Kotikoulusta

Inhottava realisti

Satuin lukaisemaan Sunnuntaisuomalaisesta jutun kotikoulusta, joka on ilmeisesti Suomessakin jo noin 400 lapsen osa. Tarkemmin esiteltiin yhtä perhettä, jossa 10-vuotias tytär kävi äidin opetuksessa kotikoulua, lähinnä uskonnollisista syistä. Raamatun lukeminen oli äidin mukaan päivittäistä.

Äiti on koulutukseltaan luokanopettaja ja isä lukion aineenopettaja. Molemmissa oli haastattelun mukaan jo opiskeluaikana syntynyt ajatus siitä, että koululaitos on väärä paikka heidän lapsilleen. Ilmeisesti ainakin kristillistä kasvatusta on liian vähän tai se on vääränlaista.

Kotikoulua ja sen tuotoksia ei ole Suomessa kovin paljoa tutkittu. Jutussa todettiin vain se, että kotikoulun käyneistä osa kokee vaikeuksia myöhemmissä opiskeluissaan, mikäli vanhemmat eivät enää heitä olekaan jatkuvasti vahtimassa. Kotikoulun käyneistä osa menestyy, osa ei.

Itse pohdiskelin lähinnä paria asiaa.

1. Jos Suomen koululaitos niin hirmuisen huono on, miksiköhän MOLEMMAT vanhemmat sitten ovat kuitenkin sen palvelukseen suuntautumassa?

2. Tätäkö on nykypäivän uskonnollisuus? Eikö enää riitä sekään, että lapset erotetaan toisista "vääräuskoisista" tyystin ja näin heidät jo alusta asti kasvatetaan pitämään itsesnsä erilaisina - ilmeisesti parempina? - kuin muut?

Itse olen törmännyt elämäni aikana yhteen kotikasvattajaan. Hänkin oli ratkaisun tehnyt uskonnollisista syistä. Hänen näkemyksensä olivatkin kyllä vertaansa vailla; hän esimerkiksi kielsi satujen kertomisen lapsille, koska ne eivät ole totta! Mitäpä sellaisesta pikkujutusta, että lapsen psyyken kehitykseen kuuluu normaalina kyky erottaa tosiasiat ja mielikuvituksen tuotteet toisistaan!

Ymmärrän kotikoulun vaikkapa joillakin USA:n alueilla, joilla lapsen koulut voivat olla jopa vaarallisia. Tosin, USA:nkaan koululaitoksen tulokset eivät häikäise. Suomessa lasten opettaminen kotikoulussa on oikeastaan traaginen valinta. Lasten eristäminen ulkopuolisista täyttää ainakin minusta lähinnä aivopesun tunnuspiirteet.

5

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei niin mustavalkois

      Kotikoulun käyneilla on ihan hvviä opintomenestystuloksia Suomessa. Osa valitsee kotikoulun uskonnollisista syistä ja osa ihan muista syistä. Minun tuttuni kertoi oppilaasta, joka oli kotikoulussa vammautumisen jälkeen. Oppimistulokset olivat parempia kuin keskimäärin koululuokassa opiskelevalla. Hänen toinen vanhemmistaan taisi olla opettaja mikäli oikein muistan.

      Mikäli lasta vaikkapa kiusattaisiin koulussa eikä koulunvaihto tai muut toimenpiteet auttaisi, voisin harkita ottaa lapsen kotiopetukseen. On erilaisia tapoja oppia. Kotikoulu voi olla joillekin parempi paikka oppia kuin koululuokka. Jos lapsi on kotiopetuksessa, on tärkeää, että hän saa kontakteja muihin ihmisiin ja ikätovereihin kaveripiirin ja harrastusten kautta, ettei lapsesta tule sulkeutunutta peräkammarin poikaa tai tyttöä.

      Myös tapauksissa, joissa koulumatka koituisi kohtuuttoman pitkiksi, voisi kotiopetusta harkita.

      • chris_hitchens

        Höpö höpö. Tuo vammautumisen jälkeinen juttu on ainoa kertomistasi, jolle jotain arvoa voisin laittaa. Uskonnollisista syistä lapsen riistäminen normaalista sosiaalisesta kasvuympäristöstä on törkeää.

        Koulu on paljon muutakin kuin oppimista - tuossa avauksessa mainitussa jutussa varmaan opetuksen sisältö on poikkeuksellisen hyvin OK (kotikouluksi) mutta kuinka laaja se silti voi olla. Kaksi ihmistä ei määräänsä enempään pysty.


      • piiloon.
        chris_hitchens kirjoitti:

        Höpö höpö. Tuo vammautumisen jälkeinen juttu on ainoa kertomistasi, jolle jotain arvoa voisin laittaa. Uskonnollisista syistä lapsen riistäminen normaalista sosiaalisesta kasvuympäristöstä on törkeää.

        Koulu on paljon muutakin kuin oppimista - tuossa avauksessa mainitussa jutussa varmaan opetuksen sisältö on poikkeuksellisen hyvin OK (kotikouluksi) mutta kuinka laaja se silti voi olla. Kaksi ihmistä ei määräänsä enempään pysty.

        "Kaksi ihmistä ei määräänsä enempään pysty."

        Ja joskus sen lapsen on kuitenkin lähdettävä kotoaan pois vanhempien valvonnan alta ja kohdattava syntinen maailma. Aika kova kohtaaminen se tulee sitten olemaan, kun vanhempien kuoltua ei ole kukaan käskemässä. Tynnyrissä kasvaneena kuusikymppisenä on vaikea sopeutua maailmaan, jota ei ole nähnyt ja josta ei ole mitään tietoa.


      • jhihgf
        piiloon. kirjoitti:

        "Kaksi ihmistä ei määräänsä enempään pysty."

        Ja joskus sen lapsen on kuitenkin lähdettävä kotoaan pois vanhempien valvonnan alta ja kohdattava syntinen maailma. Aika kova kohtaaminen se tulee sitten olemaan, kun vanhempien kuoltua ei ole kukaan käskemässä. Tynnyrissä kasvaneena kuusikymppisenä on vaikea sopeutua maailmaan, jota ei ole nähnyt ja josta ei ole mitään tietoa.

        Olen aivan samaa mieltä. Tynnyrissä eli ateistisessa uskonnollisessa tyhjiössä ei voi kasvaa tasapainoisia ihmisiä.


      • kahleissa.
        jhihgf kirjoitti:

        Olen aivan samaa mieltä. Tynnyrissä eli ateistisessa uskonnollisessa tyhjiössä ei voi kasvaa tasapainoisia ihmisiä.

        Jos joku on kasvanut tynnyrissä ulkomaailmaa näkemättä, niin kyllä se on se kotiin kahlittu uskovaisten ihmisten kersa, joka ei saa astua ovesta ulos muualle kuin vanhempien viemänä rukouskokouksiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe