Työnantaja ottanut meille eläkevakuutuksen

ei tietoa

Niin, työnantaja ottanut meille eläkevakuutuksen, ns. lisäeläke. Pääsemme eläkkeelle hieman aiemmin kuin normaali eläkeellejäämisikä. Mikäli palvelusvuodet ovat täynnä ja työntekijä sanoo itsensä irti tai irtisanotaan, miten käy lisäeläkkeen ja etuuden?

7

984

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höynäytetty

      tietenkin sinun työnantajalle jos lähdet yrityksestä pois. Yritys saa palauttaa rahat heti itselleen irtisanoutumisesi jälkeen.

      • sanni.kl

        Minulla sama tilanne ja ei homma muuttunut muuten,kuin jotta nyt minä maksan itse sen lisäeläkkeen eikä työnantaja.Eli saan sen,kunhan its emaksan sovitun säästösumman eli jos lähdössä niin soita siihen firmaan josta vakuutus on otettu ne neuvoo.


      • fghfsghfsghjdfghf
        sanni.kl kirjoitti:

        Minulla sama tilanne ja ei homma muuttunut muuten,kuin jotta nyt minä maksan itse sen lisäeläkkeen eikä työnantaja.Eli saan sen,kunhan its emaksan sovitun säästösumman eli jos lähdössä niin soita siihen firmaan josta vakuutus on otettu ne neuvoo.

        Kannatta se vapaakirja vaihtoehtokin tarkastaa. Samoin kulut ja muut ehdot.


      • Tiedoksi
        sanni.kl kirjoitti:

        Minulla sama tilanne ja ei homma muuttunut muuten,kuin jotta nyt minä maksan itse sen lisäeläkkeen eikä työnantaja.Eli saan sen,kunhan its emaksan sovitun säästösumman eli jos lähdössä niin soita siihen firmaan josta vakuutus on otettu ne neuvoo.

        Minut irtisanottiin, soitin vakuutusyhtiöön jatkaakseni maksuja henkilökohtaisesti: ei onnistu. Lisäksi työnantajalla mahdollisuus todellakin palaututtaa rahat itselleen, koska on merkitty vakuutuksen "omistajaksi". Ellei toisin sovita.


    • Henki-meklari

      Ensin sinun pitää tarkistaa onko kyseessä ryhmä,- vai yksilöllinen eläke. Sitten kysyä onko siellä määritelty ns. peruuttamaton edunsaajamääräys, eli rahat on sinun vaikka irtisanoutuisit tai sanottaisiin. Ilmeisesti palvelusvuodet on määritelty, eli olet oikeutettu eläkkeeseen kun olet ollut töissä x vuotta. Huonoin tilanne olisi jos edunsaajamääräystä ei olisi tehty ja palvelusaikarajoite olisi, silloin rahat pitää yhtiösi halutessaan hyvin suurella todennäköisyydellä. Että sellainen lisäetu.

      Kaikki nämä selviävät firmanne henkilöstöjohtajalta tms tai sitten vakuutusehdoista ja allekirjoitetuista liitteistä jos sinulla sellaiset on saatavilla.

      Ongelmia on mm. se ettei ryhmäeläkettä aina pysty siirtämään yksityishenkilölle, siis jos vaikka aikoisit maksaa itse vakuutustasi lähdön jälkeen. Monesti myös työntekijälle kehutaan eläkettä (ja jopa siirretään sinne "palkankorotuksia") mutta laitetaan pallo jalkaan eli palvelusaikarajoite jne.

      • Obelix2

        Itselle tuli tilanne vastaan viime viikolla, työnantaja haluaa minun irtisanovan lisäeläkevakuutukseni. Korvaukseksi työnantaja ehdottaa nimellisä summaa. Olen ollut jo yhteydessä vakuutusyhtiöön, mutta en saanut kummoisia tietoja vakuutuksestani. Mistä tietäisin mitä summia on vakuutukseen maksettu ja millä hinnalla voisin sen irtisanoa jos kerta työnantaja haluaa maksaa siitä minulle korvauksen. Onko kenelläkään tuttu asiaa. Työuraa on takana reilut kymmenen vuotta, joten tuntuu että jonkinlainen pesämuna euroissa mitattuna on vakuutusyhtiössä sisällä.


      • Henki-meklari
        Obelix2 kirjoitti:

        Itselle tuli tilanne vastaan viime viikolla, työnantaja haluaa minun irtisanovan lisäeläkevakuutukseni. Korvaukseksi työnantaja ehdottaa nimellisä summaa. Olen ollut jo yhteydessä vakuutusyhtiöön, mutta en saanut kummoisia tietoja vakuutuksestani. Mistä tietäisin mitä summia on vakuutukseen maksettu ja millä hinnalla voisin sen irtisanoa jos kerta työnantaja haluaa maksaa siitä minulle korvauksen. Onko kenelläkään tuttu asiaa. Työuraa on takana reilut kymmenen vuotta, joten tuntuu että jonkinlainen pesämuna euroissa mitattuna on vakuutusyhtiössä sisällä.

        Jokin ei täsmää, miksi TA haluaa sinun irtisanovan eläkkeesi? Eikö siinä ole ottajana yritys jolle työskentelet? Heillä on oikeus irtisanoa ellei jotain lisäehtoa ole tehty, esim peruuttamatonta edunsaajamääräystä. Joka tapauksessa sinulla on oltava eläkkeesi tiedot ennen päätöstä, muuten voit joutua kuohittavaksi, noin rahallisesti. Millä perusteella vakuutusyhtiö ei antanut tietoja sillä sieltä pitäisi löytyä kaikki, eurolleen ja päivämäärineen?

        TA:n korvaus tulisi sinulle palkkana, siksikin ihmetyttää vaihtoehdot. Tuossa ei tunnu olevan ihan kaikki tieto/asiat kohdallaan. Jos pitäisi arvata niin sinulla on peruttamaton edussaajamääräys, eli rahat on sinun. Kun SINÄ irtisanot vakuutuksen, rahat palautuvat firmaasi koska irtisanot myös edunsaajamääräyksen. Kannattaa olla tarkkana ja neuvona sanoisin että raha eläkkeessä nyt on arvokkaampaa kuin raha (brutto)palkkan sillä eläkerahasta on jo maksettu kulut pääosin. Jos teet saman sijoituksen vaikka omalla rahallasi, joudut laittamaan euroja enemmän samaan päästäksesi, ja paljon. Etkä saa eläkeiäksi enää samaa 55/58/60 vuotta joka vanhassa vakuutuksessasi on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1804
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1602
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      19
      1399
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe