SANA ISILLE JA NUORILLE
1.Joh.2:12-14
---------
2:12 Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.
2:13 Minä kirjoitan teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä kirjoitan teille, nuorukaiset, sillä te olette voittaneet sen, joka on paha. Minä olen kirjoittanut teille, lapsukaiset, sillä te olette oppineet tuntemaan Isän.
2:14 Minä olen kirjoittanut teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä olen kirjoittanut teille, nuorukaiset, sillä te olette väkevät, ja Jumalan sana pysyy teissä, ja te olette voittaneet sen, joka on paha.
--
Johannes kirjoittaa lyhyitä kehotussanoja seurakunnan miehille. Hän osoittaa sanansa kolmelle sukupolvelle: lapsukaisille (12), isille ja nuorukaisille (13).
Taas mainitaan syntien anteeksiantamus, Herran tunteminen, Jumalan sanassa pysyminen ja pahan voittaminen.
Seurakunnan tila näyttää olevan vakaa.
Tarvitsemme kuitenkin myös ennakolta ehkäisevää kehoitusta, sillä pahat päivät tulevat niin lapsukaisille kuin isille ja nuorukaisille.
Työpaikallani, kun tuli puhe säästöistä, viljeltiin usein sanontaa; ”Toivokaamme parasta, mutta varautukaamme myös pahimpaan”.
Saarn. 12:1,2
”...muista Luojaasi nuoruudessasi, ennenkuin pahat päivät tulevat ja joutuvat ne vuodet, joista olet sanova: ”Nämä eivät minua miellytä”.
Snl. 25:11
”Kultaomenia hopeamaljoissa ovat sanat, sanotut aikanansa”.
--
Moni kokee kehoittajat ”pahanilman lintuina”.
Mistähän tällainen asenne johtuu?
Mammonan palvonta, 1.Joh.2:12-17
12
170
Vastaukset
ÄLKÄÄ RAKASTAKO MAAILMAA
1.Joh.2:15-17
--
2:15 Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
2:16 Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.
2:17 Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.
--
Kehotuksia seuraa varoitus, jossa kaikkia varoitetaan rakastamasta maailmaa.
Varoitus tarkoittaa turmeluksen maailmaa, synnin valtakuntaa, joka pyrkii erottamaan ihmisen Jumalasta.
Tätä maailmaa Jeesus itse sanoo mammonaksi; Matt.6:24. Se maailma estää palvelemasta Jumalaa ja tukahduttaa Jumalan työn meissä (Mark.4:19).
Eikö nykyinenkin koko maailmaa koskeva kriisi johdu juuri ihmisen ahneudesta ja itsekkyydestä?Virsi 599
---
1.
Maailma täällä iloitsee,
se synneissänsä leikitsee,
kunnes se kerran hukkuu.
On saanut valtaa laittomuus
ja julkijumalattomuus,
kun omattunnot nukkuu.
Nyt vääryys, riita, hävitys
ja väkivalta, itsekkyys
kalvavat kansan teitä.
Armahda, Herra, meitä.
2.
On ahneutta täynnä maa
ja uskottomuus rehottaa,
myös tavat turmeltuvat.
Näin himo järjen sokaisten
vie tielle tuhon voimien,
luo väärät esikuvat.
Rakkaus, rauha raukenee,
ja sydän paatuu, kovenee,
ja uskon voima nääntyy.
Näin kaikki loppuun kääntyy.
- dialogia
synkkä yksinpuhelu.
- tuossa näet?
Minusta hyvinkin valoisa ja toivoa täynnä.
- on keskustelupalsta
tuossa näet? kirjoitti:
Minusta hyvinkin valoisa ja toivoa täynnä.
eikä saarnapalsta!
Monologia ei ole keskustelemista. on keskustelupalsta kirjoitti:
eikä saarnapalsta!
Monologia ei ole keskustelemista.Mitä sinä ajattelet mammonasta?
Miten paljon ihminen sitä tarvitsee?- ml213.
Tapio522 kirjoitti:
Mitä sinä ajattelet mammonasta?
Miten paljon ihminen sitä tarvitsee?Miten paljon ihminen sitä tarvitsee?
------
Ymmärrän, miten ihmisen tulisi hankkia rahaa tai omaisuutta sitä varten ja sen verran, mitä hän arjessaan tarvitsee.Siis jos olet/olen suurperheen isä, niin luonnolisesti omistan Bussimallisen auton ihan käytännöllisyyden tähden ja sama pätee asumiseen.
Taas haalimisella rahaa tai tavaroita, jotka ovat täysin ylimitoitettuja, niin tämä lienee sitä ahneutta ja haalimista.
Mutta, näitäkin asioita pohdittaessa on huomioitava ihmisen sydämen tila ja todellisuus.Monastihan ihminen pyrkii synteettisesti/keinotekoisesti saamaan itselleen arvoistusta tai itsekunnioitusta rikastumisen kautta. Siis pyrkiä olemaan parempi ihminen tai arvostetumpi kun on "saanut jotain aikaan".Jumalan silmissä,----- ja lasten kehityksen kanalta, tämä tie on tuohoisa.
Todellisuus on. Mitä enemmän pyrit haalimaan omaisuutta tai arvostusta, niin sitä enemän ihminensitää siihen itseään. Aikaansa, ajatusmaailmaansa, - ja tämä kaikki on poissa läheisiltään ja erikoisesti lapsilta, jotka tarvitsevat kehityksessään vanhempiensa läsnäolevaa aikaa. ml213. kirjoitti:
Miten paljon ihminen sitä tarvitsee?
------
Ymmärrän, miten ihmisen tulisi hankkia rahaa tai omaisuutta sitä varten ja sen verran, mitä hän arjessaan tarvitsee.Siis jos olet/olen suurperheen isä, niin luonnolisesti omistan Bussimallisen auton ihan käytännöllisyyden tähden ja sama pätee asumiseen.
Taas haalimisella rahaa tai tavaroita, jotka ovat täysin ylimitoitettuja, niin tämä lienee sitä ahneutta ja haalimista.
Mutta, näitäkin asioita pohdittaessa on huomioitava ihmisen sydämen tila ja todellisuus.Monastihan ihminen pyrkii synteettisesti/keinotekoisesti saamaan itselleen arvoistusta tai itsekunnioitusta rikastumisen kautta. Siis pyrkiä olemaan parempi ihminen tai arvostetumpi kun on "saanut jotain aikaan".Jumalan silmissä,----- ja lasten kehityksen kanalta, tämä tie on tuohoisa.
Todellisuus on. Mitä enemmän pyrit haalimaan omaisuutta tai arvostusta, niin sitä enemän ihminensitää siihen itseään. Aikaansa, ajatusmaailmaansa, - ja tämä kaikki on poissa läheisiltään ja erikoisesti lapsilta, jotka tarvitsevat kehityksessään vanhempiensa läsnäolevaa aikaa.ml213: "...pyrkii synteettisesti/keinotekoisesti saamaan itselleen arvoistusta tai itsekunnioitusta rikastumisen kautta".
--
1.Joh.2:16 "Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta".
Yhdeksäs ja kymmenes käsky varoittavat meitä himoitsemasta toisen omaa.
Vanha sanonta kuuluukin; "Kateus vie kalatkin vedestä".Tapio522 kirjoitti:
ml213: "...pyrkii synteettisesti/keinotekoisesti saamaan itselleen arvoistusta tai itsekunnioitusta rikastumisen kautta".
--
1.Joh.2:16 "Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta".
Yhdeksäs ja kymmenes käsky varoittavat meitä himoitsemasta toisen omaa.
Vanha sanonta kuuluukin; "Kateus vie kalatkin vedestä".Raha ei elämässämme ole tärkeintä, vaikka sitäkin tarvitaan.
Kristityn vapaus ei ole riippuvainen ulkonaisista olosuhteista.
Paavali sanoo itsestään:
”..minä olen oppinut oloihini tyytymään. Osaan elää niukkuudessa, osaan myös elää runsaudessa; kaikkeen ja kaikenlaisiin oloihin minä olen tottunut; sekä olemaan ravittuna että näkemään nälkää, elämään sekä runsaudessa että puutteessa” (11,12).
Toisaalla hän kehoittaa:
”.. kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin” (1.Tim. 6:8).
Vaikka ihminen elää yltäkylläisyydessä, ei hän ole tyytyväinen mihinkään. Suuri vaara on, että ulkonainen menestys vie meidät poispäin Jumalasta.
Emme muista, että, ”... suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa. Sillä me emme ole maailmaan mitään tuoneet, emme myöskään voi täältä mitään viedä” (1.Tim. 6:6,7).
- eräs uskova
tälle palstalle,joka näyttää menneen
kilpailumieliseksi sensuhteen,kuka on
oikeassa ja mitä olen huomannut,niin
väittelyihin vastataan mieluummin,
kuin oltaisiin kiinnostuneita puhtaasta
Jumalan Sanasta.
Täällä kaikki tuntuvat tietävän kaiken
niin,ettei opetusta missään muodossa
otettaisi vastaan,mutta jatka sinäkin
vain sen esilletuomista!
Siunausta! - Usko Toivonen
Pisti silmään tuo viittaus seurakunnan tilaan.
Alkuseurakunnan vaiheista on ilo lukea, kuinka ihmisiä tulee uskoon kuulemansa Sanan kautta ja seurakunta
kasvaa nopeasti.
Nykyisin ei voida sanoa samaa, jos ollaan rehellisiä. Uskovien osuus kansassa vähenee koko ajan, eikä
keskiverto kansalainen edes ymmärrä, mitä tarkoittaa olla " Jeesuksen oma ".
Mikä avuksi ? Kuka kertoisi kansalle ?
19. Mutta yöllä avasi Herran enkeli vankilan ovet ja vei heidät ulos ja sanoi:
20. "Menkää ja astukaa esiin ja puhukaa pyhäkössä kansalle kaikki tämän elämän sanat".
Apt. 5.
Nykyisinhän kansa ei käy enää pyhäköissä.Usko Toivonen:
"Mikä avuksi ? Kuka kertoisi kansalle" ?
---
Samojen asioitten kanssa itsekkin kipuilen.
Ainakin kannattaa rukoilla. Tähän Paavalikin meitä kehoittaa.
RUKOUS JA LÄHETYS
Kol. 4:2-6
---
4:2 Olkaa kestäväiset rukouksessa ja siinä kiittäen valvokaa,
4:3 rukoillen samalla meidänkin edestämme, että Jumala avaisi meille sanan oven puhuaksemme Kristuksen salaisuutta, jonka tähden minä myös olen sidottuna,
4:4 että minä sen ilmoittaisin, niinkuin minun tulee puhua.
4:5 Vaelluksessanne olkaa viisaat ulkopuolella olevia kohtaan, ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä.
4:6 Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata.
--
Paavali kehoittaa kestävään rukoukseen, valvomiseen ja kiitokseen.
Paavali mainitsee yhdeksi rukousaiheeksi evankeliumin levittämisen. Esirukous on kaikkein tärkein ja väkevin voima Paavalin evankeliumin työssä.
Vain siten Jumala voi aikaansaada sen, että ihmisten sydämet avautuvat evankeliumin sanomalle.
Evankeliumin työssä vaaditaan viisautta ja taidollisuutta ”tilannetajua”; on otettava vaarin ”oikeasta hetkestä” (5).
Tärkeä asia lähetystehtävässämme, joka jää usein huomioimatta, on meidän jokapäiväinen käyttäytymisemme.
Meidän on käyttäydyttävä oikein ja viisaasti ulkopuolella olevia kohtaan (5), ei hyökkäävästi vaan ystävällisesti.
Varsinkin silloin meidän tulisi olla valmiita puhumaan, kun meiltä kysytään uskomme perusteita (6). Puheemme tulee olla ”suolalla höystettyä”. Jeesushan kehoittaa meitä olemaan maan suolana.
--
1.
Menkää maitten ääriin asti!
näin on käsky Kuninkaan.
Joukkoaan hän itse johtaa
taisteluunsa voittoisaan.
Kerran vapahdettu maa
kunnioittaa Karitsaa.
3.
Menkää, seuraavathan teitä
siunaukset ystäväin.
Rukouksin mukananne
hekin työssä ovat näin.
Ystäviä Kristuksen
johtaa Henki yhteinen.
4.
Menkää työhön, vainiolla
vilja on jo kypsynyt.
Odottaa vain leikkaajaansa
sato tähkään ehtinyt.
Herra käskee kiiruhtaa.
Lyhteet talteen korjatkaa.
(Virsi 426)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433504Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4372944Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan222801Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831867- 871497
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541370- 921145
- 1011117
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721113Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.31930