Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitä pitäisi osata? :)

izzigga

Mitä kaikkea minun pitäisi osata, jotta voisin hankkia issikan? En nyt ole hankkimassa mutta keräilen tietoa jos joskus sellainen tulee. :) Olen ratsastanut 4 vuotta ja olen 12v. Osaan askellajeista käynnin, ravin ja laukan. :) Tiedän perjaatteessa mitä pitäisi osata hankkiessaan hevosta mutta en tiedä esim. jotain pieniä asioita, tai jos nyt ostaisin issikan niin pitäisikö issikan kanssa osata jotain eri asioita kuin "normaalin" (siis onhan issikkakin normaali xD) hevosen kanssa? :)

23

1422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • izzigga

      Niin ja voiko issikan hankkia ensimmäiseksi hevoseksi vaikkei olisi koskaan ennen mennyt issikalla? :)

      • Kjheeh

        "Mitä pitäisi osata..."Itse tiedät pystytkö jo hankkimaan hevosen.Älä sitä täältä tule kysymään.Ei tiedetä kuinka hyvin istut ja onko kevennykset kohdallaan....


      • -veine
        Kjheeh kirjoitti:

        "Mitä pitäisi osata..."Itse tiedät pystytkö jo hankkimaan hevosen.Älä sitä täältä tule kysymään.Ei tiedetä kuinka hyvin istut ja onko kevennykset kohdallaan....

        Omasta mielestäni hevosta ei pitäisi hankkia ennenkuin sen haluaja on vähintääntäysi-ikäinen (18v) ja huolehtisi siitä pääsääntöisesti itse. On mielestäni väärin hankkia hevosta 13v tytölle joka sitä yhtäkkiä päättääkin haluta, koska vuoden-parin kuluttua samainen tyttö saattaa viihtyä kylillä/poikalaverin luona lähes jatkuvasti, kuka silloin huolehtii hevosesta? Se heppa on sillä haluajalla 24/7, myös krapulapäivinä tai silloin kun on muita menoja kavereiden kanssa, eikä sit voi noin vain unohtaa sinne talliin tai tarhaan. Siksi mielestäni vanhempien ei tulisi hankkia hevosta elleivät myös he itse siitä ole kiinnostuneet, lapsi oppii että vanhemmat hankkii - vanhemmat hoitaa.

        Sitten kun sen hevosen maksaa omista rahoistaan, hoitaa sen 7pvänä/vkossa ja/tai hankkii hoitajan ja liikuttajan sairastaessaan, sitten voi sen hevosen hankkia. Muulloin ei välttämättä tajuakkaan paljonko se hevonen vie ja tarvitsee aikaa, rahaa ja vastuuta. Toki siellä saa olla vanhemmat tukemassa jos työt loppuu tai tulee yllättävä este (pitkä saisaalajakso tai muu vastaava, ei flunssa tms), mutta mun mielestä sitä ei vanhempien rajoilla tulis hankkia. Tämä siis vain minun oma mielipiteeni.


      • izzigga
        -veine kirjoitti:

        Omasta mielestäni hevosta ei pitäisi hankkia ennenkuin sen haluaja on vähintääntäysi-ikäinen (18v) ja huolehtisi siitä pääsääntöisesti itse. On mielestäni väärin hankkia hevosta 13v tytölle joka sitä yhtäkkiä päättääkin haluta, koska vuoden-parin kuluttua samainen tyttö saattaa viihtyä kylillä/poikalaverin luona lähes jatkuvasti, kuka silloin huolehtii hevosesta? Se heppa on sillä haluajalla 24/7, myös krapulapäivinä tai silloin kun on muita menoja kavereiden kanssa, eikä sit voi noin vain unohtaa sinne talliin tai tarhaan. Siksi mielestäni vanhempien ei tulisi hankkia hevosta elleivät myös he itse siitä ole kiinnostuneet, lapsi oppii että vanhemmat hankkii - vanhemmat hoitaa.

        Sitten kun sen hevosen maksaa omista rahoistaan, hoitaa sen 7pvänä/vkossa ja/tai hankkii hoitajan ja liikuttajan sairastaessaan, sitten voi sen hevosen hankkia. Muulloin ei välttämättä tajuakkaan paljonko se hevonen vie ja tarvitsee aikaa, rahaa ja vastuuta. Toki siellä saa olla vanhemmat tukemassa jos työt loppuu tai tulee yllättävä este (pitkä saisaalajakso tai muu vastaava, ei flunssa tms), mutta mun mielestä sitä ei vanhempien rajoilla tulis hankkia. Tämä siis vain minun oma mielipiteeni.

        Niin... ymmärrän kyl :) Mut en oo ihan seemost tyyppii et oisin kokoajan jossain kylillä. :) Mutta joo... En nyt ole edes saamassa sitä hevosta vaan just keräilen tietoo sitä varten jos joskus saan. :) Eikä se nyt ole ihan niinkään että olisin yht´äkkiä päättänyt sitä haluta, vaan olen halunnut jo vuosia ja käynyt tunneilla ja leireillä jne. :) Kiitos kumminkin tosta mielipiteestä, niitä on ihan hyvä tietää. :)


      • Issikka tyttö

        Issikat eivät ole aivan samanlaisia kuten vaikka Suokit!
        Issikat ovat toki mukavia hevosia ja lapsiystävällisiä, mutta itse sanoisin, että pitää olla kokemusta Issikoista ennestään. Issikoilla on enemmän askel lajeja kuin "normaalisti" (töltti ja joillain passi) Issikat vaativat enemmän seuraa kuin " normaalisti " Issikat ovat tottuneet siihen, että niitä on paljon ympärillä ja eivät viihdy sisällä. Itse käyn säännöllisesti Issikka tallilla ratsastamassa ja hoitamassa. Issikat osaavat olla myös ovelia.


    • issikkaharrastaja

      issikat ovat aivan tavallisia hevosia. eli sinulla täytyy olla kokmusta, jotta olet varma että pystyt huolehtmaan hevosestasi. Issikat ovat aina eläneet islannissa puhtaasti, ja sen takia issikat viihtyvät parhaiten omiensa parissa, (eli issikat eivät välttämättä pidä muista roduista), mutta poikkeuksia tottakai löytyy. issikkoiden askellajiin kuuluu myös töltti ja passi, töltti on toinen. aivan normaali askellaji issikoiden keskuudessa, joten olisi hyvä jos osaisit töltätä. (puolipidätteitä, jotta issikka nostaa päänsä, pohkeet voi viedä vähän taaksepäin), tölttääminen on aika helppoa, kunhan muistaa pitää hevonen "kasassa". sitäpaitsi issikat eivät oikein pidä sisällä olemisesta, joten olisi hyvä jos talli jossa pitäisit sitten issikkaasi, kun sellaisen saat, että se pääsisi olemaan ulkona vuoden ympäri, mutta että sillä olisi tilaisuus päästä suojaan.

    • Hana wo puu

      Heppa pitäis hankkii vasta kun tietää että oikeesti jaksaa hoitaa sitä, eikä sitten kuukauden päästä sano vanhemmille -Mä en nyt jaksa... ja sama toistuu viikoittain. Ja mielestäni lähellä pitäisi olla joku ''varahoitaja'' jos nyt satutkin olee sairas etkä pystykkään nouseen vuoteesta. Mielestäni myös pitäisi osata käynti, töltti, ravi, laukka yms... mutta se ei ole tärkeintä, van että osaat myös hoitaa hevosta... pestä talli, karsina... ja ruokkii, harjata yms.... en pysty itse vaikuttaan asaiaa.... mutta sen tietää itse paremmin!!

    • janina v

      mielestäni ainakaan tuon perusteella et voi vielä pitkään aikaan hankia ponia!
      Sinun pitää osata todella paljon asioita eikä yleensä runsas ratsastuskokemuskaan ole riittävää koska eihän se hevonen niinkään paljoin ratsastuksesta välitä vaan hoidosta!!!!!!
      Ja oma poni vie TODELLA paljon aikaa ja rahaa! (kokemusta löytyy)

      • izzigga

        Niin edelleen tiedän ton, enkä ois omasta mieletänikää valmis viel hankkii ponii, ja en oo kyl ees saamassakaan sitä, keräilen vaa tietoja! :DD


    • Rinsukka

      Satuin huomaamaan ilmotuksesi tosta tai oikeastaan kysymyksesi. Itse omistan 3 issikkaa ja 1 eestinponin. Issikoilla on yksi oma askellaji eli töltti. Tölttiä issikoilla pitää myös mennä että sitä ei voi sulkea pois. Hoidon perus asiat osaat varmasti ja myös ravin laukan jä käynnin. Jos esteitä haluat niin issikathan eivät varsinaisesti ole hyppy hevosia mutta kyllä niilläkin voi 50-60 cm hypätä aika varmasti muttaa ei kamalasti siitä korkeampia , koska jalat eivät kestä.Hoidosta ja muista jutuista voit kysellä multa vielä lisää.

      T: Riina- Maria ( Rinnu) 14 v

      • IssikkaLove

        Islannin hevosen omistajan on osattava tosiaan myös töltti ja plussaa olisi jos passinkin osaisi vaikka se islannin hevosten keskuudessa onkin harvinaisempi kuin töltti. Eli jos aijot joskus myydä issikkasi eteenpäin etkä ole töltännyt sillä kertaakaan saattaa käydä niin että issikka ei enää muista pyyntö komentoa eikä ole silloin norm. harrastajien keskuudessa kuin kolmi askellajien. Tosin kasvattajat ja useimmat issikka tallit osaavat kouluttaa ne uudelleen mutta se vaatii aikaa ja työtä.

        Issikat viihtyvä niinkuin joku jo sanoikin ympäri vuotisessa pihatallissa. Silloin heillä on mahdollisuus käydä pihalla ja tarvittaessa olla suojassa. Issikoilla on myös suurempi laumavietti kuin muilla roduilal koska islannista tullessaan ovat issikat asuneet laumana jossa ne sitten erotetaan ja myydään. Joillakin issikoilla on islannista tullessaan hengitys oireita jolloin keuhkot eivät kestä talli pölyä. Suomen ilmasto on sen verran erilaista kuin islannin. Mutta ei todellakaan kaikilla! Yleensä issikat viihtyvät 2-10 laumoissa mikä onkin yleinen lauma koko.

        Itse en ostaisi issikkaa jos en koskaan olisi mennyt issikalla koska silloin et tietäisi onko issikan ominaisuudet oikeat.


      • riccooo

        Hevosen omistaminen on vielä 13v tytölle liian súuri vastuu ja jos vanhempasikaan eivät ole edes kiinnostuneet hevosesta(tarkoitan etteivät osaa hoitaa ja ratsastaa).


    • mä vaan!

      en suosittele sulle issikkaa ekaks hevoseks,niillä on eri askellajit kuin muilla! ja varsinkaan jos et ole ratsastanut issikoilla! jos olet perheesi kanssa päätynyt siihen tulokseen että saat hevosen niin kyseisen rodun pitää olla just eikä melkein juuri sinulle oikea! sinun pitää myös todella hyvin perehtyä kyseiseen rotuun ja ylipäätänsä hevosiin ja hevosen omistamiseen! mun äitäpuolella on hevonen ja harrastan ratsastusta kerran viikossa ohjatulla tunnilla,ja sen lisäks äitipuolen hevosella, sillä asun isällä ja hevosen talli on n 100 metriä kotoa.niin että tiedän että hevosen omistaminen ei ole aina helppoa! meidän hepalla on kauheesti tullu eläinlääkäri kuluja ja muita kuluja joten aina pitää varautua "pahimpaan"(n 3000e pelkistä eläinlääkäri kuluista n vuoden aikana, enkä pysyis laskuissa mukana jos lisätään muut kulut esim:kengitys,tarvikkeet,tallivuokra,ruuat) harkitse tarkkaan milloin olet valmis omistamaan hevosen! ja millaisen!

      • Tiedän nämä jutut!

        älä luule ottavas issikkaa vielä! en sano pahalla, vaan sinua ajattelen.liian suuri vastuu.itselläni on 2 hevosta, ja taitoa on 11 vuoden takaa (olen 22 vuotta) ja voimia vie se hoito edelleen! joten kuuntele järjen sanaa!


    • zarah

      ei sen kaa mitään mtn epänormaalii tartte osaa mitä osaat hevosten kaa?

    • Aurora89

      Se ratsastustaito on aikalailla sivuseikka, pääasia on että löytyy motivaatiota, vastuuta ja rahaa huolehtia hevosesta koko sen loppuelämän ajan 7 päivänä viikossa. Alle 18-vuotiaalle en voi suositella minkäänlaista hevosta. Ensin opinnot päätökseen, sit työpaikka ja kämppä, sen jälkeen hevonen. Itse sain ponini 15-vuotiaana ja nyt olen 20-vuotias. Poniani en ikinä antaisi pois missään tilanteessa, mutta myöhemmin ajatellen olisi pitänyt odottaa vähintään täysi-ikäiseksi. Älä pilaa nuoruuttasi liialla vastuulla!

    • JiiKaa

      ISLANNINHEVOSENHAN VOI PILATA! Vai voiko? niin minulle on sanottu...

      Siis jos ei ole tarpeeksi kokenut.

      • Issikka fani!

        Joo eli minä olen ostamassa nyt ekaa hevosta ja sen roduksi tulisi issikka. issikka EI ole sen vaikeampi kuin muutkaan... En ole ikinä issikalla ratsastanut, mutta niistä kerrotaan hyvää. Olen ratsastanut kaksi vuotta en ikinä issikoillla hankin kuitenkin issikan .yksäri taliin mihin sen sijoitan on jo 2 muuta hevosta. Tallin omistaja on äitini kaveri ja on pitänyt hevosia jo noin 20 vuotta niinpä hän auttaa minua tarpeen tullessa :D Issikat ovat tempperamenttisia, muttei itsepäisiä niinkuin väitetään.. Ja te jotka väitäötte ettei issikkaa voi ottaa ekaksi hepaksi olette ihan oikeassa PAITSI jos ottaa vuokratalliin!! Sillä siellä on varmasti joku joka osaa auttaa issikoiden kanssa! Se on ihan eri asia jos ottaa omalle pihalle silloin ei kannata! Musta issikka on kuitenkin yhtälailla "vaikea" hoitoinen kuin muutkin.. HUOM olen vasta 11 vuotta, mutta äitinikin heppa se olis. kävisin kuitenkin useammin tallilla noin: 6-7 kertaa viikossa


      • jasdgfuWD
        Issikka fani! kirjoitti:

        Joo eli minä olen ostamassa nyt ekaa hevosta ja sen roduksi tulisi issikka. issikka EI ole sen vaikeampi kuin muutkaan... En ole ikinä issikalla ratsastanut, mutta niistä kerrotaan hyvää. Olen ratsastanut kaksi vuotta en ikinä issikoillla hankin kuitenkin issikan .yksäri taliin mihin sen sijoitan on jo 2 muuta hevosta. Tallin omistaja on äitini kaveri ja on pitänyt hevosia jo noin 20 vuotta niinpä hän auttaa minua tarpeen tullessa :D Issikat ovat tempperamenttisia, muttei itsepäisiä niinkuin väitetään.. Ja te jotka väitäötte ettei issikkaa voi ottaa ekaksi hepaksi olette ihan oikeassa PAITSI jos ottaa vuokratalliin!! Sillä siellä on varmasti joku joka osaa auttaa issikoiden kanssa! Se on ihan eri asia jos ottaa omalle pihalle silloin ei kannata! Musta issikka on kuitenkin yhtälailla "vaikea" hoitoinen kuin muutkin.. HUOM olen vasta 11 vuotta, mutta äitinikin heppa se olis. kävisin kuitenkin useammin tallilla noin: 6-7 kertaa viikossa

        Issikka fani.. Miten sää voit laukoa tuollaisia juttuja islanninhevosista jos et ole koskaan edes ratsastanut issikalla? :D Noh, islanninhevonen on helppo hevonen pilattavaksi. Ei tule varmaan kuukauden jälkeen enää ikinä tölttäämään, päästelette sitten vaan possupassia...


    • jjjjjjrj

      Issikan ostettaessa sinulle pitää olla kokemusta töltin ja passin ratsastuksesta. Suurimalla osalla issikoilla on ihottuma tai kinnerpatti yms. Issikka sopii luonteensa puolesta ensihevoseksi mutta ei kannata, koska ensinnäkin halvemmalla saa todella hyvän normi epan koska huono ja ihottumainenkin issikka voi maksaa yli 6000 e.

      • manzfer

        Heippa olen harkinnut ottavani issikan 2011 tai myöhemmin kesäksi pihattoon pappani luo. Papan luona on todella suuret tilat jonne tehtäis todella suuri laiduin ja itselläni ei ole paljoa kokemusta hevosista tai poneista olen vain käynyt harjailemassa ja vähän ratsastamassa papan viereisellä tallilla ravureita. Pappa tottakai on tietoinen, etten osaa juuri mitään, mutta papalla on ollut 3 hevosta n.10v sitten ja on luvannut että otetaan issikka kesäksi hän opettaa ratsastamaan ja hoitamaan issikkaa. Papalla itsellä ei ole ollut issikoita, mutta ei kai ne kauheasti eroa muuten kuin töltin ja passin kannalta? Kysynkin nyt, että paljon issikan pitämie´nen kuukaudessa maksaa, kun pappa ei ole tietoinen nykyajan hinnoista. Kiitän jo etukäteen ps.olen 12v ja hevonen olisi pappani vastuulla, mutta tarkoitus olisi, että kun pappa on opettanut ratsastamaan ja hoitamaan niin minäkin saisin sitten ratsastaa itsenäisesti ymv. kiitos!


    • Hippuli

      Kannattaa mennä ensin muutaman kerran ratsastamaan issikoilla, jotta oppisit töltin. Issikkaa ei välttämättä tarvitse pitää ollenkaan sisällä, ellei sitten hevosen tarve vaadi.

    • Hippuli

      Riippuu ihan omista taidoistasi. Jos aiot ostaa issikan, joka on esim. 4-käyntinen, kannattaisi osata töltti perusteellisesti, jottei se polleltasi katoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe