Ostimme puolisen vuotta sitten rivitaloasunnon, jossa nyttemmin paljastunut rakenteissa oleva laaja homeongelma. Koska home on talon rakenteissa viasta on ilmeisesti vastuussa taloyhtiö? Onko myyjällä kuitenkaan minkäänlaista korvausvastuuta? Olen jostain lukenut, että jos yksittäiselle osakkaalle aiheutuvt korjauskustannukset nousevat ylisuuriksi asunnon kauppahintaan nähden voidaan tällöin korvauksia periä myös myyjältä. Onko kenelläkään tästä asiasta tarkempaa tietoa? Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä, että tiedän laitanko reklamaatiota eteenpäin!
Myyjän vastuu?
5
729
Vastaukset
Eihän vara venettä kaada..
Oikeuskäytännössä on vakiintunut n. 10 % kauppahinnasta oleva raja, jonka jälkeen hinnanalennuksia on tuomittu.- yhtiöjärjestys
Yhtiöjärjestyksessä listataan mitkä talon osat kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Rivitaloasunnoissa lähes aina taloyhtiö on vastuussa rakenteista ja myös vastuussa niiden korjauksesta. Taloyhtiöllä taas on yleensä jonkinlainen vakuutus joka kattaa ainakin osan remonteista. Eli ostaessasi rivitaloasunnon et yleensä ostakkaan asunnon seiniä vaan ne kuuluvat taloyhtiölle. Edellistä omistajaa et siksi saa kustantamaan remonttia vaikka hän varmasti kovasti haluaisikin...
- Myyjän vastuu ...
Taloyhtiö voi olla vastuussa korjauksita, mutta ei korvauksista. Ota yhteys kuluttajaneuvojiin.
- Vointeja
Hei,
Otan osaa teidän ahdinkoon, olemme itse kohta vuoden verran olleet samassa tilanteessa. Muutamien viikojen sisällä muutosta (joulukuu 08) huomasimme kosteusvauriot, sitten vahvistui homeongelma sisäilmamittauksesta, taloyhtiö ei halunnut uskoa ongelmiin, vihdoinkin palkkasivat toukokuussa painostuksen alla korjaussuunnittelijan joka totesi että rakenteissa vika ja ongelma on yhtiönlaajuinen. Meidän asunotomme on terveystarkastajan toimesta asumiskiellossa, muutimme pois kesäkuussa ja ehkä ensi keväänä tai kesänä remontit saattavat olla valmiita niin että voisimme päästä takaisin asuntoon.
Meitä on kolme samassa yhtiössö jotka yrittävät kaupan purkua lakimiesten välityksellä.
Lakimies sanoi että jos korjauskustannukset ovat 30-40 % kauppahinnasta on oikeudessa oikeutettu kaupan purkuun. Käytyäni läpi vanhoja taloyhtiön kokousten pöytäkirjoja huomasin että erilaisista rakennevioista on yhtiö ollut tietoinen jo vuodesta -99 lähtien, meidänkin myyjät ovat olleet läsnä kokouksissa. Mistään ongelmista ei kerrottu kun asunto ostettiin. Olet joka tapauksessa oikeutettu hinnan alennukseen jos on kyse yhtään suuremmista summista (korjauskustannukset jaetaan osakkaiden välillä ja voit saada omasta osuudestasi hinnanalennuksen)ja suosittelen että käyt läpi niitä yhtiön pöytäkirjoja ja tarkistat ettei muillakin ole samaa ongelmaa. Koska jos heillä on niin jos et nyt sitä saa selville niin olet itse naapureiden ongelmien maksajana hvinkin pian. Hanki lakimies, kotivakuutus korvaa yleensä 8500 asti ja omavastuu 1500 eli yht. 10000 saa olla oikeuskuluja ennen kuin pitää ruveta itse maksamaan kaikki.- Natalia k.
Juuri myydyn rivitalo asuntomme uusi omistaja teettää kaupan jälkeisen kuntotarkastuksen (epäilyksenä kosteusvaurio seinä tai lattia rakenteissa ) ei kph:ssa tai kosteissa tiloissa. Jos nyt kyseisessä tarkastuksessa löytyy home vaurio onko siis taloyhtiö vastuussa tästä vai onko vastuu minulla?. Itse en ole ollut tietoinen asuessani asunnossa, että siinä voisi olla mahdollisesti hometta (jos nyt edes näin selviää tarkastuksessa). Enkä omasta huolimattomasta toiminnasta johtuen ole voinnut aiheuttaa itse vahinkoa. Vaan mahdollinen vahinko on siis rakenteellinen.
Miten jos joudutaan korjaus toimiin ja jos asukkaat joutuvat asumaan muualla korvataanko näitä kulujani asuntoni omasta koti vakuutuksesta vai kuka ottaa vastuuta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1071163
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt621123Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv64853Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa146846- 68747
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel107649Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto92603- 54588
- 78561
- 39528