Tapiocatärkkelyksestä...

Tietämätön...

mihin kaikkiin leivonnaisiin sun muihin sitä voi käyttää? Ja minkä jauhojen paikalle? Kiisseliin ollen sitä käyttänyt...korvaamaan perunajauhot. Toimii! =) Tätyis vaan päästä leipomaankin joku pv. Lapseni on siis allerginen kaikille kotimaisille viljoille, perunalle ja perunatärkkelykselle ja maissille ja maissitärkk.

Onko kellään hyviä leipomisohjeita jollain ihmejauhoilla?!

4

708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitipöllö

      Eiköhän sitä voi käyttää kaikkeen sellaiseen, mihin tärkkelystä yleensä käytetään. Esim. kääretorttuun ja täytekakkupohjaan sen pitäisi sopia, kunhan määrä on oikea (ei välttämättä sama määrä kuin perunajauho tai vehnäjauho).

      Kananmunattomiin leivonnaisiin se ei sovellu ainakaan ainoana jauhona.

    • allergisten lasten äiti

      Itse käytin tapiocatärkkelystä kaikkeen mihin perunajauhoakin käytetään, eli perunajauhon asemesta. Et maininnut viestissäsi onko lapsellasi muita allergioita, mutta tässä yksi hyvä muffiniohje, meillä oli näitä aina pakkasessa varuilla silloin, kun vilja-allergiaa vielä lapsilla oli, ovat todella hyviä.

      BATAATTIMUFFINIT (maidoton, munaton, luontaisesti gluteeniton)

      1 dl bataattisosetta tai 1 prk lasten hedelmäsosetta (Piltti tms.)
      1 dl margariinisulaa
      1 dl sokeria
      1 dl tattarijauhoja tai riisijauhoja
      1 dl tapiocajauhoja
      1 tl leivinjauhetta

      Sekoita kaikki aineet sähkövatkaimella vatkaten. Annostele muffinivuokiin. Paista 200 asteessa noin 15 minuuttia.

      Jä tässä piparkakkujen ohje, kun joulukin taas lähenee ;)

      PIPARKAKUT

      * 100 g maidotonta margariinia
      * 1/2 dl sokeria
      * 1/2 dl siirappia
      * 3-4 dl hienoja riisijauhoja tai tattarijauhoja
      * 1 tl soodaa

      Kiehauta rasva, siirappi ja sokeri. Sekoita joukkoon jauho-soodaseos. Taikina saa olla pehmeää. Laita jääkaappiin kovettumaan. Kauli jauhoja apuna käyttäen pieni pala kerrallaan. Ota paloja muotilla. Paista 200 C n. 8 min.

      • Alkuperäinen...

        Kiitos ihana noista ohjeista!! Käyvät meillekin...bataatista en ole varma, mutta hedelmäsoseet käyvät. Meillä on vähän vaiheessa nämä allergiatutkimukset ja kokeilut vielä...saattaa olla muitakin allergioita, mutta nuo mainitsemani ovat varmasti. Maito käy, munaa ei kokeiltu. Mustikka ja porkkana ei käy.


      • allergisten lasten äiti
        Alkuperäinen... kirjoitti:

        Kiitos ihana noista ohjeista!! Käyvät meillekin...bataatista en ole varma, mutta hedelmäsoseet käyvät. Meillä on vähän vaiheessa nämä allergiatutkimukset ja kokeilut vielä...saattaa olla muitakin allergioita, mutta nuo mainitsemani ovat varmasti. Maito käy, munaa ei kokeiltu. Mustikka ja porkkana ei käy.

        Ole hyvä vain :)
        Meillä ollaan taas alkupisteessä allergioiden selvittelyssä uuden vauvan myötä. Isommille onneksi jo sopii kaikki ruoka-aineet. Tässä olisi vielä yksi karjalanpiirakoiden ohje, jos niitä jaksat ruveta rypyttämään. Ovat kyllä aika helppoja ja nopsia tehdä loppujen lopuksi. Ohje on alunperin peräisin Allergia ja keliakia, ruoka- ja keittokirja -kirjasta (Paganus & Voutilainen; Tammi)

        KARJALANPIIRAKAT (luontaisesti gluteeniton)

        Kuoritaikina:
        2 dl tattarijauhoja
        2½ dl kiehuvan kuumaa vettä

        Täytteeksi esimerkiksi riisipuuroa.

        Valmista täyte jäähtymään. Sekoita vesi tattarijauhojen joukkoon. Anna taikinan levätä hetkinen. Pyörittele sitten taikinasta palloja, jotka kaulit piirakkapuikulalla tattarijauhoja apuna käyttäen reunoilta ohuemmiksi pyöreiksi levyiksi. Laita täytettä jokaisen levyn keskelle siten, että reunoille jää n. 1½ cm tyhjää. Rypytä reunat keskelle. Paista kuumassa, 250-300 asteisessa uunissa noin 15 minuuttia. Voitele valmiit piirakat vesi-margariini seoksella ja laita voipaperin tai leivinliinan alle pehmenemään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe