Mikä muutos lestadiolaisuudessa on tullut. Enää ei kerrota, Laestadius sanoi näin? Onko uskomme perustaja kokonaan unohdettu. Puhutaan, että Lutteri ja Lutter sanoo ja sanoo?
Olemmeko enää edes uskomassa. Kukaan ei edes enään sano olevansa uskomassa, vaan uskossa.
Ollaanko me enään uskomassa?
24
466
Vastaukset
- Lapin kiertäjä
Milloin Lars Leevin ajatuksia sitten on arvostettu vanhoillislestadiolaisuudessa? Eihän hän liity vanhoillislestadiolaisuuteen juuri muuten kuin lahkon nimessä. Uskontotunnilla koulussa opetettiin, että Lars Leevi Laestadius oli lestadiolaisuus-nimisen herätysliikkeen perustaja. Mitähän hän mahtaa siellä toisella puolella ajatella vanhoillislestadiolaisesta lahkosta, tämä sydämen uskon korostaja?
- kristitylle
weha kirjoitti:
henkilöitä. Seurakunta ja Raamattu on ylin ohje...
riittä Raamattu ainoaksi ohjeeksi - srk = työvaliokunta ohittaa sen ja on vl:n jumala!
kristitylle kirjoitti:
riittä Raamattu ainoaksi ohjeeksi - srk = työvaliokunta ohittaa sen ja on vl:n jumala!
jokainen onkii sieltä mitä haluaa ja kaikki päätyy eri tulokseen. Senhän käytäntö opettaa...
1.Tim.3:15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.
Mutta mitäpä näistä väittelee?weha kirjoitti:
jokainen onkii sieltä mitä haluaa ja kaikki päätyy eri tulokseen. Senhän käytäntö opettaa...
1.Tim.3:15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.
Mutta mitäpä näistä väittelee?Ota nyt jotain huomioon, kun kopioit jae kerrallaan Raamattua. Tässä Paavali kirjoittaa Efesoon, seurakuntaan JONKA ISTE ON PERUSTANUT Jeesuksen varaan, ei SRL;N, joten VLIä ei asia koske.
- yks uskovainen
weha kirjoitti:
Mutta mitäpä näistä väittelee?Wehan mielestä seurakunnan opetus menee Raamatun yli ja sen näkee hänen tekstistäänkin.
Sata vuotta sitten vanhoillislestadiolaiset uskovaiset suuressa kokouksessaan päättivät, etei Raamatun rinnalle (saati siten ylitse) saa asettaa mitään.
Mutta weha asettaa. Mielenkiintoista. Sehän tarkoittaa vain sitä, mikä on jo aiemmin tällä pastalla todettu, ettei 100 vuotta sitten ollut mitään sellaista herätysliikettä kuin mitä nyt on. - ...
weha kirjoitti:
Ei kannata laittaa auktoriteetiksi esim. Lutheria, hän opetti jokseenkin samalla tavalla kuin vl nykyään, joku pikku ero oli, mutta hänkin oli erehtyväinen ihminen.
- Pitää olla tarkkana
weha kirjoitti:
järjestyksessä. Se mitä seurakunta sanoo on laki - kun on ristiriitaa Raamatun kanssa niin
se saa väistyä. Kristus jos tulee ry:lle niin parannuksen askelille puhujaveljet niin rakkaasti
Häntä opastavat.
Oikein kirkasti tätä kallista asiaa Weha. Pitää olla tarkkana kirjoitti:
järjestyksessä. Se mitä seurakunta sanoo on laki - kun on ristiriitaa Raamatun kanssa niin
se saa väistyä. Kristus jos tulee ry:lle niin parannuksen askelille puhujaveljet niin rakkaasti
Häntä opastavat.
Oikein kirkasti tätä kallista asiaa Weha.mutta vain ne ovat Jeesusken ja Jumalan seurakuntia, joiden päänä on itse Kristus Jeesus.
Seurakunta jota johtaa työvaliokunta on vain taloudellinen busines.- koita parantaa tapas!
weha kirjoitti:
Mutta mitäpä näistä väittelee?Weha kirjoittaa:
jokainen onkii sieltä mitä haluaa
- Lapin kiertäjä
Vastatkaapa te vanhoillislestadiolaiset tähän kysymykseen:
Oliko Lars Leevi Laestadius oikeassa uskossa ja pääsikö hän teidän mielestänne taivaaseen?Kesitas kirjoitti:
autatko?
minun käsitykseni, sikäli kun olen Larssia lukenut, niin oppi on sama.
weha kirjoitti:
minun käsitykseni, sikäli kun olen Larssia lukenut, niin oppi on sama.
lestadioliselta juuri mitään vaadi, kunhan on oikein uskomassa?
Mutta mitä miltä ole noista avaajan kysmyksistä, käsittääkseni ole vanha kettu VL piireissä.- ei-vl-uskova
weha kirjoitti:
mukaan, kyllä.
varma? Tällä palstalla on toisinaan kirjoituksia, että hän olis ollut lakihenkinen ja uskonut jopa maahisiin.
Monet VL:t uskovat, että hän sai parannuksen armon vasta vähän ennen kuolemaansa kohdattuaan Lapin Marian. Useimmat VL:t uskovat, että muistiin kirjoitetut saarnat on saarnattu ennen hänen uudensyntymisen kokemustaan ja ovat lakihenkisiä.
Todellisuudessa asia oli toisinpäin. Ennen heräystään hän oli raittiussaarnaaja. Häntä puhutteli pienen poikansa kuolema. Hän sairasti vaikean sairauden, josta hän totesi, että hänellä ei ollut silloin vielä elävää uskoa. Vasta tavattuaan Lapin Marian hänelle kirkastui uskobn asia.
Vasta sen jälkeen hänen saarnoihinsa tuli voima. Vasta sen jälkeen tuli Raattamaa uskoon ja vasta sen jälkeen alettiin kirjoittaa hänen saarnojaan muistiin.
- VL äiti
Ei se sanontatapa ole ratkaiseva, vaan se että on nimi elämän kirjassa.
"Kukaan ei edes enään sano olevansa uskomassa, vaan uskossa. "
vanhemmat ihmiset ovat tottuneet sanomaan että "uskomassa". Monesti jo kuulee että nuoret eivät niin sano.- Armosta.
Devoit kirjoitti:
Millä perustelet, että nimesi on elämän kirjassa?
Sinnehän se oli minunkin nimeni raapustettu. Armosta.
- Iankaikkinen elämä
Armosta. kirjoitti:
Sinnehän se oli minunkin nimeni raapustettu. Armosta.
ikuisen elämän kirjasta. Kun saamme jopa uuden nimen, ei sinne ole mitään Lyylejä eikä Valttereita kirjattu. Eikä kysymys ole mistään antiikkikirjasta, vaan kielikuvasta.
- VL äiti
Devoit kirjoitti:
Millä perustelet, että nimesi on elämän kirjassa?
Hyvä lapsi, sen on Jumala sanassaan sanonut. "Joka uskoo, se pelastuu." eli jotenkin änin se on raamatussa sanottu. Kun uskovaisena haluaa matkaa tehdä.
- Pikku Vl
VL äiti kirjoitti:
Hyvä lapsi, sen on Jumala sanassaan sanonut. "Joka uskoo, se pelastuu." eli jotenkin änin se on raamatussa sanottu. Kun uskovaisena haluaa matkaa tehdä.
ja keneen pitää uskoa, kun ei tiedä, kaikki vaan käskee uskomaan ja seuroissa kysyin, niin vain käskettiin uskoa ja olla hiljaa..... Mihin ja miten?
- VL äiti
Pikku Vl kirjoitti:
ja keneen pitää uskoa, kun ei tiedä, kaikki vaan käskee uskomaan ja seuroissa kysyin, niin vain käskettiin uskoa ja olla hiljaa..... Mihin ja miten?
Että sinun synnit on Jumala anteeksi antanut Poikansa ristinkuolemassa. "Joka uskoo, pelastuu."
- Pikku VL
VL äiti kirjoitti:
Että sinun synnit on Jumala anteeksi antanut Poikansa ristinkuolemassa. "Joka uskoo, pelastuu."
sen olen kuullut miljoonasti, mutta ei kai Jeesuksen kuolema yksin pelasta, ja jos pelastaa, miksi pitää käydä seuroissa. Pelastaahan se sitten myös kotiin.
Mutta kysyin, missä kohti Raamattua se on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1217623- 545718
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa763222Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72783Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101658Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2081543Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2671177Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3331151Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931149Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321041