Div ja taustakuva

Diveilija

Olen tekemässä kotisivua ja toteutan sen diveillä ja myös CSS tyylien avulla.
Mutta miten saan diville taustakuvan?
Haluaisin taustakuvan bodylle ja sitten diville joka on n. 800x800. Voinko saada sellaisen taustakuvan, jonka päälle sitten voin asetella linkkejä ja muita kuvia, kuten body backroundissa?
Mihin kohtaan tagien sisään laitan koodin ja onko se ?
Olen kokeillut moneen kohtaan, mutta mikään ei toimi.
Kiitos taas avusta!

7

909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhakorkeapudas

      Kokeillut mitä? Esimerkki?

      Div:n taustakuva määritellään ihan samaan tapaan kuin minka tahansa elementin taustakuva. Nyt vaan ei voi tietää, että mitä olet kokeillut ja miksei se toiminut. Laitapa koodi esille.

      • Diveilija

        Anteeksi, jos kysymys ei auennut, mutta kysyn mihin kohtaan divissä tuo taustakuva (background) laitetaan ja missä muodossa koko koodi tulee.
        Noita kahta olen ainakin kokeillut tavallinen img src="kuva.jpg" toimii, mutta miksi en saa taustakuvaa näkymään?


      • Diveilija
        Diveilija kirjoitti:

        Anteeksi, jos kysymys ei auennut, mutta kysyn mihin kohtaan divissä tuo taustakuva (background) laitetaan ja missä muodossa koko koodi tulee.
        Noita kahta olen ainakin kokeillut tavallinen img src="kuva.jpg" toimii, mutta miksi en saa taustakuvaa näkymään?

        Ei tuo koodi näytä tulevan, vaikka lisäsin sen tuohon ed. viestiin.

        tai

        eivät toimi??


      • juhakorkeapudas

      • juhakorkeapudas kirjoitti:

        Ei noin. Täällä ohjeet miten taustakuva määritetään div:iin:

        http://www.tutorialhero.com/tutorial-52-css_background_image_guide.php

        Esimerkkinä, css tyylein määritetty bodylle oma taustakuva ja leiska nimiselle diville oma taustakuva, huomaa että leiskan taustakuva tulisi olla samankokoinen kuin divikin, jonka saa muutettua myös. Lisäksi on css-komentoja, kuten background-repeat ja position.
        (Esimerkistä ota pois nuo kaksoispisteet rivien alusta. Pistin ne jos tämä suomi24 sekoittaa muuten lauseet. En tiedä sekoittuuko)

        :
        :body {
        : background-image:url(evilguymaccheese.jpg);
        :}
        :#leiska {
        : background-image:url(IMG_3628.jpg);
        : width:200px;
        : height:200px;
        :}
        :

        :
        :
        :
        :


      • sfinski80 kirjoitti:

        Esimerkkinä, css tyylein määritetty bodylle oma taustakuva ja leiska nimiselle diville oma taustakuva, huomaa että leiskan taustakuva tulisi olla samankokoinen kuin divikin, jonka saa muutettua myös. Lisäksi on css-komentoja, kuten background-repeat ja position.
        (Esimerkistä ota pois nuo kaksoispisteet rivien alusta. Pistin ne jos tämä suomi24 sekoittaa muuten lauseet. En tiedä sekoittuuko)

        :
        :body {
        : background-image:url(evilguymaccheese.jpg);
        :}
        :#leiska {
        : background-image:url(IMG_3628.jpg);
        : width:200px;
        : height:200px;
        :}
        :

        :
        :
        :
        :

        Näköjään sekoittaa tekstin siten että ei näy kuin css pätkät:)

        Tuon css koodin se näyttää kyllä.

        Käytännössä body tagien sisään luot vain leiska nimisen divin.


      • Diveilijä
        sfinski80 kirjoitti:

        Näköjään sekoittaa tekstin siten että ei näy kuin css pätkät:)

        Tuon css koodin se näyttää kyllä.

        Käytännössä body tagien sisään luot vain leiska nimisen divin.

        Nyt sain sen viimein toimimaan, kun kokeilin. jotain tein aiemmin väärin. Nyt ainakin sain koodin oikein ja se toimii. Nyt olen päässyt hyvin eteenpäin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      171
      1549
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1166
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      49
      1002
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      186
      875
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      769
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. 60
      658
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      32
      630
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      624
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      77
      568
    Aihe