Ruskat nähty

...komeeta oli. Varsinkin Itä-Lapissa ja Kainuussa sai huokailla upeista ruskaväreistä.

Ja nytpä tarviikin sitten alkaa uuden reissun suunnittelu. Telttavärkit voi laittaa nyt naftaliiniin odottaan kevättä, mutta sellainen perinteinen joulunalusreissu tarttis tehdä johonkin eurooppalaiseen kaupunkiin. Löytyisikö hyviä vinkkejä?

28

438

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Åborginal

Aina ku mennään Turkkusse kaadetaan kaljaa kurkkusse.

• ...sopii kyllä aika moniin kohteisiin. Mut ei Turkkusessa mitään vikaa ole, ei olleskaan.

• pirpzuzeiccu

te viimeksi kävitte Euroopassa joulunalusreissulla, oliko se silloin Bulgaria vai muistanko ihan väärin? Tuo Lappi/Kainuu seutu on todella upeaa katseltavaa syksyisin. Mä kävin eilen ajeleen tässä lähiympäristössä, mutta eihän täällä vielä mitään ruskaa ole, höh.

• ...Bulgariassa mut puhuttiin kyl bulgariaa yhtenä iltana, muistaakseni ;)

Kyl se ruska tänne etelämpäänkin on tulossa, malta viel viikko.

• Tukholma.? Kaupunki on lähellä ja monet ei ole käyneet kuin satamassa kääntymässä.

• Kiitti vinkistä. Tukholma on ihan mukava kaupunki. Oltiin -06 siellä joulunalusreissussa jokunen päivä ja kierreltiin kaupunkia, välillä eksyksissä ja välillä kartalla, joten jonnekin muualle tarvii nyt suunnata. Vanhan Tukholman joulukaupunkimeininki oli melko saman henkinen kuin nää kotomaamme vastaavat. Mahdatko tietää että millainen joulukaupunkimeininki on Norjassa?

• Kossunen kirjoitti:

Kiitti vinkistä. Tukholma on ihan mukava kaupunki. Oltiin -06 siellä joulunalusreissussa jokunen päivä ja kierreltiin kaupunkia, välillä eksyksissä ja välillä kartalla, joten jonnekin muualle tarvii nyt suunnata. Vanhan Tukholman joulukaupunkimeininki oli melko saman henkinen kuin nää kotomaamme vastaavat. Mahdatko tietää että millainen joulukaupunkimeininki on Norjassa?

Ei harmainta aavistusta, mutta eiköhän se ole samanlainen kuin muissakin pohjoismaissa. Katos se on tätä yhteistä pohjoistaulottuvuutta, vai miksi sitä yhteistyötä aikoinaan hienosti kutsuttiin.

• Waffe kirjoitti:

Ei harmainta aavistusta, mutta eiköhän se ole samanlainen kuin muissakin pohjoismaissa. Katos se on tätä yhteistä pohjoistaulottuvuutta, vai miksi sitä yhteistyötä aikoinaan hienosti kutsuttiin.

Mut kalliimpaa varmasti Norjassa kuin muualla Pohjolassa. Ruotsihan oliskin nyt melko edullinen paikka.

• Pörrääjä

93 päivää jouluun! Jess, sehän on jo melkein ovella :) Oon muuten jo ekan joululahjan valmistanut, on aika hauskaa olla Joulupukin pikku apurina ;)

Kööpenhamina vois olla kans aika kiva, siellä tivoli muuttu joulumaaksi jo marraskuulla. Sieltä vois löytää hienoja joulukoristeita tunnelman lisäksi :)

• Adria

Saksalaiset osaavat fiilistellä Joulua. Varsinkin pikkukaupunkien ylle puetaan värikäs ja tunnelmaan kuuluva ilme. Joulumessuja ja hartaita tapahtumia löytyy myös niitä kaipaaville. Krakovaa myös suosittelen ja Prahaa myös.

• Pörrääjä

oli kyllä joulufiilis kohillaan kun pari vuotta sitten siellä Trierissä oltiin hakemassa joulutunnelmaa. Prahassa olin 2005, sekin oli ihan jees, ei tosin niin hyvä kuin Trier. Krakovassa ei ole tullut joulun alla käytyä, se voisi ola tutustumisen arvoista, ootko itse ollut siellä joulumarkkinoilla?

• ...vois olla kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto. Hyvä vinkki!

• Adria
        Pörrääjä kirjoitti:

oli kyllä joulufiilis kohillaan kun pari vuotta sitten siellä Trierissä oltiin hakemassa joulutunnelmaa. Prahassa olin 2005, sekin oli ihan jees, ei tosin niin hyvä kuin Trier. Krakovassa ei ole tullut joulun alla käytyä, se voisi ola tutustumisen arvoista, ootko itse ollut siellä joulumarkkinoilla?

En ole Krakovassa käyny muuten kun kesällä pari kertaa, mutta jostain luin ja näin kuvia heidän Joulun ajastaan ja se jäi mieleen.

Trier on mahtava kaupunki, Saksan vanhin. Ajoin muutama vuosi sitten Koblenzista sinne Moselin laakson kaunista mutkatietä pitkin.

• Adria
        Kossunen kirjoitti:

...vois olla kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto. Hyvä vinkki!

Sinne on aika edulliset ja hyvät yhteydet lentämällä. Voihan sinne ajaakin, niin kun minä olen tehny.

• Adria kirjoitti:

Sinne on aika edulliset ja hyvät yhteydet lentämällä. Voihan sinne ajaakin, niin kun minä olen tehny.

...2-3 päivän lento hotellipaketti se tulis olemaan tällä kertaa, silloin joulukuussa tuppaa aika olemaan ns. kortilla ja ei ehdi oikke ajamaan pidempää matkaa. Kun katselin etäisyyksiä niin karttaohjelma tarjosi täältä meidän kylältä matkan pituudeksi Krakovaan 1500km. Eli kaikki on suhteellista. Ruskaretkellemme Lappiin tuli pituutta 1200km/sivu. Suomi on pitkä maa.

• Adria kirjoitti:

Esimerkiksi: lennot hotelli 3yötä, kahdelta hengeltä 520;-. Jos lupaa jäädä neljäksi yöksi on hinta 480,-.

Hmm...Tarviipa laskeskella että kuin pitkään siellä tarvii olla että pääsis hommasta parilla sataa...

• Adria
        Kosander kirjoitti:

Esimerkiksi: lennot hotelli 3yötä, kahdelta hengeltä 520;-. Jos lupaa jäädä neljäksi yöksi on hinta 480,-.

Hmm...Tarviipa laskeskella että kuin pitkään siellä tarvii olla että pääsis hommasta parilla sataa...

Jos ja kun sinne meette, niin käykääpä samalla oheisella kaivoksella. Mielenkiintoinen kohde, tosi vaikuttava. http://en.wikipedia.org/wiki/Wieliczka_Salt_Mine

Eikä tämäkään kaukana ole, joskaan joulutunnelman viritykseen ei ehkä sovelias. http://fi.wikipedia.org/wiki/Auschwitz

• Pörrääjä
        Kosander kirjoitti:

kyllä se hinta oli edullisin tuossa 4 päivän kohdalla, tietty tsekkasin pariin viikkoon asti ;)

• ...sit päädyttiin eli jouluostosmatka tilattu. Hotelli ihan vanhan kaupungin ytimessä, eli hyvät on ennakko-odotukset.

• Adria
        Kossunen kirjoitti:

...sit päädyttiin eli jouluostosmatka tilattu. Hotelli ihan vanhan kaupungin ytimessä, eli hyvät on ennakko-odotukset.

Nonni. Vanhankaupungin torilla on varmaan tunnelmaa. Pussatkaa siellä sitten.

• Pörrääjä
        Adria kirjoitti:

Nonni. Vanhankaupungin torilla on varmaan tunnelmaa. Pussatkaa siellä sitten.

tarkkailla tilannetta, vilkutellaan sit sulle :) http://www.krakow.pl/kamera/rynek2/

• Mil-laN

...on aivan ihana paikka, niin kesällä kuin syksylläkin.:)

• pirpzuzeiccu

mieltä. Upeaa seutua..

• ...Lapin ihanuus on jossain määrin vuodesta kiinni. Eli että onko niitä hyttysiä vai eikö ole. Sillä sillon kun niitä on pirusti, niin siellä ei kyllä pysty lantalainen olemaan.
        Mulla on käynyt siinä mielessä hyvä säkä etten oo joutunut sellaseen helvetilliseen räkkään kuin kerran. Sen jälkeen olen jo parikin kertaa ollut heinäkuussakin Lapissa ja hyttysiä ei ollut niillä kerroilla kuin normisti, eli Offilla pärjäsi hyvin.

• Mil-laN
        Kossunen kirjoitti:

...Lapin ihanuus on jossain määrin vuodesta kiinni. Eli että onko niitä hyttysiä vai eikö ole. Sillä sillon kun niitä on pirusti, niin siellä ei kyllä pysty lantalainen olemaan.
        Mulla on käynyt siinä mielessä hyvä säkä etten oo joutunut sellaseen helvetilliseen räkkään kuin kerran. Sen jälkeen olen jo parikin kertaa ollut heinäkuussakin Lapissa ja hyttysiä ei ollut niillä kerroilla kuin normisti, eli Offilla pärjäsi hyvin.

...kerran erään joen rannassa olen joutunut turvautumaan hyttyshattuun ja Ofviin, silloin oli aivan tajuttomasti itikoita ja mäkäriä...nyt en ole enää vuosiin tarvinnut Ofvia, ötököihin on jo tottunut.

• Mil-laN kirjoitti:

...kerran erään joen rannassa olen joutunut turvautumaan hyttyshattuun ja Ofviin, silloin oli aivan tajuttomasti itikoita ja mäkäriä...nyt en ole enää vuosiin tarvinnut Ofvia, ötököihin on jo tottunut.

...Lapissa on hitosti hyttysiä ei ole kyse enää tottumisesta vaan järjissään selviämisestä. Nimittäin sillon ei voi hengittää vapaasti nenän kautta kun samoin tein menee nenä tukkoon hyttysistä. Ja jos hengittää suun kautta, niin huulet tulee pitää niin pienellä raolla ettei hyttyset mahdu välistä. Ja syödessä syö väkisinkin aina samalla jokusen kymmentä hyttystä. Myös henk.koht. tarpeilla käynti on niin ikävä kokemus että sen muistaa pitkään jos on sellaiseen tilanteeseen joutunut.

• Pörrääjä
        Kosander kirjoitti:

...Lapissa on hitosti hyttysiä ei ole kyse enää tottumisesta vaan järjissään selviämisestä. Nimittäin sillon ei voi hengittää vapaasti nenän kautta kun samoin tein menee nenä tukkoon hyttysistä. Ja jos hengittää suun kautta, niin huulet tulee pitää niin pienellä raolla ettei hyttyset mahdu välistä. Ja syödessä syö väkisinkin aina samalla jokusen kymmentä hyttystä. Myös henk.koht. tarpeilla käynti on niin ikävä kokemus että sen muistaa pitkään jos on sellaiseen tilanteeseen joutunut.

osuneeni miljardin itikan keskelle. Offit olis siinä tilanteessa olleet ihan turhia. Retkitulilla kun yrittää keittää vettä, niin jo hetkessä se muuttuu itikkapuuroksi, etuna tietty ettei tarvitse kuljettaa pyydyksiä tai säilykepurkkeja mukanaan kun ravinto tulee pyytämättä. Kyllähän niitä itikoita voi ikkunaklasin lävitse katsella, vaan sekaan ei kyllä silloin tahdo edes paikalliset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      97
      4337
    2. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      44
      4284
    3. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      142
      4178
    4. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2904
    5. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      28
      2292
    6. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2174
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      2088
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1749
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      73
      1350
    10. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      26
      1165
    Aihe