Kosolan kiertoliittymä

vuonna 2029

Kosolan risteyksen liikennejärjestelyjä uusitaan parhaillaan. Liikennevalopylväitä vähennetään ja kaksi ramppia poistetaan. Poistuvien ramppien liikenne ohjautuu pääristeykseen, joka on ennestäänkin tukkoinen. Risteyksen tuntumaan R-kioskin eteen lisätään taskuparkki seitsemälle autolle.

20 vuoden päästä risteykseen tehdään kiertoliittymä. Siihen saakka Lapuan tekninen lautakunta voi tutkia tästä nettikamerasta, miten liikenne sujuu taajaman keskellä kiertoliittymässä, jonka ulkohalkaisija on 28 m ja keskisaarekkeen halkaisija 12 m.

http://wms2.neti.tv/keilalv

Nettikamera löytyy myös sivun http://web.keila.ee/ kohdasta Avalik kaamera.

Kosolan risteykseen mahtuu tonteille tunkeutumatta kiertoliittymä, jonka ulkohalkaisija on 29 m. http://www.netikka.net/kauppakatu/risteys.html

95

2408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummeli'

      Hyvin näyttää toimivan kuvassa niinkuin muuallakin, mutta minkäs teet kun hyvin tunnetun viisauden mukaan kaupungissa pitää olla kerrostaloja ja liikennevaloja ;)

    • liikenneympyrä

      nettikamera. Jonsei oo muuta tekemistä, sitäkin voi aikansa kuluksi kattella. Lapuankin webcam voitais laittaa Kosoolanriesteykseen.

    • .autoilija.

      Toki liikenneympyrä tuohon paremmin sopisi, mutta tässä vaiheessa se on jo ikävä kyllä myöhäistä, kun työt ovat jo hyvässä vauhdissa... Täysperävaunullisella rekalla tuossa saattaa tehdä tiukkaa, mutta niitä ei taida tuossa paljon kulkeakkaan. Paljonko pyöräteiden leveydeksi jää, jos tuo 30 metrin halkaisijaltaan oleva ympyrä tuohon tehtäisiin? Tuo risteys mikä nyt toteutetaan mietityttää niiden taskuparkkien osalta, sillä miten hankalaa tuleekaan olemaan niistä pois peruuttaminen, kun nuoriso kiertää kylää, ja autoa lappaa kokoajan?

    • joe the columbo

      voi ristus ku on kauhean näköönen risteys ja kylä.

      ei mun elinaikana tuu kyllä tuohon noin rumaa kapistusta.siitä pidetään huoli.

      valot se olla pitää.


      ja saatana kun siinä lapuan risteyksess seisoo ne miehet tumput suorina minuuttti ja tuntitolkulla
      nostaen kaupungin palkkaa aivan turhasta.

      voi ristus sanon mä...!!!!!!!!!!!!!!!!

      • voi v***u

        Voi ristus sanon minäkin. Näyttää, että olet malliesimerkki nykysuunnitelmien kannattajien henkisestä laadusta.

        Saatana!!!


      • .autoolija.

        Kyllä ympyrä siihen jälleen kerran paremmin sopisi, kuin liikennevalot ;) Jos sua häiritsee se kaupungin miesten työtahti, nii mee ny ihmees sanomaan se niille!! Ku sä kerran tiedät että niille siellä jotain tekemistä on kokoajan.


      • ihimetten kyllä

        mistä sä niitä oikeen kyttäät.. ja kuinka sä joudat sellaasta teherä??


    • insinöörskä

      Kuvaa kattelles alako hävettämähän Lapuan viisahitten insinöörien pualesta.

      • kares lapualaanen

        Virolaisessa pikkukaupungissa ei ole kynsin hampain tarvinnut pitää kiinni vanhoista päähänpiinttymistä. Ympyrän toimivuutta on ilo katsella.


      • nykyaikaa
        kares lapualaanen kirjoitti:

        Virolaisessa pikkukaupungissa ei ole kynsin hampain tarvinnut pitää kiinni vanhoista päähänpiinttymistä. Ympyrän toimivuutta on ilo katsella.

        Ympyrä olisi nykyaikaa, liikennevaloja poistetaan muualla sivistyneessä maailmassa.
        Lapua on takapajula. MOT.


      • m.o.t.
        nykyaikaa kirjoitti:

        Ympyrä olisi nykyaikaa, liikennevaloja poistetaan muualla sivistyneessä maailmassa.
        Lapua on takapajula. MOT.

        eikä teirän oo tarkootus puuttua meirän asioohin.


      • MOTTOM
        m.o.t. kirjoitti:

        eikä teirän oo tarkootus puuttua meirän asioohin.

        Tuo asenne sopii hyvin sinne kehityksen kelkasta pudonneeseen ja hiljalleen autioituvaan vastenmieliseksi muuttuneeseen korruptiivisesti hallinnoituun Kehittymättömien Maakuntien Suomeen.

        Koettakaa nyt kuitenkin räpiköidä eteenpäin vielä jonkin aikaa niillä vähillä eväillänne, jotka teille ovat konkurssipesistä jääneet.

        MOT.


      • aikaa kuluu

        Lapuan Sanomis tänään joku laskenu yhteen kuinka paljo Kosolan ristillä orottelu maksaa pensakuluuna ja tyäajan menetyksenä. Paljo!


      • järki hoi!
        aikaa kuluu kirjoitti:

        Lapuan Sanomis tänään joku laskenu yhteen kuinka paljo Kosolan ristillä orottelu maksaa pensakuluuna ja tyäajan menetyksenä. Paljo!

        tekstiä, kiitos asiaa ajatelleelle! Kosolanristeyksen uudistaminen valoilla, ei liikenneympyrällä, on anteeksiantamatonta näkemyksen puutetta ja kehitykseltä silmänsä sulkemista. Se on menneen maailman signaali tulevaisuuteen, joka Lapuan strategia vuoteen 2025 - mukaan on kehitystä, kasvua, itsenäisyyttä ym. Lehden mukaan valtuutetut ovat eilen kovasti hurranneet strategiapuheille.

        NovaParkkia on puffattu mm. ympäristöystävällisyydellä: ei tartte polttaa bensaa ja mennä Seinäjoelle. Kosolanristeyksestä tehdään vasiten energiasyöppökin (= kuluu bensaa, sähköä, työaikaa) muun järjenvastaisuuden lisäksi. Liikenneympyrässä ei tuhlaannu mitään normaalia ajossa oloa enempää. Eikä Kosolanristeyksessä edes ole tilasta puute, virolaisen nettikameran kuva todistaa asian livenä

        Nykyinen risteysjärjestely tulee jäämään ikuiseksi miinusmerkiksi vastaavan virkamiehen työuralle. - LS:n kirjoituksen mukaan vieläkään ei olisi myöhäista muuttaa suunnitelmia.


      • Välimummo
        järki hoi! kirjoitti:

        tekstiä, kiitos asiaa ajatelleelle! Kosolanristeyksen uudistaminen valoilla, ei liikenneympyrällä, on anteeksiantamatonta näkemyksen puutetta ja kehitykseltä silmänsä sulkemista. Se on menneen maailman signaali tulevaisuuteen, joka Lapuan strategia vuoteen 2025 - mukaan on kehitystä, kasvua, itsenäisyyttä ym. Lehden mukaan valtuutetut ovat eilen kovasti hurranneet strategiapuheille.

        NovaParkkia on puffattu mm. ympäristöystävällisyydellä: ei tartte polttaa bensaa ja mennä Seinäjoelle. Kosolanristeyksestä tehdään vasiten energiasyöppökin (= kuluu bensaa, sähköä, työaikaa) muun järjenvastaisuuden lisäksi. Liikenneympyrässä ei tuhlaannu mitään normaalia ajossa oloa enempää. Eikä Kosolanristeyksessä edes ole tilasta puute, virolaisen nettikameran kuva todistaa asian livenä

        Nykyinen risteysjärjestely tulee jäämään ikuiseksi miinusmerkiksi vastaavan virkamiehen työuralle. - LS:n kirjoituksen mukaan vieläkään ei olisi myöhäista muuttaa suunnitelmia.

        Eipä tuossa juuri mitään uutta ole. Pohjalaiset ovat tottuneet maksamaan isäntiensä kovakalloisuudesta.
        Sitäpaitsi se edellinen valoryteikkö oli jo niin epäonnistunut kokeilu, ettei uusi epäonnistuminen mitään oleellista muuta. Hienot strategiapuheet ovat tarkoitetut vain kuuntelijoidensa omanarvontunteen kohottamiseksi ja oikeiden, toimivien strategioiden puutteen peittelyksi.

        Kaiken lisäksi on ertyisen lyhytnäköistä ja resursseja tuhlaavaa suunnitella risteyksiä ja katuja ilman käsitystä niitä ympäröivän maankäytön tulevaisuudesta. Vaan meneehän se paremman puutteessa Kehittyvien Maakuntien Suomessa.


    • vaan ei meillä

      Keilassa liikenne lauantaipäivänä. Lapuan systeemillä olis vähän monta takkua koettu. Mukava kattua, kun järki on voittanu.

    • autoolija lapualta

      Voi jeeveli kuinka sujuvasti ja pysähtelemättä nua autot tuas risteykses menöö.
      Mikä ihime ja kumma meirän päättäjiä oikeen vaivaa kun pitää sortua typeryyksihin typeryyksien perähän.

      • -.,

        Tuossa Virolaisessa risteyksessä olisi ollut ainakin tilaa tehdä suurempikin ympyrä, vaan ei ole ollut tarvetta.
        Lapuallakin olisi tyhjää tonttia, kun vain ostettaisiin väkisin, jos vapaaehtoisella kaupalla myydä.
        On se mukava pian taas seisottaa autoa tyhjässä risteyksessä. Voi p*****.


      • puolella
        -., kirjoitti:

        Tuossa Virolaisessa risteyksessä olisi ollut ainakin tilaa tehdä suurempikin ympyrä, vaan ei ole ollut tarvetta.
        Lapuallakin olisi tyhjää tonttia, kun vain ostettaisiin väkisin, jos vapaaehtoisella kaupalla myydä.
        On se mukava pian taas seisottaa autoa tyhjässä risteyksessä. Voi p*****.

        Viemäripäällikkö kuuluu luvanneen että risteysremontti valmistuu ensi vuoden puolella. Siinä aikataulussa ehtisi vielä muuttaa piirustuksia. Myönnän kyllä, että rauhan aikana päätöksenteko on hidasta. Lapuan tekninen lautakunta tuskin pystyisi nopeisiin päätöksiin edes kriisiaikoina.


    • 7+12

      Keilan nettikamerankuvaa ja todistusta liikenneympyrän eduista. Edistyksellistä ja fiksua kansaa.

      • rekkakuski.

        Kas kummaa, kun se fiksuus ei ole tarttunut siihen lapualaiseen viisaampaan päähän vaikka alvariinsa siellä ovat hypänneet.


      • lähtea taas
        rekkakuski. kirjoitti:

        Kas kummaa, kun se fiksuus ei ole tarttunut siihen lapualaiseen viisaampaan päähän vaikka alvariinsa siellä ovat hypänneet.

        Kaupunkisuunnittelutoimikunta voisi tehdä opintomatkan Keilaan. Oma silmäpari on aina parempi kuin nettikamera. Matkan varrellakin voisi pitää silmät auki.


      • Hjääveli
        lähtea taas kirjoitti:

        Kaupunkisuunnittelutoimikunta voisi tehdä opintomatkan Keilaan. Oma silmäpari on aina parempi kuin nettikamera. Matkan varrellakin voisi pitää silmät auki.

        ... on muistit pois koko matkalta.
        Kyllä luulisi v*tuttavan sitä, joka vänkää, että ei mahdu. Ei tainnut kaveri olla kovin välkky aritmetiikassa ja geometriassa? Kuka tietää?


    • Jahvohl

      Tuon Keilan ympyrän voisi heijastaa lakanaan vaikka siihen riemukaareen, jos se vielä risteykseen asennetaan.
      Olisi jotain katselemista, kun kiroilet punaisissa valoissa.

      • Kiitos Kaunis.

        Tällaiset neronleimaukset tuovat virkistystä päivääni.


      • kirooja

        Kaikkihan sen tietää, ketä siinä tyhjää odottaessa kirotaan.
        Onhan sekin tapa ikuistaa itsensä.


      • vissihin sitä
        kirooja kirjoitti:

        Kaikkihan sen tietää, ketä siinä tyhjää odottaessa kirotaan.
        Onhan sekin tapa ikuistaa itsensä.

        "kolomannen polven jäärää".


      • itseluottamuksesta
        vissihin sitä kirjoitti:

        "kolomannen polven jäärää".

        jolle ei ole katetta.


    • Mikä mättää?

      Lapuan Sanomis Kosolanristeyksen korjauksen viivästymisille, kuopille ym. eikä kiveämistyökään suju odotusten mukaisesti, kun on pitäny ettiä KAUPPAKADUN KORJAUKSEN SUUNNITTELIJAA! Tähän asti ne on huutanu, että suunnitelmat on ollu odottamassa vuosia, mutta valittajien vuoksi ei ole millään päästy töihin. Nyt risteys valmistuu vasta ens vuonna suunnittelijan puuttees! Hah. Jopa Lapuan Sanomien toimittaja vaikuttaa rivien välissä epäilevän Hietalan seli-selityksiä.

      • syynnittelijä

        Selityksistähän paistaa läpi yritys siirtää vastuu epäonnistuneesta "suunnitelmasta" jonkun ulkopuolisen "suunnittelijan" piikkiin.


      • joo niin on
        syynnittelijä kirjoitti:

        Selityksistähän paistaa läpi yritys siirtää vastuu epäonnistuneesta "suunnitelmasta" jonkun ulkopuolisen "suunnittelijan" piikkiin.

        pikkasen oikein oli hauskaa ku valokaarta nostettii kahdella uiton autolla ja vielä kaivinkoneella tyyrättihin nurkasta =) ehkä olisi voinut riittää se yksi nosturi ja narut päihin mistä miehet ohjaa ja muutama apina ruuvaa mutterit kiinni =) en halua täällä viisastella mutta teen työkseni teollisuus-asennuksia ja isompia elementtejä asnnetaan 4 miehen voimin. Mutta miksei se noin 3 konee ja 30 miehen voimin hauskempaa ole =)


      • Jim Jones

        Siihen risteykseen sen videotaulun alle, missä näytetään livekuvaa Keilan liikenteen sujumisesta.
        Patsaan häpäisemisestä ei pidä sakotettaman.
        Eikö sille voida antaa potkuja? Annettiinhan arkkitehdillekin.


      • virtuaali-ville
        Jim Jones kirjoitti:

        Siihen risteykseen sen videotaulun alle, missä näytetään livekuvaa Keilan liikenteen sujumisesta.
        Patsaan häpäisemisestä ei pidä sakotettaman.
        Eikö sille voida antaa potkuja? Annettiinhan arkkitehdillekin.

        pistetty. Kusitoloppa paikallansa, konkreettisestikin.


      • ja lautakunta
        Jim Jones kirjoitti:

        Siihen risteykseen sen videotaulun alle, missä näytetään livekuvaa Keilan liikenteen sujumisesta.
        Patsaan häpäisemisestä ei pidä sakotettaman.
        Eikö sille voida antaa potkuja? Annettiinhan arkkitehdillekin.

        Mitä on ajateltava teknisestä lautakunnasta, joka ei itse pysty ymmärtämään niinkään yksinkertaista asiaa kuin Kosolan risteyksen liikennejärjestelyjä? Valmisteleva virkamies on lautakunnalle auktoriteetti, jonka ajatuksia ei kyseenalaisteta, ainakin tässä asiassa.


      • horroksessa
        ja lautakunta kirjoitti:

        Mitä on ajateltava teknisestä lautakunnasta, joka ei itse pysty ymmärtämään niinkään yksinkertaista asiaa kuin Kosolan risteyksen liikennejärjestelyjä? Valmisteleva virkamies on lautakunnalle auktoriteetti, jonka ajatuksia ei kyseenalaisteta, ainakin tässä asiassa.

        liikenneympyrä on pajon nopeampi ja joustavampi kuin valot.


      • 879+6492?
        Jim Jones kirjoitti:

        Siihen risteykseen sen videotaulun alle, missä näytetään livekuvaa Keilan liikenteen sujumisesta.
        Patsaan häpäisemisestä ei pidä sakotettaman.
        Eikö sille voida antaa potkuja? Annettiinhan arkkitehdillekin.

        Vastavuoroisesti jos kosolanristeykseen laitetaan videotaulu Keilan ympyrästä, niin Keilaan pitää saada kuvaa meidän touhuistamme.
        Se ympyrä vain ei ole hyvä taulunpaikka, kun autot liikkuvat siinä liian liukkaasti, että kukaan ehtisi ihailemaan.
        Joku virontaitaja saisi myös kääntää jutun lehdestä viroksi ja lähettää Keilan paikallislehteen. "Työturvallisuuden takia pidetään röykkyisenä ja saattaa kestää ensi vuoteen", vai miten se nyt meni?


      • Kysyn vaan.
        879+6492? kirjoitti:

        Vastavuoroisesti jos kosolanristeykseen laitetaan videotaulu Keilan ympyrästä, niin Keilaan pitää saada kuvaa meidän touhuistamme.
        Se ympyrä vain ei ole hyvä taulunpaikka, kun autot liikkuvat siinä liian liukkaasti, että kukaan ehtisi ihailemaan.
        Joku virontaitaja saisi myös kääntää jutun lehdestä viroksi ja lähettää Keilan paikallislehteen. "Työturvallisuuden takia pidetään röykkyisenä ja saattaa kestää ensi vuoteen", vai miten se nyt meni?

        nettikamera on menny rikki. Lapualaasekko särkeny?


      • 15+4
        Kysyn vaan. kirjoitti:

        nettikamera on menny rikki. Lapualaasekko särkeny?

        Se on pyynnöstä poistettu häiritsemästä veljeskansan mielenrauhaa. Lapualtahan on hyvät ja suorat yhteydet Viroon.


      • Juudas Juudeasta
        Kysyn vaan. kirjoitti:

        nettikamera on menny rikki. Lapualaasekko särkeny?

        Pahasti haiskahtaa! Miten se juuri nyt pimeni? Onko putkimies lomalla tai työmatkalla?


      • i Nimimerkki on pakollinen.
        Juudas Juudeasta kirjoitti:

        Pahasti haiskahtaa! Miten se juuri nyt pimeni? Onko putkimies lomalla tai työmatkalla?

        http://wms2.neti.tv/keilalv
        Keilassa kaikki järjestyy nopeasti.
        Kyllä tuota taas on mukava katsella. Se on kuin virtaava puro tai takkatuli, yhtä mukavaa.
        Katsokaa kuinka hienosti suojatietkin toimivat. Meillä kohta, tai vuoden, kahden päästä, seisovat autot ja mummot. Sitten ryykivät yhtäaikaa, arvaan, tai sitten seisovat pirun kauan.


      • Nimimerkki.
        i Nimimerkki on pakollinen. kirjoitti:

        http://wms2.neti.tv/keilalv
        Keilassa kaikki järjestyy nopeasti.
        Kyllä tuota taas on mukava katsella. Se on kuin virtaava puro tai takkatuli, yhtä mukavaa.
        Katsokaa kuinka hienosti suojatietkin toimivat. Meillä kohta, tai vuoden, kahden päästä, seisovat autot ja mummot. Sitten ryykivät yhtäaikaa, arvaan, tai sitten seisovat pirun kauan.

        " Se on kuin virtaava puro tai takkatuli, yhtä mukavaa."

        Tulikin jo ikävä.


      • kake kaasujalka
        i Nimimerkki on pakollinen. kirjoitti:

        http://wms2.neti.tv/keilalv
        Keilassa kaikki järjestyy nopeasti.
        Kyllä tuota taas on mukava katsella. Se on kuin virtaava puro tai takkatuli, yhtä mukavaa.
        Katsokaa kuinka hienosti suojatietkin toimivat. Meillä kohta, tai vuoden, kahden päästä, seisovat autot ja mummot. Sitten ryykivät yhtäaikaa, arvaan, tai sitten seisovat pirun kauan.

        pari päivää pitikin kiertää vähän, mutta nyt on hyvä. yllätyin kun ajoin siitä, että saattaa olla loppujen lopuksi ihan toimiva, vaikka täällä moni vänäjää vastaan.


      • R-mummo.
        i Nimimerkki on pakollinen. kirjoitti:

        http://wms2.neti.tv/keilalv
        Keilassa kaikki järjestyy nopeasti.
        Kyllä tuota taas on mukava katsella. Se on kuin virtaava puro tai takkatuli, yhtä mukavaa.
        Katsokaa kuinka hienosti suojatietkin toimivat. Meillä kohta, tai vuoden, kahden päästä, seisovat autot ja mummot. Sitten ryykivät yhtäaikaa, arvaan, tai sitten seisovat pirun kauan.

        Tuijottelemme sitä mustanharmaata asfalttiaavikkoa, joka siihen näyttää olevan herrojen armosta syntymässä.


    • suojatien käyttäjä

      Kaikki kiertäminen pysähtyy kun joku kulkee suojatietä vai pitääskö kevyenliikenteen kiertää jostain muualta kun kirkkosiltaa ei pääse ylitte.

    • UteliasU

      Autoilijana kiinnosti tuo liikenneympyrä senverran, että päätin kysyä suoraan Keilan kaupungista heidän kokemuksistaan. Tässä niitä (huom. kaupunginhallituksen tiedottajalta suoraan):
      -----------------------------------------------------------------------------------------------

      :)

      Meistä oli tämmoinen risteys paras - tämmoisina on tehtyy Keilan viimme aikona 4 kappaletta. eritäin hyvää on tämmoinen myös sinne, missä kaupungin raja - kuskit tarvitsevat selkeän meerki, että tässä alkaa kaupunki ja ei tarvitse näin nopea menoa enää - liikennemerkista ei riitää.

      terv
      Valdur Vacht
      Keilan kaupungivaltuuston tiedotaja

      • 18+15

        liikenneympyrä kaupungin rajalla merkkinä siitä, "ettei tarvitse näin nopeaa menoa enää". Lapuallahan ei ole edellytyksiä tuon vertaiselle ymmärrykselle.

        Jokohan tiedottaja Valtturi on alkanut seurata Lapua-sivua?


      • 1+20
        18+15 kirjoitti:

        liikenneympyrä kaupungin rajalla merkkinä siitä, "ettei tarvitse näin nopeaa menoa enää". Lapuallahan ei ole edellytyksiä tuon vertaiselle ymmärrykselle.

        Jokohan tiedottaja Valtturi on alkanut seurata Lapua-sivua?

        Virossa, kuten suuressa osassa muuta Eurooppaa, onkin pitkät kaupunkikulttuurin perinteet, joita he haluavat vaalia ymmärtäen kulttuurin merkityksen ihmisten hyvinvoinnille, myös hyvälle elinkeinoelämälle. Saksassa, Ruotsissa ja Hollannissa esim. Kauppakadun tapaisesta paikasta olisi tehty kävelykatu ja se olisi elinvoimaistettu kaupungin suunnitelmallisilla toimenpiteillä.


      • Valdur Vacht
        18+15 kirjoitti:

        liikenneympyrä kaupungin rajalla merkkinä siitä, "ettei tarvitse näin nopeaa menoa enää". Lapuallahan ei ole edellytyksiä tuon vertaiselle ymmärrykselle.

        Jokohan tiedottaja Valtturi on alkanut seurata Lapua-sivua?

        Tere Keilasta !
        Näin on, ettö aloitin tämän diskussion katselua. On eritäin hyvää, jos kaupungin kansalla on mahdollisuus puhua asioista. Keilassakin on tämmoinen alue, tä Foorum on Keila kaupungin kotisivulla http://web.keila.ee/foorum

        Lapuan asioista en mun tarvitse puhua. Paikallised ihmiset ovat parhaita ja heidän sana kannata kuulla. Ja jos ei kuunelataan jokapäiväsesti - sitten vaalipäivalla varmasti. Demokratia...
        Olete tervetulleita katsoman Keilan ja toisten Viron kaupungien liikennesse tehtytää. Hyvia esimerkeja on paljon.

        Toivotan Teille kaikea hyvää :)
        Valdur Vacht
        Keilan kaupngi tiedotaja

        PS! Anteeksi, mun suomen kielen taitoo on jäänyyt televisiosta opitun tasolle ja ei ole hyvää.


      • 9+3
        Valdur Vacht kirjoitti:

        Tere Keilasta !
        Näin on, ettö aloitin tämän diskussion katselua. On eritäin hyvää, jos kaupungin kansalla on mahdollisuus puhua asioista. Keilassakin on tämmoinen alue, tä Foorum on Keila kaupungin kotisivulla http://web.keila.ee/foorum

        Lapuan asioista en mun tarvitse puhua. Paikallised ihmiset ovat parhaita ja heidän sana kannata kuulla. Ja jos ei kuunelataan jokapäiväsesti - sitten vaalipäivalla varmasti. Demokratia...
        Olete tervetulleita katsoman Keilan ja toisten Viron kaupungien liikennesse tehtytää. Hyvia esimerkeja on paljon.

        Toivotan Teille kaikea hyvää :)
        Valdur Vacht
        Keilan kaupngi tiedotaja

        PS! Anteeksi, mun suomen kielen taitoo on jäänyyt televisiosta opitun tasolle ja ei ole hyvää.

        Hauska kuulla, Valdur, että luet sivua. Suomekielestäsi saa kyllä selvää, no problem. Nyt kun on näin vaivaton väline käytettävissämme, voitaisiin alottaa kansalaiskokemuksien vertailu kaupunkiemme touhuista.


      • Valdur
        9+3 kirjoitti:

        Hauska kuulla, Valdur, että luet sivua. Suomekielestäsi saa kyllä selvää, no problem. Nyt kun on näin vaivaton väline käytettävissämme, voitaisiin alottaa kansalaiskokemuksien vertailu kaupunkiemme touhuista.

        ehkää olis parasta, että Keilan kokemuksen vertailussa olisi joku avuksi - että mulle voi kirjoita ja sitten ma koon viranoimaisten avulla vastauksen - en mä ole kaupunginliikennen asiatuntia - ja sitten joku kääntää sen mun "suomen kiellestä" suomeksi :)

        Mun e-adressi on [email protected]

        Valdur


      • Jakobias
        Valdur Vacht kirjoitti:

        Tere Keilasta !
        Näin on, ettö aloitin tämän diskussion katselua. On eritäin hyvää, jos kaupungin kansalla on mahdollisuus puhua asioista. Keilassakin on tämmoinen alue, tä Foorum on Keila kaupungin kotisivulla http://web.keila.ee/foorum

        Lapuan asioista en mun tarvitse puhua. Paikallised ihmiset ovat parhaita ja heidän sana kannata kuulla. Ja jos ei kuunelataan jokapäiväsesti - sitten vaalipäivalla varmasti. Demokratia...
        Olete tervetulleita katsoman Keilan ja toisten Viron kaupungien liikennesse tehtytää. Hyvia esimerkeja on paljon.

        Toivotan Teille kaikea hyvää :)
        Valdur Vacht
        Keilan kaupngi tiedotaja

        PS! Anteeksi, mun suomen kielen taitoo on jäänyyt televisiosta opitun tasolle ja ei ole hyvää.

        Mukava huomata, että tähän ketjuun on saatu kansainvälistäkin keskustelua.
        Olen ihaillut tuota teidän liikenneympyräänne ja käy oikein kateeksi, kun liikenne sujuu siellä niin hienosti.
        Ajan päivittäin työmatkalla naapurikaupungin liikennevaloissa ja ympyröissä ja on päivänselvää, että ympyrässä liikenne sujuu paljon nopeammin näillä automäärillä, mitä pikkukaupungeissa on.
        Keilan ympyrä on noussut esiin siksi, että täällä väitetään, että risteykseemme ei mahdu liikenneympyrä, mutta teidän webkamerastanne jokainen voi todeta, että olisi se sittenkin mahtunut.
        Nyt täällä on jo puolivalmis liikennevaloristeys ja kohta taas saamme "nauttia" punaisissa valoissa seisomisesta.

        Teillä on hienot nettisivut, mutta minun eesinkielen taitoni on olematon.
        Lapualla on kyllä aktiivisia Viron ystäviä, mutta minun aikani ei ole riittänyt siihen toimintaan.
        Mukavaa syksyä sinne Keilaan!


      • .mä.
        Jakobias kirjoitti:

        Mukava huomata, että tähän ketjuun on saatu kansainvälistäkin keskustelua.
        Olen ihaillut tuota teidän liikenneympyräänne ja käy oikein kateeksi, kun liikenne sujuu siellä niin hienosti.
        Ajan päivittäin työmatkalla naapurikaupungin liikennevaloissa ja ympyröissä ja on päivänselvää, että ympyrässä liikenne sujuu paljon nopeammin näillä automäärillä, mitä pikkukaupungeissa on.
        Keilan ympyrä on noussut esiin siksi, että täällä väitetään, että risteykseemme ei mahdu liikenneympyrä, mutta teidän webkamerastanne jokainen voi todeta, että olisi se sittenkin mahtunut.
        Nyt täällä on jo puolivalmis liikennevaloristeys ja kohta taas saamme "nauttia" punaisissa valoissa seisomisesta.

        Teillä on hienot nettisivut, mutta minun eesinkielen taitoni on olematon.
        Lapualla on kyllä aktiivisia Viron ystäviä, mutta minun aikani ei ole riittänyt siihen toimintaan.
        Mukavaa syksyä sinne Keilaan!

        Miten paljon siellä keilassa on kevyttä liikennettä ympyrän läheisyydessä? Lapualla sitä on runsain mitoin päivällä, ja liikenneympyrän nopeudet ovat aina sitä luokkaa että vaara on olemassa, jos ympyrän jokaisesta tulo/menosuunnasta on pyörätie.


      • r-mummo
        .mä. kirjoitti:

        Miten paljon siellä keilassa on kevyttä liikennettä ympyrän läheisyydessä? Lapualla sitä on runsain mitoin päivällä, ja liikenneympyrän nopeudet ovat aina sitä luokkaa että vaara on olemassa, jos ympyrän jokaisesta tulo/menosuunnasta on pyörätie.

        Ehkä keilalainen kertoo, että siinäkin kaupungissa on kevyttä liikennettä ihan niinkuin kaikkialla muuallakin. Mutta onhan ylentävää kuulla, että lapuallakin sitä on ja, että siitä on alettu kantaa huolta.

        Ainakin tuossa yhdessä risteyksessä.


      • .mä2.
        r-mummo kirjoitti:

        Ehkä keilalainen kertoo, että siinäkin kaupungissa on kevyttä liikennettä ihan niinkuin kaikkialla muuallakin. Mutta onhan ylentävää kuulla, että lapuallakin sitä on ja, että siitä on alettu kantaa huolta.

        Ainakin tuossa yhdessä risteyksessä.

        Tähän asti siitä on huolta pidettykin, kun on valo-ohjattu risteys. Liikenneympyrää koskee lapuanlaki, joka on seuraava: se menee ensin kenellä on kovin vauhti, ja jalankulkijathan väistää. Kuvittele mummeli rollaattorin kans keskelle pyörätietä, ja vaikka kylänkiertäjä joka on poistumassa ympyrästä kovalla vauhdilla. Alangon liikenneympyrä on ihan eri tapaus, kun kevyttä liikennettä ei ole kuin yhdessä kohtaa, ja sekin menee tien alitse.


      • lapuan lakimies
        .mä2. kirjoitti:

        Tähän asti siitä on huolta pidettykin, kun on valo-ohjattu risteys. Liikenneympyrää koskee lapuanlaki, joka on seuraava: se menee ensin kenellä on kovin vauhti, ja jalankulkijathan väistää. Kuvittele mummeli rollaattorin kans keskelle pyörätietä, ja vaikka kylänkiertäjä joka on poistumassa ympyrästä kovalla vauhdilla. Alangon liikenneympyrä on ihan eri tapaus, kun kevyttä liikennettä ei ole kuin yhdessä kohtaa, ja sekin menee tien alitse.

        Keilan risteyksessä näyttäisi olevan n. 5 m suora osuus ennen suojateitä. Siinä matkalla tyhmempikin lapualainen kuski ehtisi hyvin havainnoimaan jalankulkijat. Yhdenkin vakavamman yliajon jälkeen luulisi kovempikalloisempikin kuski oppivan loppuelämäkseen kunniallisen liikennekäyttäytymisen. Mitään takeita ei ole myöskään liikennevalojen onnettomuuksia estävästä vaikutuksesta, jos typerää liikennekulttuuria käyttää argumenttinaan. Vihreät valot luovat rollaattorimummolle valheellisen turvallisen mielikuvan "lapuan laista".


      • .tiemestari.
        lapuan lakimies kirjoitti:

        Keilan risteyksessä näyttäisi olevan n. 5 m suora osuus ennen suojateitä. Siinä matkalla tyhmempikin lapualainen kuski ehtisi hyvin havainnoimaan jalankulkijat. Yhdenkin vakavamman yliajon jälkeen luulisi kovempikalloisempikin kuski oppivan loppuelämäkseen kunniallisen liikennekäyttäytymisen. Mitään takeita ei ole myöskään liikennevalojen onnettomuuksia estävästä vaikutuksesta, jos typerää liikennekulttuuria käyttää argumenttinaan. Vihreät valot luovat rollaattorimummolle valheellisen turvallisen mielikuvan "lapuan laista".

        Niin vain 5 metriä! alueella 40km/h nopeusrajoitus, siis noin 11 metriä sekunnissa, ihmisen reagointiaika noin sekuntti, joten jalankulkija olisi jäänyt alle jo sen viisi metriä sitten, ja lisäksi vielä pysähtymiseen menevä aika!


    • Erkki J-niemi.

      Minullakin on vaimon kautta sukulaisia siellä lapualla, niin tulee aina joskus silmäiltyä tätäkin foorumia. Tuosta ihmeellisestä liikenneympyräkinauksesta pohjalaiset asenteet jonkinverran tuntevana tuli mieleeni, että ainoat syyt ilmiselvästi huonomman ratkaisun tekemiseen ovat siinä, että kaupungin alkuperäisestä suunnitelmasta valitettiin ja sitä parempaa vaihtoehtoa ehdotti joku muu kuin kaupungin omat päättäjät. Erityisellä tulilinjalla näyttää olevan tuo teidän aivan kelpo ja asioita tuntevalta vaikuttava asukasyhdistys.

      Koko paikkakunnan ulkonäön jatkuva huonontuminenkin kertoo siitä, että siellä on päättäjässä päässä jotain vikaa.

      • .mä vaan.

        Mikä Lapualla on niin huonommaksi mennyt viime vuosina? Oot taas yks sokea joka ei näe sitä kaikkea mitä hyvää on tapahtunut tai tehty, ja marmatat täällä vaan ainoastaan kaikesta joka on hitusenkin huonommin. Oot siis ihan perus valittaja, onneksi olkoon!


      • Näitä piisaa
        .mä vaan. kirjoitti:

        Mikä Lapualla on niin huonommaksi mennyt viime vuosina? Oot taas yks sokea joka ei näe sitä kaikkea mitä hyvää on tapahtunut tai tehty, ja marmatat täällä vaan ainoastaan kaikesta joka on hitusenkin huonommin. Oot siis ihan perus valittaja, onneksi olkoon!

        kirjoitus oli ihan asiallinen, sinun kirjoituksesi sensijaan asiaton.


      • .itkupilli.
        Näitä piisaa kirjoitti:

        kirjoitus oli ihan asiallinen, sinun kirjoituksesi sensijaan asiaton.

        kerro nyt mikä sitten on niin helvetin huonosti täällä kun kerta marajat?


      • viärin sammutettu
        .itkupilli. kirjoitti:

        kerro nyt mikä sitten on niin helvetin huonosti täällä kun kerta marajat?

        ongelma näille marisoille on tietenkin: Väärät päättäjät! Pitäisi olla toiset henkilöt ohjaksissa, sitten saattaisi kelvata, ainakin jonkin aikaa..


      • 1+7
        .itkupilli. kirjoitti:

        kerro nyt mikä sitten on niin helvetin huonosti täällä kun kerta marajat?

        valittanut täällä muusta, kuin ylempänä olevan kirjoittajan asiattomasta kielenkäyttöstä, joten sinulle en ole velvollinen perustelmaan sen enempää. Jos viesti ei miellytä, viestintuoja hirtetään. Tyypillistä keskustelupalstojen häsläämistä.


      • .jojo.
        1+7 kirjoitti:

        valittanut täällä muusta, kuin ylempänä olevan kirjoittajan asiattomasta kielenkäyttöstä, joten sinulle en ole velvollinen perustelmaan sen enempää. Jos viesti ei miellytä, viestintuoja hirtetään. Tyypillistä keskustelupalstojen häsläämistä.

        Voi vittu kun onkin asiatonta. Sähän täällä puhut asiattomia, perusteettomia juttuja! Mistähän nuokin tarinas keksit...


      • .valivali.
        viärin sammutettu kirjoitti:

        ongelma näille marisoille on tietenkin: Väärät päättäjät! Pitäisi olla toiset henkilöt ohjaksissa, sitten saattaisi kelvata, ainakin jonkin aikaa..

        Jos päättäjät vaihtuis, niin sitten ne, jotka ovat nykyisiin tyytyväisiä, eivät olisi tyytyväisiä, ja valitus alkaa...


    • Valdur Vacht

      Hyvää iltaa !
      Tässä on pari kysymystää Keilan risteuksesta. Yritan vastatataa..

      En ymmärrä, mitää merkitsee kevyyt liikenne..että paljonko on liikennett ylensa tai - kevyt-polköyria?

      Liikennetta ei ole ylemäärin paljon. Ei ole käytävässä viimeisia lukuja, mutta noin pari kertaa päivässä - ammulla 8 ja iltalla 17 maissa on noin tunti autoja tosi paljon. Mutta tämän rinkiristaulsen yksi tavoite oli, että autonkuskille ei olisi mukava - attä jos on mahdollista, sitten ne menisivat ohi keskustasta. Mutta tämmoista on hyvin harvoin, että risteuksen takana on ennemmä kun 3 autoja jonossa. Polkupyörat ajavat tiellä - kuten auot tai tien vieressa - missa on käyvät ihmiset (jalankulkijat). Keskustassa on nopeusrajotus 30 km/h ja paljot kuskit ajavat vieläkin vähemällä. Erilista vaara polupyörille en ole havainnut.
      Tien ylitus ei ole myös ongelma - jalankulkijat saavat tien yli paljon paremmiin kun oli siellä perinteinen risteus. Tiealuet eivat ole nyt näin suuret -vain 4 metria - kuski otta nopeuksen alla, koska on tulossa rinkiristeus ja siellä täytyy olla varovainen.
      Enne sita rinkiristeusta óli keskustassa perinteinen, hyvin leveä risteus. Ja kolareita riiti - enimäksen nopeudella. Nyt ei ole enää yli 50km/h ajavia kuskeja ja jos kolarit on, sitten vain väheiset ja vaaratomia - pienet remontityöt-jos netkin.
      Pieni ajonopeus on minusta kaupunkinkeskustaan hyvää asia. Sen toivon rinkiristeus on täytänut.

      Luotan, että mun (varmasti väärä) suomen kielen taito oli riitava sanan tuomiseksi :)

      Valdur Vacht
      Keila

      • jalankulkija

        kieltä, Valdur. Lapualla suurin ongelma on ne erittäin itsepäiset ihmiset, jotka ovat päättäneet - ilman että ovat asiaan perehtyneet - että rinkiristeys on huono ratkaisu. Sitten keksivät kaikenlaisia syitä - jälleen ilman asiaan perehtymistä - todistaakseen miksi rinkiristeys on huono. Vaikka tällaisille ihmisille mitä sanoo, vaikka he omin silmin näkevät, miten hyvin risteys toimii Keilassa, he eivät silti usko että toimisi myös täällä. Heille liikennevalot ovat jotain hienoa. Kuvittelevat, että tämä on enemmän kaupunki, kun toimimattomassa risteyksessä seisoo paljon autoja odottelemassa vuoroaan. Tule katsomaan, niin näet!

        Kevyt liikenne tarkoittaa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, joita täällä ei niin hirveästi ole. Autot ajavat aina liian lujaa. Täällähän ihmiset ovat sivistymättömämpiä kuin Virossa, vaikka muuta itsestään kuvittelevat.


      • Valdur Vacht
        jalankulkija kirjoitti:

        kieltä, Valdur. Lapualla suurin ongelma on ne erittäin itsepäiset ihmiset, jotka ovat päättäneet - ilman että ovat asiaan perehtyneet - että rinkiristeys on huono ratkaisu. Sitten keksivät kaikenlaisia syitä - jälleen ilman asiaan perehtymistä - todistaakseen miksi rinkiristeys on huono. Vaikka tällaisille ihmisille mitä sanoo, vaikka he omin silmin näkevät, miten hyvin risteys toimii Keilassa, he eivät silti usko että toimisi myös täällä. Heille liikennevalot ovat jotain hienoa. Kuvittelevat, että tämä on enemmän kaupunki, kun toimimattomassa risteyksessä seisoo paljon autoja odottelemassa vuoroaan. Tule katsomaan, niin näet!

        Kevyt liikenne tarkoittaa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, joita täällä ei niin hirveästi ole. Autot ajavat aina liian lujaa. Täällähän ihmiset ovat sivistymättömämpiä kuin Virossa, vaikka muuta itsestään kuvittelevat.

        tuli mielleen joku kaupungi..oli see Saksassa tai Austriassa tai...oli uutinen, että jossa keski-Euroopalaisesse pikkukaupingisaa otetin keskustasta pois kaiki liikennemerkit ! Mitä tapahtui - liikene meni hidammiksi...ja kolareiden arvo meni 0-in.
        Ehkkä se on liian erilainen Suoemelle ja myös Virolle...mutta meile oli ongelman viimeiseks raitkaisuks - neille, kuka ei ottanut uusi tapoja omaksi poliisi - kaupunkin konstabeli on ollut noin tunti tai kaksi tämän rinkiristeuksen lähistölla....ja se on ollut kun terapia :)

        Valdur


      • edellinen.
        Valdur Vacht kirjoitti:

        tuli mielleen joku kaupungi..oli see Saksassa tai Austriassa tai...oli uutinen, että jossa keski-Euroopalaisesse pikkukaupingisaa otetin keskustasta pois kaiki liikennemerkit ! Mitä tapahtui - liikene meni hidammiksi...ja kolareiden arvo meni 0-in.
        Ehkkä se on liian erilainen Suoemelle ja myös Virolle...mutta meile oli ongelman viimeiseks raitkaisuks - neille, kuka ei ottanut uusi tapoja omaksi poliisi - kaupunkin konstabeli on ollut noin tunti tai kaksi tämän rinkiristeuksen lähistölla....ja se on ollut kun terapia :)

        Valdur

        Näin luoviin ratkaisuihin meikeläisistä ei ole. Junttikansaa, periksi ei anneta.


      • Valdur Vacht
        Valdur Vacht kirjoitti:

        tuli mielleen joku kaupungi..oli see Saksassa tai Austriassa tai...oli uutinen, että jossa keski-Euroopalaisesse pikkukaupingisaa otetin keskustasta pois kaiki liikennemerkit ! Mitä tapahtui - liikene meni hidammiksi...ja kolareiden arvo meni 0-in.
        Ehkkä se on liian erilainen Suoemelle ja myös Virolle...mutta meile oli ongelman viimeiseks raitkaisuks - neille, kuka ei ottanut uusi tapoja omaksi poliisi - kaupunkin konstabeli on ollut noin tunti tai kaksi tämän rinkiristeuksen lähistölla....ja se on ollut kun terapia :)

        Valdur

        myös Lapuan ystävyyskaupungissa Rakveressa on monta kiertoliityma - yksi on rakenettu pari vuotta sitten ja siellä on tosi paljon autoja. Sen vierela on myös polkupyörateitä.

        Valdur


      • rinkiristeys
        Valdur Vacht kirjoitti:

        myös Lapuan ystävyyskaupungissa Rakveressa on monta kiertoliityma - yksi on rakenettu pari vuotta sitten ja siellä on tosi paljon autoja. Sen vierela on myös polkupyörateitä.

        Valdur

        Täällä päättäjät väittävät, että rinkiristeys ei mahdu, vaikka tilaa on enemmän, mitä teidän webkaameraristeyksessä on käytetty.
        Kuvasta voisi päätellä, että tilaa olisi ollut rakentaa suurempikin rinki, mutta ilmeisesti ei ole ollut tarvetta? Onko näin?


      • Valdur Vacht
        rinkiristeys kirjoitti:

        Täällä päättäjät väittävät, että rinkiristeys ei mahdu, vaikka tilaa on enemmän, mitä teidän webkaameraristeyksessä on käytetty.
        Kuvasta voisi päätellä, että tilaa olisi ollut rakentaa suurempikin rinki, mutta ilmeisesti ei ole ollut tarvetta? Onko näin?

        Mahdollisuuta suurempaan rinkin olisi tässä ja myös toisissa ringeissa, mikä on viimme vuosia on Keilan rakennetu. Näile ringeilla on 2 päämäära: yksi on, että see toimi risteuksessa ja toinen, että se rauhoitta liikennetta. Jos ringi on liian suuri, see merkitse, että myös noeukset ovat suurempia. Tällä hetkellä on kaikilla autoilla nopeus noin 30km/h tai vähemmään....enimäksen vähemmän. Jos ajat nopeammin, sitten se voi olla jo vaaralista kuskille ja autolle:).

        Valdur


      • P Pyöräilijä
        jalankulkija kirjoitti:

        kieltä, Valdur. Lapualla suurin ongelma on ne erittäin itsepäiset ihmiset, jotka ovat päättäneet - ilman että ovat asiaan perehtyneet - että rinkiristeys on huono ratkaisu. Sitten keksivät kaikenlaisia syitä - jälleen ilman asiaan perehtymistä - todistaakseen miksi rinkiristeys on huono. Vaikka tällaisille ihmisille mitä sanoo, vaikka he omin silmin näkevät, miten hyvin risteys toimii Keilassa, he eivät silti usko että toimisi myös täällä. Heille liikennevalot ovat jotain hienoa. Kuvittelevat, että tämä on enemmän kaupunki, kun toimimattomassa risteyksessä seisoo paljon autoja odottelemassa vuoroaan. Tule katsomaan, niin näet!

        Kevyt liikenne tarkoittaa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, joita täällä ei niin hirveästi ole. Autot ajavat aina liian lujaa. Täällähän ihmiset ovat sivistymättömämpiä kuin Virossa, vaikka muuta itsestään kuvittelevat.

        Ylitin risteystä eilen polkupyärällä Sinpsiöntiellä Jukantuvan kohdalla, jossa vihreissä (jalankulku)valoissa takaatuleva, oikeallekääntyvä kaahari oli vähällä ajaa päälleni. Tilanne on ihan mahdollinen kummassakin risteystyypissä joten se ei ainakaan perustele valoloristeystä turvallisempana vaihtoehtona kevyenliikenteen käyttäjille.


      • Rinkiristeys
        Valdur Vacht kirjoitti:

        Mahdollisuuta suurempaan rinkin olisi tässä ja myös toisissa ringeissa, mikä on viimme vuosia on Keilan rakennetu. Näile ringeilla on 2 päämäära: yksi on, että see toimi risteuksessa ja toinen, että se rauhoitta liikennetta. Jos ringi on liian suuri, see merkitse, että myös noeukset ovat suurempia. Tällä hetkellä on kaikilla autoilla nopeus noin 30km/h tai vähemmään....enimäksen vähemmän. Jos ajat nopeammin, sitten se voi olla jo vaaralista kuskille ja autolle:).

        Valdur

        Sieltä tulikin se kaipaamani vastaus.
        Tilaa olisi ollut, vaan ei tarvetta.
        Nyt tänne tulee laaja risteys, johon tulee samantapaiset lähetysvalot, kuin formula 1-kisoissa.
        Ärtynyt autoilijakansa kaasuttaa ja luistattaa kytkintä kuin kiihdytysajoissa ja vauhti risteyksen toisella laidalla on jo yli 50km/t. Kulje siinä sitten suojatietä?
        Samoin on laita kun vihreä valo sammuu ja keltainen syttyy, painetaan kaasu pohjaan.
        Kukaan lukutaitoinen ei voi olla tietämättä, kuinka paljon nykyään ajetaan päin punaisia.
        Vaarallinen risteys siis on tänne rakentumassa. Nyt se vielä menettelee, kun valoja ei vielä ole.


      • Valdur Vacht
        Rinkiristeys kirjoitti:

        Sieltä tulikin se kaipaamani vastaus.
        Tilaa olisi ollut, vaan ei tarvetta.
        Nyt tänne tulee laaja risteys, johon tulee samantapaiset lähetysvalot, kuin formula 1-kisoissa.
        Ärtynyt autoilijakansa kaasuttaa ja luistattaa kytkintä kuin kiihdytysajoissa ja vauhti risteyksen toisella laidalla on jo yli 50km/t. Kulje siinä sitten suojatietä?
        Samoin on laita kun vihreä valo sammuu ja keltainen syttyy, painetaan kaasu pohjaan.
        Kukaan lukutaitoinen ei voi olla tietämättä, kuinka paljon nykyään ajetaan päin punaisia.
        Vaarallinen risteys siis on tänne rakentumassa. Nyt se vielä menettelee, kun valoja ei vielä ole.

        Ole hyvää

        En tieda, miten Suomessa käu tieden rakennus. Ilmeisesti tehdaan ennen rakennusta piirostuksia tai muida arkitekti ja liikennetutkijoiden töita. Todennäkoisesti puhutan asiasta myös kaupungin/kunnan johdossa...nyt kun rakennus jo käy, on varmasti jo myöhan asiat toisinpäin tehdää. See mene hirvitävään kalliksi ja sita on vaike selitää, miksi meni noin paljon rahaa (ta miksi ensimäinen kertaa tehdiin virheida).

        Katsoin Lapuan kartta - sielähän on paljon risteuksia ja varmasti tehdään myös tulevaisuudessa uusia liikennejärjestuksia. Ennen noida on paras aika tutustua uusiin /tai vanhiin keinohin, miten vielä voi tehdää.

        Asiatuntien mukana on kierrosristeus hyvä siellä, missa ei ole liian paljo autoja. Olisi hyvää, jos teidan kaupunginisannat, jos ne on käymässä Rakveressa, puhuvat virolaisten kanssa risteuksista sitten. Rakveren kaupungijohtaja osa varmasti antaa hyvää neuvoja - neilläkin on tehdyy viimeaikona kierteliityma.. se on suurempi kui Keilassa (siellä ristymässä on enemän autojakin). Tietenkin - olete Keilankiin tervetullet ! :)


      • ajo-opettajasi.
        Rinkiristeys kirjoitti:

        Sieltä tulikin se kaipaamani vastaus.
        Tilaa olisi ollut, vaan ei tarvetta.
        Nyt tänne tulee laaja risteys, johon tulee samantapaiset lähetysvalot, kuin formula 1-kisoissa.
        Ärtynyt autoilijakansa kaasuttaa ja luistattaa kytkintä kuin kiihdytysajoissa ja vauhti risteyksen toisella laidalla on jo yli 50km/t. Kulje siinä sitten suojatietä?
        Samoin on laita kun vihreä valo sammuu ja keltainen syttyy, painetaan kaasu pohjaan.
        Kukaan lukutaitoinen ei voi olla tietämättä, kuinka paljon nykyään ajetaan päin punaisia.
        Vaarallinen risteys siis on tänne rakentumassa. Nyt se vielä menettelee, kun valoja ei vielä ole.

        kevyelle liikenteelle palaa punainen, kun suoraa meneville autoille palaa vihreä.


      • eiValdur
        ajo-opettajasi. kirjoitti:

        kevyelle liikenteelle palaa punainen, kun suoraa meneville autoille palaa vihreä.

        Paskaa pualustelles pitää laskia perskarvatkin.


      • Rinkiristeys
        ajo-opettajasi. kirjoitti:

        kevyelle liikenteelle palaa punainen, kun suoraa meneville autoille palaa vihreä.

        Epäilen, että en erehdy, jos arvaan, että kääntyville autoille ja jalankulkijoille tulee syttymään vihreä yhtäaikaa.
        Siinä katukireä Corolla sutii mukavasti, kun samalla kääntyy.
        Jos autoilija ajaa punaisia päin, kuten niin usein tapahtuu, muille palaa vihreä.


      • Rinkiristeys
        Valdur Vacht kirjoitti:

        Ole hyvää

        En tieda, miten Suomessa käu tieden rakennus. Ilmeisesti tehdaan ennen rakennusta piirostuksia tai muida arkitekti ja liikennetutkijoiden töita. Todennäkoisesti puhutan asiasta myös kaupungin/kunnan johdossa...nyt kun rakennus jo käy, on varmasti jo myöhan asiat toisinpäin tehdää. See mene hirvitävään kalliksi ja sita on vaike selitää, miksi meni noin paljon rahaa (ta miksi ensimäinen kertaa tehdiin virheida).

        Katsoin Lapuan kartta - sielähän on paljon risteuksia ja varmasti tehdään myös tulevaisuudessa uusia liikennejärjestuksia. Ennen noida on paras aika tutustua uusiin /tai vanhiin keinohin, miten vielä voi tehdää.

        Asiatuntien mukana on kierrosristeus hyvä siellä, missa ei ole liian paljo autoja. Olisi hyvää, jos teidan kaupunginisannat, jos ne on käymässä Rakveressa, puhuvat virolaisten kanssa risteuksista sitten. Rakveren kaupungijohtaja osa varmasti antaa hyvää neuvoja - neilläkin on tehdyy viimeaikona kierteliityma.. se on suurempi kui Keilassa (siellä ristymässä on enemän autojakin). Tietenkin - olete Keilankiin tervetullet ! :)

        Täällä liikennevaloristeys on valoja vaille valmis, mutta siitä lähtevälle kadulle etsitään vasta suunnittelijaa!
        Kaupunginisillä ei ole mitään tietoa, miten katu pitäisi tehdä.
        Täältä on tehty opintomatkoja suurenpiin kaupunkeihin, Unkariin ja ties minne.

        http://www.netikka.net/kauppakatu/katu.html
        Tässä kuvassa rinkiristeys mahtuu hyvin olemaan. Tilaa suuremmallekin olisi, sillä ringin vasemmassa alalaidassa olevaa "Lisärak."-rakennusta ei ole olemassa, eikä tule.
        Kuvassa on lisäksi monumentti ja suihkulähde, joita ei ole.
        Kuitenkin osa päättäjistä väitti, että rinkiristeys ei tuohon mahdu. Muuten sellainen olisi tehty. Kuvakaan ei saanut siis kaupunginisiä vakuuttuneiksi.
        Näin täällä siis päätetään ja suunnitellaan.
        Kaupunginarkkitehdille annettiin lopputili, eikä kukaan tunnu tietävän, mitä ja miten pitäisi rakentaa.

        Pistäydyn varmasti Keilassa, jos Eestissä autolla liikun, sillä haluan nähdä itse tuon teidän risteyksenne.


    • \O/

      Nyt jo on selvästi nähtävissä, ettei Kosolanristeyksessä tapahdu mitään positiivista kehitystä. Samanlainen kaaharimyönteinen mittakaavaton ja muodoton asfalttikenttä suurine kaartosäteineen siihen on tulossa kuin oli se entinenkin.

      Siinä myönteisesssä tapauksessa, että tulevaisuuden Lapua on olemassa, on siellä tiedossa paljon korvattavaa.

    • Berse

      http://mmm.elion.ee/keilalv.asx
      Kyllä suoraan sanoen vituttaa, kun pilasivat jo ennestään surkean risteyksen vielä huonommaksi, kun tälläisen loistavasti toimivan, sähköä, aikaa, hermoja, bensaa ym. säästävän olisi saanut paljon halvemmalla!
      Katsokaa nyt risteyksen kehujat, kuinka liikenne oikeasti sujuu!

      • Ei voi verrata

        tuossa on, kun autojen annetaan mennä omia aikojaan.


      • ynyghyg

        Lapualla liikenneympyrästä ihmiset ajaisivat vain suoraan, kuten shellin ympyrässäkin, joten turhaa näytellä mitään kameroitten kuvaa.


      • 16+2

        Mutta entäs teoriassa?


      • virkistynyt
        16+2 kirjoitti:

        Mutta entäs teoriassa?

        viestistä. Hyvin oivallettu.


      • Ympyristi
        ynyghyg kirjoitti:

        Lapualla liikenneympyrästä ihmiset ajaisivat vain suoraan, kuten shellin ympyrässäkin, joten turhaa näytellä mitään kameroitten kuvaa.

        Hitsaa ainakin lattaraudasta piikkimatto, teroita hyvin ja piilota se ympyrään. Luulis yliajamisen loppuvan, kun menee neljä rengasta kerralla korjauskelvottomiksi. Saisit vähän vahingoniloakin synkkään elämääsi.


      • Anonyymi
        Ympyristi kirjoitti:

        Hitsaa ainakin lattaraudasta piikkimatto, teroita hyvin ja piilota se ympyrään. Luulis yliajamisen loppuvan, kun menee neljä rengasta kerralla korjauskelvottomiksi. Saisit vähän vahingoniloakin synkkään elämääsi.

        Tiedän nuo keilan ympyrät, ei koskaan ruuhkaa.


    • Anonyymi

      ei perkules mitään kiertoliittymiä ,ihan hullua hommaa

      • Anonyymi

        Ja miksei? Hidastaako nuo Alangon ympyrät jotenkin sun menoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja miksei? Hidastaako nuo Alangon ympyrät jotenkin sun menoa?

        Kummassa joutuu odottamaan kauemman, alangon ympyröissä vai kosolanristeyksessä?

        Alangossa pääsee useimmiten pysähtymättä, kosolanristeyksessä aika harvoin.


    • Anonyymi

      Tuo s**tanan pullonkaula pitää jyrätä maan tasalle ja tuoda sementtirengas keskelle, johon pultataan kiertosuuntaa osoittava nuoli! Jo alkaa liikenne sujumaan, eikä tarvitse Halpahallin suunnasta kauppakadulle mennessä odottaa vihreitä ja sen jälkeen odottaa kunnes suoraa menevät ja oikealle kääntyvät sekä jalankulkijat ehtivät mennä edestäsi.
      Takanasi tuleva ei sitten enää pääsekään, mutta sinun on pakko mennä koska olet keskellä risteystä, kun luulit pääseväsi mutta jouduit odottamaan sitä jalankulkijaa. Hiljaa mielessäsi rukoilet ettei sillä aikaa kirkonsillalta tuleva auto aja päällesi, kun makaat poikittain keskellä risteystä ja olet luultavasti maksaja jos kolahtaa.

      • Anonyymi

        No eihän Lapualla ole edes liikenneruuhkia. Muutama hassu auto samaan aikaan risteykses, voi voi mikä ongelma, uhhuhuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eihän Lapualla ole edes liikenneruuhkia. Muutama hassu auto samaan aikaan risteykses, voi voi mikä ongelma, uhhuhuu.

        Ei niin, ei olisi ruuhkaa ellei autoja seisotettaisi punaisissa valoissa tyhjässä risteyksessä niin kauan että siihen ehtii muitakin toiselle puolelle kyttäämään päälleajoa.


    • Anonyymi

      eikös se viämäri insinööri kerran sanonu etteisiihen ympyrää sovi

      • Anonyymi

        Sillä on harppi ruostunut Alangon ympyrän mittaan. Keskiympyrän ei tartte olla suuri.


    • Anonyymi

      Aloituksen mukaan tuohon rakennetaan liikenneympyrä vuoteen 2029 mennessä, eli vielä neljä vuotta aikaa.
      Keilan erinomaisesti toimivan ympyrän live-nettikamera ei enää näy, mutta päivittyviä still-kuvia sentään löysin. Niistä kyllä näkee ettei minkäänlaista ruuhkaa ole koskaan ja aika harvoin kukaan joutuu pysähtymään odottamaan.
      Tuo ympyrä veisi vähemmän tilaa kuin tuo hermoja repivä sekava risteyksen kyhäelmä.

      Näin Helsingissä;
      "Bussikuskit kyllästyivät liikennevaloihin – ottivat käyttöön oman oikoreitin "
      https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1557038

      Keilan risteyksen kamerakuvia löydät täältä. Katso ja ihaile sujuvaa liikennettä!
      https://tik.teeilm.ee/?map=map&lat=59.3050&lon=24.4156&zoom=14¶m=1&hide_login=1&hide_allpics=0&hide_allsites=1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."

      Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa
      Suomalaiset julkkikset
      59
      3638
    2. Sielusi on kaunis, nainen samoin

      Kaunis sielu, oot 😍
      Ikävä
      152
      1837
    3. Mikä kaivatussasi

      Oikein häiritsee?
      Ikävä
      138
      1675
    4. Nyt katsokaa ihmiset tätä Mattilan showta

      Missä näette räkimistä. Katsokaa tarkkaan. Miksi iltapäivälehdet halusivat oikeudelta videon muttei julkaissetkaan sitä.
      Haapavesi
      136
      1521
    5. Jos jotain saisit muuttaa kaivatussa

      niin mitä muuttaisit?
      Ikävä
      93
      1389
    6. Kirjainleikki

      Leikitään pienillä tunnisteilla. :) Montako samaa kirjainta etunimissänne on?
      Ikävä
      111
      1244
    7. Taidat olla aika yksinäinen

      Vieraita ei käy koskaan. Ainoa kontakti on kaupan kassa.
      Ikävä
      78
      1129
    8. Farmi-tippuja Kasper Strömman tilittää maatilan olosuhteista - Yllättävä vertaus ihmetyttää: "Me..."

      Oho! Kasper Strömman on tuttu podcastista ja YouTubesta, sekä nyt Farmi Suomi -ohjelmasta. Lue lisää: https://www.suom
      Tv-sarjat
      7
      1089
    9. Kansalaisaloite etenee

      Eduskunta hyväksyi kansalaisaloitteen eheytyshoitojen kieltämiseksi.
      Luterilaisuus
      326
      1069
    10. Muistatko mitä sanoin sulle

      ihan ekaksi? Oikea nainen tietää kyllä vastauksen. m
      Ikävä
      45
      853
    Aihe