Poliisi sallii 10 km/h ylinopeudet

saa ajaa

Uusi linjaus käytännössä antaa luvan ajaa missä vaan tuon verran yli rajoituksen. 30 km/h alueella saa nyt ajaa 40 km/h ilman sakkoja.

Mitä tarkoittaa tekninen 3 km/h varmuusvähennys? Ei oikeasti mitään. Se on tarpeen juurikin siihen mihin se viittaa. Mittalaitteet heittää. Siksi autoilijalle annetaan aina anteeksi vähän, ehkä 1 - 2 km/h ja joskus jopa 5 - 6 km/h, siis ihan riippuen siitä, mihin suuntaan mikäkin laite heittää ja pyöristysvirheet päälle. Ei sitä niin voi tulkita, että vaan 7 km/h ylitys olisi sallittu. Kyllä sallittua on aina 10 tai 11 km/h ylitys. Keskimäärin sallittua on 13 km/h ylitys, mutta ei siis aina.

Jos varman päälle laskee, niin just tuon 10 km/h verran voi ylittää ja loput on vaan arpapeliä siihen päälle.

72

3106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajat "oikeasti" 10 km/h ylinopeutta. Polliisin mittari näyttää sitten jotain, mutta maksimissaan 13 km/h. Siitä pois tuo 3 km/h varmuusvähennystä, ja ollaan jossain, maksimissaan 10 km/h ylityksessä.

      Toisaalta, saattaa olla että poliisin mittari heittääkin toiseen suuntaan ja näyttää 8 km/h - 3 km/h = 5 km/h ylitystä.

      Käytännössä... Ajellaan kuten enennkin. Ei poliisin resurssit riitä kovin kauaa tuollaista linjaa pitämään. Ja hyvä niin. :)

      • ylinopeutta

        Varmuusvähennys on samanlainen varmuuden maksmointiin tähtäävä vähennys, mikä tehdään rattijuoppojen verianalyysissä. Eli veren alkoholipitoisuus oli vähennyksen jälkeen 99.99 %:n varmuudella ainakin "tämä" , minkä mukaan se tuomio rapsahtaa.
        JOs ajoit kasikympillä 96, niin sakot tulee taulukosta 93 km/h kohdalta.
        Ei pidä luulla, että joku sallisi 10 . Oikeasti rikesakko tulee yli kympistä, mutta sen alle olevista saa hyvinkin kirjallisen tai kiirusaikana ehkä vain suullisen huomautuksen, joten ei kannata urheilla. Ei se ainakaan matkaa jouduta, jos on välillä "puhuttelussa"
        Tolppaan kuvatun osalta vielä tulee automaattisesti merkintä järjestelmään pienestäkin ylityksestä, vaikka sakkoa ei tuliksikaan. Muutaman merkinnän jälkeen saattaa tulla kutsu ajokorttiasian käsittelyyn.
        Joten senkään osalta ei urheilu kannata ainakaan tänä syksynä. Odotellaan, että vouhotus talven mittaan laantuu ja aletaan keskittyä taas olennaisiin asioihin.


      • saa ajaa
        ylinopeutta kirjoitti:

        Varmuusvähennys on samanlainen varmuuden maksmointiin tähtäävä vähennys, mikä tehdään rattijuoppojen verianalyysissä. Eli veren alkoholipitoisuus oli vähennyksen jälkeen 99.99 %:n varmuudella ainakin "tämä" , minkä mukaan se tuomio rapsahtaa.
        JOs ajoit kasikympillä 96, niin sakot tulee taulukosta 93 km/h kohdalta.
        Ei pidä luulla, että joku sallisi 10 . Oikeasti rikesakko tulee yli kympistä, mutta sen alle olevista saa hyvinkin kirjallisen tai kiirusaikana ehkä vain suullisen huomautuksen, joten ei kannata urheilla. Ei se ainakaan matkaa jouduta, jos on välillä "puhuttelussa"
        Tolppaan kuvatun osalta vielä tulee automaattisesti merkintä järjestelmään pienestäkin ylityksestä, vaikka sakkoa ei tuliksikaan. Muutaman merkinnän jälkeen saattaa tulla kutsu ajokorttiasian käsittelyyn.
        Joten senkään osalta ei urheilu kannata ainakaan tänä syksynä. Odotellaan, että vouhotus talven mittaan laantuu ja aletaan keskittyä taas olennaisiin asioihin.

        Käytännössähän tämä tarkoittaa, että kaikkiin koneisiin ohjelmoidaan rajaksi tuo 11 km/h.

        Oikeusturvan takia tehdään vähennys, mutta ei se oikeasti anna juuri mitään lisää varaa ajaa yli 10 km/h rajan yli.

        Ihan oikeilla poliiseilla on silti aina mahdollisuus soveltaa eli sakkoja voi saada paljon vähemmästäkin.


      • saa ajaa
        saa ajaa kirjoitti:

        Käytännössähän tämä tarkoittaa, että kaikkiin koneisiin ohjelmoidaan rajaksi tuo 11 km/h.

        Oikeusturvan takia tehdään vähennys, mutta ei se oikeasti anna juuri mitään lisää varaa ajaa yli 10 km/h rajan yli.

        Ihan oikeilla poliiseilla on silti aina mahdollisuus soveltaa eli sakkoja voi saada paljon vähemmästäkin.

        poliisi.fi sanoo näin:

        "Poliisin nopeusvalvontaa koskevan ohjeen mukaan liikennevalvonnassa huomautuksen ja rikesakon välisenä rajana pidetään kaikilla nopeusrajoitusalueilla nopeusvalvontalaitteilla mitattua 11 kilometrin ylitystä, josta vähennetään tekninen varmuusvähennys, kolme kilometriä tunnissa.

        Jos esimerkiksi 60 km/t nopeusrajoitusalueella valvontalaite näyttää ajoneuvon nopeudeksi 71 km/t, vähennetään tästä lukemasta kolme kilometriä tunnissa ja rikesakko annetaan 68 km/t ylinopeudesta. "

        Kaikki mittarit heittää. Ei siis vaan se oman auton mittari, vaan myös se automaattivalvonnan mittari. Heitto voi olla alle /- 1%, mutta kuivtellaan, että se on vaikka /- 2% (varmuuden vuoksi).

        Ajat 100 km/h alueella. Tutka näyttää 111. Sakot tulee 108 mukaan. Todellinen nopeutesi oli jossain 109 - 113 välillä tutkan tarkkuudesta riippuen.

        Siis joku 109 km/h voi aiheuttaa 111 lukeman huonolla tuurilla. Oikeasti maksimi "turvallinen" nopeus on 108 km/h. Cruisen uskaltaa asettaa navigaattorin avulla ehkäpä arvoon 107 km/h (nekin vähän seilaa). Tästä päästäänkin nyrkkisääntöön:

        max nopeus: rajoitus 7 km/h.

        Pari pykälää tuosta voi pienellä riskillä vielä urheilla ylöspäin, mutta siis kympin lisääminen ei ole sallittua, vaikka niin avauksessani väitin.


      • juha123
        ylinopeutta kirjoitti:

        Varmuusvähennys on samanlainen varmuuden maksmointiin tähtäävä vähennys, mikä tehdään rattijuoppojen verianalyysissä. Eli veren alkoholipitoisuus oli vähennyksen jälkeen 99.99 %:n varmuudella ainakin "tämä" , minkä mukaan se tuomio rapsahtaa.
        JOs ajoit kasikympillä 96, niin sakot tulee taulukosta 93 km/h kohdalta.
        Ei pidä luulla, että joku sallisi 10 . Oikeasti rikesakko tulee yli kympistä, mutta sen alle olevista saa hyvinkin kirjallisen tai kiirusaikana ehkä vain suullisen huomautuksen, joten ei kannata urheilla. Ei se ainakaan matkaa jouduta, jos on välillä "puhuttelussa"
        Tolppaan kuvatun osalta vielä tulee automaattisesti merkintä järjestelmään pienestäkin ylityksestä, vaikka sakkoa ei tuliksikaan. Muutaman merkinnän jälkeen saattaa tulla kutsu ajokorttiasian käsittelyyn.
        Joten senkään osalta ei urheilu kannata ainakaan tänä syksynä. Odotellaan, että vouhotus talven mittaan laantuu ja aletaan keskittyä taas olennaisiin asioihin.

        Tämä "uudistus"/ohjeiden tarkennus ei muuta mihinkään sitä että tilannenopeus on myös olemassa. Joihinkin tilanteisiin esim 75km/h voi olla 80km/h alueella liikaa. Sen takia ei voi sanoa että aina voi ajaa esim. 5km/h yli rajoituksen. Tulkinnan varaa jää, mutta niin on niitä ennakoimattomia tilanteitakin -- sellaisia mitä ei voi määritellä yhdellä luvulla.

        Sinänsä jos ajaa jatkuvasti tuon 5km/h, niin saa olla melko hyvin hereillä ajossa, että ei lipsahda yli oman marginaalin... Valppaana oleminen on sinänsä varsin hyvä asia liikenteessä. Usein näkee niitä jotka ajaa suurinpiirtein samaa nopeutta 50/60 ja 80 km/h alueiden läpi (samalla tiellä). En sitten tiedä miten hyvin ne huomaa muita yllätyksiä tiellä jos ei huomaa olosuhteiden muutoksia & niitä melko hyvin esillä oleviä merkkejä.


      • JohnMcMahon
        saa ajaa kirjoitti:

        poliisi.fi sanoo näin:

        "Poliisin nopeusvalvontaa koskevan ohjeen mukaan liikennevalvonnassa huomautuksen ja rikesakon välisenä rajana pidetään kaikilla nopeusrajoitusalueilla nopeusvalvontalaitteilla mitattua 11 kilometrin ylitystä, josta vähennetään tekninen varmuusvähennys, kolme kilometriä tunnissa.

        Jos esimerkiksi 60 km/t nopeusrajoitusalueella valvontalaite näyttää ajoneuvon nopeudeksi 71 km/t, vähennetään tästä lukemasta kolme kilometriä tunnissa ja rikesakko annetaan 68 km/t ylinopeudesta. "

        Kaikki mittarit heittää. Ei siis vaan se oman auton mittari, vaan myös se automaattivalvonnan mittari. Heitto voi olla alle /- 1%, mutta kuivtellaan, että se on vaikka /- 2% (varmuuden vuoksi).

        Ajat 100 km/h alueella. Tutka näyttää 111. Sakot tulee 108 mukaan. Todellinen nopeutesi oli jossain 109 - 113 välillä tutkan tarkkuudesta riippuen.

        Siis joku 109 km/h voi aiheuttaa 111 lukeman huonolla tuurilla. Oikeasti maksimi "turvallinen" nopeus on 108 km/h. Cruisen uskaltaa asettaa navigaattorin avulla ehkäpä arvoon 107 km/h (nekin vähän seilaa). Tästä päästäänkin nyrkkisääntöön:

        max nopeus: rajoitus 7 km/h.

        Pari pykälää tuosta voi pienellä riskillä vielä urheilla ylöspäin, mutta siis kympin lisääminen ei ole sallittua, vaikka niin avauksessani väitin.

        Itse ajan aina rajoitus 5 km/h päälle. Auton mittari heittää sen verran jo.


      • Kitkoilla uskaltava
        JohnMcMahon kirjoitti:

        Itse ajan aina rajoitus 5 km/h päälle. Auton mittari heittää sen verran jo.

        Ajan navigaattorin mukaan rajoitus 8..9km/h, mittari näyttää sillin noin 15km/h


    • turboilija

      mutta eipä muuta nykyistä ajotyyliäni mitenkään. Jatkan ylinopeudella ajoa ja naatiskelua. Aika usein muuten jengi haluaa aloitaa sponttaanin kisan, ja on se tietty kiva painaa 200km/h 80km/h alueella. Eh ehh ehh hh eheh eheh eh

      • ajan alinopeutta

        Olet yksi nettomaksaja poliisin rekisterissä.
        Todennäköisesti tulosi on kuitenkin niin pienet että sakot on tosi pieniä.
        Jatka valitsemallasi tyylillä.Kiitos vielä kerran.


      • dlDS

        "Aika usein muuten jengi haluaa aloitaa sponttaanin kisan".

        Haha hehehee. Voi tyhmyyden määrää. Tahallaan sitä kiusataan näitä tosikkoja. Vähän kaasutetaan ja toinen lähtee lusikka pohjassa ja luulee että alkaa kisa. Monet naurut saatu naurettua.


      • söötti_kundi

        Mä ajelen aina pienellä kisafiiliksellä ja olen heti mukana ottamassa haasteen vastaan. Mikäs sen ihanampaa, kun kiihdyttää rivakasti ja ajaa lujaa tehokkaalla Audilla.

        Olen taitava rattimies ja todella nätti. Pukeudun pinkkiin paitaan ja tyttömäisiin housuihin/kenkiin. Ilman autoani vikisen ja sipsutan söpösti.
        POIKARAKKAUS KUNNIAAN!!!!


      • Korvispoju
        söötti_kundi kirjoitti:

        Mä ajelen aina pienellä kisafiiliksellä ja olen heti mukana ottamassa haasteen vastaan. Mikäs sen ihanampaa, kun kiihdyttää rivakasti ja ajaa lujaa tehokkaalla Audilla.

        Olen taitava rattimies ja todella nätti. Pukeudun pinkkiin paitaan ja tyttömäisiin housuihin/kenkiin. Ilman autoani vikisen ja sipsutan söpösti.
        POIKARAKKAUS KUNNIAAN!!!!

        Kai sinäkin käytät sumuvaloja AINA?


      • ajan turbolla
        dlDS kirjoitti:

        "Aika usein muuten jengi haluaa aloitaa sponttaanin kisan".

        Haha hehehee. Voi tyhmyyden määrää. Tahallaan sitä kiusataan näitä tosikkoja. Vähän kaasutetaan ja toinen lähtee lusikka pohjassa ja luulee että alkaa kisa. Monet naurut saatu naurettua.

        200km/h mittarissa ja kaveri yrittää rinnalle.. mutta tehot ei riitä;)


      • osanotot omaisille
        ajan turbolla kirjoitti:

        200km/h mittarissa ja kaveri yrittää rinnalle.. mutta tehot ei riitä;)

        sähän voit vaikka tappaa ittes


    • Ei ihan noin

      Uutisointi ei vastaa sitä, mitä poliisin ohjeessa oikeasti sanotaan. Tässä ote, "Poliisi ei voi antaa kenellekään lupaa ajaa lievääkään ylinopeutta. Poliisin tuleekin mahdollisuuksien mukaan puuttua kaikken ylinopeudella ajamiseen. Jos valvontaresurssien riittämättömyys ja muut valvontaolosuhteet kuitenkin vaativat puuttumisrajan nostamista tai laskemista, tulisi sen tapahtua seuraavia periaatteita noudattaen..."
      Eli poliisi voi halutessaan puuttua jo 1 km/h ylinopeuteen. Toinen asia on sitten haluaako se puuttua.

    • Kallonkutistaja1

      Eiköhän tuossa taas pohjustettu seuraavaa rajoitusten alennuskierrosta, eli 10-20km/h nykyisestä. Ainut "hyöty" on, että ylinopeudennälkäiset vovat ajaa helpommin ylinopeutta. Mutta moniko oikeasti haluaisi ajaa mieluummin 60:n alueella 70:ä kuin 80:n alueella 80:ä?

      Nollatoleranssi olisi siis ainoa oikea tapa hoitaa tämä asia, silloin rajoituksia voitaisiin laskun sijaan nostaa 10-20km/h. Yksi este sille on, että autojen mittaritkaan eivät ole riittävän tarkkoja. Todellista alempaa nopeutta mittari ei saa näyttää, mutta silti toleranssi on kohtuuttoman suuri. Uusissa autoissa se ei olisi ongelma, kun niiden sähköisiä mittareita voi kalibroida. Vanhat mekaaniset mittarit eivät millään taipuisi pienempään toleranssiin.

      • Joopa joopa

        Itse sain poliisilta seuraavan huomautuksen, ja ohessa ydinkohdat:

        Kirjallinen huomautus.

        Tässä esimerkki lähes nollatoleranssista:


        Tapahtuma: Liikennerikkomus

        Rekisteritunnus:
        Aika 19.7.2008 klo xx.xx Tekokunta: Kirkkonummi
        Paikka: Kt 51 xxxx
        Sallittu nopeus: 80 km/h Todettu nopeus: 81 km/h


        Paljonkos tuosta on vielä varaa kiristää huomautusten lähettämisen suhteen?

        Minusta tämä uusi huomautuslinja vaikuttaa löysemmältä kuin viimevuotinen


      • Ajattelija iän ikuinen
        Joopa joopa kirjoitti:

        Itse sain poliisilta seuraavan huomautuksen, ja ohessa ydinkohdat:

        Kirjallinen huomautus.

        Tässä esimerkki lähes nollatoleranssista:


        Tapahtuma: Liikennerikkomus

        Rekisteritunnus:
        Aika 19.7.2008 klo xx.xx Tekokunta: Kirkkonummi
        Paikka: Kt 51 xxxx
        Sallittu nopeus: 80 km/h Todettu nopeus: 81 km/h


        Paljonkos tuosta on vielä varaa kiristää huomautusten lähettämisen suhteen?

        Minusta tämä uusi huomautuslinja vaikuttaa löysemmältä kuin viimevuotinen

        Oikeasti, tehdään koko hemmetin hommasta niin iso kansantaloudellinen tappio, että on pakko NOSTAA rajoituksia. Mitäs jos pistettäisiin mittariin rajoitus-10, niin autossa istumiseen alkaa vuodessa kulumaan suomi-tasolla niin paljon aikaa, että kansantalous menee entistä heikompaan jamaan. Autossa istuttu aika kun on pääsääntöisesti pois kaikesta tuottavasta työstä, on se sitten kotoa tai työpaikalta. Kaiken lisäksi Nestekin saa vähemmän voittoja kun autojen kulutus laskee ja sivutuotteena ympäristökin kiittää.
        -10km/h on hyvin pieni vähennys yksittäiselle ihmiselle, mutta niin alkaa isot joetkin - hyvin pienistä puroista. Toisaalta, viranomaiset ei saa kirjoitettua sakkoja - eivät saa katetta uusille kalliille valvontajärjestelmille, ehkä valvonta sitten alkaa kohdistumaan tolkullisimpiin asioihin kuin marginaalisiin nopeusrikkeisiin. Tärkeämpiä: rattijuopot, teknisesti ajokelvottomiin puuttuminen (renkaat, katsastamattomat, valottomat, xtremeäänekkäät mp:t,...), ajotapavalvonta, nuorten mopokäyttytymisen ja -tekniikan valvonta,
        Turvallisemmaksi en tuota -10 ajatusta allekirjoita, useimmiten alinopeus turruttaa, lievä ylinopeus pitää paljon paremmin virkeänä. Pitää vaan oppia pitämään nuppi hereillä esim kunnon musiikin tai radio-ohjelmien avustuksella, suoraan kännykkään höpöttäminenkin pitäisi taajama-alueiden ulkopuolella ihan reilusti vaan sallia - siitä korvanappikaapelihirvityksestä ei ole kuin haittaa ja bluutuutit vaatii useimmiten lataamista, joskin itsellä on bt integroitu radio, mutta enimmällä osalla sitä ei ole, eikä ihan heti tulekaan.

        Henkkoht ajan jo nyt motareilla max satasta, nopeuden nosto 120-130 tietämille nostaa kulutusta aika reilusti tasosta 95-100km/h (vaikka onkin pihi dieseli pellin alla). Kyllä, osaan tarvittaessa antaa tietä niille, jotka eivät vielä tätä ole tajunneet...


      • Pöntöt linnuille...

        Kalibrointi vähän sinne tänne ja kassaan lisää rahaa...


      • aika suhteellista
        Ajattelija iän ikuinen kirjoitti:

        Oikeasti, tehdään koko hemmetin hommasta niin iso kansantaloudellinen tappio, että on pakko NOSTAA rajoituksia. Mitäs jos pistettäisiin mittariin rajoitus-10, niin autossa istumiseen alkaa vuodessa kulumaan suomi-tasolla niin paljon aikaa, että kansantalous menee entistä heikompaan jamaan. Autossa istuttu aika kun on pääsääntöisesti pois kaikesta tuottavasta työstä, on se sitten kotoa tai työpaikalta. Kaiken lisäksi Nestekin saa vähemmän voittoja kun autojen kulutus laskee ja sivutuotteena ympäristökin kiittää.
        -10km/h on hyvin pieni vähennys yksittäiselle ihmiselle, mutta niin alkaa isot joetkin - hyvin pienistä puroista. Toisaalta, viranomaiset ei saa kirjoitettua sakkoja - eivät saa katetta uusille kalliille valvontajärjestelmille, ehkä valvonta sitten alkaa kohdistumaan tolkullisimpiin asioihin kuin marginaalisiin nopeusrikkeisiin. Tärkeämpiä: rattijuopot, teknisesti ajokelvottomiin puuttuminen (renkaat, katsastamattomat, valottomat, xtremeäänekkäät mp:t,...), ajotapavalvonta, nuorten mopokäyttytymisen ja -tekniikan valvonta,
        Turvallisemmaksi en tuota -10 ajatusta allekirjoita, useimmiten alinopeus turruttaa, lievä ylinopeus pitää paljon paremmin virkeänä. Pitää vaan oppia pitämään nuppi hereillä esim kunnon musiikin tai radio-ohjelmien avustuksella, suoraan kännykkään höpöttäminenkin pitäisi taajama-alueiden ulkopuolella ihan reilusti vaan sallia - siitä korvanappikaapelihirvityksestä ei ole kuin haittaa ja bluutuutit vaatii useimmiten lataamista, joskin itsellä on bt integroitu radio, mutta enimmällä osalla sitä ei ole, eikä ihan heti tulekaan.

        Henkkoht ajan jo nyt motareilla max satasta, nopeuden nosto 120-130 tietämille nostaa kulutusta aika reilusti tasosta 95-100km/h (vaikka onkin pihi dieseli pellin alla). Kyllä, osaan tarvittaessa antaa tietä niille, jotka eivät vielä tätä ole tajunneet...

        Hyvähän se, että yritetään säästää, mutta paljonko joku litra sitten oikeasti merkkaa kaikkien muiden autoilun kulujen seassa?

        Esimerkki: ensiksi hankitaan autoon ilmastointi. Sitten ei pidetäkään sitä päällä, kun se vie sen 2 - 3 dl enemmän satasella. Seuraavaksi kurvataan huoltsikalle tauolle ja tuhlataan tuhannan kilometrin hikoilun verran rahaa kahvilaan.

        Usein nopeamman etenemisen lisäkulut kuittautuu helposti säästetyllä ajalla. Hyvin tavallinen mittarivirhe on 4 km/h. Uusi tapa voisi sitten olla ajaa aina tilaisuuden tullen 10 yli rajoituksen. Jos kaikki vetää tätä, niin liikenne sujuu.


      • ukhm
        Joopa joopa kirjoitti:

        Itse sain poliisilta seuraavan huomautuksen, ja ohessa ydinkohdat:

        Kirjallinen huomautus.

        Tässä esimerkki lähes nollatoleranssista:


        Tapahtuma: Liikennerikkomus

        Rekisteritunnus:
        Aika 19.7.2008 klo xx.xx Tekokunta: Kirkkonummi
        Paikka: Kt 51 xxxx
        Sallittu nopeus: 80 km/h Todettu nopeus: 81 km/h


        Paljonkos tuosta on vielä varaa kiristää huomautusten lähettämisen suhteen?

        Minusta tämä uusi huomautuslinja vaikuttaa löysemmältä kuin viimevuotinen

        "Minusta tämä uusi huomautuslinja vaikuttaa löysemmältä kuin viimevuotinen "

        Olet aivan oikeassa. Nyt saa ajaa kovempaa kuin ennen, ilman sakkoa tai huomautusta, silti kansa napisee! omituista!


      • Sesama
        aika suhteellista kirjoitti:

        Hyvähän se, että yritetään säästää, mutta paljonko joku litra sitten oikeasti merkkaa kaikkien muiden autoilun kulujen seassa?

        Esimerkki: ensiksi hankitaan autoon ilmastointi. Sitten ei pidetäkään sitä päällä, kun se vie sen 2 - 3 dl enemmän satasella. Seuraavaksi kurvataan huoltsikalle tauolle ja tuhlataan tuhannan kilometrin hikoilun verran rahaa kahvilaan.

        Usein nopeamman etenemisen lisäkulut kuittautuu helposti säästetyllä ajalla. Hyvin tavallinen mittarivirhe on 4 km/h. Uusi tapa voisi sitten olla ajaa aina tilaisuuden tullen 10 yli rajoituksen. Jos kaikki vetää tätä, niin liikenne sujuu.

        onkin nollauttaa sakkorahojen keruu nopeuksista ja siirtää huomio realistisimpiin rajoituksiin sekä kohdentaa valvonta todellisimpiin ongelmiin. Maassa on paljon pätkiä, joilla voisi oikeasti olla 80->90 ja 80->100, kunhan ihmiset malttaisivat silloin pysyä rajoitusten puitteissa - sitten voisi hyväksyä nollatoleranssilinjankin

        Toinen juttu on esim uusittu ykköstie, eipä tarvii paljon sataa (lunta tai vettä) niin herkkähipiäinen tiehallinto tiputtaa vähintään 20 mk/h nopeuksia vaikka märkä tienpinta ei sinänsä ole sen vaarallisempi, tulviva on sitten jo ihan eri asia. Samoin talvella, hiukan lumipölyä pinnassa ja 80 tauluun. Tämä on tätä verorahojen haaskausta, pitkää siivua ajavat menettää paljon aikaa.

        Mitä muutama desi merkkaa? No sen verran, että jos säästö on 0,4l/100 niin joka 15. pihi dieseli menee luontoa enemmälti kuormittamatta, polttoaineiden osalta, siis verrattuna siihen että ne 15 ajaa oleellisesti lujempaa. Ei lompakko mutta ympäristö!

        Tuohon ilmastointiasiaan palatakseni, sitähän ei tarvita kuin kesällä ja aika moni pitää sitä päällä vilpoisemmallakin jatkuvasti, vaikka kerta viikossa riittäisi pitämään systeemin voideltuna. Kosteuden poisto on sitten asia erikseen, siihen riittää useimmiten muutama minuutti päivässä. Ja jos rahat menee kahvilaan niin mikäs sen mukavampaa, kunhan välttää nesteen optiomonopolikahviloita ;)


      • Kallonkutistaja1
        Joopa joopa kirjoitti:

        Itse sain poliisilta seuraavan huomautuksen, ja ohessa ydinkohdat:

        Kirjallinen huomautus.

        Tässä esimerkki lähes nollatoleranssista:


        Tapahtuma: Liikennerikkomus

        Rekisteritunnus:
        Aika 19.7.2008 klo xx.xx Tekokunta: Kirkkonummi
        Paikka: Kt 51 xxxx
        Sallittu nopeus: 80 km/h Todettu nopeus: 81 km/h


        Paljonkos tuosta on vielä varaa kiristää huomautusten lähettämisen suhteen?

        Minusta tämä uusi huomautuslinja vaikuttaa löysemmältä kuin viimevuotinen

        Käsittääkseni tie 51 oli kokeilupätkä viime vuonna, jolloin jo toimittiin nollatoleranssin mukaan. Muualla toleranssi on ollut paljon väljempi. Mutta siltikin ehkä mieluumin huomautus 1km/h:n ylityksestä kuin rajoituksen pudotus 60km/h:hon ja sakko 21km/h:n ylityksestä?

        Ja tähän asti sakotusrajana on ollut n. 20km/h ylinopeutta. Siihen nähden uusi käytäntö on mielestäni jonkinlainen kiristys(yritys?). Käytännössä useimmissa tapauksissa lienee edelleen sakotusrajana tuo n. 20:n ylitys.


      • Kikkailijapellet
        Pöntöt linnuille... kirjoitti:

        Kalibrointi vähän sinne tänne ja kassaan lisää rahaa...

        Mitä kikkailua?

        Minkään auton nopeusmittari ei näytä liian vähän. Eli jos ajat esim. 100:n alueella mittarin mukaan 100 km/h, et mitenkään voi ajaa ylinopeutta ja jäädä siitä kiinni.

        Ihmetyttää nämä laskuripellet... yksinkertaisinta on pitää se mittarin viisari korkeintaan siinä suurimmassa sallitussa nopeudessa ja saa ajella kaikessa rauhassa.


      • Nukkuu ajaessa alle 80km/h nopeudessa.
        Sesama kirjoitti:

        onkin nollauttaa sakkorahojen keruu nopeuksista ja siirtää huomio realistisimpiin rajoituksiin sekä kohdentaa valvonta todellisimpiin ongelmiin. Maassa on paljon pätkiä, joilla voisi oikeasti olla 80->90 ja 80->100, kunhan ihmiset malttaisivat silloin pysyä rajoitusten puitteissa - sitten voisi hyväksyä nollatoleranssilinjankin

        Toinen juttu on esim uusittu ykköstie, eipä tarvii paljon sataa (lunta tai vettä) niin herkkähipiäinen tiehallinto tiputtaa vähintään 20 mk/h nopeuksia vaikka märkä tienpinta ei sinänsä ole sen vaarallisempi, tulviva on sitten jo ihan eri asia. Samoin talvella, hiukan lumipölyä pinnassa ja 80 tauluun. Tämä on tätä verorahojen haaskausta, pitkää siivua ajavat menettää paljon aikaa.

        Mitä muutama desi merkkaa? No sen verran, että jos säästö on 0,4l/100 niin joka 15. pihi dieseli menee luontoa enemmälti kuormittamatta, polttoaineiden osalta, siis verrattuna siihen että ne 15 ajaa oleellisesti lujempaa. Ei lompakko mutta ympäristö!

        Tuohon ilmastointiasiaan palatakseni, sitähän ei tarvita kuin kesällä ja aika moni pitää sitä päällä vilpoisemmallakin jatkuvasti, vaikka kerta viikossa riittäisi pitämään systeemin voideltuna. Kosteuden poisto on sitten asia erikseen, siihen riittää useimmiten muutama minuutti päivässä. Ja jos rahat menee kahvilaan niin mikäs sen mukavampaa, kunhan välttää nesteen optiomonopolikahviloita ;)

        jossain kehä III ulkopuolella tiet tyhjiä ei ketään missään ja joutuu ajelemaan 300km 80km/h, ei järkeä. Mutta onneksi ei niin montaa poliisiakaan.


      • pakumies671
        Sesama kirjoitti:

        onkin nollauttaa sakkorahojen keruu nopeuksista ja siirtää huomio realistisimpiin rajoituksiin sekä kohdentaa valvonta todellisimpiin ongelmiin. Maassa on paljon pätkiä, joilla voisi oikeasti olla 80->90 ja 80->100, kunhan ihmiset malttaisivat silloin pysyä rajoitusten puitteissa - sitten voisi hyväksyä nollatoleranssilinjankin

        Toinen juttu on esim uusittu ykköstie, eipä tarvii paljon sataa (lunta tai vettä) niin herkkähipiäinen tiehallinto tiputtaa vähintään 20 mk/h nopeuksia vaikka märkä tienpinta ei sinänsä ole sen vaarallisempi, tulviva on sitten jo ihan eri asia. Samoin talvella, hiukan lumipölyä pinnassa ja 80 tauluun. Tämä on tätä verorahojen haaskausta, pitkää siivua ajavat menettää paljon aikaa.

        Mitä muutama desi merkkaa? No sen verran, että jos säästö on 0,4l/100 niin joka 15. pihi dieseli menee luontoa enemmälti kuormittamatta, polttoaineiden osalta, siis verrattuna siihen että ne 15 ajaa oleellisesti lujempaa. Ei lompakko mutta ympäristö!

        Tuohon ilmastointiasiaan palatakseni, sitähän ei tarvita kuin kesällä ja aika moni pitää sitä päällä vilpoisemmallakin jatkuvasti, vaikka kerta viikossa riittäisi pitämään systeemin voideltuna. Kosteuden poisto on sitten asia erikseen, siihen riittää useimmiten muutama minuutti päivässä. Ja jos rahat menee kahvilaan niin mikäs sen mukavampaa, kunhan välttää nesteen optiomonopolikahviloita ;)

        Tiehallinto tai kuka sitten onkin, pudottaa niitä nopeuksia jatkuvan ohitustarpeen poistamiseksi koska siellä joukossa on niitä rattijuopon tasoisilla ajokyvyillä varustettuja kuskeja jotka luulee heti vesipisaran tai lumihiutaleen nähtyään että nyt on pääkallokeli. He ajavat tilannenopeutta, tosin se tilanne ei ole sää, vaan kuskin pää.


      • tarpeen.mukaan
        pakumies671 kirjoitti:

        Tiehallinto tai kuka sitten onkin, pudottaa niitä nopeuksia jatkuvan ohitustarpeen poistamiseksi koska siellä joukossa on niitä rattijuopon tasoisilla ajokyvyillä varustettuja kuskeja jotka luulee heti vesipisaran tai lumihiutaleen nähtyään että nyt on pääkallokeli. He ajavat tilannenopeutta, tosin se tilanne ei ole sää, vaan kuskin pää.

        Oikeaa tilannenopeutta on aina syytä käyttää, johtukoon se tikkaria alemman nopeuden käyttö sitten säästä tai päästä.


      • pakumies671
        tarpeen.mukaan kirjoitti:

        Oikeaa tilannenopeutta on aina syytä käyttää, johtukoon se tikkaria alemman nopeuden käyttö sitten säästä tai päästä.

        Näinhän se ikävä kyllä käytännössä on että rattiin voi melko huoletta mennä vaikka ajokyvyt olisi olleet hukassa jo pidemmän aikaa kunhan ei ole kännissä. Antaisivat sitten rattijuoppojenkin ajella rauhassa kun kerran ajokyvyillä ei ole mitään väliä. Jos omatunto puuttuu niin rattiin vaan, missä kunnossa hyvänsä.


    • kuulija

      Luokitellaan mittarivirheeksi.

    • vaari vaan

      >Uusi linjaus käytännössä antaa luvan ajaa missä vaan tuon verran yli rajoituksen. 30 km/h alueella saa nyt ajaa 40 km/h ilman sakkoja.

      Äläs tee liian nopeita johtopäätöksiä. Taajamaliikenne on ja on ollut aina ihan oma lukunsa.

      • kccck

        Miten ne määräykset sitten taajamassa menee?
        Itse käsitin että ennen sakot kirjoitettiin yli 10 % ylityksestä eli 40 alueella sai ajaa 44 km / h ja nyt saisi ilman sakkoa ajaa 50 km/h.


    • Pitkä matkalainen

      koska kuka hullu ajaa pitkää matkaa ali nopeutta? Rekatkin ajavat monesti hieman yli 80km/h ja ne vasta ajavatkin pitkiä matkoja. Istutko mieluumin autossa 3h pidempään, kun ajelet reilusti ali nopeutta vai 3h sohvalla.

      • TASAARVOKÄYTTÖÖN

        REKAT AJAA JATKUVAA YLINOPEUTTA ELI RAJOITINTA VASTAAN NOPEUDEN OLLESSANOI 91-95 KM/T. SATELLIITTINAVIGAATTORILLA MONEEN KERTAAN TARKISTETTU.
        LIIKENNEMINISTERIÖ SALLII TÄMÄN JA POLIISI EISAKOTA REKKOJA,MUTTA KYLLÄKIN HENKILÖAUTOJA SAMASTA YLINOPEUDESTA.
        IHMEELLISTÄ, EIKÖ TOTTA!?
        EMME OLE TASA-ARVOISIA!
        POLIISI EI KOSKAAN SAKOTA REKKOJA TÄSTÄMAINITSEMASTANI YLINOPEUDESTA.


      • hihihhihihhii
        TASAARVOKÄYTTÖÖN kirjoitti:

        REKAT AJAA JATKUVAA YLINOPEUTTA ELI RAJOITINTA VASTAAN NOPEUDEN OLLESSANOI 91-95 KM/T. SATELLIITTINAVIGAATTORILLA MONEEN KERTAAN TARKISTETTU.
        LIIKENNEMINISTERIÖ SALLII TÄMÄN JA POLIISI EISAKOTA REKKOJA,MUTTA KYLLÄKIN HENKILÖAUTOJA SAMASTA YLINOPEUDESTA.
        IHMEELLISTÄ, EIKÖ TOTTA!?
        EMME OLE TASA-ARVOISIA!
        POLIISI EI KOSKAAN SAKOTA REKKOJA TÄSTÄMAINITSEMASTANI YLINOPEUDESTA.

        Sulla on ollut vauhdikas yö, ja mahtava fiilis 😂


      • EpäRealistista

        "koska kuka hullu ajaa pitkää matkaa ali nopeutta? Rekatkin ajavat monesti hieman yli 80km/h ja ne vasta ajavatkin pitkiä matkoja. Istutko mieluumin autossa 3h pidempään, kun ajelet reilusti ali nopeutta vai 3h sohvalla. "

        Vähän epärealistinen esimerkki. Ne aikahyödyt ovat kyllä useimmiten minuutteja. Ei matkat ole niin pitkiä että pienellä ylinopeudella tuntikaupalla voittaisi.

        Jos on esim kyse. nopeuksista 80 ja 90 km/h niin kolmen tunnin aikaero edellyttäisi 2160 kilometrin matkaa.


    • impossible...
      • Suomen tieliikenne laki polkee vain ihan paikallaan

        Miksi suomeen ei tule tieliikenne lakia, joka salli 30 km/h ylinopeuden ja siitä suuremmasta ylinopeudesta tulee sakkoja 85€ tuloista riippumatta.


    • autoileva veronmaksaja

      Peltipoliisit ja automatiikka hoitaa liikenteen valvonnan.
      Liikkuvan poliisin määrärahoja vois pienentää.

      Peltipoliisit tulosvastuuseen, niitä ei voi lahjoa kahvikassoilla ;)
      Tekninen valvonta alkaa olla lähes autokotonta.
      Liikkuvan polissin vois melkein jo lakkauttaa.
      Pelkkää säästöö!

      Korttelipoliiseihin ehhä vois nekin eurot satsata.

      • .....

        Ainoa laki mikä suomalaisiin tehoaisi liikenteessä, olisi kasko-vakuutuksen kieltäminen ja samalla tulisi kieltää
        auton myynti velaksi. Johan vähenisi koheltaminen liikenteessä. Saisi ajella paljon väljemmillä teillä.


      • autoileva veronmaksaja
        ..... kirjoitti:

        Ainoa laki mikä suomalaisiin tehoaisi liikenteessä, olisi kasko-vakuutuksen kieltäminen ja samalla tulisi kieltää
        auton myynti velaksi. Johan vähenisi koheltaminen liikenteessä. Saisi ajella paljon väljemmillä teillä.

        Tasapuolisuuden vuoksi voitaisiin kieltää autoilu kaikilta. Fair-Play.

        Eli "...".-nimimerkin kommentti on luokkaa "tehkää mitä vaan kunhan ei koske mua"-ajattelua.

        Just lehdessä oli juttu kun poliisi tartti 100 miestä kuuden-rosmon pidättämiseen...
        Aika selvä säästön paikka.
        (Noh, osa oli vissiin valmiudessa ja karhuryhmä hoiti itseasiassa homman, mutta selvästi resursseja on vaikka lampaat söis)


      • Tonyn giguli
        autoileva veronmaksaja kirjoitti:

        Tasapuolisuuden vuoksi voitaisiin kieltää autoilu kaikilta. Fair-Play.

        Eli "...".-nimimerkin kommentti on luokkaa "tehkää mitä vaan kunhan ei koske mua"-ajattelua.

        Just lehdessä oli juttu kun poliisi tartti 100 miestä kuuden-rosmon pidättämiseen...
        Aika selvä säästön paikka.
        (Noh, osa oli vissiin valmiudessa ja karhuryhmä hoiti itseasiassa homman, mutta selvästi resursseja on vaikka lampaat söis)

        Lisäsakkoja tulee nykyään jos menee ajamaan ylinopeutta esinahka takana. Ja hajuja spermasta.
        Poliisi kun pysäyttää ja käskee avaamaan ikkunan niin haju saattaa olla niin voimakas että poliisi antaa salkkoja pelkän hajun perusteella. Hirveä haju!


    • The-Rat

      Tutkallahan mitattaessa ei koskaan seistä suoraan auto edessä, vaan tutkataan aina kulmasta, joko ylhäältä päin tai sivulta, jolloin laitteen näyttämä on pienempi kuin auton todellinen nopeus.

      Mitä isompi kulma, sitä pienempi on laitteen näyttämä, tarpeeksi iso kulma, niin tutkalle auto näyttää olevan paikallaan

      Ja jos poliisi soveltaa liikaa lakia, emnnään oikeuteen, itselle ei tule lisäkuluja, mutta valtiolle tulee helpolla muutaman tonnin paukku koko huvista, saapahas ainakin vastinetta rahoille, jos saattu häviimään jutun

    • eiylinopeutta

      "Poliisi sallii 10 km/h ylinopeudet"
      Kovin ikävää tällainen, tiukka kuri olisi parasta.

      • Hei_halloo

        Et sitten katsonut yhtään, mihin vastaat. Aloitus on vuodelta 2009!!


    • Näin vuonna 2016 voit saada sakot jo 4km/h ylinopeudesta (varmuusvähennyksen jälkeen 1km/h ylinopeus) jos sakon antaa poliisilaitoksen Jaana Magnuson ja sen vahvistaa käräjäoikeuden tuomari Linda Jussilainen! Oikea kunnon tyttöpari!!!!!

      • hatuttaako

        Niin?

        Ylinopeudesta rangaistaan, kun jää kiinni. Ottaahan se luonnolle, kun joutuu vastaamaan siitä ettei noudattanut sääntöjä...


      • Niin mutta onneksi korkein oikeus ja oikeuasiamies on tutkimassa Tytön nimeltään Linda Jussilainen käytöstä, perustuslaki kun takaa tasavertaisen kohtelun lain edessä kaikille


      • hatuttaako
        Bussissa kirjoitti:

        Niin mutta onneksi korkein oikeus ja oikeuasiamies on tutkimassa Tytön nimeltään Linda Jussilainen käytöstä, perustuslaki kun takaa tasavertaisen kohtelun lain edessä kaikille

        Aiot sitten hankkia vielä kunnianloukkauskanteenkin?


    • fwewwww
      • tättärääpippijuu

      • fwewwww

        Miten sait ton? En osaa.


    • veio4

      Näitä juttuja kun lukee niin ymmärtää hyvin miksi maassamme asioita ei saada kuntoon.
      Samantasoista lässytystä on vaikkapa VALTIOPÄIVIEN avajaisissa. Asioita vain pyöritellään mutta mitään eivät saa aikaiseksi, siis mitään järkevää.

    • nykyaikanaerimeininki

      Miksi näitä vanhoja ketjuja kaivetaan esiin. Tässäkin aloituksessa on vanhentunutta tietoa eikä se pidä enää ollenkaan paikkansa.

      • Siksi koska ylläpito päätti muutama vuotta sitten että ketjut ei saa olla enää ALOITUSJÄRJESTYKSESSÄ joka oli aika helvetin loogista. Ekana aloituettu keskustelu ekana, viimeisenä aloitettu viimeisimpänä. Järjys sama aina.

        Nyt voi tulla ekalla sivulle viesti tyyliin "myydään VW Golf 2001 hintaan 150.000 markkaa" ja joku vitsiniekka kommentoi että arvo korkeintaan 7000 markkaa nykyjään


    • qaaqswwswssww

      Suomessa voisi alkaa painottamaan oikean tilannenopeuden merkitystä.

      24 h tehostetut nopeudenvalvontakampanjat ovat yleensä resurssien haaskausta. Jos ylinopeuksia halutaan kitkeä sakottamalla, miksi siitä pitää ilmoittaa ennakkoon?

      Nopeusrajoitukset ovat monessa paikassa tarpeettoman alhaisia ja tällä on jopa liikenneturvallisuutta vaarantavia vaikutuksia. Hyvä esimerkki on tämä keskustelu: "Pitääkö nopeusrajoitusta noudattaa jos siitä ei saa sakkoja?" Nopeampi ajonopeus olisi mahdollinen ja sille olisi tarvetta. Osa noudattaa ja osa ei. Tämä aiheuttaa turhia ohituksia ja ohituspaikan kyttäämisiä. Huomio kiinnittyy vääriin asioihin.

      Hyvä esimerkki on kameratolppa suojatien kohdalla. Autoilija katselee vuoron perään tolppaa ja omaa nopeusmittariaan. Huomio pitäisi olla suojatiessä.

      Tuoreet tilastot kertovat ylinopeuksien vähentyneen parin vuoden aikana. Aika mukava otsikko, johon ei tarvitse kertoa sen enempää perusteita. Joku tilastojen tutkija on vain havainnut sen kylmistä luvuista. Onkohan tässä huomoitu se, että nopeusvalvontaa on keskitetty automaattiseen valvontaan, jota osaa huijata kaikki. Eli periaatteessa pelkkä tilastojen tulkintavirhe. Mitä enemmän poliiseja lisätään, rikostilastot kasvavat.

      • MIKSMIKS

        TOSI ASIALLINENKOMMENTTI.
        MISI REKAT SAA AJAAJATKUVASTI 90-95 YLINOPEUTTA ,EIKÄPOLIISI SAKOTA NIITÄKOSKAAN???????????????


      • https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005032809.html

        Älä valehtele tässä keissisä sakko tuli 4km/h ylinopedesta. Varmuusmähennyksen jälkeen se tekisi 1km/h ylinopeutta....

        Toki sakottajana oli nainen nimeltään Linda Jussilainen, ei poliisi vaan käräjäoikeuden tuomari Hyvinkäältä


      • dippadaadapadii
        Bussissa kirjoitti:

        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005032809.html

        Älä valehtele tässä keissisä sakko tuli 4km/h ylinopedesta. Varmuusmähennyksen jälkeen se tekisi 1km/h ylinopeutta....

        Toki sakottajana oli nainen nimeltään Linda Jussilainen, ei poliisi vaan käräjäoikeuden tuomari Hyvinkäältä

        Kun aikoinaan Paatero antoi ohjeensa, siinä sanottiin näin:
        Poliisin ylijohdon suositus puuttumisrajaksi

        ”Poliisi ei voi antaa kenellekään lupaa ajaa lievääkään ylinopeutta
        Poliisin tuleekin mahdollisuuksien mukaan puuttua kaikkeen ylinopeudella ajamiseen
        Jos valvontaresurssien riittämättömyys ja muut valvontaolosuhteet kuitenkin vaativat puuttumisrajan nostamista tai laskemista, tulisi sen tapahtua seuraavia periaatteita noudattaen.”

        Tekninen varmuusvähennys

        "Ajoneuvojen kuljettajien yhdenvertaisen kohtelun edistämiseksi poliisin ylijohto EDELLYTTÄÄ, että nopeusvalvontalaitteiden näyttämästä nopeudesta vähennetään aina laitteiden mittaustarkkuuteen liittyvä tekninen varmuusvähennys 3 km/h.”

        Huomautuksen ja rikesakon raja

        ”Poliisin ylijohto SUOSITTELEE, että poliisin liikennevalvonnassa huomautuksen ja rikesakon välisenä rajana pidetään kaikilla nopeusrajoitusalueilla nopeusvalvontalaitteella mitattua 11 kilometrin ylitystä, johon sisältyy 3 km/h tekninen varmuusvähennys.”

        Poliisi siis voi halutessaan antaa rikesakon 4 km/h ylityksestä, eikä sitä mikään oikeus kumoa.


      • BussissaRekkakuski
        Bussissa kirjoitti:

        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005032809.html

        Älä valehtele tässä keissisä sakko tuli 4km/h ylinopedesta. Varmuusmähennyksen jälkeen se tekisi 1km/h ylinopeutta....

        Toki sakottajana oli nainen nimeltään Linda Jussilainen, ei poliisi vaan käräjäoikeuden tuomari Hyvinkäältä

        Rekkakuski. Uutinen ei koskenut sinua. Plaston kuorma-auto ei ole rekka.


      • Oikeastaan ei voi. Perustuslaki takaa että sakotusrajat on kaikille samat. Viimeistään korkeimmassa oikeudessa tuollaiset sakot menee kumoon....


      • dippadaadappadii
        Bussissa kirjoitti:

        Oikeastaan ei voi. Perustuslaki takaa että sakotusrajat on kaikille samat. Viimeistään korkeimmassa oikeudessa tuollaiset sakot menee kumoon....

        Nyt sitten odotellaan ensiksi hovioikeuden ratkaisua ja sitten myöntääkö KKO valitusluvan.

        Bussissa itse vetoaa siihen että, oikeus lukee lakia pilkulleen, nyt taas hän on sitä mieltä, että oikeus ei lue lakia pilkulleen. Laissa rikesakkorikkomuksista lukee pilkulleen näin:
        ...kuljettajalle määrätään suurimman sallitun nopeuden tahallisesta tai huolimattomuudesta
        tapahtuneesta ylityksestä
        1) enintään 15 kilometrillä tunnissa 170 euron rikesakko,
        2) yli 15 kilometrillä tunnissa ja enintään 20 kilometrillä tunnissa 200 euron rikesakko.
        Jos suurin sallittu nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa, moottorikäyttöisen ajoneuvon
        kuljettajalle määrätään suurimman sallitun nopeuden tahallisesta tai huolimattomuudesta
        tapahtuneesta ylityksestä
        1) enintään 15 kilometrillä tunnissa 140 euron rikesakko,
        2) yli 15 kilometrillä tunnissa ja enintään 20 kilometrillä tunnissa 200 euron rikesakko.

        Poliisimies voi toki antaa vain huomautuksen, jos rikkomus on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen. Tähän pykälään perustuu tuo Paateron SUOSITUS.


      • dippadaadapadii kirjoitti:

        Kun aikoinaan Paatero antoi ohjeensa, siinä sanottiin näin:
        Poliisin ylijohdon suositus puuttumisrajaksi

        ”Poliisi ei voi antaa kenellekään lupaa ajaa lievääkään ylinopeutta
        Poliisin tuleekin mahdollisuuksien mukaan puuttua kaikkeen ylinopeudella ajamiseen
        Jos valvontaresurssien riittämättömyys ja muut valvontaolosuhteet kuitenkin vaativat puuttumisrajan nostamista tai laskemista, tulisi sen tapahtua seuraavia periaatteita noudattaen.”

        Tekninen varmuusvähennys

        "Ajoneuvojen kuljettajien yhdenvertaisen kohtelun edistämiseksi poliisin ylijohto EDELLYTTÄÄ, että nopeusvalvontalaitteiden näyttämästä nopeudesta vähennetään aina laitteiden mittaustarkkuuteen liittyvä tekninen varmuusvähennys 3 km/h.”

        Huomautuksen ja rikesakon raja

        ”Poliisin ylijohto SUOSITTELEE, että poliisin liikennevalvonnassa huomautuksen ja rikesakon välisenä rajana pidetään kaikilla nopeusrajoitusalueilla nopeusvalvontalaitteella mitattua 11 kilometrin ylitystä, johon sisältyy 3 km/h tekninen varmuusvähennys.”

        Poliisi siis voi halutessaan antaa rikesakon 4 km/h ylityksestä, eikä sitä mikään oikeus kumoa.

        Ei, rikesakkoasiosita et voi valittaa hovioikeuteen tai korkeimpaan!

        Ainut mahdollisuus no tuomion purkuhakemus korkeimpaan!

        Ja perustuslain tasa-arvo pykälän mukaan kaikki on lain edessä saman vertaisia. TS. sakotusrajat on kaikille samat.

        Miehet sen ymmärtää, esim käräjäoikeuden tuomari Pekka Määttä EI sakottanut 4km/h ylinopedesta mutta Nainen, aah, ne ihanat Naiset... Linda Jussilainen sakotti 4km/h ylinopeudesta, nyt on menossa siis prukuhakemus ja kantelu oikeuasiamiehelle Lindan tyttöilystä...

        Eli poliisihallituksen ohjeista sakotusrajoista tulee noudattaa, vaikka syntyisi naiseksi nimeltään Linda Jussilainen


      • dippadaadappadii
        Bussissa kirjoitti:

        Ei, rikesakkoasiosita et voi valittaa hovioikeuteen tai korkeimpaan!

        Ainut mahdollisuus no tuomion purkuhakemus korkeimpaan!

        Ja perustuslain tasa-arvo pykälän mukaan kaikki on lain edessä saman vertaisia. TS. sakotusrajat on kaikille samat.

        Miehet sen ymmärtää, esim käräjäoikeuden tuomari Pekka Määttä EI sakottanut 4km/h ylinopedesta mutta Nainen, aah, ne ihanat Naiset... Linda Jussilainen sakotti 4km/h ylinopeudesta, nyt on menossa siis prukuhakemus ja kantelu oikeuasiamiehelle Lindan tyttöilystä...

        Eli poliisihallituksen ohjeista sakotusrajoista tulee noudattaa, vaikka syntyisi naiseksi nimeltään Linda Jussilainen

        Luehan tuolta:
        Laki sakon ja rikesakon määräämisestä
        Eikö suomen kieli ole äidinkielesi, vai miksi luettua on vaikea ymmärtää?:
        "Poliisi ei voi antaa kenellekään lupaa ajaa lievääkään ylinopeutta"


      • Perustuslaki takaa saman kohtelun kaikille.

        Poliisin tulee siis noudattaa poliisihallituksen ohjeistusta sakotusrajasta. Kuten myös esim tuomari Pekka Määttä tekee.... Naisille nuo asiat on vaikeita, kai sinäkin sitten nainen :)


      • dippadaadappadii
        Bussissa kirjoitti:

        Perustuslaki takaa saman kohtelun kaikille.

        Poliisin tulee siis noudattaa poliisihallituksen ohjeistusta sakotusrajasta. Kuten myös esim tuomari Pekka Määttä tekee.... Naisille nuo asiat on vaikeita, kai sinäkin sitten nainen :)

        Mitenkä selität sen, että 9 km:n ylinopeudesta on NPS 3, liukuma 1-4, muuten kuin olosuhteilla?


      • turhaapelleilyy

        Poliisin nopeusvalvontapäivä = autoilijoiden veronkantopäivä!
        Rikesakot ovat vain tosi tehokasta VEROTUSTA!

        Näillä valvontapäivillä ei ole mitään tekemistä turvallisen liikenteen kanssa!

        Ajan sallittua nopeutta ja monesti minut ohitetaan keltaisilla ja vieläpä mäessä!!!!
        Eikä sakottavaa poliisia missään!!!!!

        Todella turhaa touhua tuo nopeusvalvonta, kun ei puututa todellisiin liikenteen vaarantamisiin!!!


      • qwert98765
        turhaapelleilyy kirjoitti:

        Poliisin nopeusvalvontapäivä = autoilijoiden veronkantopäivä!
        Rikesakot ovat vain tosi tehokasta VEROTUSTA!

        Näillä valvontapäivillä ei ole mitään tekemistä turvallisen liikenteen kanssa!

        Ajan sallittua nopeutta ja monesti minut ohitetaan keltaisilla ja vieläpä mäessä!!!!
        Eikä sakottavaa poliisia missään!!!!!

        Todella turhaa touhua tuo nopeusvalvonta, kun ei puututa todellisiin liikenteen vaarantamisiin!!!

        Oletko tosissasi noin yksinkertainen, että uskot sinut ohitettavan sulkuviivan kohdalla, jos poliisi ajaa vaikkapa perässäsi tai on pysäköitynä vaikkapa bussipysäkillä.


    • 6km-sakkoraja

      Kirjallinen varoitus tuli, 80 km rajoitus , oma nopeus 85 km/h. Kameratolppa 5-tiellä

      • dippadaadappadii

        Tokkopa poliisi sinullekaan on varoitusta antanut, sellaisia kun ei anneta. Lapussa lukee KIRJALLINEN HUOMAUTUS.


      • Onneksi! Jos asiaa olisi ksäitellyt joku nainen kuten vaikkapa käräjätuomari Linda Jussilainen, olisi seurauksena ollut 140€ rikesakko :)


      • dippadaadappadii
        Bussissa kirjoitti:

        Onneksi! Jos asiaa olisi ksäitellyt joku nainen kuten vaikkapa käräjätuomari Linda Jussilainen, olisi seurauksena ollut 140€ rikesakko :)

        Vai on 1516 onnistunut saamaan käräjäoikeuden muuttamaan huomautuksen rikesakoksi. Jo on aika vekkuli.


      • dippadaadappadii kirjoitti:

        Vai on 1516 onnistunut saamaan käräjäoikeuden muuttamaan huomautuksen rikesakoksi. Jo on aika vekkuli.

        Hänestä en tiedä, hän vain etsii netistä hassuja liikennemerkkejä :)

        Minä taasen sain oikeudessa muutettua Jaana Magnusonin 8km/h ylinopedesta antaman 140€ rikesakon 140€ rikesakoksi joka tuli 4km/h ylinopedesta. Tuomarina Linda Jussilainen...

        Naiset...


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe