Ollaanko me enään uskomassa?

Pikku Vl

Mikä muutos lestadiolaisuudessa on tullut. Enää ei kerrota, Laestadius sanoi näin? Onko uskomme perustaja kokonaan unohdettu. Puhutaan, että Lutteri ja Lutter sanoo ja sanoo?

Olemmeko enää edes uskomassa. Kukaan ei edes enään sano olevansa uskomassa, vaan uskossa.

24

499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapin kiertäjä

      Milloin Lars Leevin ajatuksia sitten on arvostettu vanhoillislestadiolaisuudessa? Eihän hän liity vanhoillislestadiolaisuuteen juuri muuten kuin lahkon nimessä. Uskontotunnilla koulussa opetettiin, että Lars Leevi Laestadius oli lestadiolaisuus-nimisen herätysliikkeen perustaja. Mitähän hän mahtaa siellä toisella puolella ajatella vanhoillislestadiolaisesta lahkosta, tämä sydämen uskon korostaja?

      • henkilöitä. Seurakunta ja Raamattu on ylin ohje...


      • kristitylle
        weha kirjoitti:

        henkilöitä. Seurakunta ja Raamattu on ylin ohje...

        riittä Raamattu ainoaksi ohjeeksi - srk = työvaliokunta ohittaa sen ja on vl:n jumala!


      • kristitylle kirjoitti:

        riittä Raamattu ainoaksi ohjeeksi - srk = työvaliokunta ohittaa sen ja on vl:n jumala!

        jokainen onkii sieltä mitä haluaa ja kaikki päätyy eri tulokseen. Senhän käytäntö opettaa...

        1.Tim.3:15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.

        Mutta mitäpä näistä väittelee?


      • weha kirjoitti:

        jokainen onkii sieltä mitä haluaa ja kaikki päätyy eri tulokseen. Senhän käytäntö opettaa...

        1.Tim.3:15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.

        Mutta mitäpä näistä väittelee?

        Ota nyt jotain huomioon, kun kopioit jae kerrallaan Raamattua. Tässä Paavali kirjoittaa Efesoon, seurakuntaan JONKA ISTE ON PERUSTANUT Jeesuksen varaan, ei SRL;N, joten VLIä ei asia koske.


      • yks uskovainen
        weha kirjoitti:

        jokainen onkii sieltä mitä haluaa ja kaikki päätyy eri tulokseen. Senhän käytäntö opettaa...

        1.Tim.3:15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.

        Mutta mitäpä näistä väittelee?

        Wehan mielestä seurakunnan opetus menee Raamatun yli ja sen näkee hänen tekstistäänkin.

        Sata vuotta sitten vanhoillislestadiolaiset uskovaiset suuressa kokouksessaan päättivät, etei Raamatun rinnalle (saati siten ylitse) saa asettaa mitään.

        Mutta weha asettaa. Mielenkiintoista. Sehän tarkoittaa vain sitä, mikä on jo aiemmin tällä pastalla todettu, ettei 100 vuotta sitten ollut mitään sellaista herätysliikettä kuin mitä nyt on.


      • ...
        weha kirjoitti:

        henkilöitä. Seurakunta ja Raamattu on ylin ohje...

        Ei kannata laittaa auktoriteetiksi esim. Lutheria, hän opetti jokseenkin samalla tavalla kuin vl nykyään, joku pikku ero oli, mutta hänkin oli erehtyväinen ihminen.


      • Pitää olla tarkkana
        weha kirjoitti:

        henkilöitä. Seurakunta ja Raamattu on ylin ohje...

        järjestyksessä. Se mitä seurakunta sanoo on laki - kun on ristiriitaa Raamatun kanssa niin
        se saa väistyä. Kristus jos tulee ry:lle niin parannuksen askelille puhujaveljet niin rakkaasti
        Häntä opastavat.

        Oikein kirkasti tätä kallista asiaa Weha.


      • Pitää olla tarkkana kirjoitti:

        järjestyksessä. Se mitä seurakunta sanoo on laki - kun on ristiriitaa Raamatun kanssa niin
        se saa väistyä. Kristus jos tulee ry:lle niin parannuksen askelille puhujaveljet niin rakkaasti
        Häntä opastavat.

        Oikein kirkasti tätä kallista asiaa Weha.

        mutta vain ne ovat Jeesusken ja Jumalan seurakuntia, joiden päänä on itse Kristus Jeesus.

        Seurakunta jota johtaa työvaliokunta on vain taloudellinen busines.


      • koita parantaa tapas!
        weha kirjoitti:

        jokainen onkii sieltä mitä haluaa ja kaikki päätyy eri tulokseen. Senhän käytäntö opettaa...

        1.Tim.3:15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.

        Mutta mitäpä näistä väittelee?

        Weha kirjoittaa:
        jokainen onkii sieltä mitä haluaa


    • Lapin kiertäjä

      Vastatkaapa te vanhoillislestadiolaiset tähän kysymykseen:

      Oliko Lars Leevi Laestadius oikeassa uskossa ja pääsikö hän teidän mielestänne taivaaseen?

      • mukaan, kyllä.


      • weha kirjoitti:

        mukaan, kyllä.

        autatko?


      • Kesitas kirjoitti:

        autatko?

        minun käsitykseni, sikäli kun olen Larssia lukenut, niin oppi on sama.


      • weha kirjoitti:

        minun käsitykseni, sikäli kun olen Larssia lukenut, niin oppi on sama.

        lestadioliselta juuri mitään vaadi, kunhan on oikein uskomassa?

        Mutta mitä miltä ole noista avaajan kysmyksistä, käsittääkseni ole vanha kettu VL piireissä.


      • ei-vl-uskova
        weha kirjoitti:

        mukaan, kyllä.

        varma? Tällä palstalla on toisinaan kirjoituksia, että hän olis ollut lakihenkinen ja uskonut jopa maahisiin.

        Monet VL:t uskovat, että hän sai parannuksen armon vasta vähän ennen kuolemaansa kohdattuaan Lapin Marian. Useimmat VL:t uskovat, että muistiin kirjoitetut saarnat on saarnattu ennen hänen uudensyntymisen kokemustaan ja ovat lakihenkisiä.

        Todellisuudessa asia oli toisinpäin. Ennen heräystään hän oli raittiussaarnaaja. Häntä puhutteli pienen poikansa kuolema. Hän sairasti vaikean sairauden, josta hän totesi, että hänellä ei ollut silloin vielä elävää uskoa. Vasta tavattuaan Lapin Marian hänelle kirkastui uskobn asia.

        Vasta sen jälkeen hänen saarnoihinsa tuli voima. Vasta sen jälkeen tuli Raattamaa uskoon ja vasta sen jälkeen alettiin kirjoittaa hänen saarnojaan muistiin.


    • VL äiti

      Ei se sanontatapa ole ratkaiseva, vaan se että on nimi elämän kirjassa.
      "Kukaan ei edes enään sano olevansa uskomassa, vaan uskossa. "
      vanhemmat ihmiset ovat tottuneet sanomaan että "uskomassa". Monesti jo kuulee että nuoret eivät niin sano.

      • Millä perustelet, että nimesi on elämän kirjassa?


      • Armosta.
        Devoit kirjoitti:

        Millä perustelet, että nimesi on elämän kirjassa?

        Sinnehän se oli minunkin nimeni raapustettu. Armosta.


      • Iankaikkinen elämä
        Armosta. kirjoitti:

        Sinnehän se oli minunkin nimeni raapustettu. Armosta.

        ikuisen elämän kirjasta. Kun saamme jopa uuden nimen, ei sinne ole mitään Lyylejä eikä Valttereita kirjattu. Eikä kysymys ole mistään antiikkikirjasta, vaan kielikuvasta.


      • VL äiti
        Devoit kirjoitti:

        Millä perustelet, että nimesi on elämän kirjassa?

        Hyvä lapsi, sen on Jumala sanassaan sanonut. "Joka uskoo, se pelastuu." eli jotenkin änin se on raamatussa sanottu. Kun uskovaisena haluaa matkaa tehdä.


      • Pikku Vl
        VL äiti kirjoitti:

        Hyvä lapsi, sen on Jumala sanassaan sanonut. "Joka uskoo, se pelastuu." eli jotenkin änin se on raamatussa sanottu. Kun uskovaisena haluaa matkaa tehdä.

        ja keneen pitää uskoa, kun ei tiedä, kaikki vaan käskee uskomaan ja seuroissa kysyin, niin vain käskettiin uskoa ja olla hiljaa..... Mihin ja miten?


      • VL äiti
        Pikku Vl kirjoitti:

        ja keneen pitää uskoa, kun ei tiedä, kaikki vaan käskee uskomaan ja seuroissa kysyin, niin vain käskettiin uskoa ja olla hiljaa..... Mihin ja miten?

        Että sinun synnit on Jumala anteeksi antanut Poikansa ristinkuolemassa. "Joka uskoo, pelastuu."


      • Pikku VL
        VL äiti kirjoitti:

        Että sinun synnit on Jumala anteeksi antanut Poikansa ristinkuolemassa. "Joka uskoo, pelastuu."

        sen olen kuullut miljoonasti, mutta ei kai Jeesuksen kuolema yksin pelasta, ja jos pelastaa, miksi pitää käydä seuroissa. Pelastaahan se sitten myös kotiin.

        Mutta kysyin, missä kohti Raamattua se on?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe