Seurakunta on rakennus. Se on Jumalan huone. Jokaisella rakennuksella täytyy olla perusta. Vain hyvälle perustalle voidaan rakentaa hyvä ja kestävä rakennus. Huono ja laho perusta ei kestä. Huonolle perustalle ei kukaan rakennusmestari alkaisi rakentamaan mitään rakennusta.
Paavali tahtoi rakentaa Jumalan huoneen, seurakunnan, kaikkialle missä hänen työnsä kautta ihmisiä tuli uskoon. Seurakunta on uskovien yhteys. Paavali oli etevä rakennusmestari. Hän laski ensin rakennukselle hyvän ja kestävän perustuksen. Seurakunnan ja yksilöuskovan elämän Perusta on Jeesus Kristus ja VAIN HÄN ja Hänen ansionsa.
Jumalan huoneen perusta on siis Jeesuksen ristin työ. Siksi Paavali Julisti Jeesusta Kristusta ristiinnaulittuna. Jeesus Kristus on tullut Häneen uskoville vanhurskaudeksi. Tämä Jeesuksen ansio, Jumalan vanhurskaus Hänessä, Hänen vanhurskautensa, on USKOSTA lahjaksi saatava kelvollisuus Jumalan edessä.
Jumalan vanhurskautta ei kukaan voi saada muulla tavalla kuin USKOSTA JEESUKSEEN. Sitä ei voida ansaita hyvillä teoilla. Omat hyvät teot eivät riitä vanhurskauden saavuttamiseen. Siksi vanhurskaus annetaan lahjaksi yksilöihmiselle uskosta Jeesukseen. Näin Jeesus Kristus on uskon perustus ja sen alku.
Huomaa että Jeesus on myös USKON ALKU. Uskosta Jeesukseen alkaa uskon elämä. Et voi elää tervettä uskon elämää ilman elävää uskoa Jeesukseen Kristukseen. Et voi myöskään elää tervettä Jumalaa miellyttävää uskon elämää ilman että ensin perustat, lasket koko tämän maanpäällisen elämäsi Jeesuksen täytetyn työn varaan. Elävä usko Jeesukseen merkitsee elämän laskemista Kristuksen varaan. Elävä usko Jeesukseen merkitsee myös luottamista ja turvaamista yksin Jeesukseen. Tältä perustalta voit sitten tehdä hyviä tekoja jotka miellyttävät Jumalaa. Vain tältä perustalta voit elää tervettä uskon elämä. Raamattu nimittää Jeesusta myös kallioksi. Jeesus ja Hänen vanhurskautensa on siis ponnahduslauta, kallio, uskon elämällesi.
Kun Paavali oli laskenut tämän Kristus perustan, hän alkoi rakentamaan seurakuntaa. Seurakunnan rakentaminen sisälsi opetuksen käytännön uskon elämästä. Opetuksen kohteet olivat uskosta vanhurskaiksi tulleet Jumalan lapset. Näille uskosta vanhurskaiksi tulleille Paavali opetti miten vanhurskaan ja pyhän tulee elää ja toimia seurakunnassa ja omassa yksityisessä elämässään. Seurakunnan rakentaminen sisälsi myös muita asioita. Esim. seurakunta ja sen virat, armolahjat ja niiden toiminta jne.
Jokainen uskova on myös rakentaja. Hän rakentaa omaa uskon elämäänsä tälle Kristus perustukselle. Kestävä rakennus yksilönkin kohdalla nousee vain Kristus kalliolle uskosta sadun vanhurskauden perustalle ja sen varaan. Tällä perustalla seisten yksilöuskova voi olla myös seurakunnan rakentaja. Mutta jos hän seisookin omatekoisella perustalla, hän seisoo hiekalla ja hän rakentaa hiekalle. Silloin hän opettaa ja johdattaa toisiakin rakentamaan hiekalle. Tämä on vaarallista. Kuinka käy hiekalle rakennetulle talolle kun myrsky ja tulva tulee?
Tarkoitan tällä hiekalle rakentamisella lähinnnä lakisaarnaajien kautta syntyvää ihmiskeskeistä julistusta.
Ihminen on syntisestä luonnostaan johtuen itsekeskeinen ja ylpeä. Itsekeskeinen ihminen katsoo itseensä ja omiin suorituksiinsa. Ylpeä ihminen taas ei halua nöyrtyä toisen ansion vastaanottamiseen. Hän ei halua hyväksyä vanhurskautta ainoastaan uskon kautta vastaan otettavaksi. Jotakin pitäisi minunkin saada tehdä saavuttaakseni Jumalan hyväksymisen. Hän tahtoisi itse ansaita vanhurskauden ja pelastuksen. Saatana käyttää näitä luonnollisen itsekeskeisen ihmisen ominaisuuksia hyväkseen. Hän saa tällaisen itsekeskeisyyden ja ylpeyden vaikuttamaan jopa hengelliseltä ja raamatulliselta. Uskova petetään luulemaan että tämä on oikea tapa lähestyä Jumalaa.
Tällaisen lakihenkisen ihmiskeskeisen julistuksen perustalle ja sen varaan rakennettu vanhurskaus (rakennus) ei tule kestämään Jumalan edessä. Tämän tähden on myös uskossaan haaksirikkoon joutuneita ja jopa uskosta luopuneita ihmisiä. Lain vaatimukset aiheuttavat pelkoa, syytöksiä ja epävarmuutta. Pelon ja epävarmuuden kautta heidät on johdettu ulko-ovelle. Ulko-ovelle johdettu uskostaan luopunut ihminen voi ihmetellä että miksi Jumala on niin vaativa minua kohtaan etten jaksa jatkaa uskossa. Vaatimukset ovat tulleet liian raskaiksi kantaa. Hänet on petetty. Hänet on johdettu pois armosta. Hänet on johdettu pois Kristuksesta. Jumala lähestyy ihmistä armon ja rakkauden kautta Jeesuksessa Kristuksessa.
Jeesus Kristus on lain loppu vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo.
Rakennatko oikealle perustalle?
17
157
Vastaukset
- Sirpa Rajala
että mitä Jeesus sillä tarkoitti kun hän jossain kohtaa Raamattua sanoi että, teidän joukossannekin on muutamia jotka näkevät minun paluuni. En muista sitä kohtaa Raamatusta ja ei nyt ole mahdolisuuta tarkistaa sitä kohtaa, mutta sinä tiedät mitä tarkoitan. Mutta jotenkin noin se ulomuististani on. Ja sitten kysyisin vielä sitäkin, kun joku mulle sanoi että kun Israilin itsenäistymisestä on kulunut noin 70 vuotta Jeesuksen paluu olisi lähellä tai ajankohtainen. Eikö se itsenäistynyt 1948 tai jotain? Eli onko näillä mitään merkitystä ja mitä se sanoja oikein mahtoi tarkoittaa. Minä kun en tiedä näist asioista juuri mitään, mutta kiinnostaisi tietää. Olen huomannut että sinä tiedät paljon ja olet hyvä toristamaan ja sanaa esille tuomaan, niin osaat varmaan selittää minulle tuon mitä ne tarkoittavat. Jään odottelemaan vastaustasi.
Ps: ei tämä nyt kylläkään liittynyt mitenkään sun avaukseesi, mutta etkai pahastu sitä, vaikka tässä sinulta tälläisiä kyselenkin, kun ne mieltäni askarruttaa. Olen uskossa Jeesukseen ja olen Helluntaiseurakunnan jäsen. Kerroin tämän siksi, että tiedät että olen uudestisyntynyt Jumalan lapsi.- mjuk654
Monien helluntai seurakuntien ja Mellerin viljelemä viikunapuuteoria on umpeutunut aikoja sitten.Jeesuksen aikaan kun sukupolvi oli noin 40 vuotta,eli ollaan yli 20 vuotta jo myöhässä.Mutta Raamatussa on vastaus tähänkin,ainoastaan Isä tietää Pojan paluun ajankohdann,edes Poika ei sitä tiedä,saatikka sitten me maan tallaajat.Ei kannata uhrata aikaansa turhilla ennusteluilla,niitä on ollut ja mennyt maailman sivu,vaan ainoastaan usko Isän armoon Jeesuksen uhrin tähden on olennaista.Rukoillaan armoa ja syntien anteeksi saamista ja siinä kaikki.Kaikenlaista hapatusta ja ennustelua on nykyisin paljon liikkeellä.
- Sirpa Rajala
mjuk654 kirjoitti:
Monien helluntai seurakuntien ja Mellerin viljelemä viikunapuuteoria on umpeutunut aikoja sitten.Jeesuksen aikaan kun sukupolvi oli noin 40 vuotta,eli ollaan yli 20 vuotta jo myöhässä.Mutta Raamatussa on vastaus tähänkin,ainoastaan Isä tietää Pojan paluun ajankohdann,edes Poika ei sitä tiedä,saatikka sitten me maan tallaajat.Ei kannata uhrata aikaansa turhilla ennusteluilla,niitä on ollut ja mennyt maailman sivu,vaan ainoastaan usko Isän armoon Jeesuksen uhrin tähden on olennaista.Rukoillaan armoa ja syntien anteeksi saamista ja siinä kaikki.Kaikenlaista hapatusta ja ennustelua on nykyisin paljon liikkeellä.
kun siihekin kun kaikkiin muihinkin Raamatun kohtiin yleensä selitys löytyy? Kiinostaisi tietää se, että mitä Jeesus sillä tarkoitti? En pyytänytkään mitään ennusteita, vaan sitä mitä se tarkoittaa. Samoin sitä että mitä sillä sitten tarkoitetaan sillä Israilin itsenäistymisellä ja Jeeuksen paluulla, eli miten ne voisivat liittyä toisiinsa? Vai liittyvätkö mitenkään?
Sirpa Rajala kirjoitti:
kun siihekin kun kaikkiin muihinkin Raamatun kohtiin yleensä selitys löytyy? Kiinostaisi tietää se, että mitä Jeesus sillä tarkoitti? En pyytänytkään mitään ennusteita, vaan sitä mitä se tarkoittaa. Samoin sitä että mitä sillä sitten tarkoitetaan sillä Israilin itsenäistymisellä ja Jeeuksen paluulla, eli miten ne voisivat liittyä toisiinsa? Vai liittyvätkö mitenkään?
tarkoittaa Jumalan sanan toteutumista, ja se tilanne, josta opetuslapset kysyivät, MILLOIN SE TAPAHTUU, j.n.e., siinä oli kysymys siitä, MILLOIN JERUSALEMIN TEMPPELIN HAJOITUS TAPAHTUU, (Matt.24:1-3) ja osa silloin elänyttä sukupolvea joutui sen näkemään, sehän tapahtui noin 35-36 vuotta myöhemmin! Se oli "maailman loppu sille temppelille.
Jeesushan opetti kaiken tapahtuvan samalla tavalla niin kuin tapahtui Nooan päivinä ja niin kuin tapahtui Lootin päivinä. Ihmiset elivät syöden, juoden naiden ja huoraten tai tuntemiaan jumalia palvoen, EIVÄTKÄ TIENNEET, ennen kuin tuho yllätti heidät niin kuin Siiloassa olleen tornin kaatuessa. Tai jos otetaan lähimenneisyydestä esimerkkejä, niin sadattuhannet maanjäristyksissä, tulivuorten purkauksissa, kaivosonnettomuuksissa, zunameissa tai vaikkapa WTC-tornien sortumisessa menehtyneille se oli "maailman loppu".
Monet uskovat eräänlaisen hehkuvan valkeisiin vaatteisiin pukeutuneen ihmisen muotoisen Jeesuksen paluuta. Minä uskon siihen mitä Herra Jeesus itse opetti; "Minä olen juuri se, mitä puhunkin teille", [Joh. 8:25] ja sen puheen toteutuminen on sama kuin Jeesuksen tulemus! Hän on vieläkin se sama joka "oli, on, ja tuleva on"!- veli.vapaa
Sirpa Rajala kirjoitti:
mielikuvitusta kaikki "ennustelut", joita voidaan kutsua nimellä eksytys.
Matt. 11:13
Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;
Valheprofeettoja on ollut ja tulee aina olemaan loppuun asti - mutta niin pitää ollakin, sillä Raamattu sen todistaa.
2. Piet. 2:1
Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon. - efox
Tarkoitat varmaan Matt.16:28? Hän puhui Pietarista ja Johanneksesta ja Jaakobista. Matt. 17:1-5.
Matt. 24:ssä oleva sukupolvi tarkoittaa uskovien ylösoton jälkeistä vihan ajan sukupolvea. Fariseukset ja saddukeukset tiesivät että vihan aika tulee Matt. 3:7. Muita kohtia Jes. 26:20 ja 1. Tess. 1:10. - Sirpa Rajala
efox kirjoitti:
Tarkoitat varmaan Matt.16:28? Hän puhui Pietarista ja Johanneksesta ja Jaakobista. Matt. 17:1-5.
Matt. 24:ssä oleva sukupolvi tarkoittaa uskovien ylösoton jälkeistä vihan ajan sukupolvea. Fariseukset ja saddukeukset tiesivät että vihan aika tulee Matt. 3:7. Muita kohtia Jes. 26:20 ja 1. Tess. 1:10.Matt. 16:28
28 Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."
Mitä Jeesus tuolla tarkoitti?
En ymmärtänyt vastaustasi oikein kunnolla, joten pyytäisin selvempää vastausta. - WeijoLindroos
Sirpa Rajala kirjoitti:
Matt. 16:28
28 Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."
En ymmärtänyt vastaustasi oikein kunnolla, joten pyytäisin selvempää vastausta.Erittäin hyvää sanaa oli aloituskirjoituksessa.
"Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus." 1 Kor. 3:11.
Uudestisyntymisen kautta tullaan tälle peruskalliolle, Siion-vuorelle. Mutta siitä alkaa rakentaminen. Ei riitä, että talolle valetaan perustus. Vaikka se olisi kuinka hyvä ja oikea sekä kestävällä kalliolla, niin se ei vielä ole talo.
Seuraava vaihe on, että asetetaan peruskivet siihen peruskalliolle. Meille on Sanassa annettu nuo kestävät peruskivet: "apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus." Efes. 2:20.
Tämä tarkoittaa, että kun perustus on laskettu, niin aletaan ottaa vastaan Raamatullista, apostolista opetusta. Apostolien ja profeettain opetukset, peruskivet, ovat niitä alkuseurakunnan opetuksia, mm. Kristuksen opin alkeet. Hebr. 6:1-3.
Niin kuin talo rakentuu hyvälle perustalle tehtynä kestävien peruskivien varaan, niin uskovienkin tulee "koossa pysyen" paikkakunnittain rakentua hengelliseksi huoneeksi.
Efes. 4:16.
"Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; ja Hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä." Efes. 2:19-22.
Sirpa Rajalalle.
Opetuslapset näkivät Jeesuksen ylösnousseena, kirkastettuna Herrana, jolla oli kaikki valta Taivaassa ja maan päällä. He näkivät myös Jeesuksen lupaaman Pyhän Hengen Voiman tulemisen. Ehkä se vastaus kysymykseesi jotenkin liittyy siihen.
Apostolit eivät odottaneet Jeesusta takaisin tulevaksi heidän elinaikanaan (vaikka niin aika yleisesti väitetään). Mm. Paavali ilmoitti selvästi, ettei Jeesus tule vielä hänen elinaikanaan sanoessaan seurakunnan olevan maan päällä hänen lähtönsä jälkeen:
"Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa." Apt. 20:29, 30.
Jeesus ei voinut tulla apostolien elinaikana, koska luopumus ei vielä ollut tapahtunut. 2 Tes. 2.
Tästä enemmän pienessä kirjoituksessani:
http://www.Jeesus-on-Herra.com/kirjoitukset/antikristus.htm
________________________ En mielelläni lähde selittämään vaikeita asioita joita Jumala ei ole minulle uskonut opetettavaksi toisille. Voin antaa vain sitä mitä itse olen saanut Herralta. Toivottavasti en anna muuta. Tietoni on vajavaista ja hyvin rajallista. En tiedä läheskään kaikkea Raamatusta.
Weijo selitti jo asiaa muutamalla sanalla. Jos haluat aiheesta parempaa tietoa, tee siitä oma aloitus kysymyksen muodossa.
Uskon että palstalla on henkilöitä jotka osaavat selittää tämänkin asian.
Minä en osaa selittää tai olen liian epävarma asiasta.WeijoLindroos kirjoitti:
Erittäin hyvää sanaa oli aloituskirjoituksessa.
"Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus." 1 Kor. 3:11.
Uudestisyntymisen kautta tullaan tälle peruskalliolle, Siion-vuorelle. Mutta siitä alkaa rakentaminen. Ei riitä, että talolle valetaan perustus. Vaikka se olisi kuinka hyvä ja oikea sekä kestävällä kalliolla, niin se ei vielä ole talo.
Seuraava vaihe on, että asetetaan peruskivet siihen peruskalliolle. Meille on Sanassa annettu nuo kestävät peruskivet: "apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus." Efes. 2:20.
Tämä tarkoittaa, että kun perustus on laskettu, niin aletaan ottaa vastaan Raamatullista, apostolista opetusta. Apostolien ja profeettain opetukset, peruskivet, ovat niitä alkuseurakunnan opetuksia, mm. Kristuksen opin alkeet. Hebr. 6:1-3.
Niin kuin talo rakentuu hyvälle perustalle tehtynä kestävien peruskivien varaan, niin uskovienkin tulee "koossa pysyen" paikkakunnittain rakentua hengelliseksi huoneeksi.
"Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; ja Hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä." Efes. 2:19-22.
Sirpa Rajalalle.
Opetuslapset näkivät Jeesuksen ylösnousseena, kirkastettuna Herrana, jolla oli kaikki valta Taivaassa ja maan päällä. He näkivät myös Jeesuksen lupaaman Pyhän Hengen Voiman tulemisen. Ehkä se vastaus kysymykseesi jotenkin liittyy siihen.
Apostolit eivät odottaneet Jeesusta takaisin tulevaksi heidän elinaikanaan (vaikka niin aika yleisesti väitetään). Mm. Paavali ilmoitti selvästi, ettei Jeesus tule vielä hänen elinaikanaan sanoessaan seurakunnan olevan maan päällä hänen lähtönsä jälkeen:
"Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa." Apt. 20:29, 30.
Jeesus ei voinut tulla apostolien elinaikana, koska luopumus ei vielä ollut tapahtunut. 2 Tes. 2.
________________________siihen että Paavali ymmärsi Herran tulemukseksi sen hetken kun Kristuksen omat vuorollaan pääsevät vapaaksi tästä 'viheliäisestä lihan ruumiista';
1. Tessalonikalaiskirje 4
15 "Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17 sitten meidät, JOTKA OLEMME ELOSSA, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Jaakobin kirje 5
7 "Niin olkaa kärsivällisiä, veljet, HERRAN TULEMUKSEEN asti. Katso, peltomies odottaa maan kallista hedelmää, kärsivällisesti sitä vartoen, kunnes saa syksyisen sateen ja keväisen."WeijoLindroos kirjoitti:
Sirpa Rajalalle.
________________________Matt. 16:28
"Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."
Rinnakkaiskohta:
Mark.9:2
Ja hän sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista
kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan tulevan VOIMASSANSA".
--
Jumalan valtakunta tuli ”voimassaan” Kristuksen ylösnousemuksessa (Room. 1:4, 2.Kor.13:4).
Room.1:4
"... ja pyhyyden hengen puolesta KUOLLEISTANOUSEMISEN KAUTTA asetettu Jumalan Pojaksi VOIMASSA - Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,...".
2.Kor. 13:4
"Sillä vaikka hänet ristiinnaulittiin, kun hän oli heikko, elää hän kuitenkin JUMALAN VOIMASTA; olemmehan mekin hänessä heikot, mutta me elämme hänen kanssaan Jumalan voimasta teitä kohtaan.Tapio522 kirjoitti:
"Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."
Rinnakkaiskohta:
Mark.9:2
Ja hän sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista
kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan tulevan VOIMASSANSA".
--
Jumalan valtakunta tuli ”voimassaan” Kristuksen ylösnousemuksessa (Room. 1:4, 2.Kor.13:4).
Room.1:4
"... ja pyhyyden hengen puolesta KUOLLEISTANOUSEMISEN KAUTTA asetettu Jumalan Pojaksi VOIMASSA - Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,...".
2.Kor. 13:4
"Sillä vaikka hänet ristiinnaulittiin, kun hän oli heikko, elää hän kuitenkin JUMALAN VOIMASTA; olemmehan mekin hänessä heikot, mutta me elämme hänen kanssaan Jumalan voimasta teitä kohtaan.Lihan puolesta Jeesus syntyi heikkona, mutta nousi ylös Pyhyyden Hengen voimassa!
Markus 14
38 "Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko."WeijoLindroos kirjoitti:
Sirpa Rajalalle.
________________________WL, toit hyviä Raamatun paikkoja esiin: Ef.2:19-22 ja Apt.20:29,30
--
Jospa lukisimme Ef. kirjettä enemmänkin.
TÄYTEEN MIEHUUTEEN
Ef. 4:7-16
--
4:11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
4:12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
4:13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
4:16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.
--
Paavali korostaa taas sitä, että Jeesus on ylösnoussut taivaaseen (8,9,10).
Kristuksen työ maailmassa jatkuu hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä. Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin.
Sen tähden Raamattu nimittää seurakuntaa Kristuksen ruumiiksi (12).
Kristusruumiin jäseniksi tulemme kasteessa (1. Kor.12:13).
Taivaisiin korotettu Herra jakaa uskovaisilleen armolahjoja (11), jotka on tarkoitettu ”palveluksen työhön”, Kristusruumiin (=seurakunnan) rakentamiseen.
Kristillisyytemme ei pidä olla hengellisten nautintojen etsimistä, ajanvietettä ja kaikkien opintuulten perässä juoksemista (14), vaan määrätietoista rakennustyötä, ”täyden miehuuden” tavoittelua.
Tässä rakennustyössä tärkeällä paikalla ovat seurakunnan evankelistan, paimenen ja opettajan (nyk. papin) armolahjoilla varustetut työntekijät (14).
Seurakuntalaisten tulisi saada ravintoa, kasvaa ja kehittyä (13).
Tämä tapahtuu oikean evankeliumin saarnan kautta, kun se otetaan vastaan Kaikki ne hyvät lahjat ja kyvyt, joita Jumala tahtoo Kristuksen kautta antaa omilleen, tulevat näin käyttöön.
Ellei näin tapahdu, jäämme pienen lapsen asteelle, epäkypsiksi.
Ajelehdimme sinne tänne missä vain uudet tuulet puhaltavat ”ihmisten arpapeleissä ja eksytysten kavalissa juonissa” (14).
Herra varjelkoon meitä niiltä!
--
”Auta, oi Jeesus, kun eksytys suuri
maata käy voimalla valloittamaan.
Saatana väijyy nyt julmana juuri
valmiina sieluja vangitsemaan.
Maailman ruhtinas miettivi ansaa,
kuinka se turmioon syöksisi kansaa,
kuinka se turmioon syöksisi kansaa”.
(Virsi 385:1).- efox
Sirpa Rajala kirjoitti:
En ymmärtänyt vastaustasi oikein kunnolla, joten pyytäisin selvempää vastausta.Luvun 16 jakeesta 24 selviää että Jeesus puhui opetuslapsilleen. Jakeessa 28 Hän sanoo "tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."
Ainoa selitys muutamien (kolmen opetuslapsen) näkemiselle on luvun 17 jae 2. Mitään vastaavaa ei evankeljumien kirjat eikä UT kerro edes Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen. - autuas aina
mjuk654 kirjoitti:
Ihmiset niin mielellään puuhastelevat kaikkea. Siinä kuluu hyvin aika, mutta ei sillä tavalla kun pitäisi.
Saarnatkaa parannusta ja syntien anteeksiantamusta, tämä on meidän uskovien tehtäväksi annettu.
Ylpeä ihminen ei mielellään kuuntele parannus-saarnaa. Sattuu aivan hirveästi jos käy ilmi että olen syntinen ja YKSIN JUmalan armosta Kristuksen ansion tähden voin pelastua. Niinpä hän on keksinyt tehdä evankeliumista viihdettä. Lakia ei julisteta sillä tavalla AUKOTTOMASTI, että ihmiset tulisivat tuntemaan syntinsä. Tekosynneistä toki julistetaan parannusta, älä ryyppää, älä varasta, älä huoraa, älä valehtele etc.
Kokonaan huomiotta jää helposti se, että silloin ihminen on todella lankeemuksen tilassa, kun hänestä tulee hyvä ja onnistunut kristitty. Silloin hän nimittäin elää omanvanhurskauden valheessa eikä enää tarvitse parannusta. Hän valehtelee itselleen ettei hänessä ole enää syntiä juuri nimeksikään, kun hän ei huoraa eikä varasta, ei tappele, ei juo viinaa, eikä polta tupakkaa ja hiihhuloi ahkerasti seurakunnassaan muitakin opettamassa.
Tällainen syntien vältteleminen ei ole kuitenkaan vastaus TODELLISEEN syntikysymykseen. Nimittäin kaikki ihmisten silmissä hyvältä näyttävä on myös syntiä. !JUMALA YKSIN ON HYVÄ!
Ihminen joka elää lähellä Jumalaa, tuntee syntinsä joka on Jumalan tahdon ja oman tahtonsa välinen ristiriita.
Lähellä Jumalaa elävä IHMINEN joutuu joka päivä lyömään rintaansa ja sanomaan, "Jumala armahda minua syntistä". Lihassa asuva turmelus (lihan halu) ei poistu uudestisyntymisessä. Uudestisyntymisessä Pyhä Henki tulee ohjaamaan elämäämme, me saamme Hengen MIELEN.
Room. 8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.
Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
Room. 8:10 Mutta jos Kristus on teissä, ...
... niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, ...
... mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
Room. 8:11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä,
niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
Room. 8:12 Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
Room. 8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman;
mutta jos te Hengellä *** kuoletatte ruumiin teot, *** niin saatte elää.
Room. 8:14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
Fariseusten suusta kuuluu aivan toisenlainen puhe. "Kiitos Jumala, etten minä ole sellainen kun nuo muut ihmiset ovat, en ole väärä enkä huorintekijä (jota takuuvarmasti uskovanakin olet, sillä jo himoitseva katse vastakkaisen sukupuolen päälle tekee sinusta koko lain rikkojan, etkä voi kerskua sillä ettet ole sellainen kun muo muut ihmiset ovat). TÄLLAISTA PUHETTA OLEN LUKENUT TÄÄLTÄKIN HÄMMÄSTYTTÄVÄN PALJON, (en ole sellainen kun nuo muut ihmiset ovat)! En tiedä Jeesukseen uskovana, pitäisikö minun nauraa vai itkeä tuollaista itsensä kiittelemistä. "Hyvä minä" usko ei valitettavasti pelasta. Epäuskoisetkin ovat mielestään riittävän hyviä, eivät hekään tarvitse Jeesusta. Eivät myöskään farisealaisesti uskovat, (mielessään hyviksi tulleet) uskovaiset.
Ketkä kuuluvat seurakuntaan?
Tämä täytyy selvittää ennen kuin aletaan rakentamaan.
Vastaus kysymykseen "ketkä kuuluvat seurakuntaan?" löytyy tietenkin Raamatusta.
>Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.>
Jos et ole ottanut hänen sanansa (apostolin sanaa) vastaan tai sinua ei ole kastettu tai sinulta puuttuu nuo molemmat, silloin sinä et kuulu Jumalan seurakuntaan. Jos olet sanan vastaanottanut ja kastettu, silloin sinä kuulut Jumalan seurakuntaan. Näin yksinkertaista!
Hirvittävästi sekaannusta saadaan aikaan sillä, että luullaan, että Herran nimeen kastamaton (ilman vesitoimitusta oleva) Jeesukseen Kristukseen uskova kuuluu jo siinä tilassaan Jumalan seurakuntaan.
Herran nimeen kastamaton ei kuulu Jumalan seurakuntaan!
Kastamattomille ei kuulu käskyä "rakentakaa seurakuntaa", vaan apostolit käskevät aivan muuta heille, "hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen" (ks. (Apt. 10:48)).1.Kor. 12:13
"... me olemme kaikki YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT YHDEKSI RUUMIIKSI, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2147394
- 594742
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s434714- 753408
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161995Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗301840- 311809
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441657- 361557
- 1431307