Nimimerkki Jaikal ottaa rohkean lähestymiskulman pyhyysteemaan ja ilmoittaa olevansa TEKOPYHÄ:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8474308/40000531
Jaikal: >>Toivon että kaikki palstalaiset olisivat tekopyhiä tällä perustalla. Oletko sinä tekopyhä?
Pyhyys vai tekopyhyys?
28
140
Vastaukset
Kohteliasta olisi nimimerkki Jaikalin reilusti kommentoida aloituksessa esittämääni näkemystä.
Olen tosin tottunut hänen välttelevään ja valikoivaan 'keskustelukulttuuriinsa', joten varaudun
siihen, että keskustelu tämän aloituksen alla ei lähde käyntiin ainakaan hänen kanssaan.
Olisi ollut mielenkiintoista kuulla, mitkä seikat painavat hänen pyhyys- ja totuus-vaa'assaan
enemmän kuin apostoli Pietarin (1.Piet. 1:15,16) sanat:
"vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut,
tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä."
Tekopyhyydellä leikittely ja oikean pyhyyden halventaminen ovat kaukana noista Pietarin sanoista
- samoin Jumalan vertaaminen leikkiviin lapsiin '"Lika barn leka bäst" kuten Jaikal kepeästi kuvailee.
Pietari kehottaa meitä vakavasti tulemaan kaikessa vaelluksessamme pyhiksi - EI tekopyhiksi eikä
ulkokullatuiksi. Viimeksi mainittujen suuntaan Jaikalin kevennykset tähtäävät, halusi hän sitä tai ei.
'Opettaja' Jaikal on ottanut Sanan ulkopuolisia valtuuksia, joista hän joutuu ITSE vastaamaan.>>>Pietari kehottaa meitä vakavasti tulemaan kaikessa vaelluksessamme pyhiksi - EI tekopyhiksi>>>
Ei tietenkää Pietari kehota ketään tulemaan pyhäksi oman vaelluksensa perusteella. Hän ymmärsi ettei ihminen saavuta pyhyytta omilla teoillaan. Ihmisen pyhäksi tulemiseen tarvittiin Jumalan asioihin puuttumista. Jumala teki syntisestä pyhän. Tapahtui ihmisen aseman täydellinen mullistus Jumalan edessä. Syntisestä tuli pyhä...... hmmmm?
Koska uskova on pyhä, (pyhitetty Jeesuksen ruumiin uhrilla) hänen tulee elää korkean kutsumuksensa arvoista elämää ts. pyhityselämää. Pyhityselämä on mm. taistelua syntiä vastaan. Tähän pyhityselämään Pietari kehottaa uskovia.
>>>'Opettaja' Jaikal on ottanut Sanan ulkopuolisia valtuuksia, joista hän joutuu ITSE vastaamaan.jaikal kirjoitti:
>>>Pietari kehottaa meitä vakavasti tulemaan kaikessa vaelluksessamme pyhiksi - EI tekopyhiksi>>>
Ei tietenkää Pietari kehota ketään tulemaan pyhäksi oman vaelluksensa perusteella. Hän ymmärsi ettei ihminen saavuta pyhyytta omilla teoillaan. Ihmisen pyhäksi tulemiseen tarvittiin Jumalan asioihin puuttumista. Jumala teki syntisestä pyhän. Tapahtui ihmisen aseman täydellinen mullistus Jumalan edessä. Syntisestä tuli pyhä...... hmmmm?
Koska uskova on pyhä, (pyhitetty Jeesuksen ruumiin uhrilla) hänen tulee elää korkean kutsumuksensa arvoista elämää ts. pyhityselämää. Pyhityselämä on mm. taistelua syntiä vastaan. Tähän pyhityselämään Pietari kehottaa uskovia.
>>>'Opettaja' Jaikal on ottanut Sanan ulkopuolisia valtuuksia, joista hän joutuu ITSE vastaamaan.Näin sinä kirjoitat:
>>Ei tietenkää Pietari kehota ketään tulemaan pyhäksi oman vaelluksensa perusteella.Semper.Fidelis kirjoitti:
Näin sinä kirjoitat:
>>Ei tietenkää Pietari kehota ketään tulemaan pyhäksi oman vaelluksensa perusteella.kirjoitukseni. Huomaat ettei meillä pyhityselämän suhteen ole mitään erimielisyyttä.
Puhumme taas eri asiasta.
Pyhityksessä on kaksi tasoa
1. Jumalan meissä suorittama pyhitys
'2. Uskovan pyhityselämä ts. vaeltaminen tässä korkeassa kutsumuksessa.
Olemme näistä asioista samaa mieltä.
Siksi meidän ei tarvitse pitää yllä kaksin yksinpuhelua.- tiedoksi
Semper.Fidelis kirjoitti:
Näin sinä kirjoitat:
>>Ei tietenkää Pietari kehota ketään tulemaan pyhäksi oman vaelluksensa perusteella....tai edes sinne päin. Se on harhaoppia.
Näyttää etet ymmärrä lain hengellistä pulta, et ymmärrä mitä laki sinulta vaatii. Ja jos lähdet tekojen kautta vanhurskautta tavoittelemaan sinun on täytettävä KOKO laki. Siihen ei kenestäkään ihmisestä ole, eikä tule olemaan.
Kristuksessa (YKSIN) me tulemme Jumalan vanhurskaudeksi, tämä tapahtuu USKON kautta. Tämä ei tarkoita sitä että kristitty tahallaan syntiä tekisi, varastaisi valehtelisi tekisi huorin panettelisi etc. Mutta vanhurskaaksi eli Jumalalle kelpaavaksi ihminen ei tule tekemistensä, eikä tekemättä jättämistensä kautta, sellainen yristys on juuri sitä tekopyhyyttä. tiedoksi kirjoitti:
...tai edes sinne päin. Se on harhaoppia.
Näyttää etet ymmärrä lain hengellistä pulta, et ymmärrä mitä laki sinulta vaatii. Ja jos lähdet tekojen kautta vanhurskautta tavoittelemaan sinun on täytettävä KOKO laki. Siihen ei kenestäkään ihmisestä ole, eikä tule olemaan.
Kristuksessa (YKSIN) me tulemme Jumalan vanhurskaudeksi, tämä tapahtuu USKON kautta. Tämä ei tarkoita sitä että kristitty tahallaan syntiä tekisi, varastaisi valehtelisi tekisi huorin panettelisi etc. Mutta vanhurskaaksi eli Jumalalle kelpaavaksi ihminen ei tule tekemistensä, eikä tekemättä jättämistensä kautta, sellainen yristys on juuri sitä tekopyhyyttä.Kirjoitat:
>>Kristuksessa (YKSIN) me tulemme Jumalan vanhurskaudeksi, tämä tapahtuu USKON kautta.
Etkö ymärrä pyhitystä Jonka jumala on tehnyt uskovassa? Tämä on yksi uskon perusoppeja jonka jokaisen uskovan tulisi ymmärtää. Ei se niin vaikea ole. Vastasin jo toisessa ketjussa tähän ihmettelyysi.
Panen vastaukseni myös tähän.
Suomalainen ymmärtää sanan "tekopyhä" tarkoittavan teeskentelijää. Sitähän se tarkoittaakin. Tekopyhä käsitteen voi kuitenkin ymmärtää toisellakin tavalla.
Ramattu kertoo että me kaikki olemme syntisiä. Jokainen Jeesukseen uskova on kuitenkin Jumalan silmissä pyhä. Siksi minäkin uskovana olen pyhä. Jos kaikki ihmiset ovat syntisiä, miten minä sitten voin olla pyhä?
Pyhä ja syntinen ovat toistensa vastakohdat. Ymmärrämme että pyhyys ei silloin voi perustua ihmisen omiin tekoihin ja saavutuksiin. Emme koskaan voi saavuttaa pyhyyttä omilla teoillamme. Siihen tavitaan meidän ulkopuolelta tuleva toisen teko meissä. Tässä tullaan tähän käyttämääni tekopyhä käsitteeseen. Miten syntisistä tulee pyhiä? Me puhumme uskovan asemasta Jumalan edessä.
Jumala itse on pyhä. Koska Hän aikoo olla tekemisissä ihmisen kanssa ikuisesti, on hän tehnyt ihmisestäkin pyhän. "Lika barn leka bäst". Pyhitys on Raamatun ilmoituksen mukaan JUMALAN TEKO Kristuksessa. Jumala on pyhittänyt sinut ja minut Poikansa ruumiin uhrilla. Näin Jumala on tehnyt meidät pyhiksi. Pyhitys Jumalan puolelta tarkoittaa sitä että Hän on erottanut sinut ja minut pois synnistä ja maailmallisuudesta elämään Hänen itsensä yhteydessä. Olemme siis erotetut Jumalalle elämään Hänen seurassaan. Siksi olemme pyhitetyt ja olemme tällä perustalla tehty pyhiksi ts. tekopyhät.
Sitten on toista pyhitystä. Se on uskovan käytännön elämää Jumalansa kanssa. Me seuraamme pyhää Jumalaa Jeesuksessa Kristuksessa. Koska uskova elää pyhän Jumalan kanssa, hän erottautuu pois maailmallisuudesta ja synnistä. Hän antaa itsensä Jumalalle. Ei hän anna itseään synnille synnin vietäväksi (Room 6:11-23). Synnille antautuminen on uskosta osattomalle luonnollista mutta ei uskovalle Jumalan lapselle (Room 6:17-18,20). Jos uskova antautuu synnille ja maailmallisuudelle, hän hylkää pyhityksen. Silloin hän ei voi elää pyhän Jumalan kanssa. Hän ei seuraakaan Jumalaa, hän seuraa syntiä. Silloin uskova joutuu eroon Jumalasta. Tämän tähden hebrealaiskirjeen kirjoittaja kirjoittaa että ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Herraa (Heb 12:14). Tämän tähden uskovan tulee pyrkiä erottautumaan pois synnistä ja elää ja antautua Jumalalle. Tämä on sitä käytännön pyhityselämää johon Jumala on meidät jokaisen kutsunut.
Huomaa että ihminen voi elää pyhityselämää vain JUMALAN SUORITTAMAN PYHITYKSEN PERUSTALLA (1 Kor 6:11, Heb 10:10, 1 Tess 4:7). Omaa pyhityselämää ei voi olla ilman Jumalan ensin suorittamaa pyhitystä meissä. Kehoitus pyrkimyksestä pyhityselämään on osoitettu uskoville, ei kääntymättömille. Kääntymätön synneissään elävä ihminen ei voi elää pyhityselämää. Ensin täytyy syntisen tulla Herran Jeesuksen Kristuksen luokse parannuksessa ja kääntymyksessä Herran puoleen. Hänen tulee saada syntinsä anteeksi ja saada pelastus. Tässä yhteydessä Jumala pyhittää (erottaa) ihmisen itselleen. Tältä pohjalta uusi uskova voi alkaa elämään pyhityselämää (Jumalalle antautumiselämää). Meidän elämämme Jumalan kanssa alkaa Jumalan suorittamasta pyhityksestä sinussa ja minussa. Se on lähtölaukaus pyhitykseen.
Siis, koska Jumala on tehnyt uskovasta pyhän, olemme tekopyhiä. Pyhityksemmehän on toisen teko, ei meidän. Ja koska olemme pyhiä, Jumala haluaa että me elämme pyhityselämää. Meidän tulee kuitenkin muistaa että pyhityksemme lähtökohta ja perusta on Herra Jeesus Kristus ja Hänen tekonsa meissä (1 Kor 1:30).kahdenlaisia Raamatun opettajia:
1) niitä, jotka opettavat Jumalan sanan totuuksia puhtaasti Pyhän Hengen johdattamina
ja
2) niitä, jotka opettavat sanan pohjalta, mutta sotkevat opetukseen omaa korvasyyhyänsä.
Mielestäni sinä kuulut tuohon kakkosryhmään. Minun velvollisuuteni on kertoa se tässä keskustelussa.
En halua sanoa sitä ylemmyyden tunteella - siihen minulla ei ole varaa, mutta sanon sen kuuliaisena
sille Jumalan Sanan totuudelle, jonka itse olen Herraltani saanut.
Mikä sitten on sitä korvasyyhyä sinun opetuksessasi?
Korvasyyhyä on se käsitteiden ja vastakohtien hutera sotkeminen, jolla teet tyhjäksi Kristuksen opin.
Olet saanut syntisyydestä ja synnittömyydestä, pyhyydestä ja tekopyhyydestä ynnä muista vastakohdista
niin monimutkaisen - osittain iloisenkin - sekamelskan, etten minä ainakaan saa siitä kunnolla selvää.
En väitä, ettet olisi hyvää tarkoittavalla asialla.
Mutta vuolaan tuotantosi ja henkilökohtaisen oppimateriaalisi runsaan tarjonnan lomassa olisi suotavaa
ainakin se, että pysähtyisit vielä kerran sen varoituksen edessä, jonka apostoli Jaakob meille esittää:
"Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi,
sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme.
Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies
ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa. " Jaak. 3:1-2
Kaikkea hyvää sinulle, veljeni. On hyvä muistaa, että kilvoittelumme kohti päämäärää on vielä kesken.
Molemmat tarvitsemme viisautta ylhäältä ja Pyhän Hengen johdatusta löytääksemme koko Totuuden.Semper.Fidelis kirjoitti:
kahdenlaisia Raamatun opettajia:
1) niitä, jotka opettavat Jumalan sanan totuuksia puhtaasti Pyhän Hengen johdattamina
ja
2) niitä, jotka opettavat sanan pohjalta, mutta sotkevat opetukseen omaa korvasyyhyänsä.
Mielestäni sinä kuulut tuohon kakkosryhmään. Minun velvollisuuteni on kertoa se tässä keskustelussa.
En halua sanoa sitä ylemmyyden tunteella - siihen minulla ei ole varaa, mutta sanon sen kuuliaisena
sille Jumalan Sanan totuudelle, jonka itse olen Herraltani saanut.
Mikä sitten on sitä korvasyyhyä sinun opetuksessasi?
Korvasyyhyä on se käsitteiden ja vastakohtien hutera sotkeminen, jolla teet tyhjäksi Kristuksen opin.
Olet saanut syntisyydestä ja synnittömyydestä, pyhyydestä ja tekopyhyydestä ynnä muista vastakohdista
niin monimutkaisen - osittain iloisenkin - sekamelskan, etten minä ainakaan saa siitä kunnolla selvää.
En väitä, ettet olisi hyvää tarkoittavalla asialla.
Mutta vuolaan tuotantosi ja henkilökohtaisen oppimateriaalisi runsaan tarjonnan lomassa olisi suotavaa
ainakin se, että pysähtyisit vielä kerran sen varoituksen edessä, jonka apostoli Jaakob meille esittää:
"Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi,
sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme.
Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies
ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa. " Jaak. 3:1-2
Kaikkea hyvää sinulle, veljeni. On hyvä muistaa, että kilvoittelumme kohti päämäärää on vielä kesken.
Molemmat tarvitsemme viisautta ylhäältä ja Pyhän Hengen johdatusta löytääksemme koko Totuuden.>>>>Olet saanut syntisyydestä ja synnittömyydestä, pyhyydestä ja tekopyhyydestä ynnä muista vastakohdista
niin monimutkaisen - osittain iloisenkin - sekamelskan, etten minä ainakaan saa siitä kunnolla selvää.jaikal kirjoitti:
>>>>Olet saanut syntisyydestä ja synnittömyydestä, pyhyydestä ja tekopyhyydestä ynnä muista vastakohdista
niin monimutkaisen - osittain iloisenkin - sekamelskan, etten minä ainakaan saa siitä kunnolla selvää.joka vastustaa Totuutta ja yrittää tehdä tyhjäksi Jumalan Sanan puhtauden, minä en kaipaa elämääni.
Jumalan Pyhän Hengen olen jo saanut sydämeeni Puolustajaksi, Lohduttajaksi ja Opettajaksi.
En kaipaa "täydentäviä henkiä" enkä suostu sellaisten kastettavaksi. Toivottavasti et sinäkään!Semper.Fidelis kirjoitti:
joka vastustaa Totuutta ja yrittää tehdä tyhjäksi Jumalan Sanan puhtauden, minä en kaipaa elämääni.
Jumalan Pyhän Hengen olen jo saanut sydämeeni Puolustajaksi, Lohduttajaksi ja Opettajaksi.
En kaipaa "täydentäviä henkiä" enkä suostu sellaisten kastettavaksi. Toivottavasti et sinäkään!>>>Jumalan Pyhän Hengen olen jo saanut sydämeeni Puolustajaksi, Lohduttajaksi ja Opettajaksi.
jaikal kirjoitti:
>>>Jumalan Pyhän Hengen olen jo saanut sydämeeni Puolustajaksi, Lohduttajaksi ja Opettajaksi.
Ethän vain ole totuttanut itseäsi elämysrikkaaseen uskon elämään, töppösten vilahteluun penkkien välissä
ja sen sellaiseen, mikä on arkipäivää ja peruskauraa aikamme karismaattisen uskonnollisuuden piirissä.
Minun kokemukseni eivät liity rajuihin henkikasteisiin tai muihin 'voiman' merkkeihin, joita sinä arvostat.
Tuotan siis pettymyksen sinulle; en ole ns. hurmostelija eikä minulla ole erityisiä hurmoskokemuksia.
En sano tätä vähätelläkseni Jumalan Pyhän Hengen mahdollisuutta toimia 'niin kuin Hän tahtoo'.
Ihmeellisten kokemusten sijasta viittaan paljon mieluummin Pyhän Hengen todistukseen sydämessäni ja
Jumalan Sanaan, joka lupaa meille Puolustajan Isän tyköä; Hengen vakuudeksi meidän sydämiimme.
2.Korinttolaiskirje:
1:21 Mutta se, joka lujittaa meidät yhdessä teidän kanssanne Kristukseen
ja joka on voidellut meidät, on Jumala,
1:22 joka myös on painanut meihin sinettinsä ja antanut Hengen vakuudeksi
meidän sydämiimme.
5:5 Mutta se, joka on valmistanut meidät juuri tähän, on Jumala, joka on
antanut meille Hengen vakuudeksi."Semper.Fidelis kirjoitti:
Ethän vain ole totuttanut itseäsi elämysrikkaaseen uskon elämään, töppösten vilahteluun penkkien välissä
ja sen sellaiseen, mikä on arkipäivää ja peruskauraa aikamme karismaattisen uskonnollisuuden piirissä.
Minun kokemukseni eivät liity rajuihin henkikasteisiin tai muihin 'voiman' merkkeihin, joita sinä arvostat.
Tuotan siis pettymyksen sinulle; en ole ns. hurmostelija eikä minulla ole erityisiä hurmoskokemuksia.
En sano tätä vähätelläkseni Jumalan Pyhän Hengen mahdollisuutta toimia 'niin kuin Hän tahtoo'.
Ihmeellisten kokemusten sijasta viittaan paljon mieluummin Pyhän Hengen todistukseen sydämessäni ja
Jumalan Sanaan, joka lupaa meille Puolustajan Isän tyköä; Hengen vakuudeksi meidän sydämiimme.
2.Korinttolaiskirje:
meidän sydämiimme.
antanut meille Hengen vakuudeksi."Et olekaan ottanut vastaan Pyhää Henkeä opettajaksi.
Muussa tapauksessahan sinulla olisi todistus tästä tapahtumasta. Voisit kertoa siitä toisille.
Nyt sinulla ei ole mitään kerrottavaa??? Vai?
Samarian uskovat olivat tulleet uskoon. Eivät he automaattisesti saaneet Pyhän Hengen lahjaa.
Siihen tarvitiin apostolien opetusta asiasta ja heidän kätten päällepanemista (Apt 8:14-19).
Sama koski Efeson uskovia. Heitä ei ollut edes kastettu oikealla kasteella. Heidät piti siis kastaa (uudellen).
Paavali oli näin "uudelleenkastajien" päämies. Kasteen otettuaan Efeson miehet saivat Pyhän Hengen. Tämä oli näkyvä ja tuntuva kokemus, eikä se ollut vain pelkkä tunteellinen kokemus.
Pyhän Hengen tulo on suurempi tapahtuma kuin yksikään uskova ymmärtääkään.
Huomaa että Jeesus sanoo Pyhästä Hengestä "kun Hän tulee.... "(Joh 16:13). Onko Hän tullut sinuun vaiko ei?
Ota selvää! Älä jätä asiaa toivon varaan. "Toivon ja tai luulen että olen saanut Pyhän Hengen".
Sinun tulee tietää.Semper.Fidelis kirjoitti:
2.Korinttolaiskirje:
meidän sydämiimme.
antanut meille Hengen vakuudeksi."minun kertomuksestani henkikastekokemuksesta.
>>>Ethän vain ole totuttanut itseäsi elämysrikkaaseen uskon elämään, töppösten vilahteluun penkkien välissä
ja sen sellaiseen, mikä on arkipäivää ja peruskauraa aikamme karismaattisen uskonnollisuuden piirissä.Semper.Fidelis kirjoitti:
2.Korinttolaiskirje:
meidän sydämiimme.
antanut meille Hengen vakuudeksi.">>>5:5 Mutta se, joka on valmistanut meidät juuri tähän, on Jumala, joka on
antanut meille Hengen vakuudeksi." >>>
vastaanottaminen ja uudestisyntymisessä saatu Pyhän Hengen sinetti ovat kaksi eri asiaa. Kun ihminen uudestisyntyy, Jumala panee heti häneen Pyhän Hengen sinetiksi. Tästä sinetistä Jumala tuntee omansa. Se riittää pelastukseen.
Mutta, Jumala haluaa uskovan valtaansa kokonaan. Hän haluaa antaa voimaa syntiä vastaan.
Hän haluaa antaa voiman todistamiseen. Jeesus haluaa elää uskovassa ja hänen kauttaan.
Jeesus haluaa varustaa uskovan armolahjoilla jotta uskova olisi tehokas Herran työssä seurakunnan rakentamisessa. Näihin asioihin tarvitaan Pyhän Hengen kastetta.
Pyhän Hengen kaste ei ole sama asia kuin Pyhä Henki joka on jo annettu sinetiksi uudestisyntymisessä.
Oletko siis ottanut vastaan Toisen Puolustajan Opettajaksi?jaikal kirjoitti:
Et olekaan ottanut vastaan Pyhää Henkeä opettajaksi.
Muussa tapauksessahan sinulla olisi todistus tästä tapahtumasta. Voisit kertoa siitä toisille.
Nyt sinulla ei ole mitään kerrottavaa??? Vai?
Samarian uskovat olivat tulleet uskoon. Eivät he automaattisesti saaneet Pyhän Hengen lahjaa.
Siihen tarvitiin apostolien opetusta asiasta ja heidän kätten päällepanemista (Apt 8:14-19).
Sama koski Efeson uskovia. Heitä ei ollut edes kastettu oikealla kasteella. Heidät piti siis kastaa (uudellen).
Paavali oli näin "uudelleenkastajien" päämies. Kasteen otettuaan Efeson miehet saivat Pyhän Hengen. Tämä oli näkyvä ja tuntuva kokemus, eikä se ollut vain pelkkä tunteellinen kokemus.
Pyhän Hengen tulo on suurempi tapahtuma kuin yksikään uskova ymmärtääkään.
Huomaa että Jeesus sanoo Pyhästä Hengestä "kun Hän tulee.... "(Joh 16:13). Onko Hän tullut sinuun vaiko ei?
Ota selvää! Älä jätä asiaa toivon varaan. "Toivon ja tai luulen että olen saanut Pyhän Hengen".
Sinun tulee tietää.etten ole saanut Pyhää Henkeä? Luulitko todella, että tartun syöttiisi, jolla testaat kokemuksiani?
Pikku tempullasi osoitit sen, minkä tiesin jo etukäteen: olet karismaattinen elämysmetsästäjä.
No, ainakin toimit tosi tuhmasti yrittäessäsi harhauttavasti syöttää 'minun suuhuni' sanat:
>>>>"Toivon ja tai luulen että olen saanut Pyhän Hengen"Semper.Fidelis kirjoitti:
etten ole saanut Pyhää Henkeä? Luulitko todella, että tartun syöttiisi, jolla testaat kokemuksiani?
Pikku tempullasi osoitit sen, minkä tiesin jo etukäteen: olet karismaattinen elämysmetsästäjä.
No, ainakin toimit tosi tuhmasti yrittäessäsi harhauttavasti syöttää 'minun suuhuni' sanat:
>>>>"Toivon ja tai luulen että olen saanut Pyhän Hengen"koska pelkään että et ole saanut Toista Puolustajaa Pyhää Henkeä. Omistat vain uskoon tulossa saadun Pyhän Hengen sinetin (Ef 1:13-14). Tämä Pyhän Hengen sinetti kylläkin riittää pelastukseen. Jumala haluaa kuitenkin antaa sinulle enemmän jo tässä ajassa. Hän tahtoo antaa Pyhän Hengen Puolustajaksi, Opettajaksi, johdattajaksi. Kirjoituksistasi saa sen kuvan että et ole täyttynyt Hengellä. Siksi kirjoitan sinulle tästä aiheesta. Voin olla väärässä puuttuvasta henkikasteestasi mutta on aiheellista minun ottaa tämä asia esille sinun omaksi parhaaksesi.
>>>Sinun kannattaisi nyt tyytyä siihen. Et sinä saa minusta helluntailais-karismaattista henki-imuria :)
- tietoa
On hyvä että ihminen ahkeroi pyhittää elämänsä lähimmäistensä rakastamiseen ja hyviin töihin toisten hyväksi, se on oikein. (huom. Internet kirjoittelu ei ole sitä!)
Valitettavasti parhaimmankaan kilvoittelijan pyhyys ei riitä alkuunkaan Jumalalle, ihminen on syntinen ja sellaisena hän pysyy kehonsa osalta. Mieli kyllä muuttuu kun Kristuksen Henki tulee meihin asuvaksi. Koska ihmisen vanhurskaus ei kelpaa Jumalalle, niin Jumala lähetti Poikansa Jeesuksen maailmaan, että me HÄNESSÄ, USKON KAUTTA, tulisimme JUMALAN VANHURSKAUDEKSI.ole tekopyhyyden kannalla?
Se mikä Jumalalle riittää, löytyy vaikkapa roomalaiskirjeen 12. luvun 1-2 jakeesta:
"Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä,
veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi
uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa
mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto,
mikä hyvää ja otollista ja täydellistä."
PS.
Eikö keskustelu hengellisistä asioista sinun mielestäsi voisi olla hyödyksi itselle tai toisille?
- eräs lukija
kirjoituksistasi Jaikalille saa sellaisen käsityksen
kuin vaatisit häneltä täydellisyyttä kaikessa ja
mielestäni tuollainen vaatimus vastata kaikesta
sinulle..eiköhän meistä jokaisesta välillä löydy
jonkunlaista tekopyhyyttäkin,vai voiko joku olla
täysin täydellinen?
Mielestäni hän vain toi esille sen,millaisia olemme!
En tiedä muuta,mutta minun sisimpäni murehtui
jälleen,koska mielestäni tuollainen "mittaileminen"
ja toisen vastuuseen asettaminen julkisesti ei ole
sopivaa kun palstalla on muitakin,kuin vain uskovia.En vaadi täydellisyyttä häneltä enkä keneltäkään, kun en itsekään täydellisyyteen yllä.
Toivon - vai kuulostaako se vaatimukselta - palstan 'opettajalta' vain nöyryyttä Totuuden edessä.
Vaikea minua (!) on kenenkään itsevarman opettajakokelaan harhauttaa mihinkään osatotuuteen.
Sanon sen kiitollisena Jumalalle siitä pitkäaikaisesta armotyöstä, jonka kohteena olen saanut olla.
Mutta lukijoissa on myös sellaisia, jotka saattavat eksyä farisealaiseen ulkokultaisuuteen, kun
sitä heille riittävällä itsevarmuudella ja uskonnollisen totuuden nimissä tarjotaan. Sitä paitsi,
itsevarmalle opettajalle - ja keskustelulle jo sinänsä - on vain hyväksi, että vasta-argumentteja
esitetään. Muutenhan olisi vaara syntyä jopa kultinomaista koulukuntaa "opettajan" ympärille.
Siunausta ja rauhaisaa illan jatkoa!
Pidetään tämä vain keskusteluna, jossa etsitään hengellisiä totuuksia yhteiseksi rakennukseksi.Semper.Fidelis kirjoitti:
En vaadi täydellisyyttä häneltä enkä keneltäkään, kun en itsekään täydellisyyteen yllä.
Toivon - vai kuulostaako se vaatimukselta - palstan 'opettajalta' vain nöyryyttä Totuuden edessä.
Vaikea minua (!) on kenenkään itsevarman opettajakokelaan harhauttaa mihinkään osatotuuteen.
Sanon sen kiitollisena Jumalalle siitä pitkäaikaisesta armotyöstä, jonka kohteena olen saanut olla.
Mutta lukijoissa on myös sellaisia, jotka saattavat eksyä farisealaiseen ulkokultaisuuteen, kun
sitä heille riittävällä itsevarmuudella ja uskonnollisen totuuden nimissä tarjotaan. Sitä paitsi,
itsevarmalle opettajalle - ja keskustelulle jo sinänsä - on vain hyväksi, että vasta-argumentteja
esitetään. Muutenhan olisi vaara syntyä jopa kultinomaista koulukuntaa "opettajan" ympärille.
Siunausta ja rauhaisaa illan jatkoa!
Pidetään tämä vain keskusteluna, jossa etsitään hengellisiä totuuksia yhteiseksi rakennukseksi.on juuri tämä mitä itse toteat
>>>Pidetään tämä vain keskusteluna, jossa etsitään hengellisiä totuuksia yhteiseksi rakennukseksi.- eräs lukija
jaikal kirjoitti:
on juuri tämä mitä itse toteat
>>>Pidetään tämä vain keskusteluna, jossa etsitään hengellisiä totuuksia yhteiseksi rakennukseksi.Luen mielelläni teidän molempien kirjoituksia ja molemmilla teistä
on vilpitön tahto kirjoittaa hengellisiä totuuksia,mutta näin lukijana
olen kiinnittänyt huomion siihen,millätapaa vastataan kirjoitukseen..
hyvä on antaa lisäystä tai huomauttaa,jos jossain kokee sen tarpeelliseksi,
muttakun se menee henkilökohtaisuuteen,toisen arviointiin useitakertoja
ja jää kahden vänkäilyksi tai todistamiseksi siitä,miten on
ja muut kaikkoavat vastailemasta..
en tarkoittanut arvostella kumpaakaan,enkä asettua kummankaan puolelle
toin vain esille senhetkisen ajatuksen lukemani perusteella.
En missään tapauksessa tahtonut lisätä "vettä myllyyn"eikä tarkoitukseni ollut
aiheuttaa enempää ristiriitaa..tai loukata sinuakaan,Semper!
Molemmat tuotte palstalle opetusta Jumalan sanasta ja sen totuudesta
enkä miellä kumpaakaan erikseen opettajaksi,vaan molemmilla teistä on
Jumalan tuntemusta ja annettavaa lukijoille! - tiedoksi
jaikal kirjoitti:
>>>Pidetään tämä vain keskusteluna, jossa etsitään hengellisiä totuuksia yhteiseksi rakennukseksi.On vain yksi Kaste, Kasdte Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Pyhä Henki VUODATETTIIN OPETUSLASTEN PÄÄLLE helluntaina.
Jumala, siis Isä Poika ja Pyhä Henki on Sana (Logos).
Pyhä Henki ei liiku siellä missä ei ole Jumalan sanaa.
Jumala toimii aina sanan kautta.
Jeesus on Totuus, ihmiset omine intuitioineen eivät ole.
Varsin usein näkee puhuttavan ihmisten mielikuvituksissa syntyneistä intuitioista Pyhänä Henkenä, se on irvokasta. - tiadoksi
eräs lukija kirjoitti:
Luen mielelläni teidän molempien kirjoituksia ja molemmilla teistä
on vilpitön tahto kirjoittaa hengellisiä totuuksia,mutta näin lukijana
olen kiinnittänyt huomion siihen,millätapaa vastataan kirjoitukseen..
hyvä on antaa lisäystä tai huomauttaa,jos jossain kokee sen tarpeelliseksi,
muttakun se menee henkilökohtaisuuteen,toisen arviointiin useitakertoja
ja jää kahden vänkäilyksi tai todistamiseksi siitä,miten on
ja muut kaikkoavat vastailemasta..
en tarkoittanut arvostella kumpaakaan,enkä asettua kummankaan puolelle
toin vain esille senhetkisen ajatuksen lukemani perusteella.
En missään tapauksessa tahtonut lisätä "vettä myllyyn"eikä tarkoitukseni ollut
aiheuttaa enempää ristiriitaa..tai loukata sinuakaan,Semper!
Molemmat tuotte palstalle opetusta Jumalan sanasta ja sen totuudesta
enkä miellä kumpaakaan erikseen opettajaksi,vaan molemmilla teistä on
Jumalan tuntemusta ja annettavaa lukijoille!Tärkentä uskovalle on antaa Jumalan puhua, ja pitää oma innokas leipäläpensä kiinni. Mitä Raamattu ei todista, se on ihmisistä.
Nykyään liikkuu paljon harhaoppeja, jotka pyrkivät sivuamaan Jumalan sanaa mahdollisimman läheltä. Vihollisen taktiikka on tuoda valhe mahdollisimman lähelle totuutta, että ihmiset eksyisivät pois Kristuksesta ja alkaisivat luottamaan itseensä, tekemisiinsä, tekemättä jättämisiinsä ja omiin aikaansaannoksiinsa.
Ihminen ei voi pelastua millään muulla tavalla, kun ...
Jumalan armosta
Kristuksen tähden
uskon kautta
Sehän ei tunnetusti ylpeälle käy, että yksin Jumalan armosta pelastuisi, sen tähden ihminen alkaa tyrkyttämään maata olevan kehonsa aikaansaannoksia, (jotka ovat tästä maailmasta) Jumalalle (osa)maksuksi pelastuksesta.
Pelastus on tuotu valmiina taivaasta, sen on Jumala itse tehnyt Pojassaan Kristuksessa, siihen ei ihmisestä tule mitään lisäarvoa.
Jos ihminen ei ota pelastusta vastaan LAHJANA, Jumalan armosta, niin hän jää ilman pelastusta. Jumala ei käy kauppaa ihmisen kanssa perintooikeudella, se on Jeesuksen mittaamattoman kalliin kärsimisen, kuoleman ja kuolleista ylösnousemisen hinta Jeesuksen sovintoveren hinta joka sinusta on maksettu. Sinä saat perinnön lahjaksi, - mutta ostaa sinä et sitä voi. tiedoksi kirjoitti:
On vain yksi Kaste, Kasdte Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Pyhä Henki VUODATETTIIN OPETUSLASTEN PÄÄLLE helluntaina.
Jumala, siis Isä Poika ja Pyhä Henki on Sana (Logos).
Pyhä Henki ei liiku siellä missä ei ole Jumalan sanaa.
Jumala toimii aina sanan kautta.
Jeesus on Totuus, ihmiset omine intuitioineen eivät ole.
Varsin usein näkee puhuttavan ihmisten mielikuvituksissa syntyneistä intuitioista Pyhänä Henkenä, se on irvokasta.Tiedoksi: "On vain yksi Kaste, Kasdte Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Pyhä Henki VUODATETTIIN OPETUSLASTEN PÄÄLLE helluntaina".
--
jaikal: "Mutta... heidän piti odottaa ja sitten ottaa vastaan Pyhä Henki. He tekivät sen JUMALAN KIITOS"!
--
Helluntain jälkeen UT ei opeta Pyhän Hengen odottamista, vaan sen saamista evankeliumin ja kasteen kautta.
Pietari opetti saarnatessaan juutalaisille:
“Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.” (Ap.t. 2:38)
Jos Pietari olisi ollut vapaan suunnan edustaja, sanoma olisi ehkä kuulunut seuraavasti:
”Kääntykää ja ottakaa vastaan Jeesus Kristus, niin syntinne annetaan anteeksi ja saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Kastautukaa sitten merkiksi uskoontulostanne.”
Mutta Pietarin sanoma on toinen: kääntymyksen seuraus on kaste, kasteen vaikutusta taas ovat syntien anteeksianto ja Pyhän Hengen lahja.
Kukaan ei voi olla Kristuksen oma ilman Pyhää Henkeä.
"...jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa" (Room.8:9)
Raamattu ei tunne mitään erillistä ns. henkikastetta (sanaa henkikaste ei mainita UT:ssa)
Johannes kastoi vedellä, Jeesus Pyhällä Hengellä.
"Henkikaste" on 1. Kor. 12:13 on kaikkia kristittyjä yhdistävä kaste:
"Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".- eräs lukija
tiadoksi kirjoitti:
Tärkentä uskovalle on antaa Jumalan puhua, ja pitää oma innokas leipäläpensä kiinni. Mitä Raamattu ei todista, se on ihmisistä.
Nykyään liikkuu paljon harhaoppeja, jotka pyrkivät sivuamaan Jumalan sanaa mahdollisimman läheltä. Vihollisen taktiikka on tuoda valhe mahdollisimman lähelle totuutta, että ihmiset eksyisivät pois Kristuksesta ja alkaisivat luottamaan itseensä, tekemisiinsä, tekemättä jättämisiinsä ja omiin aikaansaannoksiinsa.
Ihminen ei voi pelastua millään muulla tavalla, kun ...
Jumalan armosta
Kristuksen tähden
uskon kautta
Sehän ei tunnetusti ylpeälle käy, että yksin Jumalan armosta pelastuisi, sen tähden ihminen alkaa tyrkyttämään maata olevan kehonsa aikaansaannoksia, (jotka ovat tästä maailmasta) Jumalalle (osa)maksuksi pelastuksesta.
Pelastus on tuotu valmiina taivaasta, sen on Jumala itse tehnyt Pojassaan Kristuksessa, siihen ei ihmisestä tule mitään lisäarvoa.
Jos ihminen ei ota pelastusta vastaan LAHJANA, Jumalan armosta, niin hän jää ilman pelastusta. Jumala ei käy kauppaa ihmisen kanssa perintooikeudella, se on Jeesuksen mittaamattoman kalliin kärsimisen, kuoleman ja kuolleista ylösnousemisen hinta Jeesuksen sovintoveren hinta joka sinusta on maksettu. Sinä saat perinnön lahjaksi, - mutta ostaa sinä et sitä voi.pelastuksesta,jonka olemme kokeneet,eihän hengellinen elämä siihen pääty,
vaan Jumalan armo kasvattaa meitä..ja se,mitä olemme Herrassa oppineet,
sitä jaamme toistemme kanssa.
Jos täällä saarnattisiin vain parannuksesta,niin mitä hyötyä näitä olisi lukea
sellaisten,jotka sen ovat jo kokeneet?
Meinaatko sinä nyt,että Semper ja Jaikal ovat harhaoppia opettamassa???
Erehdyt pahemman kerran!
Juuri Raamatun sanasta he ovat tuoneet opetusta! jaikal kirjoitti:
>>>Pidetään tämä vain keskusteluna, jossa etsitään hengellisiä totuuksia yhteiseksi rakennukseksi.Sinulle Jaikal armolahjat ja Pyhän Hengen osallisuus merkitsevät - niin oletan - kielillä puhumista
johon ilmeisesti mielellään näkisit liittyvän myös ruumiillisia manifestaatioita, kuten joku viittasi.
On parempi katsoa armolahjojen toimintaa kokonaisuutena Raamatun sanan pohjalta kuin vedota
esimerkiksi helluntailiikkeen perinteeseen - tai karismaattisiin kaatumis-, nauru- yms. ilmiöihin.
kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
12:7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
12:8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen
tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
12:9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas
terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
12:10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen
profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä;
toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan
selittää kieliä.
12:11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki,
jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
12:12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä,
mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat
yksi ruumis, niin on Kristuskin;
12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut
yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia
tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
12:30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja?
Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
12:31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista.
Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.
13:1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä,
mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain
helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
13:2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja
minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja
vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää,
mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2317876
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455460- 594842
- 763547
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1533462Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162045Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322041- 311869
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹451748- 391697