / Mitä ajattelet siitä?

NuttyNuti

Otsikko kertoo kaiken. Absolutisti, miten päädyit aatteeseesi? Ei-absolutisti, mitä ajattelet aiheesta?

Kerronpa omaa taustaani. Olen kohta 19-vuotias fuksi, nainen, ja täällä korkeakoulussa eläessäni (asuin ennen perämetsässä) ja sen illanvietoissa käytyäni olen selvästi havainnut ainakin ikäisteni opiskelijoiden keskuudessa olevan alkoholikulttuurin. Alkoholia juodaan täällä opiskelijoiden keskuudessa jonkin verran, mutta kovin humalaista porukkaa en ole tavannut (tosin poistun yleensä jo jaksamissyistä illanvietoista jo klo 20-22). Alkoholin juonti tuntuu olevan yli 18-vuotiaiden keskuudessä enemmän sääntö kuin poikkeus. Tupakoitsijoitakin näkyy siellä täällä, ja niin on näkynyt jo yläasteella.

Minulla on absolutismiin lukuisia syitä:

* Perheessäni ei juoda alkoholia, tosin toiset isovanhempani ovat alkoholin kohtuukäyttäjiä.
* En ole muutenkaan juonut alkoholia, kirkkoviini on poikkeus.
* Olen kuullut paljon pahaa alkoholin (terveys)haitoista. Mieluummin hammaspeikko kuin posahtanut maksa.
* Alkoholin vaikutuksen alaisena on tehty kaikkea pahaa ja harkitsematonta, ainakin mitä kuulopuheisiin ja uutisiin on uskominen. Pelkään myös vähän humalassa olevia ihmisiä.
* Pelkään, että jos aloitan juomisen, "juon kohtuullisesti"-linja pettää. Itsehillintäni ei ole rajatapauksissa paras mahdollinen.
* En halua tulla riippuvaiseksi.
* Alkoholi haisee mielestäni vastenmieliselle (ihan siis oikeasti, ei vertauskuvallisesti).
* ERITTÄIN varmasti elämässäni tulee joskus jokin kausi, että täytyy pysyä muutenkin täysin selvin päin koko ajan (esim. jos on lapsia ja tulee yllättäen onnettomuus ja pitää ajaa autoa). En halua ns. tottua juomaan alkoholia, eli päihteetön linja ei saisi olla "poikkeuslinja".
* Sitä paitsi: Sellainen tyyppi, joka ei osaa pitää hauskaa ilman tujuja aineita, on mielestäni TODELLA surkuteltava tapaus.

Absolutismi ei ole rajoittanut illanviettojani, sillä korkeakouluni tapahtumissa (ainakin tähän asti) on tarjottu alkoholivaihtoehtojen lisäksi myös alkoholittomia juomia, kuten limsaa ja mehua. Plussat siitä. Alkoholittoman siiderin juomista voisin harkita jos tukee vastaan, mutta muuten pitäydyn "lasten juomissa". Poikkeuksena on jumalanpalveluksissa tarjottava ehtoollisviini, siinä en ole niin kranttu, koska juoman määrä on pieni eikä aina ole mahdollista saada alkoholitonta viiniä. Mutta silti se maistuu minun suussani pahalle.

Mielipiteitä, ihmiset?

18

5304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies maalta

      omalla tavallaan, ilman sen suurempia tunnontuskia. Jotkut kaipaavat valinnoilleen selkeät perusteet ja muiden hyväksynnän, minä en. Juon jos tekee mieli ja jos tilanne on sopiva. Autolla liikkeellä tai vastaavaa - en luonnollisestikaan juo. Toisaalta voin juoda tiistaina keskellä päivää jos siltä tuntuu - tosin aika harvoin tulee keskellä viikkoa juotua enemmän kuin 1-2 ravintola-annosta.
      Ei alkoholi ole mitenkään pakollista, eikä se edes sovi kaikille. Itse asiassa suurempien määrien nauttiminen sopii hyvin harvoille. Toivottavasti olet sinut päätöksesi kanssa - minä olen. Hyvin hyvin harvoin juon itseni humalaan, yleensä juominen loppuu ns nousukiidon jälkeen ja loppuilta menee limppareiden parissa - aamulla ei ole kankkusta ja hauskaa oli. Vuositilastoissa en yllä lähellekään keskikulutusta, pikaisesti laskettuna juon noin 4-5 litraa 100% alkoholiksi laskettuna.

    • jounilnen

      Olet hyvässä alussa. Sanoisin kuitenkin, että vielä on sinullakin matkaa ja oppimista. Ei se alkoholi muuksi muutu, vaikka sitä herran huoneessa juotaisiinkin. Viittaan siis paheeseesi nimeltä ehtoollisviini.
      Ei ole mitään syytä juoda myöskään ehtoollisviiniä. Vaikka kyseessä onkin pyhä sakramentti, niin kuitenkin alkoholi on alkoholia. Sama alkoholi aiheuttaa maailmassa paljon pahaa, ei siitä pääse mihinkään.
      Jätä siis myös ehtoollisviinin nauttiminen, jottei tule henisiä tai fyysisiä ongelmia myöhemmin.

      No joo, huomasit varmaan, että kyseessä oli ironia. Hienoa kuitenkin, että olet päätynyt alkoholittomuuteen. Suurelle osalle alkoholista ei koskaan tule ongelmia. Kuitenkin todella monelle tulee. Enkä tarkoita vain riippuvuutta, vaan sitä, että todella moni tässä maassa sekoittaa asiansa todella pahasti humalassa.

      • gfgfdgsfdg

        Peukutin alaspäin, kun en lukenut koko tekstiä ensin. Ei ollut tarkoitus.


    • kohta nelkyt

      Itselläni oli myös hienoja visioita siitä, miten elämäni eläisin. Elämä on sen verran pitkä matka, että harvoin asiat menevät suunnitellusti. Nykyään juon ehkä hieman liikaa, joskaan en tunnustaudu alkoholistiksi, koska alkoholi ei säätele elämääni.

      Mutt jos olet absolutisti vielä kolmekymppisenä, niin sitten asiasi ovat hyvin:)

      • insinoori

        Minäkin olen alkoholittomasta kodista, jossa alkoholi oli yksinkertiasesti kielletty. Ei sitä tullut edes kokeiltua poismuutettuakaan. Korkeintaan joku juhlamalja mennyt jossain juhlissa. Mutta onhan sitä myöhemmin tullut kokeiltua. Ei vaan tunnu mun jutulta. Olen epäsosiaalinen ja vähäpuheinen selvinpäin, eikä alkoholin nauttiminen sitä muuksi muuta, että yllättäen ryhtyisinkin sosiaaliseksi lörpöttelijäksi.

        Ja mitä tulee itse siihen juomaan, niin pahanmakuisiahan ne kaikki on. En ymmärrä mitä järkeä on liuotinta kaataa kitaansa. Siis liuotintahan se on, sitä enemmän liuottimen makuista mitä väkevämpää juomaa. Kyllähän jotkut miedot siiderijuomat ihan hyvänmakuisia on, mutta niinpä on limpparikin. Ja kyllähän se juodessa vähän lämmittää poskia ja päätä, mutta entäs sitten?

        Olen yrittänyt juoda muttei ole mun juttu. Enkä oikein ymmärrä, miks ihmiset sitä aina haluu vetää pään täyteen. Mutta olenpa viisaampi kokeilleena. Alkoholipäissään sekoilevia ja avautuvia ihmisiä olen aina vihannut. Siis ei nuo spurgut häiritse, mutta ne maailmanomistajat, jotka rupee uhoomaan.


    • Ttppii

      En oikein ymmärrä ehdottomuutta oikein missään asiassa. Miksi
      vaihtoehtoina on täysi niuhottavakin absolutismi, tai sitten
      kännijuominen?
      Itse en humalassa ole ollut varmaan kahteenkymmeneen vuoteen, mutta
      pidän viineistä, ja hyvistä viskeistäkin niiden maun vuoksi. Lasi tai
      kaksi viiniä ruuan yhteydessä kruunaa ruuan, ja hyvästä pihvistä jää
      aivan suunnattoman paljon puuttumaan, jos ei ole hyvää punaviiniä,
      edes pientä tikkaa, samalla juotavana.

      • insinooöri

        Näkisin että absolutisteja on kahdenlaisia. Niitä, joille se oikeasti on periaatteena ettei tippaakaan voi ottaa, koska alkoholi edustaa heille jotain saatanallista. Mahdollisesti heillä itsellään on lähipiiristä vahvoja negatiivisia kokemuksia alkohin väärinkäytöstä, tai sitten kyseessä on uskonnollinen vakaumus.

        Sitten on meitä asiaan vähemmän jyrkisti suhtautuvia, jotka eivät vain koe tarvitsevansa alkoholia mihinkään. Saattavat juoda tai olla juomatta riippuen yksilöstä. Mielestäni on hieman outoa, että pitäisi perustella, miksei juo alkoholia. Alkoholi on päihde, huume, laillinen sellainen. Mielestäni sen käyttäminen vaatii perustelut, ei käyttämättömyys. Ihan siinä missä kannabiksen tai muunkin sellaisen.


    • Jimsku

      En ole absolutisti. Oon siä mieltä että alkoholia ei ole pakko juoda, hyvä vaan että on niitä absolutisteja. Sitten vielä on niitä joille ei viina vain sovi ja pitää silti juoda, ei siinä kai mitään mutta kannattais miettiä uudelleen lähteekö ottaan jos aina menee överiks tai tietää että kännikäyttäytyminen on mitä on.. ://
      Samoin myös rapajuopot, miksi ihmeessä pilata elämäänsä entisestään juomalla joka helvetin päivä ja aina?
      Minulla ei ole mitään alkoholia vastaan, osaan sitä itse käyttää ja tulen juotuani lähinnä puheliaammaksi mutta hyväntuulisemmaksi, oksennukseen asti ei ole tullut tavaksi ottaa. Eikä se mitään perusteluja tarvi alkoholin käyttö, eikä käyttämättömyyskään. Alkoholihan on saatavilla kuten tupakkakin, ja olkoon niin, mitä pahaa on juomisessa jos se itselle sopii? :)

      • tiuppu

        Minustakaan alkoholin juomista tai juomatta jättämistä ei tarvitse kumpaakaan perustella. Itse en juo alkoholia, koska en oikein pysty. En nyt erityisemmin haluakkaan, mutta kaikki alkoholi vain maistuu suussani pahalle (paitsi korkeintaan siideri) enkä pystykään ottamaan kuin pari minisiemausta tuskaillen jos oikein yritän.. ei sovi viinakset minulle...


    • anniina1970

      Itse en ole absolutisti, mutta juon todella vähän.

      18-vuotiaana ja siitä pari vuotta eteenpäin kävin juhlimassa, mutta mulle tuli aina kamala krapula, joten aloin pelätä tulevia aamuja jo illalla, joten juomat väheni vähenemistään.

      Uskallan tanssia ja jutella selvinpäin aivan yhtä hyvin kuin humalassakin.

      Nyt nelikymppisenä en muista koska olisin viimeksi ollut edes humalassa! Saatan ottaa pari siideriä silloin harvoin kun baariin eksyn tai saunajuomana yhden siiderin.
      Olen saanut lapsuudessa katsella isäni alkoholismia (ei ikinä mitään ikävää sattunut) ja tämä on tehnyt itselleni koko aineesta vastenmielisen.

      Inhoan kännisiä ihmisiä, jotka örveltää, oksentaa jne.

      Itselläni on pieni lapsi eikä hänen tarvitse koskaan äitiänsä humalassa nähdä.

    • Eräs...

      Itse olen absolutisti, mutten toki lyttää juomista täysin kun se tehdään kohtuuden rajoissa.
      Itse tunnen oloni ahdistuneeksi humalaisessa seurassa, ehkä tämä osasyy siihen miksi en itse juo. Humalaisten ihmisten käytös on joskus minuun kohdistettuna ollut jotenkin uhkaava ja pelottavaa. Kukaan lähimmistä ystävistänikään ei juo, joten sosiaalista painetta ei ole.

    • Retzku

      ne on ihan järkeviä syitä :) omassa tapauksessa en itse juo polta tai suorastaan vastustan päihteitä . en näe niissä muuta hyvää kuin se olisi sosiaalinen tapahtuma jossa vietetään aikaa ja jutella, mutta omaan ikäluokkaan katsoen eli olen -96 ja kohta 16v se juominen menee kavereillani jännän puoleen semmoiseksi kuin kaikki vain pyörisivät paikallaan ja olisivat liian väsyneitä ymmärtääkseen mitään. Itse nautin heidän seurasta koska heilli voi puhua ilman että muistavat mitään : ) ja heitä on mukava trollata kun ainoana muistan mitä tapahtu. Koen alholin itse silleen ettäsiinä ei ole hyviä syitä juoda . Ja jos alottaisin juomisen se menisti tohon virhe tekojen tekemiseen kuten itsemurha (koska on mielessä muttei ole kanttiä) tai itsehillinnän menetys kuten toiseen fyysinen koskeminen koska olen omistamut elämäni muoden rauhalle ja yksityisyydelle.joten voin loppuun sanoa että teet viisaasti selvänä mitä voi mitä muut humalassa eivät :)

    • Ei raitis

      Kaikki mikä on ehdotonta mutta ei mahdotonta on liioittelua.
      Absolutismi - miksi? En näe siinä mitään tavoiteltavaa, itse juon silloin kuin siltä tuntuu. Hyvin harvoin varsinaiseen humalaan asti, parasta on nousuhumala ja noin 1 promille tila - ei tule törttöiltyä eikä tule krapulaa.

      Jos joku haluaa olla absolutisti - siitä vaan kunhan ei ala sitä muille tyrkyttämään.

      • Krisstas

        Juurikin näin, absolutisti saa olla mutta pitäkööt omana tietonaan.
        Suhtaudun aikalailla samoin homoihin, ei haittaa kun pysyvät mieluummin kaapeissaan.

        Alkoholihan on mitä parhain aine jota ihmiskunta on käyttänyt tuhansia vuosia.
        Ongelmaiset ihmiset eivät ole meidän oikein käyttävien vastuulla.


    • hgfhgfhfhfghfghgf

      Jos on absolutisti siksi, että ei vain pidä juomisesta eikä koe saavansa siitä mitään hyötyä niin se on ihan ok.

      Jos taas ei voi edes sitä tippaa maistaa kun pitää alkoholia niin kauheana asiana niin se on sellaista ehdottomuutta jota en ymmärrä lainkaan. Samoin en tykkää ehdottomuudesta muissakaan asioissa. Ymmärrän kyllä sen, että jos ei halua maistaa alkoholia koskaan siitä syystä, että voi sanoa ettei ole koskaan maistanut alkoholia. Itselläni oli näin pitkään tupakan kanssa, mutta sitten päätin, että haluan mieluummin sanoa, että olen maistanut kuin etten ole koskaan maistanut. Yhden kokemuksen rikkaampana siis taas eteenpäin, vaikka eipä tuo kummoinen kokemus ollutkaan.

      Itse käytän alkoholia kohtuudella ja joskus vähän vähemmän kohtuudella, mutta järjissäni olen ollut joka kerta eikä alkoholi ole aiheuttanut minulle mitään ongelmia. Nykyään käyn aktiivisesti kuntosalilla, joten välttelen alkoholia siitä syystä, että se hidastaa palautumista. Ennen saatoin ottaa pieniä hörppyjä joka viikonloppu, mutta enää en ota. Juon kuitenkin noin kerran kuukaudessa ja tällöin juon 1-10 annosta alkoholia.

      Minusta alkoholinkäyttö on mukavaa, koska tykkään tehdä erilaisia drinkkejä, jotka näyttävät ja maistuvat hyviltä. Tykkään myös maistella erilaisia viskejä ja viineihinkin olen yrittänyt totutella.

      Alkoholia nauttiessa olo rentoutuu ja usein on hauskempaa esimerkiksi vain jutella tai pelata jotain lautapeliä kun on hieman ottanut. Toki tuossa on myös placebo vahvasti mukana ja ihmiset rentoutuvat pelkästä ajatuksesta, että nyt juodaan ja pelataan. Toki hauskaa voi pitää selvinpäinkin, mutta siihen on vaikeampi saada ihmisiä mukaan ja saada heidät rentoutumaan. Toki tuo drinkkien tekeminen ja maistelu tuo myös oman mausteensa ja toimintansa iltaan.

    • ExDenso

      Absolutismiin varmasti monenlaisia syitä eri ihmisillä. Toisille kyse periaatteesta, uskosta, tai siitä ettei vaan tunnu itsestään hyvältä. Sitten on niitä, joiden elämä on alkoholin/alkoholismin takia niin kuralla, jotta alkoholittomuus on ikäänkuin ainoa vaihtoehto, mikäli haluaa vielä asiansa kuntoon.

      Itse olen teini-ikäisestä lähtien juonut alkoholia yli 30v saakka. Normaalisti olen juonut about viikottain ja juominen on ollut varsin humalahakuista. Kerralla juodun alkoholin määrä on kasvanut ajan myötä, toleranssin kasvaessa.

      Näin jälkikäteen arvioituna monet asiat elämässäni on mennyt juomisen takia sekaisin...aina uudelleen ja uudelleen, vaikka välillä asiat ovatkin olleet näennäisesti suht normaalisti. Olen menettänyt lempiharrastukseni, ihmissuhteita, luottotiedot jne. juomisen seurauksena. Lisäksi olen kokenut alkoholin vaikutuksen alaisena väkivaltaa siinä määrin, että on hengenlähtökin ollut pari kertaa aika hilkulla. Lisäksi muita tapaturmia aiheutunut alkoholin juomisen seurauksena.

      Nyt olen päättänyt pysyä absolutistina lopun elämää, koska minusta tuntuu, että voin elää pidempään ja onnellisempana tällä tavoin. "Hyviä" ryyppykavereita on jäänyt vähemmälle yhteydenpidolle, mutta onneksi minulla on sellaisia ystäviä myös, kenen kanssa keksitään vielä parempaa tekemistä, kuin iänikuinen juopottelu.

      Tunnen itseni paljon energisemmäksi ilman alkoholia. Jaksan tehdä enempi itseäni kiinnostavia asioita, olen saanut uusia elämäniloisia ystäviä ympärilleni, olen kierrellyt ja nähnyt maailmaa aivan uusin silmin.

      Tässäpä omakohtaisia syitä, mikä on saanut minut valitsemaan absolutismin. Kantapään kautta, mutta kumminkin! :)

    • eewwss22ss

      Kustannus juttu, krapulat, ym. haittatekijät.

      Kivempi selvinpäin.

    • Jjlkcjnvhjk

      Ite päädyin absolutistiks jo 24v si, ei vaan sopinu mulle, synkkeni fiilis, ajattelen siittä puhtaasti positiivista, ei siittä muuta voi ajatellakkaan, säästyy kaikki, mm absolutistit on luotettavimpia, ja musta absolutisti on tosi mies! Oma kokemus on suoraan sanottuna, kännissä oleviin ei oikein voi luottaa ja puhuvat paskaakin, tosin, alkoholisti on pahin mahdollinen, pettymyksiä ja tämä on totta. Ite oon ollu sen verta hölmö että tuli luotettuakin kännissä oleviin ja vieläpä alkoholistiin, mut se on vahvistanu ja opettanu että enää en luota koskaan enää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe