Vapaa kuvaus

Omien palstasankarittarieni muistokirjoitukset muuttuvat mielessäni melkein poikkeuksetta kertomuksiksi, kun muistelen miten kovan työn olen tämän alla olevan kanssa tehnyt.

Aavistin jo kauan sitten että meidän vanhojen kirjoittajien joukossa oli joku meille muille tuntematon kirjoittaja joka vieläpä kulki kanssamme palstoilta toiselle. Hän ilmestyi kuin tyhjästä ketjuihini sanoakseen jotain, sitten taas katosi ajattomiksi ajoiksi jäljettömiin. Alussa epäilin jonkun tutun kujeilevan kustannuksellani, mutta aikojen saatossa sain varmuuden ettei näin ollut.

Näin hänen osallistuvan kirjoituskilpailuihin siten että kirjoitusasu oli yleensä runon muotoon tehty ja aina hän unohti palstalla tunnustaa nimimerkkinsä. Ihastuin tavallani tähän puskakirjoittajaan ja aina avasin sivun etsiessäni hänestä merkkejä. En ollut koskaan sanottavammin perustanut mistään nikittömän kirjoituksista enkä liioin koskaan viitsinyt edes lukea puskien kirjoituksia, mutta tämä tapaus kuulostikin joltain muulta. Niin muulta, että tuntui melkein välttämättömältä selvittää kuka siellä piileksi, sillä olihan hänellä oltava rekisteröity nimimerkki ja sen selville saamiseksi oli oltava kärsivällinen.

Miltei kaikki hänen kirjoitukset olivat kevyimmilläänkin surullisen haikeita, kujeilevia, ei koskaan ilkeilyä vaan rivien välistä näin että siellä jossain oli mukava ihminen. Hän oli täysin vilpitön, aito ja ihastuttava, ensi riveistään alkaen. Olkoonkin romanttinen mielikuva, mutta hänen sanomisissaan löytyi aina raastavuutta ja umpisurullisuutta, juuri sellaista josta minä sytyin.

Muutama vuosi taaksepäin näin ketjun jossa vilahti harvoin nähty nimmari. Tuntui uskomattomalta ajatella, että tuossa hän nyt oli, oli pakko olla, sillä kirjoitustyylistä en erehdy.

Samana iltana jo vaihdoimme viestejä privana ja kuukautta kahta myöhemmin kysyin suoraan olitko se sinä. Hänen vastauksensa tuntui viipyvän ikuisuuden ja hetken aikaa mielessäni kävi epäilys, mutta aatokseni olivat turhia. Pitkän odotuksen kokemus oli myös niitä hetkiä, jolloin ymmärsin olevani jonkin erityisen ja ainutlaatuisen äärellä.

Hänen vastauksensa oli: Kyllä, minä se olen..:))

Tässä kaikessa erikoisinta sekä samalla haastavinta oli että kaikki sai alkunsa jo kauan sitten ja välissä oli tosin pitkiä taukoja jotka eksyttivät minua täysin. Lopuksi kaikki oli vaivan arvoista, ja voit kuvitella minkälaisen tunnekuohun koin kun kaikki lopulta selvisi.

Itse kutsuisin tätä omien palstakokemusteni klassikoiden klassikoksi sillä hän asetti heti lähtöviivalla riman päätähuimaavalle korkeudelle. Hänhän tiesi minut, ja minä en saanut mistään kiinni. Mitä tulee tekstiini hänestä ja kaikesta kokemastani, ylipäätään on helppo kuvitella kuinka käytin nostalgiaa avittavana huumeena jakaessani tämän erikoisen, minua sykähdyttävän, kokemukseni täällä.
Toiset vain kokee tapahtumat, sattumat, ne kaikki pienet tekstien nyanssit erilailla, ja niiden takanahan voi piilleksiä se paras pala kakusta:)

*vilkuttaa sinne yhdelle*;)

Waffe
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Entä sitten kun tämä kaikki aikanaan loppuu?

Useimmat meistä eivät ehkä enää koskaan tapaisi. Tämä palstalla eläminen on ollut kuitenkin yhteinen kokemus. Mutta ehkäpä vuosien kuluttua, kun aika on sopivasti hämärtänyt väittelyiden katkerat muistot. Kun aika on kullannut kaiken sen kauniin ja merkityksellisen mikä sai meidät syttymään.

Silloin me saattaisimme kokoontua yhteen lyhyeksi hetkeksi. Aivan samoin kuin toiset menevät luokkakokouksiin, kokeakseen miltä tuntuu istua vanhassa pulpetissa.

Menisimme sinne samalla paikalle, mistä kaikki aikoinaan alkoi. Silloin me viimeisen kerran laittaisimme tutut nimimerkit ruudulle. Sanoisimme ne lauseet toisillemme, jotka joskus jäivät lausumatta. Muistelisimme poissa olevia, miettisimme missä he nyt ovat ja mitä heille kuuluisi

Ehkä silloin, viimeistään silloin, olisimme valmiit myöntämään. Että meidän kaikkien keskuudessa vallitsi aikoinaan sanaton ennakkoluulo, kaikkia yhdistävä salainen vakaumus, että elämä sellaisena kuin me sen täällä näimme, olikin vain pelkkä vääristynyt peilikuva todellisuudesta. Ja sen merkitys meille, oli vain yhdistää.

Katsoisimme silloin toisiamme viimeisen kerran ja hyvästelisimme, ja ehkä lupaisimme pitää yhteyttä. Painaisimme virtuaalipeukaloitamme yhteen, valan merkiksi, jonka pitäisi sitoa meidät muistamaan. Kuitenkin sisimmässämme tietäisimme, ettei se tulisi olemaan helppoa.

Vuosia myöhemmin kirjautuessamme verkkopankin sivuilta pois, ohimennen vilkaisemme tyhjää galleriasivua, joka ei ole päivittynyt vuosiin, sen jälkeen onkin aika unohtaa…Vai onko?

Waffe
--------------------------------------------------------------------------------
https://keskustelu.suomi24.fi/t/7083077/sorre

Aloituksia

18

Kommenttia

426

1. Mihin perustui

Tulipa tuossa katsottua Arto Nybergin mielenkiintoinen haastatteluohjema ja tällä kertaa Artokin hämmästeli mentalistin
    Lifestyle
    15
    344
  2. Kukas

Kukas runoili tuon ”vanhaan malliin" tekstin? Tuli annettua sille täydet pinnat. Oma räpellys oli "mennyt aika" Tunnustu
    Lifestyle
    18
    391
  3. Torstai

Torstai on toivoa täynnä, sanotaan sanoa. Mutta mitä sanontoja noille muille viikonpäiville on olemassa? Vai pitäisikö n
    Kahvikeskustelut
    27
    4851
  4. Dodii

Tässä olisi ollut tarjolla hyvää likööriä, sellaista makeaa ja pehmeän makuista, mutta taidan juoda aivan itse kun ketää
    Kahvikeskustelut
    28
    325
  5. Ei tarvitse enää kokeilla

Nämä on jo kokeiltu, ei tarvi enää: Vielä kun noita pakkasia on, niin eihän kukaan oo pakkasella koettanu kielellä raut
    Kahvikeskustelut
    12
    359
  6. Kerran

Mietin vain taas kerran itsekseni. En suinkaan päästäkseni tunnelmaan, sillä se tavoittaa minut hetkessä kun muistelen m
    Kahvikeskustelut
    26
    558
  7. Tänä iltana

Tämä ilta on ollut kuin käärinliina, ja taivas on ollut pilvetön. Ainoastaan hiljainen tuulen vire on heilutellut puiden
    Lifestyle
    35
    521
  8. Pihassa

Olisko ehdotuksia minkälaisia puukasveja istuttaisin pihaan? Paikka on aurinkoinen ja ainakin viisi istusta pitäisi saad
    Lifestyle
    19
    1098
  9. Naisen käteen sopiva?

Tavaratalon kahviossa istuessani puoliksi juotu kahvikupponen edessä silmäilen ohi käveleviä naisia. Tällä kertaa arvost
    Lifestyle
    22
    365
  10. Iltaa lifelle

Iltaa lifelle. Siitä on aikaa kun viimeksi näin lentoketjun, siis sellaisen joka pölistiin pallukkaan ja aamulla se oli
    Lifestyle
    8
    182
  11. Tuskaa

No niin, itseasiassa minullakin on ajoittain pulaa aineistosta. Välillä tulee harrastattua pöytälaatikko kirjoittelua ja
    Lifestyle
    45
    653
  12. Grilli hehkuu

Grilli hehkuu vielä hetken. Mikäli joku jaksaa raahautua tänne eilisen jälkeen:) Viimeyö oli kylmä ja ilman villapuseroa
    Lifestyle
    4
    924
  13. Mustasukkaisuus

Mustasukkaisuus on kavala tunne jonka meistä jokainen on tuntenut ainakin kerran elämässään. Kysehän on omistamisesta ja
    Lifestyle
    41
    3343
  14. Sorre

Kohotan sinun kasvosi kuin konjakkipikarin ja juon sen arvokkaasti, suun, silmät, hiukset, hymykuopat kaikki kerralla. S
    Kahvikeskustelut
    7
    539
  15. Sanaton.

On sietämättömän tuskallista kun on sanaton, vai tarkoitammekohan liiaksi sanoja valikoiva? Tuleeko teille tilantei
    Lifestyle
    44
    1573
  16. Lowzar

On pitänyt pyytää Siri kansani pieneen tanssiin. Kerran tuli sellaista luvattua ja tansiksi valitsin sen johon olen m
    Lifestyle
    16
    1035
  17. Suklaata

Olen tuohon pöydänkulmalle isoon kulhoon kasannut suklaamunia. Viimevuonna ovikello soi tiheään ja suklaat teki kauppans
    Lifestyle
    28
    1306
  18. Muistatteko

Muistatteko ajan kun radiossa soitettiin ohjelmien lopuksi sekä illan päätteeksi maammelaulu? Sen jälkeen radiosta tuli
    40 plus
    22
    1191