Div ja taustakuva

Diveilija

Olen tekemässä kotisivua ja toteutan sen diveillä ja myös CSS tyylien avulla.
Mutta miten saan diville taustakuvan?
Haluaisin taustakuvan bodylle ja sitten diville joka on n. 800x800. Voinko saada sellaisen taustakuvan, jonka päälle sitten voin asetella linkkejä ja muita kuvia, kuten body backroundissa?
Mihin kohtaan tagien sisään laitan koodin ja onko se ?
Olen kokeillut moneen kohtaan, mutta mikään ei toimi.
Kiitos taas avusta!

7

784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhakorkeapudas

      Kokeillut mitä? Esimerkki?

      Div:n taustakuva määritellään ihan samaan tapaan kuin minka tahansa elementin taustakuva. Nyt vaan ei voi tietää, että mitä olet kokeillut ja miksei se toiminut. Laitapa koodi esille.

      • Diveilija

        Anteeksi, jos kysymys ei auennut, mutta kysyn mihin kohtaan divissä tuo taustakuva (background) laitetaan ja missä muodossa koko koodi tulee.
        Noita kahta olen ainakin kokeillut tavallinen img src="kuva.jpg" toimii, mutta miksi en saa taustakuvaa näkymään?


      • Diveilija
        Diveilija kirjoitti:

        Anteeksi, jos kysymys ei auennut, mutta kysyn mihin kohtaan divissä tuo taustakuva (background) laitetaan ja missä muodossa koko koodi tulee.
        Noita kahta olen ainakin kokeillut tavallinen img src="kuva.jpg" toimii, mutta miksi en saa taustakuvaa näkymään?

        Ei tuo koodi näytä tulevan, vaikka lisäsin sen tuohon ed. viestiin.

        tai

        eivät toimi??


      • juhakorkeapudas

      • juhakorkeapudas kirjoitti:

        Ei noin. Täällä ohjeet miten taustakuva määritetään div:iin:

        http://www.tutorialhero.com/tutorial-52-css_background_image_guide.php

        Esimerkkinä, css tyylein määritetty bodylle oma taustakuva ja leiska nimiselle diville oma taustakuva, huomaa että leiskan taustakuva tulisi olla samankokoinen kuin divikin, jonka saa muutettua myös. Lisäksi on css-komentoja, kuten background-repeat ja position.
        (Esimerkistä ota pois nuo kaksoispisteet rivien alusta. Pistin ne jos tämä suomi24 sekoittaa muuten lauseet. En tiedä sekoittuuko)

        :
        :body {
        : background-image:url(evilguymaccheese.jpg);
        :}
        :#leiska {
        : background-image:url(IMG_3628.jpg);
        : width:200px;
        : height:200px;
        :}
        :

        :
        :
        :
        :


      • sfinski80 kirjoitti:

        Esimerkkinä, css tyylein määritetty bodylle oma taustakuva ja leiska nimiselle diville oma taustakuva, huomaa että leiskan taustakuva tulisi olla samankokoinen kuin divikin, jonka saa muutettua myös. Lisäksi on css-komentoja, kuten background-repeat ja position.
        (Esimerkistä ota pois nuo kaksoispisteet rivien alusta. Pistin ne jos tämä suomi24 sekoittaa muuten lauseet. En tiedä sekoittuuko)

        :
        :body {
        : background-image:url(evilguymaccheese.jpg);
        :}
        :#leiska {
        : background-image:url(IMG_3628.jpg);
        : width:200px;
        : height:200px;
        :}
        :

        :
        :
        :
        :

        Näköjään sekoittaa tekstin siten että ei näy kuin css pätkät:)

        Tuon css koodin se näyttää kyllä.

        Käytännössä body tagien sisään luot vain leiska nimisen divin.


      • Diveilijä
        sfinski80 kirjoitti:

        Näköjään sekoittaa tekstin siten että ei näy kuin css pätkät:)

        Tuon css koodin se näyttää kyllä.

        Käytännössä body tagien sisään luot vain leiska nimisen divin.

        Nyt sain sen viimein toimimaan, kun kokeilin. jotain tein aiemmin väärin. Nyt ainakin sain koodin oikein ja se toimii. Nyt olen päässyt hyvin eteenpäin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe