Luottotiedot: nykyajan rikosrekisteri

Kami Katse

Pienikin maksuhäiriömerkintä voi suista ihmisen raiteiltaan. Odotas, kun saat niitä useita kerralla, kun joudut työttömäksi. Tai vaikkapa sairastut kulutusluottoinesi.

Muista, että maksuhäiriömerkintäisenä et saa esimerkiksi:
- Asuntoa
- Opintolainaa eli Opintotukea
- Matkapuhelinliittymää
- Internet-liittymää
- Kotivakuutusta tai muitakaan vakuutuksia
- Töitä

Mutta jos sinulla on rikosrekisteri täynnä merkintöjä, olet esimerkiksi ehdollisessa vankeudessa oleva talousrikollinen, tai tykkään muuten vain murjoa vastaantulevia ihmisiä kadulla, näpistellä asioita tai rosvota eläkeläisiä. Saat:

- Asunnon
- Opintolainan ja opintotukea
- Matkapuhelinliittymän
- Internet-liittymän
- Kotivakuutuksen ja muut vakuutukset
- Töitä

Sinua vielä autetaan näiden asioiden hankinnassa, koska olet pudonnut yhteiskunnan ulkopuolelle. Kukaan ei edes tiedä, että olet rikollinen. Miksi tietäisikään - Sinullahan on kaikki kunnossa!

Mutta maksuhäiriömerkintäisenä et saa apua mistään. Kaupunkikaan ei tarjoa sinulle asuntoa, eikä sinua edes haluta minkään kaupungin asukkaaksi. Vaikka saisitkin jostain asunnon, et saa siihen kotivakuutusta, mikä yleensä on merkitty vuokralaiselle yhdeksi ehdoksi vuokrasopimusta. Jos saat kummatkin, et saa ilman merkittävää panttisummaa, mikä yleensä maksuvaikeuksissa olevalta ihmiseltä puuttuu, internet-yhteyttä tilattua itsellesi. Saati sitten normaalia matkapuhelinliittymää (varauksella, prepaid –liittymän kyllä saat).

Työnhaussa esille tullut maksuhäiriömerkintä aiheuttaa sen, ettei sinua rekrytoida, sillä sellaista työpaikkaa, missä ei olla työnantajan omasta mielestä taloudellisessa vastuussa esimerkiksi työnantajan työvälineistä, ei yksinkertaisesti ole.

Ei tässä vielä kaikki. Jos olet onnistunut hankkimaan itsellesi maksuhäiriömerkintöjen lisäksi ulosottovankeuden esimerkiksi kulutusluotoilla, olet vanki pitkän aikaa. Velkajärjestelyä ei sinulle suoda sen vuoksi, että olet ottanut kulutusluottoja. Maksusopimuksia ei tehdä. Voit päästä johonkin töihin joksikin aikaa, mutta ulosottomiehen lähettäessä maksulaput työnantajallesi, olet x-työntekijä. UO-miehen kanssa voi yrittää sopia maksujärjestelyistä, mutta kuten sen eräs PK-seudun uo-mies minulle kertoi: maksusopimuksia on n. kahdella tuhannesta, sillä kukaan ei noudata niitä. Minkäänlaista tahtoa tehdä niitä ei siis siltä taholta löydy. Ei mikään ihme, koska kyseessä ovat ”ne” yhteiskunnan saastat, kieroilijat.

Kysymys herää: mitä järkeä tässä tilanteessa elävällä ihmisellä on ylipäätään tehdä mitään? Miten näin pienillä asioilla, ilman rikoksia, voi joutua sellaiseen asemaan, että tipahtaa käytännössä yhteiskunnan ulkopuolelle? Minkä vuoksi tähän tilanteeseen joutunut yksilö ei tekisi jotain rikollista, sillä lasku siitä tipahtaa muiden laskujen jatkoksi, eikä niistä pääse kuitenkaan ikinä eroon?

VAI pidetäänkö rekistereitä juuri tästä syystä yllä: rekisteriin joutunut yksilö todennäköisesti tekee jotain, koska hän ei enää välitä?

Mitä väliä millään on, kauhein asia mitä voisi tapahtua, olisi vankila eli ilmainen ylläpito velkavankeuden ajaksi? Miksi hankkisi oman auton sen sijasta, että käyttäisi luvatta jonkun toisen, oma auto viedään kuitenkin samalla tavalla pois jos sellaisen jostain onnistuu hankkimaan?

Minkä vuoksi vastuuta ei sälytetä luotonantajille? On olemassa termi ”kevytmielinen velkaantuminen”; miksi laissa ei olla määritelty kevytmielistä velanantoa? Minkä vuoksi velat eivät vanhene viidessä vuodessa täysin maksukyvyttömillä ihmisillä – samoin maksuhäiriöt? Eikö ole yhteiskunnan etu, että nämä ihmiset ovat, täysin rehellisinä eli EI rikollisina, töissä ja maksamassa veroa?

Ei kukaan hanki itselleen esimerkiksi kulutusluottovelkoja ja ole tahallaan viittä vuotta tekemättä asialle mitään, velkojen vanhentumista odotellakseen. Ja jos tekee näin, on hän rikollisin mielin liikenteessä.

Minkä vuoksi velkaVANKEUTEEN ei tuomita rikollisia, minkä vuoksi rehellisten ihmisten, joita ei ole tuomittu rikoksista, täytyy rankaista nykyajan rikosrekisteristä saatavien tietojen perusteella?
Velkojen vanhenemiseen ja velkajärjestelyä varten tulisi säätää uusia lakeja. Velkavankeudessa eläville ihmisille täytyy antaa toivoa. Luottotiedot eivät voi toimia nykyajan rikosrekisterinä, rikosrekisteri on sitä varten. Luotonantajien tulee harkita tarkkaan luoton takaisinmaksukykyä ennen luotonantoa TAI ainakin varmistaa, että velan voi hankkia ainoastaan rikollisilla tavoilla (vääristelemällä tulojaan tai velkojaan yms.).

Minä olen ollut tyhmä. Otin nuorempana velkaa toisensa perään ja menetin työpaikkani. Viisi kymmentä
tuhatta euroa jäi maksamatta, eikä minulla kohtuu hyvien tulojenkaan jälkeen ole varaa maksaa edes korkoja näistä. Tänä päivänä summa onkin kasvanut jo sataan tuhanteen. Olen velka- ja maksuhäiriövankilassa pidempään kuin murhaaja. Maksuhäiriömerkinnät päivittyvät säännöllisesti varattomuusmerkinnöillä. Minä en saa enää mitään mitä normaali ihminen yhteiskunnalta saa tai voi saada, en edes asuntoa. Vapaudun VELKAvankilasta vuonna 2018, jos kaikki menee hyvin, jos ”olen istunut kiltisti”.

Olen onnistunut luovimaan kovalla voimalla tässä elämässä, enkä ole antanut periksi, vaikka muutamaan otteeseen meinasinkin käydä ojan pohjalla. Ystäväni ovat tukeneet minua täysillä, kiitos heille siitä. Tällä hetkellä maksan kaikki laskuni ja UO:n ajallaan. Olen yksi tuhannesta. Oli hyvin lähellä, että minusta olisi tullut rikollinen. Vieläkin voi tulla, jos nykyinen työpaikka lähtee alta – asuntoa ei ole, mitään ei ole.

Sinä voit vaikuttaa asiaan.

65

4861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lurppakopeekka

      Käytännössä olet sumplinut itsellesi 50000 euroa jonkun toisen rahaa. Kyllä siinä jonkinlainen odotusaika pitää olla ennen kuin paperit tällaisesta puhdistuvat. Eivätkä kusetetut lainanantajat saa rahojaan edes sen 15 vuoden jälkeen. Vai haluaisitko jo päästä tekemään toista puhallusta?

    • M26+

      Todella hyvin kirjoitettu teksti, joka toivottavasti herättää ajatuksia myös niille, joille uhkaa käydä samalla tavalla. Ei todennäköisesti naurata siinä vaiheessa, ja jälkikäteen on helppo voivotella. Ja sitähän meistä lähes kaikki jossain vaiheessa elämää teemme. Itsekin olen vähän nuorempana hävittänyt toista- tai kolmattakymmentä tonnia rahaa "jonnekin", mutta ne onneksi olivat itse tienattuja, koska velkaan olen aina suhtautunut kielteisesti. Sekin kuitenkin harmittaa jälkikäteen aivan helvetisti, vaikka asia ei suoraan verrannollinen tähän olekaan kun seuraamuksilta vältyttiinkin. Tyhmää toimintaa kuitenkin.

      Jaksamista matkalle kohti velattomuutta. Vielä on matkaa jäljellä, mutta jossain vaiheessa se on ohi ja helpottaa.

    • Älä viitsi valehdella

      Minulla oli maksuhäiriömerkintä ja sain töitä asuntolainen.

      • että ole pöllö

        pidä maksuhäiriös, et saa esim. sähköä vuokra-asuntoosi ellet maksa ns. takuu maksua tai sähköntoimitusvakuutta!

        että se kannattaa olla maksuhäiriöinen nykyaikaan! maksat pirusti ns. etumaksuja kaikista asioistasi, sillä luottotietojen tarkistus on kaikilla asioiden omistajilla mihin oletkin menossa!


      • sanompahan vain
        että ole pöllö kirjoitti:

        pidä maksuhäiriös, et saa esim. sähköä vuokra-asuntoosi ellet maksa ns. takuu maksua tai sähköntoimitusvakuutta!

        että se kannattaa olla maksuhäiriöinen nykyaikaan! maksat pirusti ns. etumaksuja kaikista asioistasi, sillä luottotietojen tarkistus on kaikilla asioiden omistajilla mihin oletkin menossa!

        ***vetti mitä itkemistä.

        "pidä maksuhäiriös, et saa esim. sähköä vuokra-asuntoosi ellet maksa ns. takuu maksua tai sähköntoimitusvakuutta!"

        No eikö tuosta selviä sillä, että maksaa tuon takuumaksun? Ja sehän on vaan takuumaksu, ei mikään ylimääräinen maksu. Saat sen rahan sitten takaisin joskus.

        "että se kannattaa olla maksuhäiriöinen nykyaikaan! maksat pirusti ns. etumaksuja kaikista asioistasi, sillä luottotietojen tarkistus on kaikilla asioiden omistajilla mihin oletkin menossa! "

        No kannattaisiko asiaa miettiä ENNEN kuin ottaa julmetusti velkaa, jota ei kykene hoitamaan? Mitä vitun banaanipupuja suomen kansa nykyään on? OIkeasti suomalaiset on näköjäään opetettu kuvittelemaan, että valtio hoitaa kaiken. Tai aina joku muu tulee jelppaamaan, vaikka mitä tekee. Ei juma.

        Asunto on ainoa asia elämässä, joka on niin iso ja tärkeä, että siihen voi perustellusti joutua ottamaan lainaa. Kaiken muun voi säästää etukäteen, tai olla hankkimatta. Ja asunnonkin voi vuokrata, joten se asuntolainakin on täysin vapaaehtoinen riski. Jos se riski realistoituu, ottakaa vaan seuraamukset vastaan, niin kuin ne kuuluukin ottaa! Minunko täällä piutäisi kaikki maksaa?


      • Pökkelökääpä

        sait lainaa. Voisin hakea samasta paikasta ja maksella vaikka kulun kulun kulun kulun korkojen korkoja?


      • Pökkelökääpä
        sanompahan vain kirjoitti:

        ***vetti mitä itkemistä.

        "pidä maksuhäiriös, et saa esim. sähköä vuokra-asuntoosi ellet maksa ns. takuu maksua tai sähköntoimitusvakuutta!"

        No eikö tuosta selviä sillä, että maksaa tuon takuumaksun? Ja sehän on vaan takuumaksu, ei mikään ylimääräinen maksu. Saat sen rahan sitten takaisin joskus.

        "että se kannattaa olla maksuhäiriöinen nykyaikaan! maksat pirusti ns. etumaksuja kaikista asioistasi, sillä luottotietojen tarkistus on kaikilla asioiden omistajilla mihin oletkin menossa! "

        No kannattaisiko asiaa miettiä ENNEN kuin ottaa julmetusti velkaa, jota ei kykene hoitamaan? Mitä vitun banaanipupuja suomen kansa nykyään on? OIkeasti suomalaiset on näköjäään opetettu kuvittelemaan, että valtio hoitaa kaiken. Tai aina joku muu tulee jelppaamaan, vaikka mitä tekee. Ei juma.

        Asunto on ainoa asia elämässä, joka on niin iso ja tärkeä, että siihen voi perustellusti joutua ottamaan lainaa. Kaiken muun voi säästää etukäteen, tai olla hankkimatta. Ja asunnonkin voi vuokrata, joten se asuntolainakin on täysin vapaaehtoinen riski. Jos se riski realistoituu, ottakaa vaan seuraamukset vastaan, niin kuin ne kuuluukin ottaa! Minunko täällä piutäisi kaikki maksaa?

        oot ite. Se joka muita haukkuu on ite...lällällää. Entäs jos osti sen asunnon 90-luvun vaihteessa. Onko koron nousu kenen vastuulla. Taitaa olla perintätoimistoilla. Otappa selvää asioista (voi juma), ennen kun kritisoit lajitovereitasi, tai kerrot mikä on hyväksyttävää. Onks perunat myrkkyä jos ne on vihreitä ja saaneet valoa?


      • sanompahan vain
        Pökkelökääpä kirjoitti:

        oot ite. Se joka muita haukkuu on ite...lällällää. Entäs jos osti sen asunnon 90-luvun vaihteessa. Onko koron nousu kenen vastuulla. Taitaa olla perintätoimistoilla. Otappa selvää asioista (voi juma), ennen kun kritisoit lajitovereitasi, tai kerrot mikä on hyväksyttävää. Onks perunat myrkkyä jos ne on vihreitä ja saaneet valoa?

        "Entäs jos osti sen asunnon 90-luvun vaihteessa. Onko koron nousu kenen vastuulla."

        No kenen vastuulla se asuntolaina ja sen riskit sitten ovat, jos ei lainan ottajalla? Laina on aina riski, joka pitää (tai pitäisi) kantaa itse, koska myös mahdolliset voitot jäävät vain ja ainoastaan lainanottajalle (esim. asunnon arvonnousu). Laina pitää mitoittaa niin, että pystyy sen maksamaan. Ja siinä mitoituksessa on huomioitavat riskit ml. raju koronnousu.


      • Pökkelökääpä
        sanompahan vain kirjoitti:

        "Entäs jos osti sen asunnon 90-luvun vaihteessa. Onko koron nousu kenen vastuulla."

        No kenen vastuulla se asuntolaina ja sen riskit sitten ovat, jos ei lainan ottajalla? Laina on aina riski, joka pitää (tai pitäisi) kantaa itse, koska myös mahdolliset voitot jäävät vain ja ainoastaan lainanottajalle (esim. asunnon arvonnousu). Laina pitää mitoittaa niin, että pystyy sen maksamaan. Ja siinä mitoituksessa on huomioitavat riskit ml. raju koronnousu.

        Kun korot nousee yhtäkkiä seitsemästä seitsemääntoista pankin johtajien petkutuksista...Sundqvist, Wegelius...niin eikös se nyt edes vähän väärin ole. Meidän talon arvo ei ole noussut. Hinta tuplaantui kahdessa vuodessa, niinkuin tosi monien muittenkin. Monet menetti kämpät. Mä en, koska en voinut jättää takaajille. Muut laskut jäi maksamatta, joten perintäfirmat astuivat raadolle. Remontti piti tehdä vanhaan taloon, mutta jäipä tekemättä. Ei ole vieläkään pystynyt moiseen. Siihen pystyin jotenkin, että muut ei joutunut maksamaan mun velkoja. Ymmärrän hiton hyvin niitäkin tyyppejä, jotka ei siihen pystyneet. Otappa selvää asioista, ennen arvostelua. Se tuntuu pahalta kun tietämättömät pistää nykyisten köyhien syyksi korkealla tasolla pelatun monopolipelin hölmöilyt. Älä suotta tähän enää vastaa. Noita mielipiteitä on ihan tarpeeksi luettu. Tuu vaikka sanomaan päin naamaa jos uskallat. Voin motata vahingossa turpaan :)


      • sanompahan vain
        Pökkelökääpä kirjoitti:

        Kun korot nousee yhtäkkiä seitsemästä seitsemääntoista pankin johtajien petkutuksista...Sundqvist, Wegelius...niin eikös se nyt edes vähän väärin ole. Meidän talon arvo ei ole noussut. Hinta tuplaantui kahdessa vuodessa, niinkuin tosi monien muittenkin. Monet menetti kämpät. Mä en, koska en voinut jättää takaajille. Muut laskut jäi maksamatta, joten perintäfirmat astuivat raadolle. Remontti piti tehdä vanhaan taloon, mutta jäipä tekemättä. Ei ole vieläkään pystynyt moiseen. Siihen pystyin jotenkin, että muut ei joutunut maksamaan mun velkoja. Ymmärrän hiton hyvin niitäkin tyyppejä, jotka ei siihen pystyneet. Otappa selvää asioista, ennen arvostelua. Se tuntuu pahalta kun tietämättömät pistää nykyisten köyhien syyksi korkealla tasolla pelatun monopolipelin hölmöilyt. Älä suotta tähän enää vastaa. Noita mielipiteitä on ihan tarpeeksi luettu. Tuu vaikka sanomaan päin naamaa jos uskallat. Voin motata vahingossa turpaan :)

        No sano nyt, että kenen sun velat sitten olisi pitänyt oikein maksaa? Valtion? Minun? Miksi sitten esim. minä en saa mitään sinun talosi arvonnoususta, kun homma toimii hyvin?

        Ikäväähän se on, kun homma karkaa vaikeaksi, mutta silti se laina kerta kaikkiaan vain on OMA RISKI! Jos riski realistoituu, se vain sitten käy niin. Kun voitot kerran jää omiin käsiin, niin kyllä ne riskitkin ptää kantaa!


      • sanompahan vain
        Pökkelökääpä kirjoitti:

        Kun korot nousee yhtäkkiä seitsemästä seitsemääntoista pankin johtajien petkutuksista...Sundqvist, Wegelius...niin eikös se nyt edes vähän väärin ole. Meidän talon arvo ei ole noussut. Hinta tuplaantui kahdessa vuodessa, niinkuin tosi monien muittenkin. Monet menetti kämpät. Mä en, koska en voinut jättää takaajille. Muut laskut jäi maksamatta, joten perintäfirmat astuivat raadolle. Remontti piti tehdä vanhaan taloon, mutta jäipä tekemättä. Ei ole vieläkään pystynyt moiseen. Siihen pystyin jotenkin, että muut ei joutunut maksamaan mun velkoja. Ymmärrän hiton hyvin niitäkin tyyppejä, jotka ei siihen pystyneet. Otappa selvää asioista, ennen arvostelua. Se tuntuu pahalta kun tietämättömät pistää nykyisten köyhien syyksi korkealla tasolla pelatun monopolipelin hölmöilyt. Älä suotta tähän enää vastaa. Noita mielipiteitä on ihan tarpeeksi luettu. Tuu vaikka sanomaan päin naamaa jos uskallat. Voin motata vahingossa turpaan :)

        "Tuu vaikka sanomaan päin naamaa jos uskallat. Voin motata vahingossa turpaan :) "

        ohhoh, jäikin tuo huomaamatta.

        Niin kerro mulle sun osoite. Anna vaikka sähköpostiosoite ensin. Tulen sanomaan päin naamaa, Katotaan kuka vetää sitten turpaan ja ketä, jos aloitat. Minulla ei ole mitään tarvetta aloittaa, mutta jos sinä aloitat, niin tiedä että multa ei armoa tule hyökkääjiä vastaan. Se on joko voitto tai teho-osastpkeikka sinulle. Uksallatko?


      • Pökkelökääpä
        sanompahan vain kirjoitti:

        "Tuu vaikka sanomaan päin naamaa jos uskallat. Voin motata vahingossa turpaan :) "

        ohhoh, jäikin tuo huomaamatta.

        Niin kerro mulle sun osoite. Anna vaikka sähköpostiosoite ensin. Tulen sanomaan päin naamaa, Katotaan kuka vetää sitten turpaan ja ketä, jos aloitat. Minulla ei ole mitään tarvetta aloittaa, mutta jos sinä aloitat, niin tiedä että multa ei armoa tule hyökkääjiä vastaan. Se on joko voitto tai teho-osastpkeikka sinulle. Uksallatko?

        koska vaikutat agressiiviselta. Otti vaan päähän ja se oli vitsi vitsi tai heitto. Olen sitä paitsi aika laiha nais-ihminen. Ex hakkas niin paljon, että en taida enää haluta turpaani. Parempi olis ehkä turpa kiinni.


      • sanompahan vain
        Pökkelökääpä kirjoitti:

        koska vaikutat agressiiviselta. Otti vaan päähän ja se oli vitsi vitsi tai heitto. Olen sitä paitsi aika laiha nais-ihminen. Ex hakkas niin paljon, että en taida enää haluta turpaani. Parempi olis ehkä turpa kiinni.

        Hyvä niin! Viestissäni kerroin kaiken oleelisen: Myönnän, olen erittäin agressiivinen hyökkääjiä vastaan. Jos joku alkaa uhoamaan, uhkailemaan, tai suorastaan hyökkäämään, periaate on se, että oppikoon kerralla, ettei sitten jatka samaa rataa jotain heikompaa kohtaan. Itse en ole koskaan hyökänny, paitsi ala-asteella pieneen painiin erästä huutelijaa vastaan :)


      • Pökkelökääpä
        sanompahan vain kirjoitti:

        Hyvä niin! Viestissäni kerroin kaiken oleelisen: Myönnän, olen erittäin agressiivinen hyökkääjiä vastaan. Jos joku alkaa uhoamaan, uhkailemaan, tai suorastaan hyökkäämään, periaate on se, että oppikoon kerralla, ettei sitten jatka samaa rataa jotain heikompaa kohtaan. Itse en ole koskaan hyökänny, paitsi ala-asteella pieneen painiin erästä huutelijaa vastaan :)

        Jotkut on sanoilla ja samaistamassa kaikkia ihmisiä. On sekin sanoilla hyökkäämistä. Mä olen lähinnä puolustaja. Okei...ei oteta kukaan velkaa, koska se on riski. Voi tulla vaikka kauhea sairaus itelle tai vaikka lapsille. Jos kukaan ei ota velkaa, niin mitä yhteiskunnalle tapahtuu. Kyllä meilläkin tehtävämme täällä on kun ei tajuttu riskejä. Ei täällä kauheesti ole niitä jotka pystyy käteisellä ostamaan ja ne joilla louvvoo on, niin olisivat tyytyväisiä ja antais köyhien itkeä ja parkua täällä. Ei oikein muualla voi. Meitä tarvitaan yhteiskunnassa paljonkin. Veroakin tulee maksettua enemmän, kun joutuu tekemään paria duunia. Kasvattaa uusia veronmaksajia jne. Ei kaikki jätä sulle velkoja maksettavaksi. Kansanedustajien lahjus sotkuihin voi vielä mennä paljonkin. Mun velkoja ei ole kenenkään muun tarvinnu maksaa. Ite olen kyllä parit takaukset maksamaan. Älähän ota uhkailuna kaikkea mitä kuulet. Sekin voi tulla kalliiksi ja häkki heilahtaa. Vankila on myös riski raha-asioille ymmärtääkseni. Ompa jaloa sinulta olla erittäin agressiivinen sillä perusteella, ettei hyökkääjä vaan tee samaa heikommilleen...vetäisit sitten noin vaan turpaan kun joku onneton itseäs heikompi hyökkää ja tolla perusteella. Onneksi en ole tekemisissä kanssasi. Ei ollenkaan miehekästä...oletan että olet mies. Asia poikkesi vähän muille raiteille, mutta vihaan väkivaltaa ja agressiivisuutta niin ihmisiä, kuin eläimiäkin kohtaan.


    • Kokemusta on...

      Pakko on hieman kritisoida noita,"ei saa" tietojasi.
      Vuokra-asunnon saa (maksuhäiriö merkintäinenkin) esim Kaupungin vuokra-asunnon.
      Opintolainaakin saa,tosin riippuu pankeista,toiset myöntää,toiset ei.
      Matkapuhelin- ja netitiliittymän saa,jos maksaa vakuusmaksun.
      Kotivakuutuksenkin saa mutta,kaikki vakuutusyhtiöt eivät sitä anna.Aina kuitenkin löytyy joku joka antaa,koska sen katsotaan olevan niin tärkeän jokaikiselle.
      Varmasti on työpaikkoja jotka "tuijottavat" tähänkin asiaan,suurin osa lienee niitä jotka eivät moisia asioita kysele.Riippuu siis työn laadusta.
      Mitkään esittämäsi asiat eivät siis ole faktoja,toki maksuhäiriömerkintä vaikeuttaa asioita jonkin verran.Itse olen oppinut ettei mitään tarvitse hankkia velalla ja näin aion pärjätä vastaisuudessakin.Oma maksuhäiriömerkintäni poistuu Helmikuun lopulla 2010.Kokemusta siis on.

      • Konnista kauhein

        Kerronpa tässä itsestäni.
        Minun velkakierteeni alkoi yli 10 vuotta sitten.
        Ensimmäinen"pudotus" oli yritystoiminnan karille ajo.Koska olin elinkeinonharjoittaja,omilla nimilläni,meni kaikki.Akka ja kakarat otti ja lähti myös.
        Mietin ensinnä:"alanko ryyppäämään ja tekemään pimeitä keikkoja",mutta otin toisen tarjotun vaihtoehdon:opiskelun.
        Koska opiskeluni tapahtui oppisopimuksella otettiin tuloistani 1/3 osa.Ruoka-ja laskurahaa jäi kuukaudessa 1400mk eli noin 230 euroa.Sillä kituutin.Talvipakkasella ei ollut aina rahaa bussimatkaan,töihin,joten kävelin 13km suunta.Olin tosi rautasessa kunnossa.45 vuotias teräsmies.

        Pääsin tietenkin velkajärjestelyihin ja maksoin velkaani pois,vaikka se oli alkanut kertyä korkoa ja muita maksuja.Alkuperäinen summa tuplaantui.
        Tein välillä kahta työtä.Yötyötä ja päivätyötä.11-15 vuorokaudessa työtä. Kuus tuntia unta.
        Vuonna 2003 velkajärjestelyt pitivät sitten olla ohi,mutta en ollut muuttanut muuttuneita palkkatietojani tuloistani velkajärjestelyyn ja niin sain 10000 euron lisälaskun.
        Jatkoin työntekoa hullun lailla 2-3 vuotta.
        Ajattelin sitten lopulta:"nyt se on ohi,sopivasti 50 vuotis syntymäpäivilleni.
        Palkka alkoi juosta puhtaana,ilman ulos-ottoon meneviä lyhennyksiä.

        Sitten tuli yksipuolinen oikeuden päätös velasta,jonka kaiken keskellä olin unohtanut,vaivainen tonni.
        Sen poismaksu keskti 2 kuukautta.Mutta siitä tuli maksuhäiriömerkintä joka päättyy 2011.
        Siis olen maksanut velkani jo aikoja sitten,mutta "olen niin paha tyyppi että minut pidetään kunniallisen kansalaisen rekisteristä poissa,"vielä kaksi vuotta."
        Se tässä on vitutuksen aihe.
        Olisi oikeus ja kohtuus antaa jo "rikollisuuteni" anteeksi ja poistaa tuo merkintä.
        Mutta ei.Olemmehan edelleen "kekkossuomessa."


      • olli43
        Konnista kauhein kirjoitti:

        Kerronpa tässä itsestäni.
        Minun velkakierteeni alkoi yli 10 vuotta sitten.
        Ensimmäinen"pudotus" oli yritystoiminnan karille ajo.Koska olin elinkeinonharjoittaja,omilla nimilläni,meni kaikki.Akka ja kakarat otti ja lähti myös.
        Mietin ensinnä:"alanko ryyppäämään ja tekemään pimeitä keikkoja",mutta otin toisen tarjotun vaihtoehdon:opiskelun.
        Koska opiskeluni tapahtui oppisopimuksella otettiin tuloistani 1/3 osa.Ruoka-ja laskurahaa jäi kuukaudessa 1400mk eli noin 230 euroa.Sillä kituutin.Talvipakkasella ei ollut aina rahaa bussimatkaan,töihin,joten kävelin 13km suunta.Olin tosi rautasessa kunnossa.45 vuotias teräsmies.

        Pääsin tietenkin velkajärjestelyihin ja maksoin velkaani pois,vaikka se oli alkanut kertyä korkoa ja muita maksuja.Alkuperäinen summa tuplaantui.
        Tein välillä kahta työtä.Yötyötä ja päivätyötä.11-15 vuorokaudessa työtä. Kuus tuntia unta.
        Vuonna 2003 velkajärjestelyt pitivät sitten olla ohi,mutta en ollut muuttanut muuttuneita palkkatietojani tuloistani velkajärjestelyyn ja niin sain 10000 euron lisälaskun.
        Jatkoin työntekoa hullun lailla 2-3 vuotta.
        Ajattelin sitten lopulta:"nyt se on ohi,sopivasti 50 vuotis syntymäpäivilleni.
        Palkka alkoi juosta puhtaana,ilman ulos-ottoon meneviä lyhennyksiä.

        Sitten tuli yksipuolinen oikeuden päätös velasta,jonka kaiken keskellä olin unohtanut,vaivainen tonni.
        Sen poismaksu keskti 2 kuukautta.Mutta siitä tuli maksuhäiriömerkintä joka päättyy 2011.
        Siis olen maksanut velkani jo aikoja sitten,mutta "olen niin paha tyyppi että minut pidetään kunniallisen kansalaisen rekisteristä poissa,"vielä kaksi vuotta."
        Se tässä on vitutuksen aihe.
        Olisi oikeus ja kohtuus antaa jo "rikollisuuteni" anteeksi ja poistaa tuo merkintä.
        Mutta ei.Olemmehan edelleen "kekkossuomessa."

        muutama kymmenen tuhatta j amerkintä papereissa jotta varaton.Ei mitään takuita kunnan asuntoon eikä mitään takuita sähkösopimukseenkaan ja on kotiakuutus ja koiralle oma vakuutus otettuna.Riippuu henkilön historiasta ei pelkästä luottokelpoisuudesta mitä saa.Tietenkin koska olen eläkkeellä vaikutti se varmaan noihin eli vakio tulot kuitenkin vaikka pienet.


      • iiiioooopppp
        Konnista kauhein kirjoitti:

        Kerronpa tässä itsestäni.
        Minun velkakierteeni alkoi yli 10 vuotta sitten.
        Ensimmäinen"pudotus" oli yritystoiminnan karille ajo.Koska olin elinkeinonharjoittaja,omilla nimilläni,meni kaikki.Akka ja kakarat otti ja lähti myös.
        Mietin ensinnä:"alanko ryyppäämään ja tekemään pimeitä keikkoja",mutta otin toisen tarjotun vaihtoehdon:opiskelun.
        Koska opiskeluni tapahtui oppisopimuksella otettiin tuloistani 1/3 osa.Ruoka-ja laskurahaa jäi kuukaudessa 1400mk eli noin 230 euroa.Sillä kituutin.Talvipakkasella ei ollut aina rahaa bussimatkaan,töihin,joten kävelin 13km suunta.Olin tosi rautasessa kunnossa.45 vuotias teräsmies.

        Pääsin tietenkin velkajärjestelyihin ja maksoin velkaani pois,vaikka se oli alkanut kertyä korkoa ja muita maksuja.Alkuperäinen summa tuplaantui.
        Tein välillä kahta työtä.Yötyötä ja päivätyötä.11-15 vuorokaudessa työtä. Kuus tuntia unta.
        Vuonna 2003 velkajärjestelyt pitivät sitten olla ohi,mutta en ollut muuttanut muuttuneita palkkatietojani tuloistani velkajärjestelyyn ja niin sain 10000 euron lisälaskun.
        Jatkoin työntekoa hullun lailla 2-3 vuotta.
        Ajattelin sitten lopulta:"nyt se on ohi,sopivasti 50 vuotis syntymäpäivilleni.
        Palkka alkoi juosta puhtaana,ilman ulos-ottoon meneviä lyhennyksiä.

        Sitten tuli yksipuolinen oikeuden päätös velasta,jonka kaiken keskellä olin unohtanut,vaivainen tonni.
        Sen poismaksu keskti 2 kuukautta.Mutta siitä tuli maksuhäiriömerkintä joka päättyy 2011.
        Siis olen maksanut velkani jo aikoja sitten,mutta "olen niin paha tyyppi että minut pidetään kunniallisen kansalaisen rekisteristä poissa,"vielä kaksi vuotta."
        Se tässä on vitutuksen aihe.
        Olisi oikeus ja kohtuus antaa jo "rikollisuuteni" anteeksi ja poistaa tuo merkintä.
        Mutta ei.Olemmehan edelleen "kekkossuomessa."

        Juu, että ihan yks kaks yllätyksenä tuli yksipuolinen tuomio... Ihan ilman mitään haastetta ja mahdollisuutta ottaa asiaan kantaa. Ja onhan se ihan ymmärrettävää, ettei velka muistu mitenkään mieleen vaikka velasta tulisi monta eri muistutusta, ilmoitus irtisanomisesta, perintätoimiston kirjeet ja lopulta haastemiehen visiitti prosyyreineen... Toi alku sun kertomuksesta olisi voinut jopa herättää myötätuntoa ja ymmärrystä, mutta kyllä toi viimeinen töpppäys kertoi jätkästä kaiken. Lienee yrittäjänäkin päässyt asioita unohtumaan, eikä sitten millään ole mieleen palautuneet, kun asioista aikanan muistutettu.


      • Pökkelökääpä
        iiiioooopppp kirjoitti:

        Juu, että ihan yks kaks yllätyksenä tuli yksipuolinen tuomio... Ihan ilman mitään haastetta ja mahdollisuutta ottaa asiaan kantaa. Ja onhan se ihan ymmärrettävää, ettei velka muistu mitenkään mieleen vaikka velasta tulisi monta eri muistutusta, ilmoitus irtisanomisesta, perintätoimiston kirjeet ja lopulta haastemiehen visiitti prosyyreineen... Toi alku sun kertomuksesta olisi voinut jopa herättää myötätuntoa ja ymmärrystä, mutta kyllä toi viimeinen töpppäys kertoi jätkästä kaiken. Lienee yrittäjänäkin päässyt asioita unohtumaan, eikä sitten millään ole mieleen palautuneet, kun asioista aikanan muistutettu.

        kaiken. Niitä riittää. Et muuten tiedä tämmösien pikku kirjotusten myötä kaikkea "koko jätkästä". Meidän perheeseen tulee ihme yllätyksiä, paras 17 vuoden takaa", entisestä liitosta takaus. En ole ainakaan nähnyt yhtäkään lappua, että velka olisi uusittu...postiko. Ex ei uskaltanut kai ilmottaa. Luulin jo varakkaan äijän maksaneen velkansa. Minä maksoin lainalla. Lapset oli sillä kaks kertaa vuodessa viikonlopun ja elatustuet tuli valtiolta. Vauraammat tyypit ei yleensä pidä mitään omissa nimissään, jotteivät menettäisi ropoakaan. Mulla ei roposia kukkarossa näy kai koskaan. Väärin valittu eka äijä. Siispä...voisin kirjottaa kirjan jos osaisin tästä epäoikeudenmukaisuudesta, opiksi nuoremmille jne. mihin voi joutua. Me ollaan lähes kaikki taviksia, jotka yrittää selvitä maksuista...ei tavikset selviää paremmin. Vaikka nyt noi maata hallitsevat korruptoituneet poliitikot. Kovaa työtähän ne tekee ei taviksien mielestä. (huom. en ollenkaan tunne tota tyyppiä, jonka olet tuntevinasi).


      • onpa, onpa outoa
        Pökkelökääpä kirjoitti:

        kaiken. Niitä riittää. Et muuten tiedä tämmösien pikku kirjotusten myötä kaikkea "koko jätkästä". Meidän perheeseen tulee ihme yllätyksiä, paras 17 vuoden takaa", entisestä liitosta takaus. En ole ainakaan nähnyt yhtäkään lappua, että velka olisi uusittu...postiko. Ex ei uskaltanut kai ilmottaa. Luulin jo varakkaan äijän maksaneen velkansa. Minä maksoin lainalla. Lapset oli sillä kaks kertaa vuodessa viikonlopun ja elatustuet tuli valtiolta. Vauraammat tyypit ei yleensä pidä mitään omissa nimissään, jotteivät menettäisi ropoakaan. Mulla ei roposia kukkarossa näy kai koskaan. Väärin valittu eka äijä. Siispä...voisin kirjottaa kirjan jos osaisin tästä epäoikeudenmukaisuudesta, opiksi nuoremmille jne. mihin voi joutua. Me ollaan lähes kaikki taviksia, jotka yrittää selvitä maksuista...ei tavikset selviää paremmin. Vaikka nyt noi maata hallitsevat korruptoituneet poliitikot. Kovaa työtähän ne tekee ei taviksien mielestä. (huom. en ollenkaan tunne tota tyyppiä, jonka olet tuntevinasi).

        Joo ja sinullekinko sitten tuli yksipuolinen tuomio ihan yllätyksenä??? Että pankki ja sen jälkeen perintätoimisto ei velkonut antamaasi takausta. Haastemieskään ei käynyt ilmoittamassa, että sinua vastaan on jätetty haastehakemus velkomisasiassa. Ihan vaan otti ja tärähti jostain taivaalta tiedoksi yksipuolinen tuomio. Mistä muuten sait tietää, että tuomion olet saanut, jos olet postin ja haastemiehenkin tavoittamattomissa?


      • Pökkelökääpä
        onpa, onpa outoa kirjoitti:

        Joo ja sinullekinko sitten tuli yksipuolinen tuomio ihan yllätyksenä??? Että pankki ja sen jälkeen perintätoimisto ei velkonut antamaasi takausta. Haastemieskään ei käynyt ilmoittamassa, että sinua vastaan on jätetty haastehakemus velkomisasiassa. Ihan vaan otti ja tärähti jostain taivaalta tiedoksi yksipuolinen tuomio. Mistä muuten sait tietää, että tuomion olet saanut, jos olet postin ja haastemiehenkin tavoittamattomissa?

        yllätyksenä perjantaina yhtä aikaa taas perintätoimistolta lappu, että siirtävät oikeuteen, jollen heti maksa. Sanoin niille, että turhaa, koska käräjäoikeudesta tuli myös lappu samana päivänä. Viimeksi kun näin kävi, niin maksoin heti ja jätin muuta maksamatta. Eivät suostuneet peruuttamaan. Soitin käräjäoikeuteen myös ja sanoin, että olen sen maksanut. No ei ne sitä pois ottaneet, vetävät käräjille oman perintäkulun...siis kirjeen minkä sinne lähettivät...210 euroo. No saavat taas senkin ulos-oton kautta. Tiesin toki, että sinne menee osa lopulta, mutta en tiennyt, että näin. Nyt en aio maksaa, vaikka kehottivat. Koska tuli toikin kokemus. Ulos-otossa ei tuu pahemmin ylimääräistä maksua ja mulla sattuu olemaan kiva ulosmittari, koska se tietää missä kierteessä eletään...ja on eletty. Sekin pitää hirveenä miten perintätoimistot toimii ihmisten pään menoks...en ole ainoa asiakas. Se on nykypäivää. Aina multa rahat saa palkoista, niin ei kannata mesominen.


    • yxi2

      näin todellakin on. en saa kotivakuutusta mistään koska luottotiedot ovat menneet.
      kuukausi tai vuosimaksu olisi todella pieni ja sen pystyisin hoitamaan.
      onhan minulla ollut mm. welhon laajakaistaliittymä jo lähes alusta alkaen. maksan siitä joka kuukausi 35 ja risat euroja.
      en saa mistään halvempaa liittymää edes mokkulaa koska luottotietoni ovat menneet. vaativat usean sadan euron vakuumaksun. en voi sitä maksaa koska tulot ovat mitoitettu sillai. ulosotto vies osansa ja käteen jää eläkkeestä 10 euroa vuokran maksun jälkeen. olen siisn työseläkkeellä eli ollut työssä valtiolla lähes 30v.

      vuosittain kun uusivat näitä pankkikortteja. en muista mikä vuosi oli mutta viimeisin kuitenkin. tai ei niitä vuosittain uusita vaan no joo, koettakaa ymmärtää. no kuitenkin jäi mieleen se kun täytin pankissa kyseisen kaavakkeen ja siinä kysyttiin postitetaanko kortti kotiin? laiton ruksin ruutuu. odottelin korttia ja sitä ei tullut. olen nordean asiakas. syyksi selitettiin että kun on luottotiedot menneet sellaisille sitä ei postiteta ? kysyin mistä tällainen sääntö johtuu? virkailija oli poissa pitkään takahuoneessa. hän tuli ja antoi puhelin nemoron josta voi kysyä kun asia selviää. hän ei pystynyt sitä kertomaan. sitä soittoa ei ole tullut tähän päivään mennessä. todellakin tunnen välillä itseni rikolliseksi vaikka en ole tehnyt mitään.

      syy miksi olen juotunut tähän oli se että määräiakainen työsuhde lopetettiin oikeusministeriössä.
      työsudetta ketjutettiin jne. minulla oli neuvoteltuna takuu-säätiöstä laina joka olisi myönnetty jos työsuhde olisi jatkunut. kaikki maksut kaatuivat niskaan sekä myös eräs takauslaina. ei ansiosidonnaisesta lyhennetä lainan eriä. olin silloin ansiosidonnaisella oliko se nyt vajaa kolme vuotta sitten työeläke eikä sekään ole iso. ulosoton perinnä jälkeen jää todellakin 10 euroa kun maksan vuokran. asumistukea saan sekä kelalta vielä jotain mitä lie eläkettä 124 e.

    • emria

      - Asuntoa
      - Opintolainaa eli Opintotukea
      - Matkapuhelinliittymää
      - Internet-liittymää
      - Kotivakuutusta tai muitakaan vakuutuksia
      - Töitä

      Itse olen päälle parikymppinen nainen. Muutin kotoa pois teininä, enkä tuolloin osannut käyttää rahaa järkevästi, enkä tajunnut seurauksia kun laskut jättää maksamatta. Tultuani täysi-ikäiseksi sairastuin masennukseen ja olin vielä henkisesti täysin lapsi eikä raha-asiat onnistuneet mitenkään päin. Vuokran maksoin aina, mutta muut laskut jäivät avaamatta. Asunnon olen kuitenkin aina saanut mikäli takuuvuokra on ollut kasassa. Tällä hetkellä olen ollut kaupungin asuntojonossa yli puoli vuotta, ja asunnon tarve olisi kiireellinen koska erosimme avopuolisoni kanssa, eikä yhdessä asumisesta tule mitään. Opintolainaa en ole koskaan tarvinnut, kun olen saanut täydet tuet ja olen tehnyt opiskelujen ohella töitä. Matkapuhelin- ja internetliittymät ovat äitini nimellä. Töitä minulla on ollut ihan aina, eikä maksuhäiriömerkintä ole sitä estänyt. Tälläkin hetkellä olen hyväpalkkaisessa, itsenäisessä työssä lasten parissa. Esimerkiksi perintätoimistoissa työskentelevillä täytyy olla luottotiedot kunnossa, näin olen ainakin lukenut.

      • Jaskaxxxxxx

        Itselläni samansuuntaisia kokemuksia, olen kolmekymppinen mies. Aikanaan tuli masentuneena raha-asiat sössittyä oikein urakalla ja luottotiedot menivät. Se on tietysti veemäinen homma, mutta silti nämä jutut "vankiloista" ja elämästä jossa mikään ei onnistu, ovat mun mielestä aika korneja. Onhan elämässä aika paljon muutakin kuin taloudellinen ja materiaalinen puoli, jos ihminen niihin luhistuu niin se johtuu henkisestä tyhjyydestä.

        Olen tehnyt monenlaisia töitä, eikä koskaan ole maksuhäiriömerkinnästä ollut työnhaussa haittaa. Puhelinliittymäni on prepaid ja toimii aivan mainiosti. Sähkösopimuksen sain tehtyä ilman ongelmia, nettiliittymästä jouduin maksamaan 150 euroa takuumaksua. Lainaa en saa mutta parempi niin, en haluaisikaan. Nyt jos haluaa hankintoja tehdä niin niihin on rahat säästettävä eli niihin on silloin oikeasti varaa. Suunnilleen viisi työpäivää/yötä kuussa opiskelujen ohessa tuo käyttöön saman verran rahaa kuin opintolaina, eikä sitä tarvitse maksaa takaisin.

        Mikä tässä nyt on se "helvetti", josta monet paasaavat kuin maailmanlopusta?


      • Että sillee...
        Jaskaxxxxxx kirjoitti:

        Itselläni samansuuntaisia kokemuksia, olen kolmekymppinen mies. Aikanaan tuli masentuneena raha-asiat sössittyä oikein urakalla ja luottotiedot menivät. Se on tietysti veemäinen homma, mutta silti nämä jutut "vankiloista" ja elämästä jossa mikään ei onnistu, ovat mun mielestä aika korneja. Onhan elämässä aika paljon muutakin kuin taloudellinen ja materiaalinen puoli, jos ihminen niihin luhistuu niin se johtuu henkisestä tyhjyydestä.

        Olen tehnyt monenlaisia töitä, eikä koskaan ole maksuhäiriömerkinnästä ollut työnhaussa haittaa. Puhelinliittymäni on prepaid ja toimii aivan mainiosti. Sähkösopimuksen sain tehtyä ilman ongelmia, nettiliittymästä jouduin maksamaan 150 euroa takuumaksua. Lainaa en saa mutta parempi niin, en haluaisikaan. Nyt jos haluaa hankintoja tehdä niin niihin on rahat säästettävä eli niihin on silloin oikeasti varaa. Suunnilleen viisi työpäivää/yötä kuussa opiskelujen ohessa tuo käyttöön saman verran rahaa kuin opintolaina, eikä sitä tarvitse maksaa takaisin.

        Mikä tässä nyt on se "helvetti", josta monet paasaavat kuin maailmanlopusta?

        Kyllä se vaan on "helvetti" jos luottikset menee. Itellä ei vuokrakämppää, kaverin koneella nytki naputtelen, prepaid on syvältä (mut muta ei saa), ei saa vakuutuksia, ei pankkikorttia enkä päässyt ede siivoomaan!


    • Ompa Outoa!

      Ihan itsestäänkö ne häiriömerkinnät tulee?

      Rikosrekisteriin tulee merkintä kun itse teet rikoksen, makuhäiriömerkintä tulee, kun itse jätät laskusi/velkasi maksamatta. Näin minä olen kuvitettut asian tapahtuvan. Mutta ilmeisesti ne sitten vain ilmaantuvat summan mutikassa kenelle sattuu...

      • jaostaja'

        Olen aina paiskinnut töitä. mutta kun sitten menin aikuisopistoon ja otin opintolainaa niin kassan pohja alkoi häämöttää. Ja laskut maksamatta.
        Olen silti saannut uuden työn, matkapuhelimen - internetin, auton ostot ja asunnon vaikka on ollut maksuhäiriöitä? Onko erikoissäännöt missä kunnassa asuu?


      • yxi2
        jaostaja' kirjoitti:

        Olen aina paiskinnut töitä. mutta kun sitten menin aikuisopistoon ja otin opintolainaa niin kassan pohja alkoi häämöttää. Ja laskut maksamatta.
        Olen silti saannut uuden työn, matkapuhelimen - internetin, auton ostot ja asunnon vaikka on ollut maksuhäiriöitä? Onko erikoissäännöt missä kunnassa asuu?

        luottotietojen menetykseen. elämäntilanteet muuttuvat eikä vika ole aina itsessä. 50 vuotiaana olin vielä luottokelpoinen eli sen jälkeen menivät luottotiedot. kuka joutuu lainan takaajana maksumieheksi kuka työttömäksi eikä pysty velkojaan hoitamaan.

        joku tuolla mainitsi että äidin nimissä on puhelin ja netti mutta mitäs sitten kun olet jo niin vanha ettei sinulla ole äitiä? puhun nyt itsestäni. on elisan puhelin ja welhon laajakaista. aikoinaan hankittu ja maksut hoidettu nyt en enää niitä saisikaan.

        miksi jotkut ovat kovin kärkkäitä tuomitsemaan valkaantuneet? eihän toki raha ole pääasia elämässä mutta kummasti se rahan puute vain rajoittaa elämää. jos 10 euroa jää käteen eläkkeestä vuokran maksun jälkeen. ulosotto jo vienyt omansa niin eipä paljon naurata. kukaan ei enää huoli edes töihin kun olen työeläkkeellä. en juo enkä elä muutenkaan holtittomasti. ulkoilen ja syön terveellisesti.
        katson tarjoukset ja ostan niistä ruuan. yritän asennoitua henkisesti raha-asioitten yläpuolelle eli en tressaa itseäni niistä. kuka on valmis heittämään ensimmäisen kiven?

        elämä on arvaamatonta ja mitä tahansa voi sattua kenelle tahansa.


      • kullervoinen
        yxi2 kirjoitti:

        luottotietojen menetykseen. elämäntilanteet muuttuvat eikä vika ole aina itsessä. 50 vuotiaana olin vielä luottokelpoinen eli sen jälkeen menivät luottotiedot. kuka joutuu lainan takaajana maksumieheksi kuka työttömäksi eikä pysty velkojaan hoitamaan.

        joku tuolla mainitsi että äidin nimissä on puhelin ja netti mutta mitäs sitten kun olet jo niin vanha ettei sinulla ole äitiä? puhun nyt itsestäni. on elisan puhelin ja welhon laajakaista. aikoinaan hankittu ja maksut hoidettu nyt en enää niitä saisikaan.

        miksi jotkut ovat kovin kärkkäitä tuomitsemaan valkaantuneet? eihän toki raha ole pääasia elämässä mutta kummasti se rahan puute vain rajoittaa elämää. jos 10 euroa jää käteen eläkkeestä vuokran maksun jälkeen. ulosotto jo vienyt omansa niin eipä paljon naurata. kukaan ei enää huoli edes töihin kun olen työeläkkeellä. en juo enkä elä muutenkaan holtittomasti. ulkoilen ja syön terveellisesti.
        katson tarjoukset ja ostan niistä ruuan. yritän asennoitua henkisesti raha-asioitten yläpuolelle eli en tressaa itseäni niistä. kuka on valmis heittämään ensimmäisen kiven?

        elämä on arvaamatonta ja mitä tahansa voi sattua kenelle tahansa.

        Olet asian ytimessä tuossa alussa, kun sanot, että kenelle kaatuu takausvastuut ja kuka joutuu työttömäksi...

        Kyllähän se pitää miettiä, onko oikeasti varaa lähteä takuumieheksi jonkun toisen ihmisen velkaan. Täytyy laskea, että onko jo olemassa rahat velan maksuun, jos maksu syystä tai toisesta lankeaa takaajan maksettavaksi. (Juu ja voit varmasti uskoa, että pankkivirkailija saa vihat niskaansa jos toteaa, ettei lainaa voi antaa, koska takaajan maksuvara ei riittäisi lainan maksuun... kaikki osapuolet ovat lainaa otettaessa kuolemattomia teräsmiehiä ja -naisia, joilla on muita ihmisä varmempi työpaikka ja muutenkin parempi tuuri talouden suhteen).

        Ja toisekseen, tuo työttömyys. Jos on jotakin velkaa ja joutuu työttömäksi... tottakai silloin on tulot heikommilla. Sitä varten pitää varautua! Säästää lainan maksun ohella ja ottaa lainaan vakuutus esim. työttömyyttä varten. Tässä taas tulee esiin lainanottajan kitsaus... kun se vakuutus maksaa. Eli voidaan todeta tämän yhteydessä, etä ahneella on paskainen loppu.

        Aina pitää suunnitella ja varautua, kuinka pääsee pahimman yli, jos jotain meneekin pieleen. Ei pidä olla vaatimassa itselleen kaikkein suurinta, komeinta ja hienointa juuri sillä punaisella sekunilla, kun asia mieleen tulee.


      • yxi2
        kullervoinen kirjoitti:

        Olet asian ytimessä tuossa alussa, kun sanot, että kenelle kaatuu takausvastuut ja kuka joutuu työttömäksi...

        Kyllähän se pitää miettiä, onko oikeasti varaa lähteä takuumieheksi jonkun toisen ihmisen velkaan. Täytyy laskea, että onko jo olemassa rahat velan maksuun, jos maksu syystä tai toisesta lankeaa takaajan maksettavaksi. (Juu ja voit varmasti uskoa, että pankkivirkailija saa vihat niskaansa jos toteaa, ettei lainaa voi antaa, koska takaajan maksuvara ei riittäisi lainan maksuun... kaikki osapuolet ovat lainaa otettaessa kuolemattomia teräsmiehiä ja -naisia, joilla on muita ihmisä varmempi työpaikka ja muutenkin parempi tuuri talouden suhteen).

        Ja toisekseen, tuo työttömyys. Jos on jotakin velkaa ja joutuu työttömäksi... tottakai silloin on tulot heikommilla. Sitä varten pitää varautua! Säästää lainan maksun ohella ja ottaa lainaan vakuutus esim. työttömyyttä varten. Tässä taas tulee esiin lainanottajan kitsaus... kun se vakuutus maksaa. Eli voidaan todeta tämän yhteydessä, etä ahneella on paskainen loppu.

        Aina pitää suunnitella ja varautua, kuinka pääsee pahimman yli, jos jotain meneekin pieleen. Ei pidä olla vaatimassa itselleen kaikkein suurinta, komeinta ja hienointa juuri sillä punaisella sekunilla, kun asia mieleen tulee.

        onneksi sinä osaat suunnitella elämääsi se on hyvä se.

        minä taas olen huomannut sellaisen asian että voin itse suunnitella jne. mutta joku toinen päättää.
        on olemassa tällainen sanonta "ihminen päättää, jumala säätää" vai oliko se toisin päin? uskovainen en ole mutta kyllä tuossa lausesessa on perää.
        yleensä asioilla on taipumus kasaantua tai sanottaisko vaikeuksilla. hyvin harva ymmärtää velkaantuneita.
        velkaantuneet ovat todellakin nykyajan rikollisia. katsoin eilen amerikoista tulevan ohjelman olikohan ulkolinja tai mikä lie. siellä oli paljon tyhjiä taloja myynnissä. ihmiset joutuneet pahaan velkakierteeseen. kodit tai talot omisti pankki. ja niitä taloja oli paljon. keltaiset palaneet nurmikot ympärillä joita hoiti jokin firma MAALAAMALLA nurmikot vihreiski jotta talot näyttäisivät asutuilta ja hoidetuilta. ihmiset asuivat telttakylissä ei rahaa ei tötä ei avustuksia. mitä sanoisit heille?


      • Niin minä sanoisin.
        yxi2 kirjoitti:

        onneksi sinä osaat suunnitella elämääsi se on hyvä se.

        minä taas olen huomannut sellaisen asian että voin itse suunnitella jne. mutta joku toinen päättää.
        on olemassa tällainen sanonta "ihminen päättää, jumala säätää" vai oliko se toisin päin? uskovainen en ole mutta kyllä tuossa lausesessa on perää.
        yleensä asioilla on taipumus kasaantua tai sanottaisko vaikeuksilla. hyvin harva ymmärtää velkaantuneita.
        velkaantuneet ovat todellakin nykyajan rikollisia. katsoin eilen amerikoista tulevan ohjelman olikohan ulkolinja tai mikä lie. siellä oli paljon tyhjiä taloja myynnissä. ihmiset joutuneet pahaan velkakierteeseen. kodit tai talot omisti pankki. ja niitä taloja oli paljon. keltaiset palaneet nurmikot ympärillä joita hoiti jokin firma MAALAAMALLA nurmikot vihreiski jotta talot näyttäisivät asutuilta ja hoidetuilta. ihmiset asuivat telttakylissä ei rahaa ei tötä ei avustuksia. mitä sanoisit heille?

        Sanoisin, että ahneella on paskainen loppu.

        Kyllä pankitkin ovat osasyyllisiä siinä mielessä, että ovat antaneet periksi asiakkaiden utopistisille vaatimuksille kilpailun nimissä ja asiakasmenetysten pelossa. Lainan anto on ottanut tänä vuonna pienen askeleen terveempään suuntaan.


      • Pökkelökääpä
        kullervoinen kirjoitti:

        Olet asian ytimessä tuossa alussa, kun sanot, että kenelle kaatuu takausvastuut ja kuka joutuu työttömäksi...

        Kyllähän se pitää miettiä, onko oikeasti varaa lähteä takuumieheksi jonkun toisen ihmisen velkaan. Täytyy laskea, että onko jo olemassa rahat velan maksuun, jos maksu syystä tai toisesta lankeaa takaajan maksettavaksi. (Juu ja voit varmasti uskoa, että pankkivirkailija saa vihat niskaansa jos toteaa, ettei lainaa voi antaa, koska takaajan maksuvara ei riittäisi lainan maksuun... kaikki osapuolet ovat lainaa otettaessa kuolemattomia teräsmiehiä ja -naisia, joilla on muita ihmisä varmempi työpaikka ja muutenkin parempi tuuri talouden suhteen).

        Ja toisekseen, tuo työttömyys. Jos on jotakin velkaa ja joutuu työttömäksi... tottakai silloin on tulot heikommilla. Sitä varten pitää varautua! Säästää lainan maksun ohella ja ottaa lainaan vakuutus esim. työttömyyttä varten. Tässä taas tulee esiin lainanottajan kitsaus... kun se vakuutus maksaa. Eli voidaan todeta tämän yhteydessä, etä ahneella on paskainen loppu.

        Aina pitää suunnitella ja varautua, kuinka pääsee pahimman yli, jos jotain meneekin pieleen. Ei pidä olla vaatimassa itselleen kaikkein suurinta, komeinta ja hienointa juuri sillä punaisella sekunilla, kun asia mieleen tulee.

        ihmiset olisi yhtä järkeviä ja muutenkin samanlaisia ja muutenkin samanlaisista oloista ja muutenkin yhtä hyviä puolison valitsijoita ja muutenkin yhtä harkitsevia ja muutenkin osaisivat varautua kymmenienkin vuosien päähän raha-asioissaan, niin voihan paska. Vaikka voivat olla liemessä, niin mieluummin liemessä elän, kun koko ajan varaudun, varaudun ja tietenkin varaudun tuleviin raha-asioihin. Ehkä kuitenkin mieluummin elelen päivästä toiseen. Raha saa syyllistykset pintaan, koska kaikki "ne" pelkää, että niitten veroeuro meni kyllä perkele nyt sille velkaantuneelle. Ehkäpä se menikin vaikka pankkikrrrrriisiin...no mieluummin siihen. Ehkä se oli velkaantuneen oma veroeuro, joka meni sille velkaantuneelle. Rikkaus se on, että jokainen ihminen on erillainen ja jokaisen elämä on erillainen. Että pistää karvat nousemaan pystyyn toi epäinhimillisyys, mitä jatkuvasti heitellään...mitä valittaa kun on sössinyt asiansa. On niitä muitakin asioita missä sössitään elämässä kun raha. Pysyykö sosiaaliset suhteet kunnossa epäinhimillisyydellä. Täällä keskusteluissa ehkä haluaa purkaa sydäntään, ei kuunnella soo soo juttuja...itsehän olet rahat väärin laskenut.


      • Pökkelökääpä
        yxi2 kirjoitti:

        onneksi sinä osaat suunnitella elämääsi se on hyvä se.

        minä taas olen huomannut sellaisen asian että voin itse suunnitella jne. mutta joku toinen päättää.
        on olemassa tällainen sanonta "ihminen päättää, jumala säätää" vai oliko se toisin päin? uskovainen en ole mutta kyllä tuossa lausesessa on perää.
        yleensä asioilla on taipumus kasaantua tai sanottaisko vaikeuksilla. hyvin harva ymmärtää velkaantuneita.
        velkaantuneet ovat todellakin nykyajan rikollisia. katsoin eilen amerikoista tulevan ohjelman olikohan ulkolinja tai mikä lie. siellä oli paljon tyhjiä taloja myynnissä. ihmiset joutuneet pahaan velkakierteeseen. kodit tai talot omisti pankki. ja niitä taloja oli paljon. keltaiset palaneet nurmikot ympärillä joita hoiti jokin firma MAALAAMALLA nurmikot vihreiski jotta talot näyttäisivät asutuilta ja hoidetuilta. ihmiset asuivat telttakylissä ei rahaa ei tötä ei avustuksia. mitä sanoisit heille?

        Olen joka viestiin näköjään kirjottamassa. Allekirjotan joka sanan sun viestistä. Ihana huomata...ai täällä on jotain muuta kun moralisointia. Luin tämän jutun, kun raivoissani vastasin siihen mihin näköjään sinäkin. Alkoikin lähes samalla tavalla :)


      • Pökkelökääpä
        Niin minä sanoisin. kirjoitti:

        Sanoisin, että ahneella on paskainen loppu.

        Kyllä pankitkin ovat osasyyllisiä siinä mielessä, että ovat antaneet periksi asiakkaiden utopistisille vaatimuksille kilpailun nimissä ja asiakasmenetysten pelossa. Lainan anto on ottanut tänä vuonna pienen askeleen terveempään suuntaan.

        On hyvä, että pankit on järjissään. Onko ahneutta ostaa suomessa halpa koti, siis ei luxus. Harmi että pankkiireilta oli pallo hukassa 20 vuotta sitten...ne oli ahneita omissa bileissään. Taisit ollaa vielä vaipat housuissa tai ainakin melkein. Pysy kuule järkevänä, se on monille tärkeintä elämässä.


      • elämäjatkuuentiseentapaan
        Pökkelökääpä kirjoitti:

        ihmiset olisi yhtä järkeviä ja muutenkin samanlaisia ja muutenkin samanlaisista oloista ja muutenkin yhtä hyviä puolison valitsijoita ja muutenkin yhtä harkitsevia ja muutenkin osaisivat varautua kymmenienkin vuosien päähän raha-asioissaan, niin voihan paska. Vaikka voivat olla liemessä, niin mieluummin liemessä elän, kun koko ajan varaudun, varaudun ja tietenkin varaudun tuleviin raha-asioihin. Ehkä kuitenkin mieluummin elelen päivästä toiseen. Raha saa syyllistykset pintaan, koska kaikki "ne" pelkää, että niitten veroeuro meni kyllä perkele nyt sille velkaantuneelle. Ehkäpä se menikin vaikka pankkikrrrrriisiin...no mieluummin siihen. Ehkä se oli velkaantuneen oma veroeuro, joka meni sille velkaantuneelle. Rikkaus se on, että jokainen ihminen on erillainen ja jokaisen elämä on erillainen. Että pistää karvat nousemaan pystyyn toi epäinhimillisyys, mitä jatkuvasti heitellään...mitä valittaa kun on sössinyt asiansa. On niitä muitakin asioita missä sössitään elämässä kun raha. Pysyykö sosiaaliset suhteet kunnossa epäinhimillisyydellä. Täällä keskusteluissa ehkä haluaa purkaa sydäntään, ei kuunnella soo soo juttuja...itsehän olet rahat väärin laskenut.

        En näe enää maksuhäiriömerkintää niin pahana asiana kuin ennen.
        Sen kanssa voi elää mutta se on täysin kiinni yksilöstä ja yksilön omasta elämäntavasta/tilanteesta.
        Itselleni tuli massiiviset velat ja merkinnät siihen päälle kun oma yritykseni alkoi näyttää kaatumisen merkkejä. Reagoin välittömästi ja toteutin yritykselle hallitun lopettamisen jolloin vältin konkurssin ja lisävelat. Satuin olemaan samaan aikaan myös normaalissa päivätyössä, yritys oli sivutoimeni, joten en jäänyt ihan tyhjän päälle. Lisäksi samalla kun alkoi näyttämään siltä että velkataakka saattaa kasvaa jos en jotain asialle tee päätin heti myydä asuntoni jolla sitten kuittasin suurimman osan veloistani. Loput maksoin kiltisti ulosottoon palkastani. Nyt olen täysin velaton! Saan täyttä palkkaa, menoni ovat todella pienet koska ainoat maksut palkastani ovat vuokra, sähkö, puhelin ja netti. Omistan myös auton jossa on tietty kuluja mutta ne puolitamme avovaimoni kanssa.
        Puhelin ja netti ovat avovaimoni nimissä jonka kanssa aloin seurustelemaan juuri ennen velkaantumistani. Häneltä olen saanut hyvää tukea ja ymmärrystä asiassa! Hän on opiskellut koko yhteisen elämämme ajan ja valmistuu ensikeväänä! Toivottavasti pääsee suoraan töihin niin voi alkaa taas nauttimaan siitä elintasosta joka meillä oli seurustelumme alussa!

        Elämä ei lopu velkavankeuteen ellei sitä velkaa sitten ole oikeasti miljoonia. Ja sellaista velkaa voi olla vaikea saada pelkillä kulutusluotoilla!
        Olen taas puhtailla papereilla liikenteessa jouluna 2010!


      • Kullervoinen
        Pökkelökääpä kirjoitti:

        On hyvä, että pankit on järjissään. Onko ahneutta ostaa suomessa halpa koti, siis ei luxus. Harmi että pankkiireilta oli pallo hukassa 20 vuotta sitten...ne oli ahneita omissa bileissään. Taisit ollaa vielä vaipat housuissa tai ainakin melkein. Pysy kuule järkevänä, se on monille tärkeintä elämässä.

        Haistetaan kun käsketään... Sniff... kylläpä sinä haisetkin pahalle, ihan omalle itsellesi.

        Kyllä ainakin tänä päivänä (ja ainakin viimeisen kymmenen vuoden ajan) jokainen vasta valmistunut, nippanappa työelämän makuun pääsyt nuoripari haluaa ostaa heti siltä seisomalta omakotitalon, jossa vähintään 5h k yms. Myös auto pitää saada; uusi, iso ja hieno. Loma-asunto, tai ainakin lomaosake olisi oltava.

        Ennen ihmiset kuitenkin säästivät hieman, ostivat alkuun pinemmän ja vaatimattomaman asunnon, maksoivat sitä ja vaihtoivat isompaan, kun varat alkoivat sallia. Tällaista sinä et varmasti muista mutta minä muistan.

        Kyllä pankit on nyt sitten paskoja, jos ei pariskunnan yhteisillä, kolmen tonnin nettokuukausitulolla järjesty 250.000 euroa talolainaa (tällähän saa tavispirttejä, ei luksusta mistään!), 100.000 euroa pitää sitten vielä järjestyä autoa lomapaikaa varten, luottokortteja unohtamatta. Ja kaikki lainat ilman lisävakuuksia on saatava... Paskat pankit, jos eivät näin kohtuullisiin vaatimuksiin suostu! Kusipäiset pankin akat vielä kyttäävät luottotietojen perään. On se vaan niin epäreilua!


      • Kullervoinen
        elämäjatkuuentiseentapaan kirjoitti:

        En näe enää maksuhäiriömerkintää niin pahana asiana kuin ennen.
        Sen kanssa voi elää mutta se on täysin kiinni yksilöstä ja yksilön omasta elämäntavasta/tilanteesta.
        Itselleni tuli massiiviset velat ja merkinnät siihen päälle kun oma yritykseni alkoi näyttää kaatumisen merkkejä. Reagoin välittömästi ja toteutin yritykselle hallitun lopettamisen jolloin vältin konkurssin ja lisävelat. Satuin olemaan samaan aikaan myös normaalissa päivätyössä, yritys oli sivutoimeni, joten en jäänyt ihan tyhjän päälle. Lisäksi samalla kun alkoi näyttämään siltä että velkataakka saattaa kasvaa jos en jotain asialle tee päätin heti myydä asuntoni jolla sitten kuittasin suurimman osan veloistani. Loput maksoin kiltisti ulosottoon palkastani. Nyt olen täysin velaton! Saan täyttä palkkaa, menoni ovat todella pienet koska ainoat maksut palkastani ovat vuokra, sähkö, puhelin ja netti. Omistan myös auton jossa on tietty kuluja mutta ne puolitamme avovaimoni kanssa.
        Puhelin ja netti ovat avovaimoni nimissä jonka kanssa aloin seurustelemaan juuri ennen velkaantumistani. Häneltä olen saanut hyvää tukea ja ymmärrystä asiassa! Hän on opiskellut koko yhteisen elämämme ajan ja valmistuu ensikeväänä! Toivottavasti pääsee suoraan töihin niin voi alkaa taas nauttimaan siitä elintasosta joka meillä oli seurustelumme alussa!

        Elämä ei lopu velkavankeuteen ellei sitä velkaa sitten ole oikeasti miljoonia. Ja sellaista velkaa voi olla vaikea saada pelkillä kulutusluotoilla!
        Olen taas puhtailla papereilla liikenteessa jouluna 2010!

        No tässä nyt on minun mielestäni jo asiaa! Hyvä. Ymmärsit lähteä ajoissa hallitsemaan realisoituvaa riskiä ja sait näin minimoitua tappiot. Paskahomma, että kuitenkin tappiolle meni, mutta huonomminkin olisi voinut käydä. Kirjoituksesi perusteella olet sellainen tyyppi, joka ottaa opikseen, eikä jää rutkuttamaan epäonneaan ja tuleen makailemaan. Seuraavalla kerralla osaatkin suunnitella asiat entistä tarkemmin tai ainakin tunnistaa vaaran merkit jo aiemmin, kuin tässä kertomassasi tapauksessa ja varmasti lähtisit tekemään tarvittavia toimia vielä varhaisemmassa vaiheessa kuin viimeksi.

        Tsemppiä sinulle! Jouluun 2010 ei ole enää pitkästi aikaa. Enkäpä näkisi mahdottomana ajatuksena, jos vaikka pääsisit lainan ottoon jo aiemminkin... Onhan velat nyt maksettu, eikä velkaantumisesi alunperinkään ollut kevytmielistä.


      • Pökkelökääpä
        Kullervoinen kirjoitti:

        Haistetaan kun käsketään... Sniff... kylläpä sinä haisetkin pahalle, ihan omalle itsellesi.

        Kyllä ainakin tänä päivänä (ja ainakin viimeisen kymmenen vuoden ajan) jokainen vasta valmistunut, nippanappa työelämän makuun pääsyt nuoripari haluaa ostaa heti siltä seisomalta omakotitalon, jossa vähintään 5h k yms. Myös auto pitää saada; uusi, iso ja hieno. Loma-asunto, tai ainakin lomaosake olisi oltava.

        Ennen ihmiset kuitenkin säästivät hieman, ostivat alkuun pinemmän ja vaatimattomaman asunnon, maksoivat sitä ja vaihtoivat isompaan, kun varat alkoivat sallia. Tällaista sinä et varmasti muista mutta minä muistan.

        Kyllä pankit on nyt sitten paskoja, jos ei pariskunnan yhteisillä, kolmen tonnin nettokuukausitulolla järjesty 250.000 euroa talolainaa (tällähän saa tavispirttejä, ei luksusta mistään!), 100.000 euroa pitää sitten vielä järjestyä autoa lomapaikaa varten, luottokortteja unohtamatta. Ja kaikki lainat ilman lisävakuuksia on saatava... Paskat pankit, jos eivät näin kohtuullisiin vaatimuksiin suostu! Kusipäiset pankin akat vielä kyttäävät luottotietojen perään. On se vaan niin epäreilua!

        mimmoinen yleistäjä joku voi olla. Ai paskankin voi haistaa netin kautta nykyään. Onneks mä en osaa. Mun talo maksoi alle 300 000 markkaa huom markkaa. Myytiin kesämökkitarkoitukseen, koska kunto oli muka niin huono. Yhä edelleen on samassa kunnossa ja hyvin on pärjätty. Ja on vielä semmosella alueella, että halvalla sai. Mua pidetään yleisesti ottaen (ystävät)...ei tommoset kuin sinä, aikaskiin vähään tyytyvänä. Ja pankkien 17 % nousseita korkoja silloin, ei pidetty velkaantuneitten (mikä olen muuten itsekkin) vikana. Siihen meni paljon muuten niitä veromarkkoja...niihin pankkien söhläyksiin. Muhun ja mun perheeseen ei ole sitä mennyt. Ei velkasaneerauksia...ei sossuja...mitä teidän kaltaset kyttää. Mä olen itse juttuni maksanut ja maksan lopunelämäni. Olen kuus lasta aikuiseks kasvattanu ja on loukkaavaa tommeset yleistykset. En voi sille mitään, että arvostelijoita piisaa aina esim. siitä että auto on jo kohta 30 vanha ja talo huonon näkönen...sisältä ihan hyvä. Älä viitsi arvostella ja pilkata ihmisiä, joitten taustoista ja tuskin rahoistakaan tiiät mitään...vai pankissako olet töissä. Lueppa omat juttus ja mieti jos 90 luvun lama olisi käynyt sun kimppuun. Ei pankin pamput muka tienneet sitä etukäteen. Ne tarvitsi maksajia, joita oli ne jotka joutui korkoloukkuun. Toivottavasti sulla menee elämä noin hyvin hautaan asti, niinkuin esität omia juttujasi. Ja yleensä ne mitkä eniten moralisoi, juoruaa ja itse sanovat muille miten hyvin pyyhkii, niin itse suhtaudun aika varauksella. Tunnen niitäkin tähän mennessä kun kaikki menee, eikä osatakkaan enää elää kun ei ole paljon mitään. Ne tyypit tulee kalliiksi yhteiskunnalle, ei me jotka täällä vähän valitellaan, koska ei ole muutakaan paikkaa missä kukaan kuuntelisi tai oikeemmin lukisi.


    • vältä ongelmat

      Ei sen enempää velkaneuvontaa tarvita!

      • +10 asuntoa

        Juu maksa käteisellä-
        Siina ei kukaan kysele mitään.
        Luottotiedottomuus on yksi bisneksen muoto...
        Mitit vähän,niin loydät siitä positiivisiä ilmenemismuotoja!

        Funtsaa...


      • Pökkelökääpä

        Asuntokin. Se on mielestäni ihan järki ostos. Lyhennellä sitä vai maksaa korkeita vuokria. Harvalla on ikinä niin paljon käteistä. Ja sen mökkinsä yleensä haluaa, kun alkaa tulla perhettä mm.


      • Kullervoinen
        +10 asuntoa kirjoitti:

        Juu maksa käteisellä-
        Siina ei kukaan kysele mitään.
        Luottotiedottomuus on yksi bisneksen muoto...
        Mitit vähän,niin loydät siitä positiivisiä ilmenemismuotoja!

        Funtsaa...

        Sijoittaja? 10 asuntoa? KÄTEISELLÄ??? Ei kai nykyään kukaan, suostu asuntokaupoissa käteiskauppaan! Kyllä ihmisten luulisi sen verran valistuneita olevan, etteivät ota riskiä, että lähtisivät osallisiksi pesemään harmaata rahaa. Yksi suosituin rahanpesumuotohan on ollut asuntojen / kiinteistöjen ostaminen käteisellä. Jos asunnon ostossa käteiskauppaa ehdottelet, luulisi kyllä siinä vaiheessa kysymyksiä tulevan ja aika paljon sittenkin.


      • pikkupoikain juttuja
        Pökkelökääpä kirjoitti:

        Asuntokin. Se on mielestäni ihan järki ostos. Lyhennellä sitä vai maksaa korkeita vuokria. Harvalla on ikinä niin paljon käteistä. Ja sen mökkinsä yleensä haluaa, kun alkaa tulla perhettä mm.

        ...


    • virtaaaanee

      Harhaluuloa, että pelkkä luottotiedottomuus on syy ettei saa töitä. Olisi suomessa 3 kertaa enemän luottotiedottomia.
      Rikollisillakin on merkinnät teoistaan rekistereissä ja suurimmalla osalla on käräjien jälkeen korkojen kera 2000-20 000 velkaa. varastappa jotain kallista niin velkaa on enemän. Jos firman pitää päättää ottaako töihin kriminaalin vai luottotiedottoman, kyllä jälkimmäinen yleensä voittaa, riippuu vain veloista. Miksi palkkaisin töihin tyypin jolla on 208 pikkulaskua rekisterissä. Sehän kertoo jo jotain ihmisestä. Jos taas henkilö kertoo jääneensä aikoinaan työttömäksi sen ja sen asian takia, ymmärtää jokainen velkaantumisen syyn. Eikä se ole luotettavuus este.
      Etumaksuissa on kyse myös velkojen laadusta, joka jättää vuokransa maksamatta saa vaikeuksia ja etumaksuja myös vuokra-asuntoihin. Joka laiminlyö sähkölaskunsa saa etumaksut varmasti niihin. Ne tulevaisuuden vaikeudet riippuvat siis täysin siitä miten olet velkaantunut ja velkojasi hoitanut. 150 pikkulaskun laiminlyönti ei koskaan anna ihmisestä hyvää kuvaa.

      • Suivaantunut

        Eikö laskujen maksamatta jättäminen ole kuitenkin tavallaan "rikollista", siinähän käyttää toisen rahoja? Ystävällä on ollut viimeaikoina tiukkaa firmansa kanssa, koska asiakkaat eivät (taantumanko vuoksi?) maksa laskujaan. Hän on kuitekin tehnyt työt, maksanut materiaalit, maksaa samalla firmansa kulut, laskut, työntekijöiden palkat, ja joutuu itse tekemään velkaa jotta näistä selviäisi.

        Sitten joku vielä kehaa itkeä, miksi rangaistaan kun laskut menee ulosottoon? Miettikääpä kuinka pitkä prosessi yrittäjälle on oikeasti saada ne rahat, jotka hän ehkä tarvitsisi kipeästi itsekin... Ihan vaan sen takia että joku ei maksa!


      • Gerbera27
        Suivaantunut kirjoitti:

        Eikö laskujen maksamatta jättäminen ole kuitenkin tavallaan "rikollista", siinähän käyttää toisen rahoja? Ystävällä on ollut viimeaikoina tiukkaa firmansa kanssa, koska asiakkaat eivät (taantumanko vuoksi?) maksa laskujaan. Hän on kuitekin tehnyt työt, maksanut materiaalit, maksaa samalla firmansa kulut, laskut, työntekijöiden palkat, ja joutuu itse tekemään velkaa jotta näistä selviäisi.

        Sitten joku vielä kehaa itkeä, miksi rangaistaan kun laskut menee ulosottoon? Miettikääpä kuinka pitkä prosessi yrittäjälle on oikeasti saada ne rahat, jotka hän ehkä tarvitsisi kipeästi itsekin... Ihan vaan sen takia että joku ei maksa!

        Se on ihan sama mistä syystä ihminen on velkaantunut, pointtihan oli ..niin mikä? Tapaturman ja pitkän sairasloman johdosta omat asiat meni aivan vituralleen. Ei tunnu miltään kun joku itseään täynnä oleva ääliö huutelee ja arvostelee epärehelliseksi yms.
        Ja sekin on aivan varma että elämä vaikeutui kertaheitolla, ulosoton, perintätoimistojen ja maksuhäiriömerkintöjen takia. Eikä tästä suosta nousta, ennen eläkeikää jos sittenkään eli edessä loistava tulevaisuus. Nykypäivänä ei vaan pärjää sillä rahalla mitä jää käteen ulosoton ym maksujen jälkeen, eli taas jää lisää maksuja maksamatta ja näin se kierre etenee ja suo syvenee. Ei pienituloiselle saati sairaspäivärahaa saavalla ole varaa laittaa monia satoja vakuusmaksuihin, saati jos menee vaikka pesukone rikki. Ja entäs lapset sitten vielä bonuksena tähän kuvioon?
        Aika syvältä noikin jotka tulevat jollain yhdellä häiriömerkinnällä(joka on maksettu) tänne aukomaan päätään ja kehumaan kuinka sai lainaa ja elämä hymyilee, heh heh, tai hienot tositv-ohjelmat jossa takuusäätiön takauksen saa hymyilevältä virkailijalta noin vain. Kyllä se todellisuus on toista nimenomaan pahasti velkaantuneella!


      • Pökkelökääpä
        Suivaantunut kirjoitti:

        Eikö laskujen maksamatta jättäminen ole kuitenkin tavallaan "rikollista", siinähän käyttää toisen rahoja? Ystävällä on ollut viimeaikoina tiukkaa firmansa kanssa, koska asiakkaat eivät (taantumanko vuoksi?) maksa laskujaan. Hän on kuitekin tehnyt työt, maksanut materiaalit, maksaa samalla firmansa kulut, laskut, työntekijöiden palkat, ja joutuu itse tekemään velkaa jotta näistä selviäisi.

        Sitten joku vielä kehaa itkeä, miksi rangaistaan kun laskut menee ulosottoon? Miettikääpä kuinka pitkä prosessi yrittäjälle on oikeasti saada ne rahat, jotka hän ehkä tarvitsisi kipeästi itsekin... Ihan vaan sen takia että joku ei maksa!

        tosiaan, että me veloissa pyörivät (suurin osa), ollaan pienille tavallisille yrityksille velkaa. Me ollaan velkaa massiivisille perintäyrityksille. Yritykset myyvät perintäfirmalle velan aika usein ( ainakin mun kohdalla ) ja silloin pääsee perintätoimisto kunnolla taas rokottamaan. Yksi esimerkki on meiltä: Elisan puhelimia neljä kpl samalla laskulla. Kolme niistä lapsilla. Yksi oli "vahingossa" ylitellyt puhelintaan niin parin kuukauden lasku oli n.1100. Oma vika kun ei laittanut rajotteita. No asiaa sitten olisi hoidettu osiksella (puhelimet kiinni ja prepaid) 100 euroo kuussa korkoineen elisalle, mutta niille ei sopinut noin vähäinen summa. Pistivät Intrumiin. Sitten Intrumin kanssa tehtiin sopimus 120 euroo kuussa. Maksettiin puol vuotta ja tuli kuukauden lomautus. Pyydettiin kuukauden lykkäystä seuraavaan erään. Ei käynyt niin. Uusi sopimus ja kuluja. Papereissa lukee todistettavasti sopimuksen rikkominen. Tuli sitten jo niin massiviseks, että olkoon...ei pysty enää. Sitten ne pyöritteli sitä 5 kk ja lähetti oikeuteen. Nyt maksetaan ulos-oton kautta n. 1500 euroo. Elisa on kuulemma saanut 106 euroo intrumilta. Mihin hävis lyhennykset jne. Tää lasku tuli vähän kalliiksi, eikä se ole ainoa. Ei meidän perheen laskut koostu mistään pienten yritysten huijaamisesta. Tää on ihan kauheeta elämää. Yks kumma juttu on se, että kun ei pystynyt tv lupia maksamaan aikoihin (onneks menee suoraan ulos-ottoon ilman perintätoimistojen rokotuksia ) , niin meille ei enää "myönnetä" tv lupaa. Siis katsomme telkkaria ilmatteeks. Tästä se joku täällä keskusteluissa riemastuu, että minun rakkaat veroni menee ton salakatseluun. So what. Oon niin paljon maksanut veroa ja välillistä veroa, että kääntyköön intrumin perustajat haudassaan.


      • Pökkelökääpä kirjoitti:

        tosiaan, että me veloissa pyörivät (suurin osa), ollaan pienille tavallisille yrityksille velkaa. Me ollaan velkaa massiivisille perintäyrityksille. Yritykset myyvät perintäfirmalle velan aika usein ( ainakin mun kohdalla ) ja silloin pääsee perintätoimisto kunnolla taas rokottamaan. Yksi esimerkki on meiltä: Elisan puhelimia neljä kpl samalla laskulla. Kolme niistä lapsilla. Yksi oli "vahingossa" ylitellyt puhelintaan niin parin kuukauden lasku oli n.1100. Oma vika kun ei laittanut rajotteita. No asiaa sitten olisi hoidettu osiksella (puhelimet kiinni ja prepaid) 100 euroo kuussa korkoineen elisalle, mutta niille ei sopinut noin vähäinen summa. Pistivät Intrumiin. Sitten Intrumin kanssa tehtiin sopimus 120 euroo kuussa. Maksettiin puol vuotta ja tuli kuukauden lomautus. Pyydettiin kuukauden lykkäystä seuraavaan erään. Ei käynyt niin. Uusi sopimus ja kuluja. Papereissa lukee todistettavasti sopimuksen rikkominen. Tuli sitten jo niin massiviseks, että olkoon...ei pysty enää. Sitten ne pyöritteli sitä 5 kk ja lähetti oikeuteen. Nyt maksetaan ulos-oton kautta n. 1500 euroo. Elisa on kuulemma saanut 106 euroo intrumilta. Mihin hävis lyhennykset jne. Tää lasku tuli vähän kalliiksi, eikä se ole ainoa. Ei meidän perheen laskut koostu mistään pienten yritysten huijaamisesta. Tää on ihan kauheeta elämää. Yks kumma juttu on se, että kun ei pystynyt tv lupia maksamaan aikoihin (onneks menee suoraan ulos-ottoon ilman perintätoimistojen rokotuksia ) , niin meille ei enää "myönnetä" tv lupaa. Siis katsomme telkkaria ilmatteeks. Tästä se joku täällä keskusteluissa riemastuu, että minun rakkaat veroni menee ton salakatseluun. So what. Oon niin paljon maksanut veroa ja välillistä veroa, että kääntyköön intrumin perustajat haudassaan.

        on OSTANUT velat, joita se karhuaa velallisasiakkailta? Tähän saakka olen ymmärtänyt kyseisen liiketoiminnan niin, että perintäyritys koettaa toimineen saada velallista maksamaan erääntyneen saatavan tmv. ja jollei tämä tuota tulosta, vie velkomusasian käräjäoikeuteen ulosottokelpoisen päätöksen saamiseksi. Itse velka pysyisi minun käsitykseni mukaan kuitenkin toimeksiantajan harmina eli tämä ei saisi rahojaan, ennen kuin velallinen on maksut suorittanut perimistoimistolle.
        Saako siis varsinainen velkoja kuitenkin saatavansa perimistoimistolta, ennen kuin velallinen on maksanut perintäfirmalle yhtään mitään?


      • Gerbera27
        piruitte kirjoitti:

        on OSTANUT velat, joita se karhuaa velallisasiakkailta? Tähän saakka olen ymmärtänyt kyseisen liiketoiminnan niin, että perintäyritys koettaa toimineen saada velallista maksamaan erääntyneen saatavan tmv. ja jollei tämä tuota tulosta, vie velkomusasian käräjäoikeuteen ulosottokelpoisen päätöksen saamiseksi. Itse velka pysyisi minun käsitykseni mukaan kuitenkin toimeksiantajan harmina eli tämä ei saisi rahojaan, ennen kuin velallinen on maksut suorittanut perimistoimistolle.
        Saako siis varsinainen velkoja kuitenkin saatavansa perimistoimistolta, ennen kuin velallinen on maksanut perintäfirmalle yhtään mitään?

        Juuri tätä se on, ihmettelen suuresti miksei kukaan älähdä näistä perintätoimistojen ym. tekemisistä. Ainiin joo, ei kukaan tilanteeseensa väsynyt velallinen enää jaksa tapella. ei prkl, mitä touhua tää on nykyään, onko enää edes ihmisoikeuksien mukaista. Olen joutunut niin monta kertaa ulosottomiehen, perintätoimistojen virkailijoiden sun muiden nöyryyttämäksi etten edes ymmärrä miten tai miksi jaksan ylipäätänsä rämpiä eteenpäin näissä veloissa ja ahdingossa...viimeksi eilen yritin asiaani paikalliselle uo:lle toimittaa..mikään ehdotus ei käynyt eikä mua kunnolla edes kuunneltu, yritä siinä sitten saada jotain valmista, paskan marjat sanon minä.


      • ipprtrpprti
        piruitte kirjoitti:

        on OSTANUT velat, joita se karhuaa velallisasiakkailta? Tähän saakka olen ymmärtänyt kyseisen liiketoiminnan niin, että perintäyritys koettaa toimineen saada velallista maksamaan erääntyneen saatavan tmv. ja jollei tämä tuota tulosta, vie velkomusasian käräjäoikeuteen ulosottokelpoisen päätöksen saamiseksi. Itse velka pysyisi minun käsitykseni mukaan kuitenkin toimeksiantajan harmina eli tämä ei saisi rahojaan, ennen kuin velallinen on maksut suorittanut perimistoimistolle.
        Saako siis varsinainen velkoja kuitenkin saatavansa perimistoimistolta, ennen kuin velallinen on maksanut perintäfirmalle yhtään mitään?

        Perintätoimistot SEKÄ tekevät hommia saadakseen asiakkaalleen rahaa ETTÄ ostavat velkoja kokonaan itselleen, sopuhintaan. Velallisen kannalta kuulemma yhdentekevää. Uskaltaispa joku vaan laskea paljonko enmmän valtiokin olisi saanut niistä Arsenalin veloista sopimalla suoraan velallisten kanssa kuin myydessään ne sopuhinnalla ulkomaille.


      • Gerbera27 kirjoitti:

        Juuri tätä se on, ihmettelen suuresti miksei kukaan älähdä näistä perintätoimistojen ym. tekemisistä. Ainiin joo, ei kukaan tilanteeseensa väsynyt velallinen enää jaksa tapella. ei prkl, mitä touhua tää on nykyään, onko enää edes ihmisoikeuksien mukaista. Olen joutunut niin monta kertaa ulosottomiehen, perintätoimistojen virkailijoiden sun muiden nöyryyttämäksi etten edes ymmärrä miten tai miksi jaksan ylipäätänsä rämpiä eteenpäin näissä veloissa ja ahdingossa...viimeksi eilen yritin asiaani paikalliselle uo:lle toimittaa..mikään ehdotus ei käynyt eikä mua kunnolla edes kuunneltu, yritä siinä sitten saada jotain valmista, paskan marjat sanon minä.

        juurikaan soimaa, jos perintätoimiston karhukirjeen joko hävittää - tai silkkaa häijyyttään palauttaa lähettäjälle.


      • åobbtå
        piruitte kirjoitti:

        juurikaan soimaa, jos perintätoimiston karhukirjeen joko hävittää - tai silkkaa häijyyttään palauttaa lähettäjälle.

        ???????????????? MIKSI???????


      • Pökkelökääpä
        piruitte kirjoitti:

        on OSTANUT velat, joita se karhuaa velallisasiakkailta? Tähän saakka olen ymmärtänyt kyseisen liiketoiminnan niin, että perintäyritys koettaa toimineen saada velallista maksamaan erääntyneen saatavan tmv. ja jollei tämä tuota tulosta, vie velkomusasian käräjäoikeuteen ulosottokelpoisen päätöksen saamiseksi. Itse velka pysyisi minun käsitykseni mukaan kuitenkin toimeksiantajan harmina eli tämä ei saisi rahojaan, ennen kuin velallinen on maksut suorittanut perimistoimistolle.
        Saako siis varsinainen velkoja kuitenkin saatavansa perimistoimistolta, ennen kuin velallinen on maksanut perintäfirmalle yhtään mitään?

        Joskus kai saa, mutta usein ne kirjataan luottotappioiksi. Se on kovaa kaupankäyntiä, sanoi ulos-ottomies. Niitä myydään ihan alta lipan hinnalla. Soita huvikseen perintäfirmaan ja leiki puhelimessa jotain yrittäjää ja kysele vaihto-ehtoja ja kaikkea mitäs sitten jos velallinen ei maksa. En ole itse soittanut kun nään omista lippusista ja soitteluista ym. aneluista miten tää asia oikeesti menee. Ei sitä tiedä muut kun oikeus-aputoimistot, ulosmittarit ja velkaantuneet...eli köyhät. (suurinpiirtein). Mä olen lähdössä oikeuteen, asia on vaan kesken. On mapillinen paperia...se on osa vaan. Eikä siinä ole kuin se lasku millä on maksettu. 8 cm pino jo järjestetty. (vain omia). Miehellä on n. 5 cm pino. Intrum ei suostu antamaan meille jo maksettuja tietoja millään. Muut firmat on antaneet. No eiköhän viranomaiset saa ne sieltä. Ei ole puhtaat jauhot pussissa. Että näin ja tämä on totta. Se on kovaa bisnestä niillä ihmisillä mitkä on saatu koukkuun ja on jotain vietävää...palkka tai koti yleensä.


      • Pökkelökääpä
        ipprtrpprti kirjoitti:

        Perintätoimistot SEKÄ tekevät hommia saadakseen asiakkaalleen rahaa ETTÄ ostavat velkoja kokonaan itselleen, sopuhintaan. Velallisen kannalta kuulemma yhdentekevää. Uskaltaispa joku vaan laskea paljonko enmmän valtiokin olisi saanut niistä Arsenalin veloista sopimalla suoraan velallisten kanssa kuin myydessään ne sopuhinnalla ulkomaille.

        tämän. Hyvä kun joku huomaa, että velkoja myydään ulkomaille. Huomaispa useampi ja miettisi mihin rahat hupenee.


    • olen pähkäillyt

      Tutulta tuntui ajatuksesi, ihan samoja asioita läpikäyneenä myös mieli on maassa ja rikollinen olo koko ajan.Ei ole kukaan eikä mitään. Helppo se on ihmisten, joilla ei huolia ja velkoja ole , arvostella ja syyttää.... toivottavasti ei koskaan satu sellaisen ihmisen kohdalle samaa velkaantumista.

    • JUstLapin JOO

      Itse olen kohta 10 vuotta taistellut tässä ja koittanut saada niitä vanhoja ja uusia velkoja maksettua... on merkintöjä ja sun muuta, mutta ilmoitin vaan kylmänrauhallisesti että en aijo maksaa kun ei minulla ole konkurssipesään mitään annettavaa ja valtion on pakollista maksaa ihmiselle ainakin peruskulut. (sähkö, Vesi jne jne) tässä maassa ei jätetä ketään ilman omaa tahtoaan asunnottomaksi.... nim.kok. on.... en suostunut aikoinaan sossun höylyttelemäksi ja lappujen jne jne ravaamiseks melkein joka viikko, mutta olis kannattanu.

      ei olis ollu sitä asuntoa ja ruokaa, onneksi tajusin että ne paperit on välttämättömiä että he voivat antaa apua...

      Se on kuulkaas ihan ihmisen omaa typeryyttään ettei jaksa papereita alkaa laitteleen pinoittain että sais edes paikan missä nukkua, ja se on todella typerää että oma sinni sallii sen iteppäisyyden "en koskaan hae apua sossulta"

      Sosiaalitoimisto makso minulle sähkösopimukseen vakuuden ja asuntoon ja sen kautta sain elämäni kuntoon joten te turhat paskasta valittavat tehkää noin niin voitte alkaa uuteen elämään ilman typerää katkeruutta ja JÄTTÄKÄÄ NE VIINAT POIS!

    • kyrpiintynyt

      Perkele... tässä on 12 vuotta makseltu aivan idioottimaisia maksuja siitä että oli huono syksy... onneksi kohta oon maksanut kaiken takaisin... ( 15 vuotta on mennyt siinä aivan hukkaan minun elämästä nordean takia. ) ja kun ei edes omia luottotietoja saa ilman rahaa... mutta mökki lämpiää risuilla paska tippuu kompostiin ja viina tehdään viljasta...

    • Anonyymi

      Nykyään luottotiedoton saa kyllä nuo asiat, opintolainankin.

      Näytätkö mulle tuomitun rikollisen, jolla on luottotiedot kunnossa. Heidän täytyy lähes aina maksaa korvauksia uhreille, eikä rikollisilla useinkaan ole rahaa tai maksuhalukkuutta, joten ulosottoon ne pääsääntöisesti menevät.

      • Anonyymi

        Elinkautisvangilla on vapautuessaan yleensä puhtaat luottotiedot. Korvausvelkakin on vanhentunut. Muilla vangeilla tyypillisesti on luottotietomerkintöjä vielä vapautuessaan.


    • Anonyymi

      Vittu mitä kitinää.

      Minä maksoin ulosoton kautta pois yli 40.000 € ei niin hyvin menneen yrittäjyyden tuomia velkoja. Ainoa ratkaiseva asia on se, että käy töissä!!!

      Aina on ollut katto pään päällä ja ruokaa pöydässä.

    • Anonyymi

      Jos olet takuueläkkeellä,niin ei tulot juuri muutu kun ei voi ulosottoa suorittaa.

    • Anonyymi

      Älä siis menetä luottotietojasi!
      Miksi pitää tarkoituksella menettää luottotiedot, se on suuniteltu ja tarkkaan harkittu teko oikeasti jos ylivelkaantuu.

    • Anonyymi

      Kaukosäädin moolokin kidassa on mennyt epäkuntoon.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe