metronkuljettaja

.manne.

helsingin kaupunki hakee taas metronkuljettajia koulutukseen. miksi? eikös kohta kuskeille sanota näkemiin ja taas on työttömiä. kiitos kaupunki!

24

6219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hklmjk

      Varsinkin vuosilomien ajalle tarvitaan kuljettajia vielä moneksi vuodeksi. Joka vuosi näitä jo pari kesää palvelleita korkeakouluopiskelijoita katoaa luonnollisen poistuman kautta.

      Ikävät työajat ja ajon suorittava minuutintarkka luonne vittuilevilla/lapsellisilla/kauriin lailla ovien väliin loikkivilla matkustajilla höystettynä on rasite, joka saa vakkaritkin vaihtamaan työpaikkaa. Ja tieto tulevista potkuista lisää liikettä entisestään, ettei tarvitse olla sitten totuuden hetkellä paskat housuissa ja niska ruvella.

      Sinänsä mielenkiintoista, että ".manne." on kiinnostunut? Jos olet romani, asennettasi kaivattaisiin työporukkaan. Ihan oikeasti!

      • Miklen

        HKL:hän on tiedottanut, että suunnitellun automatisoinnin myötä ketään ei irtisanota vaan kuljettajat jatkavat HKL:n palveluksessa. Metron parissa työtä riittänee edelleen, vaikka itse ajamisesta huolehtisi automatiikka.

        Kokonaan toinen juttu sitten on se, miten automatisointi käytännössä tulee onnistumaan. Saas nähdä floppaako homma ja metro jatkaa ihmiskuskeilla. Oma vaatimaton mielipiteeni on, että ihmiskuski hoitaisi homman huomattavasti paremmin erilaisissa pienissä häiriötilanteissa ja turvallisuus myös on parempi. Mene ja tiedä.


      • 18574352153232q215465yrgf
        Miklen kirjoitti:

        HKL:hän on tiedottanut, että suunnitellun automatisoinnin myötä ketään ei irtisanota vaan kuljettajat jatkavat HKL:n palveluksessa. Metron parissa työtä riittänee edelleen, vaikka itse ajamisesta huolehtisi automatiikka.

        Kokonaan toinen juttu sitten on se, miten automatisointi käytännössä tulee onnistumaan. Saas nähdä floppaako homma ja metro jatkaa ihmiskuskeilla. Oma vaatimaton mielipiteeni on, että ihmiskuski hoitaisi homman huomattavasti paremmin erilaisissa pienissä häiriötilanteissa ja turvallisuus myös on parempi. Mene ja tiedä.

        Paljon on toki eläkeikää lähellä olevia ja uusimmilla kuljettajilla on määräaikaiset työsopimukset, joten irtisanomista ei heidän tapauksessaan tarvita. Automaation yksi päätavoite on kuitenkin henkilöstökustannuksista tinkiminen. Tuntuu naiivilta ajatella, ettei kukaan saisi kenkää - käytännössä tämä voi tapahtua myös työtehtäviä ja -ehtoja muuttamalla ja siten hiillostamalla kuljettajat pois. Mutta kun on HKL:stä kysymys sikarinassujen lupaukset eivät koskaan sido. Toki töitä riittää niitä todella haluavalle....


      • juupajuu-diipaduu
        18574352153232q215465yrgf kirjoitti:

        Paljon on toki eläkeikää lähellä olevia ja uusimmilla kuljettajilla on määräaikaiset työsopimukset, joten irtisanomista ei heidän tapauksessaan tarvita. Automaation yksi päätavoite on kuitenkin henkilöstökustannuksista tinkiminen. Tuntuu naiivilta ajatella, ettei kukaan saisi kenkää - käytännössä tämä voi tapahtua myös työtehtäviä ja -ehtoja muuttamalla ja siten hiillostamalla kuljettajat pois. Mutta kun on HKL:stä kysymys sikarinassujen lupaukset eivät koskaan sido. Toki töitä riittää niitä todella haluavalle....

        Uusimmilla kuljettajilla ei ole määräaikaisia työsopimuksia, joten se siitä. Seuraavalle kurssille näyttää olevan luvassa "vakinainen työsuhde" (ilmoituksen mukaan, ks. linkki).

        https://www.erekryhelsinki.fi/JobsDescription.asp?AD_ID=15743&Z=H

        Suoli24 on siitä kiva paikka, että täällä kaikki saavat olla asiantuntijoita, vaikka eivät itse asiaa tuntisikaan.

        Kaikille metrojunankuljettajaksi hakeville onnentoivotukset hakuprosessiin, sekä valituille tervetuloa kuljettamaan besserwissereitä...


      • Miklen
        juupajuu-diipaduu kirjoitti:

        Uusimmilla kuljettajilla ei ole määräaikaisia työsopimuksia, joten se siitä. Seuraavalle kurssille näyttää olevan luvassa "vakinainen työsuhde" (ilmoituksen mukaan, ks. linkki).

        https://www.erekryhelsinki.fi/JobsDescription.asp?AD_ID=15743&Z=H

        Suoli24 on siitä kiva paikka, että täällä kaikki saavat olla asiantuntijoita, vaikka eivät itse asiaa tuntisikaan.

        Kaikille metrojunankuljettajaksi hakeville onnentoivotukset hakuprosessiin, sekä valituille tervetuloa kuljettamaan besserwissereitä...

        "
        Kaikille metrojunankuljettajaksi hakeville onnentoivotukset hakuprosessiin, sekä valituille tervetuloa kuljettamaan besserwissereitä..."


        Hyvin tiivistetty :) Noita Besserwissereitä varmasti riittää metrossakin, mutta tuttuja ne ovat tieliikenteessäkin. Mistähän noitä mussuttajia sikiää ja miten joku vaan voi tietää kaikesta muita niin paljon enemmän? (Sarkasmia)

        Omasta puolestani myös onnittelut metrojunan puikkoihin pääseville!


    • ruskaa pakkasessa

      metrokuski että minkälaista tuo kuljettajan työ käytännössä on? Esim minkälainen on normaali työvuorosi. Jotenki äkkiseltään tuntuisi että aika yksitoikkoista hommaa, vaan miten on?

      • joku mjk

        Työaikahan sijoittuu tuonne 4.30-00.05 välille, päivän pituus, aloitus- ja lopetuspaikka, ruokiksen pituus, tauot sekä ajamiseen liittyvät muut askareet riippuvat ajosarjasta. Ajosarjat voivat vaihtua 3 kertaa vuodessa, sijaiskuljettajilla saattaa joka päivä olla erilainen. Uusilla kuljettajilla on vähemmän valinnanvaraa, eli ei voi etukäteen tietää, mitkä ovat työajat, päätyykö arki- vai 3 viikon vuorojärjestelmään, onko oma ajosarja vai joutuuko ns. ylimääräiseksi.

        Normaali työvuoro on esim. sellainen, että haet aamulla varikolta junan, ajelet sillä tunnin tai kaksi, pidät tauon ja hyppäät taas uuteen junaan jne. Hyvä puoli on se, että aina kerran puolessa tunnissa pääsee jaloittelemaan kääntöpaikalla junan päästä toiseen. Tosin toisinaan on niin vähän aikaa, että saa kipittää pikavauhtia...

        Ajaminen on ... ajamista. Ovet kiinni, kiidytys, rullaus, jarrutus, ovet auki x kierrokset x asemien määrä. Voihan se olla yksitoikkoistakin - mikä on toisaalta hyvä, koska silloin kaikki pelaa niinkuin pitääkin - mutta koko ajan pitää olla valppaana, koska mitä vain voi tapahtua. Keli muuttuu liukkaaksi, junaan tulee vika, tulee liikennehäiriö, matkustajat voivat tehdä tepposia, radalla on este. Tai sitten itse tekee jotain "yllättävää" (hope not!).

        Kun mitään häiriötä ei ole, ajaminen on helppoa ja mukavaa: saa istua rauhassa kopissaan, kuunnella junan hurinaa ja kolketta (ja radiota), katsella maisemia, sateita, tuulia, auringonlaskuja (ah, miten romantillista...). Toisaalta taas, kun matkustajat ryhtyvät häiriköimään (metelöivät, pitävät ovia väkisin auki, ryntäilevät kuin takaa-ajetut, puskevat lastenrattaita ym. ovien väliin, hölskyttävät etanoliliemiään lattialle, tupakoivat ja oksentavat - se LEMU! - heiluvat ja huitovat laiturin reunalla, räkivät ohjaamon ikkunaan... ym. mitä nyt milloinkin katsovat tarpeelliseksi sisäisten yllykkeidensä ohjaamina), toivoisi olevansa jollain toisella planeetalla, kuin tällä apinoiden asuttamalla.

        Vaikka homma on joskus väkinäistäkin puurtamista, on se kuitenkin melko vaihtelevaa. Jos viihtyy itsenäisessä työssä, eikä liikaa säikähdä yllättäviä tilanteita, muutoksia tai "elämän koko kirjon" näkemistä, metrojunankuljettajan työ on ihan mukiinmenevää ainakin moneen muuhun työhön verrattuna. Ja mikä parasta: se ei kestä ikuisesti! Tarkoitan, että automaatio etenee ja kuljettajien tehtävät muuttuvat jonain vuonna X, näin on ainakin luvattu.


      • tram poliini
        joku mjk kirjoitti:

        Työaikahan sijoittuu tuonne 4.30-00.05 välille, päivän pituus, aloitus- ja lopetuspaikka, ruokiksen pituus, tauot sekä ajamiseen liittyvät muut askareet riippuvat ajosarjasta. Ajosarjat voivat vaihtua 3 kertaa vuodessa, sijaiskuljettajilla saattaa joka päivä olla erilainen. Uusilla kuljettajilla on vähemmän valinnanvaraa, eli ei voi etukäteen tietää, mitkä ovat työajat, päätyykö arki- vai 3 viikon vuorojärjestelmään, onko oma ajosarja vai joutuuko ns. ylimääräiseksi.

        Normaali työvuoro on esim. sellainen, että haet aamulla varikolta junan, ajelet sillä tunnin tai kaksi, pidät tauon ja hyppäät taas uuteen junaan jne. Hyvä puoli on se, että aina kerran puolessa tunnissa pääsee jaloittelemaan kääntöpaikalla junan päästä toiseen. Tosin toisinaan on niin vähän aikaa, että saa kipittää pikavauhtia...

        Ajaminen on ... ajamista. Ovet kiinni, kiidytys, rullaus, jarrutus, ovet auki x kierrokset x asemien määrä. Voihan se olla yksitoikkoistakin - mikä on toisaalta hyvä, koska silloin kaikki pelaa niinkuin pitääkin - mutta koko ajan pitää olla valppaana, koska mitä vain voi tapahtua. Keli muuttuu liukkaaksi, junaan tulee vika, tulee liikennehäiriö, matkustajat voivat tehdä tepposia, radalla on este. Tai sitten itse tekee jotain "yllättävää" (hope not!).

        Kun mitään häiriötä ei ole, ajaminen on helppoa ja mukavaa: saa istua rauhassa kopissaan, kuunnella junan hurinaa ja kolketta (ja radiota), katsella maisemia, sateita, tuulia, auringonlaskuja (ah, miten romantillista...). Toisaalta taas, kun matkustajat ryhtyvät häiriköimään (metelöivät, pitävät ovia väkisin auki, ryntäilevät kuin takaa-ajetut, puskevat lastenrattaita ym. ovien väliin, hölskyttävät etanoliliemiään lattialle, tupakoivat ja oksentavat - se LEMU! - heiluvat ja huitovat laiturin reunalla, räkivät ohjaamon ikkunaan... ym. mitä nyt milloinkin katsovat tarpeelliseksi sisäisten yllykkeidensä ohjaamina), toivoisi olevansa jollain toisella planeetalla, kuin tällä apinoiden asuttamalla.

        Vaikka homma on joskus väkinäistäkin puurtamista, on se kuitenkin melko vaihtelevaa. Jos viihtyy itsenäisessä työssä, eikä liikaa säikähdä yllättäviä tilanteita, muutoksia tai "elämän koko kirjon" näkemistä, metrojunankuljettajan työ on ihan mukiinmenevää ainakin moneen muuhun työhön verrattuna. Ja mikä parasta: se ei kestä ikuisesti! Tarkoitan, että automaatio etenee ja kuljettajien tehtävät muuttuvat jonain vuonna X, näin on ainakin luvattu.

        se yhtyä vaativa homma kuin lintsin karusellin pyörittäminen, tosin aurinkovoidetta kuluu vähempi, kummassa lie parempi liksa...


      • YlitalonKustaa
        tram poliini kirjoitti:

        se yhtyä vaativa homma kuin lintsin karusellin pyörittäminen, tosin aurinkovoidetta kuluu vähempi, kummassa lie parempi liksa...

        Eiköhän metron kuskaaminen ole vaativampaa kuin suurin osa paperinpyörittäjien hommista. Siinä on oikeata vastuuta.


      • matkustaja...
        YlitalonKustaa kirjoitti:

        Eiköhän metron kuskaaminen ole vaativampaa kuin suurin osa paperinpyörittäjien hommista. Siinä on oikeata vastuuta.

        Muistelisin, että metroon pistettiin kuskit alunperin matkustajia rauhoittamaan. Alunperin oli kaavailtu, että metro kulkisi ilman kuskia, mutta pelättiin makustajien reaktiota.

        Ilmeisesti et ole koskaan pyöritellyt papereita, kun noin väität. Se paperi on vain väline, millä tapahtuu jotain muuta. Usein aivan konkreettista, josta valta ja vastuu on sillä paperin pyörittelijällä. Mitenkään "oikeaa" työtä väheksymättä.


      • Ylitalon Kustaa
        matkustaja... kirjoitti:

        Muistelisin, että metroon pistettiin kuskit alunperin matkustajia rauhoittamaan. Alunperin oli kaavailtu, että metro kulkisi ilman kuskia, mutta pelättiin makustajien reaktiota.

        Ilmeisesti et ole koskaan pyöritellyt papereita, kun noin väität. Se paperi on vain väline, millä tapahtuu jotain muuta. Usein aivan konkreettista, josta valta ja vastuu on sillä paperin pyörittelijällä. Mitenkään "oikeaa" työtä väheksymättä.

        Satunnainen matkustaja, now hear this..

        Ensiksikin veikkauksesi anonyymin nimimerkkini taakse piiloutuvan henkilön työhistoriasta meni väärin.
        Olen pyöritellyt papereiden lisäksi ihmisiä(alaisina esimiehiä sekä asiantuntijoita, hyvää porukkaa) ja ison tuotantoyksikön pyörityksessä liikkuu myös paljon rahaa eli fyrkaa eli paalua :) Tämän olen tehnyt parhaan taitoni mukaan ja toimin edelleen parhaan taitoni mukaan. Tämä letkautus siksi, että ilmeisesti valtaosa paperinpyörittäjistä kuvittelee, esimiestyön ja jonkun päälliköimisen todella olevan merkityksellistä ja suurta. Ja ainoastaan se on sitä kunnon työtä. Onhan se, mutta duuni duunin joukossa!

        Olen myös tavannut ja tapaan päivittäin edelleen kaavoihin kangistuneita puusilmäisiä ja näköalattomia paperinpyörittäjiä, jotka vierittävät vastuuta ja laistavat töistä, mutta kaikki oman aseman suoma "arvovalta" kyllä kelpaa. Se on pahimman laatuista lokittamista.

        Metrokuskin, bussikuskin, veturikuskin, rekkakuskin, laivakuskin ynnä muiden työssä vastuuta ei vieritetä, ja deadlinet ovat sekuntien tai minuuttien päässä ja pitää aina toimia oikein. Tai jos ei toimita oikein, luetaan se lehdestä. Minun munauksiani ei lueta lehdistä vaan selvidyn pomojen ripityksellä ja ison ryssimisen jälkeen mulle katsotaan muita töitä tai katson itse. Kukaan ei loukkaannu tai vastaavaa vaikka homma menisi täysin vatuiksi.

        Tätä minä hain ja tarkoitin. Vastuu on metronkin ohjaamossa suurempi, kuin moni ajattelee.

        Metro todellakin oli tarjoitus aloittaa heti ilman kuljettajia, ja koeajojakin tehtiin. SEn aikaisia ratkaisuja ei kuitenkaan kai katsottu tarpeeksi luotettaviksi, siksi käsitykseni mukaan kuljettajat metroissa vielä ovat. Saamme nähdä, miten Siemens-automaattilaiteet toimivat..

        Ja asiat kiistelee, ei ihmiset! Hyvää illan jatkoa :)


      • Ylitalon Kustaa
        Ylitalon Kustaa kirjoitti:

        Satunnainen matkustaja, now hear this..

        Ensiksikin veikkauksesi anonyymin nimimerkkini taakse piiloutuvan henkilön työhistoriasta meni väärin.
        Olen pyöritellyt papereiden lisäksi ihmisiä(alaisina esimiehiä sekä asiantuntijoita, hyvää porukkaa) ja ison tuotantoyksikön pyörityksessä liikkuu myös paljon rahaa eli fyrkaa eli paalua :) Tämän olen tehnyt parhaan taitoni mukaan ja toimin edelleen parhaan taitoni mukaan. Tämä letkautus siksi, että ilmeisesti valtaosa paperinpyörittäjistä kuvittelee, esimiestyön ja jonkun päälliköimisen todella olevan merkityksellistä ja suurta. Ja ainoastaan se on sitä kunnon työtä. Onhan se, mutta duuni duunin joukossa!

        Olen myös tavannut ja tapaan päivittäin edelleen kaavoihin kangistuneita puusilmäisiä ja näköalattomia paperinpyörittäjiä, jotka vierittävät vastuuta ja laistavat töistä, mutta kaikki oman aseman suoma "arvovalta" kyllä kelpaa. Se on pahimman laatuista lokittamista.

        Metrokuskin, bussikuskin, veturikuskin, rekkakuskin, laivakuskin ynnä muiden työssä vastuuta ei vieritetä, ja deadlinet ovat sekuntien tai minuuttien päässä ja pitää aina toimia oikein. Tai jos ei toimita oikein, luetaan se lehdestä. Minun munauksiani ei lueta lehdistä vaan selvidyn pomojen ripityksellä ja ison ryssimisen jälkeen mulle katsotaan muita töitä tai katson itse. Kukaan ei loukkaannu tai vastaavaa vaikka homma menisi täysin vatuiksi.

        Tätä minä hain ja tarkoitin. Vastuu on metronkin ohjaamossa suurempi, kuin moni ajattelee.

        Metro todellakin oli tarjoitus aloittaa heti ilman kuljettajia, ja koeajojakin tehtiin. SEn aikaisia ratkaisuja ei kuitenkaan kai katsottu tarpeeksi luotettaviksi, siksi käsitykseni mukaan kuljettajat metroissa vielä ovat. Saamme nähdä, miten Siemens-automaattilaiteet toimivat..

        Ja asiat kiistelee, ei ihmiset! Hyvää illan jatkoa :)

        Edellisessä kirjoituksessani esiintyviä kirjoitusvirheitä :)
        Väsäsin viestin sen goddamn paperinpyörityksen ohessa!

        Työhistoriaani sivusin siksi, että halusin tuoda mielipiteeni esille mielestäni todella vastuullisista töistä, ja ne ei tässä mun mielipiteessä olekaan näitä valkokaulustöitä Ja jotta olisin uskottava myös valkokaulustyöntekijöiden toimesta, pitäisi kai vielä tuoda esille tuotantoyksikön koko henkilöinä. Se on tällä hetkellä noin 142 työntekijää, (vain)4 linjaesimiestä sekä 5 asiantuntijatehtävissä toimivaa sekä meikäläinen. Hmm..joulukuun alussa meillä on töitä vain 123 henkilölle.. Sellaista se on..

        Meidän esimiesmäärässä muuten olisi mallia monelle organisaatiolle, kuka voisi pärjätä vielä vähemmällä? En minä ainakaan ja haluaisin lisää, mutta kun ei saa ottaa..

        (työntekijälukuja muutettu muutamalla anonyymiyden takaamiseksi)

        Jatkan paperinpyöritystä vaikka kello on jo paljon..


      • kiitos, Kustaa
        YlitalonKustaa kirjoitti:

        Eiköhän metron kuskaaminen ole vaativampaa kuin suurin osa paperinpyörittäjien hommista. Siinä on oikeata vastuuta.

        Metrojunankuljettajan työ voi vaikuttaa sivullisesta jotenkin mitättömältä ja jonninjoutavan yksinkertaiselta, mutta YlitalonKustaa on aivan oikeassa siinä, että vastuu ko. työssä todella painaa. Eli jos kuski tekee virheen tai ei huomaa jonkun toisen (esim. matkustajan) tekemää virhettä ja reagoi siihen oikein, joku voi kuolla. Junan pyörät ja radan rakenteet ovat sellainen giljotiini, ettei niiden kanssa ole leikkimistä.

        HKL on ehkä ollut liian vaitonainen tapahtuneista onnettomuuksista ja läheltä piti -tilanteista, koska monilla matkustajilla tuntuu olevan väärä turvallisuudentunne ja edesvastuuttomuus toimissansa. Ehkä he kuvittelevat, että kun kuljettaja vastaa matkustajien turvallisuudesta, voi itse tehdä mitä huvittaa, ottaa turhia riskejä, pelleillä ja tehdä suoranaista ilkivaltaa. Jonkinasteisesta itsetuhoisuudestakin voi olla kysymys, koska eihän se paljon auta, vaikka kuski laitettaisiin linnaan, siinä vaiheessa kun itseltä tai rakkaalta lapselta on pää irti. Suomalainen on sen verran juntti ja itsepäinen, että hyssyttely vain pahentaa kurittomuutta ja suomalaisella sisulla pidetään kiinni oikeudesta olla väärässä loppuun saakka.

        Totuuden nimissä on mainittava kuitenkin, että silminnäkijähavaintojen mukaan valtaosa matkustajistakin (yli 90% ?) toimii aivan tavallisesti eli odottavat rauhassa junaa, kulkevat ripeästi ovista, eivät sotke eivätkä häiriköi, eivät loiki ovien väliin, eivät ole aggressiivisia kuljettajaa kohtaan. Nämä ovat varmaan niitä kaupunkilaiset tavat omaksuneita perushelsinkiläisiä, joilla ei ole sopeutumisongelmia ainakaan mitä tulee kohteliaaseen käytökseen tai suuriin määriin "vieraita" ihmisiä.

        Mutta kun kaupungissa ihmistiheys on suuri, ne ongelmaiset ihmiset ovat näkyvästi esillä "kaikkialla kaiken aikaa" ja saattavat leimata käytöksellään koko kaupungin (tai esim. metron). Nimittäin jos kaikki olisivat samanlaisia jälkijättöisiä jarrumiehiä, metroliikennekään ei ikinä kulkisi aikataulussa, eikä koskaan voisi ennakoida, kuinka kauan matka esim. Vuosaaresta Rautatientorille kestää, aikataulun mukaan 20 minuuttia, vai fiiliksen mukaan, kun on joka asemalla odoteltava ostarin kulmalta juoksevia kavereitakin, jotain puolen tunnin ja tunnin väliltä.

        Kaikkein eniten ihmetyttää, että jotkut sinänsä siistin, hyvin toimeentulevan ja "järkevän" näköisetkin sortuvat raivokkaan aggressiivisiin suorituksiin rynniessään kyytiin (jo valmiiksi myöhässä olevaan junaan). Kuljettaja varmaan ihmetteleekin, miksi hänen pitäisi vastata tällaisten ns. pätevien ihmistenkin tekemisistä, koska kuljettajaahan heti syytetään, jos vahinko tapahtuu, oli sitten kysymys esine- tai henkilövahingosta tahi matkustajan kokemasta mielipahasta.

        Syynä ei voi olla mikään muu kuin tietämättömyys. Ihmiset eivät ehkä ole tulleet ajatelleeksi, että yhteen junaan mahtuu jopa tuhat matkustajaa, eikä ruuhka-aikaan ole epätavallista, että joltain asemalta tulee parikin sataa matkustajaa kyytiin. Ei siinä silloin voi yksi kuljettaja huomata kaikkea ja kaikkia yksilöllisesti, vaikka olisi kuinka arvoisa rouva tai herra tahansa huipputärkeällä asialla.

        Kun automaattijunat alkavat aikanaan ajaa, kaikki nykyinen omavaltainen sähläys varmasti konkretisoituu. Ketäs sitten syytetään, kun ei ole kuljettajaa? (Pitääkö keskisormea näyttää etu- vai takapäälle ja osoitetaanko valitus minkämerkkiselle tietokoneelle?) Vaikka vuoroväli olisi lyhyempi, matka-aika asemalta A asemalle K riippuu pelkästään matkustajien ovikäyttäytymisestä, ja matka-aikahan sen ratkaisee, ehtiikö töihin/kouluun/bussiin/ratikkaan/junaan/.../oopperaan. Miten voi edes lähteä oikeaan aikaan, jos ei koskaan tiedä, mihin aikaan on perillä?


      • YlitalonKustaa
        kiitos, Kustaa kirjoitti:

        Metrojunankuljettajan työ voi vaikuttaa sivullisesta jotenkin mitättömältä ja jonninjoutavan yksinkertaiselta, mutta YlitalonKustaa on aivan oikeassa siinä, että vastuu ko. työssä todella painaa. Eli jos kuski tekee virheen tai ei huomaa jonkun toisen (esim. matkustajan) tekemää virhettä ja reagoi siihen oikein, joku voi kuolla. Junan pyörät ja radan rakenteet ovat sellainen giljotiini, ettei niiden kanssa ole leikkimistä.

        HKL on ehkä ollut liian vaitonainen tapahtuneista onnettomuuksista ja läheltä piti -tilanteista, koska monilla matkustajilla tuntuu olevan väärä turvallisuudentunne ja edesvastuuttomuus toimissansa. Ehkä he kuvittelevat, että kun kuljettaja vastaa matkustajien turvallisuudesta, voi itse tehdä mitä huvittaa, ottaa turhia riskejä, pelleillä ja tehdä suoranaista ilkivaltaa. Jonkinasteisesta itsetuhoisuudestakin voi olla kysymys, koska eihän se paljon auta, vaikka kuski laitettaisiin linnaan, siinä vaiheessa kun itseltä tai rakkaalta lapselta on pää irti. Suomalainen on sen verran juntti ja itsepäinen, että hyssyttely vain pahentaa kurittomuutta ja suomalaisella sisulla pidetään kiinni oikeudesta olla väärässä loppuun saakka.

        Totuuden nimissä on mainittava kuitenkin, että silminnäkijähavaintojen mukaan valtaosa matkustajistakin (yli 90% ?) toimii aivan tavallisesti eli odottavat rauhassa junaa, kulkevat ripeästi ovista, eivät sotke eivätkä häiriköi, eivät loiki ovien väliin, eivät ole aggressiivisia kuljettajaa kohtaan. Nämä ovat varmaan niitä kaupunkilaiset tavat omaksuneita perushelsinkiläisiä, joilla ei ole sopeutumisongelmia ainakaan mitä tulee kohteliaaseen käytökseen tai suuriin määriin "vieraita" ihmisiä.

        Mutta kun kaupungissa ihmistiheys on suuri, ne ongelmaiset ihmiset ovat näkyvästi esillä "kaikkialla kaiken aikaa" ja saattavat leimata käytöksellään koko kaupungin (tai esim. metron). Nimittäin jos kaikki olisivat samanlaisia jälkijättöisiä jarrumiehiä, metroliikennekään ei ikinä kulkisi aikataulussa, eikä koskaan voisi ennakoida, kuinka kauan matka esim. Vuosaaresta Rautatientorille kestää, aikataulun mukaan 20 minuuttia, vai fiiliksen mukaan, kun on joka asemalla odoteltava ostarin kulmalta juoksevia kavereitakin, jotain puolen tunnin ja tunnin väliltä.

        Kaikkein eniten ihmetyttää, että jotkut sinänsä siistin, hyvin toimeentulevan ja "järkevän" näköisetkin sortuvat raivokkaan aggressiivisiin suorituksiin rynniessään kyytiin (jo valmiiksi myöhässä olevaan junaan). Kuljettaja varmaan ihmetteleekin, miksi hänen pitäisi vastata tällaisten ns. pätevien ihmistenkin tekemisistä, koska kuljettajaahan heti syytetään, jos vahinko tapahtuu, oli sitten kysymys esine- tai henkilövahingosta tahi matkustajan kokemasta mielipahasta.

        Syynä ei voi olla mikään muu kuin tietämättömyys. Ihmiset eivät ehkä ole tulleet ajatelleeksi, että yhteen junaan mahtuu jopa tuhat matkustajaa, eikä ruuhka-aikaan ole epätavallista, että joltain asemalta tulee parikin sataa matkustajaa kyytiin. Ei siinä silloin voi yksi kuljettaja huomata kaikkea ja kaikkia yksilöllisesti, vaikka olisi kuinka arvoisa rouva tai herra tahansa huipputärkeällä asialla.

        Kun automaattijunat alkavat aikanaan ajaa, kaikki nykyinen omavaltainen sähläys varmasti konkretisoituu. Ketäs sitten syytetään, kun ei ole kuljettajaa? (Pitääkö keskisormea näyttää etu- vai takapäälle ja osoitetaanko valitus minkämerkkiselle tietokoneelle?) Vaikka vuoroväli olisi lyhyempi, matka-aika asemalta A asemalle K riippuu pelkästään matkustajien ovikäyttäytymisestä, ja matka-aikahan sen ratkaisee, ehtiikö töihin/kouluun/bussiin/ratikkaan/junaan/.../oopperaan. Miten voi edes lähteä oikeaan aikaan, jos ei koskaan tiedä, mihin aikaan on perillä?

        Onko maailmalla vastaavia automaattimetroja kuin Helsingissä? Pariisissa kuulemma joku linja löytyy automaattina?

        Köpiksessä on myös, ja sillä olen kulkenut. Siinä junat on ratikankokoisia eli paljon pienempiä. Eikä ainakaan viikon oleskelun aikana aikataulu pitänyt niinkuin Hesassa. No se oli mutua, mutta sellainen tuntuma jäi.

        Washingtonissa sitten oli vanhalla automatiikalla toteutettu metro, jossa tapahtui kolari. Onko ns.onnistuneita esimerkkejä?


      • gmt +2
        YlitalonKustaa kirjoitti:

        Onko maailmalla vastaavia automaattimetroja kuin Helsingissä? Pariisissa kuulemma joku linja löytyy automaattina?

        Köpiksessä on myös, ja sillä olen kulkenut. Siinä junat on ratikankokoisia eli paljon pienempiä. Eikä ainakaan viikon oleskelun aikana aikataulu pitänyt niinkuin Hesassa. No se oli mutua, mutta sellainen tuntuma jäi.

        Washingtonissa sitten oli vanhalla automatiikalla toteutettu metro, jossa tapahtui kolari. Onko ns.onnistuneita esimerkkejä?

        Docklands Light railway. Kävin sillä Greenwichin observatoriossa. Hyvinhän tuo toimi. Tunnelma oli kuin hississä.


    • Clhulthuru-ukko

      Juttelin tuossa entisen metronkuljettajan kanssa ja kuulemma on tällä hetkellä niin huonot tulevaisuudennäkymät ettei sinne paljon muita jää kuin opiskelijatuuraajia. Tulevaisuudesta ei ole muuta tietoa kuin se, että jossain vaiheessa siirrytään automaatioon. Kuskeille on luvattu muita töitä, mutta työn laadusta ei ole takeita; monet pelkäävät joutuvansa laituriopastajiksi, mikä ei todellakaan kiinnosta ketään. On toki eri asia ajaa metroa rauhassa kuin olla asemalla juoppojen lapsenvahtina.

      Mm. tästä syystä koulutetut kuskit lähtevät pois ja uusia koulutetaan jatkuvasti.

      • mukkelismups

        "On toki eri asia ajaa metroa rauhassa kuin olla asemalla juoppojen lapsenvahtina."

        Tai siis olisi... Kuski tosin on kopissaankin lähinnä lapsenvahtina, mutta ne ei ole kaikki juoppoja, joita joutuu vahtimaan. Kuulemma kuski voidaan laittaa syytteeseen jopa sellaisessa tapauksessa, missä matkustaja tahallaan aiheuttaa vaaratilanteen. Joo, ja ne järjestyssäännöt ovat vaan "suositus"? Varmaan lystiä saada "satimeen" kuljettaja, joka luulee raukka tekevänsä vain työtään, vaikka pitäisi olla kaikkialle kaiken näkevä Isä Jumala, joka suojelee kansalaisia kansalaisten omalta edesvastuuttomuudeltakin.

        Taitaa matkustajilla käydä aika pitkäksi sitä automaattia odotellessa, jos ei kukaan täysjärkinen kohta enää suostu metroa liikuttamaan.


      • Snadi stadi
        mukkelismups kirjoitti:

        "On toki eri asia ajaa metroa rauhassa kuin olla asemalla juoppojen lapsenvahtina."

        Tai siis olisi... Kuski tosin on kopissaankin lähinnä lapsenvahtina, mutta ne ei ole kaikki juoppoja, joita joutuu vahtimaan. Kuulemma kuski voidaan laittaa syytteeseen jopa sellaisessa tapauksessa, missä matkustaja tahallaan aiheuttaa vaaratilanteen. Joo, ja ne järjestyssäännöt ovat vaan "suositus"? Varmaan lystiä saada "satimeen" kuljettaja, joka luulee raukka tekevänsä vain työtään, vaikka pitäisi olla kaikkialle kaiken näkevä Isä Jumala, joka suojelee kansalaisia kansalaisten omalta edesvastuuttomuudeltakin.

        Taitaa matkustajilla käydä aika pitkäksi sitä automaattia odotellessa, jos ei kukaan täysjärkinen kohta enää suostu metroa liikuttamaan.

        Metrossa on Stadin homma ja Stadin homma on aina stadin homma, ihan sama vaikka seisois laiturilla lippuvahtina, liksa juoksee ja kaupungin edut ja metrokuskin hommahan on hyvä homma ei tarvi rahastaa ja pitkät sivut.


      • Kuski tienpäältä
        Snadi stadi kirjoitti:

        Metrossa on Stadin homma ja Stadin homma on aina stadin homma, ihan sama vaikka seisois laiturilla lippuvahtina, liksa juoksee ja kaupungin edut ja metrokuskin hommahan on hyvä homma ei tarvi rahastaa ja pitkät sivut.

        Minkälaiset noi kaupungin edut ovat metronkuljettajille?
        Onko kenellään käsitystä paljonko on hakijoita metrojunankujettaja kurssille. Onko kurssi miten suosittu? Entä paljon kurssille otetaan?


      • Ihmettelee hän...
        Kuski tienpäältä kirjoitti:

        Minkälaiset noi kaupungin edut ovat metronkuljettajille?
        Onko kenellään käsitystä paljonko on hakijoita metrojunankujettaja kurssille. Onko kurssi miten suosittu? Entä paljon kurssille otetaan?

        Syksyn aikana oli kurssille kuulemma hakenut pitkälti toistatuhatta henkilöä. Kovin on ollut kurssi suosittu. Monikohan pääsi kurssille? Mikä metronkuljettajan ammatissa viehättä...?


      • IIoinen mjk myös 201
        Ihmettelee hän... kirjoitti:

        Syksyn aikana oli kurssille kuulemma hakenut pitkälti toistatuhatta henkilöä. Kovin on ollut kurssi suosittu. Monikohan pääsi kurssille? Mikä metronkuljettajan ammatissa viehättä...?

        1319 hakijaa, 14 valittiin. Pois lähteviä noin 1/ vuosi ja muutama/vuosi eläkkeelle


    • tuleekohan vielä...

      Hakiko kukaan tänä syksynä? Nyt näkyi olleen taas haku.

      • metro-täti

        Vain 700 haki. Olemme syvästi masentuneita ja ahdistuneita. Eikö seura kelpaa vai eikö kukaan enää halua metrokuskiksi?


    • Kuljettajakokelas

      No mie tuun parin viikon päästä harjottelemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe