Mua on ärsyttänyt jo pitkään tietyt tyypit jotka "siipeilee" ja pihistelee suorastaan ammatikseen. Siipeilijä on usein myös samalla pihi ja oman kassan kasvattaja. Rahaa on, mutta kulutetaan surutta muiden omaa, jotta oma ei kuluisi. Säästäväisyys on hyve mutta pihiys on todella ärsyttävää. Tässä muutama esimerkki siipeilystä ja pihistelystä:
Siipeilijä kiertää kylässä paljon, koska silloin saa valmiin ruuan eikä tarvitse tiskata.
Siipeilijä lainaa tavaroita ja palauttaa ne usein rikkinäisenä eikä viitsi edes mainita rikkoontumisesta ettei joudu maksumieheksi.
Pihistelijä-siipeilijä ei koskaan maksa kimppataksia. Maksu "unohtuu" illan aikana.
Pihistelijä ei maksa TV-lupaa koska "YLE lähettää vain huonoja ohjelmia" ja maikkari saa rahansa mainoistajilta.
Siipeilijä-pihistelijä ei myöskään mielellään soittele paljon puhelimella ettei tule puhelinlaskua. Akku on usein loppunut, niin täytyy käyttää kaverin puhelinta.
Siipeilijä-pihistelijä tulee aina bileisiin, juo ja syö kuin hevonen, mutta ei itse järjestä koskaan mitään, koska siinähän menisi paljon rahaa.
Pihistelijä odottaa aina että hänelle tarjotaan ravintolassa. Koskaan hän ei itse tarjoa mitään.
Näitä tyyppejä on porukassa aina muutama ja niitä on ilmeisesti vain kestettävä. Harvoin ne on ihmisenä muuten ärsyttäviä, päinvastoin mukavia ihmisiä, mutta kun yhteisestä hyvästä on kyse niin nämä tyypit vetäytyvät. HÄVETKÄÄ!
Siipeilijä-pihistelijä
11
2776
Vastaukset
- samaa mieltä
mullakin on noita ollu seurana ! Haa,haa. Yksikin oli sellanen jolla oli kotona puhelin ja siinä oli salasanallinen lukko lasten takia. (Silloin en vielä tiennyt miten se toimii.) Muutaman kerran tää Naisihminen tuli mun oven taakse kyselemään josko hän voisi lainata mun kännykkää, kun hän ei voi soittaa omasta puhelimestaan kun siinä on toi lukko. No se soitti muutaman kerran mutta sitten alko mun kännykänakku olla tyhjänä just nyt, taikka kännykkä rikki. Että sellaisia Ystäviä. Nyt jo tiedän miten se lukko puhelimessa toimiikin ja se mua sieppaa vieläkin, että ihminen kehtaa olla noin röyhkeä hyväksikäyttäjä.
On niitä muitakin ollut, en vain nyt jaksa kaikkia pas*k*o*ja luetella. - Turhake
Olympia-aatteenkin piti olla mainokseton, autoveron kertaluonteinen, eläke-edut varmat jokaiselle -ja kuinkas kävikään.
TV-lupaa en maksa, vaikka siipeilijän leiman saisinkin.
Tehkööt lupakäytännöstä aukottoman (esme digitaalisen) ja Ylestä mainoksellisen, niin mietin uudelleen television tärkeyttä elämässäni :))
JenniJoutava- Onko tämä kateutta?
Arvasin että tv-lupa herättää jonkun. esimerkki oli vähän karrikoitu tapaus, en väitä ketään heti pihiksi jos ei maksa tv-lupaa, kaikilla on siihen omat syynsä. Pihejäkin on, esittämäni esimerkki tuli siitä kun asun kimppa-asunnossa jossa olemme samaa taloutta (4 henkilöä). 2 ei maksa TV-luvasta vaikka katsovat TV:ta. Toiset siis maksavat enemmän. itse pidän tv-luvan maksamista vähän omantunnon kysymyksenä. jos katsoo niin maksaa ja olishan se tässä tapauksessa reilua kaikille kun jaettaisiin kulut. kukaan meistä ei ole kuitenkaan niin köyhä.
vähän katsoville olisi parempi että maksu hoidettaisiin kortilla, kuten maksu-tv esim. digiboxeissa. TV ei näy jos ei osta korttia. ne jotka katsoo paljon, maksavat enemmän.
TV-lupa mainos on kyllä vähän epäonnistunut: "Jos yksi ei maksa muut maksavat enemmän". Eihän se pidä millään paikkansa (paitsi meillä). Vaikka kaikki maksaisivat lupansa niin tuskin lupamaksu ainakaan halpenisi.
opiskeluaikana en itsekään maksanut tv-lupaa kunnes jäin kiinni. mietin asioita uudestaan ja siitä lähtien maksoin lupani. se on mun ratkaisu. ehkä tulevaisuudessa on mahdotonta katsoa ilman lupaa tai maksukorttia tai mikäsenytsitten onkaan. - Rane
En pidä suurina pummeina niitä jotka ei maksa
tv-lupaa. Miettikääpä sen sijaan niitä jotka
imuroi/kopioi joka paikasta kilokaupalla
musaa ym! Siinä puuhassa tulee äkkiä se
170 euroa täyteen minkä tv-lupa maksaisi
vuodessa! - Onko tämä kateutta?
Rane kirjoitti:
En pidä suurina pummeina niitä jotka ei maksa
tv-lupaa. Miettikääpä sen sijaan niitä jotka
imuroi/kopioi joka paikasta kilokaupalla
musaa ym! Siinä puuhassa tulee äkkiä se
170 euroa täyteen minkä tv-lupa maksaisi
vuodessa!Hmm..olet oikeassa. Maailmassa riittäisi moralisoitavaa ja puntaroitavaa paljonkin. Musamaailmassa menetykset taitaa olla vähän suurempia kuin menetetyt TV-maksut.
- Turhake
Onko tämä kateutta? kirjoitti:
Arvasin että tv-lupa herättää jonkun. esimerkki oli vähän karrikoitu tapaus, en väitä ketään heti pihiksi jos ei maksa tv-lupaa, kaikilla on siihen omat syynsä. Pihejäkin on, esittämäni esimerkki tuli siitä kun asun kimppa-asunnossa jossa olemme samaa taloutta (4 henkilöä). 2 ei maksa TV-luvasta vaikka katsovat TV:ta. Toiset siis maksavat enemmän. itse pidän tv-luvan maksamista vähän omantunnon kysymyksenä. jos katsoo niin maksaa ja olishan se tässä tapauksessa reilua kaikille kun jaettaisiin kulut. kukaan meistä ei ole kuitenkaan niin köyhä.
vähän katsoville olisi parempi että maksu hoidettaisiin kortilla, kuten maksu-tv esim. digiboxeissa. TV ei näy jos ei osta korttia. ne jotka katsoo paljon, maksavat enemmän.
TV-lupa mainos on kyllä vähän epäonnistunut: "Jos yksi ei maksa muut maksavat enemmän". Eihän se pidä millään paikkansa (paitsi meillä). Vaikka kaikki maksaisivat lupansa niin tuskin lupamaksu ainakaan halpenisi.
opiskeluaikana en itsekään maksanut tv-lupaa kunnes jäin kiinni. mietin asioita uudestaan ja siitä lähtien maksoin lupani. se on mun ratkaisu. ehkä tulevaisuudessa on mahdotonta katsoa ilman lupaa tai maksukorttia tai mikäsenytsitten onkaan.TV-lupa-asiaa pohdiskelin aiemmin alempana:
"Pirkot talvipiiloistaan" otsikolla.
Kevätaurinko sai taas pirkkosetkin marketinlämpiöstä liikekannalle ja pohdiskelin muistustusmaksun suuruutta laittomuuteen.
Jatkona oli TV-lupa-asiaa :))
JenniJoutava - Jaakko
Onko tämä kateutta? kirjoitti:
opiskeluaikana en itsekään maksanut tv-lupaa kunnes jäin kiinni. mietin asioita uudestaan ja siitä lähtien maksoin lupani. se on mun ratkaisu. ehkä tulevaisuudessa on mahdotonta katsoa ilman lupaa tai maksukorttia tai mikäsenytsitten onkaan.Ihmettelen miten tälläinen pakkomaksujärjestelmä voi nykymailmassa olla perusteltua?
Raha menee YLE:lle onhan niitä muitakin kanavia, joille raha pitäisi tasaisesti jakaa, juuri kun YLE:ä katson vain äärimmäisessä hädässä ja heitä pitäisi avustaa?. Saisivat ottaa mallia MTV3 :sta.
Jos ylelle tulisi maksukortti jota ilman kanava ei näkyisi, niin en taatusti ostaisi!
On siis aivan sama minulle kaatuuko yksi yle minun maksamatta jättämistä TV-luvista vai lähettääkö taivaalle signaalisaastettansa :D
Ainoa riesa on TV-luvan kaupustelijat, jotka soittelee kännykkään.
TV-lupatarkastajaa en tietenkään päästänyt sisälle asti, vaikka talon seinässä tököttää satelliittilautanen, niin ei mitään voinut:D
Mä vaan nauran niille ja teille jotka maksatte!
T:Jaakko
- Totuus
Etkö ymmärrä että juuri sinun ja sinunlaistesi ansiosta näitä kyseisiä henkilöitä on olemassa! Sinä sallit ja hyysäät heitä, asennoitumalla "heitä on ilmeisesti vain kestettävä". Ei heitä tarvitse kestää; älä lainaa, älä maksa, älä tarjoa, laita siivoamaan jälkensä jne.
Näinhän te naiset hyysäätte miehiäkin. Ensin äiti passaa, sitten tyttöystävät. Kuinka siis voi odottaa aikuiselta mieheltä talous- ja siivoustaitoja?? Itsehän olette heidät tähän kouluttaneet, vähänkö on mies sitten aikuisena 3-kymppisenä hämillään, kun yhtäkkiä aletaan vaatimaan siivousta ja kokkausta.
HÄVETKÄÄ!- Onko tämä kateutta?
Ei ole hyysäämistä se että tekee lähimmäiselleen sen minkä toivoisi itselleenkin tehtävän. Harmi vain ettei metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan, paitsi silloin kun aukoo päätään toiselle, silloin saa yleensä takaisin.
Mutta otanpa tästä jotain opikseni. Jatkossa en aio olla enää niin avokätinen. Vedetään sipsikuppi nenän edestä heti kun näyttää siltä että kaveri aikoo ottaa naksuja, "osta omat, järsi kynsiäsi lokki!"
Toi hyysäämis pointti oli aika osuva pariin kaveriin. On siinä tyttökaverilla ihmettelemistä kun jätkä osoittautuu ihan avuttomaksi kun ei saa edes sukkia pyykkikoneeseen ilman apua. Sanoisimpa että siinä on mukana myös omaa saamattomuutta ja laiskuutta. Totutaan siihen että joku aina tekee puolestasi kaiken. Meillä äiti passaili kotona kaiken, mutta kun uskaltautuu irtautua äidistä riittävän ajoissa niin kyllä se omatoimisuus sieltä löytyy. Eikä nykyinen vaimo pitkään olisi katsellut meikäläistä jos en olis yhtään kotitöitä tehnyt.
- Anonyymi
Onko pakko sitten syöttää ja juottaa tällaisia siipeilijöitä? En minä tarjoisi tuollaiselle ravintolassa edes vesilasia.
- Anonyymi
Helppo se on sanoa kun ite ei ole ollut tilanteessa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3551456- 741425
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3161225Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461127Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht34947Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆237934vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163888Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40855Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20837Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42814