Paljonko on otsikon mukaisen Volvo Pentan vetolaitteen öljytilavuus ja mikä ois sopiva
peräöljy? Sopisko 10W-30? Moottoriöljyä aiempi omistaja käyttänyt ennen, joten sitä kai sinne
on edelleen laitettava. Mitäs muuta syyshuollossa kannattaa tehdä kuin öljyt vaihtaa? Oisko kellään
korjausopasta tälläiselle vetolaiteelle.
Vp sp290
3
295
Vastaukset
- aikansa tuolla ajanut
on muistaakseni 3,7 litraa ja se on aika hidasta valutella. OIkea öljy riippuu vetolaitteen iästä, muistaakseni 1991 oli rajakohta. Vanhempiin vaihteistoöljyä, uudempiin koneöljyä. Voit tarkistaa Volvon edustajalta, kumpi on oikea omaasi, jos et ole iästä varma (sarjanumeron avulla ne tietävät kyllä). Veikkaisin kuitenkin, että jos edellinen omistaja on pannut koneöljyä, niin se on oikein.
Muista vaihtaa myös tiivisterenkaat sekä alaproppuun että täyttöaukolle. Ne ei paljoa maksa ja niillä on ikävä tapa olla kestämättä kovin hyvin availua, vaikka saattavatkin näyttää ihan freeseiltä.Öljytilavuus on 2,6 litraa. Käytettävä öljy määräytyy moottorin mukaan, bensiinimoottoreissa moottoriöljyä, itse olen aina käyttänyt asiakkaiden (ja omissa) veneissä SAE 15W-40 dieselmoottoriöljyä (mineraaliöljyä, sekä moottoreissa että vetolaitteissa). Dieselmoottorin vetolaiteessa tulee käyttää vaihteistoöljyä luokkaa API GL-4 tai -5, ja viskositeetti 75W-90 (mineraaliöljyä). Itse en tosin vaihtaisi moottoriöljystä vaihteistoöljyyn vaikka voimanlähteenä olisikin dieselmoottori.
Muut toimenpiteet:
- Potkurin irroitus ja potkuriakselin rasvaus
- Potkurin alla olevan sinkkirenkaan vaihto (vuosittain), ja kilvessä olevan sinkin vaihto (vuosittain)
- Vetolaitteen kumipalkeiden vaihto 2 vuoden välein, ja samalla vesiletkun vaihto (vesiletku mahdolliseti vain 4 vuoden välein).
- Vetonivelen ristikoiden vaihtaminen heti kun niissä on havaittavissa olevaa välystä (tarkistus palkeiden vaihdon yhteydessä)
Noilla pääset jo pitkälle...- aikansa tuolla ajanut
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Öljytilavuus on 2,6 litraa. Käytettävä öljy määräytyy moottorin mukaan, bensiinimoottoreissa moottoriöljyä, itse olen aina käyttänyt asiakkaiden (ja omissa) veneissä SAE 15W-40 dieselmoottoriöljyä (mineraaliöljyä, sekä moottoreissa että vetolaitteissa). Dieselmoottorin vetolaiteessa tulee käyttää vaihteistoöljyä luokkaa API GL-4 tai -5, ja viskositeetti 75W-90 (mineraaliöljyä). Itse en tosin vaihtaisi moottoriöljystä vaihteistoöljyyn vaikka voimanlähteenä olisikin dieselmoottori.
Muut toimenpiteet:
- Potkurin irroitus ja potkuriakselin rasvaus
- Potkurin alla olevan sinkkirenkaan vaihto (vuosittain), ja kilvessä olevan sinkin vaihto (vuosittain)
- Vetolaitteen kumipalkeiden vaihto 2 vuoden välein, ja samalla vesiletkun vaihto (vesiletku mahdolliseti vain 4 vuoden välein).
- Vetonivelen ristikoiden vaihtaminen heti kun niissä on havaittavissa olevaa välystä (tarkistus palkeiden vaihdon yhteydessä)
Noilla pääset jo pitkälle...taidat olla oikeassa. Tuo, että öljylaatu riippuisi koneesta oli uutta, joskin sikäli järkeenkäypää, että niissä on eri välityssuhteet ja siten erilaiset rattaat. Mutta tähän asti on kyllä kaikkialla kerrottu, että öljylaatu riippuisi vain vetolaitteen iästä.
Keltanokalle neuvo: mene VolvoPenta Nordicin sivuille ja lataa sieltä moottorisi manuaali. Siinä on vetolaitteenkin tiedot ja ohjeet. Silloin ainakin saat juuri omaan koneeseesi oikein
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041076
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt581025Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv61830Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa144808- 65695
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel103591Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto89581- 78551
- 53547
- 39528