Huuliherpes lapseen?

huolesta sekaisin

Itselläni tällä hetkellä huuliherpes päällä ja olen tullut ihan hysteeriseksi, miten herkästi se saattaa
tarttua käsien välityksellä lapseen esim. pyllynpesujen yhteydessä.. Olen laittanut laastarin rakkulan päälle ja pesen käsiä tosi usein, mutta onko lapseni voinut saada sen jos olen pessyt huolimattomasti käteni ennenkuin pesen hänet. Yöunet meinaa jo mennä kun mietin...

9

850

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lllyy

tuo herpes tartuu, virusta kun voi olla ihan ihollakin, sehän ei tarvitse edes limakalvokontaktia tarttuakseen. Vaan suuri osahan saa lapsena herpesviruksen, ykköstyypin.
      Siis oletko huolissasi vain siitä että herpes tarttuu lapsen alapäähän (mainitset tuon pyllynpesun)? Sehän voi tarttua minne tahansa, ihollekin.
      Tarkkana kannattaa olla että lapsi saa sitä (kuin ei aikuinenkaan!!) esim. silmään.

• herpesmamma myös

että ei tartu helposti,käsittääkseni se on jotenkin jo veressä,elimistössä syntyessään ja puhkeaa kellä puhkeaa.Ainakin meillä minulla on tosi paha huuliherpes,monta kertaa vuodessa ja kolmesta lapsesta se on yhdellä,nuorimmaisella nyt 6v ollut ehkä yhden kerran tai sitten se oli joku muu ärtymystila,en ollut ihan varma,eikä miehellenikään ole 23 yhdessä olo vuoden aikana tarttunut.
        Enkä tosiaankaan ole mitään erityisisä toimenpiteitä sen kanssa tehnyt,tietenkin suukottelut on sen aikana vähissä yms mutta muutoin ihan normaalia elämää.

• _Terkkari_
        herpesmamma myös kirjoitti:

että ei tartu helposti,käsittääkseni se on jotenkin jo veressä,elimistössä syntyessään ja puhkeaa kellä puhkeaa.Ainakin meillä minulla on tosi paha huuliherpes,monta kertaa vuodessa ja kolmesta lapsesta se on yhdellä,nuorimmaisella nyt 6v ollut ehkä yhden kerran tai sitten se oli joku muu ärtymystila,en ollut ihan varma,eikä miehellenikään ole 23 yhdessä olo vuoden aikana tarttunut.
        Enkä tosiaankaan ole mitään erityisisä toimenpiteitä sen kanssa tehnyt,tietenkin suukottelut on sen aikana vähissä yms mutta muutoin ihan normaalia elämää.

kyllä se tartunta saadaan ja sen jälkeen virus jää lymyämään, tosin ei vereen. Se jää hermosoluun.

Se ettei teillä oireilla ei tarkoita sitä etteikö teillä olisi useampi viruksen OIREETON kantaja (virus tarttuu oireettomanakin). Vai onko teillä oireettomilta otettu veren vasta-ainetestit ja sillä suljettu pois viruksen mahdollisuus? Tuskin.
        Se saattaa olla vuosikymmeniä oireeton (ja tosiaan, oireeton silti tartuttaa sitä eteenpäin, itse asiassa 2/3 taetunnoista saadaan nimenomaan oireettomilta kantajilta=)

• huolesta sekaisin

olen nimenomaan huolissani tuosta pyllynpesun yhteydessä tapahtuvasta mahdollisuudesta tartuttaa huuliherpes lapseen...olen yleensä tosi tarkka ja huolellinen: pesen kädet saippualla ja vedellä ja käytän desinfiointiainettakin, en suukottele, en anna lapsen koskea kasvoihini, en lainaa mukia enkä pyyhettä toisille, käytän huuliherpeslaastaria estääkseni viruksen leviämisen sekä koskettelun rakkulaan...mutta yhtenä aamuna huomasin että olin huuhdellut vain kädet juoksevan veden alla (koskettuani laastariin) ennen lapsen pyllynpesua...siitä huoli, kuinka herkästi se tarttuu käsistä eteenpäin? riittääkö pelkkä vedellä huuhtelu?
        tiedän että lapseni tullee(?) joskus viruksen saamaan, (ellei jo kanna sitä), mutta tietysti sitä toivoo ettei itse sitä tartuta - eikä varsinkaan tuonne peppualueelle.

• herpesmamma taas
        _Terkkari_ kirjoitti:

kyllä se tartunta saadaan ja sen jälkeen virus jää lymyämään, tosin ei vereen. Se jää hermosoluun.

Se ettei teillä oireilla ei tarkoita sitä etteikö teillä olisi useampi viruksen OIREETON kantaja (virus tarttuu oireettomanakin). Vai onko teillä oireettomilta otettu veren vasta-ainetestit ja sillä suljettu pois viruksen mahdollisuus? Tuskin.
        Se saattaa olla vuosikymmeniä oireeton (ja tosiaan, oireeton silti tartuttaa sitä eteenpäin, itse asiassa 2/3 taetunnoista saadaan nimenomaan oireettomilta kantajilta=)

siitä että onko se veressä vai ei mutta pointtini lähinnä oli ettei hysteriaan ole aihetta....

• Herpes ja lapsi minullakin
        huolesta sekaisin kirjoitti:

olen nimenomaan huolissani tuosta pyllynpesun yhteydessä tapahtuvasta mahdollisuudesta tartuttaa huuliherpes lapseen...olen yleensä tosi tarkka ja huolellinen: pesen kädet saippualla ja vedellä ja käytän desinfiointiainettakin, en suukottele, en anna lapsen koskea kasvoihini, en lainaa mukia enkä pyyhettä toisille, käytän huuliherpeslaastaria estääkseni viruksen leviämisen sekä koskettelun rakkulaan...mutta yhtenä aamuna huomasin että olin huuhdellut vain kädet juoksevan veden alla (koskettuani laastariin) ennen lapsen pyllynpesua...siitä huoli, kuinka herkästi se tarttuu käsistä eteenpäin? riittääkö pelkkä vedellä huuhtelu?
        tiedän että lapseni tullee(?) joskus viruksen saamaan, (ellei jo kanna sitä), mutta tietysti sitä toivoo ettei itse sitä tartuta - eikä varsinkaan tuonne peppualueelle.

Jos haluat mielenrauhan, niin käytä kertakäyttöhanskoja. Vapaa Valinnasta saa muutamalla eurolla. Aloin niitä käyttämään lapsen pyllynpesun yhteydessä heti, kun minulla todettiin herpes. Voi olla hätävarjelun liioittelua, mutta itseäni tämä järjestely on rauhoittanut kummasti!

• varma tieto
        _Terkkari_ kirjoitti:

oireeton herpes ei tartu....satuin katsomaan akuutin, jossa lääkäri sanoi näin....kannattaisi lukea vielä lisää ammattikirjallisuutta tai kysyä lääkäreiltä (jos ei itse tiedä), ennenkuin tulee tänne kommentoimaan.

• oireettomana
        varma tieto kirjoitti:

oireeton herpes ei tartu....satuin katsomaan akuutin, jossa lääkäri sanoi näin....kannattaisi lukea vielä lisää ammattikirjallisuutta tai kysyä lääkäreiltä (jos ei itse tiedä), ennenkuin tulee tänne kommentoimaan.

Ei muuten pidä paikkansa. Herpes voi erittyä oireettomanakin ainakin sukuelinherpes mutta ilmeisesti myös tämä suussa yleensä oleva hsv1. Tosin virusmäärät ovat varmaan pienempiä kuin tuoreesta rakkulasta saatuina. Nyt akuutin lääkäri ei tiedä mistä höpäjää...
        Väestöliiton sivuilla sanotaan molemmista virustyypeistä :Virus voi tarttua missä vaiheessa tahansa eli sekä oireettomassa vaiheessa että rakkulavaiheessa, mutta rakkulavaiheessa tauti tarttuu kaikkeen herkimmin.

• ---
        huolesta sekaisin kirjoitti:

Peppualue on turvallisempi kuin suualue..suualueelta herpes voi aina levitä aivoihin ja se on se kurjin muoto...herpesenkefaliitti...yleensä suuherpeksen hsv1 aiheuttama. Kehotan sinua toimimaan huolellisesti mutta ei hysteerisesti..tulet vain hulluksi kun mietit missä kaikkialla se virus voi vaania. Itsekin olen virushysteerikko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8108
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3912
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1380
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      33
      1224
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1109
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      980
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe