kasvimaa

merkel

eilen pihamaata raivatessamme nostimme edellisen asukkaan istuttamia pottuja kaksi sankollista :) ( sekä muutaman sipulin )
haaveena meillä miehen kanssa olisi istuttaa siis myös ensi keväänä perunaa porkkanaa sipulia mahdollisesti hernettä, salaattia, kurkkua, kesäkurpitsaa jne. mistähän löytyisi (selkeitä) ohjeita tätä prosessia varten kun oikeestaan ei ole minkäänlaista tietotaitoa tähän hommaan. :)
mitä täytyy idättää valmiiksi ? milloin istutus ? minkälainen hoito ?

toinen juttu liittyen samaan, etanoita on ollut samaisen röykkiön kukkien lehdillä paljon, todella paljon,
ja nehän kai syö sitten meidän salaatit jos niille ei mitään tee? vai voiko tehdä? ..

ja vielä jotain tietoa olisi hyvä saada muistakin tuholaisista ja niiden torjumisesta :)

(vaikka aikaa on talven yli, silti olisi kiva saada apua :) )

kirjoittaa : todellaepätoivoinen (merrkel)

1

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pihakaheli

      Etanat: pitäkää pihanne puhtaana kaikenlaisista kasoista. Etanoille voi laittaa olutansoja ja ostaa Ferramol-nimistä myrkkyä. Ne eivät pidä myöskään hiekasta, joten penkit voi kattaa hiekalla.

      Peruna laitetaan itämään noin kuukautta ennen istutusta valoon. Maahan toukokuussa. Ei kalkkia, lannoitetaan perunalannoksella, hevosenkakalla tai vastaavalla. Peruna mullataan pari kertaa, jotta ei viherry ja rikkikset pysyy kurissa.

      Sipulit ostetaan istukkaina, liotetaan n. 40 asteisessa vedessä jokunen tunti ja istutetaan siten että kärki jää näkyviin. Lannoita kanankakkavedellä. Harso päälle, jotta sipulikärpänen ei pääse munimaan sipuleihin. Harso pidetään päällä noin juhannuksen jälkeiselle viikolle.

      Porkkanan voi kylvää jo huhtikuussa ja se harvennetaan n. 5cm väleihin. Sipulia ja porkkanaa voi kasvattaa saman harson alla, hämäävät tuhohuonteisiä.

      Kurkku ja kesäkurpitsa kylvetään huhtikuun puolella purkkeihin ja laitetaan maahan kun hallavaara on ohi ( noin kesäkuun 10 päivän tienoilla). Vaativat vahvaa lannoitusta, esim. ruohokatetta ja kanan/hevosenkakkaa.

      Lisää ohjeita mm. Maatiaisen sivuilla, joista etsi siemenluettelo ja lueksi lisää ohjeita sieltä. Laiskottaa jo kirjottaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe