Mikä vaatimaton yritysmuoto sopisi minulle, kun olen nyt toisen palveluksessa, ollut koko (pienen?) ikäni. Olisi kuitenkin puuhaa tarjolla jota voisin tehdä jos minulla olisi esim. toimini tms.
Se, mikä minua tässä epäilyttää, on se, että kuulemma, jos alan yrittäjäksi, häviän kaikki edut, joita minulla on ollut yksityisenä työntekijänä toisen palveluksessa. Kuten toimeentuloturva jos nykyisellä työnantajalla menisi niin huonosti, että meikäläinen lomautettaisiin tai pistettäisiin kokonnaanpihalle. Silloinhan olisin liikeenharjoittana. Tottahan sekin on, että "kakkua ei voi syödä ja pitää" eikä eri asioista valita vain parhaita puolia. Todennäköisesti pärjäisin yrittäjänäkin, jos sitten laajentaisin yrittäjätoimintaani. Nyt on vain kysymys siitä, että puuha olisi nimenomaan hyvin pienimuotoista, mutta jota ei voi ottaa vastaan ellei ole jotain yritystä jonka nimissä voisin kirjoittaa rehellisesti laskun. Onko olemassa sellaista "yritysmuotoa" joka täyttäisi tämän laskutusehdon mutta silti voisin työskennellä päätoimisesti nykyiselle työnantajalleni. Tuotto "yksityisyrittäjänä" jäisi alle tuon määrän jonka esim. kirpputorikauppias saa tehdä vuodessa ( olikohan jotain 8000 e / vuosi ) . Pitäisikö esimerkiksi juuri kirpputorikauppiaan kuitenkin lisätä päätoimesta saatavien tulojen päälle, jos niitä on? Harmittaa, kun monta pientä pikku puuhaa jää toteuttamatta kun ei ole toiminimeä tms. Kysymys on kuitenkin puoliksi harrastukseksi tehtävästä "ammatinharjoittamisesta"
Pena
Yksityinen ammatin/liikkeenharjoittaja tms...?
3
297
Vastaukset
- kirjanpitäjä PE
Yrittäjä- ja kaiken sosiaaliturvan ulkopuolella. No joo, onhan se näinkin.
Mutta, perusta toiminimi. Teet tällä niitä "sivutöitä" ja pysyttele nykyisen työnantajan palveluksessa.
Jos näyttää siltä, että työttömyys uhkaa nykytyönantajan palveluksessa, niin pohdi valmiiksi mitä teet.
Jatkatko yrittäjänä, vai pistätkö yrityksen lopetukseen välittömästi ennen työttömäksi joutumista.
Jos päädyt perustamaan yrityksen, pitää sinun pohtia arvonlisäverovelvollisuutta. Jos liikevaihtosi ylittää vuodessa 8.500 euroa, pitää sinun ilmoittautua alv-velvolliseksi. Jos jää tuon alle, niin ei tarvitse.
Vaikka liikevaihtoraja ei täyty, voit silti ilmottautua alv-velvolliseksi. Toki se tuo mukanaan hieman byrokratiaa, mutta myös hieman hyötyjä. (Vähennysoikeus tavaraostoista, usein yritykset tekevät mieluummin kauppaa alv-velvollisen kanssa yms.)
Verotuksellisestihan toiminimi lasketaan henkilökohtaiseen verotukseen mukaan, joten jos tulosi ovat "kohtuulliset" voi verotuskin jonkun verran kiristyä kun siihen päälle vielä lätkäistään tuo yritystulo. Toisaalta sitten taas osakeyhtiö sitoo alkupääoman minimi 2.500,00 ja yritys maksaa veroa 26 %.
Osingoista jonkun verran on verovapaata, mutta jos normi ansiotulot eivät päätä huimaavia ole, niin
lopullinen ero pysyttelee sangen pienenä.
Byrokratia on likipitäen sama, vaikka useimmat väittävät osakeyhtiön tuovan sitä ja tätä enemmän mukanaan.
Kannattaa pohtia asiaa - Ammatinharjoittaja /yrittäjä
Kannattaa tutustua seuraavaan kotisivuihin http://www.eezy.fi tämä palvelu antaa mahdollisuuden tehdä töitä "yritteliäästi". Kokemusta ei ole mutta kannattaa kokeilla.
Itse olen pienyrittäjä ja hoidan alv tilityksen itse, koska tilitoimistot ottavat omansa jos annat niiden laskea ALV:n. Kerään kuitit tilikaudelta ja annan tilinpäätöksen tehdä sitten ammattilaisella (esim: tilitoimisto)
Jos perustat toiminimen kannattaa rekisteröityä ALV alaiseksi.
Jos tulee ennakkoveroa niin käyt verotoimistossa ja pyydät perumaan ennakon koska toiminta on niin alussa ettei tiedä vielä tulosta, verottaja suostuu kyllä.- opiopiih
"Itse olen pienyrittäjä ja hoidan alv tilityksen itse, koska tilitoimistot ottavat omansa jos annat niiden laskea ALV:n"
Itse en ainakaan maksa mistään alvin laskennasta erikseen, samalla ne alvi tiedot tulee kun kirjanpidon tekevät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä2258934Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.426782Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1694759- 1263051
- 1021848
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la2661824Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny81558Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202191297Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll751291- 821254