Katamaraani kaatui !
Kaksi henkilöä joutui merihätään lauantaina iltapäivällä Sipoonselällä katamaraanin kaaduttua Kalkkirannan edustalla, Löparön länsipuolella Sipoon vesialueella.
- Sivullinen poimi veden varaan joutuneet ylös ja kuljetti heidät mantereelle. Heillä ei ollut tarvetta sairaalahoitoon, vanhempi merivartija Peter Tanninen Suomenlahden Merivartiostosta kertoo.
Mantereelle oli Tannisen arvion mukaan matkaa tapahtumapaikalta pari merimailia. Katamaraanilla matkanneiden onneksi vene kaatui vilkasliikenteisellä meriosuudella, joten apu oli lähellä.
Merivartiosto sai tiedon tapahtuneesta kello 15.15. Partio kävi myöhemmin hinaamassa 35-jalkaisen eli hieman yli 10-metrisen katamaraanin sivuun väylältä. Alus ankkuroitiin väliaikaisesti merelle.
Myös läheisessä saaressa vapaa-aikaa viettämässä ollut Mikko Vesa kiinnitti huomiota meressä yksinään kelluneeseen alukseen.
- Tuuli oli kova, ja merelle alkoi kehittyä suuria aaltoja, Vesa muistelee lauantaita.
Tapahtuma-aikaan merellä puhalsikin navakka tuuli, jonka nopeus oli 14 metriä sekunnissa.
http://www.vartti.fi/artikkeli/4475714e-7832-4024-864b-7d3f48e047a5
Vaarallinen purjevenemalli
29
1772
Vastaukset
- ssd
Katamaraani ei ole vaarallinen kun varmistutaan että sitä ei kaadeta kovassa kelissä. Toisin kuin normaalipurjevene, katamaraani ei oikene itsestää kaaduttuaan.
- Apropoosus
Siksi se onkin vaarallinen.
Katamaraaneille ei saisi antaa luokitusta kuin sisävesikäyttöön. - Tiedän siis olen *pää
Tämän täytyy olla joko kilpavene tai oma tekele, koska katit mitoitetaan niin, että niiden masto napsahtaa ennen kuin puuska kaataa koko veneen.
- montarunkoa
Tiedän siis olen *pää kirjoitti:
Tämän täytyy olla joko kilpavene tai oma tekele, koska katit mitoitetaan niin, että niiden masto napsahtaa ennen kuin puuska kaataa koko veneen.
Missä katissa on tällainen mitoutus?
- Aquil
Apropoosus kirjoitti:
Siksi se onkin vaarallinen.
Katamaraaneille ei saisi antaa luokitusta kuin sisävesikäyttöön.Juu,kyllä veneily on rankkaa puuhaa !!!Tää on muuten testi!
- Jämpti on näin
Kyllä on ihme että tuolaiselle veneelle voi saada ce-merkin.
Tulisi kiletää euroopan markkinoilla kokonaan tuollaiset vaaralliset veneet.- kattikat
on mitään ce-merkintää - näyttää omatekeleeltä. Suuressa maailmassa cruising-kateilla on pienemmät vakuutusmaksut, kuin yksirunkoisilla. Tämä johtuu pienemmästä onnettomuusriskistä.
- selityskerroin
kattikat kirjoitti:
on mitään ce-merkintää - näyttää omatekeleeltä. Suuressa maailmassa cruising-kateilla on pienemmät vakuutusmaksut, kuin yksirunkoisilla. Tämä johtuu pienemmästä onnettomuusriskistä.
Milläs sen selität?
- ponttooni
selityskerroin kirjoitti:
Milläs sen selität?
Ovat uppoamattomia, eivätkä kaadu, eivät menetä köliä, kaksi moottoria. Kisaveneet on asia erikseen.
- kaatua
ponttooni kirjoitti:
Ovat uppoamattomia, eivätkä kaadu, eivät menetä köliä, kaksi moottoria. Kisaveneet on asia erikseen.
Iso aalto voi kaataa katin siinä kuin tavallisenkin. Yksirunkoisesta poiketen se katti jää nurin. Siksi isoissa avomerikateissa on oltava varapoistumistie eli luukku rungon pohjassa tai kyljessä lähellä vesirajaa.
- ponttooni
kaatua kirjoitti:
Iso aalto voi kaataa katin siinä kuin tavallisenkin. Yksirunkoisesta poiketen se katti jää nurin. Siksi isoissa avomerikateissa on oltava varapoistumistie eli luukku rungon pohjassa tai kyljessä lähellä vesirajaa.
Kaikki on mahdollista. Poistumisluukun ansiosta monirunkoveneessä voi oleskella kaatumisen jäälkeenkin. Nykyaikaisen matkakatin kaatuminen on harvinaisempaa, kuin yksirunkoisten uppoaminen, mikä on se vaarallisin tilanne. En ole huomannut, että nykyisistä cruisaus-kateista olisi ollut kaatumistapauksia. Mikä ei tietenkään sinänsä kerro mitään.
Vanha viisaushan on, että ei se, mutta se kuski... - taidat höpistä
ponttooni kirjoitti:
Ovat uppoamattomia, eivätkä kaadu, eivät menetä köliä, kaksi moottoria. Kisaveneet on asia erikseen.
Miten on estetty kaatuminen?
- Vuodesta 1956
taidat höpistä kirjoitti:
Miten on estetty kaatuminen?
"Miten on estetty kaatuminen?"
Mun uudehkossa veneessä kaatuminen on estetty vesipainolastilla. Kun kallistus kasvaa liiaksi, yläpainotankeissa oleva vesi syöksyy avautuvien luukkujen kautta alas kallistuksen vastaiselle puolelle. Samaan aikaan pumppu työntää rohevalla tahdilla alapainotankeista vettä kallistuksen vastaisen puolen ylätankkeihin. Pelkästään luukkujen kautta kulkeva vesi vakauttaa veneen, mutta jos tilanne on hyvin poikkeuksellinen, pumput vielä varmistavat pystyssä pysymisen.
Eipä ole tosin koskaan laitteisto aktivoitunut, vaikka yli 15 m/s tuulissa olen usein purjehtinut. Sen sijaan hajonnut se on jo kaksi kertaa. Kallistusta analysoiva järjestelmä on samanlainen kuin lentokoneissa, eikä se ilmeisesti kestä merielämää. Systeemi sinänsä on hyvä, mutta siitä pitäisi rakentaa varmempi. - kuulostaa omituiselta
Vuodesta 1956 kirjoitti:
"Miten on estetty kaatuminen?"
Mun uudehkossa veneessä kaatuminen on estetty vesipainolastilla. Kun kallistus kasvaa liiaksi, yläpainotankeissa oleva vesi syöksyy avautuvien luukkujen kautta alas kallistuksen vastaiselle puolelle. Samaan aikaan pumppu työntää rohevalla tahdilla alapainotankeista vettä kallistuksen vastaisen puolen ylätankkeihin. Pelkästään luukkujen kautta kulkeva vesi vakauttaa veneen, mutta jos tilanne on hyvin poikkeuksellinen, pumput vielä varmistavat pystyssä pysymisen.
Eipä ole tosin koskaan laitteisto aktivoitunut, vaikka yli 15 m/s tuulissa olen usein purjehtinut. Sen sijaan hajonnut se on jo kaksi kertaa. Kallistusta analysoiva järjestelmä on samanlainen kuin lentokoneissa, eikä se ilmeisesti kestä merielämää. Systeemi sinänsä on hyvä, mutta siitä pitäisi rakentaa varmempi.Mikä ihmeen kallistusta analysoiva laitteisto lentokoneissa mukamas on?
Lentokoneen kuuluu kallistua kaarteissa. - pilvessäkin voi lentää suorassa
kuulostaa omituiselta kirjoitti:
Mikä ihmeen kallistusta analysoiva laitteisto lentokoneissa mukamas on?
Lentokoneen kuuluu kallistua kaarteissa.Keinohorisontista kuullut ennen
- Janari 6
kuulostaa omituiselta kirjoitti:
Mikä ihmeen kallistusta analysoiva laitteisto lentokoneissa mukamas on?
Lentokoneen kuuluu kallistua kaarteissa.Eiköhän niitä ole useampiakin ja kaikki ovat moneen kertaan varmistettuja. Varalla on vielä perinteinen sähköstä riippumaton keinohorisontti.
Miten luulet tietokoneen lentävän konetta, jos sillä ei ole käytössään tietoa kiihtyvyyksistä ja koneen asennosta?
Uusia hävittäjiä ei pysty ilman tietokonetta edes lentämään. Ne ovat niin epästabiileja. Tietokone korjaa jatkuvasti niiden lentotilaa kerätyn tiedon perusteella. Ihminen ei niin nopeisiin reaktioihin pysty. - puosuu
taidat höpistä kirjoitti:
Miten on estetty kaatuminen?
maston korkeus/purjeala on mitoitettu suhteessa massaan ja runkojen etäisyyteen siten, että turvamarginaalia on kovillekkin tuulille. Matkakateilla ei tuulenpuolen runko nouse ilmaan. Tietysti, jos myrskyyn mennään ilman reivejä on ongelmia tiedossa.
Katteja on paljon vuokraveneinä, joka kertoo ettei kuskilta paljoa vaadita. - kuulostaa edelleen
pilvessäkin voi lentää suorassa kirjoitti:
Keinohorisontista kuullut ennen
Kertoo vain lentäjälle missä horisontti menee, ei oikaise konetta, oikaisun tekee lentäjä/autopilotti, jos lennetään esim pilvessä (ifr). Purjeveneellä harvoin on niin sumuista ettei veden pinta näy.
Normaalisäässä ei lentokoneessakaan tarvitse keinohorisonttia katsella.
Mitäs veneesi tekee kun ajat korkeassa sivuallokossa ja vene menee kallellaan, tunkeeko se yläaallolla oleviin säiliöihin vettä, kun keinohorisontti näyttää että vene on vinossa?
Mikä vene mahtaa olla kyseessä? - Edelleenkin
Janari 6 kirjoitti:
Eiköhän niitä ole useampiakin ja kaikki ovat moneen kertaan varmistettuja. Varalla on vielä perinteinen sähköstä riippumaton keinohorisontti.
Miten luulet tietokoneen lentävän konetta, jos sillä ei ole käytössään tietoa kiihtyvyyksistä ja koneen asennosta?
Uusia hävittäjiä ei pysty ilman tietokonetta edes lentämään. Ne ovat niin epästabiileja. Tietokone korjaa jatkuvasti niiden lentotilaa kerätyn tiedon perusteella. Ihminen ei niin nopeisiin reaktioihin pysty.Nyt siis puhutaan purjeveneestä, eikä mistään eurohävittäjästä, jonka kallistusta analysoiva tietokone maksaa saman verran kuin 40 jalkainen halparassi.
Jos vertaat normi purjevenettä lentokoneeseen, niin sopiva vertailukohta olisi lie mopocessna.
Haluaisin edelleen tietää mikä se vene on, jossa on tuollaiset vakaimet käytössä. - Kröhöm.
puosuu kirjoitti:
maston korkeus/purjeala on mitoitettu suhteessa massaan ja runkojen etäisyyteen siten, että turvamarginaalia on kovillekkin tuulille. Matkakateilla ei tuulenpuolen runko nouse ilmaan. Tietysti, jos myrskyyn mennään ilman reivejä on ongelmia tiedossa.
Katteja on paljon vuokraveneinä, joka kertoo ettei kuskilta paljoa vaadita.Yksirunkoisia purjeveneitä on paljon vuokralla, ilmeisesti niissäkään ei kuskilta sitten paljoa vaadita.
- höpöä
Edelleenkin kirjoitti:
Nyt siis puhutaan purjeveneestä, eikä mistään eurohävittäjästä, jonka kallistusta analysoiva tietokone maksaa saman verran kuin 40 jalkainen halparassi.
Jos vertaat normi purjevenettä lentokoneeseen, niin sopiva vertailukohta olisi lie mopocessna.
Haluaisin edelleen tietää mikä se vene on, jossa on tuollaiset vakaimet käytössä.veneen keinohorisontiksi käy vatupassi. Ukkospuuskassa ei mikään pumppu ja syöksytorvi siirtäisi vettä toiselle puolelle tarpeeksi nopeasti. Pumppu pitäisi olla Nasan avaruussukkulan polttoainepumppu ja voimavirtaa maasähköstä..
- Vuodesta 1956
Edelleenkin kirjoitti:
Nyt siis puhutaan purjeveneestä, eikä mistään eurohävittäjästä, jonka kallistusta analysoiva tietokone maksaa saman verran kuin 40 jalkainen halparassi.
Jos vertaat normi purjevenettä lentokoneeseen, niin sopiva vertailukohta olisi lie mopocessna.
Haluaisin edelleen tietää mikä se vene on, jossa on tuollaiset vakaimet käytössä."Nyt siis puhutaan purjeveneestä, eikä mistään eurohävittäjästä, jonka kallistusta analysoiva tietokone maksaa saman verran kuin 40 jalkainen halparassi."
Kallistusta analysoiva järjestelmä tuskin maksaa edes puolta prosenttia veneen hankintahinnasta. Niitä on käytössä kaikkein pienimmissäkin pienkoneissa, joiden hintaa mitata miljoonissa, vaan ne ovat usein halvempia kuin veneet.
"Haluaisin edelleen tietää mikä se vene on, jossa on tuollaiset vakaimet käytössä."
En halua kertoa, koska minut tunnistettaisiin heti. Järjestelmän saa käsittääkseni valittua vaikka kuinka moniin veneisiin tyypistä riippumatta, kunhan osaa kysyä. Omaamme (kimppaomistus) se asennettiin siksi, että veneellä seilataan maailmalla suurilla vesillä. - Vuodesta 1965
höpöä kirjoitti:
veneen keinohorisontiksi käy vatupassi. Ukkospuuskassa ei mikään pumppu ja syöksytorvi siirtäisi vettä toiselle puolelle tarpeeksi nopeasti. Pumppu pitäisi olla Nasan avaruussukkulan polttoainepumppu ja voimavirtaa maasähköstä..
"Ukkospuuskassa ei mikään pumppu"
Ei nopea vakautus pumppuun perustukaan. Se tulee avuksi vasta sen jälkeen, kun luukut on avattu ja vesi siirtynyt keskeltä laidalle, mikä tapahtuu nopeasti. Pumpun nopeus on ainoastaan 30 litraa sekunnissa. En tiedä, olisiko pumppua muuten edes olemassa, mutta jotenkin vesi on siirrettävä takaisin keskelle vakautuksen jälkeen, koska se ei ylöspäin virtaa. Todennäköisesti pumppuvakautus on otettu käyttöön vain siksi, että pumppu on joka tapauksessa oltava. - Joakim_
Vuodesta 1956 kirjoitti:
"Miten on estetty kaatuminen?"
Mun uudehkossa veneessä kaatuminen on estetty vesipainolastilla. Kun kallistus kasvaa liiaksi, yläpainotankeissa oleva vesi syöksyy avautuvien luukkujen kautta alas kallistuksen vastaiselle puolelle. Samaan aikaan pumppu työntää rohevalla tahdilla alapainotankeista vettä kallistuksen vastaisen puolen ylätankkeihin. Pelkästään luukkujen kautta kulkeva vesi vakauttaa veneen, mutta jos tilanne on hyvin poikkeuksellinen, pumput vielä varmistavat pystyssä pysymisen.
Eipä ole tosin koskaan laitteisto aktivoitunut, vaikka yli 15 m/s tuulissa olen usein purjehtinut. Sen sijaan hajonnut se on jo kaksi kertaa. Kallistusta analysoiva järjestelmä on samanlainen kuin lentokoneissa, eikä se ilmeisesti kestä merielämää. Systeemi sinänsä on hyvä, mutta siitä pitäisi rakentaa varmempi.Ilmeisesti vettä on sitten aika runsaasti, jotta se tosiaan vakauttaisi merkittävästi? 20% uppoumasta?
Lisäksi sen pitää olla aika korkealla, jotta se voisi valua sinne ylösnousseeseen ponttooniin. Luukun pitää myös olla todella suuri, jotta koko vesimäärä ehtii mennä muutamassa sekunnissa.
Jotenkin vaikuttaa kovin arveluttavalta kuljettaa tuollaista vesimäärää korkealla mukana.
Onkos joitain linkkejä tuollaiseen systeemiin? Vai oliko tämä ennenaikainen aprillipila? - kass
ponttooni kirjoitti:
Kaikki on mahdollista. Poistumisluukun ansiosta monirunkoveneessä voi oleskella kaatumisen jäälkeenkin. Nykyaikaisen matkakatin kaatuminen on harvinaisempaa, kuin yksirunkoisten uppoaminen, mikä on se vaarallisin tilanne. En ole huomannut, että nykyisistä cruisaus-kateista olisi ollut kaatumistapauksia. Mikä ei tietenkään sinänsä kerro mitään.
Vanha viisaushan on, että ei se, mutta se kuski...Eikö tämä ole matkakatti?
http://www.allianz-yachts.com/info/catamarancapsize
Vai onko jo vanhanaikainen, kun tapahtumasta on jo kulunut 5 vuotta. - minusta...
kass kirjoitti:
Eikö tämä ole matkakatti?
http://www.allianz-yachts.com/info/catamarancapsize
Vai onko jo vanhanaikainen, kun tapahtumasta on jo kulunut 5 vuotta.Eipä kyllä juuri matkakattia muistuta. Rikissä ainakin on kokoa ja näköä aivan eri malliin. On meinaan sorttia kapea ja korkea, juuri toisin kuin matkakateissa. Tyyppiähän ei selostuksessa määritellä lainkaan kattia tarkemmaksi. Enhän minä tosin kateista mitään tiedä, mutta muutaman sentään nähnyt. Ja taspainon vuoksi samalla sivulla oli pidempikin selostus maxiveneen kupsahtamisesta.
- njogiyfiy
kass kirjoitti:
Eikö tämä ole matkakatti?
http://www.allianz-yachts.com/info/catamarancapsize
Vai onko jo vanhanaikainen, kun tapahtumasta on jo kulunut 5 vuotta.Jutussa ei valitettavasti sanota, mikä vene oli kyseessä, eikä sitä, että oliko kuvan vene onnettomuusvene.
- SeaSeal
selityskerroin kirjoitti:
Milläs sen selität?
Monirunkoiset eivät näyttele Suomessa mitään roolia, mutta silti niillä on etunsa ja paikkansa.
Suurin osa kuolemaan johtaneista purjehdusonnettomuuksista johtuu siitä, että tiputaan veneestä. Voimakkaasti kallistelevasta yksirunkoisesta putoaminen käy helpommin.
Monirunkoiset eivät uppoa. Yksirunkoinen voi upota törmätessään kiveen, toiseen veneeseen tai kelluvaan esineeseen. Yksirunkoinen voi upota, kun peräsin, läpivienti tai köli vaurioituu. Yksirunkoinen voi upota kaatumisen seurauksena, tai aallon tulviessa ovista ja ikkunoista.
Yksirunkoinen voi olla ohjauskyvytön menettäessään ainoan peräsimensä tai moottorinsa. Kateissa nämä on yleensä tuplattu.
Niin tai näin, kuoleman riski purjehtiessa on erittäin pieni. USAn rannikkovartioston mukaan vuonna 2001 kuoli veneillessä vajaa 500 ihmistä: 350 avomoottoriveneissä, 100 kanooteissa ja loput 50 yhdenhengen vempeleillä.
- otuksia
Onhan ne valtavirtaan nähden oudon näköisiä. Siis niiden täytyy olla vähintään vaarallisia, jos ei jotain pahempaa. Silti kateilla paljon kierrellään isoja vesiä ja menestyksellä. Ei ne mun vehkeitä ole, mutta en minä niitä vaarallisuuden takia vieroksu, vaan aivan muista syistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849