Suomen perintätoimisto Oy

Jussissuj

Moi,
Onko kenelläkään kokemuksia em. yrityksestä?
Mainostavat asiakkaalle täysin kulutonta perintää, kävi perinnässä sitten miten vaan!
Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.
Olisi kiva kuulla totuus toiminnasta.
Kokemuksia, ei arvailuja -kiitos

109

15117

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiakas09

      Kokemusta vasta yhden laskun verran, mutta se meni ainakin kuten lupasivat - itselle kuluton ja työtä ei tarvinnut tehdä itse homman eteen. Kaikki hoitui sähköisesti eikä ollut erikseen kirjallisia sopimuksia toimeksiannoista. Suosittelen! Onhan noita vastaavia yrityksiä jo tullut lisääkin, ei se niin ihmeellistä ole. Velalliseltahan sitä yleensäkin peritään kuluja, tässä kohtaa perintätoimiston omat tulot vaan koostuvat ainoastaan niistä.

      • Anonyymi

        Miten on mahdollista kun posti hukkaa laskut niin heti menee perintätoimistolle. Sen jälkeen kun mamut meni postille töihin niin hups postit hävis ja kukaan ei ota vastuuta. Postinjakaja sanoi että turhaan saa valittaa asiakaspalveluun kukaan ei välitä. Hyvä maine postilla mutta postin herroilla on vitun hyvät palkat pitää koko posti lopettaa. Boikotoin postia en lähetä yhtään joulukorttia kun mamut varastaa nekin


    • 123123

      Suurin osa niistä on ilmaisia, mutta tämä on lisäksi niin viisas että muistaa kertoa sen.

      • rahat meni

        Yli vuoden ollut jo tapaus perinnässä ja mitään ei kuulu...


      • Tyytyväinen käyttäjä
        rahat meni kirjoitti:

        Yli vuoden ollut jo tapaus perinnässä ja mitään ei kuulu...

        Perintätoimistokaan ei taikoja pysty tekemään, jos velallinen on esimerkiksi varattomaksi todettu. Ovat juuri avaamassa extranet palvelua, josta pystyy seuraamaan toimeksiantojen tilannetta. Olen kokenut palvelun itse hyväksi. Ei moitittavaa.


      • Tyytyväinen käyttäj
        Tyytyväinen käyttäjä kirjoitti:

        Perintätoimistokaan ei taikoja pysty tekemään, jos velallinen on esimerkiksi varattomaksi todettu. Ovat juuri avaamassa extranet palvelua, josta pystyy seuraamaan toimeksiantojen tilannetta. Olen kokenut palvelun itse hyväksi. Ei moitittavaa.

        http://www.suomenpt.fi/index.php?p=creditor&s=news&thread=2.html


      • Einiintyytyväinen

        Aivan turhake,helpot pois ja muut perinnät unohdetaan.Olin erääseen velalliseen yhteydessä,niin viimeksi 3 vuotta sitten oli tullut muistutus.


    • 200 tapausta vuodess

      Ko yritys ei taida noudattaa hyvää perintätapaa, saimme asiakkailta tosi paljon kiukkuista palautetta. Esim. maksukehotus maksaa asiakkaalle 25 euroa ja tratta laitetaan siitä 7 päivän kuluessa. Kyseenalaista kun ottaa huomioon että postin kulkukin on nykyisin käytännössä 2 työpäivää. Laskunsa kadottaneet tai unohtaneet asiakkaat suivaantuivat ja periaatteessa maksavat asiakkaatkin ottivat ja katosivat. Ymmärrän itsekin että jos vaikka matkan takia viikkoon et näe posteja niin 50 euron maksulle tulee 200 perintäkulut parissa viikossa. Rahastustahan tuo siis on. Kertakäyttöperintään voi olla hyvä. Itse käytämme Intrum Justitiaa, jonka Fair Play -systeemi on hyvä ja reilu kaikille osapuolille.

      • :/

        Onkohan asia noin mustavalkoinen? Oletteko kysyneet asiaa perimistoimistolta ja koittaneet ratkaista asian? Veikkaan, että omasta virheestä harmissaan olevalla velallisella on varmasti usein omaa väritystäkin mukana omassa kerronnassaan.

        Suomessa on olemassa instanssi, joka valvoo perimistoimistojen toimintaa ja hyvien tapojen toteutumista.

        Intrumillahan homma toimii eritavalla siksi, että toimeksiantaja maksaa osan perintätoiminnan kuluista. Jos joku haluaa maksaa siitä, että joku perii laskut, niin siitä vaan. Itse en haluaisi.


      • Omat rahat

        HYVÄ!
        Kaiken maailman huijarit pitää saada kuriin. Huono maksaja on aina huono asiakas. Itse en myy mitään asiakkaalle, joka ei maksa laskuja ajallaan.


      • Joopa joo

        Joo, ihan totta! Ei todallakan fair play tämä putiikki! Olin itse lomilla ja olivat lähettäneet tratan sillä aikaa. Eräpäivä oli lomani viimeisenä päivänä, perjantaina. Soitin heti maanantaina sopiakseni asiasta. Sanoivat, että olivat jo protestoineet tratan. Ihmettelin asiaa ja lähetin viestin takaisin. Sitten tuli parin päivän päästä viesti, että tratta olikin protestoitu vasta tiistaina ja että olisin voinut välttää tratan maksamalla sen maanantaina !!!!!! Että simmonen tapaus.


      • NilkitAhdistaa
        Joopa joo kirjoitti:

        Joo, ihan totta! Ei todallakan fair play tämä putiikki! Olin itse lomilla ja olivat lähettäneet tratan sillä aikaa. Eräpäivä oli lomani viimeisenä päivänä, perjantaina. Soitin heti maanantaina sopiakseni asiasta. Sanoivat, että olivat jo protestoineet tratan. Ihmettelin asiaa ja lähetin viestin takaisin. Sitten tuli parin päivän päästä viesti, että tratta olikin protestoitu vasta tiistaina ja että olisin voinut välttää tratan maksamalla sen maanantaina !!!!!! Että simmonen tapaus.

        Hahahhah. Jo on aikoihin eletty. "En maksanut laskua ajallaan, olin lomilla ja sain perintäkirjeen, josta tuli minulle ongelmia"

        Minä en edes kehtaisi lomailla, jos olisi laskut maksamatta. Ihmeen selkärangattomia nämä nyky-yrittäjät. Armotonta mussutusta, kun itse kustaan omaan nilkkaan.

        Miksi et maksanut maanantaina? Eräpäiväkin oli jo mennyt ja eikös kirjeissä ole yleensä kuitenkin selvästi maininta, että mikäli maksua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, niin tratta protestoidaan?


      • PeliJussi
        Omat rahat kirjoitti:

        HYVÄ!
        Kaiken maailman huijarit pitää saada kuriin. Huono maksaja on aina huono asiakas. Itse en myy mitään asiakkaalle, joka ei maksa laskuja ajallaan.

        hähäähähähähääää mistä tunnistat asiakkaan joka ei maksa ajallaan... Et siis mistään. Sinua pääsen ainakin kerran kusettamaan , ja jos se tarpekksi iso niin hyvä !!!

        häähähähähähähäähähähäää


      • huijaKalle
        NilkitAhdistaa kirjoitti:

        Hahahhah. Jo on aikoihin eletty. "En maksanut laskua ajallaan, olin lomilla ja sain perintäkirjeen, josta tuli minulle ongelmia"

        Minä en edes kehtaisi lomailla, jos olisi laskut maksamatta. Ihmeen selkärangattomia nämä nyky-yrittäjät. Armotonta mussutusta, kun itse kustaan omaan nilkkaan.

        Miksi et maksanut maanantaina? Eräpäiväkin oli jo mennyt ja eikös kirjeissä ole yleensä kuitenkin selvästi maininta, että mikäli maksua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, niin tratta protestoidaan?

        Idiootti !!!!! Olet. toisten rahoillahan sitä tietenkin lomaillaan, se kun on paljon mukavampaa kuin käyttää siihen omia.

        P.s Pelkurit velkansa maksavat......


      • PM

        Intrumin perintätoimet ovat viime aikoina olleet vähintäänkin arveluttavia, jopa Suomen lainsäädäntöä halventavia. Ahneus on riistäytynyt kokonaan käsistä ja niinpä asiakkaat saavat pahimmillaan suoraan, ilman muistutuksia, kirjeen jossa uhkaillaan konkurssihakemuksella, kuinka liiketoimintanne loppuu kokonaan ja miten tämä voidaan välttää vain maksamalla heidän tililleen summa perintäkuluineen jotka ovat jopa pienissä saatavissa moninkertaiset itse saatavan summaan nähden. Olen itse nähnyt ko. kirjeen ja kyseessä saatavat jotka kaiken lisäksi oli jo maksettu (ja ainoastaan n. kaksi viikkoa myöhässä.)

        En suosittele missään nimessä kenellekään jos haluaa asiakkaistaan pitää kiinni. Intrum tekee pikarikastumisen ja yrittäjä itse saa ehkä perimänsä summan mutta menettää asiakkaansa taatusti sellaisen yhteydenoton jälkeen.


      • jepjep
        Omat rahat kirjoitti:

        HYVÄ!
        Kaiken maailman huijarit pitää saada kuriin. Huono maksaja on aina huono asiakas. Itse en myy mitään asiakkaalle, joka ei maksa laskuja ajallaan.

        montakos asiakasta on yritysmaailmasta jäänyt? Meillä on n 1000 asiakasta joista kourallinen maksaa ajallaan. että sitä rataa


      • asskdls

        no huhhuh, intrumilla peritään ilman maksukehotuksia ja tähtitieteellisillä kuluilla. meillä esim 30e saatava ja 60e perintäkulut. tutulla n 350e perintäkulut ja johtui vielä toimittajan laskutusvirheestä ja paperi jonka sai oli vielä varsinainen uhkailukirje. todella mautonta ja ahnetta toimintaa


      • Intrum

        No intrum nyt on ihan persiistä. Sitä firmaa ei muu kiinnosta kuin raha. Itse menetin sen puljun takia monen monta hyvää asiakasta heidän takiaan. En itsekään tykkäisi, jos viidenkympin laskulla on yhtäkkiä 150 euroa perintäkuluja. Kaikki suoritukset ottivat ensin omiin kuluihinsa ja vasta lopuksi alettiin rahoja tilittää päämiehelle. Siis kakkaa suomeksi sanottuna!


      • vellkoja

        Intrumilla perintälasku 1000€,sieltä tuli lasku luottotietotarkistus 160€. Ja jotain muuta. Tähän mennessä minulle tilitetty asiakkaan saamisia n. 200 ja itse olen maksanut intrumille noin 200. Nyt harkitsen suomen perintätoimiistoa...


      • YrittäjäJoensuusta
        NilkitAhdistaa kirjoitti:

        Hahahhah. Jo on aikoihin eletty. "En maksanut laskua ajallaan, olin lomilla ja sain perintäkirjeen, josta tuli minulle ongelmia"

        Minä en edes kehtaisi lomailla, jos olisi laskut maksamatta. Ihmeen selkärangattomia nämä nyky-yrittäjät. Armotonta mussutusta, kun itse kustaan omaan nilkkaan.

        Miksi et maksanut maanantaina? Eräpäiväkin oli jo mennyt ja eikös kirjeissä ole yleensä kuitenkin selvästi maininta, että mikäli maksua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, niin tratta protestoidaan?

        Itse lähdin ansaitulle kesälomalle luullen että kaikki laskut olivat maksettu. No, oli sitten jäänyt vahingossa kakkospankkini kautta kolme laskua vahvistamatta. Yksi näistä oli mennyt suomen perintätoimistolle josta paukahti 200 euron laskuun n. 100 euroa kuluja lisää kuukaudessa. Kun reklamoin asian, sain 40 euroa lisää kuluja ja nyt käyn keskustelua Aluehallintoviraston kanssa.

        EN SUOSITTELE TÄTÄ YRITYSTÄ KENELLEKÄÄN! Varmasti suututatte asiakkaanne koska kulut ovat ihan järjettömät tällä firmalla. Nyt kuluja on tullut yht. 200€ lisää, kun laskun alkuperäinen summa oli piskuinen 250€ - ja vaikka olen riitauttanut jo asian.

        Tuntuu siltä että laittavat vaan laskua tulemaan ja eivät millään tavalla reagoi riitauttamiseen, puhumattakaan avoimeen vastineeseen jonka lähetin jossa ehdotin heille kulujen järkeistämistä ennen kuin alan taistelemaan asiasta.

        Ymmärrän että he tekevät bisnestä mutta jonkinlainen pelisilmä pitäisi olla. Voisin maksaa kuluja 100€ koska se olisi vielä järkevää mutta 200€, josta 40€ on tullut sen JÄLKEEN kun olen riitauttanut asian... huh huh.

        Kertoo jotain firmasta.

        Ja kyllä, ei pitäisi päästää laskuja perintään mutta tässä sattui aidosti inhimillinen erhe eli en lomallelähtökiireissäni tajunnut hyväksyä kolmea laskua kun käytin kakkospankkiani jonka verkkopankkiin en ole tottunut. Oma moka totta kai siis alunperin. Nyt on vaan kyse siitä miten paljon voi rahaa repiä muutamasta muistutuskirjeestä... ilmeisesti 200€.


      • Anonyymi

        Täysin kiskuri firma. Älkää ikinä laittako tuon firman kautta perintään. Ei mitään inhimillisyyttä löydy tuon firman kautta. Intrumin kanssa pystyy neuvottelemaan tulojen mukaan maksut. Tuo lafka on kyllä pommin paikka.


      • Anonyymi
        NilkitAhdistaa kirjoitti:

        Hahahhah. Jo on aikoihin eletty. "En maksanut laskua ajallaan, olin lomilla ja sain perintäkirjeen, josta tuli minulle ongelmia"

        Minä en edes kehtaisi lomailla, jos olisi laskut maksamatta. Ihmeen selkärangattomia nämä nyky-yrittäjät. Armotonta mussutusta, kun itse kustaan omaan nilkkaan.

        Miksi et maksanut maanantaina? Eräpäiväkin oli jo mennyt ja eikös kirjeissä ole yleensä kuitenkin selvästi maininta, että mikäli maksua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, niin tratta protestoidaan?

        Ilmankos perintä toimistoilla menee hyvin. Tienaavat tosi paljon onko postin kanssa diili hävitä laskut niin saadaan töitä. Mamujen hommaa


    • Tarkkaaja-2

      Terveiset täältä toiselta puolelta. Mainittu yritys käyttää yrityksen vastuuhenkilöiden mustamaalausta "perintämenttelynään". Yritykselle osoitetu tratta ilmoitetaan julkisesti niin, että yrityksen nimeen lisätään "c/o toimitusjohtajan nimi". Menettely lienee kunnina loukkaus.

      • kyseenalaistaja

        Yritysten vastuuhenkilöiden tiedothan ovat julkista tietoa, joten ei tuossa mitään arveluttavaa ole. Näkisin jopa niin, että on aivan oikein, että julkisuudessa on tiedot siitä, minkälaisia henkilöitä on maksuhäiriöisen yrityksen taustalla.

        Ehkäpä tuossa kyseissä tapauksessa kirjeet eivät mene perille yrityksen viralliseen osoitteeseen, jolloin on aivan luontevaa ottaa yhteyttä suoraan vastuuhenkilöön kyseisessä asiassa.


      • Tilaaja vastuuseen

        Olisi parempi, jos vastuuhenkilöiden nimet ja kuvat laitettaisiin nettiin. Tuollaiset paskiaiset häiritsevät rehellisiä yrittäjiä.


    • rehellinen yrittäjä

      Jos on maksuvaikeuksia, niin on epärehellinen. Yep, yep !

      • konkarimenestyjä

        Jos on maksuvaikeuksia, silloin soitetaan velkojalle nöyränä ja yritetään sopia maksujärjestelystä/osamaksusta. Yleisesti onnistuu. Yhden konkan tehneenä ymmärään kassavirran merkityksen ja en rahoita pakoilevien laskutettavien toimintaa. Reiluille pyrin olemaan reilu. Jos asiakas maksaa oppirahansa ja on edes aikeissa maksaa jatkossa ajallaan, ei pieni oppiraha kaada mitään. Jos on moraalia ja selkärankaa. Jos ei ole, jätän sellaiset mielelläni kilpailijoiden riesaksi. Osta vasta kun sinulla on varaa! jos et sitä tajua niin älä ny hemmetti ala yrittäjäksi


      • Yrittäjäsince1990

        Aivan torkeätä toimintaa. Antakaa heille perittäväksi laskunne jos haluatte menettää jokaisen asiakkaan joka maksaa myöhässä. HEéti napsahtaa 40€ , ja siitä 2 viikon päästä 59€ lisää.
        Aivan amatöörimäistä toimintaa ja härskiä rahastusta.
        Käyttäkää mielummin ammattilaisia. Intrum, svea, lindorff.


    • laskunsa maksanut

      Suomen perintätoimisto Oy ei käytä perinnässään hyvää perintätapaa. Eli maksukehoitusta ei edes tullut, vaan tratta ja maksuaikaa 7 pv. Miellä firmassa väki lomalla ja kun saimme postin niin maksupäivä oli jo ohi. Tavarantoimittajalta emme olleet saaneet edes laskua. Pari viikkoa sitten uutisissa kerottiin, että nykyään postissa katoaa postia huomattavia määriä.
      Suomen perintätoimisto Oy protestoi tratan.
      No niinhän siinä kävi että emme tietenkään osta enää tuolta tavarantoimittajalta mitään. Ostomme on kuintenkin satojatuhansia euroja vuodessa ja kyseessä on muutaman sadan lasku.
      Niin että kukahan tässä pärjäsi. Tavaran toimittaja varaamnkin.
      Perintä on hoidettu niin hyvin, että Suomen perintätoimiston asiakas/toimeksi antaja menetti asiakkaan.
      Hienoa! Ei taida olla pitkäikäinen perintätoimisto!!

      • Intrajusta

        Näinpä se on, itsekin yrittäjänä katson uuden toimittajan laskutustapoja. Jos homma ei toimi asiallisesti vaihdetaan toimittajaa. Asiakas on aina oikeassa.

        Odotamme itsekin omia suorituksia asiakkailtamme joskus pitkäänkin. Perintätstot
        vain rahastavat. Siksi vältän tiettyjä toimittajia viimeiseen asti koska tiedän heidän käytännöt. Jotkut ovat niin nopeita laskuttaan että ennenkuin edes tavara on perillä lasku on laatikossa.

        Laskutustapaan kuuluu laskujen periminen jos ne ovat viivästyneet. Fair play ei ole sitä että 500 € laskuun tulee 200 € perintäkuluja.


      • Lusmu maksakoon
        Intrajusta kirjoitti:

        Näinpä se on, itsekin yrittäjänä katson uuden toimittajan laskutustapoja. Jos homma ei toimi asiallisesti vaihdetaan toimittajaa. Asiakas on aina oikeassa.

        Odotamme itsekin omia suorituksia asiakkailtamme joskus pitkäänkin. Perintätstot
        vain rahastavat. Siksi vältän tiettyjä toimittajia viimeiseen asti koska tiedän heidän käytännöt. Jotkut ovat niin nopeita laskuttaan että ennenkuin edes tavara on perillä lasku on laatikossa.

        Laskutustapaan kuuluu laskujen periminen jos ne ovat viivästyneet. Fair play ei ole sitä että 500 € laskuun tulee 200 € perintäkuluja.

        > Laskutustapaan kuuluu laskujen periminen jos ne ovat viivästyneet. Fair
        > play ei ole sitä että 500 € laskuun tulee 200 € perintäkuluja.

        Jos alkuperäinen asiakas ei 500 euron laskuaan parinkaan kehoituksen jälkeen maksa, niin kenenkä mielestäsi pitäisi silloin ne perinnän kulut maksaa? Myyjäosapuolenko vai?

        Perintäkulut ovat melkein järjestään vähintään 100 euroa, eikä parisataa euroakaan ole mikään kummallisuus.

        Jos ei maksa laskujansa, niin kärsiköön sitten kaiken omassa lompakossaan. Tämä on ainakin minun asenteeni. Ei nuo millään hyssyttelyillä ole hoidettavissa.


      • 10+1
        Lusmu maksakoon kirjoitti:

        > Laskutustapaan kuuluu laskujen periminen jos ne ovat viivästyneet. Fair
        > play ei ole sitä että 500 € laskuun tulee 200 € perintäkuluja.

        Jos alkuperäinen asiakas ei 500 euron laskuaan parinkaan kehoituksen jälkeen maksa, niin kenenkä mielestäsi pitäisi silloin ne perinnän kulut maksaa? Myyjäosapuolenko vai?

        Perintäkulut ovat melkein järjestään vähintään 100 euroa, eikä parisataa euroakaan ole mikään kummallisuus.

        Jos ei maksa laskujansa, niin kärsiköön sitten kaiken omassa lompakossaan. Tämä on ainakin minun asenteeni. Ei nuo millään hyssyttelyillä ole hoidettavissa.

        Vaikeuksiakin voi olla jos kassa on tyhjä. Ei siinä auta TJ:n nimi Protestilistalla, jos rahaa ei ole niin sitä ei ole. Ihan vaikka kuinka olisi rehellinen yrittäjä...


      • Intrajusta
        Lusmu maksakoon kirjoitti:

        > Laskutustapaan kuuluu laskujen periminen jos ne ovat viivästyneet. Fair
        > play ei ole sitä että 500 € laskuun tulee 200 € perintäkuluja.

        Jos alkuperäinen asiakas ei 500 euron laskuaan parinkaan kehoituksen jälkeen maksa, niin kenenkä mielestäsi pitäisi silloin ne perinnän kulut maksaa? Myyjäosapuolenko vai?

        Perintäkulut ovat melkein järjestään vähintään 100 euroa, eikä parisataa euroakaan ole mikään kummallisuus.

        Jos ei maksa laskujansa, niin kärsiköön sitten kaiken omassa lompakossaan. Tämä on ainakin minun asenteeni. Ei nuo millään hyssyttelyillä ole hoidettavissa.

        Et taida ymmärtää miten yritysmaailma toimii oikeasti kun kysymys ei ole suurista pörssiyhtiöistä. Raha ei liiku niinkuin laskuissa lukee 7 pv netto 14 pv netto 30 pv netto. Esim jos alat perimään pitkäaikaisilta asiakkailta "fair play" kustannuksia niin niistä tulee entisiä asiakkaita. Tietenkin on varmaan alakohtaisia eroja asiakkaiden maksutavoilla mutta pointti on se että "kakkakaan" ei tule joka aamu samaan kellonlyömään.
        Varmaan suurissa kaupungeissa missä ei tunneta yrittäjiä eikä viitsitä tarkistaa luottotietoja ja maksutapatietoja niin herkästi laitetaan se perintäyhtiö asialle.
        Tietenki jos toimii alalla missä on vain kertasiakkaita ei sillä ole väliä. Pitkän asiakas suhteen luominen yli 5v vaatii hieman enemmän.

        Siksi tarkistan toimittajien toimintatapoja, venyttämällä joskus laskua...onko heistä meidän kumppaniksi vai ei. Toimintatapa laskutuksessa kertoo arvoista
        ja yrityksen kulttuurista; kasvotonta vai henkilökohtaista.


      • NilkitAhdistaa

        Yrityksenne kuitenkaan tuskin oli tietämätön siitä, että olitte tavarantoimittajalta tavaraa ostaneet. Näin ollen tiesitte myös olevanne velkaa kyseiselle yritykselle. Itselleni ainakin tulisi mieleen kohtuu nopeasti kysyä laskun perään, jos sitä ei kuuluisi....

        Tuskin tavarantoimittajaakaan kiinnostaa asiakkaat, joilta ei rahojaan saa. Ihan hyvä, että tuollaiset asiakassuhteet katkeavat, niin välttyypähän tavarantoimittajakin luottotappioilta...


      • Yrittäjä

        Oikeen pitää tähän osallistua.
        Kun olet ostanut palvelua tai tuotetta toimittajalta, etkö tosiaan tiedä jo etukäteen mitä maksaa ja koska pitää maksaa?

        Omassa yrityksessäni ostamme vuodessa tuotteita noin 200K - 300K ja tiedän tasan tarkaan mitä olen ostaniut ja että pitää maksaa, jopa lomalla.

        Eikös myyjä ole sopimuksen oman osuuden hoitanut kun on sinulle tuotteen toimittanut. Jos lomaa pukkaa, niin maksut pankkiin enne lomaa tai yhteys myyjään. Ei sen kummempaa !!

        Kyllä se minusta on oikein, että jos täytän sopimuksesta/kaupasta oman osani, niin ostajan pitää hoitaa oman osansa. Jos vaikeuksia maksun kanssa, niin luurti käteen ja ääntä kehiin. Ei se nyt niin vaikeaa ole.


      • Jakke
        Lusmu maksakoon kirjoitti:

        > Laskutustapaan kuuluu laskujen periminen jos ne ovat viivästyneet. Fair
        > play ei ole sitä että 500 € laskuun tulee 200 € perintäkuluja.

        Jos alkuperäinen asiakas ei 500 euron laskuaan parinkaan kehoituksen jälkeen maksa, niin kenenkä mielestäsi pitäisi silloin ne perinnän kulut maksaa? Myyjäosapuolenko vai?

        Perintäkulut ovat melkein järjestään vähintään 100 euroa, eikä parisataa euroakaan ole mikään kummallisuus.

        Jos ei maksa laskujansa, niin kärsiköön sitten kaiken omassa lompakossaan. Tämä on ainakin minun asenteeni. Ei nuo millään hyssyttelyillä ole hoidettavissa.

        Aika mustavalkoinen katsantokanta. Joskus ne laskut vaan myöhästyvät syystä tai toisesta. Yritä ystävä hyvä ymmärtää että Intrumia ei kiinnosta sinun saatavasi tuon taivaallista. Sen sijaan heitä kiinnostaa rahastaa sinun asiakkaitasi ylisuurilla lakia loukkaavilla perintäkuluilla ja seuraavaa laskua sinun ei sitten tarvitsekaan sille asiakkaalle lähettää.

        Jos perintätapa on sitä että heti kun vain tilaisuus koittaa, käytännössä noin viikon sisään, laitetaan 200-350e perintäkuluilla höystetty lasku asiakkaalle niin ei kyllä toteudu lain määrittelemä "hyvän perintätavan mukaisesti" ja "kohtuulliset perintäkulut" joilla toimintaa äärettömän puutteellisesti tällä hetkellä säädellään.

        Ja kyllä, meilläkin lusmuttiin viikko eräpäivästä ja toinen viikko selviteltiin ko. toimittajan muuttuneen laskutusjärjestelmän aiheuttamia laskutusvirheitä jonka vuoksi Intrum näki tilaisuutensa tulleen ja jo haettiin konkurssiin ja vaikka mitä ellei makseta.

        Tarpeetonta sanoa että toimittaja lähti vaihtoon.


      • laskuttajat joo
        Yrittäjä kirjoitti:

        Oikeen pitää tähän osallistua.
        Kun olet ostanut palvelua tai tuotetta toimittajalta, etkö tosiaan tiedä jo etukäteen mitä maksaa ja koska pitää maksaa?

        Omassa yrityksessäni ostamme vuodessa tuotteita noin 200K - 300K ja tiedän tasan tarkaan mitä olen ostaniut ja että pitää maksaa, jopa lomalla.

        Eikös myyjä ole sopimuksen oman osuuden hoitanut kun on sinulle tuotteen toimittanut. Jos lomaa pukkaa, niin maksut pankkiin enne lomaa tai yhteys myyjään. Ei sen kummempaa !!

        Kyllä se minusta on oikein, että jos täytän sopimuksesta/kaupasta oman osani, niin ostajan pitää hoitaa oman osansa. Jos vaikeuksia maksun kanssa, niin luurti käteen ja ääntä kehiin. Ei se nyt niin vaikeaa ole.

        ja entäs ne helvetin "tavarantoimittajat" jotka ei erota vasenta kenkää oikeasta ja joiden laskuja saa yrittäjä sitten muka paremman tekemisen puutteessa joinain kuukausina lähes päivätyönään selvitellä?

        meilläpä useampi toimipiste ja keskitetty laskunmaksu jolloin jos jää lasku tulematta joka on tilattu toisesta toimipisteestä niin milläs selvännäkijälahjoilla arvot summat laskulle, hä? Sitten kun laskutetaan mitä sattuu ja joutuu kolmen toimipisteen kanssa selvittelemään asiaa niin osuu jopa se sun mainitsemas luuri käteen niin eipäs maltetakaan odotella edes viikkoa vaan laitetaan Intrumin runkufirmalle eteenpäin joiden perintäkulut onkin sitten lottovoiton veroiset ko firmalle ja saatekirje sellainen että vieläkin näkyy punaista.Pitää yrittäjiä ihan idiootteina.

        Yrittäjät jotka olette kokeneet Intrum Justitian hienoa perintätapaa, ei muuta kuin kanteluita menemään Aluehallintoon niin lähtee ko. yrityksen perintäluvat. Pitänevät asiakkaita ja lainsäädäntöä lähinnä vitsinä.


      • 30vkonkari
        10+1 kirjoitti:

        Vaikeuksiakin voi olla jos kassa on tyhjä. Ei siinä auta TJ:n nimi Protestilistalla, jos rahaa ei ole niin sitä ei ole. Ihan vaikka kuinka olisi rehellinen yrittäjä...

        Silloin luuri käteen ja sopimaan. Velkojalle kiukuttelu tai kostaminen omista ongelmista on vain ja ainoastaan itsekrittikin ja oman moraalin/selkärangan puutetta. Neuvoteltua saa mutta ensin pakoilu ja sitten kiukuttelu ei auta. Jos jotain ostaa, se pitää myös maksaa. Itse en rahoita muiden toimintaa.


    • kalliisti maksanut

      Jos haluat pilata asiakas suhteesi, niin pysy kaukana tuosta yhtiöstä!

      • Kyseenalaistaja

        Olikohan tämän viestin sisältö aivan oikein kirjoitettu? Huomaa kyllä, että viestien kirjoittelijoiden taso on lähinnän ekaluokkalaista.

        Nimimerkillä "kalliisti maksanut" kirjoittaa, että "Jos haluat pilata asiakas suhteesi, niin pysy kaukana tuosta yhtiöstä! "

        Eihän tuossa ole mitään järkeä: Eli jos haluat, että asiakassuhteesi menee pilalle, niin pysy kaukana tästä perintäyhtiöstä. Mitä ihmettä? Ei voi muutakuin nauraa tälle kippurassa. LOL

        ps. yhdyssanatkin tuottavat ongelmia näille kirjoittelijoille.


      • oikeen kyseenalaista
        Kyseenalaistaja kirjoitti:

        Olikohan tämän viestin sisältö aivan oikein kirjoitettu? Huomaa kyllä, että viestien kirjoittelijoiden taso on lähinnän ekaluokkalaista.

        Nimimerkillä "kalliisti maksanut" kirjoittaa, että "Jos haluat pilata asiakas suhteesi, niin pysy kaukana tuosta yhtiöstä! "

        Eihän tuossa ole mitään järkeä: Eli jos haluat, että asiakassuhteesi menee pilalle, niin pysy kaukana tästä perintäyhtiöstä. Mitä ihmettä? Ei voi muutakuin nauraa tälle kippurassa. LOL

        ps. yhdyssanatkin tuottavat ongelmia näille kirjoittelijoille.

        "muuta kuin" taas ei ole yhdyssana, ääliö.

        opettelisit itse kirjoittamaan. kaikkein nolointa on kun analfabeetikko toimii muka kirjoituspoliisina täällä. voi jestas. painu nyt ihan vaan sinne peilin eteen nauramaan kippurassa. äitis olis pitänyt kyseenalaistaa kun sua teki.

        Fuckin trolli


    • Neuvotella voi aina

      > Vaikeuksiakin voi olla jos kassa on tyhjä. Ei siinä auta TJ:n nimi
      > Protestilistalla, jos rahaa ei ole niin sitä ei ole. Ihan vaikka kuinka
      > olisi rehellinen yrittäjä...

      Kyllä aika monen firman kanssa voi neuvotella maksuaikataulusta, jos yhtään on velallisella halukkuutta ja kykyä tällaiseen.
      Jos pystyy maksamaan vaikka viidenneksen laskusta nyt, ja lopulle sovitaan vaikka 30 pv lisää maksuaikaa, niin tällaiseen ainakin itse olen suostunut.

      Yheltäkin asiakkaalta olisi tätä kautta tarvittu 30 euron makusuoritusta, niin laskua olisi voitu sovitella. Ei kuulemma pystynyt edes tätä rahaa maksamaan, eikä mitään muutakaan summaa, niin perintäänhän sellainen sitten kuitenkin meni.

      Mikäli minkäänmoista maksukykyä ei enää ole olemassa, edes sitä 30 euroa, niin kyllä saa puolestani joku hoitaa tuollaisen firman niinkuin parhaaksi näkee. Markkinoiden toiminta on kylmää, joskin rehellistä, tässä kohtaa.

      En minä sellaista firmaa enää pystyisi pelastamaan omaa 30 € saamista myöhempään lykkimällä.

    • kauppasuhteet poikki

      Suomen Perintätoimsito Oy lähettää tratan, päiväys on tratassa ja maksuaikaa on 7 päivää. Kuitenkaan kirje ei ole ykköslukassa, jolloin se tulee 1 - 2 päivän aikana. eli jos päiväys on vaikka torstai, kuten meillä oli ei kirje ollut vielä tiistaina meillä. No eräpäivähän olis sitten keskiviikko. Ja tiistaina kun postit oli katsottu ja loppu viikko oltiin kauppamatkalla, niin saimme trantan vasta seuraavan viikon maanantaina. No sehän oli tietenkin jo protestoitu.
      KUITENKIN HYVÄ PERINTÄTAPA ON SE ETTÄ SUORITUSTA ODOTETAAN NELJÄ PANKKIPÄIVÄÄ, ELI ei neljä päivää. pankkipäiviä kun ei ole la ja su.

      Meilläkin sitten se tavaratoimittaja joka oli antanut toimeksiannon Suomen Perintätoimistolle on nyt entinen toimittaja, niin se vain menee.

      • NilkitAhdistaa

        Ja kenenkähän vika oli, että lasku oli ollut tuohon asti maksamatta? Jos on laskuja maksamatta, niin ei kannata lähteä mihinkään matkalle vaan hoitaa asiat kuntoon ennen matkustamista.

        Lastentarhameininkiähän tämä tuntuu olevan. Hävetkää aikuiset ihmiset.


    • yrittäjä66

      No kävipä niin että Suomen Perintätoimisto Oy lähetti trantan VÄÄRÄÄN OSOITTEESEEN ja kuinkas siinä sitten kävikään... emme ota kantaa kirjeen saapumiseen... Täysin asiatonta perintätoimintaa. Täytyypä tarkistaa mitä merkitsee se että posti on osoitettu väärään osoitteeseen, no silloihna sitä ei ole edes oikeasti lähetetty? Vai ? Pysykää kaukana tuosta firmasta

      • Ei hätää!

        Tämä vastaus tulee nyt pari vuotta myöhässä, mutta muille lukijoille tiedoksi: lain mukaan kirje tulee pystyä avaamaan ja lukemaan, jotta se on lainvoimainen.


    • jaajaa3620

      Tratta lähtee sinne osoitteeseen mikä YTJ:ssä näkyy. Jos ei viitti tehdä virallista osoitteenmuutosta YTJ:lle, niin kannattaako sitä ihmetellä, minne sitä postia lähtetellään.

    • yrittäjä66

      Jaajaa juuri niin. Mutta kun juuri sitä virallista osoitetta ei ole käytetty! Johan sen tietää erkkikin, mutta ei tuo firma. Osoite kun on ollut jo sama yli 10 vuotta. Eli kysymys ei ole siitä että ei viitsi

    • huoh7804

      Niin no sit ehkä kannattaisi maksaa ne laskut ajallaan niin ei tarvisi kiukutella perintäfirmoista täällä.

      • yrittjäjä67

        lasku maksetaan jos ja kun ne lähetetään, aina vaan laskua ei tule. VOi johtua Itellasta, kun palvelu on heikentynyt tai laskuttaja firmalla on laskujen ajossa sattunut mahdollisesti vaikka tulostimen kanssa ongelmia ja kaikki laskut eivät olekkaan tulostuneet. Ja jos laskuja on paljon ei laskuttaja aina huomaa virhettä. Näin on ainakin meillä käynyt.
        ASIAT EIVÄT AINA OLE MUSTA-VALKOISIA


    • raaka-rane

      Eikös tämä ole se firma josta oli joku kk sitten Iltalehdessä juttua on olivat hieman hmmmm "kovakouraisesti" perineet tyyliin raamit kaulassa sisään?

      • laskuttajat joo

        ei muuta kuin tervetuloa meille yrittämään. tällä hetkellä odottelisin intrumin poikia ihan hymy huulilla ja pesismailaa polvien päällä pyöritellen...


    • Grillin perijät
    • Perintä=ikävää

      >>Siksi tarkistan toimittajien toimintatapoja, venyttämällä joskus laskua...onko heistä meidän kumppaniksi vai ei. Toimintatapa laskutuksessa kertoo arvoista
      ja yrityksen kulttuurista; kasvotonta vai henkilökohtaista.

    • Yksityinen yrittäjä

      Etelä-Suomen aluehallintovirastoon Suomen Perintätoimisto Oy:n perintätoimista yrityksemme tekemän kantelun ja siihen 12.9.2011 saadun päätöksen mukaan ko. perintätoimisto on tapauksessamme käyttänyt hyvän perintätavan vastaisia perintätoimia.

      • yrittäjä

        mekin olemme tehneet rikosilmoituksen suomen perintätoimisto oy:stä


    • Maksoin jo

      Ihan uskomattomia, täysin käsittämättömiä tarinoita !!!! Tahot "yrittäjät" ?, jotka eivät kykene maksamaan tai halua maksaa heille toimitetusta tavarasta tai palvelusta syntyneitä laskuja, valittavat perintätoimiston tavasta periä heiltä MAKSAMATTOMIA LASKUJA...

      Perintätoimistoista pääsee taatusti kokonaan eroon maksamalla laskunsa ajoissa, niinsanotusti sopimuksen mukaan.

      Kuulostaa alkuun kummalliselta, mutta kyllä toimii !!!!!!!

      • laskuttajat joo

        mättääkö sulla jokin enempikin kuin luetun ymmärtäminen? jos selailet näitä tarinoita täällä niin huomaat että aina se helvetin lasku ei tule, tai niitä tulee tuulesta temmattuna jne jne kai mekin nyt hitto oltais se helvetin lasku maksettu ajallaan jos se olis sieltä joskus tullut ja sitten kun se tuli jos se olisi ollut oikein. tajuuko jo?


    • Perintää

      Itse yrittäjänä lähetän muikkarin n. 2 viikkoa eräpäivän jälkeen ja laitan perintään n. 2 viikkoa muikkarin jälkeen. minulle on ihan sama onko perintätapa hyvä, kunhan saan rahani. itse maksan laskut aina viimeistään eräpäivänä ja jos lähden lomalle, ennen lomaa. Kyllähän se kertoo yrittäjästä jotain, jos on tapana maksua "venyttää"

    • Lanka palaa!

      On valtavan ylevä nimi firmalla "Suomen perintätoimisto Oy" ... yhtä hyvin se voisi olla Fiska Parma Oy, koska se ei todellakaan toimi minkään perimissääntöjen / toimintatapojen mukaan. Minne tälläisestä toiminnasta voi tehdä valituksen? Kai näilläkin on jotkut pelisäännöt?

      • laskuttajat joo

        kantelu aluehallintoon. meiltä lähtee intrum justitiasta näillä näppäimillä


    • Mitä virhettä tehty

      ""kantelu aluehallintoon. meiltä lähtee intrum justitiasta näillä näppäimillä

      Minun perintätoimisto on Intrum Justitia. Minua kiinnostaa kuulla että jos millaista virhettä siellä on tehty, jos joku joka tietää voisi kertoa hiukan.

    • yritys9654

      Varmaan virhe on siinä, kun yritetään periä.

      Jos laskut maksaa ajallaan, asia ei etene ikinä minkään perintätoimiston listoille.

      Jännää ettei kukaan perintötoimisto ole lähettänyt tänne vaatimuksia ja yrityksellä on ikää 43 vuotta.

      • Jaska123123

        Lue viestit ja yritä edes ymmärtää ne.

        Saattaa olla, että lasku ei tule, tai se on huijaus tai kiistanalainen.


    • Veksi Lahdesta

      JUU-KIERRÄ KAUKAA!

      Paskaa palvelua, haluatko että Mikki Hiiri hoitaa sun asioita.

      Lähettävät laskun kuitenkin, vaikka mainostaa ilmaisuutta.

      Pistäkää Suomen Yrittäjätkin tämä punaiselle listalle!

      • Vexi L....

        Tarkoitin tuota Suomen Perintätoimistoa!


    • Jobbari

      Meillä on. Saat pyynnöstä Etelä-Suomen Aluehallintovirasto päätöksen tekemäämme kanteluun.
      18

    • Se lain kirjain

      >>Tämä vastaus tulee nyt pari vuotta myöhässä, mutta muille
      lukijoille tiedoksi: lain mukaan kirje tulee pystyä avaamaan ja
      lukemaan, jotta se on lainvoimainen. >>

      Mitähän rauhoittavaa tai helpottavaa asiaa tuolla tarkoitat sanoa? Perintätoimistothan voi ja saa aivan hyvin lähettää perintäkirjeensä väärään tai vanhentuneeseen osoitteeseen.

      Jos kirjeeseen ei vastata eli sitä ei reklamoida, niin perintätoimisto voi antaa asian edetä maksuhäiriölistalle saakka ilman esteitä.

      Tässä asiassa ei paina yhtään se onko kirje "lainvoimainen" vai ei. Firmasi nimi on ja näkyy siellä luottöhäiriölistalla ja Kauppalehden sivulla.

      Vaikka sen virheen saisit myöhemmin oikaistuakin, firmasi nimi jää silti luottofirmojen omille sisäisille listoille joissa ko. häiriömerkintä säilyy vuosikausia.

      Koko homma juontuu siitä että Suomen lain mukaan luottohäiriömerkintää hakevan ei edellytetä missään vaiheessa toimivan *kirjatuilla kirjeillä* joiden perillemeno olisi taattu.

      Tavalliset kirjeet, ja Itellan 'aukoton' systeemi toimittaa ne ajoittain perillekin saakka, tämä riittää perintätoimistolla lain kirjaimen mukaan ainoaksi tarvittavaksi yhteydenoton tavaksi.

    • Tutustunut firmaan

      Ensimmäisen kerran tutustuin Suomen Perintätoimisto Oy:hyn velallisena ja tarvinnee sanoa että käyttävät kaikkea muuta kun hyvää perintätapaa.

      Perintätoimisto on kuitenkin myös laskuttajan käyntikortti ja tämän tapauksen jälkeen en osta enään mitään. Perintä oli sinänsä aiheellinen koska lasku oli maksamatta, mutta sen jälkeen ei mitään asiallista ollutkaan.

      6.3 Perintäkirje toimisto ja postikulut 8,90€, maksumuistutus kulut 100€
      14.3 Tratta kulut 43,50€ ja protestointi 27.3
      27.3 lähetetty maksuvaatimus kulut 50€ jonka saatuani olin heihin heti yhteydessä, mutta olivat kuulemma jo protestoinut, olisin voinut tehdä lopulle maksusuunnitelman jonka kulut 80€ ja jokainen lasku 14,50€
      Maksoin kuitenkin tratan 8.4 joka oli viimeinen päivä ettei mene lehteen. Suomen perintätoimisto Oy:lle ei riittänyt kuitti että laittavat Ref merkinnän vaan pitää näkyä tilillä. Lähetin itse kuitin Asiakastietoon ja soitin perään niin lisäsivät merkinnän ettei mene lehtiin saakka.

      Tästä jäi todellinen rahatuksen maku, maksoin 369€:n laskusta kuluja 202€ ja sain protestin, kokonaisuudessaan tämä kaikki 6.3-27.3 välisenä aikana. Melko nopeeta toimintaa ja rahastuksen maku. Tuon lisäksi olisi vielä pitänyt maksaa maksusuunnitelman tekemistä 80€ ja kohtuuton laskutuskulu 14.50€

      Sen verta olen ollut ongelmissa viime vuodet ja tutustunut perintätoimistoihin että tiedän että Intrumilla tai Lindorffilla tämä olisi maksanut alle puolet ja asioista olisi voinut sopia. En suosittele käytettäväksi kyseistä toimistoa, ellette halua asiakkasitanne eroon.

    • Pennut ensin

      " 6.3 Perintäkirje toimisto ja postikulut 8,90€, maksumuistutus kulut 100€ "

      No mikset ihmeessä sitten maksanut jo tässä vaiheessa sitä laskuasi?

      " Tästä jäi todellinen rahatuksen maku, maksoin 369€:n laskusta kuluja 202€ ja sain protestin,"

      Niin, siis mikset tosiaan siis maksanut sitä oikeaksi myöntämääsi laskua, jos haluat perintäkulujen osalta rahojasi säästellä?

      " Sen verta olen ollut ongelmissa viime vuodet ja tutustunut perintätoimistoihin että tiedän että Intrumilla tai Lindorffilla tämä olisi maksanut alle puolet ja asioista olisi voinut sopia. "

      Minua omien maksujeni vartoojana ei kiinnosta pennin vertaa että mitenkä edullisilla kustannuksilla joku perintätoimisto hommiansa tekee. Olen kiinnostunut vain siitä että saan omat rahani, ja pennuille ruokaa.

      Senkin tiedän että en enää myy luotolla sellaiselle joka tällaisen souvin antaa nousta jokusen satasen laskusta, ennen kuin maksun rahoja löytyy.

      Sorry vaan, mutta tällain on fakta. En ole vettumainen, mutta olen vuosien varrella väsähtänyt lusmujen kanssa asiointiin, ja omien rahojeni anelemiseen.

    • Tutustunut firmaan

      Kyllä meillä ainakin käsitellään asiakasta perinnässä hyvin hienovaraisesti ja koetetaan neuvotella asioita ennen kun protestoidaan tai laitetaan haastetta. Pitänee aina muistaa että jos asiakas on välillä maksuvaikeuksissa niin se voi ja tuo sitä rahaa taloon jatkossakin. Ei sitä saa suututtaa ainakaan huonolla perintätavalla. Asiakas on kunkku. Tosin sitä varten mä varmaan olen sitten itsekkin rahaton tällä hetkellä. Laskut voisi maksaa ajoissa jos olisi millä maksaa, mutta sitä on tällä hetkellä aikas paljon maailmalla, se on sellainen telaketjuilmiö joka on lähes koko yrityskentän läpitte tällä hetkellä.

    • perintään vaan

      Mulla ihan hyvät kokemukset ko toiminnasta. Tapana on laittaa itse ensin muistutus ja joskus toinenkin muistutus. Maksuaikaa annan kaikille 14vrk. Joten yleensä maksuaikaa asiakkaalle tulee helposti 30-45vrk. Sen jälkeen piatän viimeistään perintään ja mulle on ihan sama kuinka paljon se tulee laskunsa maksamatta jättäneelle maksamaan. Siihen, että postikone syö kirjeitä voi kiertää helposti laittamalla laskun mailina ja siihen vastaanotto kuittaus. Se, että antaa maksuaikaa 7vrk ei vain päde meikäläisen hommissa, kun laskut kierrätetään välillä ympäri Suomea kuitattavana jne. Ps valtio on muuten monesti helkkarin huono laskun maksaja :-D. Venyy ja paukkuu eräpäivät aina.

    • siivous2

      Itse käytän B.Plania mikä on ollut todella tehokas ja helppo
      Ei ole itselle tullut mitään kuluja
      Suosittelen todellakin

    • Mirkku V

      Suoimen Perintätoimisto Oy:kö "aidosti ilmainen" kuten he mainostavat? Ei todellakaan ole ilmainen. Firmamme erehtyi kokeeksi mainoksen uhrina laittamaan noin 70 euron asiakkaaltamme maksamatta jääneen laskun ko. firman kautta perintään.
      Kului kuukausia, ettei tapahtunut mitään kunnes tuli ilmoitus, että asiakkaalta on peritty ko. summa, mutta rahat on kuitattu perintätoimiston kuluihin ja perintä jatkuu edelleen kunnes loput kuluista on saatu perittyä ja mikäli sen jälkeen jää jotain yli, ne tilitetään meille.

      Voin vain arvata, että koskaan tuskin rahoja pois saadaan. Lisäksi Suomen Perintätoimisto Oy yksipuolisesti muuttaa firmamme kanssa tehtyä sopimusta niin, että mikäli he eivät saa kaikkia kuluja perittyä asiakkaaltamme, niin he voivat periä kaikki kulut meidän firmalta. Oletettavasti kyseinen lasku tulee olemaan moninkertainen tuohon alkuperäiseen noin 70 euron laskuun verrattuna.

      Koska peritty summa oli täsmälleen perittäväksi annettu summa, niin voimme päätellä, että perintää ei jatketa tosissaan, vaan alkuperäinen tarkoituskin on ollut periä loput perintäkuluista meidän firmalta.
      Mikäli en halua, että uusi sopimus tulee voimaan, voin pitää voimassa alkuperäisen sopimuksenkin, mutta silloin Suomen Perintätoimisto Oy voi purkaa sopimuksen ja alkuperäisessä sopimuksessa on pykälä, että mikäli sopimus purkautuu, voi perintäfirma veloittaa perintäkulut toimeksiantajalta, eli meidän firmalta.

      Mitä tästä opimme? Oppirahat tulevat maksettaviksi. Opetus on se, että kaikki mikä tuntuu olevan liian hyvää ollakseen totta, on huijausta ja AIDOSTI kulutonta perintäfirmaa ei ole olemassa ja niin mainostava firma syyllistyy, jos ei rikokseen Suomen lakien mukaan, niin ainakin moraaliseen rikokseen.

      Voihan olla, että olen väärässäkin, mutta sen näyttää aika. Jos olen oikeassa, asiasta saadaan hyvä aihe television ajankohtaisdokumentiksi.

      • Köpis

        Yritykselläni myös kokemusta tästä aidosti maksuttomasta suomen perintätoimisto oy.sta. Annoin pari laskua perintään ja sain jonkin ajan kuluttua tilityslapun jossa kerrottiin saadusta tilityksestä .

        Hämmästyksekseni perintäfirman kulut olivat enemmän kun omien laskujeni summat yhteensä ja summa jäi lisäksi vajaaksi. Suoraan sanottuna kauhistuin firman perintäkuluja. Taitaa olla tänä päivänä aikamoinen kultakaivos noilla kuluilla.

        Soitin yritykseen kun en oikein ymmärtänyt paperia. Sieltä kerrottiin että perintä on loppuun suoritettu ja loppuosa on tavallaan perintäkulujen alv:ta, joka on vähennetty summasta. Tuo loppuosa minun tulisi hakea takaisin verottajalta kausiveroilmoituksella ja että kirjanpitäjäsi varmaan osaa hoitaa asian loppuun. Perintä ei siis ollut lainkaan kulutonta.

        Olin kuullut tuttavaltani että nykyisin voi yrittäjä periä myöhästyneestä laskusta 40 euroa ns vakiokorvausta. Kysyin että perittekö myös tuota summaa asiakkaalta. Kertoivat että vakiokorvaus oli kahteen kertaan perittynä mutta minun olisi tullut todistaa että olen asian eteen tehnyt perintätoimia ja vieläpä kirjallisesti eli se sitten siitä kun ei ollut todisteita.

        Edellinen kirjoittaja voi lisätä tämänkin tarinan ajankohtaisdokumenttiin.


      • Elämän käpy
        Köpis kirjoitti:

        Yritykselläni myös kokemusta tästä aidosti maksuttomasta suomen perintätoimisto oy.sta. Annoin pari laskua perintään ja sain jonkin ajan kuluttua tilityslapun jossa kerrottiin saadusta tilityksestä .

        Hämmästyksekseni perintäfirman kulut olivat enemmän kun omien laskujeni summat yhteensä ja summa jäi lisäksi vajaaksi. Suoraan sanottuna kauhistuin firman perintäkuluja. Taitaa olla tänä päivänä aikamoinen kultakaivos noilla kuluilla.

        Soitin yritykseen kun en oikein ymmärtänyt paperia. Sieltä kerrottiin että perintä on loppuun suoritettu ja loppuosa on tavallaan perintäkulujen alv:ta, joka on vähennetty summasta. Tuo loppuosa minun tulisi hakea takaisin verottajalta kausiveroilmoituksella ja että kirjanpitäjäsi varmaan osaa hoitaa asian loppuun. Perintä ei siis ollut lainkaan kulutonta.

        Olin kuullut tuttavaltani että nykyisin voi yrittäjä periä myöhästyneestä laskusta 40 euroa ns vakiokorvausta. Kysyin että perittekö myös tuota summaa asiakkaalta. Kertoivat että vakiokorvaus oli kahteen kertaan perittynä mutta minun olisi tullut todistaa että olen asian eteen tehnyt perintätoimia ja vieläpä kirjallisesti eli se sitten siitä kun ei ollut todisteita.

        Edellinen kirjoittaja voi lisätä tämänkin tarinan ajankohtaisdokumenttiin.

        "Perintä ei siis ollut lainkaan kulutonta."

        Oletko idiootti? Perintä oli sinulle kulutonta, kun maksat verottajalle veroja saman verran vähemmän. Nämä nyt ovat aika perusasioita liikekirjanpidossa. Ostojen alv voidaan pääsääntöisesti vähentää myyntien alv-kertymästä.

        Siitä sitten en tiedä, että ovatko kulut vähennyskelpoisia mutta tuskin valehtelevat kuitenkaan asiasta.


    • dkjjdkdjkd

      Noh kannattaisi lukea ne sopimusehdot. olette aika vesseleitä jos ette niitä osaa lukea! Mainoslauseet ovat erikseen. Kannattaa käyttää heidän palvelujaan vaikka yksityishenkilönä, ei yrityksenä.

      • antero1111

        Tämä antero on selkeästi kyseisen firman palveluksessa :-)


    • pirri1

      Velallisen näkökulmasta törkeä firma. Täytyypi muistaa että perinnässä on myös huijarifirmojen tekemällä tehtyjä laskuja ja laskuja jotka ei perustu mihinkään sopimukseen tai ainakin sopimuksen tulkinta on kovin yksipuolinen! Jos lähetät suomen perintätoimistoon viestiä, ehdotat vaikka aivan asiallista maksuaikaa tai kiistät saatavan selvitysten ajaksi, niin robottikone vastaa että sun viesti luetaan 3 päivän päästä. Tätäkö on hyvä perintätapa? hyi Velallisella on myös oikeuksia saada asialleen asiallinen käsittely ja velallisen yritys sopia maksusta tulee ottaa vakavasti. Kaikki velkaan joutuneet ei oo huijareita eikä lusmuja.

    • Eläkevaari

      Hyvin usein ei huomioida, mitenkä perintätoimisto toimii velallista kohtaan. Epäasiallisesta perinnästä saattaa menettää myös hyvän asiakkaan. Toki, jos asiakassuhde on jo päättynyt, eikä maksuja kuulu, voi perintä olla myös ankaraakin. Kannattaa muistaa, perintä on osa yritysbrändiäsi.

      • rahansa haluava

        Ne ketkä ei maksa laskujaan, niin on vain hyvä ettei tule uudestaan asiakkaakseni.

        En minäkään tilaa mitään, ellei tarvittava summa ole jo tilillä. Miksi persaukiset tulee tilaamaan yhtään mitään? Minusta se on vain tyhmyyttä jos tilataan palveluita tai laitteita vaikka tili näyttäs nollaa, luuleeko että eräpäivänä rahat tippuu taivaasta?

        Isoilla yrityksillä on varaakin pitkittää saataviaan, mutta pienet yritykset ei kertakaikkiaan voi odotella maksuja kuukaustolkulla. Sitä paitsi siihenkin menee työaikaa kun selvittelee että maksaisko se asiakas vai ei. Itse olen käyttänyt suomen perintätoimistoa kun on ollut tarvis ja mulle ihan sama mitä persaukiset asiakkaat ajattelee brändistäni, heidän oma brändinsä ainakin on täysin olematon ja sekin on heidän omaa tyhmyyttä. Ei mulla ole varaa odotella rahoja, minäkin haluan joulukinkkua syödä jouluna enkä juhannuksena.

        Minusta se on varastamista jos tehdystä työstä ei makseta ajallaan, onhan kaikissa laskuissa eräpvä, eli ovat saaneet jo tavallaan lainaan rahani, sitä en siedä että venyttävät eräpäiviään.


      • Sivi3
        rahansa haluava kirjoitti:

        Ne ketkä ei maksa laskujaan, niin on vain hyvä ettei tule uudestaan asiakkaakseni.

        En minäkään tilaa mitään, ellei tarvittava summa ole jo tilillä. Miksi persaukiset tulee tilaamaan yhtään mitään? Minusta se on vain tyhmyyttä jos tilataan palveluita tai laitteita vaikka tili näyttäs nollaa, luuleeko että eräpäivänä rahat tippuu taivaasta?

        Isoilla yrityksillä on varaakin pitkittää saataviaan, mutta pienet yritykset ei kertakaikkiaan voi odotella maksuja kuukaustolkulla. Sitä paitsi siihenkin menee työaikaa kun selvittelee että maksaisko se asiakas vai ei. Itse olen käyttänyt suomen perintätoimistoa kun on ollut tarvis ja mulle ihan sama mitä persaukiset asiakkaat ajattelee brändistäni, heidän oma brändinsä ainakin on täysin olematon ja sekin on heidän omaa tyhmyyttä. Ei mulla ole varaa odotella rahoja, minäkin haluan joulukinkkua syödä jouluna enkä juhannuksena.

        Minusta se on varastamista jos tehdystä työstä ei makseta ajallaan, onhan kaikissa laskuissa eräpvä, eli ovat saaneet jo tavallaan lainaan rahani, sitä en siedä että venyttävät eräpäiviään.

        Helsingin sanomissa oli ennen joulua hyvin mielenkiintoinen uutinen: http://www.hs.fi/talous/a1387605373557

        Lain mukaan velalliselta ei saa vaatia enempää kuluja, kuin mitä perinnästä todellisuudessa aiheutuu. Mikäli palvelu olisi oikeasti ilmaista, ei siitä voisi siis veloittaa perintäkuluja myöskään velalliselta. Mitä siis tekevät nämä ns. maksuttomat perintätoimistot? Juuri tuota.

        Menettelyn taustalla on perintätoimistojen tapa haalia uusia asiakkaita tarjoamalla perintäpalveluita ilmaiseksi. Perintätoimistoille tämä on kannattavaa, sillä ne saavat tuloja velallisilta kerättävistä perintäkuluista.

        Että näin, kaikella aikansa!!


    • Perintäkulut tappiin

      Mun puolesta perintätoimisto saa ottaa vaikka heti 1000€ perintäkuluja!
      Ottaa päähän nuo idiootti asiakkaat kun tilaa työtä eikä ole penniäkään rahaa eikä tarkoituskaan maksaa eräpäivään mennessä.
      Minusta eräpäivä on siksi, että silloin maksetaan viimeistään lasku ja jos on rahat loppu ja tullut yllättäviä menoja niin ilmoittaisivat asiasta niin varmasti antaisin maksuaikaa tai lasku vaikka viiksdessä osassa.
      Menee hermo!!!!

    • pena6

      Laillinen ryöstötoimisto tämä on, ei mitään muuta. Olen kuullut monen firman menettäneen suhteen asiakkaaseen Suomen Perintätoimistoon laitettuaan laskun. Perintäkirjeiden kulut törky luokkaa.

      • köyhä

        Tänään laitoin perintään laskun kun ollut kesästä asti aikaa maksaa. Kun laitoin muistutuksen ei haluttu yhteyttä edes ottaa saatika maksaa. Tälläkin toimijalla on rahaa mut kumma tapa keinotella niin kauan kuin mahdollista. Minua ei ainakaan haittaa jos tälläiset asiakkaat häviää. Minusta aivan turha itkeä jos perintätoimisto ottaa yhteyttä seuraavaksi. Miksi tilata työtä toisen piikkiin jos ei edes tarkoitusta maksaa? Aivan sama paljonko hänelle maksaa perintä kunhan saan rahani pois ja se on näkemiin!


    • Äimistynyt

      Minulle selvisi hiljakkoin lainaneuvottelun yhteydessä, että yritykselläni on trattaprotestointi merkintä. Rupesin selvittämään asiaa ks perintätoimiston kanssa. Selvisi että he olivat protestoineet tratan koska maksun osalta velkojalle oli muka jäänyt pääomaa jäljelle. Maksu oli suoritettu jo aiemmin tänä vuonna.

      Perintätoimisto selitti tulkinneen lakia niin, että velallisen maksaessaan velkojalle suoraan, maksu kohdistuu ensin korkoon ja sitten vasta pääomalle eli tässä oli muka pääomaa jäänyt jäljelle ja tratta mennyt protestiin. Perintätoimistosta myönnettiin, että asia on heillä kyllä tässä kesän jälkeen huomattu, mutta asialle ei ole heidän toimestaan tehty yhtikäs mitään, mitä kettua? Tässä välkyssä perintätoimistossa ei liene apunaan lakimiestä.

      Kuinkahan moni muu velallinen on joutunut kärsimään tunaroinnin takia? Huomio velalliset, selvittäkää asiaa tämän perintätoimistoksi kutsuvan tahon kanssa. Tällaisesta voisi varmaan jo vaatia korvauksia perintätoimistolta vai kannattaisiko pyytää suoraan avin selvittämään asiaa, avihan valvoo perintätoimistojen lupa-asioita?

    • Yrittäjä

      Kyseinen perintätoimisto täysin huijari firma.

      • Ilkka Mattila

        Älkää missä tapauksessa käyttäkää kyseiseen perintätoimistoon palveluita.


    • Ei hyvä

      Yritin B2B perintää Suomen perintätoimisto Oy:n kanssa. Olipa vastenmielinen ja painostava kokemus. Toimeksiantajana en kokenut olevani asiakas, vaan huonoon peliin joutunut mahdollinen perintätoimien maksajaosapuoli. Kohtelu oli ylimielistä ja yksipuolista. Kenties empatiasta on opittava eroon jos tällaista vastenmielistä puuhaa on työkseen tehtävä. Vastaavaan ylimielisyyteen en ole asiakkaan asemassa aikaisemmin törmännytkään.

    • Mitääää

      Epäasiallista toimintaa. 0,20 senttiä pelkkiä perintäkuluja lähetetty ulosottoon ja maksettava 140 e siitä erehdyksestä. Sairasta !

    • Notluuser

      Olen käyttänyt ja tulen käyttämään Suomen Perintätoimiston palvelua. Minulla vain hyviä kokemuksia itse firmasta ja toisaalta perittävistä asiakkailta olen saanut hyvää palautetta asiallisesta perinnästä.

      Hyvä kun on tuollainen liikekumppani olemassa.

      Jos joku ei maksa laskujaan, hän itse altistaa itsensä perinnölle, joten katsokoon peiliin ja maksakoot korkojen ja kulujen kera ja menköön vaikka lusimaan lopulta. Ei laskun lähettävä firma ole mikään pankki kenellekään ja jollakin ei ole oikeasti vara maksaa laskujaan, älköön ostako mitään keneltäkään. Menköön sossuun jos sinnekään ettei meitsin tartte elättää sellaisia mustaloisia

    • vuokranantaja

      Itse olen käyttänyt kyseisen firman palveluita jo useamman vuoden eikä mitään moitittavaa. Lisäksi tarkistan vuoklaisten luottotiedot tätä kautta noin 3 euron hintaan. Suosittelen.

    • velallistenselitykset

      Huvittava tuo yksi viesti, että "tratta protestoitiin 27.3, maksoin lopulta 8.4, joka oli viimeinen päivä ettei mene lehteen, mutta ei kelvannut kuitti todisteeksi, vaan piti näkyä summa heillä". Mitä ihmeellistä tässä on? En minäkään luottaisi yhdenkään velallisen sanaan siitä että "olen kyllä maksanut". AINA oli käytäntönä, että maksun pitää näkyä, ihan sama vaikka lähettäisitte tuhat kuittia. Kuinka monesti on käynyt niin, että velallinen on soittanut maksaneensa ja kysynyt, että peruutammeko haasteen oikeudesta jos lähettää kuitin. No emme peru ennenkuin raha näkyy tilillä. Kauan on saanut joskus odotella sitä maksua mikä oli muka jo hoidettu. Yllättävän usein sitä ei koskaan saapunutkaan perille. Mistäköhän se kuitti olisi pieraistu sitten, jäänee arvoitukseksi :D

      Olen ollut perintätoimistossa joskus töissä, tosin en noissa tässä ketjussa mainituissa, mutta sanottakoon, että velallisten toimia seuranneena ymmärrän paremmin kuin hyvin, että sanaan ei voida luottaa ja kuititkin on helppo väärentää.

      Viestin alussa olevassa lainauksessakin maksuaikaa on ollut vaikka kuinka jumalan paljon, mutta silti pitänyt aivan äärimmäisen viimeisenä päivänä taas maksaa. Itteään voipi syytellä ihan rauhassa :)

      Tässä vielä pieni VELALLINEN - SUOMI -sanakirja:

      "Maksoin vain pari päivää myöhässä ja heti oli maksusuunnitelma purkautunut"
      -> kurkkaus velallisen asiaan paljastaa, että pari päivää oli itseasiassa 8 päivää eräpäivän jälkeen

      "Maksoin just niinku piti ja silti ootte lähettäny maksuvaatimuksen"
      -> velkun maksusuunnitelmaerä on ollut 76€, mutta hän on maksanut yhtäkkiä vailla järjen häivää jonkun irrationaalisen summan, kuten 72,59€.

      "En oo ikinä tilannu mitään tällästä"
      -> Vai niin, olet kuitenkin tehnyt kanssamme tästä maksusuunnitelman ja lyhennellytkin sitä muutaman erän aiemmin, eikä silloin ollut mitään epäselvää velan perusteessa. Kummasti se muisti valikoi..

      "Maksoin tänään, saanko siirtää eräpäivää loppusummalle?"
      -> En maksanut, mutta yritämpä nyt kuitenkin..

    • kuluttajavelkoja

      Täysi huijarifirma. Ovat pidättäneet itsellään palkkioina koko velkasumman ja vaativat vielä lisää. Olen tehnyt kantelun Aluehallintovirastoon ja harkitsen vielä rikosilmoituksen tekemistä.
      Varokaa perintäfirmoja. Katsokaa mieluummin kenen kanssa teette bisnestä, ottakaa luottotiedot ja viekää itse saatavanne käräjille ja ulosotttoon. Tulee halvemmaksi eikä tarvitse pelätä tulevansa huijatuksi.

    • 55644443

      Täysin huijarifirma, meillä ollut n. 800€ saatava jo 8 vuotta perinnässä heidän kauttaan
      eikä latiakaan ole meille tilitetty. Kaikki mitä velallinen on maksanut on mennyt heidän kuluihinsa. Raporteista ei näy edes päivämäärät, jolloin velallinen on jotain suorittanut.
      Onneksi emme ole laittaneet useampia laskuja heille perittäväksi, tyhjän saa pyytämättäkin.

    • efwf

      Useampi vuosi kokemusta takana ja vain hyvää sanottavaa. Suosittelen. Lisäksi käytössä myös luottotietojen tarkistukseen soveltuva palvelu, joka on erittäin edullinen vaikka käytän harvemminkin.

    • jokurotiperintäänkin

      Kulut ihan järkyttävät. Pahimmassa tapauksessa firma lypsää rahaa velalliselta ja itse yrittäjä saa rahat joskus kun velallinen pystyy maksamaan. Puhumattakaan siitä että varmasti suututat velallisen käyttämällä näin törkeillä kuluilla kirjeitä lähettäviä firmoja.

    • JyväskylänYrittäj

      Muutaman laskun olen Suolen perintätoimiston kautta laittanut perittäväksi ja pari asiakasta ne lopulta maksoikin, kuluineen kaikkineen, mutta jostain syystä tämä perintäfirma ei tilittänyt laskun pääomaa kokonaan meille vaan tilitti osan ja sanoi että osan saa merkitä jonain ihme vähennyksinä kirjanpitoon. He siis saivat kaikki perintäkulut jo asiakkaalta mutta paskapuheeksi paljastui tuo "toimeksiantajalle kuluton perintä" kun osa laskun pääomasta jäi sille tielleen. Nyt käytössä eri perintäfirma, jolta varmistin että tilittävät koko pääoman meille jos asiakas maksaa pääoman kuluineen.

    • voinsuositella

      Kokemusta pitkältä ajalta ja voin lämpimästä suositella. Voin laittaa myös pienemmän laskun perintään, koska minulla ei ole riskiä kuluista.

    • yrittäjätoy

      Ei peri muuta kuin helpot tapaukset,muut unohdetaan.Parasta on laittaa velallinen ulosottoon,vaikka luottotietojen mukaan se ei tule todennäköiseti onnistumaan.Näitä sitkeiltä huijareilta ei muuten ole helppoa saada mitään.

      • eienäänsptlleperintää

        Olen huomannut saman. Hiukankin velallinen jotain huomauttaa niin heti loppuu perintä.


    • velkojavastointahtoaan

      Minulla on kokemusta lähinnä velkojana Suomen Perintätoimistosta ja voin sanoa, että en suosittele kenellekään käyttämään tätä. Kyllä niin rikolliseksi tuntee itsensä kun yrittää periä saataviaan.
      Jos velallinen asuu paritalossa ja on ilmoittanut ostaessaan tuotetta osoitteekseen pelkän talon numeron ei asunnon numeroa tai kirjainta, SPT ei voi silloin periä tuota laskua. Vaan tulee kirje missä suunnilleen uhataan vankilalla jos nyt ei osaa sanoa tuota oikeaa asuntoa ja perintä lähetetäänkin vahingossa väärään osoitteeseen.
      Mikäli velallinen ilmoittaa, että ei ole saanut laskua tai karhukirjettä vaikka on näihin jo velkojalle reagoinut, ei SPT voi periä laskua.
      Jos laskutuksessa on velalliselta tullut sähköposti, jossa näkyy mitä sovittu laskutettavan ja nyt perittäessä ilmoittaa ettei lasku ole oikein, ei SPT peri tuota laskua kun ei ole todistetta laskun oikeellisuudesta. Vaikka lähetetty kopio sähköpostista.

    • TiedoksiVain

      Tuo pulju on kahdesti jo perinyt tuttavaltani vuokrasaatavia, joita ei ole. Kuitit ja kaikki toimitti AJOISSA maksetuista vuokrista, mutta edelleen perivät. Summatkin ovat virheellisiä. Lopettivat vasta, kun tuttavani hankki oikeusapua. Asianajajakin oli ollut ymmällä tuon perintätoimiston sekoilusta.

    • perintätoimistonuhri

      otatteko yhteyttä, meinaan tehdä aviin kantelun ko toimistosta, ja rikosilmoituksen poliisille. te, joilla on kokemuksia siitä, että toimisto ei ole noudattanut hyvää perintätapaa, laittanut laskun esim oikeudelliseen perintään liian nopeasti ym.
      narhi.eva(at)gmail.com. harkitsen rikosilmoituksen tekemistä.

      • Anonyymi

        Maksakaa laskunne ajoissa, niin ei tarvitse perintätoimistoja käyttää. Jos olet persaukonen tai maksuhaluton niin älä ostele mitään. Itse olen ollut palveluun tyytyväinen, maksamatta jättäneet asiakkaat eivät. En tarvitse asiakkaita, jotka eivät hoida velvoitteitaan tai venyttävät maksuja. Suomen Perintätoimistolle isot plussat ja kiitokset. Saapahan yrittäjäkin omat laskunsa maksettua, kun asiakkaiden maksamattä jättämiset tuloutuvat tilille!


    • Kaikki toiminut sovitusti.

      Minä ja asiakkaat aina ollet velkojina.

    • Anonyymi

      Käytin suomenperintä toimistoa / axactor vuokralaisen häätöön ja vuokrasaatavien perintään. Ennen toimeksiantoa tiedustelin kaikki mahdolliset kulut joita koituu vuokralaisen häätö ja perintäpalvelusta. Kuitenkin matkan varrella minun maksettavakseni on tullut kuluja joita ei alkujaan mainittu. Nyt yhdestä lisäkulusta kun olen kysynyt ja kiistänyt sen kuuluvan minulle he ovat uhanneet kohdistaa perintätoimia minua kohtaan, eli velkojasta muuttui velallinen! Lisäksi jos velallinen maksaa tai ulosoton kautta saadaan maksusuorituksia ne eivät todellakaan tule velkojalle vaan ne kohdistuvat perintätoimiston kuluihin ja saataviin. Vuokranantajat älkää käyttäkö tämän yrityksen (axactor) palveluja. Ulosotto hakemus verkossa on helppo ja nopea tehdä itse joten ei kannata käyttää perintätoimistoja. Itse en velkojana enää laita saatavia perintään näiden toimistojen kautta.

    • Anonyymi

      Onko Axactor kokemuksia? Onko ihan rehellistä toiminta?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe