Tekopyhät uskovaiset

Uskova itsekin

Suurin osa uskovista on nykyään kohtalaisen vaikeasti erotettavissa uskosta osattomista. Jeesus sanoi, että maailma tunnistaa uskovaiset siitä, että uskovilla on keskinäinen rakkaus. Nykyään ei ole keskinäistä rakkautta uskovien kesken tai jos on, niin se on teeskenneltyä maailmoja syleilevää "kristuksen rakkautta", joka ei kuitenkaan käytännön elämässä ilmene muuna kuin ehkä oman kuppikunnan jäsenien tukemisena ja arvostamisena. Kaikki erilainen ja omat normit ylittävä tai alittava saa osakseen kirkerää arvostelua.

Suurin osa uskovaisista epäilee nykyään uskoaan ja on kadottanut elävän yhteyden Jumalaan. Seurakunnan tilaisuuksissa ei käydä juuri koskaan ja jumalattomat tavat ovat vallanneet alaa. Tyypillinen uskovainen on nykyään 30-40 v. keskiluokkainen nainen, joka on hurahtanut joskus vuosia sitten jonkun supersaarnaajan tuomaan voiteluun ja on kuitenkin menettänyt uskonsa melkein kokonaan, kun se 90-luvun alun siunauksen sade paljastuikin petokseksi, eikä kyennyt antamaan tyydytystä hengellisellä tasolla. Niinpä tällainen uskossaan haaksirikkoutunut keski-ikäinen nainen viisastelee silloin tällöin jotain hengellistä, käy joskus ylistyskokouksessa ja elää 100% materialistista ja itsetyytyväistä elämää miehensä kanssa, josta on tullut vielä kylmempi kuin naisesta itsestään.

Kylmennyt uskova elää myöskin tylsää elämää. Hän tylsistyy massatiedostusvälineiden edessä, omaksuu niistä typeriä ajatuksia ja moraalittomia arvoja, eikä edes tylsyyttään tajua koko asiaa. Hänestä tulee turhautunut ja lopulta aistillinen ja kyyninen. Niinpä hän levittää ympäristöönsä hengellistä kalman hajua, eikä kehtaa mainitakkaan uskoaan, koska tajuaa, että se tuottaisi vain häpeää Kristuksen nimelle. Kateellinen, ylpeä ja katkera nykyajan perususkova on senkin vuoksi surkea tapaus, ettei hän edes tajua olevansa helvettiin matkalla.

6

335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vendula

mutta tuossa oli paljon totuutta.

• Minä olen tekopyhä. Voin sen ihan suoralta kädeltä tunnustaa ja vieläpä näin julkisesti.
      Olenpa vielä vanhurskaskin samasta syystä kuin olen pyhä. Olenpa tullut uskoonkin 1990 luvun alussa.
      Niin että kuvauksesi täsmää minuun ainakin näiltä osilta. Olenko sitten kylmennyt uskossa? Jaa, sitä sietää miettiä. Aiheellista itsetutkistelua meille tekopyhille uskoville.

Herra Jeesus Kristus on pelastanaut minut. Hän on pyyhkinyt pois syntini verellään. Hän on pukenut minut omaan vanhurskauteensa ja näin vanhurskauttanut minut. Sitten Hän on pyhittänyt minut ruumiinsa uhrilla kertakaikkisesti. Tästä syystä olen tekopyhä ja vanhurskas. Pyhitykseni ja vanhurskauteni on siis Jumalan teko, ei minun saavutustani. Toivon että kaikki palstalaiset olisivat tekopyhiä tällä perustalla. Oletko sinä tekopyhä?

• leahim

Mitä ihmettä tarkoitat jaikal????
        ..Ei päätä ei häntää.....

• leahim kirjoitti:

Mitä ihmettä tarkoitat jaikal????
        ..Ei päätä ei häntää.....

Jonka jumala on tehnyt uskovassa? Tämä on yksi uskon perusoppeja jonka jokaisen uskovan tulisi ymmärtää. Ei se niin vaikea ole. Vastasin jo toisessa ketjussa tähän ihmettelyysi.
        Panen vastaukseni myös tähän.

Suomalainen ymmärtää sanan "tekopyhä" tarkoittavan teeskentelijää. Sitähän se tarkoittaakin. Tekopyhä käsitteen voi kuitenkin ymmärtää toisellakin tavalla.

Ramattu kertoo että me kaikki olemme syntisiä. Jokainen Jeesukseen uskova on kuitenkin Jumalan silmissä pyhä. Siksi minäkin uskovana olen pyhä. Jos kaikki ihmiset ovat syntisiä, miten minä sitten voin olla pyhä?
        Pyhä ja syntinen ovat toistensa vastakohdat. Ymmärrämme että pyhyys ei silloin voi perustua ihmisen omiin tekoihin ja saavutuksiin. Emme koskaan voi saavuttaa pyhyyttä omilla teoillamme. Siihen tavitaan meidän ulkopuolelta tuleva toisen teko meissä. Tässä tullaan tähän käyttämääni tekopyhä käsitteeseen. Miten syntisistä tulee pyhiä? Me puhumme uskovan asemasta Jumalan edessä.

Jumala itse on pyhä. Koska Hän aikoo olla tekemisissä ihmisen kanssa ikuisesti, on hän tehnyt ihmisestäkin pyhän. "Lika barn leka bäst". Pyhitys on Raamatun ilmoituksen mukaan JUMALAN TEKO Kristuksessa. Jumala on pyhittänyt sinut ja minut Poikansa ruumiin uhrilla. Näin Jumala on tehnyt meidät pyhiksi. Pyhitys Jumalan puolelta tarkoittaa sitä että Hän on erottanut sinut ja minut pois synnistä ja maailmallisuudesta elämään Hänen itsensä yhteydessä. Olemme siis erotetut Jumalalle elämään Hänen seurassaan. Siksi olemme pyhitetyt ja olemme tällä perustalla tehty pyhiksi ts. tekopyhät.

Sitten on toista pyhitystä. Se on uskovan käytännön elämää Jumalansa kanssa. Me seuraamme pyhää Jumalaa Jeesuksessa Kristuksessa. Koska uskova elää pyhän Jumalan kanssa, hän erottautuu pois maailmallisuudesta ja synnistä. Hän antaa itsensä Jumalalle. Ei hän anna itseään synnille synnin vietäväksi (Room 6:11-23). Synnille antautuminen on uskosta osattomalle luonnollista mutta ei uskovalle Jumalan lapselle (Room 6:17-18,20). Jos uskova antautuu synnille ja maailmallisuudelle, hän hylkää pyhityksen. Silloin hän ei voi elää pyhän Jumalan kanssa. Hän ei seuraakaan Jumalaa, hän seuraa syntiä. Silloin uskova joutuu eroon Jumalasta. Tämän tähden hebrealaiskirjeen kirjoittaja kirjoittaa että ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Herraa (Heb 12:14). Tämän tähden uskovan tulee pyrkiä erottautumaan pois synnistä ja elää ja antautua Jumalalle. Tämä on sitä käytännön pyhityselämää johon Jumala on meidät jokaisen kutsunut.

Huomaa että ihminen voi elää pyhityselämää vain JUMALAN SUORITTAMAN PYHITYKSEN PERUSTALLA (1 Kor 6:11, Heb 10:10, 1 Tess 4:7). Omaa pyhityselämää ei voi olla ilman Jumalan ensin suorittamaa pyhitystä meissä. Kehoitus pyrkimyksestä pyhityselämään on osoitettu uskoville, ei kääntymättömille. Kääntymätön synneissään elävä ihminen ei voi elää pyhityselämää. Ensin täytyy syntisen tulla Herran Jeesuksen Kristuksen luokse parannuksessa ja kääntymyksessä Herran puoleen. Hänen tulee saada syntinsä anteeksi ja saada pelastus. Tässä yhteydessä Jumala pyhittää (erottaa) ihmisen itselleen. Tältä pohjalta uusi uskova voi alkaa elämään pyhityselämää (Jumalalle antautumiselämää). Meidän elämämme Jumalan kanssa alkaa Jumalan suorittamasta pyhityksestä sinussa ja minussa. Se on lähtölaukaus pyhitykseen.

Siis, koska Jumala on tehnyt uskovasta pyhän, olemme tekopyhiä. Pyhityksemmehän on toisen teko, ei meidän. Ja koska olemme pyhiä, Jumala haluaa että me elämme pyhityselämää. Meidän tulee kuitenkin muistaa että pyhityksemme lähtökohta ja perusta on Herra Jeesus Kristus ja Hänen tekonsa meissä (1 Kor 1:30).

• tekopyhä.jaikali

Kerrankin Jaikali puhui Totuutta itsestään ! :)

Tässä Wikipedian ja Suomisanakirjan hyvä kuvaus Jaikalista !

http://www.suomisanakirja.fi/tekopyhä

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tekopyhyys

Siis ulkokultaisuus on sama asia, ja senhän olemme Jaikalista nähneet selvästi.

Jaikalin kaltaisille tekopuhille ulkokultaisille Johannes Kastaja sanoi seuraavaa:

7 Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
        8 Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
        9 Älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
        10 Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.

Siis Jaikalillalaan ei ole aikomustakaan tehdä parannusta.

Jaikalin ajatus malli kirjoituksessaan on ihan sama, kuin noilla ulkokultaisilla, eli: "Minä olen uskoon tullut, minä pelastun, vaikka toimisin miten väärin tahansa"

Joten Jaikali jatkaa syvässä sydämensä paatumuksessa, tekemättä parannusta valheistaan ja vääryyksistään.

Mutta kerrankin Jaikali puhui Totuutta itsestään, vaikka ei sitä itse tajunnutkaan.

• Uunoko

Sinulla on varmaan aika yksinäistä kerran taivaassa kun muut huonot uskovaiset joutuvat kadotukseen. Miten meinasit saada aikasi kulumaan?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      230
      4123
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2603
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2335
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1416
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      112
      1362
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1159
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      76
      1059
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      933
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      916
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      901
    Aihe