MITEN EROTAMME EKSYTTÄVÄT HENGET?

Johdantona: Henkien arvostelemisen lahja 1.Kor.12:10

Luemme kyseisen jakeen: ”...toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.”

(Luvussa luetellaan useita eri armolahjoja, jotka Pyhä Henki jakaa kullekin uudestisyntyneelle uskovalle miten Hän itse tahtoo ja aina siten, että lahjat tulevat seurakunnassa uskovien yhteiseksi rakentumiseksi. Eri kielillä puhumisen lahja, jonka avulla yksilö rakentaa omaa henkeään, on sekin tarkoitettu seurakunnan rakentumiseksi sillä tavoin, että lahjan saajaa kehotetaan anomaan, että hän saisi lahjan myös selittää kielet. Siten kielten selittämisen lahja on profetian lahjan kaltainen.)

Aiheena on eri henkien toisistaan erottamisen armolahja. Sen avulla saamme selville, että tuoko profetoija profetiansa Jumalan Hengessä vai onko profetia sielullinen (pelkästään hänen omaa mielikuvitustaan) tai onko se saastaisen hengen vaikutusta. Se voi olla sekoitus Jumalan Hengen sanomaa ja osin hänen omaa mielikuvitustaan. Joskus se voi olla taitava sekoitus pimeyden hengen sanomaa ja profetoijan omaa mielikuvitusta.

On syytä huomioida, että profetia voi olla kovinkin vajavaista riippuen profetoijasta ja kauanko hän on ollut uskossa, miten hyvin hän tuntee Kirjoituksia ja miten pyhittäytynyt hän on Herran Pyhän Hengen välikappaleeksi. Hyvin harjaantunut profetian tuoja kykenee itse tunnistamaan hengen, joka tuo hänelle profetian. Siksi profetoijan tulee virittää armolahjansa palavaksi. Opetuskin voi olla eksytystä!

Koskaan ei pidä uskoa sokeasti opetusta, profetiaa, eri kielten selittämistä eikä ilmestystä, vaan tulee tutkistella sanoman sisältöä kyllin kriittisesti, omassa sydämessään arvostellen ja verrata sitä Pyhiin Kirjoituksiin, että onko se kaikessa Kirjoitusten mukainen. Lisäksi tulee olla Pyhän Hengen todistus siitä sydämessä, että asia on Jumalasta ja ajoituksen tulee olla oikea! Pelkkä hurmoksen kokeminen ei ole riittävä tae vakuuttua profetian aitoudesta, eivätkä isot yliluonnolliset ihmeetkään, joita on ilmennyt esim. Lake Land’in herätyksessä paljon!

Yleensä eksytyksen henki pyrkii johdattamaan kuulijansa vähitellen pois pyhityksen tieltä ja eroon Yeshuaa seuraamasta, luvaten suuria siunauksia, jos antaudumme täysin hänen johdatettavakseen. Väärä henki pyrkii alistamaan ihmiset pelon ja jonkin ihmisauktoriteetin alle, jota ei muka saisi arvostella ollenkaan! Löydämme VT:sta useita esimerkkejä erilaisista hengistä.

1) Hoosea 4:12 ”Minun kansani kysyy puultansa, ja sen sauva sille vastaa; sillä haureuden henki on eksyttäväinen: haureudessa he ovat luopuneet tottelemasta Jumalaansa”.

2) 1.Kuningasten kirja 22:22 ”Hän vastasi: 'Minä menen valheen hengeksi kaikkien hänen profeettojensa suuhun.' Silloin Herra sanoi: 'Saat viekoitella, siihen sinä pystyt; mene ja tee niin.'

3) Tuomarien kirja 9:23”...lähetti Jumala pahan hengen Abimelekin ja Sikemin miesten väliin, niin että Sikemin miehet luopuivat Abimelekista,...”

UT:ssa meitä käsketään koettelemaan henget kysyen hengeltä, että tunnustaako hän Yeshuan Messiaaksi, lihaan tulleeksi? Luemme lopuksi jakeen 1.Joh.4:2 ”Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Yeshuan Messiaaksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Yeshuaa, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.”

Kommentoi, sillä otan mielelläni vastaan asiallista palautetta!

16

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yks-tämmönen

Eksyttävässä hengessä oleva ihminen esimerkiksi. Tälläisellä ihmisellä voi olla ihan oikeata tietoakin, eikä sen perusteella voi pelkästään sanoa, että hän on eksyttäjä. Seurasihan Paavalia palveliatar, jossa oli tietäjähenki ja tämä sanoi, että nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien.
      Tuossa mitä hän sanoi, ei ollut mitään väärin. Mistä Paavali kuitenkin tiesi, että hänessä vaikuttava henki ei ollut Jumalasta. No, kun tälläinen eksyttävä henki ei koskaan ylistä Jeesusta tai Jumalaa yleensäkkään, se ei anna kunniaa yksin Jumalalle.

• ole tarkempi

Tässäkin tietäjähenki julistaa Jeesusta Korkeimmaksi Jumalaksi!

"Seurasihan Paavalia palveliatar, jossa oli tietäjähenki ja tämä sanoi, että nämä miehet ovat KORKEIMMAN JUMALAN palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien."

• Yks-tämmönen
        ole tarkempi kirjoitti:

"Seurasihan Paavalia palveliatar, jossa oli tietäjähenki ja tämä sanoi, että nämä miehet ovat KORKEIMMAN JUMALAN palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien."

onko siinä palveliattaren sanomassa mitään ylistystä. Eipä tälläiset eksyttävän hengen vallassa olevat julistajat ainakaan kiitä Jeesusta Kristusta, vaan ennemminkin he koroittavat henkeä ja puhuvat hengestä.

• Lisäksi Paavalilla oli eri henkien erottamisen lahja, mikä on yksi Pyhän Hengen armolahjoista.

Eksyttävä henki ei koskaan ylistä Yeshuaa J-lan Poikana ja jos viittaakin jotenkin Häneen, niin käyttää Hänestä joko vähätteleviä tai pilkkaavia Nimiä tai mainitsee Hänet korkeintaan vähäpätöisenä "pikkuprofeettana", kuten islam-uskoiset harhaanjohdetut Häneen suhtautuvat.

• ole tarkempi kirjoitti:

Luemme jakeet tarkemmasta käännöksestä eli vuoden 1938 UT:sta:

Apostolien teot:
        16:16 Ja tapahtui meidän mennessämme rukouspaikkaan, että meitä vastaan tuli eräs palvelijatar, jossa oli tietäjähenki ja joka tuotti paljon tuloja isännilleen ennustamisellaan.
        16:17 Hän seurasi Paavalia ja meitä ja huusi sanoen: "Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien."
        16:18 Ja tätä hän teki monta päivää. Mutta se vaivasi Paavalia, ja hän kääntyi ja sanoi hengelle: "Yeshua HaMashiach'n Nimessä minä käsken sinun lähteä hänestä." Ja se lähti sillä hetkellä.

Palvelijatar ei viitannut sanoilla "Korkeimman J-lan palvelijoita" siihen, että Yeshua olisi Korkein J-la. Hän viittasi siihen, että on olemassa Korkein J-la, jota myös hän itse vavisten pelkäsi, kuten on kirjoitettu:
        Jaakobin kirje:
        2:19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.

Palvelijattaressa olevalla saastaisella tietäjähengellä (joita nykyään nimitetään "ennustelijoiksi") oli paha juoni mielessä, kun hän seurasi Paavalia ja tämän matkakumppaneita pyrkien "loistamaan" tietämisellään. Mielestäni kyseinen saatanan henki yritti soluttautua Paavalin ja tämän kumppaneiden seuraan...

On nimittäin aivan eri asia sanoilla ja missä hengessä ne sanotaan!

Joku voi sanoa vaimolleen ylitsevuotavan vakuuttavasti "Minä rakastan sinua!" ja silti hän voi vihata tätä sydämessään ja pitää itsellään "salarakasta", kuten moderni termi kuuluu...

• Yks-tämmönen kirjoitti:

onko siinä palveliattaren sanomassa mitään ylistystä. Eipä tälläiset eksyttävän hengen vallassa olevat julistajat ainakaan kiitä Jeesusta Kristusta, vaan ennemminkin he koroittavat henkeä ja puhuvat hengestä.

Emmepä juuri kuule heidän korottavan ristille naulittua, verta vuotanutta J-lan Karitsaa Nimeltä Yeshua HaMashiach, joka on ylösnoussut kuolleista ja jos kuulemme Häneen viitattavan, niin se mainitaan sivuasiana, eikä pääasiana, mikä se todella on!

• Tremoles

Olet sellainen tolvana joka jopa lörpöttelee täysin turhia kuin pahainen juoruämmä.

• so so.

Tremoles, so,so,

• Voi niitä, jotka ovat omasta mielestään viisaita

Halveksit Jumalan kuvaksi luotuja ihmisiä, niin ei tee yksikään, joka on Jumalan Pyhästä Hengestä syntynyt.

Ymmärrä ja tee parannus, Herra Jeesus Kristus opetti ja opettaa näin: "Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen. Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen. Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon."

Herran Jeesuksen armoa sinulle, ihminen, joka luulet tuntevasi Herran Jeesuksen, mutta olet kirjaviisas, niinkuin Jeesuksen ajan kirjanoppineet, jotka eivät Herra tunteneet.

• ...erehdyit totaalisesti henkilöstä ;o)

• so so. kirjoitti:

Tremoles, so,so,

.... ;o)

• Voi niitä, jotka ovat omasta mielestään viisaita kirjoitti:

Halveksit Jumalan kuvaksi luotuja ihmisiä, niin ei tee yksikään, joka on Jumalan Pyhästä Hengestä syntynyt.

Ymmärrä ja tee parannus, Herra Jeesus Kristus opetti ja opettaa näin: "Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen. Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen. Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon."

Herran Jeesuksen armoa sinulle, ihminen, joka luulet tuntevasi Herran Jeesuksen, mutta olet kirjaviisas, niinkuin Jeesuksen ajan kirjanoppineet, jotka eivät Herra tunteneet.

...parannuksen saarnaajan armoitus!

Rohkaisen sinua pitämään jatkossakin lamppusi esillä ja antamaan evnakeliumin valon edelleen loistaa valaisten pimeydessä vaeltavat sielut!

Yeshua sanoi meille: "Te olette maan suola... ja ...Te olette maailman valkeus!"

• sillä

lihan vallassa olevalle juuri Jumalan Henki on se eksyttävistä eksyttävintä.

Ainoastaan ne joita Jumala saa Hengellään johdattaa tulevat tuntemaan mikä Jumalasta on.
      Näin se on yksinkertaisesti.

• 312

>>>Ainoastaan ne joita Jumala saa Hengellään johdattaa tulevat tuntemaan mikä Jumalasta on.

• ...sillä ei J-lan Pyhä Henki edes johdattele lihan vallassa olevia. Heitä johdattelee pimeyden henki eli tämän maailman ruhtinaan henki, kuten Paavali mainitsee jakeessa: Efesolaiskirje:
        2:2 "joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,..."

Kirjoitithan nimittäin näin: "...lihan vallassa olevalle juuri Jumalan Henki on se eksyttävistä eksyttävintä."

Lopun kyllä kirjoitit oikein: "Ainoastaan ne joita Jumala saa Hengellään johdattaa tulevat tuntemaan mikä Jumalasta on."

J-la johdattaa nöyriä oikein, kuten psalmista toteaa: Psalmit:
        25:9 "Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä."

• 312 kirjoitti:

>>>Ainoastaan ne joita Jumala saa Hengellään johdattaa tulevat tuntemaan mikä Jumalasta on.

Kirjoitit: "...Jumalan Henki on palannut lähtösijoilleen, Hän ei puhu kellekkään, vaan Jumalan puhe on kirjoitettuna Jumalan sanana."

Toki Pyhät Kirjoitukset on meille annettu hengelliseksi suojavarustukseksi ja ikiaikojen kallioksi, mutta silti J-la puhuu myös suoraan Pyhän Henkensä kautta silloin, kun sen hyväksi näkee. Hän ei silti koskaan puhu asioista, jotka ovat ristiriidassa Pyhien Kirjoitusten kanssa.

Luemme Uudesta Testamentista, miten Pyhä Henki puhui myös Uuden Liiton uskoville:

1) Apostolien teot:
        8:29 Niin Henki sanoi Filippukselle: "Käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja."

2) Apostolien teot:
        13:2 Ja heidän toimittaessaan palvelusta Herralle ja paastotessaan Pyhä Henki sanoi: "Erottakaa minulle Barnabas ja Saulus siihen työhön, johon minä olen heidät kutsunut."

3) Apostolien teot:
        16:6 Ja he kulkivat Frygian ja Galatian maan kautta, sillä >>>Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4711
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      512
      2476
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      143
      2043
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1969
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      81
      1596
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1515
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      16
      1404
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      104
      1022
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      124
      862
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      849
    Aihe