RAAMATULLINEN RUOKAVALIO

terveys.

http://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk0.htm

Raamatullista ruokavaliota tarkastellessamme on ymmärrettävä ensinnäkin se, että siinä ei ole kyseessä millään tavalla pelatusasia. Jumalan Sana opettaa hyvin selkeästi, että ihminen vanhurskautetaan armosta, ilman lain tekoja, uskon kautta Jeshuaan Messiaa­seen (Room.3:19-31). Jumalan valtakunnan olemuksessa ei ole kysymys syömisestä tai juomises­ta, vaan vanhurskaudesta, rauhasta ja ilosta Pyhässä Hengessä. Ruoka ei lähennä ihmistä Jumalaan eikä meidän tule saada hengellistä vahvistusta ruuista, vaan armosta (1.Kor.8:8).

Mistä sitten on kysymys? Miksi Jumala antoi lihansyönnin suhteen ohjeet israelilaisille siitä, mitkä eläimet ovat tarkoitetut syötäviksi ja mitkä ovat saastaisia, niin että niitä ei ollut lupa syödä? (3.Moos.11). Käsitykseni mukaan kyse oli Jumalan antamasta terveysohjeesta israelilaisille, jotta he ruokavaliota noudattamalla pysyisivät mahdollisim­man hyvin terveinä. Jumala ei ole antanut mitään käskyjä tai ohjeita ihmisille, jos siihen ei ole pätevää syytä. Herran antamia ohjeita noudattamalla ihminen kaikilla elämän alueilla saa siunaukset ja voi hyvin, mutta kapinoimalla tulee kirous, sairaudet ja vastoinkäymiset (5.Moos.28). Raamatullista ruokavaliotakin noudattamalla, vaikka se ei olekaan pakanak­ristikunnalle pakollinen velvollisuus, ihmisellä on paremmat mahdolli­suudet voida hyvin ja pysyä terveenä.

Tämä adventtiseurakunnan ulkopuolisesta lähteestä
Apostolinen seurakunta ja antikristuksen eksytys

9

527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymysmerkkinä

      Monet lääkärit ja tiedemiehet ovat tutkineet Raamatun ruokavalio-ohjeita ja tulleet siihen tulokseen, että niitä noudattamalla on paremmat mahdollisuudet pysyä terveenä, kuin syömällä mitä tahansa roskaruokaa. Samoin Jumala varjeli kansaansa eläimissä olevilta tartuntataudeilta, kieltämällä määrättyjen lähinnä maassa liikkuvien pikkueläinten koskettamisen (3.Moos.11:41-43). Samoin Jumala antoi papeille määräyksiä esim. käsien pesusta, joka nykyisen tietämyksen valossa on hygienian perusasioita (etenkin sairaaloissa, keittiöissä ja vastaavissa paikoissa; 2.Moos.30:17-21; 4.Moos.8:5-7).

      Pimeällä keskiajalla, jolloin tietämättömyys ja taikausko olivat vallalla, juutalaiset sairastuivat kulkutautien (kuten musta surma) raivotessa Euroopassa paljon vähemmän kuin muu valtaväestö. Syy tähän oli yksinkertainen. Juutalaiset noudattivat raamatullista ruokavaliota, pesivät kätensä ennen aterioita ja muutenkin huolehtivat pesuhygieniasta Tooran mukaisesti ja eristäytyivät paljolti muusta väestöstä. Pakanallinen ja taikauskoi­nen valtaväestö, joka söi mitä sattui, ei pessyt käsiään ennen aterioita eikä muutoinkaan huolehtinut hygieniasta, sai luonnollisesti paljon helpommin tartunnan ja sairastui ja monet kuolivat niissä alkeellisissa oloissa. Tietämättömyys tuohon aikaan oli niin suuri, että jopa lääkärit pitivät ennen leikkausta tapahtuvaa käsien pesua ja muuta hygieniaa naurettava­na asiana ja hyvin monet potilaat menehtyivät leikkauksiin ja muuhun sairaanhoitoon. Kun Tooran määräyksiä noudattavat juutalaiset pysyivät keskimääräistä paremmin terveinä, taikauskoinen ja tietämätön "kristikansa" piti heitä noitina ja monet kokivat vainoa ja jopa marttyyrikuoleman.

      • raamatullinen ruokavalio

        Vaikka Jumala antoi ihmiskunnalle luvan vedenpaisumuksen jälkeen syödä lihaa, ovat monet ihmiset edelleen kuitenkin kasvisyöjiä, joko terveydellisistä syistä tai jotkut jopa uskonnolli­sista syistä. Paavali käsittelee myös kasvisruuan ja liharuuan suhdetta Roomalaiskirjeen 14. luvussa. On syytä huomata, että vaikka Rooman seurakunnassa on saattanut olla uskovia juutalaisiakin mukana, on kirje kuitenkin osoitettu pakana-alueen seurakunnalle. Aivan kirjeeensä alussa apostoli toteaa, että ruoka-asioissa vallitsevat mielipide-erot eivät saa olla esteenä sille, etteikö uskoontullutta henkilöä voitaisi ottaa uskovien yh­teyteen, sillä Jumalan valtakunnan olemus ei ole syömistä eikä juomista, vaan vanhurs­kautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

        Luvun huolellinen ja kokonaisvaltainen tarkastelu osoittaa myöskin, että apostoli ei millään tavalla halua kumota tai käsitellä raamatullista ruokavaliota esim. sen suhteen, onko sianlihan syönti sallittua vai ei. Luvun tekstissä on kysymys siitä, voiko yleensä syödä lihaa, vai pitääkö tyytyä kasvisra­vintoon, niinkuin hiekkouskoiset uskovat (Room.3:31; Paavali ei kumoa Tooraa). Paavali osoittaa, että lihansyönti on täysin sallittua ja Sanan mukaista, mutta uskossaan vahvojen, jotka syövät lihaa, tulisi kunnioit­taa heikkojen uskoa niin, etteivät he ruoka-asioissa tai muissakaan asioissa lankeaisi tai tulisi heikoiksi tai tahraisi omaatuntoaan. Paavali oli jopa valmis lakkaamaan kokonaan lihansyönnistä ja syömään vain kasviksia, jos se olisi esteenä jonkun uskonelämälle, koska usko ja uskovien keskinäinen rakentu­minen on paljon tärkeämpi kuin ruoka-asiat ja muut vastaavat ei keskeiset uskoelämän alueet (Room.14:21; 1.Kor.8:13). Tällainen mieli tulisi olla kaikilla uskovilla ja meidän tulisi kunnioittaa niitäkin Herran omia, jotka haluavat syödä vain kasvisra­vin­toa terveydellisistä tai vakaumuksellisista syistä.


      • Ap.t. seurakunta
        raamatullinen ruokavalio kirjoitti:

        Vaikka Jumala antoi ihmiskunnalle luvan vedenpaisumuksen jälkeen syödä lihaa, ovat monet ihmiset edelleen kuitenkin kasvisyöjiä, joko terveydellisistä syistä tai jotkut jopa uskonnolli­sista syistä. Paavali käsittelee myös kasvisruuan ja liharuuan suhdetta Roomalaiskirjeen 14. luvussa. On syytä huomata, että vaikka Rooman seurakunnassa on saattanut olla uskovia juutalaisiakin mukana, on kirje kuitenkin osoitettu pakana-alueen seurakunnalle. Aivan kirjeeensä alussa apostoli toteaa, että ruoka-asioissa vallitsevat mielipide-erot eivät saa olla esteenä sille, etteikö uskoontullutta henkilöä voitaisi ottaa uskovien yh­teyteen, sillä Jumalan valtakunnan olemus ei ole syömistä eikä juomista, vaan vanhurs­kautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

        Luvun huolellinen ja kokonaisvaltainen tarkastelu osoittaa myöskin, että apostoli ei millään tavalla halua kumota tai käsitellä raamatullista ruokavaliota esim. sen suhteen, onko sianlihan syönti sallittua vai ei. Luvun tekstissä on kysymys siitä, voiko yleensä syödä lihaa, vai pitääkö tyytyä kasvisra­vintoon, niinkuin hiekkouskoiset uskovat (Room.3:31; Paavali ei kumoa Tooraa). Paavali osoittaa, että lihansyönti on täysin sallittua ja Sanan mukaista, mutta uskossaan vahvojen, jotka syövät lihaa, tulisi kunnioit­taa heikkojen uskoa niin, etteivät he ruoka-asioissa tai muissakaan asioissa lankeaisi tai tulisi heikoiksi tai tahraisi omaatuntoaan. Paavali oli jopa valmis lakkaamaan kokonaan lihansyönnistä ja syömään vain kasviksia, jos se olisi esteenä jonkun uskonelämälle, koska usko ja uskovien keskinäinen rakentu­minen on paljon tärkeämpi kuin ruoka-asiat ja muut vastaavat ei keskeiset uskoelämän alueet (Room.14:21; 1.Kor.8:13). Tällainen mieli tulisi olla kaikilla uskovilla ja meidän tulisi kunnioittaa niitäkin Herran omia, jotka haluavat syödä vain kasvisra­vin­toa terveydellisistä tai vakaumuksellisista syistä.

        Puhtaat ja epäpuhtaat eläimet tunnettiin jo Nooan päivinä, kun Jumala antoi ihmiskun­nalle luvan syödä lihaa. Myöhemmin, Mooseksen päivinä, Jumalan antama Toora määrittelee, mitkä eläimet ovat puhtaita eli syötäviä ja mitkä saastaisia eli ei syötäviä. Niitä eläimiä, jotka luettelo määrittelee epäpuhtaiksi eli saastaisiksi, ei Jumala ole tarkoittanut ihmisille syötäviksi. Maaeläinten joukossa syötäviksi tarkoitetut eläimet ovat märehtijöitä, joilla on kokonaan halkinaiset sorkat, kuten lehmä, härkä, lammas, vuohi, poro, hirvi ja peura sekä erilaiset sirkkalajit. Saastaisiksi lueteltiin esim. kameli, jänis (kantavat usein jäsnisruttoa), tamaani ja sika.

        Suomalaistenkin rakastamassa sianlihas­sa on löydetty vaarallisia trikiinejä ja noin kaksikymmentä muuta erilaista matoa. Lisäksi siasta on löydetty mm. jääkaapin vii­leydessä hyvin viihtyviä yersinia-bakteereja, jotka vuosittain aiheuttavat kymmenille tuhansille suomalaisille erilaisia tulehduksia, kuten ripulia, niveltulehduksia ja reumaa. Vuosittain muutamia ihmisiä joutuu aina rullatuoliin saakka sianlihassa olevan yersinia-bakteerin aiheuttaman tulehduksen takia. Tämä yersinia-bakteeri ei ole haitallinen ainoastaan sianlihassa, vaan jopa sian lietelannalla lannoitetuilla pelloilla kasvatetut vihanneksetkin saattavat aiheuttaa yersinia-tulehduksia. Ei ole siis mikään ihme, että Jumala kielsi israelilaisia syömästä sikaa, tuota tunkioiden tonkijaa, samoin­kuin erilaisia käpäläeläimiä, kuten kissoja, ilveksiä ja koiria, jotka ovat usein epähygieenisten raatojen syöjiä. Samoin myyrät (kantavat usein myyräkuumetta), hiiret, rotat, käärmeet ja muut saastaiset pikkueläimet kuuluvat ei syötäviin epäpuhtaisiin eläimiin.


      • ruokavalio
        Ap.t. seurakunta kirjoitti:

        Puhtaat ja epäpuhtaat eläimet tunnettiin jo Nooan päivinä, kun Jumala antoi ihmiskun­nalle luvan syödä lihaa. Myöhemmin, Mooseksen päivinä, Jumalan antama Toora määrittelee, mitkä eläimet ovat puhtaita eli syötäviä ja mitkä saastaisia eli ei syötäviä. Niitä eläimiä, jotka luettelo määrittelee epäpuhtaiksi eli saastaisiksi, ei Jumala ole tarkoittanut ihmisille syötäviksi. Maaeläinten joukossa syötäviksi tarkoitetut eläimet ovat märehtijöitä, joilla on kokonaan halkinaiset sorkat, kuten lehmä, härkä, lammas, vuohi, poro, hirvi ja peura sekä erilaiset sirkkalajit. Saastaisiksi lueteltiin esim. kameli, jänis (kantavat usein jäsnisruttoa), tamaani ja sika.

        Suomalaistenkin rakastamassa sianlihas­sa on löydetty vaarallisia trikiinejä ja noin kaksikymmentä muuta erilaista matoa. Lisäksi siasta on löydetty mm. jääkaapin vii­leydessä hyvin viihtyviä yersinia-bakteereja, jotka vuosittain aiheuttavat kymmenille tuhansille suomalaisille erilaisia tulehduksia, kuten ripulia, niveltulehduksia ja reumaa. Vuosittain muutamia ihmisiä joutuu aina rullatuoliin saakka sianlihassa olevan yersinia-bakteerin aiheuttaman tulehduksen takia. Tämä yersinia-bakteeri ei ole haitallinen ainoastaan sianlihassa, vaan jopa sian lietelannalla lannoitetuilla pelloilla kasvatetut vihanneksetkin saattavat aiheuttaa yersinia-tulehduksia. Ei ole siis mikään ihme, että Jumala kielsi israelilaisia syömästä sikaa, tuota tunkioiden tonkijaa, samoin­kuin erilaisia käpäläeläimiä, kuten kissoja, ilveksiä ja koiria, jotka ovat usein epähygieenisten raatojen syöjiä. Samoin myyrät (kantavat usein myyräkuumetta), hiiret, rotat, käärmeet ja muut saastaiset pikkueläimet kuuluvat ei syötäviin epäpuhtaisiin eläimiin.

        Lintujen kohdalla syötäviä ovat esim. kana ja kalkkuna. Saastaisista voi mainita erilaiset petolinnut, jotka ovat raadonsyöjiä, kuten kotka, haukka, pöllö, huuhkaaja, lepakko, kaarne, kurki, sääksi, haikara, lokki ja pelikaani. Periaate lintujenkin kohdalla on sama kuin maaeläimissä. Raadonsyöjät tai muuten epäterveelliset linnut eivät ole ihmiselle syötäviksi tarkoitettuja. Jumala tarkoitti ihmiselle ravinnoksi vain niiden eläinten lihaa, joka on mahdollisimman puhdasta ja taudeista vapaata. Jos ihminen kapinoi tätä vastaan, hän saa kantaa seuraukset huonompana vointina ja terveytenä, niinkuin nykyajassa melkein kaikki ihmiset ovatkin jollakin alueella sairaita. Raamatullinen ruokavalio ei tietenkään ole ainut tae terveyteen, mutta sitä noudattamalla on paremmat mahdollisuudet pysyä terveenä ja voida hyvin. Herra kielsi myöskin määrättyjen eläinten ja niiden raatojen koskettelemisen, etteivät erilaiset taudit tarttuisi ihmisiin (kuten jänisrutto, myyräkuume ja ilmeisesti apinoista peräisin oleva AIDS, asiasta ei kuitenkaan ole varmuutta).

        Kalojen ja vesieläinten kohdalla kaikki suomulliset ja evälliset kalat ovat syötäviä. Epäpuhtaita ovat ne, joilla ei ole eviä ja suomuksia. Ravut, äyriäiset, kotilot yms. eivät kuulu syötäviin, sillä ne ovat järvien, merien, jokien ja muiden vesistöjen saasteiden ja jätteiden syöjiä. On jopa tehty kokeita radioaktiivisten jätteiden puhdistamisesta merien ja muiden vesistöjen pohjalta erilaisten rapujen, kotiloiden ja äyriäisten avulla. Herra ei kuitenkaan halua, että ihminen söisi vesistöjen saasteita ja jätteitä syöviä eläimiä, sillä se ei ole ihmiselle terveellistä.


      • panaoppia..
        ruokavalio kirjoitti:

        Lintujen kohdalla syötäviä ovat esim. kana ja kalkkuna. Saastaisista voi mainita erilaiset petolinnut, jotka ovat raadonsyöjiä, kuten kotka, haukka, pöllö, huuhkaaja, lepakko, kaarne, kurki, sääksi, haikara, lokki ja pelikaani. Periaate lintujenkin kohdalla on sama kuin maaeläimissä. Raadonsyöjät tai muuten epäterveelliset linnut eivät ole ihmiselle syötäviksi tarkoitettuja. Jumala tarkoitti ihmiselle ravinnoksi vain niiden eläinten lihaa, joka on mahdollisimman puhdasta ja taudeista vapaata. Jos ihminen kapinoi tätä vastaan, hän saa kantaa seuraukset huonompana vointina ja terveytenä, niinkuin nykyajassa melkein kaikki ihmiset ovatkin jollakin alueella sairaita. Raamatullinen ruokavalio ei tietenkään ole ainut tae terveyteen, mutta sitä noudattamalla on paremmat mahdollisuudet pysyä terveenä ja voida hyvin. Herra kielsi myöskin määrättyjen eläinten ja niiden raatojen koskettelemisen, etteivät erilaiset taudit tarttuisi ihmisiin (kuten jänisrutto, myyräkuume ja ilmeisesti apinoista peräisin oleva AIDS, asiasta ei kuitenkaan ole varmuutta).

        Kalojen ja vesieläinten kohdalla kaikki suomulliset ja evälliset kalat ovat syötäviä. Epäpuhtaita ovat ne, joilla ei ole eviä ja suomuksia. Ravut, äyriäiset, kotilot yms. eivät kuulu syötäviin, sillä ne ovat järvien, merien, jokien ja muiden vesistöjen saasteiden ja jätteiden syöjiä. On jopa tehty kokeita radioaktiivisten jätteiden puhdistamisesta merien ja muiden vesistöjen pohjalta erilaisten rapujen, kotiloiden ja äyriäisten avulla. Herra ei kuitenkaan halua, että ihminen söisi vesistöjen saasteita ja jätteitä syöviä eläimiä, sillä se ei ole ihmiselle terveellistä.

        linkki sama.-
        Antaessaan ohjeita uhrialttarista ja pappien osuudesta alttarilla uhrattuun lihaan, Jumala kielsi pappeja syömästä rasvaa. Tämän avulla Herra halusi varjella pappinsa liikalihavuu­delta ja liialta kolestrolilta, jota viime vuosina on pidetty, erityisesti Suomessa, yhtenä pääsyynä suureen sydän- ja verisuonitautien määrään ja sen aiheuttamaan kuolleisuu­teen. Määrätyt sisäelimet, kuten munuaiset ja maksa, ovat ruumiin kuona-aineiden suodatinelimiä, "kuonapesäkkeitä", eikä niiden syönti, vaikka se ei olekaan suoranai­sesti kiellettyä, ole suositeltavaa, koska nekin piti polttaa uhrilattarilla, eikä syödä.

        Toinen huomionarvoinen näkökohta perustuu Tooran mainintaan, jonka mukaan ei saa keittää vohlaa emänsä maidossa. Juutalaiset ovat ikivanhastaan soveltaneet tätä siten, että maitoa ja lihaa ei tule syödä samalla aterialla. Tätä rabbinistista sovellusta ei mielestäni voi kuitenkaan pitää ehdottomana käskynä, sillä Aabraham tarjosi taivaan lähettiläille lihaa ja maitoa samalla aterialla (1.Moos.18:1-8). On kuitenkin viisasta olla syömättä maitoa ja lihaa samalla aterialla, sillä maito kumuloi (mitätöi) lihassa olevien hivenaineiden ja raudan vaikutuksen. Joten jos haluamme olla viisaita ja syödä terveellisesti, älkäämme syökö lihaa ja maitoa samalla aterialla. Maito muutenkin on Sanan mukaan tarkoitettu (sekä hengellisesti että maallisesti) vastasyntyneille ja alaikäisille ja monet aikuiset saavat erilaisia vaivoja maidosta (maitoallergia, laktoosi-intoleranssi; 1.Piet.2:1-2; 1.Kor.3:1-2). Kolmas lihan syömiseen liittyvä näkökohta on vielä se, että lihaa ei saa syödä verinensä. Tätä aluetta olemme tutkineet jo aiemmin melko perusteellisesti, joten emme paneudu siihen enempää (Ap.t.15:19-20).


      • al netilat jad
        panaoppia.. kirjoitti:

        linkki sama.-
        Antaessaan ohjeita uhrialttarista ja pappien osuudesta alttarilla uhrattuun lihaan, Jumala kielsi pappeja syömästä rasvaa. Tämän avulla Herra halusi varjella pappinsa liikalihavuu­delta ja liialta kolestrolilta, jota viime vuosina on pidetty, erityisesti Suomessa, yhtenä pääsyynä suureen sydän- ja verisuonitautien määrään ja sen aiheuttamaan kuolleisuu­teen. Määrätyt sisäelimet, kuten munuaiset ja maksa, ovat ruumiin kuona-aineiden suodatinelimiä, "kuonapesäkkeitä", eikä niiden syönti, vaikka se ei olekaan suoranai­sesti kiellettyä, ole suositeltavaa, koska nekin piti polttaa uhrilattarilla, eikä syödä.

        Toinen huomionarvoinen näkökohta perustuu Tooran mainintaan, jonka mukaan ei saa keittää vohlaa emänsä maidossa. Juutalaiset ovat ikivanhastaan soveltaneet tätä siten, että maitoa ja lihaa ei tule syödä samalla aterialla. Tätä rabbinistista sovellusta ei mielestäni voi kuitenkaan pitää ehdottomana käskynä, sillä Aabraham tarjosi taivaan lähettiläille lihaa ja maitoa samalla aterialla (1.Moos.18:1-8). On kuitenkin viisasta olla syömättä maitoa ja lihaa samalla aterialla, sillä maito kumuloi (mitätöi) lihassa olevien hivenaineiden ja raudan vaikutuksen. Joten jos haluamme olla viisaita ja syödä terveellisesti, älkäämme syökö lihaa ja maitoa samalla aterialla. Maito muutenkin on Sanan mukaan tarkoitettu (sekä hengellisesti että maallisesti) vastasyntyneille ja alaikäisille ja monet aikuiset saavat erilaisia vaivoja maidosta (maitoallergia, laktoosi-intoleranssi; 1.Piet.2:1-2; 1.Kor.3:1-2). Kolmas lihan syömiseen liittyvä näkökohta on vielä se, että lihaa ei saa syödä verinensä. Tätä aluetta olemme tutkineet jo aiemmin melko perusteellisesti, joten emme paneudu siihen enempää (Ap.t.15:19-20).

        Juutalaisiin perinteisiin on vuosituhansien ajan kuulunut rituaalinen käsien pesu ennen ateriaa, jolloin luetaan samalla ns. "al netilat jad" rukous. Vaikka tämä perinnetapa onkin hygieeninen ja hyvä, ei siitä kuitenkaan ole suoranaista käskyä israelilaisille Toorassa (nämä pesut kuuluivat papeille temppelipalveluksessa). Perinnäissääntöihin pitäytyvät Jeshuan ajan juutalaiset (kuten hyvin monet nykyäänkin) käsittivät rituaalisen käsien pesun siten, että ilman sitä kädet olivat epäpuhtaat ja saastaiset ja myöskin syöjä näinollen saastui. Jeshua kuitenkin osoitti, kun Hänen opetuslapsiaan moitittiin pesemät­tömillä käsillä syömisestä, että se ei saastuta hengellisesti ihmistä, koska ruoka ulostuu vatsasta (toinen asia on terveydelliset syyt). Sensijaan se, mikä sydämestä lähtee ulos, kuten haureus ja murha jne., saastuttaa ihmisen hengellisesti Jumalan edessä.

        Kun Jeshua mainitsi kaikki ruuat puhtaiksi, Hän ei siis käsitellyt sitä, ovatko Toorassa mainitut kaikki eläimet puhtaita. Kysymys oli vain siitä, että ruoka ei yleensä hengellisesti saastuta ihmistä, eikä pesemättömillä käsillä syöminen. Jeshua ei missään tapauksessa voinut kumota Tooran ruokaohjeita, sillä Hänen omien sanojensa mukaan Toora pysyy niin kauan kuin taivas ja maa, eikä Hän tullut kumoamaan Tooraa (Mat.5:17-19). Kun Jeshua sanoi kaikki ruuat puhtaiksi, ei Hän missään tapauksessa voinut kumota Tooraa, eikä sen ruokaohjeita. On myöskin huomioitava se, että Jumala ei luonut esim. sikoja, hiiriä, käärmeitä jne. ruuaksi. Ne ovat ja pysyvät saastaisina Jumalan Sanassa, koska niitä ei ole tarkoitettu ruuaksi. Kaikki kasvisra­vinto ja ne eläimet, jotka Jumala loi ja tarkoitti ruuaksi, ovat puhtaita ja ihmisille terveellisempiä.


    • leikkeitten leike.

      "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain (vain sanaa ei ole alkutekstissä) ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen" (Kol.2:16-17).

      Raamatullinen ruokavalio ei millään tavalla ole pelastuskysymys, kuten olemme todenneet. Kun käsittelimme apostolien ja vanhinten kokousta Jerusalemissa, totesimme, että juutalaisuskovia ei ole vapautettu poikalapsiensa ympärileikkauksesta, Moosek­sen Tooran noudatta­misesta eikä israelilaisille säädettyjen tapojen noudattamisesta (Ap.t.15:1-21; 21:17-26). Messiaaniset juutalaisuskovat ovat näinollen velvolliset noudattamaan myös raamatullista ruokavaliota, joka määrättiin israelilaisille. Apostolien ja vanhinten kokous Jerusalemissa ei määrännyt samaa velvoitetta pakanauskoville israelilaisille tarkoitettujen säädösten noudattamisessa, eikä heitä voi näinollen tuomita syömisestä tai juomisesta. (Israelilaisillekin raamatullisen ruokavalion rikkomisesta seuraa Tooran mukaan vain se, että he ovat saastaisia iltaan asti; 3.Moos.11:24-40; 17:15; 22:6). Kuitenkin, vaikka raamatulli­nen ruokavalio pakanauskoville onkin vapauden pohjalla, on viisas ja ymmärtä­väinen se, joka haluaa noudattaa sitä oman terveytensä ja hyvinvointinsa tähden. Se ei ole millään tavalla pelastuksen tai autuuden asia, vaan meidän hyvinvointimme parhaak­si.

      kaiken lopuksi tämä... mutta lukekaapa Lindemanin ooppusta.

    • Tyypillistä adventismia - terveysuskontoa
      Ihmeparantuminen muka saatanasta ja toisaalta taikauskoa lähentelevä terveysintoilu - sitä näytät edustavan!

      Terveellinen ruokavalio Jumalan Laissa ...

      3. Moos. 11:21-23

      21 Kuitenkin saatte siivellisistä pikkueläimistä, jotka liikkuvat neljällä jalalla, syödä niitä, joilla jalkojen yläpuolella on kaksi säärtä hypelläksensä niillä maassa.
      22 Niistä te saatte
      syödä seuraavia: heinäsirkkalajeja,
      solam-sirkkalajeja,
      hargol-sirkkalajeja
      ja haagab-sirkkalajeja.

      23 Mutta kaikkia muita siivellisiä pikkueläimiä, joilla on neljä jalkaa, inhotkaa.

      Paaltkaa Vanhaan Terveelliseen Testamenttiin! Mutta älkää syökö sirkka-iitoja suuriin suihinne, adv.opet!

      • vapaana-ajattelija

        Tyypillistä adventismia - terveysuskontoa
        Ihmeparantuminen muka saatanasta ja toisaalta taikauskoa lähentelevä terveysintoilu - sitä näytät edustavan!
        .. Vai niin!
        Mielenkuvissa ihminen rakentaa vihollisia kaikesta, mikä liikkuu ja Antti harrastaa kirjoittajien naamioimista kuvaksensa, mitä mielikuvissaan ajattelee.
        Tässä paljastuu ihmisen asenteellinen puoli, josta voi sanoa, ettei voi olla vapaa ajattelemaan.
        Tavallaan astutaan samalle aaltopituudelle kuin rotu-opissa, kuka kelpuutetaan ja jos nenänvarsi on jotenkin erilainen, leimataan samanrotuiseksi johonkin toiseen nähden.

        Nyt Antin näköala asioihin, leimaus itseeni, ihmeparantuminen muka saatanasta ja vastakkainasetteluna terveysintoilu.
        ..
        Aihepiiri on laaja, koska ihmeparantumiseen sisältyy molempia, mutta terveyden etsiminen myös elämäntavoissa kuuluu kristillisyyteen veljellisenä tarkasteluna, voisiko Sanasta toteutua jotain hyvää, ettei aiheutettuun sairauteen etsitä vain ihmeparantumista. Tähän pitäisi tarttua, ettei vain syitä hoideta.
        Voisiko tällaiseen elämäntapa-kristillisyyteen olla Isällä jotain sanomista?
        Väärästä tavasta, mitä itselläni on ollut, tehdään syntiä ruumista vastaan, olen rikkonut ruumiini terveyden tavoillani ja sitä on puolisonikin tehnyt, syöpään asti, (ravintotekijät) kristityllä. Miksi väittämä on se, että meidän elämäntapamme sairastaa meidät jopa niin, että Pohjois-Suomen suhde etelään on luettavissa tilastoissa ja me sairastamme. Mistä (syökää kaikkea kyselemättä lihakaupasta) ja sairaus iskee.
        Isän haluko lapsilleen, tarjota sanastaan sairaus? En usko. En Antti usko. Et sinäkään jos oireita tulee ja lääkäri sanoo sinulle (jota en toivo) pahanlaatuinen johon puolet kuolevat. Mutta olisit voinut sen välttää jos terveellisempi elämäntapa huokuisi sanasta riittävän ajoissa.
        Yhteys haureuteenkin ja Jeesuksen ohje naiselle oli, "mene, mutta älä enää syntiä tee".
        Ihmisen ruumis on Pyhän Hengen temppeli, tästä pitäisi lähteä, ei tunnetasolla.
        Jos lapselle tarjotaan epäterveellistä ruokaa ja sitten hänelle terveysviranomainen kehottaa laihdutukselle, syttyy perheeseen sota. Siinä on kiistelemätön totuus.
        Kirkastettaisiinko siinä vanhempina Jumalaa, että sairastetaan tavoillamme jälkipolvea, eli aikanamme tästä on riittävästi näyttöä, ettei kenenkään kannata umpeloaan tuoda esille, että voisi sotia ja hosua miekallaan sinne sun tänne ja leimailla ketä milloinkin ja mihinkin.

        Entä ihmeparantuminen. Siihen uskon, että Jumala voi parantaa ja siihen on rukouspalvelun kautta jatkuvasti hakua. Tulostakin on, jopa niin, että syöpäsairas on noussut suoraan sanoen kuolinsängyltä ylös.
        Mikä on sitten tulos, oli se, että tämä ihminen valitsi terveellisemmän elämän ja ruokavalion, että pysyisi hengissä.
        Kumpikaan meistä ei ole adventisti, eli toinen on Kansanlähetyksen työntekijä ja itse eronnut valtiokirkosta ja uskonnoton, teitä turhantaistelijoita kohtaan paljastaen kilpenne takana olevan tyhjyyden.
        Estätte ihmisen kokonaisvaltaisen elämän elämistä perinnäissäänöillänne ja tavoillanne.

        Päätelmä kristillisen kentän yhden rajoittuneisuuden on estää rakentumista fyysisen puolen parantumista ja sitten väärän ajatuskannan paikkausta on parantumis- kokousten mielettömän opin reunanäkymät, jossa syyllistetään sairas sairaudestaan jos ei parane.
        Tämä tuli esille nyt Wendelinin kirjasta viimeksi. Sairaus on synnistä ja parantumisen este on epäusko, eli kaikkien pitäisi WWW.Wendelinin mukaan tulla terveeksi.
        Eli siinä oli ihmeparantumisen puolestapuhujan virheellistä taakkaoppinäkemystä.
        Antti puolustatatko sitä oppia, jos rukoiltava tulee ja sanot, kun et parantunut olet epäuskoinen.
        Kuitenkin sairaus, ei pelkästään tule ravintotekijöistä, mikä osaltaan voi laukaista sairauden, vaikuttaa moni asia kieltämättä.
        On geneettisistä rasitteista tulevia asioita. Syntyy sokeita, raajavikaisia, Jumalan rakastamia savi-astioita.
        Samanarvoisia meidän kanssamme. Siksi raamattu lupaa, rampa-hyppii kuin peura ja mykän kieli riemuun ratkeaa,- siis -perillä.
        Jeesus paransi sairauksia, sylki, teki tahtaan ja siveli silmille. Avasi kuurojen korvat ja sanoi, että "teemme suurempiakin tekoja lopunaikoina".. Mutta valkeuden enkelikin saa salaman lyömään taivaasta ihmeitten kanssa.
        Eli ihmeet ovat molemmista leireistä, muttei pidä demonisoija terveellistä elämää.
        Luepa tuo Lindemanin kirja, se ei ole niin paha sinulle. Voit jopa tilata, minulla on se vanhempipainos olemassa.

        Mutta älä sohi sillä sanasi miekalla mitä sattuu. Se kertoo vain luonteenpiirteistäsi, ei niin kaunista ja vapaata ihmistä vaan kahleessa olevan kristityn ahdistuksen kouristuksen pakkoliikkeiden suorittamaa elämää.
        No tätähän se kristillisyys ja elämä täällä ajassa on. Onkohan kukaan siitä niinkään vapaana, tuskin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1669
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1518
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1159
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1114
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1092
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      6
      1002
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    8. 6
      960
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      2
      960
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      954
    Aihe