Miten torjua ennakkoluuloja toisista kristityistä?

aina autuas

Aivan ensimmäiseksi minun on kerrottava, että (vaimoni pois lukien) ahkerin esrukoilijani on helluntaiseurakunnasta, vaikka minä olen tunnustautuva esikoislestadiolainen. On aivan uskomatonta millaisella rakkaudella tämä ystäväni kohtelee minua. Usein hän itku kurkussa osoittaa Jumalalle kiitoksensa minusta hänen ystävänään. On myös tapahtunut niin, että kun hän on rukoillut puolestani, on vastaus tullut hyvin nopeasti. Jaamme iloja ja murheita keskenämme. Monia muitakin ystäviä on jotka eivät ole esikoislestadiolaisia. Myös esikoislestadiolaisia ystäviä on paljon. Me kaikki Jeesukseen uskovat Jumalan lapset olemme veljiä ja sisaria keskenämme.

Luther on hyvin kuvannut sitä, mikä teke meistä Jumalan kansaa, saman ruumiin jäseniä.

"Kristitty - tämän nimityksen varsinaisessa merkityksessä - on siis vapaa kaikista laeista eikä hän ole sisäisesti eikä ulkonaisesti kerrassaan kenenkään alainen. Mutta minä sanon varta vasten: sikäli kuin hän on kristitty, ei sikäli kuin hän on mies tahi nainen, toisin sanoen, mikäli hänen omatuntonsa on uskon, tuon suuren ja käsittämättömän aarteen eli niinkuin Paavali (1. Kor. 9:15) sanoo, »sanomattoman lahjan» täyttämä, kaunistama ja rikastuttama.

Tuota aarretta ei siis voida tarpeeksi ylistää ja kiittää, koska se tekee Jumalan lapsiksi ja perillisiksi. Kristitty on siis koko maailmaakin mahtavampi, koska hänen sydämessään on tuo näköjään vähäinen lahja; tämä lahja ja hinta, jota hän uskossa omistelee, on vähäpätöisyydessään kuitenkin taivasta ja maata suurempi koska Kristus, joka juuri on tämä lahja, on niitä suurempi. "
--------

Toinen Luhter sitaatti:

Miksi uskoville ei ole annettu lakia.

»Kun uskovalle ei ole sellaista lakia, että hän sen kautta tulisi vanhurskaaksi Jumalan edessä, johtuu tämä siitä, niinkuin Paavali sanoo (1. Tim. 1:9), että hän uskon kautta jo on vanhurskas, elävä ja autuas.
Eikä hän muuta enää tarvitse, kuin osoittaa töillänsä sellaista uskoa. Niinpä, missä uskoa on, siellä se ei voi pysyä toimettomana, vaan osoittaen voimansa murtautuu esiin esteistä huolimatta hyviä töitä tekemään, tunnustaa ja opettaa evankeliumia ihmisille, pannen jopa henkensäkin alttiiksi, ja kaikessa elämässään ja teoissaan etsii lähimmäisen hyötyä ja koettaa häntä auttaa niin hyvin armon osallisuuteen kuin myös kaikessa, mikä koskee hänen ruumistansa, tavaraansa ja kunniaansa.
Näin hän tietää ja uskoo Kristuksen hänelle itselleen tehneen, joten hän siis noudattaa vain uskossa Kristuksen esimerkkiä.

Sillä missä ei ole töitä eikä rakkautta, siellä ei usko ole oikeata, vaan on joko sammunut tai on ainoastaan kuviteltu harha, oman järjen tuote, jollaista paljon voi havaita nykyisin meidän keskuudessamme. Silloin evankeliumia ei vielä ole omistettu eikä Kristusta vielä opittu oikein tuntemaan.»

»Sentähden sanon, että on opittava oikein ja asiallisesti eroittamaan laki ja evankeliumi, sillä joka sen osaa, hän kiittäköön Herraa Jumalaamme ja pitäköön itseään täydellä syyllä oikeana jumaluusoppineena. Minä puolestani en kiusausteni aikoina sitä vielä taida, niinkuin tulisi.» - Näin siis Martti Luther

15

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina autuas

      Vain sitä kautta voi tutustua toisiin kristityihin, kun kohtaa heitä eri yhteyksissä, ennakkoluulot alkavan hälvetä. Jos rakennamme mielikuvan toisesta ihmisestä ja hänen uskostaan tuntematta häntä, niin se on luuloa. Valitettavan usein kuulee jopa kateederilta kerrottavan luuloja totena. Jos kuulijat vielä uskovat jonkun julistaman luulon todeksi, siitä syntyy usko valheeseen. Kova sana itsessään, valhe. Kukapa nyt uskovana haluaisi valehdella, tai uskoa valheeseen? Näin siinä kuitenkin helposti käy, ellei ota tarkemmin selvää asiasta.

      Tästä juontuu seuraava vaihe vääränlaisen hengellisen vallan käytöstä toisiin ihmisiin, kielletään selvän ottaminen ja lisätään luuloihin perustuvaa julitusta toisista kristityistä. "Jos menet sinne kuuntelemaan,
      et ole Jumalan ystävä". Näin tapahtuu seurakunnissa salakavalasti itsensä korottaminen Jumalaksi. Hiljalleen tällainen julistus muuttuu "lihaksi", siis jumalalliseksi totuudeksi. Kieltoja uhmaavia aletaan uhkailemaan Jumalan tuomioilla. Moni ei vielä tässäkään vaiheessa herää tutkimaan mistä on kysymys. Luuloista alkaneista "opetuksen tuulista" syntyy pikku hiljaa traditio. Kristikunta jakaantuu ja toiset kristityt ovat uhka.
      Ne kristityt jotka pyrkivät rakentamaan yhteyksiä eri kristittyjen välille, ovat yhteisöissään sisäinen uhka.

      Martti Luther sitaatti:

      On siis jokseenkin samantekevää, selitätkö »alkeisvoimat» tässä kohdassa Mooseksen laiksi vai joiksikin pakanallisiksi säännöiksi, vaikka tässähän apostoli varsinaisesti ja pääasiallisesti puhuu moosekselaisista säännöistä; eihän se, joka lankeaa armosta takaisin lakiin, lainkaan lankea lievemmin kuin se, joka lankeaa armosta epäjumalanpalvelukseen.

      Kristuksen ulkopuolellahan on vain sulaa epäjumalanpalvelusta, epäjumalia ja väärää jumala-kuvitelmaa, sanottakoon sitä sitten Mooseksen laiksi tahi paavin laiksi tahi turkkilaisen koraaniksi. Siispä hän sanoo kuin kummastellen:

      Nyt sitävastoin kun te olette tulleet tuntemaan Jumalan. (Gal. 4:9)

      On kuin hän sanoisi: Minusta näyttää varsin kummeksittavalta, että te, tultuanne uskon julistamisesta tuntemaan Jumalan, nyt näin äkkiä luovutte Jumalan tahdon oikeasta tuntemisesta - minä olin niin varman varma teidän käsityksestänne, että en mitenkään peljännyt että se näin helposti voitaisiin turmella - ja jälleen saatatte valheapostolien houkuttelemina kääntyä noihin heikkoihin ja köyhiin alkeisvoimiin, joiden orjiksi te taas uudestaan tahdotte tulla. Minun julistuksestanihan te tulitte siihen käsitykseen Jumalan tahdosta, että hän tahtoo siunata kaikki kansat, ei ympärileikkauksen eikä lain noudattamisen perustuksella, vaan Aabrahamille luvatun Kristuksen kautta; häneen uskovat saavat siunauksen yhdessä uskovan Aabrahamin kanssa ja ovat Jumalan lapsia ja perillisiä. Tällä tavalla te, minä sanon, olette tulleet tuntemaan Jumalan.

      • ei sallisi muodostaa yhden puhujan yhden puheen yhden lauseen perusteella minkäänlaisia päätelmiä kyseisen liikkeen oppiperustasta.

        Kuitenkin silloin ja tällöin kuulee ja on kuullut kaikenaisia arvioita erilaisista uskovista. Arvioita on usein vielä höystetty puujalkavitsien luokkaan kuuluvilla sutkautuksilla ja se on saanut hyväksyvää naurunhyrskettä aikaan.

        Mistä lähteestä ne tulevat? Syitä on kaksi ainakin. Omahyväinen ylemmyydentunne antaa pontta pilkata toista.
        Toinen on pelko, jospa kuitenkin naapurissa on parempi ruoka ja kaikki meisivätkin sinne, jos tietäisivät.


      • aina autuas
        vihne kirjoitti:

        ei sallisi muodostaa yhden puhujan yhden puheen yhden lauseen perusteella minkäänlaisia päätelmiä kyseisen liikkeen oppiperustasta.

        Kuitenkin silloin ja tällöin kuulee ja on kuullut kaikenaisia arvioita erilaisista uskovista. Arvioita on usein vielä höystetty puujalkavitsien luokkaan kuuluvilla sutkautuksilla ja se on saanut hyväksyvää naurunhyrskettä aikaan.

        Mistä lähteestä ne tulevat? Syitä on kaksi ainakin. Omahyväinen ylemmyydentunne antaa pontta pilkata toista.
        Toinen on pelko, jospa kuitenkin naapurissa on parempi ruoka ja kaikki meisivätkin sinne, jos tietäisivät.

        Näinkin voidaan kyllä sanoa. Ylpeys ja pelko oman turvalliseksi koetun pohjan putoamisesta siellä taustalla ovat.

        Ylpeys osaa naamioitua todella etevästi, niin että se näyttää ihmisten silmissä nöyryydeltä. Milestäni hyvä mittapuu on siinä, jos ihminen ei kelpuuta Jumalan armoa Jumalan RAKKAUDEN lahjana, vaan alkaa ansaita sitä erilaisilla OMILLA toimenpiteillään.Sillon kun autuus ei perustu pelkkään Jumalan armoon, niin siihen alkaa sekoittumaan omia ansioita, ihminen alkaa korottamaan omia tekemisiään arvojaan asenteitaan ja traditioitaan Jumalan sanan rinnalle ja ohikin.


      • Se ommeitin linja
        vihne kirjoitti:

        ei sallisi muodostaa yhden puhujan yhden puheen yhden lauseen perusteella minkäänlaisia päätelmiä kyseisen liikkeen oppiperustasta.

        Kuitenkin silloin ja tällöin kuulee ja on kuullut kaikenaisia arvioita erilaisista uskovista. Arvioita on usein vielä höystetty puujalkavitsien luokkaan kuuluvilla sutkautuksilla ja se on saanut hyväksyvää naurunhyrskettä aikaan.

        Mistä lähteestä ne tulevat? Syitä on kaksi ainakin. Omahyväinen ylemmyydentunne antaa pontta pilkata toista.
        Toinen on pelko, jospa kuitenkin naapurissa on parempi ruoka ja kaikki meisivätkin sinne, jos tietäisivät.

        Ei näytä' oppi kestävän edes yhden miehen kritiikkiä.
        Mikon huuto on vain kaikua Sanan kalliosta. Onhan jo kauan huudettu ja lujaa:

        Yks mies kerrallaan silloinkin huutaa, kun mitätöidään valheilla koko luterilainen usko tai
        huudetaan ihan Kajaaniin asti.
        Yks mies kerrallaan silloinkin neuvoo kun seurakuntasalissa lyödään lyttyyn kerralla koko kirkko pappeineen.
        Mutta hopeasepät ja pikkupomot pelkäävät valtansa puolesta ja huutavat: "Suuri on efesiläisten Diana! Pitäköön pappi suunsa kiinni! Meitä ei kukaan saa arvostella - mutta me saamme haukkua kaikkia!"


      • Se ommeitin linja kirjoitti:

        Ei näytä' oppi kestävän edes yhden miehen kritiikkiä.
        Mikon huuto on vain kaikua Sanan kalliosta. Onhan jo kauan huudettu ja lujaa:

        Yks mies kerrallaan silloinkin huutaa, kun mitätöidään valheilla koko luterilainen usko tai
        huudetaan ihan Kajaaniin asti.
        Yks mies kerrallaan silloinkin neuvoo kun seurakuntasalissa lyödään lyttyyn kerralla koko kirkko pappeineen.
        Mutta hopeasepät ja pikkupomot pelkäävät valtansa puolesta ja huutavat: "Suuri on efesiläisten Diana! Pitäköön pappi suunsa kiinni! Meitä ei kukaan saa arvostella - mutta me saamme haukkua kaikkia!"

        hengellisillä liikkeillä ja kirkoilla on jonkinasteinen kirjallinen yhteenveto opista ja opetuksesta.
        Yleensä kukaan ei määrittele yksin ja suullisesti perimmäisiä kysymyksiä.

        Asia on näin mielestäni, jos pysytään asialinjalla. Jos sitten määritellään satunnaisotannalla ja mikroskooppisesta otoksesta, niin se voi olla hyvä tapa, mutta ei edes tieteellinen hengellisestä puhumattakaan.


      • aina autuas
        Se ommeitin linja kirjoitti:

        Ei näytä' oppi kestävän edes yhden miehen kritiikkiä.
        Mikon huuto on vain kaikua Sanan kalliosta. Onhan jo kauan huudettu ja lujaa:

        Yks mies kerrallaan silloinkin huutaa, kun mitätöidään valheilla koko luterilainen usko tai
        huudetaan ihan Kajaaniin asti.
        Yks mies kerrallaan silloinkin neuvoo kun seurakuntasalissa lyödään lyttyyn kerralla koko kirkko pappeineen.
        Mutta hopeasepät ja pikkupomot pelkäävät valtansa puolesta ja huutavat: "Suuri on efesiläisten Diana! Pitäköön pappi suunsa kiinni! Meitä ei kukaan saa arvostella - mutta me saamme haukkua kaikkia!"

        Älä puhu ihmisistä joita et tunne.


      • teu
        vihne kirjoitti:

        ei sallisi muodostaa yhden puhujan yhden puheen yhden lauseen perusteella minkäänlaisia päätelmiä kyseisen liikkeen oppiperustasta.

        Kuitenkin silloin ja tällöin kuulee ja on kuullut kaikenaisia arvioita erilaisista uskovista. Arvioita on usein vielä höystetty puujalkavitsien luokkaan kuuluvilla sutkautuksilla ja se on saanut hyväksyvää naurunhyrskettä aikaan.

        Mistä lähteestä ne tulevat? Syitä on kaksi ainakin. Omahyväinen ylemmyydentunne antaa pontta pilkata toista.
        Toinen on pelko, jospa kuitenkin naapurissa on parempi ruoka ja kaikki meisivätkin sinne, jos tietäisivät.

        Tuosta kirjoituksesta saa sellaisen käsittyksen (vihne)


      • turhan venkoilun
        vihne kirjoitti:

        hengellisillä liikkeillä ja kirkoilla on jonkinasteinen kirjallinen yhteenveto opista ja opetuksesta.
        Yleensä kukaan ei määrittele yksin ja suullisesti perimmäisiä kysymyksiä.

        Asia on näin mielestäni, jos pysytään asialinjalla. Jos sitten määritellään satunnaisotannalla ja mikroskooppisesta otoksesta, niin se voi olla hyvä tapa, mutta ei edes tieteellinen hengellisestä puhumattakaan.

        "Mikroskooppinen otos".
        Taas 1 tyýpillinen heitto, joka ei sisällä yhtään mitään todellista asiaa.
        Se, mihin esimerkiksi MikkoL on puuttunut, on EL:n yleistä perusopetusta.
        EL:n oppi kirjallisena, ei semmosta ole koskaan ollutkaan.


      • teu kirjoitti:

        Tuosta kirjoituksesta saa sellaisen käsittyksen (vihne)

        ettemme itse tykkää, jos meidän uskoamme nauretaan. Emme silloin saa itsekkään harjoittaa sitä.
        Joskus ainoa oikeaa on pönkitetty sutkauksilla toisista uskovista.


      • turhan venkoilun kirjoitti:

        "Mikroskooppinen otos".
        Taas 1 tyýpillinen heitto, joka ei sisällä yhtään mitään todellista asiaa.
        Se, mihin esimerkiksi MikkoL on puuttunut, on EL:n yleistä perusopetusta.
        EL:n oppi kirjallisena, ei semmosta ole koskaan ollutkaan.

        Melkein kaikilla on oma kirjallinen oppiperusta. En väittänytkään, että esikoisilla olisi ja siinä se vaikeus onkin. Ei ole mitään mittapuuta, kun raamattua voi jokainen tulkita edukseen. Harva tulkitsee tuomioksi itselleen.


      • aina autuas
        vihne kirjoitti:

        Melkein kaikilla on oma kirjallinen oppiperusta. En väittänytkään, että esikoisilla olisi ja siinä se vaikeus onkin. Ei ole mitään mittapuuta, kun raamattua voi jokainen tulkita edukseen. Harva tulkitsee tuomioksi itselleen.

        Tumittuja me olemme jokainen, ei meitä toista kertaa tarvitse tuomita. Jeesus on tullut siksi että meillä kuolemaan tuomituilla olisi mahdollisuus saada armahdus ja elää. Näyttää Raamatun ennustuksen rakkauden kylmenemisestä toteutuvan hämmästyttävän nopeasti. Hengelliset palstat täyttyvät pääosin kiistelemisestä, tulkitsen että siksi koska Jumalan sanaa ei sisällöllisesti tunneta riittävästi.

        Jo pelkästään se on hyvin rauhoittavaa ylpeälle mielelle tietää olevansa olemukseltaan kuolemantuomiota odottava rikollinen. Pelastus perustuu Jumalan rakkauteen, siihen että hän antoi ainoan poikansa Jeesuksen syntiuhriksi meidän syntiemme edestä.

        Kun asemansa Jumalan edessä OIKEIN tuntee, niin ei se korota ihmistä toisten yläpuolelle, vaan alentaa rinnalla kulkijaksi, ja ylentää ihmisen mielen Jumalaa kohtaan erittäin kiitolliseksi. Minäkin joka olen suuri syntinen, saan Jumalan armosta olla hänen lapsensa ja iloita yhdessä toisten kaltaisteni kanssa. Saan ylistää Jumalaa, hallelujaa kiitos Jeesus!


      • stand alone
        vihne kirjoitti:

        ettemme itse tykkää, jos meidän uskoamme nauretaan. Emme silloin saa itsekkään harjoittaa sitä.
        Joskus ainoa oikeaa on pönkitetty sutkauksilla toisista uskovista.

        Sehän on pikemminkin maan tapa "ainoassa oikeassa". Vielä minä naurunkin ymmärrän, mutta siinä kulkee raja kun esikoislestadiolainen sanoo toiselle esikoislestadiolaiselle Jumalaa ylistävän kuorolaulun päätyttyä, että lopettakaa tuollainen se on saatanasta.

        En ole ensimmäistäkään kertaa kuullut saatanan ylistävän Jumalaa hänen armostaan ja hyvyydestään!!

        Kuinka harras esikoislestadiolainen voiki alentua tuollaiseen tilaan, että hän voi sanoa silmät kirkkaina Jumalan ylistyksen olevan kotoisin saatanasta? Aikoihin on eletty!! Ja tällaista surkeata tilaa tullaan vielä vahvistamaan ruotsinlapista lähes joka vuosi. Herra auta, Herra pelasta!


    • esirukoilijani

      on vanhoillislestadiolainen, vaikka itse kuulun rukoilevaisiin. Olen muutenkin havainnut vl:t vuorovaikutustaitoisemmiksi kuin rukoilevaiset.

      "Ihminen pelastuu yksin Jumalan armosta, ei tekojensa kautta.", sanoo Raamattu. Kyllä kristittykin on Jumalan lain alainen.

      "Siellä missä ei ole työtä eikä ole rakkautta, siellä ei usko ole oikeata" kertoo hyvin maailman tilasta. Työttömyys kasvaa koko ajan, joten usko on harhauskoa tai uskoa ei ole lainkaan enemmistöllä maailmassa.

      • teu

        Se on hyvä että sinulla on ystävä , joka rukoilee teidänpuolesta , siksi luulen että teillä on
        väärä nimi . Mutta sinulla on oikea ymmärrys Jumalan armosta , missä ei ole työtä ei ole suoraviivaista
        rakkauden puutteeseen , ja mitä tulee uskoon sen on vihollinen vienyt niiltä joilla sitä ei ole .


      • aina autuas

        Jumalan lapsen asemaan. Lain alainen on kuolemaan tumittu. Kristityt eivät ole enää lain alla.


        Room. 7:2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä;
        mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.

        Room. 7:3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen,
        - jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle;

        mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.

        Room. 7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta,
        tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

        Room. 7:5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
        -----------
        *) Room. 7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina,
        - niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      152
      2431
    2. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      76
      1789
    3. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      12
      1587
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      92
      1520
    5. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      89
      1361
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      7
      1276
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      61
      1100
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      12
      1034
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      45
      994
    10. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      112
      956
    Aihe